Farmos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2009. (III. 18.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2009. évi költségvetéséről
Hatályos: 2009. 03. 18- 2022. 03. 30
Farmos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2009. (III. 18.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2009. évi költségvetéséről
2009.03.18.
Farmos Községi Önkormányzat Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 16. §. (1) bekezdése, a Magyar Köztársaság 2009.évi költségvetéséről szóló 2008. évi CII. törvény, az Államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (továbbiakban: Áht.) 65. §-a alapján - figyelembe véve ezen jogszabály, valamint az Államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Kormányrendeletben meghatározottakat - a 2009 évi költségvetéséről az alábbi rendeletet (továbbiakban: rendelet) alkotja:
1. § . A rendelet hatálya kiterjed az Önkormányzatra, a Polgármesteri Hivatalra, valamint az
önkormányzat költségvetési szerveire.
2. § . (1) Az önkormányzat költségvetési szervei:
a) önállóan gazdálkodó költségvetési szervek:
- Polgármesteri Hivatal,
b) részben önállóan gazdálkodó költségvetési szervek:
– Általános Iskola
– Községi Óvoda
(2) Az
Áht. alapján a Képviselő-testület a címrendet az 1. számú mellékletben foglaltak
szerint határozza meg.
Az önkormányzat és költségvetési szervei 2009. évi költségvetése
3. § . (1) Az önkormányzat a 2009. évi költségvetési
a) kiadási főösszegét 417 406 ezer forintban,
b) bevételi főösszegét 410 218 ezer forintban állapítja meg.
(2) Az Önkormányzat Képviselő-testülete 7 188 ezer forint költségvetési hiányt állapít meg.
A forráshiány finanszírozásának kezelése
4. § A képviselő-testület az önkormányzat 2009. évi költségvetésében keletkezett 7 188 ezer forint összegű forráshiányt hitel igénybevételével pótolja.
A költségvetési bevételek
5. § . (1) Az önkormányzat 2009. évi költségvetési bevételeinek forrásonkénti, illetve működési
és felhalmozási cél szerinti részletezését a 2. számú melléklet tartalmazza.
(2) Az önkormányzat költségvetési szerveinek a 2009 évi előirányzott működési bevételeit
alcímek szerint – a 3. számú melléklet tartalmazza.
6. § . (1) Az önkormányzat kiadási előirányzatait a Képviselő-testület a következők szerint hagyja
jóvá:
- Működési kiadások előirányzata összesen: 417 406
Ebből:
- személyi jellegű kiadások: 183 007
- munkaadókat terhelő járulékok: 58 822
- dologi jellegű kiadások: 121 559
- felhalmozási kiadások: 5 458
- működési és felhalmozási célú végleges
pénzeszköz átadás 7 007
- civil szervezetek támogatása 2 440
- általános tartalék …
- céltartalék …
- ellátottak pénzbeli juttatásai: 39 113
(2) A képviselő-testület az önkormányzat költségvetési szervei, valamint az alcímek
működési kiadásait kiemelt előirányzatonként a 4. számú melléklet szerint hagyja jóvá.
(3) Az önkormányzat költségvetési szervei, valamint az alcímek részletes előirányzatait az 5. számú melléklet tartalmazza.
(4) Az önkormányzat és költségvetési szervei beruházási és felújítási előirányzatait
a 6. számú melléklet rögzíti.
(5) Az önkormányzat többéves kihatással járó feladatainak előirányzatait, éves bontásban, a
7. számú melléklet mutatja be.
(6) Az önkormányzati hivatal költségvetését feladatonként a 8. számú melléklet tartalmazza.
(7) Az önkormányzatnak tervezett pénzmaradványa nincs.
(8) A működési és felhalmozási célú bevételek és kiadások alakulását az adott költségvetési
évet követő két évre a 9. számú melléklet tartalmazza.
A költségvetési létszámkeret
7. § . (1) A képviselő-testület az önkormányzat létszám-előirányzatát 95 fő átlagos statisztikai
állományi létszámban (átlaglétszámban) állapítja meg.
(2) Az önkormányzat költségvetési szervei, valamint az alcímek tényleges létszámkeretét a
képviselő-testület a 4. számú melléklet szerint hagyja jóvá.
A költségvetés végrehajtására vonatkozó szabályok
8. § . (1) A képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik a költségvetési rendelet módosítása,
a képviselő-testület által jóváhagyott előirányzatok és létszámkeretek közötti
átcsoportosítás.
(2) Ha év közben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet, vagy
elkülönített állami pénzalap az önkormányzat számára pótelőirányzatot biztosít, arról a
polgármester a képviselő-testületet tájékoztatni köteles.
9. § . (1) A polgármester önkormányzat átmenetileg szabad pénzeszközeit számlavezető vagy más
pénzintézetnél lekötheti.
(2) Az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi
műveletek lebonyolítását a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja.
A polgármester a megtett intézkedéséről képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.
10. § . (1) Az önkormányzat költségvetési szervei a költségvetési rendeletben meghatározott
kiemelt előirányzatokat nem léphetik túl. A meghatározott célra kapott pénzeszközökkel
saját hatáskörben emelhetik előirányzataikat a személyi juttatások előirányzatainak
kivételével.
(2) A kiemelt előirányzatok felhatalmazás nélküli túllépése az intézményvezető fegyelmi és anyagi felelősségre vonását vonja maga után.
(3) Az előirányzatok felhasználásáról havonta, a teljesítést követő hónap utolsó napjáig a
polgármester köteles az intézményvezetőknek tájékoztatást adni.
(4) A részben önállóan gazdálkodó költségvetési szerv vezetője a szükséges előirányzat módosításról a jegyző előkészítésében a polgármester előterjesztésében a képviselő- testületet tájékoztatja. A képviselő-testület az előirányzat módosításokkal a
költségvetési rendeletét negyedévente, de legkésőbb a zárszámadási rendelet-tervezet
képviselő-testület elé terjesztését közvetlenül megelőző képviselő-testületi ülésen
módosíthatja december 31-i hatállyal.
11. § . (1) A részben önállóan gazdálkodó költségvetési szervek feladataik ellátásához
pályázatot nyújthatnak be. Pályázat csak olyan feladatra nyújtható be, amelyet a
szervezet alapító okirata tartalmaz. A pályázat benyújtásának további feltétele, hogy a
szükséges önrész rendelkezésre álljon. Az önrészt az intézmény saját költségvetésén
belüli átcsoportosítással biztosítja, vagy a Képviselő-testület biztosítja.
(2) Az (1) bekezdés szerinti pályázat benyújtásához minden esetben vizsgálni kell a
megvalósítandó cél jövőbeni kiadási vonzatát. A hozzájárulás olyan cél
megvalósításához adható meg, amely a következő években önkormányzati
finanszírozási többletigényt nem igényel.
12. § . (1) Az év várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesítéséről az előirányzat
felhasználási ütemtervet a 10. számú melléklet szerint fogadja el a képviselő-testület.
(2) A költségvetési szervek pénzellátásáról, a költségvetési rendeletnek megfelelően, a
jegyző gondoskodik.
13. § . (1) Feladatmutató változást a költségvetési szerv csak a képviselő-testület előzetes
engedélyével hajthat végre. Amennyiben a feladatmutató változás a költségvetési szerv
jóváhagyott költségvetésében megállapított bevételi és kiadási főösszegeit érinti, a
feladatmutató változás engedélyezése a képviselő-testület hatásköre.
(2) A feladatmutató csökkentésről a költségvetési szerv vezetője köteles haladéktalanul a
Polgármestert tájékoztatni. A Polgármester a feladatmutatóra biztosított kiadási
előirányzat zárolásáról azonnal intézkedik.
(3) Ha a költségvetési szerv feladatainak ellátásához pályázati úton vagy felajánlásból
pénzeszközhöz jut, az ez által felszabaduló költségvetési előirányzatának esetleges
elvonásáról a képviselő-testület dönt a költségvetési rendelet egyidejű módosítás
mellett.
Záró és egyéb rendelkezések
14. § . (1) A költségvetésről és zárszámadásról szóló rendelettervezet benyújtásával egyidejűleg az
előterjesztő köteles a képviselő-testület részére tájékoztató jelleggel, szöveges
indokolással együtt kimutatásokat az alábbi tartalommal beterjeszteni.
a) A költségvetés előterjesztésekor
aa) az önkormányzat összevont költségvetési mérlegét,
ab) többéves kihatással járó döntések számszerűsítését évenkénti bontásban és
összesítve,
ab) közvetett támogatásokat,
ac) feladatmutató változását.
b) A zárszámadás előterjesztésekor
ba) az önkormányzat összevont költségvetési mérlegét,
bb) az adósság állományát lejárat, eszközök, bel- és külföldi hitelezők szerinti
bontásban,
bc) vagyonkimutatást,
bd) többéves kihatással járó döntések számszerűsítését évenkénti bontásban és
összesítve,
be) közvetett támogatásokat.
(2) Az (1) bekezdés szerinti közvetett támogatásokat az alábbi részletezettséggel kell
bemutatni:
a) ellátottak térítési díjának, illetve kártérítésének méltányossági alapon történő elengedésének összeg,
b) helyi adóknál biztosított kedvezmény, mentesség összege adónemenként,
c) helyiségek, eszközök hasznosításából származó bevételből nyújtott kedvezmény, mentesség összege,
d) egyéb nyújtott kedvezmény, vagy kölcsön elengedésének összege.
(3) Az (1) bekezdés aa) pontja szerinti mérlegeket e rendelet 9. számú, illetve 11. számú
melléklete szerinti tartalommal kell elkészíteni. Az (1) bekezdés ab) pontja szerinti
kimutatást e rendelet 7. számú melléklete szerinti tartalommal kell elkészíteni. Az ac)
melléklet szerinti kimutatást feladatmutató típusonként, létszám és összegszerűségre
tekintettel kell bemutatni.
(4) Az (1) bekezdés b) pontja szerinti mérlegek és kimutatások tartalmát az önkormányzat
zárszámadásáról szóló rendeletben határozza meg.
15. § . (1) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a Képviselő-testület felelős.
(2) A költségvetési rendelet végrehajtásáért, a gazdálkodás szabályszerűségéért a
polgármester felelős.
(3) A költségvetési szervek vezetői felelősek a vezetésük alatt álló intézmény
költségvetésének végrehajtásáért.
(4) Az önkormányzat gazdálkodásának végrehajtó szerve a polgármesteri hivatal.
(5) Az önkormányzati költségvetési szervek gazdálkodásának törvényességét a belső
ellenőr közreműködésével a jegyző ellenőrzi, a képviselő-testület által meghatározott
belső ellenőrzési ütemtervnek megfelelően.
16. § . (1) A polgármester az önkormányzat gazdálkodásának első félévi helyzetéről szeptember
15-ig, a háromnegyed éves helyzetéről a tárgyévet követő évi költségvetési koncepció
tárgyalásával egyidejűleg, november 30. napjáig beszámol a képviselő-testületnek.
(2) Az éves gazdálkodásról a polgármester a jegyző által elkészített zárszámadási rendelet
tervezetet a költségvetési évet követő négy hónapon belül terjeszti a képviselő-testület
elé.
17. § . Polgármesteri keret előirányzata 2009. évben nem kerül megállapításra.
18. § . (1) A rendelet kihirdetési napján lép hatályba, de a rendelkezéseit 2009. január 1-jétő kell
alkalmazni.
(2) E rendelet a belső piaci szolgáltatásokról szóló, az Európai Parlament és a Tanács
2006/123/EK irányelvnek való megfelelést szolgálja.
(3) A rendelet mellékletei:
1. számú melléklet: Címrend
2. számú melléklet: Az önkormányzat 2009. évi bevételei forrásonként
3. számú melléklet: Az önkormányzat költségvetési szerveinek 2009. évi működési bevételei
4. számú melléklet: Az önkormányzat költségvetési szervei 2009. évi működési kiadásai,
valamint létszáma
5. számú melléklet: Az önkormányzat költségvetési szervei 2009. évre tervezett
részletes működési kiadásai
6. számú melléklet: Az önkormányzat és költségvetési szervei 2009.évre tervezett
felhalmozási kiadásai feladatonként
7. számú melléklet: Az önkormányzat 2009.évre tervezett, többéves kihatással járó
feladatai és előirányzatai éves bontásban
8. számú melléklet: A polgármesteri hivatal költségvetése feladatonként
9. számú melléklet: A működési és felhalmozási célú bevételek és kiadások
2009-2010-2011. évi alakulását bemutató mérleg
10. számú melléklet: Előirányzat felhasználási ütemterv