Tóalmás Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (II. 15.) önkormányzati rendelete

Tóalmás Község Önkormányzata 2024. évi költségvetéséről

Hatályos: 2024. 02. 18

Tóalmás Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (II. 15.) önkormányzati rendelete

Tóalmás Község Önkormányzata 2024. évi költségvetéséről

2024.02.18.

Tóalmás Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörben, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 120. §. (1) bekezdés a) pontjában meghatározott Pénzügyi Bizottság véleményének kikérésével a következőket rendeli el.

1. A rendelet hatálya

1. § A rendelet hatálya kiterjed:

a) Tóalmás Község Önkormányzatának Képviselő-testületére (a továbbiakban: Képviselő-testület)és bizottságaira,

b) az önkormányzat költségvetési szervére,

c) a támogatásban részesített magánszemélyekre, jogi személyekre, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetekre.

2. A költségvetés előirányzatai

2. § A Képviselő-testület az önkormányzat – beleértve a költségvetési szervét– 2024. évi költségvetésének:

a) bevételi főösszegét 1 017 348 460 Ft-ban (1.sz. melléklet)

b) kiadási főösszegét 1 017 348 460 Ft-ban (2.sz. melléklet) határozza meg.

3. Önkormányzat

3. § A Képviselő-testület az önkormányzat összesített 2024. évi költségvetési bevételeit 1.013.681.332 forintban határozza meg, melyet a (3. számú melléklet) tartalmazza. Ezek kiemelt előirányzatonként:

a) Önkormányzat működési támogatása 513.657.075 Ft

b) működési és felhalmozási célú támogatásértékű bevétel 7.872.000 Ft

c) közhatalmi bevételek 110.300.000 Ft

d) intézményi működési bevétel 167.765.262 Ft

e) Felhalmozási bevétel 43.000.000 Ft

f) Működési célú átvett pénzeszköz 1.000.000 Ft

g) Hosszú lejáratú hitel felvétele 0 Ft

h) előző évi költségvetési pénzmaradvány működési célú igénybevétele 170.086.995 Ft

4. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat összesített 2024. évi költségvetési kiadásait 1.013.681.332 forintban határozza meg, melyet a (4. sz. melléklet) tartalmaz. Ezek kiemelt előirányzatonként:

a) személyi jellegű kiadások: 122.488.000 Ft

b) munkaadókat terhelő járulékok 13.888.785 Ft

c) dologi jellegű kiadások: 272.772.753 Ft

d) ellátottak pénzbeli juttatásai 19.495.600 Ft

e) egyéb elvonások, befizetések 2.395.464 Ft

f) egyéb működési célú támogatások 5.682.576 Ft

g) tartalék 18.247.811 Ft

h) intézményi beruházások 9.638.509 Ft

i) felújítások 157.985.096 Ft

j) felhalmozási célú garancia- és kezességvállalásból származó kifizetés államháztartáson kívülre 0 Ft

k) Hosszú lejáratú hitel törlesztése 4.750.672 Ft

l) ÁH-n belüli megelőlegezések visszafizetése 15.581.357 Ft

m) intézmény finanszírozás 370.755.709 Ft

(2) A helyi önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatásai, szociális, rászorultság jellegű ellátásai a (5. sz. melléklet) tartalmazza

5. § A képviselő-testület az önkormányzat 2024. évre összesített létszám-előirányzatát az alábbiak szerint állapítja meg melyet a (6. sz. melléklet) tartalmaz: átlagos statisztikai állományi létszám – átlaglétszám – 28 fő.

6. § Felhalmozási célú kiadások részletes bemutatását a 8. sz melléklet tartalmazza.

7. § Közvetett támogatások, kedvezmények összegét a 9. sz.melléklet tartalmazza.

8. § Működési célú folyó bevételek és működési célú folyó kiadások mérlegét a 10.sz.melléklet tartalmazza.

9. § Felhalmozási bevételek és kiadások mérlegét a 11.sz.melléklet tartalmazza.

10. § Központi irányítószervi támogatások folyósítását a 12.sz.melléklet tartalmazza.

11. § A 2024.évi előirányzat felhasználási ütemtervet a 13.sz.melléklet tartalmazza.

12. § A több éves kihatással járó kötelezettségvállalásokat a 21. sz. melléklet tartalmazza.

13. § (1) Az Önkormányzat tervezett előirányzatainak kötelező, önkéntes és államigazgatási feladatait a 22. sz. melléklet tartalmazza.

(2) A Képviselő-testület az önkormányzat költségvetését, bevételi és kiadási előirányzatát, valamint költségvetési szerve költségvetését – rendeletének módosításával – képviselő-testületi döntéssel megváltoztathatja.

4. Tóalmási Mesevár Óvoda és Almácska Bölcsőde

14. § A Képviselő-testület a Tóalmási Mesevár Óvoda és Almácska Bölcsőde, mint önállóan működő költségvetési szerv 2024. évi költségvetési bevételek és kiadások főösszegét 220.509.009 forintban határozza meg. (14.sz. melléklet, 15.számú melléklet)

15. § A képviselő-testület a Tóalmási Mesevár Óvoda és Almácska Bölcsőde, mint önállóan működő költségvetési szerv 2024. évi bevételi előirányzatai az alábbiakban meghatározott tételekből állnak,

a) Központi irányítószervi támogatás 218.609.009 Ft

b) Intézményi ellátási díjak 1.900.000 Ft

16. § A Tóalmási Mesevár Óvoda és Almácska Bölcsőde, mint önállóan gazdálkodó költségvetési szerv 2024. évi kiadási előirányzatai az alábbiakban meghatározott tételekből állnak,

a) működési költségvetés 217.735.479 Ft

aa) személyi jellegű kiadások: 153.467.382 Ft

ab) munkaadókat terhelő járulékok 21.014.760 Ft

ac) dologi jellegű kiadások: 43.253.337 Ft

ad) egyéb működési célú kiadások 0 Ft

b) felhalmozási költségvetés 2.773.530 Ft

ba) beruházások 2.773.530 Ft

bb) felújítások 0 Ft

17. § A képviselő-testület a Tóalmási Mesevár Óvoda és Konyha, mint önállóan működő. költségvetési szerv 2024. évre – közfoglalkoztatottak nélküli – a létszám-előirányzatát az alábbiak szerint állapítja meg (6. sz melléklet). Az átlagos statisztikai állományi létszám – átlaglétszám – 26,5 fő.

5. Tóalmási Polgármesteri Hivatal

18. § A Képviselő-testület a Tóalmási Polgármesteri Hivatal, mint önállóan működő költségvetési szerv 2024. évi költségvetési bevételek és kiadások főösszegét 118.421.963 forintban határozza meg. (16.sz. melléklet, 17.sz melléklet)

19. § A képviselő-testület a Tóalmási Polgármesteri Hivatal, mint önállóan működő költségvetési szerv 2024. évi bevételi előirányzatai az alábbiakban meghatározott tételekből állnak,

a) Központi irányítószervi támogatás 118.421.963 Ft

b) Működési bevétel 0 Ft

20. § A Tóalmási Polgármesteri Hivatal, mint önállóan gazdálkodó költségvetési szerv 2024. évi kiadási előirányzatai az alábbiakban meghatározott tételekből állnak,

a) működési költségvetés 118.179.553 Ft

aa) személyi jellegű kiadások: 90.129.452 Ft

ab) munkaadókat terhelő járulékok 12.183.329 Ft

ac) dologi jellegű kiadások: 15.866.772 Ft

ad) egyéb működési célú kiadások 0 Ft

b) felhalmozási költségvetés 242.410 Ft

ba) beruházások 242.410 Ft

bb) felújítások 0 Ft

21. § A képviselő-testület a Tóalmási Polgármesteri Hivatal, mint önállóan működő. költségvetési szerv 2024. évre – közfoglalkoztatottak nélküli – a létszám-előirányzatát az alábbiak szerint állapítja meg (6.sz melléklet). Az átlagos statisztikai állományi létszám – átlaglétszám – 13 fő.

6. Segítőkéz Szociális Központ

22. § A Képviselő-testület a Segítőkéz Szociális Központ, mint önállóan működő költségvetési szerv 2024. évi költségvetési bevételek és kiadások főösszegét 35.491.865 forintban határozza meg. (18.sz. melléklet, 19.sz melléklet)

23. § A képviselő-testület a Segítőkéz Szociális Központ, mint önállóan működő költségvetési szerv 2024. évi bevételi előirányzatai az alábbiakban meghatározott tételekből állnak,

a) Központi irányítószervi támogatás 33.724.737 Ft

b) Működési bevétel 1.767.128 Ft

24. § A Segítőkéz Szociális Központ, mint önállóan gazdálkodó költségvetési szerv 2024. évi kiadási előirányzatai az alábbiakban meghatározott tételekből állnak,

a) működési költségvetés 34.558.131 Ft

aa) személyi jellegű kiadások: 23.975.832 Ft

ab) munkaadókat terhelő járulékok 3.500.103 Ft

ac) dologi jellegű kiadások: 7.082.196 Ft

ad) egyéb működési célú kiadások 0 Ft

b) felhalmozási költségvetés 933.734 Ft

ba) beruházások 933.734 Ft

bb) felújítások 0 Ft

25. § A képviselő-testület a Segítőkéz Szociális Központ, mint önállóan működő. költségvetési szerv 2024. évre – közfoglalkoztatottak nélküli – a létszám-előirányzatát az alábbiak szerint állapítja meg (6.sz melléklet). Az átlagos statisztikai állományi létszám – átlaglétszám – 3 fő.

26. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2023. évi pénzmaradványát a 2024. évi költségvetés feladatai finanszírozásába bevonja, figyelemmel az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) erre vonatkozó előírásaira is, a zárszámadási rendeletével hagyja jóvá.

(2) Az intézményi pénzmaradvány-elszámolás során az önkormányzatot illeti meg

a) a végleges feladatelmaradás miatti összeg,

b) meghatározott célra rendelkezésre bocsátott – áthúzódó, pénzügyi teljesítés nélküli – összegek maradványa.

(3) Az előző évi Képviselő-testület által jóváhagyott pénzmaradvány összegével az intézmény költségvetését a Képviselő-testület módosítja.

27. § (1) A Képviselő-testület az előre nem látható feladatok, az évközi többletigények, valamint az elmaradó bevételek pótlására az Áht. 23. § (3) bekezdése alapján általános tartalékot, a várható feladatok évközi biztosítására tartalékot képez.

(2) A Képviselő-testület az általános tartalék összegét 361.192 Ft-ban határozza meg, a céltartalék összegét 17.886.619 Ft-ban. (20.sz.melléklet)

28. § (1) A költségvetés végrehajtása során támogatás kizárólag bejegyzett szervezet részére nyújtható. A rendeletben szereplő támogatások folyósítására kizárólag támogatási megállapodás alapján kerülhet sor. A megállapodásban rögzíteni kell:

a) a támogatás összegét,

b) a támogatás célját,

c) a rendeltetésszerű felhasználási kötelezettséget,

d) az éves – december 31-ei – elszámolási kötelezettséget,

e) a támogató ellenőrzési jogosultságát,

f) az előírt szöveges beszámolási kötelezettséget,

g) beszámolási kötelezettség elmaradása és a nem cél szerinti felhasználás következményét,

h) amit jogszabály kötelező elemként előír.

(2) A támogatott kérésére a polgármester az elszámolási határidőt egy alkalommal, maximum 6 hónappal meghosszabbíthatja.

(3) A támogatási megállapodás elkészítéséről, valamint az átadott pénzeszköz célirányos felhasználásának ellenőrzéséről, dokumentálásáról, a felhasználást igazoló bizonylatmásolatok őrzéséről a PH ágazatilag illetékes köztisztviselője gondoskodik.

(4) Az ellenőrzés kiterjed arra, hogy a támogatást az igényelt és jóváhagyott célra, a rendelkezésre bocsátott támogatás tárgyában megkötött támogatási megállapodásban foglaltakkal összhangban, határidőben használták fel.

(5) Amennyiben az önkormányzati támogatás kedvezményezettje a támogatást nem célirányosan használta fel, a támogatás teljes összegét köteles az önkormányzat számlájára visszautalni.

(6) Az elszámolási kötelezettséget nem teljesítő szervezetek, személyek részére újabb támogatás csak az elszámolást követően folyósítható.

(7) Az elszámoláshoz csatolni kell a támogatás felhasználását igazoló számláknak, egyéb számviteli bizonylatoknak szabályszerűen hitelesített másolatait, melyekre a támogatott rávezeti, hogy azt kizárólag a támogatási megállapodásban szereplő cél megvalósítására kapott támogatás elszámolására használta fel. E feltételt a támogatási megállapodásban rögzíteni kell.

(8) A civil szervezetek éves pályázati keretösszegét a (7.sz.melléklet) tartalmazza.

7. A költségvetés végrehajtásával kapcsolatos feladatok

29. § (1) Az éves költségvetést

a) az alapító okiratokban előírt, vagy engedélyezett, valamint az intézményi költségvetési alapokmányokban és a szervezeti és működési szabályzatban részletezett feladatkörökben és kötelezettségek mellett,

b) a szakmai hatékonyság és gazdaságosság, a vagyon rendeltetésszerű használata következményeinek érvényesítésével,

c) a gazdálkodási és számviteli, továbbá a belső ellenőrzési előírások betartásával

kell végrehajtani.

(2) A költségvetési szerv minden pénzmozgásról köteles elszámolni. A költségvetési szerv minden költségvetési bevétele és költségvetési kiadása költségvetésük részét képezi.

(3) A költségvetési szerv vezetője felelős az alapító okiratban előírt tevékenységek jogszabályban meghatározott követelményeknek megfelelő ellátásáért, a költségvetési szerv gazdálkodásában a szakmai hatékonyság és a gazdaságosság követelményeinek érvényesítéséért, a tervezési, beszámolási, információszolgáltatási kötelezettség teljesítéséért, annak teljességéért és hitelességéért, a gazdálkodási lehetőségek és a kötelezettségek összhangjáért, az intézményi számviteli rendért, a folyamatba épített, előzetes és utólagos vezetői ellenőrzés, valamint a belső ellenőrzés megszervezéséért és hatékony működéséért.

(4) Az intézményvezetőt fegyelmi felelősség terheli az intézmény gazdálkodásáért. A rendeletben foglalt kiemelt kiadási előirányzatok túllépése, vagy a rendelet szabályainak be nem tartása munkáltatói fegyelmi intézkedést vonhat maga után.

(5) Az intézmények a részükre engedélyezett létszám – álláshely – keretet a tényleges foglalkoztatás során kötelesek betartani. Az intézményeknél nyugdíjas tovább foglalkoztatás és üres állás betöltése csak az intézményvezető írásbeli előterjesztésére, a Polgármester előzetes véleményének kikérését követően történhet.

(6) Az intézmény az egyes foglalkoztatási formákra álláshelyenként tervezett előirányzatot túllépheti, mely nem eredményezheti a költségvetésben tervezett összes személyi juttatás kiemelt előirányzat túllépését.

(7) A tartósan távol lévő dolgozó helyettesítésére olyan dolgozó vehető fel, akinek bérét az intézmény saját költségvetése terhére biztosítja. Megbízási díj saját dolgozó részére történő fizetésére az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.) 51. § (2) bekezdésében foglalt szabályainak megfelelően kerülhet sor.

(8) A költségvetési szerv köteles a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályzatokat a mindenkor hatályos központi szabályozás figyelembevételével elkészíteni, vagy a szükséges módosításokat végrehajtani.

(9) Az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervek esetében a tervezett saját bevétel elmaradása nem vonhatja maga után az intézményi finanszírozás növekedését, a bevétel kiesését a saját kiadások csökkentésével kell fedezni.

(10) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a Polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a Jegyző a felelős.

(11) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a Képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a Polgármester felelős.

(12) Az önkormányzati feladatellátás minden területén érvényesíteni kell a szigorú, takarékos gazdálkodás követelményét. A költségvetési szervek vezetői kötelesek a takarékos, ésszerű gazdálkodás követelményeinek megfelelni és a javaslataikkal, döntéseikkel segíteni a kiadások csökkentését.

8. Az előirányzatok feletti jogosultsággal és a költségvetés módosításával kapcsolatos rendelkezések

30. § (1) E rendelet keretein belül az Önkormányzat és az Önkormányzat fenntartásában működő költségvetési szervek a költségvetési előirányzataik felett teljes jogosultsággal bírnak.

(2) Az Önkormányzat és költségvetési szervei bevételi és kiadási előirányzatai év közben módosíthatók.

(3) Az Önkormányzat és az Önkormányzat fenntartásában működő költségvetési szerv a jóváhagyott bevételi és kiadási előirányzat fő összegének módosítását – az intézményi költségvetés bevételi főösszegét meghaladó többletbevételből – saját hatáskörében kezdeményezheti. Kiemelt bevételi jogcím többletteljesítése esetén – amíg más bevételi jogcím teljesítése nem éri el az előirányzatot – a költségvetési főösszeg csak szerződés alapján, meghatározott célra átvett pénzeszközökkel emelhető.

(4) A költségvetési szervek a kiemelt előirányzaton belül a részelőirányzatokkal a jogszabályi előírások figyelembevételével önállóan gazdálkodnak. A kiemelt előirányzatok között átcsoportosíthatnak, úgyhogy a kiadási főösszeg nem változhat.

(5) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert a helyi önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítására és a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításra.

(6) Az Önkormányzat év közben keletkező többletbevételei az általános tartalék előirányzatát növelik, kivéve, ha felhasználásáról a Képviselő-testület másképpen rendelkezik. Amennyiben a többletbevétel céljellegű, akkor a meghatározott célhoz kapcsolódó kiadás előirányzatának növelésére használható fel.

(7) A polgármester 1.000.000 Ft értékhatárig dönthet a költségvetési rendeletben jóváhagyott forrás felhasználásáról, melyről a képviselő-testületet következő ülésén tájékoztatni köteles.

(8) Az általános tartalék és a céltartalék felhasználása a Képviselő-testület hatásköre. A Képviselő-testület jogosult az általános tartalékra és a céltartalékra vonatkozó átcsoportosításról, előirányzat módosításról dönteni.

(9) A Képviselő-testület június 30-i és december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét.

31. § Az állami támogatásban részesülő intézmények a tényleges mutatók szerint kötelesek elszámolni a kapott támogatással. A támogatás ellenőrizhetősége érdekében az intézmények kötelesek olyan nyilvántartást vezetni, amelyből egyértelműen megállapítható a feladatmutató tényleges teljesülése.

32. § A költségvetés kiadási előirányzatai között nem tervezett, év közben felmerülő kiadási szükségletek a pénzügyi fedezet megteremtéséig ideiglenesen sem finanszírozhatók. Az Ávr. 36. § (1)-(3) bekezdésében szabályozott különleges esetek e szabály alól kivételt képeznek.

33. § A Képviselő-testület a Tóalmás Polgármesteri Hivatalban dolgozó köztisztviselők esetében az alábbiakat határozza meg:

a) köztisztviselői illetményalap 46.380 Ft

b) köztisztviselők cafetéria juttatás kerete nettó 200.000.-Ft/év/fő.

9. A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

34. § (1) Valamennyi intézmény vezetője köteles gondoskodni a belső kontrollrendszer kialakításáról, hatékony működtetéséről és nyilatkozatban értékelni annak minőségét. A nyilatkozatot az éves költségvetési beszámolóval együtt meg kell küldenie az irányító szervnek.

(2) Az irányító szerv belső ellenőrzései keretében ellenőrzi a költségvetési gazdálkodást, működést. A Polgármester a tárgyévre vonatkozó éves ellenőrzési jelentést - a tárgyévet követően, a zárszámadási rendelettervezettel egy időpontban - a Képviselő-testület elé terjeszti jóváhagyásra.

10. Készpénzben történő kifizetések

35. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzatnál a kiadások készpénzben történő kifizetését az alábbi esetekben engedélyezi:

a) jogszabályban meghatározott szociális vagy gyermekvédelmi pénzbeli ellátás,

b) ellátottak részére személyi térítési díj visszafizetése,

c) ellátottak egyéb pénzbeli juttatása,

d) személyi juttatás körében,

da) közfoglalkoztatottak személyi juttatása,

db) fizetési előleg felvétele,

dc) alkalmazottak munkába járási költségtérítése,

e) készpénzelőleg felvétele,

f) alkalmazottak belföldi kiküldetése,

g) saját személygépkocsi hivatali célú használatáért fizetett költségtérítés

h) helyi és helyközi utazási költségtérítés

i) üzemanyag vásárlással kapcsolatos kiadások,

j) reprezentációs kiadások

k) rendezvényekkel, értekezletekkel kapcsolatos kiadások

l) ruházati költségtérítés, egyenruha pótlása

m) jogcímtől függetlenül 200.000 Ft összeghatárig történő egyéb kifizetés a szervezet vezetőjének egyedi írásbeli engedélye alapján.

(2) A készpénzfizetések esetén az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény rendelkezéseit figyelembe kell venni.

11. Záró rendelkezések

36. § Ez a rendelet a kihirdetését követő harmadik napon lép hatályba.