Tóalmás Község Önkormányzata Képviselő-testületének 28/2023. (X. 26.) önkormányzati rendelete

az elektronikus ügyintézés szabályairól

Hatályos: 2023. 11. 02

Tóalmás Község Önkormányzata Képviselő-testületének 28/2023. (X. 26.) önkormányzati rendelete

az elektronikus ügyintézés szabályairól

2023.11.02.

Tóalmás Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontja alapján, az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény 1.§ 17a. pontja szerinti feladatkörében eljárva, az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény 5. § (3), valamint a 175. § (24) bekezdésben, továbbá a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény 6. § e) bekezdésében kapott felhatalmazása alapján, a következőeket rendeli el:

1. § E rendelet alkalmazásában

1. Elektronikus űrlap: az adóhatóság által rendszeresített, adókötelezettség teljesítését segítő dokumentum.

2. E-ügyintézési rendszer: a hatósági ügyintézés elektronikus formája, amely az elektronikus úton benyújtott kérelemnek a fogadását továbbá az ügyfelek nem közhiteles tájékoztatását teszi lehetővé,

3. Ügyfélkapu: az Ügyfélkapu a magyar kormányzat elektronikus ügyfél beléptető és azonosító rendszere, mely a www.magyarorszag.hu Kormányzati Portálon található. Biztosítja, hogy felhasználói a személyazonosság igazolása mellett egyszeri belépéssel biztonságosan kapcsolatba léphessenek elektronikus közigazgatási ügyintézést és szolgáltatást nyújtó szervekkel.

2. § (1) E rendelet hatálya kiterjed az önkormányzat bármely hatósága (továbbiakban: hatóság) előtt zajló közigazgatási hatósági ügy intézésére, továbbá a Jegyző hatáskörébe tartozó államigazgatási hatósági ügyekre, továbbá e-rendeletben meghatározott egyéb szolgáltatásokra; személyi hatály tekintetében az e-ügyintézési rendszer valamennyi felhasználójára, akik jelen pontban meghatározott ügyekben ügyfélként vesznek rész.

(2) Az elektronikus ügyintézés során beadványok előterjesztésére a Polgármesteri Hivatal által működtetett e-ügyintézési rendszer útján van mód.

3. § (1) Az önkormányzati adóhatósághoz (a továbbiakban adóhatósághoz) teljesítendő bevallási és változás bejelentési kötelezettsége az önkormányzati adóhatóság honlapján közzétett nyomtatványok alkalmazásával papír alapon, továbbá jelen rendeletben szabályozott módon, elektronikus úton is teljesíthető.

(2) Elektronikus úton az önkormányzat által rendszeresített bevallási és bejelentkezési/változás- bejelentési űrlapok benyújtása lehetséges az alábbi adónemek esetében:

a) helyi iparűzési adó

b) magánszemélyek kommunális adója

c) talajterhelési díj

(3) Az adóhatóság az egyes helyi adókötelezettségekkel kapcsolatos bevallások és bejelentések megtételéhez nyomtatványokat és elektronikus űrlapokat rendszeresít. Az elektronikusan beadható űrlapokat az adóhatóság az E-ügyintézési rendszer felületén teszi közzé.

(4) Az űrlapok kitöltése és beadása az E-ügyintézési rendszer segítségével történik. A rendszer elérhetőségét az adóhatóság a honlapján teszi közzé. Az E-ügyintézési rendszer segítségével beadott elektronikus űrlapok az adóhatóság honlapján és ügyfélszolgálatán közzétett nyomtatványok papír alapon való benyújtásával azonos értékűnek minősülnek.

4. § (1) Amennyiben az adózó helyett annak képviselője jár el, úgy legkésőbb az első elektronikus ügyintézés időpontját megelőző munkanapon az erre rendszeresített nyomtatványon köteles bejelenteni képviseleti jogosultságát az adóhatósághoz, illetve azt, hogy a képviseleti jogosultság tartalma mely adókötelezettségekre terjed ki. A képviseleti jogosultság igazolásának hiányában a képviselő által tett cselekményekhez joghatás nem fűződik.

(2) Az adózó az (1) bekezdés szerint bejelentett képviseleti jogosultság megszűnését haladéktalanul köteles bejelenteni az adóhatósághoz. A bejelentett képviseleti jogosultság megszűnését az adózó képviselője is bejelentheti.

5. § Az Adóhatóság a rendszerben hitelesen azonosított adózók és képviselőik részére helyi adóegyenlegükről tájékoztatást nyújt.

6. § Az adóhatóság honlapján közzéteszi azt az adatformátumot, amelyben az adóalany az ellenőrzés során az elektronikus adathordozón tárolt adatokat rendelkezésre bocsáthatja. Amennyiben az adatformátum megváltozik, az adóhatóság köteles a változást megelőzően legalább 30 nappal az új adatformátumot közzétenni internetes oldalán.

7. § (1) Az E-ügyintézési rendszerben regisztráció nélkül lehetőség van:

a) elektronikus űrlapok kiválasztására és letöltésére,

b) az ügyintézéssel kapcsolatos tájékoztató információk elérésére.

(2) Regisztrációt és előzetes bejelentkezést igényel:

a) az ügykövetés,

b) a személyes beállítások,

c) a beadványok hiteles benyújtása.

8. § (1) Az E-ügyintézési rendszerbe való bejelentkezés/regisztráció előfeltétele az Ügyfélkapu regisztráció. Az E-ügyintézési rendszerben regisztrált ügyfelek azonosítója megegyezik az adott személy Ügyfélkapu azonosítójával.

(2) Az E-ügyintézési rendszerbe csak magánszemély ügyfelek regisztrálhatnak. Vállalkozások és civil szervezetek nevében a szervezet képviselői által, regisztrációra és elektronikus ügyintézésre felhatalmazott magánszemélyek járhatnak el.

9. § (1) A hatóság az egyes ügyek indításához nyomtatványokat és elektronikus űrlapokat rendszeresíthet. Az elektronikusan beadható űrlapokat az E-ügyintézési rendszer felületén teszi közzé.

(2) Az e-ügyintézési rendszerben a felhasználóknak lehetőségük van az egyes önkormányzatok által közzétett űrlapok keresésére, pdf formátumban történő letöltésére, illetve az űrlapkitöltő alkalmazás segítségével online kitöltésére és benyújtására.

(3) Az E-ügyintézési rendszer segítségével, beadott elektronikus űrlapok a papír alapú nyomtatványok benyújtásával azonos értékűnek minősülnek.

(4) Az egyedi ügyintézési folyamatban beadványok hiteles beküldése az E-ügyintézési rendszer segítségével történik. A beadvány fogadásáról az E-ügyintézési rendszer automatikus visszaigazolást küld.

10. § Az E-ügyintézés rendszer ügykövetési szolgáltatása keretei között tájékoztató jelleggel lekérdezheti ügyeinek állapotát.

11. §1

12. §2

13. § Ez a rendelet 2023. november 1-jén lép hatályba.

1

A 11. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

2

A 12. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.