Pilis Város Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (III. 1.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2024. évi költségvetéséről

Hatályos: 2024. 08. 31- 2024. 11. 29

Pilis Város Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (III. 1.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2024. évi költségvetéséről

2024.08.31.

Pilis Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (2)-(4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Önkormányzat 2024. évi költségvetéséről az alábbi rendeletet alkotja.

A rendelet hatálya

1. § A rendelet hatálya a Képviselő-testületre, annak bizottságaira, a polgármesteri hivatalra és az Önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervekre (intézményekre) terjed ki.

Pilis Város Önkormányzat 2024. évi költségvetés bevételei és kiadásai

2. § (1)1 A Képviselő-testület az önkormányzat 2024. évi költségvetését

a) 2.929.462.007.- Ft összes bevétellel, 2.929.462.007.- Ft összes kiadással

b) 1.863.073.908.- Ft költségvetési bevétellel, 2.891.907.592.- Ft költségvetési kiadással 1.028.833.684.- Ft költségvetési hiánnyal

c) 1.066.388.099.- Ft finanszírozási bevétellel, 37.554.415.- Ft finanszírozási kiadással, 1.028.833.684.- Ft finanszírozási többlettel állapítja meg.

(2) Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, a bevételek és kiadások előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban az 1. melléklet szerint állapítja meg.

(3) A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 2. melléklet részletezi.

(4) A működési hiány belső finanszírozásának érdekében a Képviselő-testület az előző év költségvetési maradványának igénybevételét rendeli el.

(5) A felhalmozási hiány finanszírozása az előző év költségvetési maradványának igénybevételével történik.

A költségvetés részletezése

3. § (1) Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a 3. melléklet részletezi.

(2) Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 4. melléklet tartalmazza.

(3) Az Önkormányzat 2024. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljait az 5. melléklet részletezi.

(4) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 6. melléklet szerint határozza meg.

(5) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként a 7. melléklet szerint részletezi.

(6) Az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket, valamint az önkormányzaton kívül megvalósuló projektekhez való hozzájárulást a 8. melléklet szerint hagyja jóvá.

(7) A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások önkormányzati, polgármesteri hivatali, továbbá költségvetési szervenkénti megoszlását, és az éves (engedélyezett) létszám előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként, feladatonként a 9. melléklet szerint határozza meg.

(8)2 Az Önkormányzat a kiadások között 92.009.359,- Ft általános és 0,- Ft céltartalékot állapít meg.

(9) Az Önkormányzat 2024. évi elismert tartozásállományát a 10. melléklet összegzi.

(10) Az Önkormányzat 2024. évi általános működés és ágazati feladatok támogatásának részletezését a 11. melléklet tartalmazza.

(11) Az Önkormányzat 2024. céljelleggel juttatott támogatásait a 12. melléklet tartalmazza.

(12) Az Önkormányzat 2022. évi tény, 2023. évi várható és a 2024. évi előirányzat adatait a 13. melléklet tartalmazza.

(13) Az Önkormányzat többéves kihatással járó döntéseit a 14. melléklet tartalmazza.

(14) Az Önkormányzat által adott közvetett támogatásokat a 15. melléklet tartalmazza.

(15) A 2024. évi előirányzat felhasználási tervet a 16. melléklet tartalmazza.

(16) A 2024. évi költségvetési évet követő 3 év tervezett kiadásait, bevételeit a 17. melléklet tartalmazza.

(17) A 2024. évi költségvetési év létszámadatait a 18. melléklet tartalmazza.

(18) A Pilis Város Önkormányzat kizárólagos vagy többségi tulajdoni részesedésével működő, utolsó lezárt üzleti év szerint 30 milliárd forintot meghaladó mérleg főösszegű gazdasági társaságra vonatkozó adatokat a 19. melléklet tartalmazza.

A költségvetés végrehajtásának szabályai

4. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

(3) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.

(4) A célfeladatokra tervezett előirányzatok felhasználásáról a Képviselő-testület dönt, míg a helyi önszerveződő közösségek részére tervezett előirányzatok felhasználásáról a Képviselő-testület felhatalmazása alapján – a Kulturális, Szabadidő és Sport Bizottság dönt. A bizottsági hatáskörbe utalt egyes feladatokra tervezett összegek csak az adott feladatokra használhatók fel. Az évközi előirányzat-maradványok bizottsági, vagy hivatali kezdeményezésre (ez utóbbi esetben is kell a bizottsági hozzájárulás) csak a Képviselő-testület jóváhagyása után használhatók fel. Az átruházott hatáskörben hozott döntésekről a Polgármester - a döntést követő hónapban - köteles a Képviselő-testületnek beszámolni.

(5) A polgármesteri keretet nem tartalmaz a költségvetés.

(6) Az adókintlévőségek, bármilyen jellegű követelések csökkentése érdekében érvényesíteni kell a költséghatékony végrehajtási és ellenőrzési tevékenységet.

(7) Az önkormányzati feladatellátás minden területén érvényesíteni kell a szigorú, takarékos gazdálkodás követelményét. A gazdasági társaság(ok) vezetői, valamint a költségvetési szervek vezetői kötelesek a takarékos, észszerű gazdálkodás követelményeinek megfelelni és javaslataikkal, döntéseikkel segíteni a kiadások csökkentését.

(8) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert, hogy – pályázat benyújtásáról, és saját forrás biztosításáról szóló külön testületi döntés hiányában – az Önkormányzat által benyújtani kívánt támogatási igény (pályázat) esetében az Önkormányzat nevében előzetesen nyilatkozzon a saját forrás biztosításáról azzal, hogy soron következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatja a testületet.

(9) Az Önkormányzat irányítása alá tartozó intézmények dolgozói részére évente nettó 100.000 Ft cafeteria, valamint bankszámla-hozzájárulásként bruttó 1.000 Ft/hónap fizethető év végén.

(10) A polgármesteri hivatal dolgozói, a polgármester, az alpolgármester, és a mezei őrszolgálat dolgozói részére megállapított cafeteria juttatás összege bruttó 200.000 Ft/fő.

(11) Az Önkormányzat saját forrásai terhére - a polgármesteri hivatalnál foglalkoztatott köztisztviselők vonatkozásában – a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvényben foglaltaktól eltérően – az illetményalapot 63.000 Ft-ban állapítja meg.

(12) A 2024. január l-től a minimálbér 266.800 Ft teljes munkaidő teljesítése esetén, a garantált bérminimum összege 2024. január l-től 326.000 Ft teljes munkaidő teljesítése esetén.

(13) Az intézmények az éves gazdálkodásukról készített beszámolóban a költségvetési maradvány elszámolása során – az általános szabályokon túl – kötelesek a felújítási, az étkeztetési-, az energia és közüzemi díjak-, a nyugdíjazás és létszámcsökkentési döntések, jubileumi jutalmak fedezetére biztosított előirányzatokról, a kötött felhasználású támogatásokról, a gazdasági szakemberek továbbképzésére biztosított előirányzatokról, a bejáró dolgozók útiköltség térítésére adott előirányzatokról, a rehabilitációs hozzájárulásra biztosított előirányzatról valamint az évközben céljelleggel biztosított előirányzatokról elszámolni. A pénzmaradványt a Polgármesteri Hivatal Gazdálkodási Irodája vizsgálja felül.

(14) A feladatmutató alapján normatív állami hozzájárulásban részesülő intézmények a tényleges mutatók szerint kötelesek elszámolni a kapott támogatással. A támogatás ellenőrizhetősége érdekében az intézmények kötelesek olyan nyilvántartást vezetni, melyből egyértelműen megállapítható a feladatmutató tényleges teljesülése.

(15) Amennyiben az intézmény a konkrét feladatmutatóhoz kapcsolódó támogatást az őt ténylegesen megilletőnél nagyobb mértékben veszi igénybe, akkor a meghaladó mérték zárolásra, a pénzmaradvány elszámolása kapcsán pedig elvonásra kerül.

(16) Pénzügyi előirányzat hiányában a gazdálkodó szerv, intézmény vezetője kötelezettséget nem vállalhat, feladat végrehajtását nem kezdheti el. Újabb kötelezettségek vállalása előtt figyelembe kell venni a meglévő, többéves kihatással járó kötelezettségeket, továbbá a fedezetül szolgáló bevételek realizálását. Kötelezettséget vállalni az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendeletben foglalt kivételekkel csak pénzügyi ellenjegyzés után, a pénzügyi teljesítés esedékességét megelőzően, írásban lehet.

(17) A költségvetési szerveknél a jutalmazásra fordítható és kifizethető összeg nem haladhatja meg a rendszeres személyi juttatások előirányzatának 12%-át. Ennek fedezetére a személyi juttatások évközi megtakarítása és a személyi juttatások előirányzatának növelésére fordítható forrás szolgálhat.

(18) Amennyiben a költségvetési szerv harminc napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, az irányító szerv a költségvetési szervhez önkormányzati biztost jelöl ki.

(19) A költségvetési szerv vezetője e rendelet 10. mellékletében foglalt adatlapon köteles a tartozásállományról adatot szolgáltatni. A költségvetési szerv az általa lejárt esedékességű elismert tartozásállomány tekintetében – nemleges adat esetén is – havonta, a napi állapotnak megfelelően a Képviselő-testület Pénzügyi és Ellenőrzési Bizottságának ülésére, valamint az önkormányzat jegyzője részére köteles adatszolgáltatást teljesíteni.

(20) Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.

(21) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület gyakorolja.

(22) A polgármester 1.000.000 Ft értékhatárig dönt a forrásfelhasználásról, döntéséről a soron következő ülésen tájékoztatja a Képviselő-testületet.

(23) A temetkezési szolgáltató által megküldött árajánlat szerint a szociálisan rászorulók temetéssel kapcsolatos díjfizetési kötelezettsége helyben történő elhalálozás esetén a hamvasztással történő temetés 131.191 Ft-ba, míg a koporsós temetés 249.301 Ft-ba kerül. Az elhalálozott kórházba szállítása 44.450 Ft-ba, a kórházi hűtés 55.000 Ft-ba kerül.

Az előirányzatok módosítása

5. § (1) Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a jóváhagyott kiemelt kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a Képviselő-testület dönt.

(2) A költségvetési szerv a költségvetése kiemelt előirányzatai és a kiemelt előirányzaton belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre.(1)

(3) A képviselő-testület a költségvetési rendelet 5. § (1) és (2) bekezdés szerinti előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként – az első negyedév kivételével – negyedévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a Képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

(4) A költségvetési szerv alaptevékenysége körében szellemi tevékenység szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére szolgáló kiadási előirányzat csak a személyi juttatások terhére növelhető.

(5) Amennyiben az Önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a Polgármester a Képviselő-testületet tájékoztatja.

(6) A Képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani. Az előirányzat engedély nélküli túllépése fegyelmi felelősséget vonhat maga után.

A finanszírozási célú műveletekkel kapcsolatos szabályok

6. § Az Önkormányzat fizetési számláján átmenetileg szabad pénzeszközök betétként történő elhelyezéséről, államilag garantált (rövid lejáratú) értékpapír vásárlásáról a Képviselő-testület rendelkezik.

A gazdálkodás szabályai

7. § (1) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett a költségvetési szervek vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

(2) A költségvetési szervek az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal a 3/2024. (I. 25.), a 4/2024. (I. 25.) és az 5/2024. (I. 25.) önkormányzati határozattal elfogadott munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkezik.

(3) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembevételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért, a felelősség a mindenkori vezetőt terheli.

(4) A polgármesteri hivatal, valamint a költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.

(5) Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 85. §-a azt rögzíti, hogy a bevételek beszedésekor, a kiadások teljesítésekor, lehetőség szerint készpénzkímélő fizetési módokat kell alkalmazni. A kiadások készpénzben történő teljesítésére csak jogszabályban szabályozott esetekben kerülhet sor. A következő kifizetések teljesíthetők készpénzben:

a) A készpénzállományt érintő kifizetésként kell elszámolni a fizetési számlára befizetett készpénzt, a közfoglalkoztatottak részére bérkifizetést, a szervezetünk tevékenységével összefüggésben készlet- és kisértékű tárgyi eszköz beszerzéseket, kiküldetési, reprezentációs kiadásokat, egyes kisösszegű szolgáltatási kiadások készpénzben történő teljesítését, a társadalom- és szociálpolitikai juttatásokat, megbízási díjakat, vásárlási és üzemanyag előleget.

b) A készpénzállományt növelő bevételként kell elszámolni a fizetési számlákról felvett készpénzt, a készpénzben teljesített szolgáltatások ellenértékét, a pénzbeszedő helyeken készpénzben beszedett összeget, az utólagos elszámolásra kiadott összeg visszafizetését.

A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

8. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, a költségvetési szervek esetében a költségvetési szerv vezetője felelős.

(2) Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról külső megbízott útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.

Záró és vegyes rendelkezések

9. § (1) A rendelet rendelkezéseit 2024. január 1-től kell alkalmazni.

(2) Ez a rendelet 2029. január 1-jén hatályát veszti.

(3) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti Pilis Város Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2019. (III. 01.) önkormányzati rendelete az Önkormányzat 2019. évi költségvetéséről, és az azt módosító 4/2019. (VIII. 30.), 7/2019. (XII. 02.), 3/2020. (II. 28.) és 8/2020. (V. 29.) önkormányzati rendelet.

10. § Ez a rendelet a kihirdetését követő harmadik napon lép hatályba.

1

A 2. § (1) bekezdése a Pilis Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (VIII. 30.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

2

A 3. § (8) bekezdése a Pilis Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (VIII. 30.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

3

Az 1. melléklet a Pilis Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (VIII. 30.) önkormányzati rendelete 3. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

4

A 2. melléklet a Pilis Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (VIII. 30.) önkormányzati rendelete 3. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

5

A 4. melléklet a Pilis Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (VIII. 30.) önkormányzati rendelete 3. § (3) bekezdésével megállapított szöveg.

6

A 6. melléklet a Pilis Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (VIII. 30.) önkormányzati rendelete 3. § (4) bekezdésével megállapított szöveg.

7

A 7. melléklet a Pilis Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (VIII. 30.) önkormányzati rendelete 3. § (5) bekezdésével megállapított szöveg.

8

A 9. melléklet a Pilis Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (VIII. 30.) önkormányzati rendelete 3. § (6) bekezdésével megállapított szöveg.

9

A 11. melléklet a Pilis Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (VIII. 30.) önkormányzati rendelete 3. § (7) bekezdésével megállapított szöveg.

10

A 12. melléklet a Pilis Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (VIII. 30.) önkormányzati rendelete 3. § (8) bekezdésével megállapított szöveg.

11

A 13. melléklet a Pilis Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (VIII. 30.) önkormányzati rendelete 3. § (9) bekezdésével megállapított szöveg.

12

A 15. melléklet a Pilis Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (VIII. 30.) önkormányzati rendelete 3. § (10) bekezdésével megállapított szöveg.

13

A 16. melléklet a Pilis Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (VIII. 30.) önkormányzati rendelete 3. § (11) bekezdésével megállapított szöveg.