Újszilvás Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (III. 25.) önkormányzati rendelete

Újszilvás Község Önkormányzatának 2024. évi költségvetéséről

Hatályos: 2024. 03. 26

Újszilvás Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (III. 25.) önkormányzati rendelete

Újszilvás Község Önkormányzatának 2024. évi költségvetéséről

2024.03.26.

Újszilvás Község Önkormányzata képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotó hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 120. §. (1) bekezdés a) pontjában meghatározott Pénzügyi Bizottság véleményének kikérésével Újszilvás Község Önkormányzat és intézményei 2024. évi költségvetéséről a következő rendeletet alkotja.

1. Általános rendelkezések

1. § A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak bizottságaira, a polgármesteri hivatalra és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervekre (intézményekre) terjed ki.

2. Az önkormányzat összesített 2024. évi költségvetése

2. § A képviselő-testület az önkormányzat 2024. évi költségvetési bevételek és kiadások egyenlegét a 25. melléklet tartalmazza.

3. § A megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet 1. melléklete alapján határozza meg a Képviselő-testület.

4. § A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 2. melléklet részletezi.

5. § A működési hiány belső finanszírozásának érdekében a képviselő-testület az előző év 634.626.105 Ft költségvetési maradványának igénybevételét rendeli el.

6. § A felhalmozási hiány finanszírozása érdekében az adott évi saját bevételek 20 %-át, de legfeljebb 10 millió forintot meghaladó fejlesztési célú adósságot keletkeztető ügylet megkötésére a Kormány hozzájárulása szükséges. Az adott évi saját bevételek 20 %-át, de legfeljebb a 10 millió forintot meg nem haladó fejlesztési célú adósságot keletkeztető ügylet esetében a hiány külső finanszírozása fejlesztési hitelből /vagy/ az előző év(ek) költségvetési maradványának, vállalkozási maradványának igénybevételével történik.

3. A költségvetés részletezése

7. § A Képviselő-testület az önkormányzat 2024. évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja meg. Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 3. melléklet tartalmazza.

8. § Az Önkormányzatot megillető 2024.évi normatíva és államháztartáson belüli átvett pénzeszközök részletezését a 4. melléklet tartalmazza.

9. § Az Önkormányzat közhatalmi bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 5. melléklet tartalmazza

10. § Az Önkormányzat működési bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 6. melléklet tartalmazza.

11. § Az Önkormányzat gazdálkodási körébe tartozó 2024. évi kiadásainak összesítését a 7. melléklet tartalmazza.

12. § Az Önkormányzat személyi jellegű ráfordításainak részletezését a 8. melléklet tartalmazza.

13. § Az Önkormányzat dologi kiadásainak részletezését a 9. melléklet tartalmazza.

14. § Az Önkormányzat 2024.évi ellátottak pénzbeli juttatásainak kiadásainak részletezését a 10. melléklet tartalmazza.

15. § Az Önkormányzat 2024. évre tervezett átadott pénzeszközeiről a részletezést a 11. melléklet tartalmazza.

16. § . Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások és felújítások kiadásainak részletezését a 12. melléklet szerint határozza meg.

17. § Az Önkormányzat által nyújtott egyéb felhalmozási kiadások részletezését a 13. melléklet tartalmazza.

18. § A 2. §. -ban megállapított bevételek és kiadások önkormányzati intézményeinek megoszlását, feladatonként, és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban a 14. melléklet, 15. melléklet, 16. melléklet, 17. melléklet tartalmazza.

19. § Az önkormányzat, polgármesteri hivatal, továbbá a költségvetési szervek (tervezett) létszám előirányzatát és a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként, a 18. melléklet mutatja be.

20. § A Képviselő-testület az önkormányzat 2023. évre tervezett európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek tervezett bevételi és kiadási előirányzatait, valamint az önkormányzaton kívüli ilyen projektekhez történő hozzájárulásokat a rendelet 19. melléklete részletezi.

21. § A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások önkormányzati, polgármesteri hivatali, továbbá költségvetési szervenkénti előirányzat felhasználási ütemtervét a 20. melléklete részletezi.

22. § Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit, illetve a többéves kihatást a 21. melléklet és 22. melléklet részletezi.

23. § Az Önkormányzat által nyújtott 2024. évi közvetett támogatásainak részletezését a 23. melléklet tartalmazza.

24. § Az Önkormányzat 2023. évi költségvetési évet követő 3 év tervezett bevételeinek, kiadásainak részletezését a 24. melléklet tartalmazza

4. A költségvetés végrehajtására vonatkozó szabályok

25. § (1) Ingatlanvagyon vagy vagyoni értékű jog, illetve értékpapír elidegenítésének, megszerzésének, megterhelésének szabályai önkormányzati rendeletben vannak szabályozva.

(2) A hitel, kölcsön felvétele és törlesztése értékhatárra tekintet nélkül a képviselő-testület hatásköre. A hitelszerződés megkötéséhez minden esetben előzetes testületi határozat, hozzájárulás szükséges. Azonban a Stabilitási törvényben meghatározott esetekben – hitelszerződés megkötéséhez – szükséges Kormány engedély iránti kérelem Magyar Államkincstár felé történő benyújtásához – az ügyleti határidők lerövidítése érdekében nem szükséges előzetes testületi hozzájárulás.

(3) A szabad pénzeszközök betétként való elhelyezésére a polgármester jogosult. A betét elhelyezésről a betét elhelyezést követő testületi-ülésen tájékoztatni köteles a Képviselő-testületet.

(4) A szabad pénzeszközként lekötött betét visszavonására 10.000.000 forint értékhatárig jogosult a polgármester, a visszavonásról a következő képviselő-testületi ülésen köteles tájékoztatást adni.

(5) A helyi önkormányzatok általános működéséhez és az ágazati feladataihoz kapcsolódó támogatások elszámolását az Áht. 58. §-a alapján kell végrehajtani.

(6) A képviselő-testület a költségvetési szervek nem rendszeres személyi juttatásai körében tervezhető jutalom előirányzatára eredeti előirányzatot nem határoz meg.

(7) Az önkormányzat által működtetett intézmények jelen költségvetési rendeletben nem nevesített karbantartási munkáira az érintett intézmény vezetője vállalhat kötelezettséget a szabad előirányzata terhére.

26. § Az általános tartalék feletti rendelkezési jogát a Képviselő-testület nem ruházza át. Annak felhasználása a testület által jóváhagyott, módosított költségvetési rendeletben foglaltak szerint történhet, az ott meghatározott előirányzatra. Az általános tartalék összege az év közben felmerülő, előre nem látható, halaszthatatlan feladatok ellátására használható fel a Képviselő-testület döntése alapján. Az előirányzatok szükséges módosítását a képviselő-testület döntését követően a költségvetési rendeletben az érintett előirányzatokon át kell vezetni. A felhalmozási tartalék felhasználásáról a Képviselő-testület jelen rendelet módosításával, vagy előzetesen meghozott határozattal dönt.

27. § A gazdálkodás és a feladatellátás során valamennyi költségvetési szervnek be kell tartania a gazdaságosság, eredményesség és hatékonyság követelményeit.

28. § A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy a Újszilvás Község Polgármesteri Hivatala útján az évközben igényelhető pénzbeli szociális ellátások kiegészítése céljából központi támogatásokra - a ténylegesen kifizetett támogatásoknak megfelelően - igényt nyújtson be a Magyar Államkincstár illetékes szervéhez.

29. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat, a felügyelete alá tartozó költségvetési szervek költségvetését, a kiemelt előirányzatokat, az engedélyezett létszámkeretet rendeletének módosításával, felügyeleti jogkörénél fogva, illetve az Országgyűlés, a Kormány, valamely költségvetési fejezet vagy elkülönített állami pénzalap pótelőirányzat biztosításával/zárolásával megváltoztathatja. A központi szervek által történt előirányzat zárolásáról – a kihirdetését követően – a képviselő-testületet haladéktalanul tájékoztatni kell a költségvetési rendelet módosítása céljából.

(2) A képviselő-testület a költségvetés pénzügyi egyensúlyának megtartását, az intézményhálózat folyamatos működtetését köteles biztosítani, döntéseinél figyelembe venni.

30. § (1) Az éves költségvetést

a) az alapító okiratokban előírt, vagy engedélyezett, valamint az intézményi költségvetési alapító okiratban és a szervezeti és működési szabályzatban részletezett feladatkörökben és kötelezettségek mellett;

b) a szakmai hatékonyság és gazdaságosság, a vagyon rendeltetésszerű használata következményeinek érvényesítésével;

c) a gazdálkodási és számviteli, továbbá a belső ellenőrzési előírások betartásával kell végrehajtani.

(2) Az éves költségvetés végrehajtása során a rendelet hatálya alá tartozó szervek az árubeszerzéseik, építési beruházásaik és szolgáltatásaik megrendelése során kötelesek a közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII. törvény (a továbbiakban: Kbt.), valamint az önkormányzat közbeszerzési és beszerzési szabályzatainak előírásait alkalmazni és betartani.

(3) A költségvetési szerv minden pénzmozgásról köteles elszámolni. A költségvetési szerv minden költségvetési bevétele és költségvetési kiadása költségvetése részét képezi.

(4) A költségvetés végrehajtása során tárgyévi fizetési kötelezettség a módosított kiadási előirányzatoknak az azokat terhelő korábbi kötelezettségvállalásokkal csökkentett összege mértékéig – a saját bevételek teljesülési ütemére figyelemmel – vállalható, és kifizetések is ezen összeghatáráig rendelhetők el, kivéve a jogszabályon, jogerős vagy fellebbezésre tekintet nélkül végrehajtható bírósági, hatósági döntésen alapuló kötelezettségeket.

(5) Tárgyéven túli fizetési kötelezettség csak olyan mértékben vállalható, amely a kötelezettségvállalás időpontjában ismert feltételek mellett az esedékesség időpontjában, a rendeltetésszerű működés veszélyeztetése nélkül finanszírozható, kivéve a jogszabályon, jogerős vagy fellebbezésre tekintet nélkül végrehajtható bírósági, hatósági döntésen alapuló kötelezettségeket.

(6) A költségvetési szervnél a tervezett saját bevételek elmaradása nem vonja maga után a költségvetési támogatás növekedését.

(7) A költségvetési szerv vezetője felelős az alapító okiratban előírt tevékenységek jogszabályban meghatározott követelményeknek megfelelő ellátásáért, a költségvetési szerv gazdálkodásában a szakmai hatékonyság és a gazdaságosság követelményeinek érvényesítéséért, a tervezési, beszámolási, információszolgáltatási kötelezettség teljesítéséért, annak teljességéért és hitelességéért, a gazdálkodási lehetőségek és a kötelezettségek összhangjáért, a költségvetési szerv számviteli rendjéért, a folyamatba épített, előzetes és utólagos vezetői ellenőrzés, valamint a belső ellenőrzés megszervezéséért és hatékony működéséért. A költségvetési szerv e rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmény vezetői, felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

(8) A költségvetési szerv felel a számára a saját költségvetésében meghatározott előirányzatok felhasználásáért, az előirányzatok gazdaságos, hatékony és takarékos felhasználásáért. A költségvetési szerv vezetőjét fegyelmi felelősség terheli a költségvetési szerv gazdálkodásáért. A rendelet mellékleteiben foglalt kiemelt kiadási előirányzatok túllépése, vagy a rendelet szabályainak be nem tartása munkáltatói fegyelmi intézkedést vonhat maga után.

(9) A költségvetés végrehajtását a költségvetési szerveknél a belső ellenőr ellenőrizi az éves ellenőrzési munkatervben foglaltak szerint.

(10) A költségvetési szerv a létszám – álláshely – keretet a tényleges foglalkoztatás során köteles betartani. A költségvetési szervnél nyugdíjas továbbfoglalkoztatás és üres állás betöltése csak a költségvetésben szereplő szabad előirányzat terhére a hatályos jogszabályi előírások alapján történhet.

(11) A költségvetési szerv az egyes foglalkoztatási formákra álláshelyenként tervezett előirányzatot túllépheti, mely nem eredményezheti a költségvetésben tervezett összes személyi juttatás kiemelt előirányzat túllépését.

(12) A költségvetési szervnél jutalom kifizetésére – a személyi juttatás előirányzat maradvány (bérmegtakarítás) terhére – a tárgyév során csak abban az esetben kerülhet sor, ha annak fedezetét a költségvetési szerv önkormányzati támogatás többletigénye nélkül biztosítani tudja, és a költségvetési szervnél biztosított a foglalkoztatással összefüggő valamennyi jogszabályi kötelezettség kifizetésének fedezete.

(13) A költségvetési szervnél rendkívüli munkavégzés, készenléti, helyettesítési díj elszámolására, kifizetésére átalány alkalmazásával jogszabály eltérő rendelkezése hiányában nem kerülhet sor.

(14) A tartósan távol lévő dolgozó helyettesítésére olyan dolgozó vehető fel, akinek bérét a költségvetési szerv saját költségvetése terhére biztosítja.

(15) A költségvetési szerv az önkormányzati forrásból megvalósuló felhalmozási kiadásokat csak a pénzügyi teljesítéssel összhangban, írásbeli kérelem alapján hívhatja le.

(16) A költségvetési szerv felel a számára a saját költségvetésében meghatározott előirányzatok felhasználásáért, az előirányzatok gazdaságos, hatékony és takarékos felhasználásáért. A költségvetési szerv a részére a rendeletben jóváhagyott költségvetési kiadási kiemelt előirányzatokat nem lépheti túl és saját hatáskörben is csak a jogszabályban meghatározott módon módosíthatja.

(17) A kötelező feladatok kiadásait az alábbiak szerint kell rangsorolni, ha a bevételek nem folynak be időarányosan: személyi jellegű kifizetések, közüzemi díjak, közétkeztetés, szociálpolitikai juttatások, egyéb kiadások, fejlesztési kiadások.

(18) A bevételi előirányzatok kizárólag azok túlteljesítése esetén növelhetők, a kiadási előirányzat azonos összegű növelésével együtt. Az önkormányzati fenntartású költségvetési szervek bevételi és kiadási előirányzati főösszegein belül a feladatellátáshoz nem kapcsolható, rendeletben meghatározott bevételi előirányzathoz képest realizált tényleges intézményi többletbevétel összegére kizárólag a képviselő-testület által előzetesen jóváhagyott előirányzat módosításnak megfelelően lehet kiadási kötelezettséget vállalni. A működési többletbevételekre csak képviselő-testületi döntés, határozat alapján lehet kötelezettséget vállalni. A fentiek alól mentesülnek a szerződésben meghatározott konkrét célra, feladatra kapott, konkrét feladatellátáshoz kapcsolódó pénzeszköz átvételek.

(19) Az intézményvezetők bevételi kiesés, a tervezett kihasználtság csökkenése - kiemelt figyelmet fordítva a csoportlétszámok törvényben meghatározott és engedélyezett átlaglétszámtól történő negatív eltérésére - esetén, előirányzataik módosítására, gazdaságosabb feladatellátásra kötelesek javaslatot tenni a jegyzőnél. A jegyző előterjesztésében a polgármester a képviselő-testületet 30 napon belül tájékoztatja.

(20) A képviselő-testület költségvetési rendeletét az Áht. 34. § (4) alapján az első negyedév kivételével negyedévenként a döntése szerinti időpontokban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig bezáróan, december 31-i hatállyal módosítani köteles.

(21) Az önkormányzati irányítású költségvetési szervek előzetes egyeztetést követően a kiemelt költségvetési előirányzataik módosítását – az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 42-44 §-ában foglaltak betartásával – kezdeményezhetik.

(22) Az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek a saját hatáskörben végrehajtott előirányzat változtatásról folyamatosan tájékoztatják a polgármestert. A képviselő-testület az első negyedév kivételével negyedévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét.

31. § (1) Az önkormányzat az önkormányzati finanszírozású intézmények pénzellátását, finanszírozását az ütemterv és az intézményi költségvetési számlák mindenkori egyenlege, a kötelezettségvállalások teljesítésének figyelembevételével, az intézményi működőképesség biztosításával teljesíti, az intézményi előzetes adatszolgáltatásnak és írásbeli kérelemnek megfelelően.

(2) Az önkormányzati irányítású költségvetési szervek készpénzgazdálkodása az előzetesen jóváhagyott pénzkezelési szabályzatban foglaltak alapján történik, a jelen rendeletben meghatározott feltételek betartása mellett. A gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési intézmények kötelesek maradéktalanul betartani a hozzájuk rendelt - könyvelési, pénzügyi gazdálkodási feladataikat együttműködési megállapodás alapján ellátó – gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szerv pénzügyi, gazdálkodási és számviteli szabályzatait. A házipénztárból kifizetés a pénzkezelési szabályzatnak megfelelően történhet.

32. § (1) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a jelen rendelet 11. számú mellékletében meghatározott polgármesteri keret terhére a támogatási szerződések megkötésére, és az abban foglaltak, hatályos jogszabályok érvényesítése melletti teljesítésére. Az Ávr. 73. §-a értelmében a támogatások folyósítására megkötött megállapodásban rögzíteni kell a cél szerinti felhasználásról történő beszámolási kötelezettséget és az elszámolás legkésőbbi határidejét, 2025. január 31-ét.

(2) A Képviselő-testület a 100% -os önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok részére üzemeltetésre átadott önkormányzati ingó és ingatlan vagyon bérleti díjára vonatkozó szerződések bérleti díját év közben saját hatáskörben módosíthatja, amennyiben jogszabály ezt nem tiltja.

(3) A felmentésekkel, jubileumi jutalmakkal, jogszabály által meghatározott minimum bérekkel és soros előrelépésekkel, valamint egyéb személyi előirányzaton történő változásokkal kapcsolatos többletkiadások az intézmények személyi előirányzatain állnak rendelkezésre. Csoportbővítéssel, alkalmazotti létszám emelésével járó mutatószám- és létszám növekedést minden esetben a képviselő-testület elé kell terjeszteni és annak betöltésére csak a képviselő-testület döntését követően kerülhet sor.

33. § Az önkormányzat által lebonyolítandó, áthúzódó beruházási feladatok, az intézmények pályázatokkal kapcsolatos, áthúzódó kötelezettségvállalásai prioritást élveznek. A jelen rendelet megalkotásánál figyelembe nem vett maradvány összege a 2023. évi zárszámadási rendelet jóváhagyását követően módosított előirányzatként kerül a 2024. évi költségvetésbe beépítésre. A gazdálkodás során biztosítani kell a központi és egyéb támogatások jogszabály és cél szerinti felhasználását.

34. § Az intézmények finanszírozásával kapcsolatban esetenként és szükség esetén felmerülő likviditási gondokat folyószámla-hitel felvételével kell megoldani, melynek fedezete az önkormányzat későbbi időpontban teljesülő bevétele. Folyószámlahitel felvételéről a képviselő-testület külön határozattal dönt, figyelembe véve a hitelfelvételi korlátot és a Stabilitási törvényben meghatározott egyéb feltételek érvényesülését.

35. § (1) A fejlesztési kötelezettségvállalások esetében a képviselő-testület a pénzügyi forrás, a gazdaságosság és célszerűség vizsgálatát követően határoz. 2024. évben új, jelen rendeletben nem szereplő felhalmozási feladatokra kötelezettséget vállalni és teljesíteni csak a rendelkezésre álló szabad felhalmozási előirányzatok terhére, esetleg hosszú távú hitel felvétele mellett – maximum a jogszabályban meghatározott keret (hitelfelvételi korlát) erejéig, Kormányzati hozzájárulás mellett – testületi döntés alapján lehetséges. Többletbevétel hiányában, bevételi elmaradás esetén, valamint a szabad előirányzatok felhasználását követően kötelezettségvállalás a további évek költségvetése terhére, átütemezéssel vállalható a képviselő-testület döntése alapján.

(2) Fejlesztési célú hitel felvételére a költségvetésről szóló önkormányzati rendelet betartásával a képviselő-testület döntése szerint kerülhet sor, figyelembe véve a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény és a Stabilitási törvény, valamint az adósságot keletkeztető ügyletekhez történő hozzájárulás részletes szabályairól szóló 353/2011. (XII.30.) kormányrendelet ide vonatkozó rendelkezéseit is.

36. § A képviselő-testület utasítja az intézmények vezetőit a takarékos, racionális gazdálkodás folytatására, a bevételi lehetőségek maximális kihasználására. A feladatellátást az optimális intézményi kihasználtság figyelembevételével kell biztosítani. A kihasználtság csökkenése az intézmény vezetőjének átszervezési kötelezettségét, a költségvetési előirányzatok csökkentését vonja maga után.

37. § (1) Az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek pénzmaradványát a Újszilvás Község Polgármesteri Hivatala vizsgálja felül és azt a képviselő-testület a zárszámadási rendeletével egy időben hagyja jóvá. Az elmúlt év pénzmaradványának zárszámadási rendeleti jóváhagyását követően jelen rendelet módosítandó az előző évi pénzmaradványok összegével. A képviselő-testület dönt az intézményi feladattal nem terhelt maradványok önkormányzat részére történő visszafizetéséről vagy annak intézménynél történő felhasználásáról.

(2) Az intézmények gazdálkodásában a pénzmaradvány képződését megelőzi a feladatmutató szerinti és kötött felhasználású normatíva visszatérítési kötelezettség. Amennyiben erre év végén nem marad fedezet, a visszafizetést az önkormányzat más előirányzatok átcsoportosításával a jövő évi intézményi költségvetés terhére biztosítja. Ennek figyelembevételével célszerű a gazdálkodást folytatni.

38. § A képviselő-testület az intézmények és a tulajdonát képező gazdasági társaságok szolgáltatási- és térítési díját, belépődíjait külön rendeletben vagy határozattal állapítja meg.

39. § Követelés elengedésére kizárólag a képviselő-testület jogosult.

40. § (1) Az önállóan gazdálkodó szerv vezetője köteles a 30 napon túli tartozásállományáról az önkormányzat jegyzőjét haladéktalanul értesíteni.

(2) A képviselő-testület úgy rendelkezik, hogy amennyiben a költségvetési szerv által elismert 30 napon túli tartozásállomány mértéke a költségvetési szerv éves eredeti kiadási előirányzat 10%-át vagy a 100 millió forintot eléri, a képviselő-testület a hatályos jogszabályi keretek közt önkormányzati biztost rendel ki a költségvetési szervhez.

5. Egyéb rendelkezések

41. § Az önkormányzat az adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit az adósságot keletkeztető ügyletek futamidejének végéig, illetve a kezesség érvényesíthetőségéig, és a figyelembe vehető saját bevételeit a 5. és 6. mellékletben határozza meg.

42. § (1) A képviselő-testület a Polgármesteri Hivatal részére a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény (továbbiakban: Kttv.) 133. § (3) bekezdése alapján adható illetmény eltérítéshez biztosít fedezetet, melynek felhasználásáról a munkáltatói jogkör gyakorlója dönt.

(2) A képviselő-testület a Kttv. 151. §. (1) bekezdésében meghatározott éves cafeteria keret összegét nettó 300.000 Forintban határozza meg a Polgármesteri Hivatal dolgozói részére 2024. évre.

(3) A képviselő-testület az önkormányzati irányítású intézményekben alkalmazott munkavállalók részére 200.000 Ft-ot állapít meg cafeteriát.

(4) A képviselők, bizottsági tagok tiszteletdíját az önkormányzati képviselő, a bizottsági elnök és bizottsági tag tiszteletdíjának megállapításáról szóló 11/2019. (XI.8.) számú önkormányzati rendelet határozza meg.

(5) Újszilvás Község Önkormányzata képviselő-testületének a közszolgálati tisztviselők 2024. évi illetmény alapjáról szóló 5/2021. (V.31) önkormányzati rendelete alapján a Újszilvás Község Polgármesteri Hivatalában foglalkoztatott közszolgálati tisztviselők vonatkozásában az illetményalap 2024. évben 92.935.-Ft.

(6) A közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény 69. §-ában foglalt illetménypótlék számítási alapja a 2024. évben változatlanul 20.000,- Ft.

(7) A települési támogatásról és az egyéb szociális ellátásokról szóló 3/2021. (III.24.) önkormányzati rendelet 7. § (4) bekezdése alapján a képviselő-testület a temetési segély összegét 10.000,- Ft-ban állapítja meg.

(8) A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (továbbiakban Gyvt.) 20/A. §-ának (1) bekezdése szerinti alapösszegű támogatás esetenkénti összege a 2024. évben gyermekenként 6.000 forint; A Gyvt. 20/A. § (2) bekezdése szerinti emelt összegű támogatás esetenkénti összege a 2024. évben gyermekenként 6.500 forint. A Gyvt. 20/B. §. (5) bekezdése szerinti pótlék esetenkénti összege a 2024. évben gyermekenként 8.400 Ft.

43. § (1) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy gondoskodjon arról, hogy az önkormányzat helyi adóbeszedési számlák, a pótlék és bírság beszedési számlák egyenlege - kivéve június és december hónapot - a likviditáshoz szükséges összegben átvezetésre kerüljenek az önkormányzat költségvetési elszámolási számlájára. Félév végén és év végén az adóbeszedési számlákon nem maradhat egyenleg.

(2) A 2024. évi költségvetés végrehajtását és a 2025. évi költségvetés kidolgozását a vonatkozó hatályos jogszabályok szerint kell elvégezni.

(3) A 2024. évi költségvetés terhére kötelezettségvállalás tárgyévi kifizetésre - a saját bevételek teljesülési ütemére figyelemmel -, előirányzaton belül vállalható. Tárgyéven túli kötelezettség csak olyan mértékben vállalható, amely a kötelezettségvállalás időpontjában ismert feltételek mellett az esedékesség időpontjában a rendeltetésszerű működés, az önkormányzat kötelező feladatainak ellátása mellett biztosítható.

6. Záró rendelkezések

44. § E rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, rendelkezéseit 2024. január 1-jétől kell alkalmazni.

45. § A Képviselő-testület – az Áht. 25. § rendelkezései alapján – felhatalmazza a Polgármestert, hogy 2024. január 1-jétől a 2024. évi költségvetési rendelet elfogadásáig a helyi bevételeket folytatólagosan szedje be és a kiadásokat időarányosan teljesítse.

46. § A költségvetés előirányzatai között szereplő európai uniós forrásból finanszírozott, még el nem bírált, vagy tartaléklistán szereplő fejlesztési feladatokra a támogatási szerződés megkötéséig kiadás nem teljesíthető.

47. § Ez a rendelet 2024. március 26-án lép hatályba.