Dömsöd Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 8/1998. (V. 5.) önkormányzati rendelete

a gyermekvédelem helyi szabályozásáról

Hatályos: 2004. 07. 01- 2006. 05. 31

Dömsöd Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 8/1998. (V. 5.) önkormányzati rendelete

a gyermekvédelem helyi szabályozásáról

2004.07.01.

Dömsöd Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete “a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról” szóló 1997.:XXXI.törvény (továbbiakban:Gyvt.) 18. § (2) bekezdésében, 29. § (1)-(2) bekezdésében, 131. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az önkormányzat által a gyermekek részére nyújtható pénzbeli és természetbeni ellátásokról, illetve az önkormányzat által biztosított, személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról az alábbi rendeletet alkotja.

I.

A rendelet célja, hatálya, ellátási formák

1. § E rendelet célja, hogy az önkormányzat közigazgatási területén - a Gytv.-ben, a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások és gyermekvédelmi szakellátások térítési díjáról és az igénylésükhöz felhasználható bizonyítékokról szóló 133/1997. (VII.29.) Korm.rendeletben; a gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról szóló 149/1997.(IX.10.) Korm.rendeletben foglaltakkal összhangban- megállapítsa azokat az alapvető szabályokat, amelyek szerint az önkormányzat segítséget nyújt a gyermekek törvényben foglalt jogainak és érdekeinek érvényesítéséhez, illetve gondoskodik a gyermekek veszélyeztetettségének megelőzéséről és megszüntetéséről, a hiányzó szülői gondoskodás pótlásáról, valamint a gyermekvédelmi gondoskodásból kikerült fiatal felnőttek társadalmi beilleszkedéséről.

2. § (1)1 A rendelet hatálya kiterjed - a (2) és (3) bekezdésben foglalt eltéréssel - a Dömsöd Nagyközség közigazgatási területén állandó lakóhellyel rendelkező magyar állampolgárságú, valamint - ha nemzetközi szerződés másként nem rendelkezik - az állandó tartózkodásra jogosító személyi igazolvánnyal rendelkező bevándorolt, valamint a magyar hatóságok által menekültként elismert gyermekre, fiatal felnőttre és szüleire.

(2) 2 E rendelet hatálya a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás tekintetében az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően kiterjed az Európai Szociális Kartát megerősítő országok állampolgárainak a külföldiek beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2001. évi XXXIX. törvény rendelkezései szerint jogszerűen az önkormányzat közigazgatási területén tartózkodó gyermekeire is.
(3) 3 E törvény szerint kell eljárni az (1) és (2) bekezdésben meghatározott személyeken kívül Dömsöd Nagyközség területén tartózkodó nem magyar állampolgárságú gyermek védelmében is, ha az ideiglenes hatályú elhelyezés vagy más ideiglenes hatósági intézkedés elmulasztása a gyermek veszélyeztetettségével vagy elháríthatatlan kárral járna.
(4) 4 Az önkormányzat - lakóhelytől függetlenül - rendkívüli gyermekvédelmi támogatást biztosít a nagyközség közigazgatási területén tartózkodó, arra rászoruló gyermekek részére, feltéve, ha ennek hiányában a késedelem a gyermek életét, testi épségét veszélyeztetné.

3. §5 A gyermekek védelmét az önkormányzat pénzbeli, természetbeni, illetve személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátásokkal biztosítja az alábbiak szerint:

a., pénzbeli és természetbeni ellátások:
-rendszeres gyermekvédelmi támogatás,
-rendkívüli gyermekvédelmi támogatás,
-tankönyvtámogatás
-étkezési térítési díj kedvezmény, ill mentesség
b,személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátás:
-gyermekjóléti szolgálat,
-gyermekek napközbeni ellátása érdekében működtetett óvoda, általános iskolai napközi.

4. §

Hatásköri szabályok

(1) A Képviselő-testület a gyermekek védelmére és a gyámügyi igazgatásról szóló törvényben előírt feladatai ellátásának biztosítása érdekében a hatásköri szabályokat az alábbiak szerint állapítja meg:
(2) A Képviselő-testület
-évente a következő évi költségvetési koncepció jóváhagyásával egyidejűleg rendeletben szabályozza a helyi önkormányzat által fenntartott személyes gondoskodást nyújtó ellátások intézményi térítési díját[Gytv.147. § ]
-gyakorolja az intézmények fenntartójának irányítási jogkörét az önkormányzati intézmények vonatkozásában[Gytv.104. §]
(3) A Képviselő-testület az Oktatási és Művelődési Bizottságra átruházza hatáskörét az alábbi ügyekben:
-a rendszeres gyermekvédelmi támogatásra való jogosultság megállapítása, felülvizsgálata és megszüntetése ügyében [Gytv.19. és 20. §]
- tankönyvtámogatásra való jogosultság megállapítása[Gytv.28. §]
-a gyermekek napközbeni ellátását igénybe vevő gyermek egyéni rászorultsága alapján a törvény által nyújtott normatív kedvezményen túl biztosítható további kedvezmény elbírálása[Gytv.148. § (7)]
(3) A Képviselő-testület a polgármesterre ruházza át a következő hatáskört:
-dönt a gyermekjóléti, gyermekvédelmi típusú személyes gondoskodás igénybevétele iránti kérelmek elbírálásáról
-elbírálja a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás iránti kérelmeket [Gytv.21. § ]

II.

Pénzbeli és természetbeni ellátások

Rendszeres gyermekvédelmi támogatás

5. § (1) Az önkormányzat a gyermeket rendszeres gyermekvédelmi támogatásban részesíti, ha a gyermeket gondozó családban az egy főre jutó havi jövedelem összege nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, és a családban történő nevelkedés nem áll a gyermek érdekével ellentétben.

(2) A jövedelem megállapításánál a kérelem benyújtását megelőző 6 hónap havi átlagát kell figyelembe venni kivéve, ha a jövedelmi viszonyokban igazolhatóan tartós romlás következett be. Ez esetben a kérelem benyújtását megelőző 3 hónap havi átlagát kell figyelembe venni.

(3) A jövedelem számításánál a Gytv.19. § (4) bekezdésében foglaltakat kell alkalmazni.

(4) A rendszeres gyermekvédelmi támogatás havi összege gyermekenként nem lehet kevesebb, mint az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 20 %-a, s nem lehet több, mint az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 40 %-a.A támogatás összegének megállapítása a gyermek szociális helyzetével összefüggő valamennyi körülmény együttes mérlegelése alapján történik, melynél kiemelkedő körülmény a szülői önhibából eredő körülmény.

(5) A támogatás az elbírálására jogosult szerv döntésétől függően természetben is nyújtható, különösen a gyermek napközbeni ellátása keretében biztosított étkezési térítési díj részbeni, vagy teljes összegű átvállalására, illetve felhasználható egyéb természetben nyújtható támogatás -így ételutalvány- formájában is.

(6) Annak a gyermeknek, akinek részére a támogatást étkezési térítési díj támogatás formájában folyósítják az óvodai, iskolai szünet időszakában, elsősorban más természetbeni juttatásként kell nyújtani.

(7) A rendszeres gyermekvédelmi támogatás jogerős megállapítása esetén az a kérelem benyújtása napjától esedékes, és a folyósítás a feltételek fennállásáig tart.A jogosultság feltételeit az önkormányzat évente egyszer- a támogatás megállapítását követő 11. hónapban - felülvizsgálja.

(8) Az önkormányzat a fiatal felnőttet rendszeres gyermekvédelmi támogatásban részesíti, illetve a nagykorúság elérése előtt részére megállapított támogatást tovább folyósítja, ha középfokú vagy felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanul.Ebben az esetben a jövedelmi viszonyokon túl vizsgálandó és értékelendő, ha a kérelmező családjának egynél több lakástulajdona, üdülőingatlan tulajdona, vagy személygépkocsi tulajdona van. Ezen ellátás addig az időpontig folyósítható , ameddig a tanulói vagy hallgatói jogviszony fennáll, legfeljebb azonban a 25. életév betöltéséig.A támogatás feltételeit az önkormányzat évente egyszer -a támogatás megállapítását követő 11. hónapban- felülvizsgálja.

(9) A kérelmező köteles az arra okot adó körülmény bekövetkeztétől számított 15. napon belül bejelenteni a Polgármesteri Hivatalban, ha a jogosultság feltételeiben változás következik be.

(10) A támogatás folyósításának megszüntetéséről határozatot kell hozni.Ha a jogosultság a tárgyhónap 16. napját megelőzően szűnik meg, a megállapított ellátás összegének 50 %-át , egyéb esetben a teljes összeget kell folyósítani a megszűnés hónapjában.

Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás

6. § (1) Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás adható annak a gyermeknek, fiatal felnőttnek, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 120 %-át, és a család időszakosan létfenntartási gondokkal küzd vagy létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került (pl.:a gyermek tartósan beteg, elemi kár következtében /önhibát kivéve/ lakhatása veszélyeztetett, beiskolázás, szülők munkanélkülivé válása, haláleset stb.).

(2) Fiatal felnőtt részére az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően csak abban az esetben állapítható meg rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, ha közép- vagy felsőoktatási intézmény nappali tagozatán tanul és az 5. § (8) bekezdésében megállapított feltételeknek is megfelel.

(3) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás összege alkalmanként az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének legalább 10 % legfeljebb 50 %-a.

(4) Egy naptári évben ugyanaz a gyermek legfeljebb a (3) bekezdésben meghatározott maximális összeg négyszerese erejéig részesíthető rendkívüli gyermekvédelmi támogatásban.

(5) Az a gyermek, akinek rendszeres gyermekvédelmi támogatást állapítottak meg, egy naptári éven belül csak legfeljebb a (3) bekezdésben meghatározott összeg kétszerese erejéig részesíthető rendkívüli gyermekvédelmi támogatásban.

(6) Az összeg meghatározásánál figyelembe kell venni a család részére a szociális törvény alapján folyósított egyéb ellátásokat.

(7) Sürgős szükség esetén, illetve ha a késedelem a gyermek életét, testi épségét veszélyezteti, jövedelemigazolástól illetve a (4)-(6) bekezdésben foglaltaktól függetlenül is nyújtható rendkívüli gyermekvédelmi támogatás.

Tankönyvtámogatás

7. §6

Természetben nyújtott ellátások

8. § (1) A rendszeres és rendkívüli gyermekvédelmi támogatás pénzbeli és természetbeni ellátás formájában is nyújtható.

(2) Természetbeni ellátások különösen:

- gyermekintézményi térítési díj részben, vagy egészben történő átvállalása,
-élelmiszerutalvány biztosítása,
- ruha, cipő vásárlása.
(3) A rendszeres vagy rendkívüli gyermekvédelmi támogatás pénzbeli vagy természetbeni formájáról a megállapító határoz.
(4) A rendszeres és rendkívüli gyermekvédelmi támogatás elsősorban akkor állapítható meg természetbeni ellátás formájában, ha
-ha a kérelem a gyermek étkezési térítési díjának támogatására irányul vagy,
-az ügy összes körülményeire tekintettel feltételezhető, hogy a szülő (gondozó) a pénzbeli támogatást nem a gyermek nevelésére, gondozására fordítja (pl.az étkezési térítési díjat nem fizette meg stb.)

9. § (1) Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni ellátások megállapítása iránti kérelmet szóban vagy írásban a Polgármesteri Hivatalnál terjesztheti elő a szülő vagy más törvényes képviselő.A szóban előterjesztett kérelemről jegyzőkönyvet kell felvenni.

(2) A rendszeres gyermekvédelmi támogatásra való jogosultság elbírálásához a kérelmező köteles csatolni:

a) a 149/1997.(IX.10.)Korm.rendelet 2. számú mellékletében foglalt nyilatkozatot, a jövedelelmi adatokra vonatkozó igazolásokkal együtt,

b) a gyermek elhelyezése, vagy ideiglenes hatályú elhelyezése és a gyámrendelés tárgyában hozott bírósági és gyámhatósági határozatot, illetőleg a szülői felügyeleti jog egyik szülő általi gyakorlása esetén az erre vonatkozó - az illetékes gyámhivatal által készített - megállapodást tartalmazó jegyzőkönyvet,

c) a tartósan beteg vagy fogyatékos gyermek egészségi állapotára vonatkozó igazolást,

d) közép-vagy felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanuló esetében - ha nagykorúság után is folyósítják vagy akkor állapítják meg a támogatást - az oktatási intézmény igazolását a tanulói, illetve hallgatói jogviszony fennállásáról, továbbá e rendelet 1. számú mellékletét képező vagyonnyilatkozatot.

e) a rendelet 15. § (4) bekezdésében szabályozott ellátási forma esetében a rendelet 1. számú mellékletét képező jövedelemnyilatkozatot.

(3) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatásra való jogosultság elbírálásához az (1) bekezdés a) pontjában foglalt nyilatkozatot és a jövedelemigazolásokat, illetve fiatal felnőtt kérelme esetében az (2) bekezdés d) pontja szerinti igazolást is be kell csatolni.

(4) E rendelet 5. § (1) bekezdése esetében a jövedelem számításánál irányadó időszak a havonta rendszeresen mérhető jövedelmeknél 3 hónap, egyéb jövedelmeknél 1 év. Az egy főre jutó jövedelem megállapításánál a Gytv.19. § (4) bekezdésében foglaltakat kell alkalmazni.

(5) A rendszeres és rendkívüli gyermekvédelmi támogatás megállapítása előtt környezettanulmányt kell készíteni, ha kétség merül fel a becsatolt nyilatkozat és igazolások valóságtartalma tekintetében.

11. § (1) A rendszeres gyermekvédelmi támogatás összegét a tárgyhónapot követő hónap 5. napjáig kell kifizetni a Polgármesteri Hivatal házipénztárából. Erről a határozatban tájékoztatni kell a támogatás felvételére jogosultat.A kifizetés időpontjában fel nem vett támogatást postai úton, lakcímre kell kiutalni.

(2) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, a Polgármesteri Hivatal házipénztárából kerül kifizetésre a határozat jogerőre emelkedésétől számított 3 munkanapon belül. A támogatás azonnali kifizetését is elrendelheti a polgármester.

(3) Ha a rendszeres gyermekvédelmi támogatást természetbeni ellátásként állapították meg, úgy a támogatás összegét az önkormányzat közvetlenül az illetékes intézménynek utalja át, illetve az élelmiszer utalvány a tárgyhót követő hónap 5. napjáig a Polgármesteri Hivatal házipénztárában vehető át.

(4) Amennyiben a támogatás összege nem fedezi az étkezési térítési díj teljes összegét, a különbözetet a kötelezettnek kell megfizetnie.Ha a megállapított támogatás összege nagyobb, mint a fizetendő díj, a különbözet pénzben kerül kifizetésre az (1)-(2) bekezdésben foglaltak szerint .

III.

Személyes gondoskodást nyújtó ellátások

Általános szabályok

12. § (1) A személyes gondoskodás igénybevétele - a (2) bekezdésben foglaltak kivételével - önkéntes, az ellátást igénylő, vagy törvényes képviselője (továbbiakban:kérelmező) kérelmére történik.

(2) Ha a gyermek védelme a személyes gondoskodást nyújtó ellátás önkéntes igénybevételével nem biztosított, a jegyző a védelembevétel során az ellátás kötelezővé tételét rendelheti el.

(3)7 Az önkormányzat a következő gyermekjóléti alapellátásokat biztosítja:

- gyermekjóléti szolgálat
- gyermekek napközbeni ellátása keretében
- óvoda,
- iskolai napközis foglalkozás, - gyermekek átmeneti gondozása.

Gyermekjóléti szolgálat

13. § (1) A gyermekjóléti szolgáltatást az önkormányzat családgondozó foglalkoztatásával biztosítja.

(2) A gyermekjóléti szolgáltatás térítésmentes. A szolgáltatást a szülő, más törvényes képviselő kérelme, illetve a Gytv. 17. § (1) bekezdésében felsoroltak, valamint a jegyző, a gyámhivatal vagy bármely állampolgár - a gyermek veszélyeztetettségére utaló - jelzése alapján végzi.A kérelmet előterjeszteni, illetve a jelzést tenni közvetlenül a családgondozónál lehet.

(3) Az ellátás biztosítását a családgondozó intézkedése alapozza meg.

(4) A gyermekjóléti szolgálat feladatait a Gytv. 39-40 §-ai határozzák meg.

Bölcsődei ellátás, Óvodai ellátás, iskolai napközis foglalkozás,

gyermekek átmeneti gondozása

14. § (1)8

(2) Az óvodai ellátás, iskolai napközis foglalkozás igénybevételére a közoktatásról szóló -többször módosított- 1993. évi LXXIV. tv. rendelkezéseit kell alkalmazni.

(3) Az átmenetileg gondozás nélkül maradt gyermekek elhelyezése helyettes szülő megbízása útján történik.Ennek igénybevételénél a Gytv.45. § és 49. §-a rendelkezéseit kell alkalmazni.

Térítési díj

15. § (1) Az óvodai ellátás, illetve az iskolai napközis foglalkozás keretében biztosított ellátások közül csak az étkezésért kell térítési díjat fizetni.

(2) A gyermekek napközbeni ellátása keretében biztosított étkeztetések térítési díjának mértékét a képviselő-testület külön rendeletben szabályozza.

(3) A külön rendeletben megállapított intézményi térítési díj alapján, illetve a Gytv.148. § (5) bekezdésében szabályozott normatív kedvezmények figyelembevételével a személyi térítési díjat az intézmény vezetője állapítja meg, s erről az ellátás megkezdésekor , de legkésőbb az ellátás igénybevételétől számított 30 napon belül értesíti a kötelezettet.

(4) Az Oktatási és Művelődési bizottság -függetlenül attól, hogy a gyermek normatív kedvezményre jogosult, vagy sem- egyéni rászorultság alapján - így különösen, ha a gyermek tartósan beteg; a szülő, gondozó a gyermeket egyedül neveli;mindkét szülő munkanélküli és a család a létfenntartáshoz szükséges vagyonon kívül egyéb vagyonnal nem rendelkezik, továbbá a teljes összegű díjfizetés a család létfenntartását veszélyezteti - az intézményvezető által megállapított térítési díjat legfeljebb 50 %-kal csökkentheti, vagy a díj megfizetése alól a kötelezettet mentesítheti.

(5) Az Oktatási és Művelődési Bizottság a térítési díj megfizetése alól mentesítheti a kötelezettet, amennyiben a gyermek napközbeni ellátásának igénybevételére védelembevételi eljárás során kötelezték a szülőt vagy más törvényes képviselőt és a (4) bekezdésben foglalt feltételek fennállnak.

IV.

Záró rendelkezések

16. § (1) E rendelet 1998. junius 1. napján lép hatályba, rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.

(2) E rendeletben nem szabályozott kérdésekben a Gytv., továbbá “ a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások és gyermekvédelmi szakellátások térítési díjáról és az igénylésükkor felhasználható bizonyítékokról “ szóló 133/1997. (VII.29.)Korm.rendeletben foglaltakat kell alkalmazni.

(3) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a többször módosított

10/ 1997.(IV.1.) Önk.sz. rendelet 2. § (3);3. §-ból a “rendszeres gyermekvédelmi támogatás és a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás” szövegrész;12. § (2) (3) bekezdése;13. §-a;21. §-a
1

Módosította a 8/2004. (VII.1.) önkormányzati rendelet. Hatályos: 2004. július 1-től.

2

Módosította a 8/2004. (VII.1.) önkormányzati rendelet. Hatályos: 2004. július 1-től.

3

Módosította a 8/2004. (VII.1.) önkormányzati rendelet. Hatályos: 2004. július 1-től.

4

Számozását módosította a 8/2004. (VII.1.) önkormányzati rendelet. Hatályos: 2004. július 1-től.

5

Módosította a 8/2004. (VII.1.) önkormányzati rendelet. Hatályos: 2004. július 1-től.

6

Hatályon kívül helyezte a 8/2004. (VII.1.) önkormányzati rendelet. Hatálytalan: 2004. július 1-től.

7

Módosította a 8/2004. (VII.1.) önkormányzati rendelet. Hatályos: 2004. július 1-től.

8

Hatályon kívül helyezte a 8/2004. (VII.1.) önkormányzati rendelet. Hatálytalan: 2004. július 1-től.