Ráckeve Város Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2025. (IV. 3.) önkormányzati rendelete

a helyi építészeti tervtanács létrehozásáról, működési feltételeiről és az eljárási szabályainak megállapításról

Hatályos: 2025. 04. 15- 2025. 04. 15

Ráckeve Város Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2025. (IV. 3.) önkormányzati rendelete

a helyi építészeti tervtanács létrehozásáról, működési feltételeiről és az eljárási szabályainak megállapításról

2025.04.15.

[1] Város épített környezete alakításának, illetve építészeti örökségének védelme szempontjából az építészeti-műszaki tervek szakszerűségének és magas színvonalának biztosítása, a meglévő településkép értékeinek védelme, a tervszerű és fenntartható városfejlesztés és üzemeltetés követelményeinek érvényre juttatása, valamint a városkép esztétikus kialakításának elősegítése.

[2] Ráckeve Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 1. pontja alapján, továbbá a magyar építészetről szóló 2023. évi C. törvény 225. § (8) bekezdés 3. pontjában kapott felhatalmazás, illetve az építészeti és településrendezési tervtanácsról szóló 283/2024. (IX.30.) Korm. rendelet rendelkezései mentén eljárva a következőket rendeli el:

1. Általános rendelkezések

1. § (1) Ráckeve Város Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) létrehozza Ráckeve Város Helyi Építészeti Tervtanácsát (továbbiakban: Tervtanács).

(2) A Tervtanács működésének célja: az illeszkedési szabályok érvényesülésének elősegítése, a fenntartható települési környezet, a táj- és településképi összhang, a beépítési és az építészeti jellegzetesség és látvány, a helyi jelleg védelmének, valamint a helyi építészeti értékek és örökség védelmének erősítése, az Önkormányzat külön rendelete alapján településképi véleményezési eljárásra kijelölt és tervtanácsi véleményre alapozott, valamint e rendeletben meghatározott egyéb építmények építészeti-műszaki terveinek előzetes véleményezésében történő hatékony közreműködés, valamint más önkormányzati döntések szakmai megalapozása – hatáskörén belül eljárva.

(3) A Tervtanács működésről és eljárásnak rendjéről az építészeti és településrendezési tervtanácsokról szóló 283/2024. (IX. 30.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Kr.) szabályai az irányadók.

(4) A Tervtanács működésének és eljárásnak részletes szabályairól a Tervtanács ügyrendje rendelkezik.

2. § E rendelet hatálya kiterjed Ráckeve Város közigazgatási területét érintő, az e rendelet alapján előzetes tervtanácsi véleményezési kötelezettség alá eső építészeti-műszaki tervdokumentációkra, valamint azok készítőire, tervezőire.

2. A Tervtanács feladatai

3. § (1) A Tervtanács feladata különösen – az 1. §-ban meghatározott célok elérése érdekében – különösen:

a) a történeti településszerkezet és településkép értékeinek, látványának és helyi jellegének védelme,

b) a településkép harmonikus és igényes alakításának elősegítése,

c) a természeti és épített környezet összhangjának elősegítése,

d) építészeti érték, és építészeti minőség védelme,

e) a tervek fenntarthatósági szempontú vizsgálata,

f) a településrendezési és - fejlesztési döntések szakmai megalapozása és hatékony érvényre juttatása, valamint

g) a fentiekkel ellentétes hatások mérséklése, kiküszöbölése,

h) az egyenlő esélyű hozzáférés, akadálymentesség érvényesülésének elősegítése.

(2) A Tervtanács – a településképi véleményének megalapozása érdekében – véleményezi a településkép védelmével kapcsolatos önkormányzati rendeletben meghatározott építmények építészeti-műszaki terveit.

3. A Tervtanács összetétele

4. § (1) A Tervtanács az építészeti-műszaki tervezésben magas szintű elméleti és gyakorlati ismeretekkel, mester szintű, vagy annak megfelelő szakirányú végzettséggel, legalább 5 év szakmai tapasztalattal és aktív tervezési jogosultsággal rendelkező természetes személyekből álló szakmai tanácsadó testület.

(2) A Tervtanács elnökből és – legalább - 2 fő tervtanácsi tagból áll, akik szavazati joggal rendelkeznek a tervtanácsi üléseken.

(3) A Tervtanács elnöke Ráckeve Város Főépítésze.

(4) A Tervtanács tagjait – Tervtanács elnökének javaslatára – a polgármester kéri fel, és vonja vissza felkérésüket. Kinevezésük négy évre szól, amely meghosszabbítható. Ha a kinevezést kizáró körülmény a kinevezést követően merül fel, a polgármester a kinevezést visszavonja.

5. § A Tervtanács tagjainak összeférhetetlenségére a Kr. rendelkezései az irányadók.

6. § A Tervtanács titkársági feladatait ellátó személy az Önkormányzat alkalmazásban lévő főépítész munkáját segítő munkavállaló (továbbiakban: titkár). A Tervtanácsi titkársági feladatok magába foglalják a Tervtanács munkájának segítését, a működésével összefüggő egyéb mindennemű adminisztratív feladatokat. A titkár e faladatait a Tervtanács elnökének irányításával végzi. A titkár akadályoztatása esetén feladatait a Tervtanács elnöke látja el. Együttes akadályoztatásuk esetén a polgármester gondoskodik a helyettesítésről.

4. A tervtanácsi eljárás

7. § (1) A tervtanácsi eljárás kérelemre indul. Az eljárás díj – és illetékmentes.

(2) A dokumentációt Ráckeve Város honlapján előre meghirdetett ülésnapok előtt 9 nappal, elektronikus úton, az építésügyi és örökségvédelmi hatósági eljárások elektronikus lefolytatását támogató rendszeren (a továbbiakban: ÉTDR) kell benyújtani.

(3) Az eljárás a dokumentáció ÉTDR-ben való benyújtását követő munkanapon indul.

(4) Hiánypótlásra egy alkalommal van lehetőség, annyiban amennyiben a benyújtott dokumentum nem felel meg Kr. 23. § (2) bekezdésében foglalt tartalmi követelményeknek. Ebben az esetben a titkár a dokumentum benyújtását követő munkanaptól számított 8 napon belül, legfeljebb 10 napos határidővel a benyújtott hiánypótlásra szólítja fel. Ha a hiánypótlás eredménytelenül telik el, a Tervtanács elnöke az eljárást megszünteti.

(5) Amennyiben a benyújtott dokumentáció nem a Tervtanács hatáskörébe tartozik, abban az esetben az elnök a tervtanácsi eljárást megszünteti, egyben tájékoztatja a benyújtót az illetékes Tervtanácsról.

8. § (1) A 7. § (2) bekezdése szerinti tervdokumentációt a Tervtanács tagjai és a meghívott résztvevők számára a tárgyalás előtt legalább 5 munkanappal hozzáférhetővé kell tenni.

(2) A hiánytalanul benyújtott dokumentáció, illetve a hiánytalanná vált dokumentáció esetén a Tervtanács a véleményét a benyújtást, illetve hiánytalanná válást követő munkanaptól számított 15 napon belül alakítja ki. E határidő elmulasztása esetén a véleményt megadottnak kell tekinteni.

(3) A Tervtanács véleménye ellen kifogásnak van helye, melyet a Pest Vármegyei Kormányhivatalban működő állami főépítésznél kell előterjeszteni.

9. § (1) A tervtanácsi ülésre tagként részt vesz:

a) az elnök által felkért személy,

b) a Pest Vármegyei Építész Kamara képviselője.

(2) A tervtanácsi ülésére tanácskozási joggal meg kell hívni:

a) a véleményezendő dokumentáció benyújtója, építészeti – műszaki terv esetén a tervezőjét,

b) védett természeti területet, Natura 2000 területet, az országos ökológiai hálózatot, a tájképvédelmi szempontból kiemelten kezelendő övezetet, a tájképvédelmi terület övezetét érintő ügyben a természetvédelmi hatóság, illetve a természetvédelmi kezelő képviselőjét.

(3) A tervtanácsi ülésre indokolt esetben tanácskozási joggal az elnök meghívhatja:

a) a tervvel érintett más személyt, szervezetet, illetve a hatóság képviselőjét;

b) indokolt esetben a benyújtott tervvel kapcsolatos szakági szakértőket;

c) a polgármestert,

d) az alpolgármestert,

e) az építésügyi hatóság tárgyban érintett szervezeti egységének vezetőjét,

f) a beruházót (építtetőt).

(4) A Tervtanács tagi tisztsége megszűnik a felkérés időtartamának lejártával, a tag halálával, lemondásával vagy a felkérés visszavonásával, összeférhetetlenséggel.

10. § (1) A Tervtanács az ügyrendjében meghatározott eltérő összetételben, de – az elnökkel együtt – legalább 3 taggal ülésezik. A Tervtanács ülése akkor határozatképes, ha azon a meghívott tagok többsége – de legalább 3 fő – jelen van.

(2) A Tervtanács üléséről jegyzőkönyv és hangfelvétel készül.

(3) A jegyzőkönyvet annak készítője és az elnök írja alá minden oldalon.

(4) Az ülések nem nyilvánosak.

(5) A Tervtanács a döntéseit egyszerű szótöbbséggel hozza meg. Szavazategyenlőség esetén az elnök szavazata dönt.

(6) A tervtanácsi tagok jogaikat személyes jelenlét helyett elektronikus hírközlő eszközök igénybevételével – így interaktív kommunikációt lehetővé tevő, képi megjelenítésű információ-technikai eszközzel vagy telefonon történő bekapcsolódással – is gyakorolhatják. Az ügyrendben meghatározott létszám a Tervtanács határozatképességének ez esetben is feltétele. A határozatképességnél az elektronikus úton történő részvételt is figyelembe kell venni.

11. § Az elnöke az egyes szakkérdések tisztázása, illetve a Tervtanács megalapozottabb vélemény-nyilvánítása érdekében bírálót kérhet fel, a Kr.-ben meghatározott előírások szerint.

5. A Tervtanács szakmai véleményének kialakítása

12. § (1) A Tervtanács a benyújtott építészeti-műszaki tervdokumentáció szakmai véleményezése során a Kr.-ben felsorolt szempontoknak való megfelelést vizsgálja.

(2) A Tervtanács a szakmai véleményét – tervtanácsi állásfoglalást vagy a tervtanácsi konzultációs véleményt - az (1) bekezdésben meghatározott szempontok vizsgálata alapján alakítja ki.

(3) A Tervtanács véleményében a tervdokumentációt engedélyezésre, illetve a tervdokumentáció alapján az építési tevékenységet

a) megvalósításra – feltétel meghatározásával vagy feltétel nélkül – ajánlja, vagy

b) megvalósításra nem ajánlja.

(4) A tervtanácsi állásfoglalást, illetve a tervtanácsi konzultációs véleményt az elnök a jegyzőkönyvben és mellékleteiben foglaltak alapján külön dokumentumba foglalja, mely tartalmazza:

a) az (1) bekezdés szerinti szempontok vizsgálatát;

b) a vélemény számát;

c) a (3) bekezdés szerint megfogalmazott javaslatot;

d) a (3) bekezdés szerinti javaslat indokolását, a javasolt módosítási elemekkel, valamint

e) figyelemfelhívásként tartalmazhatja a helyi építési szabályzat rendelkezéseire vonatkozó észrevételeket.

(5) A tervtanácsi véleményt a Tervtanács titkára az ÉTDR felületen megküldi a kérelem benyújtójának.

(6) Az elnök – a Tervtanács titkárának közreműködésével – a Polgármesteri Hivatal iratkezelési szabályai szerint a jegyzőkönyvet és annak mellékleteit, valamint a Tervtanács állásfoglalását, továbbá a tervdokumentáció egy példányát és az azt tartalmazó digitális adathordozót nyilvántartásba veszi és megőrzi.

(7) A településképi vélemény ellen a közlésétől számított 15 napon belül kifogásnak van helye. A kifogást a magyar építészetről szóló 2023. évi C. törvény 98. § (4) bekezdése szerint az állami főépítészhez vagy a területi tervtanácshoz lehet benyújtani.

6. A Tervtanács ügyrendje

13. § (1) A Tervtanács működésére vonatkozó, a jelen rendeletben nem szabályozott egyéb részletes szabályokat a Tervtanács ügyrendje tartalmazza. A Tervtanács ügyrendjét a tervtanács elnökének javaslata alapján a Polgármester hagyja jóvá.

(2) A Tervtanács ügyrendjében meg kell határozni különösen:

a) az üléseken részt vevő tagok számának meghatározása a tárgyalandó dokumentumok tartalmától függően,

b) elnök további jogköreit,

c) tagok tiszteletdíját,

d) eljárás részletes rendjét,

e) eljárás megindításához szükséges kérelem-nyomtatványt

f) benyújtott dokumentáció minősítésével kapcsolatos szempontrendszer,

g) a Tervtanács által kialakított vélemény közlésének módját,

h) a titkár feladatait.

(3) A Tervtanács ügyrendjét Ráckeve Város honlapján közzé kell tenni.

14. § Hatályát veszti a helyi építészeti-műszaki tervtanács létrehozásáról, működési feltételeiről és eljárási szabályainak megállapításáról szóló 12/2021. (VII. 5.) önkormányzati rendelet.

15. § E rendelet előírásait a hatályba lépését követően indított ügyekben kell alkalmazni.

16. § Ez a rendelet 2025. április 15-én lép hatályba.