Tápiógyörgye Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (II. 25.) önkormányzati rendelete
Tápiógyörgye Község Önkormányzat 2025. évi költségvetéséről
Hatályos: 2025. 02. 26Tápiógyörgye Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (II. 25.) önkormányzati rendelete
Tápiógyörgye Község Önkormányzat 2025. évi költségvetéséről
[1] Tápiógyörgye Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva.
[2] Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 120. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott a Tápiógyörgye Község Önkormányzat Képviselő-testületének Pénzügyi és Ellenőrző Bizottság, valamint Szociális, Kulturális és Sport Bizottság véleményének kikérésével Tápiógyörgye Község Önkormányzatának 2025. évi költségvetéséről a következőket rendeli el:
A rendelet hatálya
1. § A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak bizottságaira, a polgármesteri hivatalra és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervekre (intézményekre) terjed ki.
A költségvetés bevételei és kiadásai
2. § (1) A képviselő-testület a Tápiógyörgye Község Önkormányzat 2025. évi költségvetését:
a) 1.128.194,- eFt költségvetési bevétellel
b) 1.128.194,- eFt költségvetési kiadással
c) 0,- e Ft költségvetési egyenleggel, ebből
d) – 75.114 eFt működési egyenleg
e) +75.114 eFt felhalmozási egyenleggel állapítja meg.
(2) Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet 1. melléklet alapján határozza meg a képviselő-testület.
(3) A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 13. melléklet részletezi.
(4) A költségvetési bevételek és költségvetési kiadások előirányzat csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban az 19. melléklet részletezi.
(5) A működési hiány belső finanszírozásának érdekében a képviselő-testület az önkormányzat költségvetésébe 0,- ezer forinttal betervezi a helyi önkormányzatok kiegészítő támogatásának bevételét.
(6) A felhalmozás belső finanszírozásának érdekében a képviselő-testület az előző év(ek) költségvetési maradványának igénybevételét rendeli el.
(7) A felhalmozási hiány finanszírozása érdekében a 10 millió forintot meghaladó fejlesztési célú adósságot keletkeztető ügylet megkötésére a Kormány hozzájárulása szükséges. A 10 millió forintot meg nem haladó fejlesztési célú adósságot keletkeztető ügylet esetében a hiány külső finanszírozása fejlesztési hitelből /vagy/ az előző év(ek) költségvetési maradványának, vállalkozási maradványának igénybevételével történik.
A költségvetés részletezése
3. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2025. évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja meg.
(2) Az önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a 12. melléklet részletezi.
(3) Az önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 12. melléklet tartalmazza.
(4) Az önkormányzat 2024. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljait az 10. melléklet részletezi.
(5) Az önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 8. melléklet szerint határozza meg.
(6) Az önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként a 8. melléklet szerint részletezi.
(7) Az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket, valamint az önkormányzaton kívül megvalósuló projektekhez való hozzájárulást a 9. melléklet szerint hagyja jóvá.
(8) Az éves (engedélyezett) létszám előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként a 20. melléklet szerint határozza meg.
(9) Az önkormányzat költségvetési évet követő három év tervezett bevételi és kiadási előirányzatait a 21. melléklet mutatja be.
(10) Az önkormányzat a kiadások között általános, céltartalékot állapít meg.
(11) Az önkormányzat előző évi maradványa 46.762,- ezer Ft, amely összegből 0,- ezer Ft felhalmozási célú, 46.762,- ezer Ft működési célú maradvány.
(12) Tápiógyörgye Község Önkormányzata kiadási és bevételi előirányzatait a 2. melléklet tartalmazza.
(13) Tápiógyörgye Község Polgármesteri Hivatala kiadási és bevételi előirányzatait a 3. melléklet tartalmazza.
(14) Községi Gondozási Központ kiadási és bevételi előirányzatait a 4. melléklet tartalmazza
(15) Bihari József Községi Könyvtár és Művelődési Ház kiadási és bevételi előirányzatait a 5. melléklet tartalmazza
(16) Tápiógyörgye Községi Konyha és Étterem kiadási és bevételi előirányzatait a 6. melléklet tartalmazza
(17) Tápiógyörgye Kastélykert Óvoda és Bölcsőde kiadási és bevételi előirányzatait a 7. melléklet tartalmazza
(18) Az önállóan működő és gazdálkodó, valamint önállóan működő intézmények 2024. évi költségvetési támogatását a 11. melléklet tartalmazza.
(19) Tápiógyörgye Község Önkormányzat által adott közvetett támogatásokat a 14. melléklet tartalmazza.
(20) A több éves elkötelezettséggel járó kiadási tételeket a 15. melléklet tartalmazza.
(21) Az önkormányzati hitelek alakulását a 16. melléklet tartalmazza.
(22) A likviditási tervet a 17. melléklet tartalmazza.
(23) A környezetvédelmi alap felhasználási tervét a 18. melléklet tartalmazza.
A költségvetés végrehajtásának szabályai
4. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
(3) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.
(4) Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.
(5) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület gyakorolja.
Az előirányzatok módosítása
5. § (1) Az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a képviselő-testület dönt.
(2) A képviselő-testület az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 1.000.000,- Ft összeghatárig a polgármesterre átruházza. Egyéb esetekben a képviselő-testület a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát fenntartja magának.
(3) Az (2) bekezdésben foglalt átcsoportosításról a polgármester negyedévente köteles beszámolni, a költségvetés módosítására egyidejűleg javaslatot tenni. Az átruházott hatáskörű előirányzat-módosítási jogkör 2025. december 31-ig gyakorolható.
(4) A költségvetési szervek bevételi és kiadási előirányzatai saját hatáskörben módosíthatók, a kiadási előirányzatok egymás között átcsoportosíthatók.
(5) A képviselő-testület a költségvetési rendelet 5. § (2) és (5) bekezdés szerinti előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként - az első negyedév kivételével - negyedévenként, a tárgy negyedévet követő soros ülésen, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, május 30-ai hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.
A gazdálkodás szabályai
6. § (1) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.
(2) A költségvetési szervek az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal képviselő-testületi határozatban foglaltaknak megfelelően rendelkezik.
(3) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembevételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért, a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.
(4) A polgármesteri hivatal, valamint a költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.
A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése
7. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.
(2) Az önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról a megbízott útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.
Vegyes és záró rendelkezések
8. § Ezen rendelet rendelkezéseit 2025. január 1-től kell alkalmazni.
9. § Ez a rendelet 2025. február 26-án lép hatályba.