Szigetszentmárton Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2024. (IV. 18.) önkormányzati rendeletének indokolása

az elhagyott hulladék felszámolásához szükséges helyi intézkedésekről

Hatályos: 2024. 05. 31

Szigetszentmárton Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2024. (IV. 18.) önkormányzati rendeletének indokolása

2024.05.31.
az elhagyott hulladék felszámolásához szükséges helyi intézkedésekről
Részletes indokolás
Az 1–7. §-hoz
A hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény (a továbbiakban: Ht.) jelentős módosításokon esett és esik át. E módosítások alapjaiban érintik az önkormányzatok hulladékgazdálkodással kapcsolatos feladatait. A hulladékgazdálkodási közszolgáltatási tevékenységet 2023. július 1-jétől az állam saját hatáskörben látja el az újonnan kialakítandó koncessziós rendszer bevezetésével, a hulladékgazdálkodási közfeladat ellátása az állam közfeladata. A helyi önkormányzatokra vonatkozó szabályok az alapjaiban új rend szerint működő hulladékgazdálkodás miatt alapvetően megváltoztak. A Ht. 35. § (1) bekezdésében a helyi önkormányzatok által önkormányzati rendeletükben szabályozható feladatok közül kizárólag az elhagyott hulladékkal kapcsolatos rendelkezés marad hatályban: „35. § (1): A települési önkormányzat képviselő-testülete önkormányzati rendeletben állapítja meg: h) az elhagyott hulladék felszámolásához szükséges helyi intézkedések körét.”
Tehát a helyi önkormányzatoknak kizárólag az elhagyott hulladékkal kapcsolatos szabályokat kell önkormányzati rendeletben rögzíteniük. Módosult a Ht. 88. § (4) bekezdése is, a felhatalmazó rendelkezések közül csak az alábbi rendelkezés van hatályban: „88. § (4) Felhatalmazást kap a települési önkormányzat képviselő-testülete, hogy rendeletben állapítsa meg: c) a közterület tisztán tartására vonatkozó részletes szabályokat;”
Ezzel párhuzamosan megszűnt a települési önkormányzat hulladékgazdálkodási közszolgáltatás megszervezésével kapcsolatos feladata, a Ht. szerinti hulladékgazdálkodási közfeladat az állam kizárólagos gazdasági tevékenysége. Az állami hulladékgazdálkodási közfeladat magában foglalja az eddig önkormányzati felelősségi körbe tartozó hulladékgyűjtést, szállítást továbbá ezek mellett az előkezelést és a hulladékkal való kereskedést is. A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 5. pontja alapján a települési önkormányzatok feladata marad a köztisztasági feladatok ellátása, ugyanakkor az eddigi 19. pont, amely a hulladékgazdálkodást a helyben biztosítható közfeladatok körében ellátandó helyi önkormányzati feladatként szabályozta már nem hatályos.
Tulajdonképpen a Ht. 35. §-ában foglaltak szerint egyetlen rendelkezésre redukálódnak az önkormányzati feladatok: 35. § (1) bekezdés h) pontjára, a helyi önkormányzatoknak kizárólag az elhagyott hulladékkal kapcsolatos szabályokat kell önkormányzati rendeletben rögzíteniük. Az e §-ban foglalt többi felhatalmazó rendelkezés hatályon kívül helyezésével az önkormányzati rendeleteket úgy kell módosítani, hogy megfeleljenek, a fennmaradó felhatalmazásnak. Ennek alapján a legcélszerűbb megoldás a korábbi, jelenleg hatályban lévő, a települési szilárd és folyékony hulladék összegyűjtéséről, elszállításáról és ártalommentes elhelyezéséről szóló 7/1998. (VI. 15.) önkormányzati rendelet hatályon kívül helyezése és ezzel egyidejűleg egy új rendelet megalkotása az elhagyott hulladék felszámolásához szükséges helyi intézkedésekről.
Az elhagyott hulladékkal kapcsolatban 2024. január 1. napjától változott a szabályozás. A Ht. 61. § (1)-(28) bekezdése az elhagyott hulladék felszámolása érdekében részletesen meghatározza a hulladék és az érintett ingatlan birtokosának, tulajdonosának kötelezettségeit, valamint a hulladéktól való jogszerűtlen megválás esetén megteremti a közigazgatási szankcionálás új alapjait. A hulladékgazdálkodási hatóság kötelezést, bírságot állapíthat meg, bírság meg nem fizetése esetén közérdekű munkát rendel el, a hatóság által elrendelt közérdekű munka végrehajtásáról az illetékes jegyző gondoskodik.
A Ht. 61. § szerint az elhagyott hulladékkal kapcsolatban az alábbi szabályok irányadóak a hulladék tulajdonosára, birtokosára, illetve a települési önkormányzatra és a hulladékgazdálkodási hatóságra:
1. Az ingatlanon más által, az ingatlantulajdonos hozzájárulása nélkül, ellenőrizetlen körülmények között elhelyezett vagy elhagyott hulladék elszállításának és kezelésének kötelezettsége a hulladék tulajdonosát vagy korábbi birtokosát terheli.
2. Ha a tulajdonos vagy a korábbi birtokos ismeretlen, az elhagyott hulladék felszámolásának kötelezettsége – ellenkező bizonyításig – azt az ingatlantulajdonost terheli, akinek az ingatlanán a hulladékot elhelyezték vagy elhagyták.
3. Az elhagyott hulladék felszámolására kötelezett személy a kötelezést megállapító közigazgatási hatósági döntés véglegessé válásától számított 30 napon belül gondoskodik a hulladék ingatlanról történő elszállításáról.
4. Ha a kötelezett az elszállítási kötelezettségének nem tesz eleget, a hulladékgazdálkodási hatóság közigazgatási hatóság döntésében kötelezheti az ingatlan fekvése szerinti települési önkormányzatot a végrehajtás foganatosítására. A települési önkormányzat a kötelezést megállapító közigazgatási hatósági döntés véglegessé válásától számított harminc napon belül gondoskodik az elhagyott hulladék felszámolásáról. A felszámolással összefüggésben felmerült költségek a települési önkormányzat költségvetését terhelik azzal, hogy a felmerült költség a kötelezettől adók módjára behajtandó köztartozásnak minősül és az önkormányzat bevételét képezi.
5. Ha a települési önkormányzat a kötelezettségének nem tesz eleget, a hulladékgazdálkodási hatóság a tudomásszerzéstől számított harminc napon belül gondoskodik az ingatlanon elhagyott hulladék felszámolásáról. Az ezzel összefüggésben felmerült költségek erejéig a hatóság azonnali beszedési megbízást kezdeményez a települési önkormányzat ellen. Az így befolyt összeg a hulladékgazdálkodási hatóság bevételét képezi.
Az előterjesztés mellékletét képező rendelet-tervezet az új jogszabályi környezetnek megfeleltetve tartalmazza a szabályokat, ezzel megfelelve a magasabb szintű jogszabályi előírásoknak.
A környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 46. § (2) bekezdés c) pontjában biztosított jogkörében eljáró Pest Vármegyei Önkormányzat állásfoglalását és a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 48. § (3) bekezdésében biztosított véleményezési jogkörében eljáró Pest Vármegyei Kormányhivatal véleményét előzetesen önkormányzatunk hivatala kikérte, mindkét szerv a rendelet megalkotását támogatta és annak tervezett szövegezésével egyetértett.
A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 13. § (1) bekezdés 5. pontjában meghatározott környezet-egészségügyre (köztisztaság, települési környezet tisztaságának biztosítása) vonatkozó közfeladat szabályozására egy teljesen új rendelet megalkotására teszek javaslatot, amely a Képviselő-testület döntését követően 2024. május 31. napjával lépne hatályba, annak érdekében, hogy a lakosság számára is biztosíthassunk megfelelő időt a szabályozás megismerésére.
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § alapján az előterjesztés tartalmazza az indoklást.
ELŐZETES HATÁSVIZSGÁLAT
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. § (1) bekezdése alapján az alábbiakról tájékoztatom a tisztelt képviselő-testületet:
A tervezett jogszabály jelentősnek ítélt hatásai:

Társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása

A rendelet megalkotása számottevő társadalmi, gazdasági hatással nem jár, a tervezetben foglalt szabályozás megalkotásával jogszabályi kötelezettségének tesz eleget a képviselő-testület. Jelentős költségvetési hatása nincs.

Környezeti, egészségi következménye

A rendelet megalkotásának közvetlen környezeti és egészségügyi következményei pozitívok. Az illegálisan lerakott hulladék felszámolásának hatékonyságát ösztönzi, ezzel a környezetet ért negatív hatásokat csökkenti

Adminisztratív terheket befolyásoló hatása

A feladat adminisztratív többletteherrel jár.

Jogszabály megalkotásának szükségessége, elmaradásának várható következménye

A feladatra vonatkozóan a rendelet megalkotásának a jogharmonizációs törekvések biztosítása miatt van szükség, a képviselő-testületnek kötelessége rendeleteinek időszakonként történő felülvizsgálata és a hatályos jogi környezethez történő igazítása, illetve rendeleteinek hatályon kívül helyezése amennyiben az indokolt.

Jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek

A rendelet-tervezet nem jár a feltételek módosításával, a meglévő szervezetrendszer és tárgyi, pénzügyi feltételek biztosítása elegendő és rendelkezésre állnak.

A helyi rendelet megalkotását a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény
18. §-ában foglaltaknak megfelelően eljárva az alábbiak szerint indokolom:
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (továbbiakban: Jat.) 18. § (1) bekezdése szerint a jogszabály tervezetéhez a jogszabály előkészítője indokolást csatol, amelyben bemutatja azokat a társadalmi, gazdasági, szakmai okokat és célokat, amelyek a javasolt szabályozást szükségessé teszik, továbbá ismerteti a jogi szabályozás várható hatásait, és az álláspontját az indokolás közzétételéről. A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 2. pontjában meghatározott, a környezet-egészségügy (köztisztaság) fenntartására vonatkozó közfeladat szabályozása az önkormányzat kötelező feladata, melynek a jelenlegi rendelet hatályon kívül helyezésével és egy új rendelet megalkotásával teszünk eleget. A rendelet megalkotását a rendelet-tervezet előterjesztése további részletességgel tartalmazza.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
1.-2. §-hoz
Az általános rendelkezéseket tartalmazza, meghatározza a rendelet hatályát.
3.-5. §-hoz
A rendelet részletezi a helyi intézkedések körét, amelyek az elhagyott hulladék felszámolásához szükségesek (felderítés, gyűjtés, szállítás, kezelés), továbbá tartalmazza az elhagyott hulladékkal kapcsolatos jogkövetkezményeket, annak eljárásrendjét és a helyszíni bírság lehetőségét.
6. §-hoz
Hulladékgazdálkodási tárgyú önkormányzati rendelet hatályon kívül helyezéséről rendelkezik.
7. §-hoz
A rendelet hatálybalépéséről rendelkezik. A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 7. § (1) bekezdése úgy rendelkezik, hogy „A jogszabályban meg kell határozni a hatálybalépésének napját, amely a jogszabály kihirdetését követő valamely nap lehet.”