Kiskunlacháza Város Önkormányzata Képviselő-testületének 23/2021. (XII. 17.) önkormányzati rendelete
Kiskunlacháza Város területén működő közterületi térfigyelő kamerarendszerről
Hatályos: 2021. 12. 18Kiskunlacháza Város Önkormányzata Képviselő-testületének 23/2021. (XII. 17.) önkormányzati rendelete
Kiskunlacháza Város területén működő közterületi térfigyelő kamerarendszerről
Kiskunlacháza Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, a közterület- felügyeletről szóló 1999. évi LXIII. törvény 1. § (6) bekezdésében, valamit a Magyarország helyi önkormányzatokról szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 17. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § (1) Kiskunlacháza Város Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) a település közigazgatási területén közterületi térfigyelő kamerarendszert telepített és működtet, amelyet időszakonként továbbfejleszt.
(2) Jelen rendelet hatálya Kiskunlacháza Város közigazgatási területére terjed ki.
(3) A közterületi térfigyelő kamerarendszer azon műszaki eszközök összessége, amely biztosítja a közterületi képfelvétel jogszabályban előírt módon történő rögzítését, tárolását, elemzését és továbbítását.
2. §
A közterületi térfigyelő kamerarendszer üzemeltetésének és kezelésének célja:
a) a jogellenes magatartások megelőzése, illetve ezen magatartások kiszűrése;
b) a közbiztonság növelése, a bűnmegelőzés, a közterület rendjének biztosítása;
c) a megfigyelt közterületen található vagyon megóvása és felügyelete;
d) a közterület-felügyelet tevékenységének és a rendőrség bűnüldöző tevékenységének segítése, a két szervezet közötti együttműködés erősítése;
e) a lakosság és a településre látogatók biztonságérzetének növelése, a jogsértések visszaszorítása, a testi épségének és az élet védelme.
3. §
Az Önkormányzat a közterületi térfigyelő kamerarendszer üzemeltetésére és kezelésére – a közterület-felügyeletről szóló 1999. évi LXIII. törvény 1. § (3) és (6) bekezdésének
figyelembevételével – a Kiskunlacházi Polgármesteri Hivatal szervezeti egységeként működő közterület-felügyeletet (a továbbiakban: közterület-felügyelet) jelöli ki.
4. §
A közterületi térfigyelő kamerarendszer keretén belül kihelyezett rögzítő eszközök elhelyezkedését, valamint a megfigyelt közterületek jegyzékét a 2. melléklet tartalmazza.
5. § (1) A közterületi térfigyelő kamerarendszer működésével kapcsolatos kiadások az Önkormányzatot terhelik. Az Önkormányzat Képviselő-testülete a költségvetésében tervezi a közterületi térfigyelő kamerarendszer üzemeltetéséhez, kezeléséhez és karbantartásához szükséges pénzügyi fedezetet.
(2) Az Önkormányzat biztosítja a közterület-felügyelet számára azokat a tárgyi feltételeket, melyek szükségesek a közterületi térfigyelő kamerarendszer működtetéséhez és az adatkezeléshez kapcsolódó előírások betartásához.
6. § A közterület-felügyelet a közterületi térfigyelő kamerarendszer üzemeltetésére és kezelésére, a hatáskörébe tartozó ügyekben a közterületi térfigyelő kamerarendszer által készített felvételek rögzítésére, felhasználására, továbbítására és törlésére vonatkozóan az Európai Parlament és a Tanács 2016/679 rendeletében, valamint az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény és a közterület-felügyeletről szóló 1999. évi LXIII. törvény előírásai alapján köteles eljárni. A közterületi térfigyelő kamerarendszer üzemeltetési és adatvédelmi szabályzata jelen rendelet 1. mellékletét képezi.
7. § (1) Az Önkormányzat gondoskodik arról, hogy a közterületi térfigyelő kamerák környezetében azok elhelyezésének tényére utaló jelzések kerüljenek kihelyezésre.
(2) Az Önkormányzat gondoskodik arról, hogy honlapján a közterületi térfigyelő kamerák elhelyezkedésének ténye, a kamerákkal megfigyelt közterületek jegyzéke, valamint a jelen rendelet az 1. melléklet 6. pontja szerinti adatkezelési tájékoztató közzétételre kerüljön.
8. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
1. melléklet
1. A szabályzat tartalma
A szabályzat tartalmazza a szabályzat céljának, hatályának meghatározását, a figyelembe veendő előírásokat.
2. A szabályzat célja, hatálya, figyelembe veendő előírások
2.1. A szabályzat célja
A szabályzat célja, hogy részletesen meghatározza a közterületi térfigyelő kamera rendszer működtetésével kapcsolatos adatkezelési szabályokat, különösen:
- az adatrögzítésre vonatkozó szabályokat,
- a rögzített adatok felhasználásának előírásait,
- az adattovábbítási, és betekintési jogok rendjét,
- az adattörlési kötelezettséget.
2.2. A szabályzat hatálya
A szabályzat személyi hatálya kiterjed elsősorban a közterület-felügyeletet ellátó személyekre.
2.3. A figyelembe veendő előírások
A szabályzat elkészítésekor figyelembe vételre került:
- a közterület-felügyeletről szóló 1999. évi LXIII. törvény,
- az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény, (továbbiakban: Info tv.)
- Az Európai Parlament és Tanács 2016. április 27-i a természetes személyek a személyes adatok kezelése tekintetében történő védelméről és az ilyen adatok szabad áramlásáról, valamint a 95/46/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló 20165/679 rendelete (GDPR)
- a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság elnökének az önkormányzat területén kiépíteni kívánt térfigyelő rendszer tárgykörben kiadott NAIH 4125-2/2012/V. számú állásfoglalása.
3. Értelmező rendelkezések
A szabályzat alkalmazásában az egyes fogalmakon a következőket kell érteni:
3.1. Közterületi térfigyelő kamera rendszer
A közterületi térfigyelő kamera rendszer: azok az eszközök és megoldások, melyek kamerák kihelyezésével és üzemeltetésével lehetővé teszik a közterület távolból történő megfigyelését, a kamerákkal képfelvételek készítését, a felvételek tárolását, valamint az adatok továbbítását.
3.2. Közterület-felügyelet
A Kiskunlacháza Város Önkormányzatának (a továbbiakban: Önkormányzat) Képviselő-testülete által alapított Kiskunlacházi Polgármesteri Hivatal ( a továbbiakban: Hivatal) belső szervezeti egységeként működő műszaki és környezetvédelmi csoportban köztisztviselőként dolgozó közterület-felügyelő.
A Képviselő-testület a Hivatal szervezeti és működési szabályzatában határozhatja meg a felügyelet szervezeti formáját.
3.3. Közterület
Az Önkormányzat illetékességi területén lévő olyan terület, mely az ingatlan nyilvántartásban közterületként szerepel.
3.4. Személyes adat
GDPR 4. cikk. „személyes adat”: azonosított vagy azonosítható természetes személyre („érintett”) vonatkozó bármely információ; azonosítható az a természetes személy, aki közvetlen vagy közvetett módon, különösen valamely azonosító, például név, szám, helymeghatározó adat, online azonosító vagy a természetes személy testi, fiziológiai, genetikai, szellemi, gazdasági, kulturális vagy szociális azonosságára vonatkozó egy vagy több tényező alapján azonosítható
3.5. Adatkezelő
GDPR 4. cikk 7. „adatkezelő”: az a természetes vagy jogi személy, közhatalmi szerv, ügynökség vagy bármely egyéb szerv, amely a személyes adatok kezelésének céljait és eszközeit önállóan vagy másokkal együtt meghatározza; ha az adatkezelés céljait és eszközeit az uniós vagy a tagállami jog határozza meg, az adatkezelőt vagy az adatkezelő kijelölésére vonatkozó különös szempontokat az uniós vagy a tagállami jog is meghatározhatja;
A közterületi térfigyelő kamera rendszer esetében az adatkezelő a Polgármesteri Hivatal közterület felügyelete.
4. ADATKEZELŐ MEGNEVEZÉSE:
ELNEVEZÉS: |
Kiskunlacházi Polgármesteri Hivatal |
SZÉKHELY: |
2340 Kiskunlacháza, Kossuth tér 1. |
PIR AZONOSÍTÓ: |
393210 |
KSH SZÁMJEL: |
15393214-8411-325-13 |
HONLAP: |
www.kiskunlachaza.hu |
E-MAIL CÍM: |
pmhivatal@kiskunlachaza.hu |
TELEFONSZÁM: |
06-24 / 519-830 |
KÉPVISELŐ NEVE: |
Soós Zsoltné jegyző |
ADATVÉDELMI TISZTVISELŐ NEVE: |
Mészáros Imre |
TELEFONSZÁMA: |
06-24 / 519-830 |
E-MAIL CÍME: |
kozteruletfelugyelo@kiskunlachaza.hu |
(a továbbiakban: közterület felügyelet, vagy Adatkezelő)
4.1. Adatkezelés
GDPR 4. cikk 2. „adatkezelés”: a személyes adatokon vagy adatállományokon automatizált vagy nem automatizált módon végzett bármely művelet vagy műveletek összessége, így a gyűjtés, rögzítés, rendszerezés, tagolás, tárolás, átalakítás vagy megváltoztatás, lekérdezés, betekintés, felhasználás, közlés továbbítás, terjesztés vagy egyéb módon történő hozzáférhetővé tétel útján, összehangolás vagy összekapcsolás, korlátozás, törlés, illetve megsemmisítés;
4.2. Adattovábbítás
Adattovábbítás - az Info tv. 3. § 11. pontja szerinti adattovábbítás, azaz – az adat meghatározott harmadik személy számára történő hozzáférhetővé tétele.
4.3. Adattörlés
Adattörlés - az Info tv. 3. § 13. pontja szerinti adattörlés, azaz - az adat felismerhetetlenné tétele oly módon, hogy a helyreállítása többé nem lehetséges.
4.4. Adatmegsemmisítés
Adatmegsemmisítés - az Info tv. 3. § 16. pontja szerinti adattörlés, azaz – az adatot tartalmazó adathordozó teljes fizikai megsemmisítése.
4.5. Adatfelelős
Adatfelelős - az Info tv. 3. § 19. pontja szerinti adatfelelős, azaz - az a közfeladatot ellátó szerv, amely az elektronikus úton kötelezően közzéteendő közérdekű adatot előállította, illetve amelynek a működése során ez az adat keletkezett.
5. A közterületi térfigyelő kamera rendszer
5.1. A rendszer felépítése
A közterületi térfigyelő kamera rendszer az alábbi részekből áll:
- a közterületre kihelyezett kamerákból, beleértve a közterület-felügyelet gépjárművében elhelyezett mozgókamerát is.
- a központi megfigyelő, illetve rögzítő helyiségből a szükséges eszközökkel és műszaki megoldásokkal.
5.1.1. A közterületre kihelyezett kamerák
A közterületre kamerát kihelyezni és üzemeltetni csak az Önkormányzatnak a - közterületi térfigyelő kamera rendszer keretében történő - kamera elhelyezési döntésének megfelelően lehet. A kamerákat tehát a képviselő-testület által meghatározott helyre lehet kihelyezni úgy, hogy a döntésben szereplő terület megfigyelésére legyen alkalmas.
A kamerák pontos kihelyezési helyéről a közterület-felügyelet a megfigyelni szánt közterület jól láthatósága figyelembe vételével dönt. Indokolt esetben javaslatot tehet adott terület pontos megfigyelése érdekében több kamera elhelyezésére a képviselő-testület számára.
A közterületet igénybe vevő személyek tájékoztatása a térfigyelő rendszer működtetéséről
A kamerákat jól látható helyre kell kihelyezni. A kihelyezett kamerák üzemeltetésének tényéről minden megfigyelt helyen tájékoztatót kell kihelyezni.
A tájékoztatásnak tartalmaznia kell legalább:
- a képfelvevők elhelyezésének tényét,
- az adatkezelés rendjét.
A tájékoztatást úgy kell elhelyezni, hogy a közterületre belépni kívánó személyek számára a megfigyelés előtt láthatóvá váljon a tájékoztatás. A tájékoztatást szem magasságban, jól látható helyen, illetve helyeken kell feltüntetni.
A rendőrség tájékoztatása térfigyelő kamerák kihelyezéséről
A közterület-felügyelet köteles értesíteni a rendőrséget a közterületi térfigyelő rendszer keretén belül kihelyezett:
- térfigyelő kamerákról, valamint
- a kamerák által megfigyelt közterületről.
Az alkalmazott kamera típusa
A térfigyelő rendszerben csak megfelelő műszaki tanúsítvánnyal rendelkező kamerákat lehet alkalmazni.
5.1.2. A központi helyiség
A közterületi térfigyelő kamera rendszer központi megfigyelő és rögzítő, illetve adatkezelő helyisége a Hivatal székhelyén található épületének erre a célra biztosított helyiségében található.
A kihelyezett kamerák által közvetített képek:
- folyamatos figyelemmel kísérésének lehetőségét monitor biztosítja,
- a képek rögzítése egy központi tároló egységre (serverre) történik.
5.2. A rendszer üzemeltetési rendje
5.2.1. A rendszer üzemeltetésének célja
A közterületi térfigyelő kamera rendszer üzemeltetésének elsődleges célját az Önkormányzat vonatkozó rendelete határozza meg. Ennek megfelelően a rendszer célja:
- az általános közbiztonság növelése, a lakosság biztonságérzetének növelése, a felderíthetőség miatt a jogellenes magatartás visszaszorítása,
- a közterület önkormányzati rendeletben meghatározott rendjének biztosítása,
- a közterület általános rendje megtartásának elősegítése, a közterületen található vagyon megóvása, a közterületen megfelelő magatartásra ösztönzés,
- bűnmegelőzés.
A közterületi térfigyelő kamera rendszert a Közterület-felügyelet köteles felhasználni a közterület törvényben meghatározott feladatainak ellátásához, így különösen:
- a közterületek jogszerű használatának, a közterületen folytatott engedélyhez, illetve útkezelői hozzájáruláshoz kötött tevékenység szabályszerűségének ellenőrzéséhez;
- a közterület rendjére és tisztaságára vonatkozó jogszabály által tiltott tevékenység megelőzésére, illetve szankcionálására;
- közterület, az épített és a természeti környezet védelmében való közreműködéshez,
- a társadalmi bűnmegelőzési feladatok megvalósításában, a közbiztonság és a közrend védelmében történő közreműködésben,
- az önkormányzati vagyon védelmében való közreműködéshez,
- köztisztaságra vonatkozó jogszabályok végrehajtásának ellenőrzéséhez,
- az állat-egészségügyi és ebrendészeti feladatok ellátásához.
5.2.2. A rendszer tulajdonosa és üzemeltetője
A közterületi térfigyelő kamera rendszer az Önkormányzat tulajdona. A vagyon használatára, kezelésére, üzemeltetésére a Hivatalon belül létrehozott Közterület-felügyelet jogosult.
5.2.3. A Térfigyelő kamerarendszer üzemeltetése
A térfigyelő kamerarendszer által közvetített képek megfigyelése
A térfigyelő kamerarendszer által közvetített képek: folyamatosan megfigyelésre kerülnek.
A térfigyelő kamerarendszer által közvetített képek megfigyelésének célja, hogy a közterület felügyelet áttekintést kapjon a megfigyelt közterületek állapotáról, helyzetéről, és indokolt esetben azonnali intézkedést tegyen, illetve kezdeményezzen.
A térfigyelő kamerarendszer képeinek rögzítése
A térfigyelő kamerarendszer képeinek rögzítése folyamatosan - a nap 24 órájában – történik.
A képek rögzítésének célja, hogy szükséges esetben bizonyítási eszközként felhasználhatók legyenek az egyes eljárásokban.
5.2.4. A rögzített felvételek visszanézése
A térfigyelő kamerarendszer rögzített képinek visszanézése a visszanézésre okot adó esemény bekövetkezésekor történik meg.
A visszanézett felvételeken el kell különíteni:
- a rendkívüli eseményt tartalmazó, (azaz a felvételek adatkezelésére indokot, eljárás megindítására illetve kezdeményezésére okot adó) felvételrészeket,
- a rendkívüli eseményt nem tartalmazó felvételektől.
5.2.5. Eljárás indítása, illetve kezdeményezése
A rendkívüli eseményt tartalmazó felvételek esetén a felvétel rögzítésétől számított két munkanapon belül a közterület felügyelő köteles:
- a feladatkörébe tartozó eljárást megindítani,
- a más szerv vagy hatóság (pl. rendőrség) hatáskörébe tartozó eljárások esetén az eljárás megindítását kezdeményezni.
6. A közterületi térfigyelő kamera rendszerrel kapcsolatos adatkezelés
6.1. A kamerarendszer által rögzített felvételek, mint személyes adatok
A közterületi térfigyelő kamera rendszerben rögzített felvételek személyes adatnak minősülnek, ezért érvényesíteni kell az információs törvényben és a közterület felügyeletről szóló törvényben meghatározott, valamint jelen szabályzatban meghatározott adatkezelési szabályokat.
6.2. Az adatkezelés alapelvei
Az adatkezelés főbb alapelvei:
- személyes adat kizárólag meghatározott célból, jog gyakorlása és kötelezettség teljesítése érdekében kezelhető,
- az adatkezelés során az adatok felvételének és kezelésének tisztességesnek és törvényesnek kell lennie,
- személyes adat csak a cél megvalósulásához szükséges mértékben kezelhető.
A közterület-felügyelet esetében a személyes adat kezelésének célja:
- a közbiztonság, illetve a
- a bűnmegelőzés.
6.3. Az adatkezelés jogalapja
A Közterület-felügyelet adatkezelésének jogalapját a közterület-felügyeletről szóló törvény 7. § (3)-(4) bekezdése adja meg. A Közterület-felügyelet közterületen bárki számára nyilvánvalóan észlelhető módon képfelvevőt helyezhet el, és felvételt készíthet. A képfelvevőt a Közterület-felügyelet üzemelteti és kezeli.
A közterületi térfigyelő kamera rendszer felvételei kezelésének további általános jogalapját határozza meg az információs törvény 5. § (1) bekezdése is.
6.4. Az adatkezelés korlátai
A közterületi térfigyelő kamera által rögzített felvételeket, mint személyes adatokat a képfelvétellel érintett közterületen:
- elkövetett bűncselekmény miatt indult eljárásban,
- elkövetett szabálysértés miatt indult eljárásban,
- a Közterület felügyelet által végzett felügyelői intézkedés jogszerűségének megállapítására irányuló közigazgatási hatósági eljárásban, továbbá
- a felvételen szereplő személy által, jogainak gyakorlása érdekében indított eljárásban használható fel.
A Közterület-felügyelet bizonyítási eszközként:
- a büntető vagy szabálysértési eljárásra jogosult szerv kérésére, illetve
- közigazgatási hatósági eljárásban az eljáró hatóság megkeresésére (belföldi jogsegély keretében) továbbítja a rögzített felvételt, ha az eljáró szerv, illetve hatóság megkeresése megfelelő.
A megkeresés akkor megfelelő, ha az tartalmazza:
- az eljárás tárgyát,
- az eljárás ügyiratszámát,
- a rögzített felvétellel bizonyítandó tényt.
A megkeresést meg kell tagadni, ha:
- a megkeresés tartalmilag nem megfelelő,
- ha a felvétel a megkeresésben meghatározott tény bizonyítására alkalmatlan.
6.5. Az adatkezelés időtartalma, az adatok törlése
Az információs törvény alapján az adatkezelés során személyes adat csak a cél megvalósulásához szükséges ideig kezelhető.
A rendkívüli eseményeket nem tartalmazó felvételek adatkezelési időtartalma
A rendkívüli eseményeket nem tartalmazó felvételeket a rögzítést követő három napig kezelhetőek, azt követően haladéktalanul törölni kell.
A rendkívüli eseményeket tartalmazó felvételek adatkezelési időpontja nem haladhatja meg a 30 napot.
Az adatkezelés akkor tarthat tovább a rögzítést követő 3 napnál, ha a Közterület-felügyelet által kezdeményezett eljárás során az eljárás megindítására jogosult az eljárás megindításának tényéről a rögzítést követő 3 napon belül a felügyeletet tájékoztatta.
Ha az eljárást lefolytató szerv részére, vagy magánszemély számára a jogainak gyakorlása érdekében indított eljárásban az adat továbbítása megtörtént, az adatokat törölni kell.
Kérelemre az adatkezelés időtartamának meghosszabbítása
Az, akinek jogát vagy jogos érdekét a felvétellel rögzített esemény, cselekmény vagy intézkedés érinti, kérheti, hogy a felvételt a felügyelet annak továbbításáig, de legkésőbb a kérelem benyújtását követő 30 napig ne törölje.
A kérelmet kizárólag az alábbi célból lehet benyújtani:
- elkövetett bűncselekmény vagy szabálysértés miatt indult eljárásban,
- elkövetett jogsértés miatt indított közigazgatási hatósági eljárásban,
- végzett felügyelői intézkedés jogszerűségének megállapítására irányuló közigazgatási hatósági eljárásban, továbbá
- a felvételen szereplő személy által, jogainak gyakorlása érdekében indított eljárásban
A rögzített felvételen szereplő személy részére az adattovábbításról adott tájékoztatás költségmentes.
6.6. Betekintési jog
A Közterület-felügyeletnek biztosítania kell a magánszemélyek számára, hogy a felvételen szereplő személy - az adatkezelésre rendelkezésre álló időtartam alatt, jellemzően a felvétel készítésétől számított 8 napon belül - megtekinthesse a róla készült felvételt.
7. Adatbiztonság
7.1. A Közterület-felügyeletnek biztosítani kell az érintett személy személyes adatainak védelmét. A védelemnek ki kell terjednie a magántitoknak és magánélet körülményeire, arra, hogy ezek illetéktelen személy tudomására ne jussanak.
Az adatokat védeni kell különösen:
- a jogosulatlan hozzáférés,
- a jogosulatlan megváltoztatás,
- a jogtalan továbbítás,
- a jogtalan nyilvánosságra hozatal,
- jogszerűtlen törlés vagy megsemmisítés, valamint
- a véletlen megsemmisülés és sérülés ellen.
7.1.1. Személyek
A közterületi térfigyelő kamera rendszer központi helyiségében a Közterület-felügyelet tartózkodhat.
A közterületi térfigyelő kamera rendszer által rögzített felvételek kezelését kizárólag a Közterület-felügyelet végezheti.
A Közterület-felügyelet jogosult:
- a kamerák által közvetített képek megfigyelésére, valamint
- a kamera rendszer által rögzített képek visszanézésére,
- a rögzített felvételek, illetve felvételrészek elkülönítésére rendkívüli és nem rendkívüli események szerint,
- az adat kimentésére,
- az adat továbbításra,
- az adattörlésre.
A központi helyiségbe csak olyan személyek léphetnek be, akik adatkezeléssel megbízottak, illetve akiknek betekintési joguk van. A betekintési jogukat igazolniuk kell.
7.1.2. Üzembiztonság
A Közterület-felügyelet rendszeresen, de legalább a munkanap kezdetén ellenőrzi a rendszer üzemelését. Az üzemeltetés során gondoskodni kell az adatok folyamatos biztonsági mentéséről egy külön eszközre.
A rendszer kiszolgálásra alkalmas eszközök, és egyéb adathordozók - a jogszerű adattovábbítás kivételével - a központi helyiségből ki nem vihetőek.
Az informatikai eszközök karbantartás esetén a Közterület felügyeletnek kell gondoskodni az adatvédelmi előírások betartásáról. Karbantartást, javítást csak a Közterület- felügyelet jelenlétében lehet végezni.
Idegenek a központi helyiségben csak a Közterület felügyelet foglalkoztatottja jelenlétében tartózkodhatnak. Az idegenek jelenlétében a felvételek visszanézését meg kell szakítani, ha a visszanézett adatok idegen általi megismerhetőségét más módon nem lehet kizárni.
Az üzemeltetésről és az idegenek központi helyiségben tartózkodásáról üzemeltetési naplót kell vezetni.
7.1.3. Adattovábbítás
Adatot továbbítani csak a jelen szabályzatban- és jogszabályban – meghatározott esetekben lehet. Az adattovábbítás az eljárásra jogosult szerv, hatóság képviselője által biztosított adathordózó eszközre történik.
Az adattovábbítás során a továbbítás célú adatmentést a Közterület-felügyelet végezhet.
Szünetmentes áramforrás
Szünetmentes áramforrás biztosításával kell gondoskodni arról, hogy a rendszerfolyamatosan működni tudjon, illetve áram kimaradás miatt üzemzavar ne következzen be.
Informatikai védelem
A közterületi térfigyelő kamera rendszer adatrögzítést lehetővé tévő informatikai rendszert működtető számítógépes rendszerben biztosítani kell, hogy:
- a belépés személyre szóló kóddal történhessen,
- az adatkezelési események automatikusan naplózásra kerüljenek.
A vonatkozó kódok és jelszavak biztonságos kezeléséről a Közterület-felügyelet gondoskodik.
Az adatállományok kezelését úgy kell megszervezni, hogy részleges vagy teljes megsemmisülés esetén tartalmuk rekonstruálható legyen. Az eredeti adatállományokról legalább egy biztonsági mentést kell készíteni, hogy az egyik megsemmisülése, sérülése esetén az eredeti adatok továbbra is rendelkezésre álljanak.
Adathordózó azonosítása
A rendszerben csak nyilvántartásba vett adathordozót lehet használni, hogy a kezelt adatok fellelési helye, megsemmisítése nyomon követhető legyen. Az adattovábbítást kivéve adathordozóként csak a számítógéptől el nem különülő tárhelyet lehet használni.
7.2. Egyéb adatbiztonsági intézkedések
A közterületi térfigyelő kamera rendszer központi helyisége:
- épülete riasztóval védett,
- a helyiség mozgásérzékelővel felszerelt.
A központi helyiségben őrzött adatok védelmét szolgálja, hogy:
- a helyiség zárható.
8. Nyilvántartás vezetési kötelezettség
A közterületi térfigyelő kamerarendszer működtetéséhez kapcsolódva nyilvántartást kell vezetni:
- a kihelyezett kamerákról és az általuk megfigyelt közterületről (kamera nyilvántartás),
- a rendszer állapotának naponkénti ellenőrzéséről (üzemeltetési napló),
- a rendszerben végzett megfigyelésekről (megfigyelési napló),
- a rendszerben rögzítet felvételek visszanézéséről, és kimentéséről
(visszanézési napló),
- a rendszerben a felvételek tárolására használt adathordozókról, (adathordozó nyilvántartás),
- a rendszerben tárolt adatokról másolatkészítésről (adat másolati napló),
- az adattovábbításról, (adattovábbítási napló)
- a felvételek megsemmisítéséről,
- az adatvédelmi incidensről.
8.1. Kamera nyilvántartás
A kamera nyilvántartásnak - az önkormányzati döntéssel szinkronban – tartalmaznia kell legalább:
- a kamera, kamerák kihelyezésének helyét,
- az alkalmazott kamerák darab számát,
- az adott kamera, kamerákkal megfigyelt közterületet.
8.2. Üzemeltetési napló
A rendszer működtetése során a rendszer állapotának rendszeres, naponkénti ellenőrzéséről, valamint az idegenek központi helyiségben való tartózkodásáról
Üzemeltetési naplót kell vezetni.
Az Üzemeltetési napló tartalmazza:
8.2.1. a rendszer állapot ellenőrzésre vonatkozó adatokat:
- az ellenőrzés pontos időpontját,
- a rendszer egyes elemeinek állapotára vonatkozó megjegyzést,
- a rendszer nem megfelelő üzemelése esetén a tett intézkedést,
- az ellenőrzést végző személy nevét,
8.2.2. a központi helyiségben tartózkodó idegenek tartózkodására vonatkozó adatokat:
- belépés és távozás időpontját,
- a belépő nevét, beosztását,
- a belépés okát, végzett tevékenységet.
8.3. Megfigyelési napló
A köztéri térfigyelő kamararendszer által közvetített felvételek központi helyiségben történő megfigyelése esetén a megfigyelésre vonatkozó adatokat a megfigyelési naplóban kell rögzíteni.
A Megfigyelési naplónak tartalmaznia kell:
- a megfigyelés napját,
- a megfigyelés kezdő és befejező időpontját,
- a bekövetkezett rendkívül eseményeket,
- a kezdeményezett intézkedéseket,
- a megfigyelő nevét.
8.4. Visszanézési napló
A köztéri térfigyelő kamararendszer által rögzített felvételek központi helyiségben történő visszanézése esetén a visszanézésre, valamint a rendkívüli események képrészleteinek kimentésére vonatkozó adatokat naplóban kell rögzíteni.
A Visszanézési naplónak tartalmaznia kell:
- a visszanézés napját,
- a visszanézett felvételek azonosításhoz szükséges adatokat: kamera szám, a felvétel rögzítés kezdő és befejező időpontját,
- a bekövetkezett rendkívül eseményeket,
- a rendkívüli eseményeket tartalmazó felvételrészek kimentésének adatai
(mentés helye)
- a kezdeményezett intézkedéseket,
- a visszanéző nevét.
8.5. Az adathordozók nyilvántartása
Az adathordozó nyilvántartásnak tartalmaznia kell:
- a felhasznált, alkalmazott adathordozó azonosító adatait,
- az adathordozó adat rögzítésre történő használatának kezdő és befejező időpontját,
- az alkalmazást követően az adathordozó tárolási helyét,
- az adathordozó megsemmisítésére vonatkozó adatokat.
8.6. Adat másolási napló
Az adatmásolási naplónak tartalmaznia kell a rögzített felvételekről, felvétel részekről készített:
- másolat készítés időpontját,
- másolt felvétel azonosító adatait,
- másolat készítésének okát,
- másolat adathordozójának azonosítóját, a tárolás helyét,
- a másolatot készítő nevét.
8.7. Adattovábbítási napló
Az adattovábbítási nyilvántartást évenként kell vezetni, és a nyilvántartást 5 évig meg kell őrizni.
A nyilvántartásnak tartalmaznia kell, hogy:
- mikor történt az adattovábbítás,
- a felvételeket kinek, mely szervnek, hatóságnak, magánszemélynek továbbították,
- milyen célból került sor az adattovábbításra,
- mi volt az adattovábbítás jogalapja.
8.8. Felvételek megsemmisítésének nyilvántartása
A felvételek megsemmisítéséről nyilvántartást kell vezetni. A nyilvántartásnak tartalmaznia kell:
- a megsemmisítés időpontját,
- a megsemmisített adatok azonosításához szükséges adatokat, /pl.: kamera szám, illetve számok, a rögzített felvételek időpontja (tól-ig) /,
- a megsemmisítés okát, (8 napon belüli, illetve egyéb)
- a megsemmisítés módját,
- a megsemmisítést végző nevét.
8.9. Incidens nyilvántartás
A nyilvántartásnak tartalmaznia kell:
- az incidenssel érintett személyes adatok körét,
- az adatvédelmi incidenssel érintettek körét és számát,
- az adatvédelmi incidens időpontját,
- az incidens körülményeit,
- az incidens hatásait,
- az incidens elhárítására megtett intézkedéseket,
- egyéb jogszabályban meghatározott adatokat.
9. Feladat- és hatáskörök
Adatkezelési feladat-és hatásköröket gyakorol:
- a jegyző,
- igazgatási és jogi osztályvezető,
- a közterület-felügyelő.
A Közterület-felügyelet adatkezelési feladat- és hatásköre
A Közterület felügyelet adatkezelési feladata:
- javaslatot tesz jelen szabályzat kiegészítésére, módosítására jelen szabályzatot évente legalább egy alkalommal felülvizsgálja
- a feladatok ellátásra kijelölje a feladatok ellátásáért felelős személyeket, a feladat elvégzéséről folyamatos tájékoztatást kérjen,
- a meghatározó belső szabályzatban rögzített szabályok betartása, vizsgálata,
- a nyilvántartási feladatok elvégzése.
10. A szabályzat tartalmának megismertetése
A szabályzat tartalmának megismerésének tényét az érintettek aláírásukkal kötelesek elismerni.
A szabályzat tartalmának megismertetéséről gondoskodni kell:
- legalább évenként, illetve
- amennyiben a szabályzatban, illetve mellékleteiben változás történt. A szabályzatot az önkormányzat honlapján közzé kel tenni.
11. Záró rendelkezések
A szabályzat 2021. …... napján lép hatályba.
2. melléklet