Tóalmás Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2023. (II. 27.) önkormányzati rendelete

a szociális és gyermekjóléti ellátásról, igénybevételükről

Hatályos: 2023. 09. 01- 2023. 10. 31

Tóalmás Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2023. (II. 27.) önkormányzati rendelete

a szociális és gyermekjóléti ellátásról, igénybevételükről

2023.09.01.

Tóalmás község Önkormányzata az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 25. § (3) bekezdés b) pontja, 32. § (1) bekezdés b) pontja, 45. § (1) bekezdése, 48. §. (4) bekezdése, 58/B. §. (2) bekezdése, 92. §. (1) bekezdése, a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18. § (2) bekezdés, 29. § (2) bekezdése alapján meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. § (1) Az Sztv.-ben, valamint a rendeletben meghatározott feltételek szerint Tóalmás Község Önkormányzat Képviselő-testülete hatásköreinek gyakorlását átruházza bizottságára, a polgármesterre és a jegyzőre az alábbiak szerint:

a) a Szociális, Oktatási és Kulturális Bizottsága (továbbiakban: szociális hatáskört gyakorló) dönt átruházott hatáskörben a rendkívüli települési támogatásról,

b) a polgármester (továbbiakban: szociális hatáskört gyakorló) dönt átruházott hatáskörben:

ba) rendkívüli települési támogatásról - az azonnali intézkedést igénylő esetben,

bb) az újszülött fogadásához nyújtott rendkívüli települési támogatáshoz,

bc) a köztemetésről,

bd) a temetési költségek viseléséhez biztosított rendkívüli települési támogatásról,

be) lakhatáshoz nyújtott rendszeres települési támogatásról,

bf) az étkezési térítési díjhoz nyújtott rendszeres települési támogatásról,

bg) a gyógyszerkiadások viseléséhez biztosított rendszeres települési támogatásról.

(2) Az átruházott hatáskörben hozott döntés ellen benyújtott fellebbezés elbírálása Tóalmás Község Önkormányzat Képviselő-testülete hatáskörébe tartozik.

2. § (1) A Képviselő-testület hatáskörébe tartozó szociális rászorultságtól függő ellátások iránti kérelmet a Tóalmási Polgármesteri Hivatalban (továbbiakban: Hivatal) lehet benyújtani.

(2) Az ellátások megállapításának, kifizetésének, folyósításának, valamint ellenőrzésének szabályait az Sztv. és végrehajtási rendelete szabályozza.

(3) A rendelet végrehajtása során a szociális törvényben meghatározott fogalmakat kell alkalmazni.

(4) A jövedelemszámításra, a vagyonra vonatkozóan a szociális törvény rendelkezései az irányadóak.

(5) A kérelem benyújtását megelőző hónapra vonatkozó rendszeres jövedelem igazolásaként

a) munkaviszonyból származó jövedelem esetén munkáltatói igazolást, pénzintézeti számlakivonatot vagy pénzintézet által kiadott igazolást,

b) a szociális törvényben meghatározott rendszeres pénzellátás esetén az ellátást megállapító szerv határozatát, pénzintézeti számlakivonatot vagy pénzintézet által kiadott igazolást, csekkszelvényt,

c) a fizetett, vagy kapott gyermektartásdíj esetén a jogerős ítélet, egyezség másolatát, ennek hiányában nyilatkozatot, pénzintézeti számlakivonatot, csekkszelvényt,

d) egyéb rendszeres ellátás esetén a megállapító szerv határozatát, pénzintézeti számlakivonatot vagy pénzintézet által kiadott igazolást, csekkszelvényt kell a kérelemhez mellékletként csatolni.

(6) A nem havi rendszerességgel szerzett, vagy vállalkozásból származó, a kérelem benyújtását megelőző 12 hónap alatt szerzett jövedelem egyhavi átlagát igazoló dokumentumként az állami adóhatóság igazolása, vagy vállalkozás, vagy cég igazolása, vagy a kérelmező nyilatkozata csatolandó mellékletként.

(7) A települési támogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell a kérelem indokoltságát megalapozó igazolásokat.

(8) A rendkívüli támogatás esetén a tartós, krónikus, súlyos betegség igazolására alkalmas a háziorvos, szakorvos igazolása, szakvéleménye, zárójelentés, ambuláns kezelőlap, egészségkárosodott személy esetén a szakértői bizottság hatályos szakvéleménye, szakhatósági állásfoglalása, a tartósan beteg állapot, fogyatékosság fennállását igazoló irat továbbá a tartósan beteg állapotra, fogyatékosságra tekintettel folyósított pénzbeli ellátást megállapító határozat, ennek hiányában az ellátás folyósítását igazoló irat. A gyógyszerköltséget a gyógyszertár által kiadott, gyógyszerek árára vonatkozó, kérelmező nevére kiállított dokumentummal kell igazolni.

(9) Aktív korú, rendszeres pénzellátással nem rendelkező és keresőtevékenységet nem folytató kérelmező, családtag, háztartás tagja esetén be kell mutatni a járási hivatal foglalkoztatási osztályának az igazolását, hatósági bizonyítványát a kérelmező, családtag, háztartás tagja álláskeresőként történő nyilvántartásba vételéről, együttműködéséről.

(10) Keresőtevékenység, rendszeres pénzbeli ellátás megszűnése esetén be kell mutatni a megszüntetésre vonatkozó dokumentumot.

(11) Rendkívüli esemény bekövetkeztét igazoló dokumentumként csatolható vizsgálati jegyzőkönyv, szakértői szakvélemény, halotti anyakönyvi kivonat, az egészségi állapotra vonatkozóan a (2) bekezdésben meghatározott irat, egyéb irat.

(12) A közüzemi szolgáltatáshoz igényelt rendkívüli támogatás esetén igazolásként csatolni kell a szolgáltató által kiállított számlát, a szolgáltató igazolását a díjtartozásról, részletfizetés engedélyezéséről, visszakapcsolás költségéről.

(13) A családban élő, közép-, vagy felsőfokú tanulmányokat folytató gyermek esetén igazolni kell a tanulói, hallgatói jogviszony fennállását, az ösztöndíj összegét.

3. § (1) Az e rendeletben meghatározott feltételek hiányában vagy megsértésével nyújtott szociális ellátást meg kell szüntetni, továbbá az ellátást jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vevőt kötelezni kell a pénzbeli szociális ellátás visszafizetésére.

(2) Az (1) bekezdés szerinti megtérítést az elrendelése napján érvényes jegybanki alapkamattal megemelt összegben kell visszafizetni, melyet a szociális ellátás jogosulatlan és rosszhiszemű igénybevétele és az erről való tudomásszerzés közötti időtartamra kell felszámítani.

(3) A jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vett ellátás megtérítését az igénybevételről való tudomásszerzésétől számított három hónapon belül lehet elrendelni. Nem lehet a megtérítést elrendelni, ha az igénybevételtől, vagy folyamatos ellátás esetén az ellátás megszűnésétől egy év már eltelt.

(4) A megtérítés összegét és a kamat összegét – amennyiben annak megfizetése a kötelezett megélhetését súlyosan veszélyeztetné - méltányosságból kérelemre a szociális hatáskör gyakorlója

a) csökkentheti, vagy el lehet engedni, ha a visszafizetésre kötelezett személy családjának egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg a szociális vetítési alap 250 %-t,

b) részletekben megfizetést engedélyezheti.

II. Fejezet

Szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások

Rendkívüli települési támogatás

4. § (1) Rendkívüli települési támogatásban indokolt részesíteni kérelemre (4. sz. melléklet) vagy hivatalból azt, aki önmaga, illetve családja létfenntartásáról más módon nem tud gondoskodni vagy alkalmanként jelentkező többletkiadás – betegséghez, halálesethez, elemi kár elhárításához, a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, a gyermeket gondozó család a gyermek iskoláztatásához, a gyermek óvodáztatásának költségeihez, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a gyermek egészséges fejlődése biztosításának költségeihez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartáshoz, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorul.

(2) Rendkívüli települési támogatás állapítható meg az (1) bekezdés esetén annak, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap 400 %-át, egyedül élő esetében a 450 %-át.

(3) Rendkívüli méltánylást érdemlő esetben a szociális hatáskör gyakorlója a (2) bekezdésben meghatározott jövedelemhatár felett is megállapíthat települési támogatást. A rendkívüli méltánylást érdemlő eseményt a kérelemhez csatolt melléklettel kell igazolni.

(4) A rendkívüli települési támogatás természetbeni ellátásként (különösen élelmiszer-támogatásként, tüzelő-támogatásként) is biztosítható.

(5) A rendkívüli települési támogatás összege - ha e rendelet másként nem rendelkezik - alkalmanként legalacsonyabb összege 3.000.-Ft, legmagasabb összege legfeljebb a szociális vetítési alap 200%-ával azonos összeg lehet. Rendkívül indokolt esetben a Szociális, Oktatási és Kulturális Bizottság hozzájárulásával magasabb összegű támogatás is megállapítható.

(6) Természetbeni ellátásként biztosított rendkívüli települési támogatás mértékét a szociális hatáskör gyakorlója állapítja meg.

(7) A Képviselőtestület amennyiben az önkormányzat tárgyévi költségvetése lehetővé teszi:

a) a tóalmási általános iskolában tanuló 1.osztályos gyermekek tornacsomag támogatására,

b) a 65 év feletti idősek (népesség nyilvántartás adatai alapján) karácsonyi – pénzbeli– támogatására,

c) SNI gyermek szállításának támogatására előirányzatot állapít meg, melynek felhasználásáról, átadásáról a polgármester gondoskodik.

Rendkívüli települési támogatás újszülött fogadásához

5. § (1) A Képviselő-testület – jövedelemviszonyoktól függetlenül a településen életvitelszerűen élő szülő gyermekének – a Tóalmáson állandó lakcímmel rendelkező újszülött számára, a fogadásának előkészítéséhez kapcsolódó kiadásokhoz pénzbeli támogatást nyújt.

(2) A támogatás összege 50.000 forint.

(3) A támogatás összegét a polgármester adja át emléklap kíséretében a gyermeket nevelő szülőnek vagy a törvényes képviselőnek.

Rendkívüli települési támogatás a temetési költségek viseléséhez

6. § (1) Rendkívüli települési támogatásban részesíthető kérelemre az, aki elhunyt személy temettetéséről gondoskodott és családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap 600 %-át, egyedül élő esetében 650 %-át.

(2) A rendkívüli települési támogatás iránti kérelemhez csatolni szükséges a temetési költségeket igazoló – kérelmező nevére szóló – számlát és a halotti anyakönyvi kivonatot.

(3) Az (1) bekezdésben meghatározott esetben a települési támogatás összege 50.000.-Ft.

Rendszeres települési támogatás az étkezési térítési díjhoz

7. § (1) Rendszeres települési támogatásban részesíthető kérelemre az az egyedül élő, akinek jövedelme nem haladja meg a szociális vetítési alap összegét.

(2) Az (1) bekezdés szerinti támogatás legfeljebb 12 hónapra állapítható meg.

(3) A támogatás mértéke:

a) az étkezés térítésmentesen vehető igénybe, ha a kérelmező havi jövedelme nem haladja meg a szociális vetítési alap 50%-át,

b) az étkezésért fizetendő térítési díj összege 50%-a, ha a kérelmező havi jövedelme meghaladja a szociális vetítési alap 50%-át, de nem haladja meg annak 100%-át.

Rendszeres települési támogatás a gyógyszerkiadások viseléséhez

8. § (1) Az egészségi állapot megőrzése és helyreállítása érdekében rendszeres települési támogatást (továbbiakban: gyógyszertámogatás) biztosít az önkormányzat annak, akinek a havi rendszeres gyógyszerköltsége a szociális vetítési alap 20 %-át meghaladja, feltéve, hogy a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem éri el a szociális vetítési alap 400 %-t, egyedül élő esetén 450%-át.

(2) Gyógyszertámogatás gyógyszer-ellátásra, gyógyászati segédeszközökre biztosított támogatás.

(3) A gyógyszertámogatásra jogosultság legfeljebb egy évre kerül megállapításra. A gyógyszertámogatás havi összege 10 000 forint / hó állapítható meg, mely összeg fél éves bontásban, két részletben kerül kifizetésre.

(4) A havi rendszeres gyógyító ellátási szükséglet megállapításához csatolni kell a háziorvos igazolását, mely tartalmazza a háziorvos által rendelhető, valamint a szakorvosi javaslatra rendelhető rendszeresen szedett gyógyszereket, a kívánt terápiás hatás eléréséhez szükséges napi mennyiséget, és a gyógyszer szedésének időtartamát, a gyógyszer árát.

Lakhatáshoz nyújtott rendszeres települési támogatás

9. § (1) Az önkormányzat lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez települési támogatást nyújt a szociálisan rászorult háztartások részére a háztartás tagjai által lakott lakás, vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez az e rendeletben meghatározott feltételek fennállása esetén (továbbiakban: lakhatáshoz nyújtott települési támogatás). A lakhatáshoz nyújtott települési támogatás pénzbeli vagy természetbeni ellátásként is biztosítható. Természetbeni támogatásként támogatható költségek az ivóvíz-, szennyvíz, szemétszállítás, érdekeltségi hozzájárulás, villamos-energia-, gázenergia díja.

(2) Támogatásra az a személy jogosult, akinek a háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap 300%-át, és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona, feltéve, hogy a lakásfenntartás havi költsége a háztartás havi összjövedelmének 10%-át meghaladja.

(3) A támogatás havi összegét a háztartásban egy főre jutó rendszeres havi jövedelem alapján a 1. számú melléklet tartalmazza.

(4) A lakhatáshoz nyújtott települési támogatást egy évre kell megállapítani.

(5) Lakáshatáshoz nyújtott települési támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától. E rendelkezés alkalmazásában külön lakásnak kell tekinteni a társbérletet, az albérletet és a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit.

III. Fejezet

Természetben nyújtott szociális ellátások

10. § (1) A szociális hatáskör gyakorlója az Sztv. 48. § (3) bekezdése szerint

a) a költségeket hagyatéki teherként a területileg illetékes közjegyzőnél bejelenti, vagy

b) az eltemettetésre köteles személyt a köztemetés költségeinek megtérítésére kötelezi.

(2) A (1) bekezdés b) pontjában meghatározott esetben a visszafizetést elrendelő határozat jogerőre emelkedését követő harminc napon belül kérelemre méltányosságból a szociális hatáskör gyakorlója engedélyezheti

a) a köztemetés költsége 50 %-nak elengedését, ha a temetésre kötelezett

aa) egyedülálló / egyedül élő havi jövedelme a szociális vetítési alap 300 %-át, vagy

ab) családjában az egy főre jutó havi jövedelem a szociális vetítési alap 250 %-t nem éri el,

b) a visszafizetési kötelezettség alól mentesítheti a temetésre kötelezettet, ha

ba) egyedülálló / egyedül élő esetén a havi jövedelme a szociális vetítési alap 200 %-t nem éri el, vagy

bb) családjában az egy főre jutó havi jövedelem a szociális vetítési alap 150 %-t nem éri el.

IV. Fejezet

Szociális szolgáltatások

11. § A személyes gondoskodás körébe tartozó, az önkormányzat által biztosított, szociális alapszolgáltatások:

a) étkeztetés,

b) házi segítségnyújtás,

c) család és gyermekjóléti szolgáltatás.

12. § (1) Tóalmás Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) gondoskodik a személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatások keretén belül Tóalmás közigazgatási területére kiterjedő illetékességgel az étkeztetésről.

(2) Étkeztetés keretében az intézmény azoknak a szociálisan rászorult személyeknek legalább napi egyszeri meleg étkeztetéséről gondoskodik, akik azt önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani, különösen koruk, egészségi állapotuk, fogyatékosságuk, pszichiátriai betegségük, szenvedélybetegségük vagy hajléktalanságuk miatt.

(3) Az étkeztetés igénybevételére legfeljebb egy év időtartamra jogosult az, aki, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvény (a továbbiakban: szociális törvény) alapján szociálisan rászorult.

(4) Életkora miatt rászoruló az a személy, aki a 70. életévét betöltötte.

(5) Egészségi állapota miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki krónikus vagy akut megbetegedése, fogyatékossága miatt, illetve a háziorvos, kezelőorvos igazolása alapján mozgásában olyan mértékben korlátozott, hogy önmaga ellátásáról nem tud gondoskodni.

(6) Fogyatékossága miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki önmaga ellátásáról nem tud gondoskodni és fogyatékosságát az ellátás megállapítását, illetve folyósítását igazoló határozattal vagy más okirattal, az ellátás megállapításának alapjául szolgáló, a fogyatékosság fennállását igazoló szakvéleménnyel igazolja.

(7) Pszichiátriai betegsége, illetve szenvedélybetegsége miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki fekvőbeteg-gyógyintézeti kezelést nem igényel, önmaga ellátásáról nem tud gondoskodni. A pszichiátriai, illetve a szenvedélybetegséget szakvéleménnyel kell igazolni.

(8) Hajléktalansága miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki - nyilatkozata szerint - bejelentett lakóhellyel nem rendelkezik, kivéve azt, akinek lakcíme a hajléktalan szállás.

(9) Az egészségügyi állapotra vonatkozóan a kérelmező háziorvosának igazolása szükséges az intézményvezető által rendszeresített nyomtatványon.

(10) Az intézmény vezetője az étkeztetés biztosításának megkezdését megelőzően megvizsgálja az ellátást igénylő havi nettó jövedelmét.

(11) Ebéd házhozszállítása esetén az étkeztetés térítési díja a szállítási díj költségével növekszik.

(12) Az étkezési személyi térítési díj megállapításáról és felülvizsgálatáról az intézmény vezetője dönt.

(13) Az ebéd házhozszállítása esetén, ha egy helyszínre kettő vagy ennél több adag ebéd kerül kiszállításra, a szállítási díjat csak egyszer kell megfizetni.

(14) A szociális étkeztetés formái:

a) egyéni elvitellel,

b) házhoz szállítással.

(15)1 Az étkeztetés intézményi térítési díja 1005 .-Ft/adag.

(16) A szállítás díja: 100.- Ft/szállítási cím.

(17) A személyes gondoskodás igénybevétele önkéntes, az ellátást igénylő, illetve törvényes képviselőjének kérelmére történik.

(18) A személyes gondoskodás formáinak igénybevételére irányuló kérelmeket az intézmény vezetőjéhez lehet benyújtani, elbírálásáról az intézmény vezetője dönt.

(19) Az intézmény vezetője az intézmény által biztosított ellátásokra az ellátást igénybe vevő személlyel, vagy törvényes képviselőjével megállapodást köt.

(20) Az intézményvezető és az ellátást igénybe vevő személy vagy törvényes képviselője között létrejött megállapodás az alábbiakat tartalmazza:

a) az ellátás kezdetének időpontját;

b) az intézményi ellátás időtartamát (határozott vagy határozatlan időtartam megjelölését);

c) az intézmény által nyújtott szolgáltatások formáját, módját, tartalmát;

d) személyi térítési díj megállapítására, fizetésére vonatkozó szabályokat;

e) intézményi jogviszony megszűnésének módját;

f) panasztételi lehetőségét.

(21) Az intézményvezető a megállapodást módosíthatja, ha:

a) az ellátás időtartamát az ellátott vagy törvényes képviselője módosítani kívánja;

b) az intézmény által nyújtott szolgáltatások formája, módja, illetve köre megváltozik;

c) ha a személyi térítési díj megállapítására, illetve fizetésére vonatkozó szabályok megváltoznak.

(22) Az intézményvezető külön eljárás nélkül köteles a személyes gondoskodást nyújtó ellátások bármelyikét biztosítani, ha valamely személy azonnali ellátása halaszthatatlan, a késedelem a rászorulónak életét, testi épségét, egészségét veszélyeztetné, vagy súlyos nélkülözésnek tenné ki. Az ilyen ellátás biztosításáról az intézményvezetőnek feljegyzést kell készítenie és az akadály megszűnését követő 8 napon belül az eljárást le kell folytatnia.

(23) Az intézményvezető kivételesen – külön eljárás keretében – biztosíthatja az ellátást a következő esetekben:

a) a háziorvos, szakorvos szakvéleménye szerint soron kívüli szolgáltatás biztosítása indokolt;

b) az ellátott szociális helyzetében, egészségi állapotában olyan kedvezőtlen változás következett be, amely gyorsított ellátást igényel.

(24) A térítési díjakat jövedelemtől függően a 2. számú mellékletben foglaltak szerint kell megállapítani.

(25) A személyes gondoskodást nyújtó ellátás megszűnik:

a) az intézmény jogutód nélküli megszűnésével,

b) az igénybevevő halálával,

c) határozott idejű megállapodás esetén a megjelölt időtartam lejártával,

d) az ellátás igénybevételére megkötött (Szt. 94/C §, illetve jelen szakmai program mellékletét képező) megállapodás felmondásával:

da) a megállapodást az ellátott, illetve törvényes képviselője indoklás nélkül felmondhatja.

db) az ellátást biztosító részéről felmondásnak akkor van helye, ha az ellátott intézményben (más ellátási formában) történő elhelyezése indokolt vagy jelenlegi ellátása nem indokolt,

e) az ellátott, a törvényes képviselője vagy a térítési díjat megfizető személy térítési díj fizetési kötelezettségének – a 102. § szerint – nem tesz eleget, az ellátott jogosultsága megszűnik.

(26) Az étkeztetés felmondását, illetve megszűntetését, írásban kell bejelenteni. A felmondási idő tizenöt nap.

(27) Ha a felmondás jogszerűségét az ellátott, törvényes képviselője vagy a térítési díjat megfizető személy vitatja, az arról szóló értesítés kézhezvételétől számított 8 napon belül a fenntartóhoz fordulhat. Az ellátást változatlan feltételek mellett mindaddig biztosítani kell, amíg a fenntartó nem dönt, az Szt. 101-102. §-a alapján.

(28) Az ellátás szünetel az igénylő kérésére, betegség vagy bármely más ok fennállása esetén.

(29) Az ellátás megszüntetéséről az intézményvezető írásban értesíti az ellátottat, megjelölve a megszüntetés elleni jogorvoslat lehetőségét.

(30) Az ellátás megszüntetésének időpontjaként az utolsó ellátásban töltött napot kell figyelembe venni.

(31) A személyes gondoskodást nyújtó ellátásokért fizetendő személyi térítési díj összegét az intézményvezető az 2. számú mellékletben foglaltak alapján ellátottanként állapítja meg.

(32) A szociális étkeztetés térítési díját a kötelezett a tárgyhónapot követően utólag minden hónap 10-ig köteles megtéríteni.

13. § (1) Házi segítségnyújtás keretében a szolgáltatást igénybe vevő személy részére a saját lakókörnyezetében kell biztosítani az önálló életvitel fenntartása érdekében szükséges ellátást.

(2) Az ellátást olyan időskorú személyek, pszichiátriai betegek, fogyatékos személyek, valamint szenvedélybetegek vehetik igénybe, akik önmaguk ellátására saját erőből nem képesek, róluk nem gondoskodnak, de otthonukban biztosítható számukra az önálló életvitel fenntartása érdekében szükséges ellátás.

(3) A személyes gondoskodásért fizetendő térítési díj összegét az önkormányzat a 3. sz. mellékletben szabályozza.

(4) Ha a térítési díjat megfizető személy vitatja, az arról szóló értesítés kézhezvételétől számított nyolc napon belül a fenntartóhoz fordulhat.

(5) Ha az ellátott, a törvényes képviselője vagy a térítési díjat megfizető személy a térítési díj fizetési kötelezettségnek nem tesz eleget és két hónapon át térítési díj tartozás áll fenn, az ellátottat, a törvényes képviselőt vagy a térítési díjat megfizető személyt írásban tájékoztatni kell a felmondás lehetőségéről.

(6) A házi segítségnyújtás igénybevétele önkéntes, az ellátást igénylő, illetve törvényes képviselője szóbeli kérelmére történik. A kérelem alapján, a házi gondozónő az igénylő otthonában felméri a gondozási szükségletet. Amennyiben, a kérelmező gondozási szükséglete megállapítható, a házi segítségnyújtás szolgáltatását a megállapított gondozási szükséglet mértékének megfelelő szolgáltatás megállapításával (személyi gondozás vagy szociális segítés) biztosítani kell.

(7) A kérelmező, a megállapított gondozási szükségletnél kevesebb óraszámban is igényelheti a házi segítségnyújtást.

(8) Az ellátás megkezdése előtt, a jogosultság teljes körű megállapítását követően a polgármester az ellátást igénylővel, illetve törvényes képviselőjével írásban megállapodást köt.

(9) A kérelemhez csatolni kell a jogszabályban előírtakat. A személyes gondoskodás feltételeiről a kérelem benyújtásakor a kérelmezőt tájékoztatni kell.

(10) Az ellátás biztosításáról vagy a kérelem elutasításáról a polgármester dönt.

(11) Házi segítségnyújtás igénybevételét megelőzően vizsgálni kell a gondozási szükségletet, illetve azt, hogy az ellátást igénylő esetében szociális segítés vagy személyi gondozás indokolt, valamint a napi gondozási szükséglet mértékét. Házi segítségnyújtást a megállapított gondozási szükségletnek megfelelő időtartamban, de legfeljebb napi 4 órában kell biztosítani.

(12) A házi segítségnyújtás igénybevételének megkezdése előtt az ellátást igénylő, illetve törvényes képviselője írásban az ellátási forma szerinti megállapodást köt az önkormányzattal.

(13) Az ellátás megszűnik:

a) az intézmény jogutód nélküli megszűnésével,

b) az igénybevevő halálával,

c) határozott idejű megállapodás esetén a megjelölt időtartam lejártával,

d) az ellátás igénybevételére megkötött (Szt. 94/C §, illetve jelen szakmai program mellékletét képező) megállapodás felmondásával:

da) a megállapodást az ellátott, illetve törvényes képviselője indoklás nélkül felmondhatja.

db) az ellátást biztosító részéről felmondásnak akkor van helye, ha az ellátott intézményben (más ellátási formában) történő elhelyezése indokolt vagy jelenlegi ellátása nem indokolt,

e) az ellátott, a törvényes képviselője vagy a térítési díjat megfizető személy térítési díj fizetési kötelezettségének – a 102. § szerint – nem tesz eleget, az ellátott jogosultsága megszűnik.

(14) A házi segítségnyújtás felmondását, illetve megszűntetését, írásban kell bejelenteni. A felmondási idő tizenöt nap.

(15) Ha a felmondás jogszerűségét az ellátott, törvényes képviselője vagy a térítési díjat megfizető személy vitatja, az arról szóló értesítés kézhezvételétől számított 8 napon belül a fenntartóhoz fordulhat. Az ellátást változatlan feltételek mellett mindaddig biztosítani kell, amíg a fenntartó nem dönt, az Szt. 101-102. §-a alapján.

(16) Az ellátás szünetel az igénylő kérésére, betegség vagy bármely más ok fennállása esetén.

(17) Az ellátás megszüntetéséről a polgármester írásban értesíti az ellátottat, megjelölve a megszüntetés elleni jogorvoslat lehetőségét.

(18) A személyi térítési díj a szociálisan rászorult igénybe vevő esetében nem haladhatja meg a havi jövedelmének

a) 25 %-át házi segítségnyújtás,

b) 30 %-át, ha a házi segítségnyújtás mellett étkezést is biztosítanak.

(19) A személyi térítési díj csökkenthető vagy elengedhető, ha annak megfizetése a kérelmező létfenntartását veszélyezteti.

(20) A térítési díj mérséklésére, elengedése iránti kérelmek, illetve a polgármester által megállapított személyi térítési díj felülvizsgálata ügyében a fenntartó dönt.

(21) A házi segítségnyújtás igénybevételének szabályait az Sztv. 63. §-a szabályozza.

14. § (1) A család- és gyermekjóléti szolgálat ellátást Tóalmás község közigazgatási területén az önkormányzat kormányzati funkción biztosítja az Szt., a Gyvt. és azok végrehajtási rendeletei szerint.

(2) A családsegítés a szociális vagy mentálhigiénés problémás, illetve egyéb krízishelyzet miatt segítségre szoruló személyek, családok számára az ilyen helyzethez vezető okok megelőzése, a krízishelyzet megszüntetése, valamint az életvezetési képesség megőrzése céljából nyújtott szolgáltatás.

(3) A gyermekjóléti szolgáltatás olyan a gyermek érdekeit védő speciális személyes szociális szolgáltatás, amely a szociális munka módszereinek és eszközeinek a felhasználásával szolgálja a gyermek testi és lelki egészségének, családban történő nevelkedésének elősegítését, a gyermek veszélyeztetettségének megelőzését és a családjából kiemelt gyermek visszahelyezését.

(4) A szolgáltatás térítésmentesen vehető igénybe.

(5) A szolgáltatás igénybevétele:

a) önkéntes,

b) hatóság által kötelezett forma.

(6) Az ellátást igénybevevő írásban Együttműködési Megállapodást köt a Szolgáltatóval. Az Együttműködési Megállapodás megkötésére a szolgáltató a jogosult. Az Együttműködési Megállapodás tartalmi elemei:

a) az igénybe vevő és törvényes képviselője nevét, elérhetőségét,

b) az esetkezelést végző családsegítő nevét, elérhetőségét,

(7) A szolgáltató megszünteti az ellátást:

a) a jogosultsági feltételek megszűnésével,

b) az önkéntesen igénybe vett gyermekjóléti és gyermekvédelmi ellátás feltételei, okai már nem állnak fenn,

c) más ellátási forma indokoltsága esetén,

d) lakóhely változás,

e) az ellátott halála esetén.

(8) Az ellátás megszüntetéséről a szolgáltató írásban értesíti az ellátottat, jelölve a megszüntetés elleni jogorvoslat lehetőségét. Amennyiben az ellátást igénybe vevő nem ért egyet az ellátás megszüntetésével az értesítés kézhezvételétől számított nyolc napon belül a fenntartó felé fellebbezéssel élhet, melyet a Szolgáltatónál kell előterjeszteni.

(9) Az intézményvezető az önkéntesen igénybe vett gyermekjóléti és gyermekvédelmi ellátás megszüntetéséről, valamint az ellene tehető panaszról írásban értesíti a jogosultat vagy törvényes képviselőjét. Egyet nem értés esetén a jogosult, vagy törvényes képviselője az értesítés kézhezvételétől számított nyolc napon belül a fenntartóhoz fordulhat.

V. Fejezet

Szociális kerekasztal

15. § (1) Az önkormányzat az Sztv. 58/B §. (2) bekezdése alapján szociálpolitikai kerekasztalt hoz létre, a szolgáltatás tervezési koncepcióban meghatározott feladatok megvalósulásának, végrehajtásának folyamatos figyelemmel kísérésére, éves közfoglalkoztatási terv véleményezése.

(2) A szociálpolitikai kerekasztal évente legalább egy alkalommal tart ülést.

(3) A szociálpolitikai kerekasztal tagjai:

a) a polgármester,

b) önkormányzat szociális bizottságának elnöke,

c) család és gyermekjóléti szolgálat családsegítője

d) védőnő,

e) háziorvosok,

f) Nyugdíjas Klub által delegált személy,

g) oktatási intézmények ifjúságvédelmi felelősei,

h) Egyházközség delegáltja.

(4) A szociálpolitikai kerekasztal ügyrendjét a (2) bekezdésben meghatározott tagok állapítják meg.

16. §2

17. § Ez a rendelet 2023. március 1-jén lép hatályba.

1. melléklet a 3/2023. (II. 27.) önkormányzati rendelethez

Lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez nyújtott települési támogatás összege a háztartásban 1 főre jutó rendszeres havi jövedelem alapján

A

B

1

háztartásban 1 főre jutó rendszeres havi jövedelem

támogatás havi összege

2

0-14.250.- Ft (nyugdíjminimum 50%-a)

10.000.- Ft

3

14.251.- Ft – 28.500.- Ft (nyugdíjminimum)

9.500.- Ft

4

28.501.- Ft - 35.625.- Ft (nyugdíjminimum 125%-a)

9.000.- Ft

5

35.626.- Ft - 42.750.- Ft (nyugdíjminimum 150%-a)

8.500.- Ft

6

42.751.- Ft – 49.875.- Ft (nyugdíjminimum 175%-a)

8.000.- Ft

7

49.876.- Ft – 57.000.- Ft (nyugdíjminimum 200%-a)

7.500.- Ft

8

57.001.-Ft-85.500.-Ft (nyugdíjminimum 300%-a)

7.000.-Ft

2. melléklet a 3/2023. (II. 27.) önkormányzati rendelethez

Szociális étkeztetés

Jövedelem

Térítési díj

0-37.000.-Ft

Térítésmentes

0.- Ft

37.000.- Ft – 45.000.- Ft 3

25%-a

251 Ft

45.001.- Ft - 55.000.- Ft 4

30%-a

302 Ft

55.001.- Ft - 60.000.- Ft 5

35%-a

352 Ft

60.001.- Ft – 70.000.- Ft 6

45%-a

452 Ft

70.001.- Ft – 85.000.- Ft 7

55%-a

552 Ft

85.001.-Ft - 90.500.-Ft 8

70%-a

704 Ft

90.501.-Ft – 100.000.-Ft 9

85%-a

854 Ft

100.001.- Ft felett 10

100%-a

1005 Ft

3. melléklet a 3/2023. (II. 27.) önkormányzati rendelethez

Házi segítségnyújtás

2023. évi személyi gondozás

2023. évi szociális segítés

2023. évi tervezett 2000. évi C tv. 78-80. § sz. költségek (Ft/év)

4 061 177

1 916 104

2023. évi tervezett gondozási órák széna (óra/év)

674

318

2023. évi egy gondozási órára vetített számított önköltség (Ft/óra)

6 025

6 025

2023. évi állami támogatás egy főre (Ft/év)

463 130

25 000

2023. évi tervezett ellátotti létszám (fő/év)

2

2

2023. évi tervezett állami támogatás összege (Ft/év)

926 260

50 000

Egy gondozási órára vetített állami támogatás összege (Ft/óra)

1 374

157

2023. évi számított intézményi térítési díj összege (Ft/óra)
(az óradíj ÁFA mentes)

4 651

5 868

2023. évi intézményi térítési díj összege (Ft/óra) kerekített összeg (ÁFA mentes)

1 000 Ft/óra

1 000 Ft/óra

4. melléklet a 3/2023. (II. 27.) önkormányzati rendelethez

Kérelem települési támogatás megállapítása iránt(lakhatáshoz támogatás- gyógyszer kiadáshoz támogatás - rendkívüli támogatás)

1. A kérelmező személyes adatai

1.1. Neve: _______________________________________________________________________________________________________________________________

1.2. Születési neve:________________________________________________________________________________________________________________________

1.3. Anyja neve: __________________________________________________________________________________________________________________________

1.4. Születési hely, év, hó, nap:_______________________________________________________________________________________________________________

1.5. Lakóhely: _____________________________________________________________________________________________________________________________

1.6. Tartózkodási hely: ______________________________________________________________________________________________________________________

1.7. Telefonszám:_________________________________________________________________________________________________________________________

1.8. A kérelmezővel közös háztartásban élők száma: fő

2. A kérelmezővel közös háztartásban élők személyi adatai:

név/születési név

születési hely év, hó, nap

anyja neve

TAJ szám

3. Jövedelmi adatok (jövedelem igazolások csatolandók)

jövedelem típusa

kérelmező

Közös háztartásban élő személyek

munkaviszonyból,
foglalkoztatási jogviszonyból
származó

társas és egyéni vállalkozásból, őstermelői, illetve szellemi és
más önálló tevékeny-ségből
származó

alkalmi munka-végzésből

táppénz, gyed, gyes, gyet,
családi pótlék

nyugellátás és egyéb nyugdíj-
szerű rendszeres szociális
ellátások

munkaügyi szervek által
folyósított ellátások

Önkormányzat által folyósított
ellátások

egyéb

Összesen

4. Vagyoni helyzet (csak a lakhatáshoz nyújtott települési támogatás iránti kérelemnél)

A kérelmező és a vele együtt élő közeli hozzátartozójának vagyona

4.1. Ingatlanok

Lakástulajdon és lakótelek-tulajdon (vagy állandó, illetve tartós használat)

cím

................település....................út/utca/tér,köz..........szám

alapterület

tulajdoni hányad

szerzés éve

becsült forgalmi érték (a településen szokásos forgalmi értékét kell feltüntetni.)

haszonélvezeti joggal terhelt:

igen / nem

Üdülőtulajdon és üdülőtelek-tulajdon (vagy állandó, illetve tartós használat)

cím

................település....................út/utca/tér,köz..........szám

alapterület

tulajdoni hányad

szerzés éve

becsült forgalmi érték (a településen szokásos forgalmi értékét kell feltüntetni.)

Egyéb, nem lakás céljára szolgáló épület-(épületrész-) tulajdon (vagy állandó használat)

megnevezése (zártkerti építmény, műhely, üzlet, műterem, rendelő, garázs stb.)

cím

................település....................út/utca/tér,köz..........szám..........hrsz.

alapterület

tulajdoni hányad

szerzés éve

becsült forgalmi érték (a településen szokásos forgalmi értékét kell feltüntetni.)

Termőföldtulajdon (vagy állandó használat):

cím

................település............................hrsz.

alapterület

tulajdoni hányad

szerzés éve

becsült forgalmi érték (a településen szokásos forgalmi értékét kell feltüntetni.)

4.2. Egyéb vagyontárgyak

Gépjármű

személygépkocsi típus

forgalmi rendszám

szerzés éve

becsült forgalmi értéke (a jármű kora és állapota szerinti értékét kell feltüntetni)

tehergépkocsi/autóbusz/egyéb típus

forgalmi rendszám

szerzés éve

becsült forgalmi értéke (a jármű kora és állapota szerinti értékét kell feltüntetni)

egyéb

5. A lakhatáshoz nyújtott települési támogatás igénylése esetén a kérelmező köteles csatolni az általa lakott lakás kiadásait igazoló iratot.

6. Rendkívüli élethelyzetre tekintettel kért települési támogatás esetén a rendkívüli élethelyzet, amelyre tekintettel a támogatást kéri:

7. Gyógyszerkiadások viselése iránti rendszeres települési támogatás esetén csatolni kell a háziorvos igazolását a rendszeresen szedett gyógyszerekről, azok adagjáról, költségéről.

8. Haláleset miatti rendkívüli települési támogatás esetén:

Az elhunyt személyes adatai:

neve

születési neve

anyja neve

születési hely, év, hónap, nap

lakóhely

tarózkodási hely

A kérelemhez a halotti anyakönyvi kivonatot, valamint a temetési költségeket igazoló – a kérelmező nevére szóló - számlát kell csatolni.

9. Tájékoztató:

A kérelmezőnek az egy főre jutó jövedelmet igazolnia kell

9.1. A családban élők jövedelmének igazolása a jövedelem típusának megfelelő irattal (pl. munkáltatói igazolás, nyugdíjszelvény) történik.

9.2. A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10. § szerint:

9.3. A jogosultság megállapításakor

a) a havi rendszerességgel járó - nem vállalkozásból, illetve őstermelői tevékenységből (a továbbiakban együtt: vállalkozás) származó - jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző hónap jövedelmét,

b) a nem havi rendszerességgel szerzett, illetve vállalkozásból származó jövedelem esetén a kérelem benyújtásának hónapját közvetlenül megelőző tizenkét hónap alatt szerzett jövedelem egyhavi átlagát kell figyelembe venni, azzal, hogy a b) pont szerinti számításnál azon hónapoknál, amelyek adóbevallással már lezárt időszakra esnek, a jövedelmet a bevallott éves jövedelemnek e hónapokkal arányos összegében kell beszámítani.

Alulírott kérelmező kijelentem, hogy a közölt adatok a valóságnak megfelelnek.
Tudomásul veszem, hogy a jogosulatlanul és rosszhiszeműen felvett ellátást jogszabályban meghatározott módon vissza kell térítenem.
Alulírott kijelentem, hogy kérelmem kedvező elbírálása esetére a jogorvoslati jogomról ezennel lemondok, az ügyemmel kapcsolatos adatvédelmi tájékoztatót megismertem
Tóalmás, ........... év ....................... hó …. nap
....................................................................
Kérelmező
1

A 12. § (15) bekezdése a Tóalmás Község Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2023. (VIII. 31.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

2

A 16. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

3

A 2. mellékletben foglalt táblázat 37.000.- Ft – 45.000.- Ft. sora a Tóalmás Község Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2023. (VIII. 31.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

4

A 2. mellékletben foglalt táblázat 45.001.- Ft - 55.000.- Ft. sora a Tóalmás Község Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2023. (VIII. 31.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

5

A 2. mellékletben foglalt táblázat 55.001.- Ft - 60.000.- Ft. sora a Tóalmás Község Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2023. (VIII. 31.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

6

A 2. mellékletben foglalt táblázat 60.001.- Ft – 70.000.- Ft. sora a Tóalmás Község Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2023. (VIII. 31.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

7

A 2. mellékletben foglalt táblázat 70.001.- Ft – 85.000.- Ft. sora a Tóalmás Község Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2023. (VIII. 31.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

8

A 2. mellékletben foglalt táblázat 85.001.-Ft - 90.500.-Ft. sora a Tóalmás Község Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2023. (VIII. 31.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

9

A 2. mellékletben foglalt táblázat 90.501.-Ft – 100.000.-Ft. sora a Tóalmás Község Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2023. (VIII. 31.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

10

A 2. mellékletben foglalt táblázat 100.001.- Ft felett. sora a Tóalmás Község Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2023. (VIII. 31.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.