Sülysáp Város Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2015. (II. 20.) önkormányzati rendelete
a helyi szociális ellátásokról
Hatályos: 2015. 03. 01- 2015. 05. 22Sülysáp Város Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2015 (II.20..) önkormányzati rendelete
a helyi szociális ellátásokról
2015-03-01-tól 2015-05-22-ig
Sülysáp Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésével, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) 8. pontjával, valamint a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1. § (2), 2. §, 10. § (1), 26. §, 32. § (3), 45. §, 62. § (2), 92. § (1) és 132. § (4) bekezdésével kapott feladatkörében és felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:
I. Fejezet
Általános rendelkezések
- §
- E rendelet hatálya – az Sztv. 6. §, 7. § (1) és 32/A. § (1) bekezdésében foglaltak figyelembe vételével – az Sztv. 3. § (1)-(3) bekezdésében meghatározott személyekre terjed ki.
- Sülysáp Város Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat) a szociálisan rászorulók részére – az e rendeletben szabályozott feltételekkel – szociális ellátást biztosít, melynek formái:
- pénzbeli szociális ellátások,
- természetben nyújtott szociális ellátások,
- személyes gondoskodás útján nyújtott szociális ellátások.
- Az e rendeletben szabályozott valamennyi szociális ellátásra érvényes értelmező rendelkezéseket és az általános eljárási szabályokat az Szt. 4-16. §-a határozza meg. Az egyes ellátásoknál alkalmazandó sajátos eljárási szabályokat e rendelet állapítja meg.
- Az ellátásra vonatkozó kérelmet a jogszabályokban, illetve az e rendeletben meghatározott dokumentumokkal – igazolásokkal, nyilatkozatokkal – együtt kell benyújtani.
- A kérelmezőnek a kérelemben feltüntetett jövedelemadatokat az Szt. 10. §-ában meghatározottak szerint, a vagyoni helyzetre vonatkozó feltétel meglétét a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III. 27.) Korm. rendelet 1. számú melléklete szerinti vagyonnyilatkozat benyújtásával kell igazolni.
- A pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátások megállapításáról a Képviselő-testület felhatalmazása alapján, átruházott hatáskörben a polgármester dönt. A személyes gondoskodás útján nyújtott szociális ellátásokról az érintett intézmény vezetője dönt.
II. Fejezet
Pénzbeli szociális ellátások
- §
- Az önkormányzat az e rendeletben megállapított jogosultsági feltételek fennállása esetén, pénzbeli ellátásként, rendszeres vagy eseti jelleggel települési támogatást nyújt.
- Rendszeres ellátások:
- települési lakásfenntartási támogatás,
- települési létfenntartási támogatás.
- Eseti ellátások:
- települési krízistámogatás,
- települési temetési kölcsön.
- Rendszeres ellátás akkor állapítható meg, ha
- a rászorultságot a kérelem benyújtásától számított egy éven belül készült környezettanulmány is alátámasztja,
- a kérelmező lakóhelye és lakókörnyezete gondozott, azaz
- a lakóhelyül szolgáló lakóház vagy lakás tiszta és rendezett,
- a lakóhelyhez tartozó udvar ápolt, gaz- és hulladékmentes,
- az ingatlan előtti, az útig terjedő közterületrész - beleértve a járdát és az árkot is - tisztántartott, télen hó- és síkosságmentesített.
- §
- A pénzbeli ellátások iránti kérelmet a Polgármesteri Hivatalnál kell előterjeszteni az erre rendszeresített nyomtatványon.
- A család vagy háztartás egyidőben többféle támogatást is igényelhet, de a települési lakásfenntartási támogatást egyidőben legfeljebb egy személy veheti igénybe háztartásonként.
- A rendszeres települési támogatást a kérelem benyújtásának hónapjától vagy, ha a benyújtáskor van folyamatban levő ellátás, annak lejártát követő hónaptól kezdődően kell megállapítani.
- A rendszeres települési támogatást utólag, minden hónap 5-éig kell folyósítani. A pénzbeli ellátások kifizetése – amennyiben e rendelet másként nem rendelkezik - a házipénztárból készpénzben történik, de az ellátásra jogosult kérelmezheti az utalással történő kifizetést.
- Amennyiben a pénzbeli ellátás cél szerinti felhasználása nem látszik biztosítottnak, az azt megállapító határozatban kijelölhető a családsegítő szolgálat munkatársa, hogy a kérelmezővel együttműködve gondoskodjon a támogatás megfelelő felhasználásáról.
- Települési lakásfenntartási támogatás
- §
- Települési lakásfenntartási támogatásra jogosult az a szociálisan rászoruló háztartás, ahol
- a háztartásban az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének (a továbbiakban: nyugdíjminimum) 150 %-át, egyedül élő esetén a 200 %-át,
- a háztartás tagjainak vagyona nincs és
- rendelkezik hulladékszállítási közszolgáltatási szerződéssel.
- A támogatás egy hónapra eső összegét a háztartásban egy főre jutó jövedelem arányában kell megállapítani, a következők szerint:
- nyugdíjminimum 100 %-át meg nem haladó jövedelem esetén 7.500 Ft
- nyugdíjminimum 101-150 %-a, egyedül közötti jövedelem esetén 5.000 Ft
- nyugdíjminimum 151-200 %-a közötti jövedelem esetén 2.500 Ft
- Egyszemélyes háztartás esetén a támogatási összeg a (2) bekezdés szerinti összegek 120 %-a.
- A támogatást havi rendszerességgel, legfeljebb 12 hónapra lehet megállapítani.
- A megállapított támogatást elsősorban természetbeni ellátásként kell biztosítani a háztartás által igénybe vett közüzemi szolgáltatások díjainak kiegyenlítésére, közvetlenül a szolgáltatónak történő átutalással, a következő sorrendben:
- hulladékszállítási közszolgáltatás,
- ivóvíz- és csatornaszolgáltatás,
- áram- vagy gázszolgáltatás a kérelmező választása szerint,
- Amennyiben a megállapított támogatás meghaladja a közüzemi szolgáltatások díjainak összegét, a támogatás fennmaradó részét a kérelmező részére kell kifizetni.
- Települési létfenntartási támogatás
- §
- Települési létfenntartási támogatásra jogosult az a személy, aki, vagy akinek családja időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzd, mivel
- a családban az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének (a továbbiakban: nyugdíjminimum) 50 %-át,
- a család tagjainak vagyona nincs.
- A támogatás egyhavi összegét a család létszámának arányában kell megállapítani, a következők szerint:
- egyedülálló személy esetén, illetve az első családtagra vonatkozóan 5.000 Ft
- a további családtagokra személyenként 1.000 Ft
- A támogatást havi rendszerességgel, legfeljebb 12 hónapra lehet megállapítani.
- Települési krízistámogatás
- §
- Települési krízistámogatásra jogosult az a személy, aki önmaga, illetve családja létfenntartásáról más módon nem tud gondoskodni, vagy alkalmanként jelentkező többletkiadások, illetve a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorul.
- A létfenntartást veszélyeztető többletkiadás kapcsolódhat különösen
- betegséghez,
- halálesethez,
- elemi kár elhárításához,
- a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához,
- iskoláztatáshoz,
- a gyermek fogadásának előkészítéséhez,
- a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához,
- a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez.
- A bekövetkezett rendkívüli élethelyzet akkor minősül létfenntartást veszélyeztetőnek, ha a családban az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedül élő esetén a 200 %-át.
- A támogatás maximális összege 15.000 Ft.
- A települési krízistámogatást a kérelem benyújtásától számított legfeljebb 3 munkanapon belül kell megállapítani és kifizetni.
- Települési temetési kölcsön
- §
- Az önkormányzat a közeli hozzátartozó halála miatt nehéz élethelyzetbe került, ezért időszakosan létfenntartási gonddal küzdő személy részére a temetési költségek rendezésére visszatérítendő támogatás formájában kamatmentes kölcsönt nyújt.
- Települési temetési kölcsön annak adható, akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének (a továbbiakban: nyugdíjminimum) 200 %-át,
- A kölcsön iránti kérelmet az a hozzátartozó nyújthatja be, akinek a nevére a temetési számla szól.
- A kölcsön összege a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségéig terjedhet, és legfeljebb 12 hónapos részletre nyújtható.
- Az önkormányzat a kölcsön összegét közvetlenül a temetkezési szolgáltatónak fizeti ki.
- A vissza nem fizetett kölcsön összege adók módjára behajtható. Ha az adós két egymást követő alkalommal nem teljesíti részletfizetési kötelezettségét, az Önkormányzat jogosult visszafizettetni a kölcsön teljes fennmaradt összegét vagy a végrehajtási eljárást megindítani. A meg nem fizetett települési temetési kölcsön az igénylő számára juttatott egyéb települési támogatásból letiltható.
III. Fejezet
Természetben nyújtott szociális ellátások
- §
- Az e rendeletben szabályozott pénzbeli ellátások – egészben vagy részben – természetbeni szociális ellátás formájában is nyújthatók. Természetbeni ellátásként biztosítható
- az élelmiszer,
- a tüzelő,
- a közüzemi díjak térítése,
- az utalvány,
- a gyermekintézmények térítési díjának térítése,
- a helyi autóbuszjáratra szóló havijegy (bérlet).
- Az önkormányzat természetben nyújtott szociális ellátás: mentesítés a köztemetés megtérítése alól.
- Mentesítés a köztemetés megtérítése alól
- §
Elhunyt köztemetés keretében, közköltségen történő eltemettetése esetén kérelemre az Önkormányzat az Sztv. 48. § (3) b) pontjában meghatározott megtérítési kötelezettség alól részben vagy egészben mentesíti az eltemettetésre köteles személyt, amennyiben annak
- családjában az egy főre számított havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori összegének 150 %-át, egyedül élő esetében annak 200 %-át, és
- a temetési költség megtérítése – még kamatmentes kölcsön formájában is – veszélyeztetné a család megélhetését.
IV. Fejezet
Személyes gondoskodás útján nyújtott szociális ellátások
- §
- Az önkormányzat a személyes gondoskodás körében a következő szociális alapszolgáltatások igénybevételének lehetőségét biztosítja:
- étkeztetés,
- nappali ellátás,
- családsegítés,
- házi segítségnyújtás.
- Személyes gondoskodást nyújtó ellátást különösen azon szociálisan rászoruló személyek részére kell biztosítani, akik egészségi vagy mentális állapotukból eredően önálló életvitelük fenntartásában támogatásra szorulnak.
- Az ellátást nyújtó intézmény vezetője az ellátást igénybe vevővel vagy törvényes képviselőjével megállapodást köt.
- A szolgáltatást nyújtó intézmény vezetője külön eljárás nélkül köteles ellátást nyújtani, ha azzal meg lehet előzni az érintett személy életveszélyes állapotba kerülését.
- A személyes gondoskodás igénybevételéért – az Sztv.-ben és az e rendeletben foglaltak kivételével – térítési díjat kell fizetni. A Sülysápi Gondozási Központ által nyújtott, a személyes gondoskodás körébe tartozó szociális ellátások térítési díját az 1. melléklet tartalmazza.
- Ingyenes ellátásban kell részesíteni azt az ellátottat, aki jövedelemmel nem rendelkezik.
- Étkeztetés
- §
- Az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkezéséről kell gondoskodni, akik azt önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani, különösen
- koruk,
- egészségi állapotuk,
- fogyatékosságuk, pszichiátriai betegségük,
- szenvedélybetegségük vagy
- hajléktalanságuk
miatt.
- Életkora miatt rászoruló az a személy, aki a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény alapján a reá irányadó nyugdíjkorhatárt betöltötte.
- Egészségi állapota miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki mozgáskorlátozottsága, krónikus, akut, vagy egyéb betegsége miatt a háziorvosi vagy szakorvosi igazolás alapján önmaga ellátásáról – részben vagy teljesen – gondoskodni nem tud.
- Fogyatékossága, pszichiátriai betegsége, szenvedélybetegsége miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki fekvőbeteg-gyógyintézeti kezelést nem igényel, önmaga ellátására részben képes.
- Hajléktalansága miatt rászorulónak kell tekinteni, aki az Sztv. alapján hajléktalannak minősül, és az ellátás hiánya az életét, testi épségét veszélyezteti.
- Az étkeztetésért fizetendő személyi térítési díjat úgy kell megállapítani, hogy az ne haladja meg az igénylő jövedelmének 25 %-át.
- Az önkormányzat és intézményei, valamint a TÁVÜSZ Kft. dolgozói, a Sülysápi Környéki Szociális Szolgálat helyi alkalmazottai és a sülysápi általános iskolák dolgozói az étkezést kedvezményes, az 1. melléklet szerinti ún. alkalmazotti térítési díj ellenében vehetik igénybe.
- Nappali ellátás – Idősek Klubja
- §
- Az önkormányzat az Sztv. 65/F. §-ában meghatározott jogosultak részére az Idősek Klubja formájában 25 fő részére nappali ellátást nyújt, a Sülysápi Gondozási Központ útján.
- Az ellátás személyi térítési díját úgy kell megállapítani, hogy az az ellátott havi jövedelmének 25 %-át, amennyiben a nappali ellátás mellett étkeztetést is nyújtanak, 30 %-át ne haladja meg.
- Családsegítés és házi segítségnyújtás
- §
A családsegítést és a házi segítségnyújtást az önkormányzat a Sülysáp Környéki szociális Társuláson keresztül, a Sülysáp Környéki Szociális szolgáltató útján biztosítja. E szolgáltatások igénybevételének módját és feltételeit külön rendelet szabályozza.
V. Fejezet
Egyéb rendelkezések
- §
Az Szt. 58/B. § (2) bekezdésében foglaltakon túl a szociálpolitikai kerekasztal tagjai a következő szervezetek képviselői:
- Tápiómenti Kisbárka Egyesület,
- a lelkiismereti és vallásszabadság jogáról, valamint az egyházak, vallásfelekezetek és vallási közösségek jogállásáról szóló 2011. évi CCVI. törvény szerinti egyházak helyi szervezetei.
- §
A rendeletben nem szabályozott kérdésekben az Szt., valamint a végrehajtására kiadott kormányrendeletek és más felsőbb szintű jogszabályok rendelkezéseit kell alkalmazni.
VI. Fejezet
Átmeneti és záró rendelkezések
- §
- E rendelet 2015. március 1. napján lép hatályba.
- Hatályát veszti a szociális ellátások helyi szabályairól 22/2010. (XII. 28.) önkormányzati rendelet.
- Települési lakásfenntartási támogatás a folyamatban levő lakásfenntartási támogatás kifutásáig nem vehető igénybe.
Sülysáp, 2015. február 19.
Horinka László Tóth Krisztina
polgármester jegyző
Kihirdetési záradék
E rendelet a mai napon kihirdetésre került.
Sülysáp, 2015. február 20.
Tóth Krisztina
jegyző
1. melléklet a 3/2015. (II. 20.) önkormányzati rendelethez
A sülysápi Gondozási Központ útján biztosított személyes gondoskodást nyújtó ellátások térítési díjai
I. Étkeztetés
- Alapadatok
Ft/fő/nap | A | B | C | D |
Önköltség | Normatíva | Térítési díj maximális összege (A-B) | Fizetendő intézményi térítési díj (< C) | |
Étkezés | 787 | 220 | 567 | 520 + áfa |
Kiszállítás | 120 | - | 120 | 102 +áfa |
Étkezés kiszállítással | 907 | 220 | 687 | 622 + áfa |
- Intézményi térítési díj /havi 21 ellátási napra számítva/
Ellátás | Havi intézményi térítési díj | |
Étkezés | 10.920 Ft + áfa | |
Szállítás | 2.140 Ft + áfa | |
Étkezés kiszállítással | 13.060 + áfa |
- Egyéb térítési díjak
a)Alkalmazotti térítési díj = 382 Ft + áfa x étkezési napok száma.
b)Vendégebéd térítési díja = 600 Ft + áfa x étkezési napok száma.
II. Nappali ellátás
- Alapadatok
Ft/fő/nap | A | B | C | D |
Önköltség | Normatíva | Térítési díj maximális összege (A-B) | Fizetendő intézményi térítési díj (< C) | |
Nappali ellátás | 942 | 192 | 750 | 300 /TAM/ |
Étkezés | 787 | 160 | 627 + áfa | 520 + áfa |
Nappali ellátás étkezéssel | 1729 | 352 | 1377 | 300 + 520 + áfa |
- Intézményi térítési díj /havi 21 ellátási napra számítva/
Ellátás | Havi intézményi térítési díj | |
Nappali ellátás | 6.300 Ft /TAM/ | |
Étkezés | 10.920 Ft + áfa | |
Nappali ellátás étkezéssel | 10.920 Ft + áfa + 6.300 Ft |
III. A személyi térítési díj megállapításánál figyelembe veendő jövedelmi sávok és térítési arányok
Jövedelem (Ft/hó) | Személyi térítési díj / Intézményi térítési díj (%) | |
0 - 28 500 | 0 | |
28 501 - 33 500 | 10 | |
33 501 - 38 500 | 20 | |
38 501 - 43 500 | 30 | |
43 501 - 48 500 | 40 | |
48 501 - 53 500 | 50 | |
53 501 - 58 500 | 60 | |
58 501 - 63 500 | 70 | |
63 501 - 68 500 | 80 | |
68 501 - 73 500 | 90 | |
73 501- | 100 |