Dömsöd Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 8/1998. (V. 5.) önkormányzati rendelete

a gyermekvédelem helyi szabályozásáról

Hatályos: 1998. 06. 01- 2004. 06. 30

Dömsöd Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 8/1998. (V. 5.) önkormányzati rendelete

a gyermekvédelem helyi szabályozásáról

1998.06.01.

Dömsöd Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete “a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról” szóló 1997.:XXXI.törvény (továbbiakban:Gyvt.) 18. § (2) bekezdésében, 29. § (1)-(2) bekezdésében, 131. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az önkormányzat által a gyermekek részére nyújtható pénzbeli és természetbeni ellátásokról, illetve az önkormányzat által biztosított, személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról az alábbi rendeletet alkotja.

I.

A rendelet célja, hatálya, ellátási formák

1. § E rendelet célja, hogy az önkormányzat közigazgatási területén - a Gytv.-ben, a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások és gyermekvédelmi szakellátások térítési díjáról és az igénylésükhöz felhasználható bizonyítékokról szóló 133/1997. (VII.29.) Korm.rendeletben; a gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról szóló 149/1997.(IX.10.) Korm.rendeletben foglaltakkal összhangban- megállapítsa azokat az alapvető szabályokat, amelyek szerint az önkormányzat segítséget nyújt a gyermekek törvényben foglalt jogainak és érdekeinek érvényesítéséhez, illetve gondoskodik a gyermekek veszélyeztetettségének megelőzéséről és megszüntetéséről, a hiányzó szülői gondoskodás pótlásáról, valamint a gyermekvédelmi gondoskodásból kikerült fiatal felnőttek társadalmi beilleszkedéséről.

2. § (1) A rendelet hatálya kiterjed a Dömsöd Nagyközség közigazgatási területén lakóhellyel rendelkező

-magyar állampolgárságú,
-állandó tartózkodásra jogosító személyi igazolvánnyal rendelkező bevándorolt,
-magyar hatóságok által menekültként elismert gyermekekre és fiatal felnőttekre, valamint szüleikre.
(2) E rendeletet kell alkalmazni az (1) bekezdésben meghatározott személyeken kívül a község területén tartózkodó nem magyar állampolgárságú gyermekek esetében is, ha az intézkedés elmulasztása a gyermek veszélyeztetettségével vagy elháríthatatlan kárral járna.
(3) Az önkormányzat - lakóhelytől függetlenül - rendkívüli gyermekvédelmi támogatást biztosít a nagyközség közigazgatási területén tartózkodó, arra rászoruló gyermekek részére, feltéve, ha ennek hiányában a késedelem a gyermek életét, testi épségét veszélyeztetné.

3. § A gyermekek védelmét az önkormányzat pénzbeli, természetbeni, illetve személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátásokkal biztosítja az alábbiak szerint:

a., pénzbeli és természetbeni ellátások:
-rendszeres gyermekvédelmi támogatás,
-rendkívüli gyermekvédelmi támogatás,
-tankönyvtámogatás
-étkezési térítési díj kedvezmény, ill mentesség
b, személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátás:
-gyermekjóléti szolgálat,
-gyermekek napközbeni ellátása érdekében működtetett bölcsőde, óvoda, általános iskolai napközi.

4. §

Hatásköri szabályok

(1) A Képviselő-testület a gyermekek védelmére és a gyámügyi igazgatásról szóló törvényben előírt feladatai ellátásának biztosítása érdekében a hatásköri szabályokat az alábbiak szerint állapítja meg:
(2) A Képviselő-testület
-évente a következő évi költségvetési koncepció jóváhagyásával egyidejűleg rendeletben szabályozza a helyi önkormányzat által fenntartott személyes gondoskodást nyújtó ellátások intézményi térítési díját[Gytv.147. § ]
-gyakorolja az intézmények fenntartójának irányítási jogkörét az önkormányzati intézmények vonatkozásában[Gytv.104. §]
(3) A Képviselő-testület az Oktatási és Művelődési Bizottságra átruházza hatáskörét az alábbi ügyekben:
-a rendszeres gyermekvédelmi támogatásra való jogosultság megállapítása, felülvizsgálata és megszüntetése ügyében [Gytv.19. és 20. §]
- tankönyvtámogatásra való jogosultság megállapítása[Gytv.28. §]
-a gyermekek napközbeni ellátását igénybe vevő gyermek egyéni rászorultsága alapján a törvény által nyújtott normatív kedvezményen túl biztosítható további kedvezmény elbírálása[Gytv.148. § (7)]
(3) A Képviselő-testület a polgármesterre ruházza át a következő hatáskört:
-dönt a gyermekjóléti, gyermekvédelmi típusú személyes gondoskodás igénybevétele iránti kérelmek elbírálásáról
-elbírálja a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás iránti kérelmeket [Gytv.21. § ]

II.

Pénzbeli és természetbeni ellátások

Rendszeres gyermekvédelmi támogatás

5. § (1) Az önkormányzat a gyermeket rendszeres gyermekvédelmi támogatásban részesíti, ha a gyermeket gondozó családban az egy főre jutó havi jövedelem összege nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, és a családban történő nevelkedés nem áll a gyermek érdekével ellentétben.

(2) A jövedelem megállapításánál a kérelem benyújtását megelőző 6 hónap havi átlagát kell figyelembe venni kivéve, ha a jövedelmi viszonyokban igazolhatóan tartós romlás következett be. Ez esetben a kérelem benyújtását megelőző 3 hónap havi átlagát kell figyelembe venni.

(3) A jövedelem számításánál a Gytv.19. § (4) bekezdésében foglaltakat kell alkalmazni.

(4) A rendszeres gyermekvédelmi támogatás havi összege gyermekenként nem lehet kevesebb, mint az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 20 %-a, s nem lehet több, mint az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 40 %-a.A támogatás összegének megállapítása a gyermek szociális helyzetével összefüggő valamennyi körülmény együttes mérlegelése alapján történik, melynél kiemelkedő körülmény a szülői önhibából eredő körülmény.

(5) A támogatás az elbírálására jogosult szerv döntésétől függően természetben is nyújtható, különösen a gyermek napközbeni ellátása keretében biztosított étkezési térítési díj részbeni, vagy teljes összegű átvállalására, illetve felhasználható egyéb természetben nyújtható támogatás -így ételutalvány- formájában is.

(6) Annak a gyermeknek, akinek részére a támogatást étkezési térítési díj támogatás formájában folyósítják az óvodai, iskolai szünet időszakában, elsősorban más természetbeni juttatásként kell nyújtani.

(7) A rendszeres gyermekvédelmi támogatás jogerős megállapítása esetén az a kérelem benyújtása napjától esedékes, és a folyósítás a feltételek fennállásáig tart.A jogosultság feltételeit az önkormányzat évente egyszer- a támogatás megállapítását követő 11. hónapban - felülvizsgálja.

(8) Az önkormányzat a fiatal felnőttet rendszeres gyermekvédelmi támogatásban részesíti, illetve a nagykorúság elérése előtt részére megállapított támogatást tovább folyósítja, ha középfokú vagy felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanul.Ebben az esetben a jövedelmi viszonyokon túl vizsgálandó és értékelendő, ha a kérelmező családjának egynél több lakástulajdona, üdülőingatlan tulajdona, vagy személygépkocsi tulajdona van. Ezen ellátás addig az időpontig folyósítható , ameddig a tanulói vagy hallgatói jogviszony fennáll, legfeljebb azonban a 25. életév betöltéséig.A támogatás feltételeit az önkormányzat évente egyszer -a támogatás megállapítását követő 11. hónapban- felülvizsgálja.

(9) A kérelmező köteles az arra okot adó körülmény bekövetkeztétől számított 15. napon belül bejelenteni a Polgármesteri Hivatalban, ha a jogosultság feltételeiben változás következik be.

(10) A támogatás folyósításának megszüntetéséről határozatot kell hozni.Ha a jogosultság a tárgyhónap 16. napját megelőzően szűnik meg, a megállapított ellátás összegének 50 %-át , egyéb esetben a teljes összeget kell folyósítani a megszűnés hónapjában.

Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás

6. § (1) Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás adható annak a gyermeknek, fiatal felnőttnek, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 120 %-át, és a család időszakosan létfenntartási gondokkal küzd vagy létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került (pl.:a gyermek tartósan beteg, elemi kár következtében /önhibát kivéve/ lakhatása veszélyeztetett, beiskolázás, szülők munkanélkülivé válása, haláleset stb.).

(2) Fiatal felnőtt részére az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően csak abban az esetben állapítható meg rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, ha közép- vagy felsőoktatási intézmény nappali tagozatán tanul és az 5. § (8) bekezdésében megállapított feltételeknek is megfelel.

(3) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás összege alkalmanként az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének legalább 10 % legfeljebb 50 %-a.

(4) Egy naptári évben ugyanaz a gyermek legfeljebb a (3) bekezdésben meghatározott maximális összeg négyszerese erejéig részesíthető rendkívüli gyermekvédelmi támogatásban.

(5) Az a gyermek, akinek rendszeres gyermekvédelmi támogatást állapítottak meg, egy naptári éven belül csak legfeljebb a (3) bekezdésben meghatározott összeg kétszerese erejéig részesíthető rendkívüli gyermekvédelmi támogatásban.

(6) Az összeg meghatározásánál figyelembe kell venni a család részére a szociális törvény alapján folyósított egyéb ellátásokat.

(7) Sürgős szükség esetén, illetve ha a késedelem a gyermek életét, testi épségét veszélyezteti, jövedelemigazolástól illetve a (4)-(6) bekezdésben foglaltaktól függetlenül is nyújtható rendkívüli gyermekvédelmi támogatás.

Tankönyvtámogatás

7. § (1) Amennyiben az önkormányzat tárgyévi költségvetése lehetővé teszi - hivatalból, jövedelemre tekintet nélkül - a tanévkezdés megkönnyítése érdekében a Dömsödön lakóhellyel rendelkező és az önkormányzat által fenntartott általános iskolában tanulók részére tankönyvtámogatást biztosít.

A támogatás összege a költségvetés függvénye, azt a támogatást megállapító határozza meg.
A nyújtott támogatás csökkenti a tankönyvekért fizetendő összeget, azt a szülőnek (gondozónak) - a (2) bekezdésben foglaltak kivételével - nem kerül kifizetésre.
(2) Azon általános iskolai tanulók (gyermekek) részére, akik nem a nagyközség önkormányzata által fenntartott általános iskolába járnak, a támogatás megállapítható a rendkívüli gyermekvédelmi támogatásra irányadó szabályok szerint.A támogatás összegét pénzben kell kifizetni a tankönyvvásárlásról kiállított igazolás alapján.
(3) Azon családokban ahol az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét és a család szociális körülményei indokolttá teszik a középiskola nappali tagozatán tanuló gyermek részére is megállapítható a tankönyvtámogatás A család szociális körülményei különösen abban az esetben teszik indokolttá a tankönyvtámogatás megállapítását, ha a jövedelmi viszonyokon kívül a szülő (gondozó) egyedül neveli gyermekét, ha a családban három vagy annál több iskolás korú gyermeket nevelnek, ha a családban tartósan beteg gyermeket nevelnek, vagy mindkét szülő munkanélküli.

Természetben nyújtott ellátások

8. § (1) A rendszeres és rendkívüli gyermekvédelmi támogatás pénzbeli és természetbeni ellátás formájában is nyújtható.

(2) Természetbeni ellátások különösen:

- gyermekintézményi térítési díj részben, vagy egészben történő átvállalása,
-élelmiszerutalvány biztosítása,
- ruha, cipő vásárlása.
(3) A rendszeres vagy rendkívüli gyermekvédelmi támogatás pénzbeli vagy természetbeni formájáról a megállapító határoz.
(4) A rendszeres és rendkívüli gyermekvédelmi támogatás elsősorban akkor állapítható meg természetbeni ellátás formájában, ha
-ha a kérelem a gyermek étkezési térítési díjának támogatására irányul vagy,
-az ügy összes körülményeire tekintettel feltételezhető, hogy a szülő (gondozó) a pénzbeli támogatást nem a gyermek nevelésére, gondozására fordítja (pl.az étkezési térítési díjat nem fizette meg stb.)

9. § (1) Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni ellátások megállapítása iránti kérelmet szóban vagy írásban a Polgármesteri Hivatalnál terjesztheti elő a szülő vagy más törvényes képviselő.A szóban előterjesztett kérelemről jegyzőkönyvet kell felvenni.

(2) A rendszeres gyermekvédelmi támogatásra való jogosultság elbírálásához a kérelmező köteles csatolni:

a) a 149/1997.(IX.10.)Korm.rendelet 2. számú mellékletében foglalt nyilatkozatot, a jövedelelmi adatokra vonatkozó igazolásokkal együtt,

b) a gyermek elhelyezése, vagy ideiglenes hatályú elhelyezése és a gyámrendelés tárgyában hozott bírósági és gyámhatósági határozatot, illetőleg a szülői felügyeleti jog egyik szülő általi gyakorlása esetén az erre vonatkozó - az illetékes gyámhivatal által készített - megállapodást tartalmazó jegyzőkönyvet,

c) a tartósan beteg vagy fogyatékos gyermek egészségi állapotára vonatkozó igazolást,

d) közép-vagy felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanuló esetében - ha nagykorúság után is folyósítják vagy akkor állapítják meg a támogatást - az oktatási intézmény igazolását a tanulói, illetve hallgatói jogviszony fennállásáról, továbbá e rendelet 1. számú mellékletét képező vagyonnyilatkozatot.

e) a rendelet 15. § (4) bekezdésében szabályozott ellátási forma esetében a rendelet 1. számú mellékletét képező jövedelemnyilatkozatot.

(3) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatásra való jogosultság elbírálásához az (1) bekezdés a) pontjában foglalt nyilatkozatot és a jövedelemigazolásokat, illetve fiatal felnőtt kérelme esetében az (2) bekezdés d) pontja szerinti igazolást is be kell csatolni.

(4) E rendelet 5. § (1) bekezdése esetében a jövedelem számításánál irányadó időszak a havonta rendszeresen mérhető jövedelmeknél 3 hónap, egyéb jövedelmeknél 1 év. Az egy főre jutó jövedelem megállapításánál a Gytv.19. § (4) bekezdésében foglaltakat kell alkalmazni.

(5) A rendszeres és rendkívüli gyermekvédelmi támogatás megállapítása előtt környezettanulmányt kell készíteni, ha kétség merül fel a becsatolt nyilatkozat és igazolások valóságtartalma tekintetében.

11. § (1) A rendszeres gyermekvédelmi támogatás összegét a tárgyhónapot követő hónap 5. napjáig kell kifizetni a Polgármesteri Hivatal házipénztárából. Erről a határozatban tájékoztatni kell a támogatás felvételére jogosultat.A kifizetés időpontjában fel nem vett támogatást postai úton, lakcímre kell kiutalni.

(2) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, a Polgármesteri Hivatal házipénztárából kerül kifizetésre a határozat jogerőre emelkedésétől számított 3 munkanapon belül. A támogatás azonnali kifizetését is elrendelheti a polgármester.

(3) Ha a rendszeres gyermekvédelmi támogatást természetbeni ellátásként állapították meg, úgy a támogatás összegét az önkormányzat közvetlenül az illetékes intézménynek utalja át, illetve az élelmiszer utalvány a tárgyhót követő hónap 5. napjáig a Polgármesteri Hivatal házipénztárában vehető át.

(4) Amennyiben a támogatás összege nem fedezi az étkezési térítési díj teljes összegét, a különbözetet a kötelezettnek kell megfizetnie.Ha a megállapított támogatás összege nagyobb, mint a fizetendő díj, a különbözet pénzben kerül kifizetésre az (1)-(2) bekezdésben foglaltak szerint .

III.

Személyes gondoskodást nyújtó ellátások

Általános szabályok

12. § (1) A személyes gondoskodás igénybevétele - a (2) bekezdésben foglaltak kivételével - önkéntes, az ellátást igénylő, vagy törvényes képviselője (továbbiakban:kérelmező) kérelmére történik.

(2) Ha a gyermek védelme a személyes gondoskodást nyújtó ellátás önkéntes igénybevételével nem biztosított, a jegyző a védelembevétel során az ellátás kötelezővé tételét rendelheti el.

(3) Az önkormányzat a következő gyermekjóléti alapellátásokat biztosítja:

gyermekjóléti szolgálat
-gyermekek napközbeni ellátása keretében
- bölcsőde
- óvoda
- iskolai napközis foglalkozás
- gyermekek átmeneti gondozása

Gyermekjóléti szolgálat

13. § (1) A gyermekjóléti szolgáltatást az önkormányzat családgondozó foglalkoztatásával biztosítja.

(2) A gyermekjóléti szolgáltatás térítésmentes. A szolgáltatást a szülő, más törvényes képviselő kérelme, illetve a Gytv. 17. § (1) bekezdésében felsoroltak, valamint a jegyző, a gyámhivatal vagy bármely állampolgár - a gyermek veszélyeztetettségére utaló - jelzése alapján végzi.A kérelmet előterjeszteni, illetve a jelzést tenni közvetlenül a családgondozónál lehet.

(3) Az ellátás biztosítását a családgondozó intézkedése alapozza meg.

(4) A gyermekjóléti szolgálat feladatait a Gytv. 39-40 §-ai határozzák meg.

Bölcsődei ellátás, Óvodai ellátás, iskolai napközis foglalkozás,

gyermekek átmeneti gondozása

14. § (1) A bölcsődei ellátás igénybevételére a Gytv. 42. § rendelkezéseit kell alkalmazni.

(2) Az óvodai ellátás, iskolai napközis foglalkozás igénybevételére a közoktatásról szóló -többször módosított- 1993. évi LXXIV. tv. rendelkezéseit kell alkalmazni.

(3) Az átmenetileg gondozás nélkül maradt gyermekek elhelyezése helyettes szülő megbízása útján történik.Ennek igénybevételénél a Gytv.45. § és 49. §-a rendelkezéseit kell alkalmazni.

Térítési díj

15. § (1) Az óvodai ellátás, illetve az iskolai napközis foglalkozás keretében biztosított ellátások közül csak az étkezésért kell térítési díjat fizetni.

(2) A gyermekek napközbeni ellátása keretében biztosított étkeztetések térítési díjának mértékét a képviselő-testület külön rendeletben szabályozza.

(3) A külön rendeletben megállapított intézményi térítési díj alapján, illetve a Gytv.148. § (5) bekezdésében szabályozott normatív kedvezmények figyelembevételével a személyi térítési díjat az intézmény vezetője állapítja meg, s erről az ellátás megkezdésekor , de legkésőbb az ellátás igénybevételétől számított 30 napon belül értesíti a kötelezettet.

(4) Az Oktatási és Művelődési bizottság -függetlenül attól, hogy a gyermek normatív kedvezményre jogosult, vagy sem- egyéni rászorultság alapján - így különösen, ha a gyermek tartósan beteg; a szülő, gondozó a gyermeket egyedül neveli;mindkét szülő munkanélküli és a család a létfenntartáshoz szükséges vagyonon kívül egyéb vagyonnal nem rendelkezik, továbbá a teljes összegű díjfizetés a család létfenntartását veszélyezteti - az intézményvezető által megállapított térítési díjat legfeljebb 50 %-kal csökkentheti, vagy a díj megfizetése alól a kötelezettet mentesítheti.

(5) Az Oktatási és Művelődési Bizottság a térítési díj megfizetése alól mentesítheti a kötelezettet, amennyiben a gyermek napközbeni ellátásának igénybevételére védelembevételi eljárás során kötelezték a szülőt vagy más törvényes képviselőt és a (4) bekezdésben foglalt feltételek fennállnak.

IV.

Záró rendelkezések

16. § (1) E rendelet 1998. junius 1. napján lép hatályba, rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.

(2) E rendeletben nem szabályozott kérdésekben a Gytv., továbbá “ a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások és gyermekvédelmi szakellátások térítési díjáról és az igénylésükkor felhasználható bizonyítékokról “ szóló 133/1997. (VII.29.)Korm.rendeletben foglaltakat kell alkalmazni.

(3) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a többször módosított

10/ 1997.(IV.1.) Önk.sz. rendelet 2. § (3);3. §-ból a “rendszeres gyermekvédelmi támogatás és a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás” szövegrész;12. § (2) (3) bekezdése;13. §-a;21. §-a