Tápiógyörgye Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2015. (II. 13.) önkormányzati rendelete
Tápiógyörgye Községi Önkormányzat 2/2015.(II.13.) rendelete a települési támogatásról
Hatályos: 2015. 02. 13- 2015. 02. 28Tápiógyörgye község képviselő testületének 2/2015 (II.13..) önkormányzati rendelete
Tápiógyörgye Községi Önkormányzat 2/2015.(II.13.) rendelete a települési támogatásról
Hatályos: 2015. 02. 13- 2015. 02. 28
Tápiógyörgye Községi Önkormányzat
2/2015.(II.13.) rendelete a települési támogatásról
Tápiógyörgye Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdés meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés meghatározott feladatkörében eljárva a szociális igazgatásról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 132.§ (4) bekezdés g) pontjában kapott felhatalmazás alapján az alábbi rendeletet alkotja:
- Fejezet
A rendelet hatálya
1.§.
A rendelet hatálya Tápiógyörgye község közigazgatási területén élő és az Szt. 3. §-ában meghatározott személyi körre terjed ki.
Eljárási rendelkezések
2.§.
(1)A képviselő-testület az Szt-ben foglalt egyes hatásköreinek gyakorlását a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 41.§ (4) bekezdésében biztosított jogkörében eljárva ruházza át a polgármesterre, a bizottságára, a jegyzőre, a társulásra.
(2)Tápiógyörgye Községi Önkormányzat Képviselő-testülete által átruházott hatáskörben a Szociális és Egészségügyi Bizottság dönt:
Rendkívüli települési támogatásban elsősorban azokat a személyeket indokolt részesíteni,
a)1/ akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni vagy
b)2/alkalmanként jelentkező többletkiadások
c) így különösen betegséghez,
d) halálesethez,
e)elemi kár elhárításához,
f)a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához,
g)iskoláztatáshoz,
h)a gyermek fogadásának előkészítéséhez,
i)a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához,
j)a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások
k) vagy
l)3/a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak.
m)Tápiógyörgye Községi Önkormányzat Képviselő-testülete által átruházott hatáskörben a polgármester dönt:
-köztemetésről
(3)A Szociális és Egészségügyi Bizottság, a polgármester által átruházott hatáskörben hozott első fokú döntése ellen benyújtott fellebbezést a Tápiógyörgye Község Önkormányzat Képviselő-testülete bírálja el, soron következő ülésén.
3.§.
(1)Jelen rendelet jogintézményeit a Szt. 4.§ határozza meg.
4.§.
(1) Amennyiben szükséges, az ellátást megállapító környezettanulmányt készít, amely az ellátást nyújtó részére egy tényállapotot rögzít, adatait az évenként kötelező felülvizsgálat alkalmával készítendő új környezettanulmány adataival kell összehasonlítani, melynek eredményeképpen a szükséges intézkedést meg kell tenni.
(2) Az e rendelet alapján megállapított, rendszeresen nyújtott ellátások jogosultsági feltételeit, ha a rendelet eltérően nem rendelkezik, évenként felül kell vizsgálni. A felülvizsgálatot főleg az ellátást megállapító év közbeni információi és az új környezettanulmány elkészítésének adatai alapján kell elvégezni.
(3) Nem állapítható meg szociális ellátás annak, aki e rendelet feltételeinek nem felel meg.
(4) A rendelet által alkalmazott fogalmak értelmezésére eltérő szabály hiányában az Szt. 4.§-ában foglaltakat kell alkalmazni.
Jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítése
5.§.
A jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítésére az Szt. 17.§-ában foglaltakat kell alkalmazni.
A pénzbeli ellátások kifizetése, folyósítása
6.§.
(1)A pénzbeli ellátások kifizetése a határozat alapján a Polgármesteri Hivatal feladata.
(2)A havi rendszerességgel megállapított szociális ellátásokat a Polgármesteri Hivatal a tárgyhót követő hónap 5. napjáig utalja ki.
(3)Az alkalmanként megállapított szociális ellátásokat a döntést követő 8 napon belül kell a házipénztárból kifizetni.
A pénzbeli ellátások ellenőrzésének szabályai
7.§.
A rendszeres szociális ellátások jogosultságát – ha a rendelet másként nem rendelkezik – évente egy alkalommal felül kell vizsgálni.
Adatkezelés
8.§
Az adatkezelésre vonatkozó szabályokat az Szt. 18-24.§-a szerint kell alkalmazni.
II. fejezet
Pénzbeli ellátások
9. §.
(1)
A pénzbeli ellátások formái:
1/ akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni vagy
2/alkalmanként jelentkező többletkiadások
így különösen betegséghez,
halálesethez,
elemi kár elhárításához,
a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához,
iskoláztatáshoz,
a gyermek fogadásának előkészítéséhez,
a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához,
a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások
vagy
3/a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak.
10. §.
A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához, ha a kérelmező életvitele alapján vélelmezhető, hogy a jövedelemigazolásban feltüntetett összegen felül egyéb jövedelemmel is rendelkezik, a kérelmező kötelezhető arra, hogy családja vagyoni viszonyairól a 63/2006.(III.27.) Korm. rendelet 1. számú melléklete szerinti formanyomtatványon nyilatkozzék.
11. §.
A határozatlan időre megállapított ellátások esetén a hivatal a jogosultság fennállását – ha a jogszabály másként nem rendelkezik – az ellátás megállapítását követően naptári évenként egy alkalommal ismételten vizsgálni köteles, ennek tényét az ügyintéző az ügyiratban feljegyzéssel rögzíti.
12. §.
(1) A Szociális Bizottság által hozott határozatok ellen a kézhezvételtől számított 15 napon belül a Képviselő-testülethez lehet fellebbezni.
(2) A fellebbezést a Szociális Bizottság Elnöke az iratok csatolásával a Képviselő-testület soron következő rendes ülése elé terjeszti, kivéve ha a határozatot hozó saját hatáskörében határozatát módosítja, vagy visszavonja.
13. §.
(1) Az önkormányzati hatósági ügynek minősülő szociális igazgatási ügyekben az ügyfél a kérelmét nyomtatványon nyújthatja be.
(2) Az önkormányzati hatósági ügynek minősülő szociális igazgatási ügyekben a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (Ket.) rendelkezéseit kell alkalmazni.
III. Fejezet
Települési támogatás
14.§.
(1) A Szociális és Egészségügyi Bizottság létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzdő személyek részére átmeneti segélyt nyújthat, amennyiben a kérelmező családjában az egy főre jutó jövedelem a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 100%-át, egyedül élő esetében 150%-át nem haladja meg.
(2) Nem részesülhet átmeneti segélyben az a személy, aki az önkormányzattól rendszeres pénzbeli ellátásban részesül
(3) Egy kérelmező esetén az átmeneti segély egy évben maximum két alkalommal adható. Az alkalmanként kifizetendő átmeneti segély összege maximum 5 ezer forint lehet.
(4) Átmeneti segély indokolt esetben adható havi rendszerességgel is létfenntartási gondokkal küzdő személyek részére. A havi rendszerességgel adott átmeneti segély csak szociális étkezési formaként vagy élelmiszerként nyújtható.
15. §.
(1)Átmeneti segélyként pénzbeli támogatás nyújtható az alábbi esetekben:
a)élelmiszervásárlásra,
b)betegség esetén jelentkező többletköltségekre,
c)gyógyszervásárláshoz, közgyógyellátási igazolvány hiánya esetén,
d)ruházat pótlására.
(2)Átmeneti segélyként természetbeni juttatás nyújtható:
a) tankönyv-vásárlásra,
b) gyermekintézmények (óvoda, napközi, menza, nyári tábor) térítési díjának kifizetésére,
c) 4.000 forint értékű élelmiszercsomagra
16. §.
(3)Az átmeneti segély kiutalása
a)kérelemre,
b)hivatalból indul.
(2) A segély iránti kérelmet a polgármesteri hivatalba kell benyújtani.
a) A kérelmet a segélyre szoruló személy, illetve bárki előterjesztheti, aki tudomást szerez a segélyre szoruló helyzetéről.
17. §.
- A Szociális és Egészségügyi Bizottság–a hivatal ügyintézője útján–a segélyt igénylők szociális helyzetéről pontosan tájékozódik, megállapításait írásban rögzíti, és szükség esetén környezettanulmányt vesz fel.
(2)A segélyt igénylő köteles az önkormányzattal együttműködni szociális helyzetének feltárásában.
(3)A kérelem előterjesztéséhez csatolni kell:
a)vagyonnyilatkozatot
b)gyermekes családok esetén az iskolalátogatási bizonyítványt, illetve iskolai véleményt.
Nem szükséges a kérelmező szociális helyzetét vizsgálni (környezettanulmányt készíteni), ha a kérelmező az Szt. ellátásai közül már valamelyikben részesül, így szociális helyzete az önkormányzat előtt hivatalból ismert.
18. §.
Az átmeneti segély kérelem elbírálásáról hozott döntést a Szociális és Egészségügyi Bizottság Elnöke által kiadmányozott határozatban történik.
19. §.
(1) A képviselő-testület pénzintézeti tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában átmeneti segélyt nyújt az alábbi esetekben:
a)amennyiben a kérelmező részére nyugdíj, árvaellátás, családi pótlék megállapításra került, de a tényleges folyósítás nem kezdődött meg,
b)amennyiben a kérelmezőt elemi csapás (árvíz, talajvíz, tűzvész, villámcsapás, földcsuszamlás, stb.) éri és ennek következtében ingóságai oly mértékben pusztultak el, hogy létfenntartása átmenetileg lehetetlenné, vagy nagyfokban veszélyeztetetté vált.
20. §.
(1)A kamatmentes kölcsön maximális összege: 20.000., - Ft.
(2)A kamatmentes kölcsönt havi egyenlő részletekben 6 hónap alatt, legfeljebb 1 havi türelmi idővel kell visszafizetni.
(3)A törlesztő részlet fizetése minden hónap 10. napjáig esedékes.
21. §.
(1)A támogatásra irányuló kérelmet a polgármesteri hivatalban kell benyújtani.
(2)A kérelem előterjesztéséhez csatolni kell:
a)tulajdoni lapot, amennyiben a kérelmező ingatlan tulajdonnal rendelkezik.
(3)Nem részesíthető kamatmentes kölcsönben az, akinek átmeneti segélyként kamatmentes kölcsön tartozása van.
22. §.
(1)A polgármester a kamatmentes támogatásban részesítettel haladéktalanul szerződést köt a kölcsön visszafizetésének módjáról, nem teljesítés esetén következményeiről, a követelés biztosításáról.
(2)Amennyiben a kérelmező ingatlan tulajdonnal rendelkezik, a jegyző a szerződés egy példányával értesíti a földhivatalt a jelzálog bejegyzése céljából.
(3)A polgármesteri hivatal pénzügyi ügyintézője a szerződéskötést követő első munkanapon a kérelmezőnek a támogatást kiutalja. A visszafizetésről folyamatos nyilvántartást vezet.
Temetési segély
23.§.
(1)A temetési segély iránti kérelmet a polgármesteri hivatalba kell benyújt, annak aki a meghalt személy eltemetéséről gondoskodott.
(2)A temetési segély megállapítására – átruházott hatáskörben – a Szociális és Egészségügyi Bizottság jogosult.
(3)Temetési segélyre jogosult, akinek a családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, egyedül élő esetében annak 150%át nem haladja meg.
(4)A kérelemhez csatolni kell a halotti anyakönyvi kivonatot, a temetés költségéről a segélyt kérő nevére kiállított számlák eredeti példányát, a család jövedelem igazolásait.
24. §.
(1)A temetési segély összege a helyben szokásos köztemetés összegének10 %‑a.
(2)A temetési segély természetbeni szociális ellátásként is nyújtható.
III. Fejezet
Természetben nyújtott szociális ellátások
Köztemetés
25.§.
A köztemetés megállapításának feltételeit az Szt. 48. §-a szabályozza.
IV. Fejezet
Személyes gondoskodást nyújtó ellátások
26. §.
Tápiógyörgye községi Önkormányzat Képviselő-testülete a személyes gondoskodás keretében az Szt. 56.§ alapján:
(1) Szociális alapszolgáltatásként
a) az étkeztetés,
b) a házi segítségnyújtás,
c) a családsegítés,
d) a jelzőrendszeres házi segítségnyújtás,
e) a nappali
ellátást biztosít a hatályos jogszabályokban meghatározott feltételek szerint működő intézményei útján:
a)Étkeztetést biztosít azoknak a szociálisan rászorultaknak akik koruk, vagy egészségi állapotuk miatt azt önmaguknak, illetve önmaguknak és eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani.
Az ellátásra igénybevételére jogosult, akinek a családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 150 %-át, egyedülálló esetében a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének a 200 %-át.
b)Házi segítségnyújtás és Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás keretében, a Nagykátai Többcélú Kistérségi Társulásnak átadott hatáskörben gondoskodik:
ba)azokról az időskorú személyekről, akik otthonukban önmaguk ellátására saját erőből nem képesek és róluk nem gondoskodnak,
bb) azokról az egészségi állapotuk miatt rászoruló személyekről, akik ezt az ellátási formát igénylik, illetve bentlakásos intézményi elhelyezésre várakoznak.
Az ellátás igénybevételére való jogosultság és térítési díj tekintetében a Kistérségi Társulás, mint fenntartó által hozott rendelkezések az irányadók.
c)Családsegítés keretében a Tápiószelei Központú Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálati Társulás közreműködésével segítséget nyújt a működési területén élő szociális és mentálhigiénés problémái vagy krízishelyzete miatt segítséget igénylő személynek, családnak az ilyen helyzethez vezető okok megelőzése, a krízishelyzet megszüntetése, valamint az életvezetési képesség megőrzése céljából.
d)Nappali ellátás: ( idősek klubja a Gondozási Központon keresztül Szt, 65/F§.-ban foglaltak szerint )
(2)A személyes gondoskodás keretébe tartozó szakosított ellátásként
a)az átmeneti elhelyezést nyújtó intézmény [bentlakásos intézmény],
b) a támogatott lakhatás,
f) ápolást, gondozást nyújtó intézményei útján nyújtja:
a)Átmeneti elhelyezés (bentlakásos elhelyezés) (Gondozási Központon keresztül ,ezen rendelet 46 §.-ban foglaltak szerint )
b)Tartós bentlakásos elhelyezés (ápolást, gondozást nyújtó intézmény) (Gondozási Központon keresztül, ezen rendelet 47.§-ban leírtak szerint)
Személyes gondoskodás
27. §.
(1)A személyes gondoskodást nyújtó ellátások iránti kérelmet a Gondozási Központ vezetőjéhez kell benyújtani.
(2)A személyes gondoskodás körébe tartozó ellátások iránti kérelmekről a Gondozási Központ vezetője a kérelem benyújtását követő 15 napon belül dönt, és erről értesíti a kérelmezőt.
(3)A kérelmező számára kedvezőtlen döntés esetén az ügyet véleményével együtt a szociális bizottság elé terjeszti, amely az önkormányzati hatósági ügyek szabályai szerint eljárva hozza meg döntését.
(4)Az intézményvezető külön eljárás nélkül, haladéktalanul köteles étkeztetést biztosítani annak a rászorulónak, akinek életét, testi épségét, egészségi állapotát az ellátás elmaradása veszélyezteti.
28. §.
Átmeneti elhelyezés
(1) Tápiógyörgye Községi Önkormányzat Képviselő-testülete által fenntartott Gondozási Központ intézménye gondozásába részesíti azt a személyt, akinek egyészségi állapota rendszeres gyógyintézeti kezelést nem igényel, és önmaga ellátására részben vagy egészben képes.
(2) Az intézményben meghatározott időre - egy évre - helyezhető el az a személy, aki szociális helyzete miatt arra rászorult. Az intézmény vezetője az egy év eltelte után újabb egy évre meghosszabbíthatja az elhelyezést, ha nincs biztosítva a gondozott személy megfelelő ellátása.
(3) Az átmeneti elhelyezést igénylő személy felvételéről a Gondozási Központ vezetője dönt.
(4) Az átmeneti elhelyezést nyert személyt és a kérelmező személyeket az intézmény vezetője nyilvántartásba veszi, és évente egyszer felülvizsgálja.
(5) A felvétellel egyidejűleg a Gondozási Központ vezetője gondoskodik a szociális otthoni elhelyezés elindításáról.
Tartós bentlakásos elhelyezés (ápolást, gondozást nyújtó intézmény)
29.§.
(1) Az önmaguk ellátására nem, vagy csak folyamatos segítséggel képes személyek napi legalább háromszori étkeztetéséről, szükség szerint ruházattal, illetve textíliával való ellátásáról, mentális gondozásáról, a külön jogszabályban meghatározott egészségügyi ellátásáról, valamint lakhatásáról (a továbbiakban: teljes körű ellátás) az önkormányzat ápolást, gondozást nyújtó intézményben gondoskodik, feltéve, hogy ellátásuk más módon nem oldható meg.
(2) A tartós bentlakásos elhelyezés esetében elsősorban a folyamatos gondozási szükséglettel rendelkező, de rendszeres fekvőbeteg-gyógyintézeti kezelést nem igénylő, a rá irányadó öregségi nyugdíjkorhatárt betöltött személy látható el, ha a (4) bekezdésben leírt gondozási szükséglettel rendelkezik.
(3) Az idősek otthonában a 18. életévét betöltött, betegsége vagy fogyatékossága miatt önmagáról gondoskodni nem képes, a (4) bekezdés szerinti gondozási szükséglettel rendelkező személy is ellátható, ha ellátása más típusú, ápolást-gondozást nyújtó intézményben nem biztosítható.
(4) Idősotthoni ellátás a napi 4 órát meghaladó, illetve a külön jogszabályban meghatározott egyéb körülményeken alapuló gondozási szükségletet igazoló szakvélemény alapján nyújtható.
(5) A tartós bentlakásos elhelyezést igénylő személy felvételéről a Gondozási Központ vezetője dönt.
(6) A tartós bentlakásos elhelyezést nyert személyt és a kérelmező személyeket az intézmény vezetője nyilvántartásba veszi.
30.§.
(1)Az átmeneti és tartós elhelyezést nyújtó ellátásokat biztosító intézménybe történő felvétel, valamint az ellátások igénybevétele iránti kérelmet az intézmény vezetőjéhez kell benyújtani, a 9/1999.(XI.24.) SzCsM. rendelet 1. számú melléklete szerinti formanyomtatványon.
(2)A felvételt és az ellátások igénybevételét az intézményvezető intézkedése alapozza meg.
(3)Több jelentkező esetén – ha nincs elegendő férőhely –, továbbá vitás esetben az intézményben történő felvétel és az ellátások igénybevételének az engedélyezése a képviselő-testület hatásköre.
(4)Külön eljárás nélkül akkor biztosítható ellátás, ha indokolt az igénylő azonnali ellátása. Az írásos kérelmet és a jövedelemigazolást ebben az esetben is mellékelni kell.
Az intézményi jogviszony megszűnése
31. §.
Az intézményi ellátás megszűnésére a Szt. 100-104.§-ban meghatározottakat kell alkalmazni.
Térítési díjak
32. §.
(1)A személyes gondoskodás körébe tartozó ellátásért külön önkormányzati rendeletben meghatározott intézményi térítési díjat kell fizetni.
(2)Az ellátott által fizetendő személyi térítési díjat a Gondozási Központ vezető javaslata alapján a képviselő-testület állapítja meg a 29/1993. (II.17.) Korm. rendelet szabályainak figyelembevételével, mely összeg nem haladhatja meg az intézményi térítési díjat. Az intézmény vezetője az ellátás igénybevétele után, de legkésőbb az igénybevételtől számított 30 napon belül írásban értesíti a térítési díj fizetésére kötelezettet.
(3)Az intézményi térítési díj megállapítására a Szt. 114-119/B.§-ait kell alkalmazni.
(4)A személyi térítési díj összegét meg nem fizető gondozott esetén Szt. 119.§ (1-2) bekezdés alapján kell eljárni.
(5)A képviselő-testület a személyes gondoskodásért fizetendő térítési díjak mértékét indokolt esetben felülvizsgálhatja és módosíthatja.
- A Gondozási Központban a jövedelemmel nem rendelkező ellátottak részére személyes szükségleteik fedezésére az intézmény költőpénzt biztosít. Költőpénzt kell biztosítani annak az ellátottnak is, aki helyett a térítési díjat jövedelem hiányában kizárólag a tartásra köteles és képes személy fizeti, illetve a térítési díjat vagyona terhére állapították meg. Ha vagyonnal rendelkező ellátottnak költőpénzt állapítanak meg, a költőpénz terhelését a térítési díjra vonatkozó szabályok szerint kell elrendelni. A költőpénz havi összege nem lehet kevesebb a tárgyév január 1-jén érvényes öregségi nyugdíj legkisebb összegének 20%-ánál, ha a térítési díjat úgy állapították meg, hogy az vagyont is terhel, 30%-ánál. Legalább a költőpénz összegére kell kiegészíteni az ellátottnak ezt az összeget el nem érő jövedelmét. A Gondozási Központban az ellátott által fizetendő térítési díjat úgy kell megállapítani, hogy részére legalább az (1) bekezdés szerinti költőpénz visszamaradjon.
33. §.
A képviselő-testület az Szt. 92. §. (2) bekezdés f) pontjában biztosított felhatalmazás alapján a személyes gondoskodást igénybe vevők térítési díjának megfizetésére kötelezettek körét az alábbiak szerint szabályozza:
a)Étkeztetés, nappali ellátás, átmeneti elhelyezés, tartós elhelyezés esetében:
aa)ellátást igénybe vevő,
ab)tartásra köteles és képes közeli hozzátartozó,
ac)bíróság útján, vagy egyébként tartásra kötelezett.
Záró rendelkezések
34. §.
(1) A jelen önkormányzati rendelet 2015. március 01. napján lép hatályba.
(2) A hatályba lépéssel egyidejűleg az alábbi önkormányzati rendelet hatályát veszti:
A szociális igazgatás és ellátás helyi szabályairól szóló 15/2011.(III.10.). 12/2013(IX.20.), 4/2014.(II.10.)
(3) E rendelet a belső piaci szolgáltatásokról szóló, az Európai Parlament és a Tanács 2006/123/EK irányelvének figyelembevételével készült, és rendelkezései nem érintik az irányelvet.
(4) A rendeletben nem szabályozott kérdésekben az Szt. és végrehajtására kiadott jogszabályok rendelkezéseit kell alkalmazni.
(5) A rendelet kihirdetéséről a jegyző – az SZMSZ-ben foglaltak szerint – gondoskodik.
Tápiógyörgye, 2015. január 28.
/:Varró István :/ /:Turóczi István Zoltánné:/
polgármester jegyző
A rendelet kihirdetésre került: 2015. február 13.
/:Turóczi István Zoltánné:/
jegyző