Tápiószele Város Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (II. 26.) önkormányzati rendelete

Tápiószele Város Önkormányzata 2025.évi Költségvetéséről

Hatályos: 2025. 03. 01- 2025. 10. 29

Tápiószele Város Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (II. 26.) önkormányzati rendelete

Tápiószele Város Önkormányzata 2025.évi Költségvetéséről

2025.03.01.

[1] Tápiószele Város Önkormányzata Képviselő-testülete az önkormányzat stabil kiszámítható gazdasági működésének megteremtése céljából, az önkormányzat kötelező, és önként vállalt feladatainak szakszerű és a lakosság igényeinek kielégítő ellátása céljából,

[2] Tápiószele Város Önkormányzata az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében,

[3] az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

A rendelet hatálya

1. § A rendelet hatálya kiterjed:

a) Tápiószele Város Önkormányzata Képviselő-testületére (a továbbiakban: Képviselő-testület);

b) Képviselő-testület bizottságaira (a továbbiakban: Bizottság);

c) Tápiószele Város Önkormányzata költségvetési szerveire (a továbbiakban: költségvetési szerv);

d) a támogatásban részesített magánszemélyekre, jogi személyekre, jogi

személyiséggel nem rendelkező szervezetekre.

Az Önkormányzat által irányított költségvetési szervek

2. § Az Önkormányzat költségvetési szervei (továbbiakban: költségvetési szervek):

a) gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szerv:- Tápiószelei Polgármesteri Hivatal (továbbiakban: Polgármesteri Hivatal),

b) gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szerv:- Tápiószelei Csicserke Óvoda-Bölcsőde (továbbiakban: Óvoda),- Tápiószelei Simonffy Kálmán Művelődési Ház és Városi Könyvtár (továbbiakban Művelődési Ház)

Az Önkormányzat összesített 2025. évi költségvetése

3. § A Tápiószele Város Önkormányzat Képviselő-testülete (továbbiakban: Képviselő-testület) az Önkormányzat önkormányzati szinten összesített 2025. évi költségvetési kiadási és bevételi főösszegét 1 678 168 ezer forintban állapítja meg.

4. § (1) Az Önkormányzat összesített 2025. évi költségvetési bevételei kiemelt előirányzatonként:

a) költségvetéséből kapott támogatás B11 794 841 eFt

b) működési és felhalmozási célú támogatásértékű bevétel B16 65 366 eFt amelyből

ba) elkülönített állami pénzalapból B16/1 45 995 eFt

bb) társadalombiztosítás pénzügyi alapjaiból B16/4 19 371 eFt

c) felhalmozási célú támog. ÁH-on belül B2 68 887 eFt

d) közhatalmi bevételek B3 428 276 eFt

e) intézményi működési bevétel B4 56 329 eFt

f) felhalmozási bevétel B5 0 eFt

g) finanszírozási bevételek B8 264 469 eFt

(2) Az Önkormányzat összesített 2025. évi költségvetési bevételei közül

a) kötelező feladatok 1 676 923 eFt

b) önként vállalt feladatok 725 eFt

c) államigazgatási feladatok 520 eFt

5. § (1) Az Önkormányzat összesített 2025. évi kiemelt kiadási előirányzatai az alábbiakban meghatározott tételekből állnak (eFt-ban):

a) működési költségvetési kiadások: 1 469 463 eFt

aa) személyi jellegű kiadások K11 730 048 eFt

ab) munkadókat terh.jár. és szoc.ho K2 99 767 eFt

ac) dologi jellegű kiadások K3 509 397 eFt

ad) ellátottak juttatásai K4 46 800 eFt

ae) egyéb működési célú kiadás K5 83 451 eFt

b) civil szervezetek támogatása K5 15 839 eFt

c) tartalék K513 119 671 eFt

d) felhalmozási költségvetési kiadás K6 K7 K8 48 630 eFt

e) finanszírozási kiadás K9 24 565 eFt

(2) Az Önkormányzat összesített 2025. évi költségvetési kiadásai közül

a) kötelező feladatok 743 922 eFt

b) önként vállalt feladatok 735 764 eFt

c) államigazgatási feladatok 198 482 eFt

6. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat 2025. évre összesített – közfoglalkoztatottak nélküli – létszám-előirányzatát az alábbiak szerint állapítja meg: az év utolsó napján foglalkoztatott záró létszám 85 fő, 2025. 01. 01-től 85 fő.

(2) A közfoglalkoztatottak éves létszám-előirányzata 30 fő átlag, egyéb foglalkoztatási létszám 0 fő.

7. § Az Európai Uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek bevételei és kiadásai, valamint az ilyen projektekhez történő hozzájárulást az Önkormányzat nem tervez.

8. § Az Önkormányzat összevont költségvetésében a tartalék 119 671 eFt.

9. § Az Önkormányzat a Stabilitási tv. 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit az adósságot keletkeztető ügyletek futamidejének végéig, illetve a kezesség érvényesíthetőségéig, és a figyelembe vehető saját bevételeit a mellékletben határozza meg.

Az Önkormányzat saját költségvetése

10. § A Képviselő-testület az Önkormányzat 2025. évi költségvetési főösszegét 1 013 035 eFt-ban, az intézmények költségvetését 665 133 eFt-ban, összesen: 1 678 168 eFt állapítja meg.

11. § (1) Az Önkormányzat 2025. évi költségvetési bevételei kiemelt előirányzatonként:

a) irányító szerv költségvetéséből kapott támogatás B11 794 841 eFt

b) működési és felhalmozási célú támogatásértékű bevétel B16 65 366 eFt amelyből

ba) elkülönített állami pénzalapból, B16/1 45 995 eFt

bb) társadalombiztosítás pénzügyi alapjaiból B16/4 19 371 eFt

c) felhalmozási célú támog. ÁH-on belül B2 68 887 eFt

d) közhatalmi bevétel B3 428 276 eFt

e) intézményi működési bevétel B4 55 084 eFt

f) felhalmozási bevétel B5 0 eFt

g) finanszírozási bevételek B8 259 440 eFt

(2) Az Önkormányzat 2024. évi költségvetési bevételei közül

a) kötelező feladatok 1 671 894 eFt

b) önként vállalt feladatok 0 eFt

c) államigazgatási feladatok 0 eFt

12. § (1) Az Önkormányzat saját, 2025. évi kiemelt kiadási előirányzatai az alábbiakban meghatározott tételekből állnak, azaz a

a) működési költségvetés 806 286 eFt

aa) személyi jellegű kiadások K1 196 698 eFt

ab) munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó K2 26 924 eFt

ac) dologi jellegű kiadások K3 452 413 eFt

ad) ellátottak pénzbeli juttatásai K4 46 800 eFt

ae) egyéb működési célú kiadások K5 83 451 eFt

b) civil szervezetek támogatása K5 15 839 eFt

c) tartalék K513 119 671 eFt

d) felhalmozási költségvetési kiadások K6 K7 K8 46 674 eFt

e) finanszírozási kiadás K9 24 565 eFt

(2) Az Önkormányzat 2025. évi költségvetési kiadásai közül

a) kötelező feladatok 357 679 eFt

b) önként vállalt feladatok 655 356 eFt

c) államigazgatási feladatok 0 eFt

13. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat saját, 2025. évre – közfoglalkoztatottak nélküli – a létszám-előirányzatát az alábbiak szerint állapítja meg: az év utolsó napján foglalkoztatott záró létszám 18 fő, 2025. 01. 01-től 18 fő.

(2) A közfoglalkoztatottak éves létszám-előirányzata 30 fő.

A Polgármesteri Hivatalának költségvetése

14. § A Képviselő-testület a Polgármesteri Hivatal 2025. évi költségvetési főösszegét 198 482 ezer forintban állapítja meg.

15. § (1) A Polgármesteri Hivatal 2025. évi költségvetési bevételei kiemelt előirányzatonként:

a) irányító szerv költségvetéséből kapott támogatás 196 305 eFt

aa) - működési és felhalmozási célú támogatásértékű bevétel 145 405 eFt

ab) - amelyhez helyi önkormányzattól kapott támogatás 50 900 eFt

b) intézményi működési bevétel B4 520 eFt

c) finanszírozási bevételek B8 1 657 eFt

(2) A Polgármesteri Hivatal 2025. évi költségvetési bevételei közül

a) kötelező feladatok 197 962 eFt

b) önként vállalt feladatok 0 eFt

c) államigazgatási feladatok 520 eFt

16. § (1) A Polgármesteri Hivatal 2025. évi kiemelt kiadási előirányzatai az alábbiakban meghatározott tételekből állnak, azaz a működési költségvetés 198 482 eFt, amelyből

a) személyi jellegű kiadások K1 157 324 eFt

b) munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó: K2 21 575 eFt

c) dologi jellegű kiadások: K3 18 948 eFt

d) felhalmozási célú kiadás K6 635 eFt

(2) A Polgármesteri Hivatal 2025. évi költségvetési bevételei közül

a) kötelező feladatok 0 eFt

b) önként vállalt feladatok 0 eFt

c) államigazgatási feladatok 198 482 eFt

17. § A Képviselő-testület a Polgármesteri Hivatal 2025. évre – közfoglalkoztatottak nélküli – a létszám-előirányzatát az alábbiak szerint állapítja meg: az év utolsó napján foglalkoztatott záró létszám 19 fő, 2025. 01. 01-től 21 fő.

Óvoda költségvetési szervének költségvetése

18. § Képviselő-testülete az Óvoda 2025. évi költségvetési főösszegét 416 240 ezer forintban állapítja meg.

19. § (1) Az Óvoda 2025. évi költségvetési bevételei kiemelt előirányzatonként:

a) irányító szerv költségvetéséből kapott támogatás 413 981 eFt

aa) - működési és felhalmozási célú támogatásértékű bevétel 372 350 eFt

ab) - a helyi önkormányzattól kapott támogatás 41 631 eFt

b) finanszírozási bevételek B8 2 259 eFt

(2) Az Óvoda 2025. évi költségvetési bevételei közül

a) kötelező feladatok 416 240 eFt

b) önként vállalt feladatok 0 eFt

c) államigazgatási feladatok 0 eFt

20. § (1) Az Óvoda 2025. évi kiemelt kiadási előirányzatai az alábbiakban meghatározott tételekből állnak, azaz a működési költségvetés 416 240 eFt, amelyből

a) személyi jellegű kiadások K1 345 151 eFt

b) munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó K2 46 984 eFt

c) dologi jellegű kiadások K3 23 216 eFt

d) felhalmozási célú kiadás K6 889 eFt

(2) Az Óvoda összesített 2025. évi költségvetési kiadásai közül

a) kötelező feladatok 372 350 eFt

b) önként vállalt feladatok 43 890 eFt

c) államigazgatási feladatok 0 eFt

21. § A Képviselő-testület az Óvoda 2025. évre – közfoglalkoztatottak nélküli – a létszám-előirányzatát az alábbiak szerint állapítja meg: az év utolsó napján foglalkoztatott záró létszám 41 fő, 2025.01.01-től 41 fő, ebből: óvodapedagógus 20 fő, óvodapedagógus munkáját segítő: 14 fő, kisgyermek nevelő 3 fő, kisgyermek gondozó 1 fő, egyéb foglalkoztatott 3 fő.

A Művelődési Ház költségvetése

22. § A Képviselő-testület a Művelődési Ház 2025. évi költségvetési főösszegét 50 411 ezer forintban állapítja meg.

23. § (1) A Művelődési Ház 2025. évi költségvetési bevételei kiemelt előirányzatonként:

a) irányító szerv költségvetéséből kapott támogatás 48 573 eFt

aa) - működési és felhalmozási célú támogatásértékű bevétel 13 893 eFt

ab) - amelyhez helyi önkormányzattól kapott támogatás 34 680 eFt

b) intézményi működési bevétel 725 eFt

c) finanszírozási bevételek B8 1 113 eFt

(2) A Művelődési Ház 2025. évi költségvetési bevételei közül

a) kötelező feladatok 49 686 eFt

b) önként vállalt feladatok 725 eFt

c) államigazgatási feladatok 0 eFt

24. § (1) A Művelődési Ház 2025. évi kiemelt kiadási előirányzatai az alábbiakban meghatározott tételekből állnak, azaz a működési költségvetés 50 411 e Ft, amelyből

a) személyi jellegű kiadások K1 30 875 eFt

b) munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó: K2 4 284 eFt

c) dologi jellegű kiadások: K3 14 820 eFt

d) felhalmozási célú kiadás K6 432 eFt

(2) A Művelődési Ház 2025. évi költségvetési bevételei közül

a) kötelező feladatok 13 893 eFt

b) önként vállalt feladatok 36 518 eFt

c) államigazgatási feladatok 0 eFt

25. § A Képviselő-testület a Művelődési Ház 2025. évre – közfoglalkoztatottak nélküli – a létszám-előirányzatát az alábbiak szerint állapítja meg: az év utolsó napján foglalkoztatott záró létszám 7 fő, 2025. 01. 01-től 7 fő.

A költségvetés végrehajtására vonatkozó szabályok

26. § (1) Az Önkormányzat költségvetési rendeletében megjelenő előirányzatok módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - a Képviselő-testület dönt.

(2) A költségvetési szerv bevételi és kiadási előirányzatai a Kormány rendeletében meghatározott esetekben saját hatáskörben módosíthatók, a kiadási előirányzatok egymás között átcsoportosíthatók. A költségvetési szerv vezetője a tervezett módosításról, átcsoportosításról 5 napon belül tájékoztatja a polgármestert. A polgármester a költségvetési szerv saját hatáskörében végrehajtott előirányzat-módosításról, átcsoportosításról a Képviselő-testületet harminc napon belül tájékoztatja.

(3) Ha az Önkormányzat év közben, a költségvetési rendelet készítésekor, nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, e tényről a polgármester a Képviselő-testületet tájékoztatja.

(4) A Képviselő-testület a (2) és (3) bekezdés alapján – az első negyedév kivételével - negyedévenként, a döntése szerinti időpontokban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés – az önkormányzatot érintő módon - Áht. 14. §. (3) bekezdése szerinti fejezetben meghatározott hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a Képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

(5) Az Önkormányzat gazdálkodásával összefüggő feladatokat a Polgármesteri Hivatal látja el.

27. § A tartalék felhasználásról a Képviselő-testület dönt.

28. § (1) A polgármester az Önkormányzat átmenetileg szabad pénzeszközeit számlavezető pénzintézetnél lekötheti.

(2) Az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását a Képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja.

29. § Az Önkormányzat gazdálkodása során az év közben létrejött hiány finanszírozása a Kvtv. 4. melléklete szerint történik.

30. § (1) A költségvetési szerv felel a számára a saját költségvetésében meghatározott előirányzatok felhasználásáért, az előirányzatok gazdaságos, hatékony és takarékos felhasználásáért.

(2) A költségvetési szerv vezetőjét fegyelmi felelősség terheli a költségvetési szerv gazdálkodásáért. A rendelet mellékleteiben foglalt kiemelt kiadási előirányzatok túllépése, vagy a rendelet szabályainak be nem tartása munkáltatói fegyelmi intézkedést vonhat maga után.

(3) A költségvetés végrehajtását a költségvetési szerveknél a Polgármesteri Hivatal belső ellenőre ellenőrizi az éves ellenőrzési munkatervben foglaltak szerint.

31. § (1) A költségvetési szervek vezetői a költségvetési év során keletkező többlet- bevételeikről a Képviselő-testületet kötelesek tájékoztatni.

(2) Az év közben realizálódó – nem céljellegű – intézményi többletbevétel felhasználásáról a Képviselő-testület dönt. A költségvetési szerv a jóváhagyott bevételi előirányzatain felüli intézményi működési többletbevételt a Képviselő-testület hatáskörében végrehajtott előirányzat-módosítást követően használhatja fel.

(3) Az (1) bekezdés alapján végrehajtott előirányzat módosítással éven túli, tartós kötelezettségvállalás költségvetési fedezete nem biztosítható.

32. § (1) A költségvetési szervek feladataik ellátásához pályázatot nyújthatnak be a polgármester előzetes írásbeli tájékoztatása és jóváhagyása után.

(2) Pályázat csak olyan feladatra nyújtható be, amelyet a költségvetési szerv alapító okirata tartalmaz.

(3) A pályázat benyújtásának további feltétele, hogy a szükséges önrész rendelkezésre álljon. Az önrészt az intézmény kérésére a Képviselő-testület biztosítja.

(4) Az (1) bekezdés szerinti pályázat benyújtásához minden esetben vizsgálni kell a megvalósítandó cél jövőbeni kiadási vonzatát. A költségvetési szerv abban az esetben pályázhat a Képviselő-testület előzetes hozzájárulása nélkül, ha a pályázat megvalósítása önkormányzati finanszírozási többletigényt nem igényel.

33. § A közvetlen pénzbeli támogatás felajánlás elfogadásáról a költségvetési szerv vezetője köteles tájékoztatni a Polgármestert.

34. § (1) Az önállóan működő és gazdálkodó intézmények nettósított költségvetési támogatását a képviselő testület havi 1/12 szerinti ütemezésben biztosítja, kivéve a beruházások és felújítások finanszírozását.

(2) A költségvetési szervek pénzellátásáról, a költségvetési rendeletnek megfelelően, a polgármester gondoskodik.

35. § (1) Feladatmutató változást a költségvetési szerv csak a Képviselő-testület előzetes engedélyével hajthat végre. Amennyiben a feladatmutató változás a költségvetési szerv jóváhagyott költségvetésében megállapított bevételi és kiadási főösszegeit érinti, a feladatmutató változás engedélyezése a Képviselő-testület hatásköre.

(2) A feladatmutató csökkentésről a költségvetési szerv vezetője köteles haladéktalanul a Polgármestert tájékoztatni. A Polgármester a feladatmutatóra biztosított kiadási előirányzat zárolásáról azonnal intézkedik.

(3) Ha a költségvetési szerv feladatainak ellátásához pályázati úton vagy felajánlásból pénzeszközhöz jut, az ez által felszabaduló költségvetési előirányzatának esetleges elvonásáról a Képviselő-testület dönt a költségvetési rendelet egyidejű módosítás mellett.

36. § (1) A képviselő-testület költségvetési rendeletét az Áht. 34. § (4) alapján az első negyedév kivételével negyedévenként a döntése szerinti időpontokban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig bezáróan, december 31-i hatállyal módosítani köteles.

(2) Az önkormányzati irányítású költségvetési szervek előzetes egyeztetést követően a kiemelt költségvetési előirányzataik módosítását – az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 42 - 44 §-ában foglaltak betartásával – kezdeményezhetik.

(3) Az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek a saját hatáskörben végrehajtott előirányzat változtatásról folyamatosan tájékoztatják a polgármestert, aki erről a képviselő-testületet negyedévenként, de legkésőbb a zárszámadási rendelettervezet képviselő testület elé terjesztését közvetlenül megelőző testületi ülésen 2025. december 31-i hatállyal tájékoztatja.

37. § (1) Ha a helyi önkormányzat által irányított költségvetési szerv harminc napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, az irányító szerv a költségvetési szervhez önkormányzati biztost bíz meg. Önkormányzati rendelet önkormányzati biztos megbízását az e bekezdésben meghatározottaknál kisebb mérték, rövidebb időtartam, lejárat esetén is kötelezővé teheti.

(2) A lejárt esedékességű tartozásállomány fennállásáig a pénzügyi ellenjegyzés és az érvényesítés szabályain felül csak az önkormányzati biztos ellenjegyzésével vállalható kötelezettség, és rendelhető el utalványozás.

38. § (1) A költségvetési szervek társadalmi szervezetet, alapítványt nem támogathatnak.

(2) A költségvetési szerv saját nevében a Stabilitási tv. 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletet érvényesen nem köthet, továbbá törvényben meghatározott kivétellel értékpapírt nem bocsáthat ki, nem szerezhet meg, pénzügyi lízinget vagy faktoringot magában foglaló szerződést nem köthet, és garanciát és kezességet nem vállalhat.

(3) Az önkormányzat által támogatott szervezetek és magánszemélyek tartalmi és pénzügyi elszámolási kötelezettséggel tartoznak a részükre juttatott céljellegű összeg rendeltetésszerű használatára vonatkozóan, jogszabály szerint.

39. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat költségvetési egyenlegének a tervezettől eltérő, kedvezőtlen alakulása esetén a költségvetési szervek támogatási előirányzatait, egyéb támogatások előirányzatát zárolhatja, csökkentheti, törölheti.

(2) A zárolás nem vonatkozhat:

a) meghatározott személyi juttatások és járulékaik finanszírozásához szükséges önkormányzati támogatás,

b) ellátottak juttatásai

előirányzataira.

(3) A zárolás feloldásáról vagy a zárolt összegnek megfelelő előirányzat csökkentéséről, törléséről legkésőbb a költségvetési év zárását megelőzően dönt a Képviselő-testület.

Személyi juttatásokkal való gazdálkodás

40. § (1) A Képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik a létszámkeretek meghatározása. A költségvetési szerv a részére jóváhagyott, illetve módosított személyi juttatások és a költségvetési létszám-előirányzatával a jogszabályi előírások figyelembevételével önállóan gazdálkodik.

(2) A létszámgazdálkodásért és a személyi juttatások előirányzatainak jogszerű felhasználásáért a költségvetési szerv vezetője felel, és egyben gondoskodik az intézményi létszám és személyi juttatások előirányzat nyilvántartás, továbbá a kötelezettségvállalás nyilvántartás vezetéséről.

(3) A költségvetési szerveknél üres álláshely csak a fenntartó előzetes hozzájárulásával tölthető be.

(4) A költségvetési szervek a 2025. évben keletkezett bérmaradványuk évközi felhasználását a polgármesterrel történő előzetes egyeztetés után teljesíthetik.

Maradványra vonatkozó rendelkezések

41. § (1) A költségvetési szervek maradványát a Képviselő-testület hagyja jóvá és dönt a szabad maradvány felosztásáról, maradvány csak a Képviselő-testület jóváhagyása után használhatják fel a költségvetési szervek. A maradvány terhére nem vállalható olyan tartós kötelezettség, amely többlet kiadással járna.

(2) A maradványból a költségvetési szerveket nem illeti meg:

a) a végleges feladatelmaradás miatti összeg,

b) a meghatározott célra rendelkezésre bocsátott – áthúzódó pénzügyi teljesítés nélküli – összegek maradványa,

c) a gazdálkodási szabályok megsértéséből származó maradvány.

(3) A költségvetési szerveket meg nem illető maradvány összege az Önkormányzatot illeti meg.

Vegyes rendelkezések

42. § (1) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a Képviselő-testület felelős.

(2) A költségvetési rendelet végrehajtásáért, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

(3) A költségvetési szervek vezetői felelősek a vezetésük alatt álló intézmény költségvetésének végrehajtásáért.

(4) A költségvetési szervek gazdálkodásának törvényességét a belső ellenőr közreműködésével a jegyző ellenőrzi, a Képviselő-testület által meghatározott belső ellenőrzési ütemtervnek megfelelően. A belső ellenőrzési feladatok ellátása külső szolgáltatóval történő megállapodás alapján történik.

43. § A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az önkormányzat által fejezeti kezelésű előirányzatokra vagy költségvetési támogatásra benyújtandó támogatási igény esetében – a pályázat benyújtását jóváhagyó, és a saját forrás biztosításáról szóló külön közgyűlési döntés nélkül – az önkormányzat nevében előzetesen nyilatkozzon a saját forrás biztosításáról azzal, hogy nyertes pályázat esetén a támogatási szerződés megkötéséhez közgyűlési döntés szükséges.

44. § A képviselő-testület a helyben szokásos köztemetés összegét a 2025. évben 120.000 Ft-ban határozza meg, mely az urnás köztemetés összegét foglalja magában.

45. § (1) A polgármester az Önkormányzat gazdálkodásának első félévi helyzetéről szeptember 30-ig írásban tájékoztatja a Képviselő-testületet.

(2) A helyi önkormányzat költségvetésének végrehajtására vonatkozó zárszámadási rendelet tervezetét a jegyző készíti elő és a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé úgy, hogy az a képviselő-testület elé terjesztését követő harminc napon belül, de legkésőbb a költségvetési évet követő ötödik hónap utolsó napjáig hatályba lépjen.

46. § (1) Polgármesteri keret előirányzata 2025. évben 5.000.000 ft.

(2) A polgármester nettó 3 000 000,- forint értékhatárig dönthet forrásfelhasználásról, a beszerzési szabályzat szerint az önkormányzat költségvetési előirányzatain tervezett kiadási előirányzat terhére, döntéséről tájékoztatja a képviselő-testületet.

(3) A Képviselő-testület biztosítja a tanévkezdéshez szükséges füzet és írószer csomagot, a tápiószelei általános iskolába járó tanulók részére, e rendeletben meghatározott mértékig.

(4) A képviselő-testület minden a 80. 85. életévét betöltő tápiószelei lakos részére 30.000,-ft összegű támogatást biztosít.

(5) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert, hogy éven belül kötelezettséget vállaljon és az alapján kifizetést teljesítsen, az Önkormányzat, illetve a város rendezvényeinek, ünnepségeinek (állami ünnepségek, városi rendezvények) lebonyolításához biztosított keret terhére. E kötelezettség vállalásokról a Polgármester köteles a következő Képviselő-testületi ülésen szóban tájékoztatást adni.

47. § (1) A bevételek beszedésekor, kiadások teljesítésekor készpénzkímélő fizetési módokat kell alkalmazni.

(2) A költségvetési szervek házipénztárából készpénzben az alábbi esetben, célra kerülhet sor kifizetésre:

a) készlet- és kisértékű tárgyi eszköz beszerzésekre, legfeljebb szállítónként havi egy alkalommal, számlánként 100 000,- forint egyedi értékben,

b) egyes kisösszegű szolgáltatási kiadások teljesítésére, legfeljebb szolgáltatóként havi egy alkalommal, számlánként 100 000,- forint egyedi értékben,

c) eseti kiküldetési, fizetési előleg kiadásra,

d) reprezentációs kiadásra,

e) igazgatási szolgáltatási díjra, eljárási illetékre,

f) eseti vagy rendszeres szociális pénzbeli juttatás készpénzben kifizetésére, ha

fa) téves címre utalás történt,

fb) elmaradt az utalás adminisztrációs okból,

fc) rendkívüli települési támogatás kifizetése, amennyiben rendkívüli élethelyzet miatt indokolt,

fd) a kifizetendő - csekély - összeg és utalási költsége azonos, vagy közel azonos összegű,

g) jogszabály rendelkezése alapján.

48. § Az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető elemi csapás, vagy ennek következményei elhárítása céljából a polgármester az Áht. rendelkezéseitől eltérő, a helyi önkormányzat költségvetése körében átmeneti intézkedéseket hozhat, amelyekről a Képviselő-testület legközelebbi ülésén be kell számolnia.

49. § (1) A rendelet rendelkezéseit 2025. évi költségvetés végrehajtása során – 2025. január 1-jétől - kell alkalmazni.

(2) A rendelet mellékletei:

1. melléklet: Önkormányzat költségvetési bevételei

2. melléklet: Önkormányzat feladatalapú költségvetési támogatásai

3. melléklet: Önkormányzat és intézményei kiadásai, címei, kiemelt előirányzatai

4. melléklet: Önkormányzat és intézményei bevételei, címei, kiemelt előirányzatai

5. 5. melléklet Önkormányzat feladatai fejlesztése

6. melléklet: Önkormányzat eseti szociális ellátásai

7. melléklet: Önkormányzat költségvetésének mérlege

8. melléklet: Önkormányzat működési és fejlesztési célú bevételei és kiadásai 2025., 2026., 2027. 2028. évi mérlege

9. melléklet: Önkormányzat által nyújtott közvetett támogatások

10. melléklet: Önkormányzat 2025. évi bevételi és kiadási előirányzat teljesítési ütemterve

11. melléklet: Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásból fennálló kötelezettségei

12. melléklet: Önkormányzat kötelező, önként vállalt és államigazgatási feladatainak bemutatása

13. melléklet: Tápiószele Város Önkormányzatának 2025. évi költségvetése kormányzati funkciónként és rovat szerint

50. § Ez a rendelet 2025. március 1-jén lép hatályba.

1. melléklet a 10/2025. (II. 26.) önkormányzati rendelethez

2. melléklet a 10/2025. (II. 26.) önkormányzati rendelethez

Önkormányzat feladatalapú támogatásai

3. melléklet a 10/2025. (II. 26.) önkormányzati rendelethez

Önkormányzat és intézményei kiadásai, címei, kiemelt előirányzatai

4. melléklet a 10/2025. (II. 26.) önkormányzati rendelethez

Önkormányzat és intézményei bevételei, címei, kiemelt előirányzatai

5. melléklet a 10/2025. (II. 26.) önkormányzati rendelethez

Önkormányzat feladatai, fejlesztései

6. melléklet a 10/2025. (II. 26.) önkormányzati rendelethez

Önkormányzat eseti szociális ellátásai

7. melléklet a 10/2025. (II. 26.) önkormányzati rendelethez

Önkormányzat költségvetésének mérlege

8. melléklet a 10/2025. (II. 26.) önkormányzati rendelethez

Önkormányzat működési és fejlesztési célú bevételei és kiadásai 2025., 2026., 2027., 2028. évi mérlege

9. melléklet a 10/2025. (II. 26.) önkormányzati rendelethez

Önkormányzat által nyújtott közvetett támogatások

10. melléklet a 10/2025. (II. 26.) önkormányzati rendelethez

Önkormányzat 2025. évi bevételi és kiadási előirányzat teljesítési ütemterve

11. melléklet a 10/2025. (II. 26.) önkormányzati rendelethez

Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásból fennálló kötelezettségei

12. melléklet a 10/2025. (II. 26.) önkormányzati rendelethez

Önkormányzat kötelező, önként vállalt és államigazgatási feladatainak bemutatása

13. melléklet a 10/2025. (II. 26.) önkormányzati rendelethez

Tápiószele Város Önkormányzatának 2025. évi költségvetése kormányzati funkciónként és rovat szerint