Szentlőrinckáta Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2021. (III. 24.) önkormányzati rendelete

szociális ellátásokról

Hatályos: 2021. 03. 25- 2021. 10. 26

Szentlőrinckáta Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2021. (III. 24.) önkormányzati rendelete

szociális ellátásokról

2021.03.25.

Szentlőrinckáta Község Önkormányzatának Képviselő-testülete feladat-és hatáskörét ellátó Polgármester a veszélyhelyzet kihirdetéséről és a veszélyhelyzeti intézkedések hatálybalépéséről szóló 27/2021. (I.29.) Kormányrendelettel kihirdetett veszélyhelyzetre tekintettel, a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése által biztosított jogkörében eljárva, figyelemmel Magyarország Alaptörvénye 32. cikkének (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörére, Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés a) pontjára, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1. § (2) bekezdés, a 10. § (1) bekezdés, a 25. § (3) b) pont, a 26. §, a 32. § (3) bekezdés, a 45. §, a 48. § (4) bekezdés, a 63. §, a 64. §, a 92. §, a 132. § (4) bekezdés, a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 39. §, 39/A. §., 40. § alapján, az alábbi rendeletet alkotja:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. A rendelet hatálya

1. § (1) A rendelet hatálya kiterjed a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) hatálya alá tartozó természetes személyekre, akik Szentlőrinckáta község közigazgatási területén bejelentett lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkeznek.

2. Támogatási formák

2. § (1) Szentlőrinckáta Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (a továbbiakban: képviselő-testület) szociális ellátásként az alábbi ellátásokat nyújtja:

települési támogatás:
rendkívüli települési támogatás
temetési költségek viseléséhez nyújtandó támogatás
köztemetés
személyes gondoskodást nyújtó szociális alapellátások, ezen belül:
családsegítés
házi segítségnyújtás
A képviselő-testület az (1) bekezdés a) pontjában foglalt támogatásokat pénzben és természetben biztosítja.
A képviselő-testület az (1) bekezdés b) pontjában biztosított alapszolgáltatásokat a Szentmártonkátai Közös Önkormányzati Hivatal Család- és Gyermekjóléti Szolgálata Szentlőrinckátai Kirendeltsége útján valamint Szentlőrinckáta Község Önkormányzata Házi segítségnyújtás keretén belül biztosítja.

3. Eljárási rendelkezések

3. § (1) E rendeletet az Szt-vel és a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III. 27.) Korm. rendelettel, a személyes gondoskodást nyújtó ellátások igénybevételéről szóló 9/1999. (XI. 24.) SZCSM rendelettel és a személyes gondoskodást nyújtó ellátások térítési díjairól szóló 29/1993. (II. 17.) Korm. rendelettel együtt kell alkalmazni, továbbá a nem szabályozott kérdésekben és a jelen rendeletben használt fogalmak meghatározásánál a felsorolt jogszabályokban meghatározottak az irányadók.

(2) A képviselő-testület saját hatáskörébe tartozó pénzbeli és természetbeni - települési támogatás - szociális ellátások iránti kérelmet, amennyiben e rendelet másként nem rendelkezik, Szentlőrinckáta Polgármesterének címezve, a Szentmártonkátai Közös Önkormányzati Hivatal Szentlőrinckátai Kirendeltségén (a továbbiakban: Hivatal) kell benyújtani, jelen rendelet 1. számú függeléke szerinti formanyomtatványon.

(3) Települési támogatás esetében egy adatlapon csak egy támogatási forma kérhető. Amennyiben a kérelmező egy kérelemlapon több ellátást kér, úgy kérelme érdemi vizsgálat nélkül elutasításra kerül és igazolási kérelem sem nyújtható be.

(4) A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához a kérelmező kötelezhető arra, hogy családja vagyoni, jövedelmi viszonyairól nyilatkozzék, illetve azokat igazolja. A jövedelemszámítás tekintetében az Szt. 10. § (2) - (5) bekezdését kell alkalmazni.

(5) Amennyiben a kérelemben, a jövedelemnyilatkozatban, valamint az igazolásokban szereplő adatok valódisága felől kétség merül fel, a hivatal jogosult környezettanulmányt készíteni a bizottság vagy a polgármester döntésére.

(6) Nem kell környezettanulmányt készíteni a kérelmezőről, ha az életkörülményeiről a bizottságnak vagy a polgármesternek hivatalos tudomása van, vagy a kérelmező korábbi ügyében készült környezettanulmány három hónapnál nem régebbi, és életkörülményeiben nem feltételezhető lényeges változás.

(7) A szociális ellátásban részesülő, a jogosultság feltételeit érintő lényeges tények, körülmények megváltozásáról 8 napon belül köteles értesíteni a bizottságot és a polgármestert a hivatalon keresztül.

(8) A szociális ellátások felhasználásának ellenőrzéséről a bizottság, valamint a polgármester gondoskodik. Az ellátásban részesülő köteles az ellenőrzés zavartalan elvégzését, lebonyolítását elősegíteni és az ellenőrzést végzővel együttműködni a kért adatok rendelkezésre bocsátásával, a szociális ellátás cél szerinti felhasználásának igazolásával.

(9) A benyújtott igazolások, nyilatkozatok tartalma az alábbiak szerint ellenőrizhető:

a) megkeresheti az illetékességgel rendelkező adóhatóságot,

b) megkeresheti a polgárok személyi adatait és lakcímét nyilvántartó szervet,

c) megkeresheti a közlekedési igazgatási hatóságot,

d) megkeresheti az igazolást kiállító szervet, munkáltatót.

(10) Az elektronikus ügyintézés szociális ügyekben kizárt.

II. Fejezet

Települési támogatások

4. Rendkívüli települési támogatás

4. § (1) Rendkívüli települési támogatás állapítható meg annak a létfenntartási gondokkal küzdő személynek, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, egyedül élő személy, illetve gyermekét egyedül nevelő szülő esetén az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíjminimum 180%-át nem haladja meg és önmaga vagy családja létfenntartásáról más módon gondoskodni nem tud, mert különösen

a) betegség, haláleset,

b) elemi kár elhárításához,

c) válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához,

d) iskoláztatáshoz, a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak,

e) a gyermek visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások,

f) nagyobb összegű váratlan vagy előre látott kiadásai vannak, amelyet önerőből nem tud kiegyenlíteni,

g) lakhatáshoz kapcsolódó kiadásai keletkeztek.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott esetekben a települési támogatás minimális összege 2.000,-Ft, maximuma az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 40%-a, de nem haladhatja meg a tényleges költség mértékét.

(3) A kérelmezőnek a kérelemben indokolnia kell, hogy miért került rendkívüli élethelyzetbe, mi alapján és mire kéri a rendkívüli települési támogatást.

(4) A rendkívüli települési támogatás iránti kérelmekről átruházott hatáskörben a polgármester dönt.

5. Temetési költségek viseléséhez nyújtandó támogatás

7. § (1) Települési támogatásként elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás nyújtható annak a személynek, aki a meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott és a családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át, egyedül élő esetén a 250%-át nem haladja meg.

(2) A helyben szokásos legolcsóbb temetés elismert költsége: 150.000.- Ft.

(3) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként megállapított önkormányzati segély összege a (2) bekezdésben meghatározott költség 15%-a.

(4) A kérelmek elbírálására átruházott hatáskörben a polgármester jogosult.

8. Köztemetés

8. § (1) Az elhunyt személy közköltségen történő eltemettetésének elrendelése esetén az Szt. 48. § (3) bekezdés b) pontjában foglalt, a köztemetés költségeinek megtérítésére történő kötelezés alól különös méltánylást érdemlő körülmények fennállása esetén az eltemettetésre kötelezett személy részben vagy egészben mentesíthető.

(2) A köztemetés költségeinek megtérítése alól nem mentesíthető az a személy, aki az elhunyt személy eltemettetését szerződésben vállalta.

(3) A köztemetés költségei alóli teljes mértékű mentesítés különös méltánylást érdemlő körülménye különösen, ha

a) a temetésre kötelezett személy családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét és vagyona nincs,

b) a temetésre kötelezett személy egyedül élő, jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át és vagyona nincs,

c) az elhunyt személy kiskorú volt.

(4) A köztemetés költségei alóli részbeni mentesítés különös méltánylást érdemlő körülménye különösen, ha a temetésre kötelezett személy családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, egyedül élő személy esetén 200%-át nem haladja meg és vagyona nincs. A köztemetés költségei alóli részbeni mentesítés mértéke a köztemetés költségének 50%-a.

(5) A köztemetés költségének részbeni megfizetésére történő kötelezés esetében legfeljebb 12 havi részletfizetés engedélyezhető, amennyiben az egyösszegű megfizetés a kötelezett és családja létfenntartását veszélyezteti.

(6) A köztemetés elrendeléséről, a kérelem elutasításáról átruházott hatáskörben a polgármester dönt.

(7) A köztemetési költség(ek) megtérítésére kötelezett személy fizetési kötelezettsége alóli részben vagy egészben történő mentesítés iránti kérelméről, valamint részbeni mentesítés esetén a részletfizetés engedélyezéséről egyedi elbírálás alapján a polgármester dönt.

(8) A köztemetés költségeinek hagyatéki teherként az illetékes közjegyzőnél történő bejelentéséről, vagy a köztemetés költségeinek megtérítésére vonatkozó kötelezettség előírásáról átruházott hatáskörben a polgármester dönt.

9. Jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítése

9. § (1) A jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vett ellátás megtérítése esetén az Szt. 17. §-ában foglalt szabályokat e rendeletben foglalt kiegészítésekkel kell alkalmazni.

(2) A kötelezett szociális helyzetére tekintettel az ellátás megtérítése méltányosságból elengedhető, csökkenthető, illetve részletekben is visszafizethető.

(3) Az ellátás megtérítése méltányosságból akkor engedhető el, ha a visszafizetésre kötelezett

a) hajléktalanná vált, vagy

b) a háztartásban az egy főre jutó nettó jövedelem a mindenkori öregségi nyugdíj 50%-át meg nem haladó mértékre esett vissza.

(4) Az ellátás megtérítése méltányosságból akkor csökkenthető, ha a visszafizetésre kötelezett családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 80%-át meg nem haladó mértékre esett vissza.

(5) A csökkentés mértéke a fizetési kötelezettség 50%-áig terjedhet.

(6) Az ellátás megtérítése részletekben akkor teljesíthető, ha a visszafizetésre kötelezett családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130%-át nem éri el.

(7) Részletfizetés időtartama a fizetési kötelezettség összegétől függően:

a) 20 000 forintig 3 hónap,

b) 20 001-60 000 forintig 6 hónap,

c) 60 000 forint felett 9 hónap.

(8) A méltányossági kérelmet a visszafizetést elrendelő határozat jogerőre emelkedését követő 15 napon belül lehet benyújtani.

(9) A jogosulatlanul igénybe vett ellátás visszafizetéséről, illetve annak méltányosságból történő csökkentéséről, elengedéséről, valamint a részletfizetésről az adott ellátás megállapítására jogosult dönt.

III. Fejezet

Személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások

10. § (1) Az önkormányzat a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokat a Szentmártonkátai Közös Önkormányzati Hivatal Család- és Gyermekjóléti Szolgálat Szentlőrinckátai Kirendeltsége valamint Szentlőrinckáta Község Önkormányzata Házi segítségnyújtás keretein belül biztosítja.

(2) Alapellátások:

a) családsegítés,

b) házi segítségnyújtás,

10. Családsegítés

11. § (1) A családsegítő szolgáltatás igénybevétele önkéntes és térítésmentes.

(2) A családsegítő szolgáltatás biztosításának részletes szabályait az Szt. 64. §-a szabályozza.

11. Házi segítségnyújtás

12. § (1) Az önkormányzat Szt. 63. §-ában meghatározott jogosultak részére házi segítségnyújtást biztosít.

(2) A házi segítségnyújtás ellátásáról a döntést a polgármester hatáskörébe utalja.

13. § Az Szt. 116. § (3) bekezdés b) - c) pontjai értelmében az ellátásért fizetendő térítési díj összege nem haladhatja meg a szolgáltatást igénybe vevő személy rendszeres havi jövedelmének 25%-át, szociális étkeztetés és házi segítségnyújtás együttes igénybevétele esetén rendszeres havi jövedelmének 30%-át.

14. § (1) Az önkormányzat a törvény által meghatározott kedvezményen felül további kedvezményt nem biztosít.

(2) A díj hátralék behajtásáról fizetési meghagyásos eljárással a jegyző intézkedik.

12. A személyes gondoskodás igénybevételének, megszüntetésének módja

15. § (1) A személyes gondoskodás keretein belül az alapellátások igénybevétele önkéntes, az ellátást igénylő vagy törvényes képviselője kérelmére történik. Cselekvőképtelen személy kérelmét törvényes képviselője terjeszti elő, korlátozottan cselekvőképes személy a kérelmét törvényes képviselőjének beleegyezésével terjesztheti elő.

(2) A családsegítés és a házi segítségnyújtás iránti igényt a családsegítőnél és a házi segítségnyújtó munkatársnál kell előterjeszteni.

16. § (1) A házi segítségnyújtás kérelem benyújtása a – 9/1999. (XI. 24.) SZCSM rendeletben meghatározott – formanyomtatványon történik, melyhez az igénylő köteles a szükséges jövedelemigazolásokat, nyilatkozatokat csatolni.

(2) A házi segítségnyújtást biztosító megállapodást a 3. számú függelék tartalmazza.

17. § (1) A házi segítségnyújtást az igénybevételt engedélyező megszünteti, ha

a) az ellátott kérelmezi annak megszűntetést,

b) ha az ellátott bejelentett lakóhelye, illetve tartózkodási helye Szentlőrinckáta községben megszűnik,

c) az ellátást megalapozó feltételek már nem állnak fenn,

d) a térítési díj fizetésére kötelezett fizetési kötelezettségének nem tesz eleget,

e) az ellátott meghal.

f) az ellátott magatartása a szolgáltatás biztosítását ellehetetleníti (agresszív, passzív magatartás).

(2) Ha a házi segítségnyújtást igénybe vevő az ellátás megszüntetésére vonatkozó döntést vitatja, az arról szóló határozat kézhezvételétől számított tizenöt napon belül a képviselő-testülethez fordulhat a döntés felülvizsgálata céljából.

IV. Fejezet

Záró rendelkezések

18. § (1) Ez a rendelet 2021. március 25. napján lép hatályba és az újonnan indult eljárásokban kell alkalmazni. Ezzel egyidőben hatályát veszti Szentlőrinckáta Község Önkormányzata Képviselő-testületének a települési támogatásról és egyéb szociális és gyermekjóléti szolgáltatások igénybevételéről szóló 2/2015. (II.19.) önkormányzati rendelete.

(2) Ez a rendelet a belső piaci szolgáltatásokról szóló 2006/123/EK irányelvvel összeegyeztethető rendelkezéseket tartalmaz.