Szentlőrinckáta Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2025. (II. 12.) önkormányzati rendelete
Szentlőrinckáta Község Önkormányzata 2025. évi költségvetéséről
Hatályos: 2025. 02. 14- 2025. 06. 18Szentlőrinckáta Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2025. (II. 12.) önkormányzati rendelete
Szentlőrinckáta Község Önkormányzata 2025. évi költségvetéséről
[1] A rendelet célja, hogy Szentlőrinckáta Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Önkormányzat 2025. évi költségvetését elfogadja.
[2] Szentlőrinckáta Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörben, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva az Önkormányzat 2025. évi költségvetéséről következőket rendeli el:
1. A rendelet hatálya
1. § A rendelet hatálya kiterjed:
a) Szentlőrinckáta Község Önkormányzatának Képviselő-testületére (a továbbiakban: Képviselő-testület) és bizottságára,
b) az önkormányzat költségvetési szervére,
c) a támogatásban részesített magánszemélyekre, jogi személyekre, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetekre.
2. A költségvetés előirányzatai
2. § A Képviselő-testület az önkormányzat – beleértve a költségvetési szervét – 2025. évi költségvetésének:
a) bevételi főösszegét 1.054.371.870 Ft-ban (1. melléklet)
b) kiadási főösszegét 1.054.371.870 Ft-ban (2. melléklet)
határozza meg.
3. Önkormányzat
3. § Az önkormányzat költségvetési bevételi előirányzatait kötelező feladatok, önként vállalt feladatok és államigazgatási feladatok szerinti bontásban az 3. melléklet tartalmazza. A kiadások összesen: 862.982.721 Ft.
a) Önkormányzat működési támogatása 189.601.235 Ft
b) működési és felhalmozási célú támogatásértékű bevétel 26.878.848 Ft, amelyből
ba) egyéb működési célú támogatások bevételei államháztartáson belülről, (TB, munkaügyi közp.) 26.878.848 Ft
bb) felhalmozás célú támogatások bevételei államháztartáson belülről 0 Ft
c) közhatalmi bevételek 257.200.000 Ft
d) intézményi működési bevétel 15.630.000 Ft
e) Visszatérítendő támogatás 0 Ft
f) Működési célú átvett pénzeszköz 0 Ft
g) előző évi költségvetési maradvány 373.672.638 Ft
4. § (1) Az önkormányzat költségvetési kiadási előirányzatait kötelező feladatok, önként vállalt feladatok és államigazgatási feladatok szerinti bontásban a 4. melléklet tartalmazza. Működési, felhalmozási kiadások: 862.982.721 Ft
a) személyi jellegű kiadások: 72.925.500 Ft
b) munkaadókat terhelő járulékok 9.480.315 Ft
c) dologi jellegű kiadások: 123.662.188 Ft
d) ellátottak pénzbeli juttatásai: 2.150.000 Ft
e) egyéb elvonások, befizetések (Szolidaritási hozzájárulás): 109.246.216 Ft
f) egyéb működési célú kiadások (pe. átad.): 274.600.967 Ft
g) tartalék: 10.000.000 Ft
h) intézményi beruházás: 88.874.376 Ft
i) felújítások: 0 Ft
j) felhalmozási célú garancia- és kezességvállalásból származó kifizetés államháztartáson kívülre
k) ÁH-n belüli megelőlegezések visszafizetése: 6.026.615 Ft
(2) A helyi önkormányzat nevében végzett felhalmozási és felújítási kiadásokat 5. melléklet tartalmazza.
a) beruházási kiadások beruházásonként
aa) épület, építmény, létesítése 88.874.376 Ft
ab) egyéb tárgyi eszköz beszerzése, létesítése 0 Ft
b) felújítási kiadások felújításonként 0 Ft (épület, építmény felújítás)
c) felhalmozási célú garancia- és kezességvállalásból származó kifizetés államháztartáson kívülre 0 Ft
(3) A helyi önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatásai, szociális, rászorultság jellegű ellátásai a 6. melléklet tartalmazza:
a) Települési támogatás 800.000 Ft
b) Temetési segély 250.000 Ft
c) Köztemetés 1.100.000 Ft
5. § A képviselő-testület az önkormányzat 2025. évre összesített létszám-előirányzatát az alábbiak szerint állapítja meg, melyet a 7. melléklet tartalmaz.
a) Átlagos statisztikai állományi létszám – átlaglétszám – 9 fő.
b) Közfoglalkoztatottak 2 fő.
6. § Közvetett támogatások, kedvezmények összegét a 8. melléklet tartalmazza.
7. § Az állami támogatások bemutatását jogcímenként a 9. melléklet mutatja be.
8. § Felhalmozási kiadások és bevételek mérlegét a 10. melléklet tartalmazza.
9. § Működési célú folyó bevételek és működési célú folyó kiadások mérlegét a 11. melléklet tartalmazza.
10. § Központi irányítószervi támogatások folyósítását 12. melléklet tartalmazza.
11. § A 2025. évi előirányzat felhasználási ütemtervet a 13. melléklet tartalmazza.
12. § A Képviselő-testület az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (továbbiakban: Áht.) 23. § (2) bekezdés g) pontja alapján az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségei, valamint az Áht. 24. § (4) bekezdés b) pontja alapján a több éves kihatással járó kötelezettségei számszerűsítését évenkénti bontásban és összesítve e rendelet 14. melléklet szerint hagyja jóvá.
13. § Az önkormányzat adósságállományát 15. melléklet tartalmazza. Az önkormányzatnak adósságállománya, illetve adósságot keletkeztető ügylete nincs.
14. § Tervszámoknak megfelelően a költségvetési évet követő három év tervezett bevételi előirányzatainak és kiadási előirányzatainak keretszámait főbb csoportokban tartalmazza a 20. melléklet. A Képviselő-testület az önkormányzat költségvetését, bevételi és kiadási előirányzatát, valamint költségvetési szerve költségvetését – rendeletének módosításával – képviselő-testületi döntéssel megváltoztathatja.
4. Szentlőrinckátai Gesztenyefa Óvoda és Konyha
15. § A Képviselő-testület a Gesztenyefa Óvoda, mint önállóan működő költségvetési szerv 2025. évi költségvetési bevételek és kiadások főösszegét 191.389.149 forintban határozza meg, amely kötelező és önként vállalt feladatok megbontásban a 16. melléklet, 17. melléklet tartalmazza.
16. § A képviselő-testület a Szentlőrinckátai Gesztenyefa Óvoda és Konyha, mint önállóan működő költségvetési szerv 2025. évi bevételi előirányzatai az alábbiakban meghatározott tételekből állnak:
a) Központi irányítószervi támogatás 166.016.543 Ft
b) Szolgáltatások ellenértéke 1.000.000 Ft
c) Intézményi ellátási díjak 8.000.000 Ft
d) Kiszámlázott ÁFA 2.430.000Ft
e) ÁFA visszatérülés 13.635.000 Ft
f) előző évi költségvetési pénzmaradvány működési célú igénybevétele 307.606 Ft
17. § A Szentlőrinckátai Gesztenyefa Óvoda és Konyha, mint önállóan gazdálkodó költségvetési szerv 2025. évi kiadási előirányzatai az alábbiakban meghatározott tételekből állnak:
a) működési költségvetés: 191.389.149 Ft
aa) személyi jellegű kiadások: 92.944.600 Ft
ab) munkaadókat terhelő járulékok: 12.082.798 Ft
ac) dologi jellegű kiadások: 86.361.751 Ft
ad) egyéb működési célú kiadások: 0 Ft
b) felhalmozási költségvetés, beruházások: 0 Ft
18. § A képviselő-testület a Szentlőrinckátai Gesztenyefa Óvoda és Konyha, mint önállóan működő költségvetési szerv 2025. évi – közfoglalkoztatottak nélküli – a létszám-előirányzatát az alábbiak szerint állapítja meg: Átlagos statisztikai állományi létszám – átlaglétszám – 12 fő.
19. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2024. évi pénzmaradványát a 2025. évi költségvetés feladatai finanszírozásába bevonja, figyelemmel az Áht. erre vonatkozó előírásaira is, a zárszámadási rendeletével hagyja jóvá.
(2) Az intézményi pénzmaradvány-elszámolás során az önkormányzatot illeti meg
a) a végleges feladatelmaradás miatti összeg,
b) meghatározott célra rendelkezésre bocsátott – áthúzódó, pénzügyi teljesítés nélküli – összegek maradványa.
(3) Az előző évi Képviselő-testület által jóváhagyott pénzmaradvány összegével az intézmény költségvetését a Képviselő-testület módosítja.
20. § (1) A Képviselő-testület az előre nem látható feladatok, az évközi többletigények, valamint az elmaradó bevételek pótlására az Áht. 23. § (3) bekezdése alapján általános tartalékot, a várható feladatok évközi biztosítására tartalékot képez.
(2) A Képviselő-testület a tartalék összegét 10.000.000 Ft-ban határozza meg, melyből az általános tartalék 2.505.227 Ft, céltartalék 7.494.773 Ft a rendelet 18. melléklete tartalmazza.
21. § (1) A költségvetés végrehajtása során támogatás kizárólag bejegyzett szervezet részére nyújtható. A rendeletben szereplő támogatások folyósítására kizárólag támogatási megállapodás alapján kerülhet sor. A megállapodásban rögzíteni kell:
a) a támogatás összegét,
b) a támogatás célját,
c) a rendeltetésszerű felhasználási kötelezettséget,
d) az éves – december 31-ei – elszámolási kötelezettséget,
e) a támogató ellenőrzési jogosultságát,
f) az előírt szöveges beszámolási kötelezettséget,
g) beszámolási kötelezettség elmaradása és a nem cél szerinti felhasználás következményét,
h) amit jogszabály kötelező elemként előír.
(2) A támogatott kérésére a polgármester az elszámolási határidőt egy alkalommal, maximum 6 hónappal meghosszabbíthatja.
(3) A támogatási megállapodás elkészítéséről, valamint az átadott pénzeszköz célirányos felhasználásának ellenőrzéséről, dokumentálásáról, a felhasználást igazoló bizonylatmásolatok őrzéséről a PH ágazatilag illetékes köztisztviselője gondoskodik.
(4) Az ellenőrzés kiterjed arra, hogy a támogatást az igényelt és jóváhagyott célra, a rendelkezésre bocsátott támogatás tárgyában megkötött támogatási megállapodásban foglaltakkal összhangban, határidőben használták fel.
(5) Amennyiben az önkormányzati támogatás kedvezményezettje a támogatást nem célirányosan használta fel, a támogatás teljes összegét köteles az önkormányzat számlájára visszautalni.
(6) Az elszámolási kötelezettséget nem teljesítő szervezetek, személyek részére újabb támogatás csak az elszámolást követően folyósítható.
(7) Az elszámoláshoz csatolni kell a támogatás felhasználását igazoló számláknak, egyéb számviteli bizonylatoknak szabályszerűen hitelesített másolatait, melyekre a támogatott rávezeti, hogy azt kizárólag a támogatási megállapodásban szereplő cél megvalósítására kapott támogatás elszámolására használta fel. E feltételt a támogatási megállapodásban rögzíteni kell. A szervezetek támogatásait a 19. melléklet tartalmazza.
5. A költségvetés végrehajtásával kapcsolatos feladatok
22. § (1) Az éves költségvetést
a) az alapító okiratokban előírt, vagy engedélyezett, valamint az intézményi költségvetési alapokmányokban és a szervezeti és működési szabályzatban részletezett feladatkörökben és kötelezettségek mellett,
b) a szakmai hatékonyság és gazdaságosság, a vagyon rendeltetésszerű használata következményeinek érvényesítésével,
c) a gazdálkodási és számviteli, továbbá a belső ellenőrzési előírások betartásával kell végrehajtani.
(2) A költségvetési szerv minden pénzmozgásról köteles elszámolni. A költségvetési szerv minden költségvetési bevétele és költségvetési kiadása költségvetésük részét képezi.
(3) A költségvetési szerv vezetője felelős az alapító okiratban előírt tevékenységek jogszabályban meghatározott követelményeknek megfelelő ellátásáért, a költségvetési szerv gazdálkodásában a szakmai hatékonyság és a gazdaságosság követelményeinek érvényesítéséért, a tervezési, beszámolási, információszolgáltatási kötelezettség teljesítéséért, annak teljességéért és hitelességéért, a gazdálkodási lehetőségek és a kötelezettségek összhangjáért, az intézményi számviteli rendért, a folyamatba épített, előzetes és utólagos vezetői ellenőrzés, valamint a belső ellenőrzés megszervezéséért és hatékony működéséért.
(4) Az intézményvezetőt fegyelmi felelősség terheli az intézmény gazdálkodásáért. A rendeletben foglalt kiemelt kiadási előirányzatok túllépése, vagy a rendelet szabályainak be nem tartása munkáltatói fegyelmi intézkedést vonhat maga után.
(5) Az intézmény a részére engedélyezett létszám – álláshely – keretet a tényleges foglalkoztatás során köteles betartani. Az intézménynél nyugdíjas tovább foglalkoztatás és üres állás betöltése csak az intézményvezető írásbeli előterjesztésére, a Polgármester előzetes véleményének kikérését követően történhet.
(6) Az intézmény az egyes foglalkoztatási formákra álláshelyenként tervezett előirányzatot túllépheti, mely nem eredményezheti a költségvetésben tervezett összes személyi juttatás kiemelt előirányzat túllépését.
(7) Az intézménynél rendkívüli munkavégzés, készenléti, helyettesítési díj elszámolására, kifizetésére átalány alkalmazásával jogszabály eltérő rendelkezése hiányában nem kerülhet sor.
(8) A tartósan távol lévő dolgozó helyettesítésére olyan dolgozó vehető fel, akinek bérét az intézmény saját költségvetése terhére biztosítja. Megbízási díj saját dolgozó részére történő fizetésére az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.) 51. § (2) bekezdésében foglalt szabályainak megfelelően kerülhet sor.
(9) A költségvetési szerv köteles a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályzatokat a mindenkor hatályos központi szabályozás figyelembevételével elkészíteni, vagy a szükséges módosításokat végrehajtani.
6. Az előirányzatok feletti jogosultsággal és a költségvetés módosításával kapcsolatos rendelkezések
23. § (1) E rendelet keretein belül az Önkormányzat és az Önkormányzat fenntartásában működő költségvetési szerv a költségvetési előirányzataik felett teljes jogosultsággal bírnak.
(2) Az Önkormányzat és költségvetési szerve bevételi és kiadási előirányzatai év közben módosíthatók.
(3) Az Önkormányzat és az Önkormányzat fenntartásában működő költségvetési szerv a jóváhagyott bevételi és kiadási előirányzat fő összegének módosítását – az intézményi költségvetés bevételi főösszegét meghaladó többletbevételből – saját hatáskörében kezdeményezheti. Kiemelt bevételi jogcím többletteljesítése esetén – amíg más bevételi jogcím teljesítése nem éri el az előirányzatot – a költségvetési főösszeg csak szerződés alapján, meghatározott célra átvett pénzeszközökkel emelhető.
(4) A költségvetési szerv a kiemelt előirányzaton belül a részelőirányzatokkal a jogszabályi előírások figyelembevételével önállóan gazdálkodik. A kiemelt előirányzatok között átcsoportosíthat, úgyhogy a kiadási főösszeg nem változhat.
(5) A Polgármester a kiemelt előirányzaton belül a részelőirányzatokkal a jogszabályi előírások figyelembevételével önállóan gazdálkodhat.
(6) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy rendkívüli esetben két testületi ülés között, hatáskörében eljárva a költségvetési szabályoknak megfelelően utólagos tájékoztatási kötelezettség mellett – maximum 1.000.000.- Ft – keretösszegig döntsön.
(7) Az általános tartalék felhasználása a Képviselő-testület hatásköre. A Képviselő-testület jogosult az általános tartalékra vonatkozó átcsoportosításról, előirányzat módosításról dönteni.
(8) A Képviselő-testület június 30-i és december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét.
24. § Az állami támogatásban részesülő intézmény a tényleges mutatók szerint kötelesek elszámolni a kapott támogatással. A támogatás ellenőrizhetősége érdekében az intézmény köteles olyan nyilvántartást vezetni, amelyből egyértelműen megállapítható a feladatmutató tényleges teljesülése.
25. § A költségvetés kiadási előirányzatai között nem tervezett, év közben felmerülő kiadási szükségletek a pénzügyi fedezet megteremtéséig ideiglenesen sem finanszírozhatók. Az Ávr. 36. § (1)-(3) bekezdésében szabályozott különleges esetek e szabály alól kivételt képeznek.
26. § A Képviselő-testület a Szentmártonkáta Közös Önkormányzati Hivatal Szentlőrinckátai Kirendeltségén dolgozó köztisztviselők esetében az alábbiakat határozza meg:
a) köztisztviselői illetményalap 46.380 Ft
b) köztisztviselők cafetéria juttatás kerete 231.900.-Ft/év/fő.
7. Készpénzben történő kifizetések
27. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzatnál a kiadások készpénzben történő kifizetését az alábbi esetekben engedélyezi:
a) jogszabályban meghatározott szociális vagy gyermekvédelmi pénzbeli ellátás,
b) ellátottak részére személyi térítési díj visszafizetése,
c) ellátottak egyéb pénzbeli juttatása,
d) személyi juttatás körében,
da) közfoglalkoztatottak személyi juttatása,
db) fizetési előleg felvétele,
dc) alkalmazottak munkába járási költségtérítése,
e) készpénzelőleg felvétele,
f) alkalmazottak belföldi kiküldetése,
g) jogcímtől függetlenül 100.000 Ft bruttó összegig terjedő kifizetés
(2) A készpénzfizetések esetén az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény rendelkezéseit figyelembe kell venni.
8. Leltározási rendelkezések
28. § (1) A költségvetési évről december 31-ei fordulónappal elkészített könyvviteli mérlegben kimutatott eszközöket, és forrásokat mérlegsoronként minden évben leltározni kell és leltárral kell alátámasztani.
(2) Amennyiben a tulajdon védelme megfelelően biztosított és ellenőrzött, valamint az önkormányzati költségvetési szerv az eszközökről és az azok állományában bekövetkezett változásokról folyamatosan részletező nyilvántartást vezet mennyiségben, és értékben, akkor a leltározást elegendő legalább három évenként végrehajtani.
29. § A rendelet rendelkezéseit 2025. január 1-jétől kell alkalmazni.
30. §1
31. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
A 30. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.