Tápióbicske Község Önkormányzat Képviselő-testülete 1/2020. (II. 14.) önkormányzati rendelete
Tápióbicske Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2020. (II. 14.) önkormányzati rendelete Az Önkormányzat és intézményei 2020. évi költségvetéséről
Hatályos: 2020. 09. 12- 2020. 12. 01Tápióbicske Község Önkormányzat Képviselő-testülete 1/2020. (II. 14.) önkormányzati rendelete
Tápióbicske Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2020. (II. 14.) önkormányzati rendelete Az Önkormányzat és intézményei 2020. évi költségvetéséről
Tápióbicske Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói jogkörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX: törvény 120. §. (1) bekezdés a) pontjában meghatározott Pénzügyi Bizottság véleményének kikérésével Tápióbicske Község Önkormányzata és intézményei 2020. évi költségvetéséről a következő rendeletet alkotja.
Általános rendelkezések
1. § (1) A rendelet hatálya kiterjed:
a) a Képviselő-testületre és annak bizottságaira,
b) a Tápióbicske Község Önkormányzatára,
c) a Tápióbicskei Polgármesteri Hivatalra,
d) a Tápióbicskei Gyermeklánc Óvodára,
e) a Polgármesteri Hivatal pénzügyi ügyintézőire,
f) továbbá a Képviselő-testület, illetve a bizottságok által megállapított támogatásokra és kedvezményezettjeire.
(2) Az alábbi költségvetési szervek a költségvetési rendeletben külön-külön elemi költségvetést alkotnak:
a) Tápióbicske Község Önkormányzata,
b) Tápióbicskei Polgármesteri Hivatal,
c) Tápióbicskei Gyermeklánc Óvoda.
Az Önkormányzat főbb gazdasági mutatói
2. § (1)1 A Képviselő-testület Tápióbicske Község Önkormányzata 2020. évi költségvetésének főösszegét 623 925 356 forintban hagyja jóvá az 1/A. számú melléklet szerint.
(2) Az Önkormányzat a költségvetési évet követő további három év költségvetésére készült prognózist a 10. számú melléklet alapján
a) 2021. évre 443 440 075 Ft
b) 2022. évre 443 440 075 Ft
c) 2023. évre 443 440 075 Ft bevételi és kiadási főösszeg szerint hagyja jóvá.
Az Önkormányzat intézményeivel összesített és intézményenkénti 2020. évi költségvetése
3. § (1)2 A képviselő testület az önkormányzat intézményeivel együtt számított 2020. évi költségvetésének bevételei és kiadásai főösszegét 623 925 355 Ft összegben állapítja meg, melyet az 1/A melléklet tartalmaz részletesen, ebből:
A költségvetés végrehajtására vonatkozó szabályok
4. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a Polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a Jegyző a felelős.
(2) Az önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért és szabályszerűségéért a Polgármester felelős.
(3) A helyi önszerveződő közösségek részére tervezett előirányzatok felhasználásáról a képviselő testület dönt.
(4) A pénzügyi ügyintéző a költségvetési rendelet tervezet benyújtását követő 30 napon belül az intézmények vezetőivel történt egyeztetés alapján köteles elkészíteni az intézmények elemi költségvetését.
(5) Az intézmények az éves költségvetésüket:
Intézmények gazdálkodása
5. § (1) Az intézményvezetőt fegyelmi felelősség terheli az intézmény gazdálkodásáért, az intézmény kezelésében lévő vagyon rendeltetésszerű használatáért. Az e rendeletben meghatározott kiemelt előirányzatok az Önkormányzat utólagos jóváhagyása nélkül történő túllépése, illetve a Rendelet szabályainak be nem tartása munkáltatói fegyelmi intézkedést vonhat maga után.
(2) Az intézmény költségvetési támogatási előirányzata csak az alaptevékenységre, és az ezzel összefüggő egyéb kiadásokra használható fel.
(3) Az intézményeknél a tervezett saját bevételek elmaradása csak kivételes esetben vonhatja maga után a költségvetési támogatás növekedését, melyről a képviselő-testület dönt.
(4) Az intézmények kötelesek a hozzájuk beérkezett számlákat az intézményhez történő beérkezést követően azonnal a Polgármesteri Hivatal ügykezelőjének leadni.
(5) Az önkormányzati forrásból megvalósuló intézményi felújítási és felhalmozási kiadásokat csak a pénzügyi teljesítéssel összhangban lehet lehívni.
(6) Az Önkormányzat intézményei a 2011. évi CXCV. törvény (továbbiakban: Áht.) rendelkezése értelmében hitelt nem vehetnek fel, kezességet nem vállalhatnak, ez kizárólagosan a képviselő-testület hatáskörébe tartozik.
(7) Az intézmények készpénzforgalmukat a Polgármesteri Hivatal házipénztárában őrzött saját intézményi pénztárkazettájukból felvett, meghatározott összegből bonyolítják
(8) Az intézményeknél a kötelezettségvállalás a szakmai feladat ellátását szolgáló szükségesség és jogszerűség elvének figyelembevételével az intézmény vezetőjének hatáskörébe tartozik az Önkormányzat hatályos Gazdálkodási Szabályzata szerint. Az intézményvezető kötelezettséget csak írásban a jóváhagyott kiadási előirányzatok terhére vállalhat.
(9) Az intézmények a Képviselő-testület felhatalmazása nélkül éven túli kötelezettséget nem vállalhatnak.
(10) A feladatmutató alapján normatív állami hozzájárulásban részesülő intézmények a tényleges mutatók szerint kötelesek elszámolni a kapott támogatással. A támogatás ellenőrizhetősége érdekében az intézmények kötelesek olyan nyilvántartást vezetni, melyből egyértelműen megállapítható a feladatmutató tényleges teljesülése.
(11) Amennyiben az intézmény a konkrét feladatmutatóhoz kapcsolódó támogatást az őt ténylegesen megilletőnél nagyobb mértékben veszi igénybe, akkor a meghaladó mérték zárolásra, a pénzmaradvány elszámolása kapcsán pedig elvonásra kerül.
Személyi és egyéb juttatások
6. § (1) Az önkormányzatnál és intézményeinél az illetményfizetés egységesen, a dolgozó által megválasztott lakossági folyószámlára utalással történik. Az illetmény utalásáról úgy kell gondoskodni, hogy az minden hónap 5. munkanapjáig a munkavállaló számláján jóváírásra kerüljön.
(2) Az önkormányzat azon alkalmazottainak – kivéve a közfoglalkoztatottakat – akiknek bérét utalással bankszámlára teljesíti, 1 000 Ft/fő/hó bankszámla hozzájárulást fizet, melynek éves összegét a rendelet hatályba lépését követően a munkavállaló számlájára utalja.
(3) A Polgármesteri Hivatal köztisztviselői részére a 2020. évi költségvetési törvény szerint adható bruttó 200 000 Ft/fő cafeteria juttatást biztosít, mely a Polgármesteri Hivatal cafeteria szabályzata alapján használható fel.
(4) Az önkormányzat és intézményeiben dolgozók részére (köztisztviselők és közfoglalkoztatottak kivételével) nettó 100 000 Ft SZÉP Kártya számlára történő utalást biztosít 2020. évben.
(5) Az önkormányzat és intézményei azon állandó munkavállalóinak, akik önkéntes nyugdíjpénztári tagok, havi 2 000 Ft/fő összeget és közterheit biztosít 2020. évben.
(6) A 2020. január 01-től a jogszabályokban meghatározottak szerint, a hatályos minimálbér és garantált bérminimum figyelembe vételével kerültek a költségvetésbe beállításra.
(7) Az önkormányzatnál valamint az irányítása alá tartozó intézményeknél a tárgyévi költségvetés terhére normatív jutalom, valamint jubileumi jutalom tervezhető az Ávr. 51. § (1) bekezdésének értelmében. További jutalom évközben a Polgármester és Jegyző engedélyével a személyi juttatások évközi megtakarítása terhére fizethető, pénzügyi ellenjegyzés mellett.
(8) Tápióbicske Község Önkormányzatának képviselő-testülete által hozott 2/2020. (I.30.) határozata alapján a polgármesteri hivatal köztisztviselőinek illetményalapját 2020. január 01. napjától 68 000 Ft-ban, azaz hatvannyolc-ezer forintban állapítja meg.
Előirányzat felhasználás és módosítás
7. § (1) Az intézmények előirányzatok feletti döntési jogosultsága a jogszabályi kereteken belül előirányzat-felhasználásra, illetve kiemelt előirányzatokon belüli előirányzat-módosításra és átcsoportosításra terjed ki.
(2) Az élelmezési feladatokkal összefüggő bevételi és kiadási előirányzatokat kizárólag az élelmezési tevékenység végzésével összefüggésben lehet felhasználni, azokat más előirányzatra átcsoportosítani nem lehet.
(3) Az intézmények személyi juttatás előirányzatát csak a Képviselő-testület által jóváhagyott esetben lehet növelni.
(4) Az intézményvezetők a saját intézményük személyi juttatás előirányzatának maradványát felhasználni, annak terhére kötelezettséget vállalni csak a pénzmaradvány jóváhagyása után jogosultak.
(5) A Polgármester a képviselő-testülettel közösen dönt az önkormányzat forrásfelhasználásáról.
(6)3 A helyi önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítására és a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításra a polgármester jogosult.
(7)4 A helyi önkormányzati költségvetési szerv bevételi előirányzatai és kiadási előirányzatai a Kormány rendeletében meghatározott esetben a helyi önkormányzati költségvetési szerv saját hatáskörében módosíthatók, a kiadási előirányzatok egymás között átcsoportosíthatóak.
(8)5 A képviselő-testület a (6) és (7) bekezdés szerinti előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként – az első negyedév kivételével – negyedévenként, a döntés szerinti időpontokban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét.
Nevesített hatáskörök
8. § (1) A Képviselő-testület az Áht. 71. § (1) bekezdése alapján elrendeli, hogy az önkormányzati intézményhez önkormányzati biztost kell kirendelni, amennyiben az intézmény elismert 30 napon túli tartozásállományát egy hónap alatt nem képes 30 nap alá szorítani, és tartozásának mértéke eléri az intézmény éves eredeti előirányzatának 10%-át.
(2) A Képviselő-testület az önkormányzati biztos kirendeléséhez kapcsolódó jogkört a Pénzügyi, Fejlesztési és Ügyrendi Bizottságra ruházza át. Önkormányzati biztos kirendelését az (1) bekezdésben meghatározott feltételek fennállása esetén a pénzügyi ügyintéző kezdeményezi.
(3) A Képviselő-testület az tartalékon belül a különböző pályázatokhoz önerőként szolgáló pénzeszközök biztosításához kapcsolódó kötelezettségvállalási jogkört nem ruházza át.
(4) A Képviselő-testület az általános tartalék, valamint céltartalék terhére történő kötelezettségvállalás jogát esetenként sem ruházza át.
(5) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert, hogy az Önkormányzat fizetési számláján átmenetileg szabad pénzeszközeinek betétként történő elhelyezéséről rendelkezzen.
(6) A Képviselő-testület az intézmények felújításához jóváhagyott keretösszegen belüli rendelkezési jogot az érintett intézmény vezetőjének hatáskörébe utalja. Az intézményvezető a jóváhagyott keretösszeget rendkívüli esetben a Polgármester, egyéb esetben a Képviselő-testület előzetes engedélyével lépheti túl.
(7) Az intézmény vezetője a kivitelező kiválasztása során köteles a mindenkor hatályos közbeszerzési jogszabályok és az önkormányzat Közbeszerzési szabályzatában foglaltak szerint eljárni.
(8) Azon felújítások esetében, amelyek értéküknél fogva nem tartoznak (1) bekezdésben hivatkozott rendelet hatálya alá, az intézményvezető a kivitelező kiválasztása során köteles az Önkormányzat hatályos Beszerzési Szabályzatának megfelelően eljárni.
(9) Az (1) bekezdésén túl rendkívüli esetnek minősül minden olyan esemény, amely az alaptevékenység ellátását akadályozza, életveszélyt, valamint jelentős anyagi kárral fenyegető veszélyhelyzetet idéz elő, vagy az ingatlan műszaki állapotát súlyosan rongálja, veszélyezteti, továbbá azaz időszak, amikor a Képviselő-testület munkaterv szerint nem ülésezik.
(10) Az Mötv. 68. § (4) bekezdése értelmében a polgármester önkormányzati rendeletben nettó 7 millió forint értékhatárig dönt a forrásfelhasználásról, döntéséről tájékoztatja a képviselő-testületet.
(11) A finanszírozási kiadásokkal és finanszírozási bevételekkel kapcsolatos hatáskörökben a Képviselő-testület rendelkezik hatáskörrel.
Kötelező, és önként vállalt és államigazgatási feladatok
9. § (1) Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (2) bekezdése rendelkezik a kötelező, az önként vállalt, valamint az államigazgatási feladatok előirányzatának megállapítására, melyről a 9. számú melléklet rendelkezik.
(2) Kötelező feladatokat az Önkormányzatunk a 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. §-ában foglaltak szerint látja el, mely összegeket a 9. számú melléklet tartalmaz.
A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése
10. § (1) Valamennyi intézmény vezetője köteles gondoskodni a belső kontrollrendszer kialakításáról, hatékony működtetéséről és nyilatkozatban értékelni annak minőségét. A nyilatkozatot a 370/2011. (XII. 31.) kormány rendelet a költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzésről 11. § (1) bekezdése értelmében az éves költségvetési beszámolóval együtt meg kell küldenie az irányító szervezetnek.
(2) Az önkormányzat belső ellenőrzései keretében ellenőrzi a költségvetési gazdálkodást, működést. A Polgármester a tárgyévre vonatkozó éves ellenőrzési jelentést – a tárgyévet követően, a zárszámadási rendelettervezettel egyidejűleg – a képviselő-testület elé terjeszti jóváhagyásra.
Készpénzben történő kifizetések
11. § (1) A Képviselő-testület a Tápióbicske Község Önkormányzatnál, a Tápióbicskei Polgármesteri Hivatalnál, a Tápióbicskei Gyermeklánc Óvodánál, valamint a Tápióbicskei Roma Nemzetiségi Önkormányzatnál a kiadások készpénzben történő kifizetését az alábbi esetekben engedélyezi:
a) jogszabályban meghatározott szociális vagy gyermekvédelmi pénzbeli ellátás, települési támogatások
b) ellátottak részére személyi térítési díj visszafizetése,
c) ellátottak egyéb pénzbeli juttatása,
d) személyi juttatások körében:
da) közfoglalkoztatottak személyi juttatása,
db) alkalmazottak munkába járási költségtérítése,
e) utólagos elszámolásra kiadott előlegek,
f) reprezentációs kiadások,
g) alkalmazottak belföldi kiküldetése,
h) jogcímtől függetlenül 200 000 Ft bruttó összegig történő kifizetése,
i) Önkormányzati rendezvények alkalmából a fellépők, vagy résztvevők, amennyiben az átutalás lehetőségét nem vállalják.
(2) A készpénzkifizetések esetén az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény rendelkezéseit kell figyelembe venni.
Vegyes és záró rendelkezések
12. § (1) A rendelet kihirdetést követő napon lép hatályba, rendelkezéseit 2020. január 1-től kell alkalmazni. E rendelet hatályba lépésével a Tápióbicske Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2014. (VII.09.) önkormányzati rendelete a készpénzben történő teljesítések eseteire a rendelet hatályát veszti.
(2) A 2020. január 1. és a hatályba lépés közötti időszakban realizált bevételre és teljesített kiadásokra a Rendelet előirányzatai biztosítanak fedezetet.
(3) A rendelet hatályát veszti 2025. december 31-én.