Tököl Város Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2025. (II. 13.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat 2025. évi költségvetéséről

Hatályos: 2025. 02. 14

Tököl Város Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2025. (II. 13.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat 2025. évi költségvetéséről

2025.02.14.

[1] Tököl Város Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében,

[2] az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

A rendelet hatálya

1. § A rendelet hatálya Tököl Város Önkormányzatára (a továbbiakban: Önkormányzat), a képviselő-testületre és annak bizottságaira, a polgármesterre, polgármesteri hivatalra és az Önkormányzat költségvetési szervként működő intézményeire (a továbbiakban az intézmény).

A címrend

2. § Az Önkormányzat, a Polgármesteri Hivatal és az intézmények – külön-külön – alkotnak egy-egy címet.

Az Önkormányzat bevételei és kiadásai

3. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat, a Polgármesteri Hivatal és az intézmények tárgyévi költségvetésének összes bevételét és kiadását 3.023.435.000 Ft-ban, azaz – Hárommilliárd-huszonhárommillió-négyszázharmincötezer — forintban állapítja meg, melynek jogszabály szerint előírt bontását e rendelet „1. Város összesen” jelű tábla (továbbiakban 1. melléklet) tartalmazza.

(2) A Képviselő-testület az Önkormányzat, a Polgármesteri Hivatal és az intézmények

a) 2.747.172.000 Ft költségvetési bevétellel,

b) 2.939.690.932 Ft költségvetési kiadással,

c) - 192.518.932 Ft költségvetési egyenleggel

állapítja meg.

(3) A Képviselő-testület a hiány finanszírozását belső forrásból - a 2024. évi áthozott - maradvány igénybevételével biztosítja.

(4) A Képviselő-testület az Önkormányzat, a Polgármesteri Hivatal és az intézmények

a) finanszírozási bevételét 276.263.000 Ft-ban,

b) finanszírozási kiadását 83.744.068 Ft-ban,

c) költségvetési működési hiányát 5.863.932 Ft-ban,

d) költségvetési felhalmozási hiányát 186.655.000 Ft-ban,

e) költségvetési hiány külső finanszírozását 0 Ft-ban

állapítja meg, így egyensúlyban tartva a költségvetést, összességében hiányt nem eredményezve. A fentiek jogszabály szerint előírt bontását, mérlegszerűen e rendelet „1. Város mérleg” jelű tábla (a továbbiakban az 1. melléklet) tartalmazza.

(5) A Képviselő-testület az alábbi mellékletek szerint hagyja jóvá az Önkormányzat, a Polgármesteri Hivatal és az intézmények összes bevételét és kiadását, a jogszabály szerint előírt bontásban és tartalommal:

a) a b)–i) pont szerinti bevételeket és kiadásokat összesítve az „2. Város összesen” jelű tábla (a továbbiakban 2. melléklet ),

b) az Önkormányzat bevételeit és kiadásait a „3. Önkormányzat” jelű tábla (a továbbiakban a 3. melléklet),

c) a Polgármesteri Hivatal bevételeit és kiadásait a „4. Polgármesteri Hivatal” jelű tábla, (a továbbiakban a 4. melléklet),

d) a Hagyományőrző Óvoda bevételeit és kiadásait a „5. Hagyományőrző Óvoda” jelű tábla (a továbbiakban a 5. melléklet),

e) a Horvát Óvoda bevételeit és kiadásait az „6. Horvát Óvoda” jelű tábla (a továbbiakban a 6. melléklet),

f) a Napsugár Óvoda bevételeit és kiadásait a „7. Napsugár Óvoda” jelű tábla (a továbbiakban a 7. melléklet),

g) a Szivárvány Óvoda bevételeit és kiadásait a „8. Szivárvány Óvoda” jelű tábla (a továbbiakban a 8. melléklet),

h) a Bölcsőde bevételeit és kiadásait a „9. Bölcsőde” jelű tábla (a továbbiakban a 9. melléklet),

i) a Művelődési Központ és Könyvtár bevételeit és kiadásait a „10. Művelődési Központ” jelű tábla (a továbbiakban a 10. melléklet),

(6) A Képviselő-testület a (5) bekezdésben meghatározott mellékletek szerint határozza meg a költségvetési létszámkereteket.

(7) A Képviselő-testület az Önkormányzat tárgyévi költségvetésének összes felújítási kiadását10.000.000 Ft-ban, azaz – Tízmillió forintban állapítja meg, melynek jogszabály szerint előírt bontását e rendelet 11. melléklete tartalmazza.

(8) A Képviselő-testület az Önkormányzat, a Polgármesteri Hivatal és az intézmények tárgyévi költségvetésének összes beruházási kiadását 313.816.000 Ft-ban, azaz – Háromszáztizenhárommillió-nyolcszáztizenhatezer - forintban állapítja meg, melynek bontását e rendelet 12. melléklete tartalmazza.

(9) A Képviselő-testület az Önkormányzat tárgyévi

a) általános tartalékát 8.968.000 Ft-ban, azaz – Nyolcmillió-kilencszázhatvannyolcezer - forintban,

b) működési céltartalékát 5.000.000 Ft-ban, azaz – Ötmillió – forintban,

c) felhalmozási céltartalékát 5.000.000 Ft-ban, azaz – Ötmillió - forintban állapítja meg.

(10) A tartalékok kimutatását e rendelet 13. melléklete tartalmazza.

(11) A rendelet 14. melléklete tartalmazza az Önkormányzat előirányzat felhasználási ütemtervét.

(12) Az európai uniós támogatással megvalósuló programok, projektek bevételeit és kiadásait, valamint az önkormányzaton kívüli ilyen projektekhez történő hozzájárulásokat a 15. melléklet, a bevételkiesést jelentő közvetett támogatások bemutatását a 16. melléklet tartalmazza.

(13) A Képviselő-testület az Önkormányzat, a Polgármesteri Hivatal és az intézmények több éves kihatással járó feladatainak előirányzatait éves bontásban e rendelet 17. melléklete szerint fogadja el azzal, hogy a későbbi évek előirányzatait véglegesen az adott évi költségvetés elfogadásakor állapítja meg.

(14) Az Önkormányzat hitelállományát e rendelet 18. melléklete tartalmazza, a Környezetvédelmi Alap bevételeit és kiadásait a 19. melléklet mutatja be.

(15) A Képviselő-testület a céljellegű támogatásokat a 20. melléklet szerint, a központi alrendszerből származó forrásokat a 21. melléklet szerint, a lakosságnak nyújtott támogatásokat a 22. melléklet szerint fogadja el.

(16) Az Önkormányzat, a Polgármesteri Hivatal és az intézmények kötelező, önként vállalt és államigazgatási feladatait a 23. melléklet mutatja be.

(17) Az Önkormányzat, a Polgármesteri Hivatal és az intézmények középtávú tervszámait a 24. melléklet mutatja be.(18) Az Önkormányzat, a Polgármesteri Hivatal és az intézmények részletes bevételi és kiadási tervszámait kormányzati funkciók szerinti bontásban a 25–26. melléklet mutatja be.

A költségvetés végrehajtásának szabályai

4. § (1) A költségvetési rendelet módosítása a Képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik.

(2) A költségvetési szerveknek a jóváhagyott éves költségvetés alapján, a vonatkozó jogszabályokban, valamint az alapító okiratukban meghatározott követelmények és feltételek érvényesítésével kell működniük és gazdálkodniuk a gazdaságosságra, a hatékonyságra és az eredményességre vonatkozó előírások, a gazdálkodási, számviteli szabályok maradéktalan betartása, és az ellenőrizhetőség szempontjainak biztosítása mellett.

(3) A Képviselő-testület felhatalmazza az önkormányzati költségvetési szerveket a költségvetésben előírt bevételek beszedésére és a jóváhagyott kiadások teljesítésére.

(4) A költségvetési szerveknél a tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését. Amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be, a tervezett kiadási előirányzatok nem teljesíthetők.

(5) A költségvetési szervek a költségvetésben jóváhagyott kiadási és bevételi előirányzataikat saját hatáskörben módosíthatják, a kiadási előirányzatokon belül átcsoportosítást hajthatnak végre a (6)–(9) bekezdésben foglaltak szerint.

(6) Az átcsoportosítás nem irányulhat a személyi juttatások előirányzatainak növelésére, kivéve az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011.(XII.31.) Korm. rendelet 36. § (2) bekezdésében foglalt eseteket.

(7) A költségvetési szervek az államháztartáson belülről kapott működési és felhalmozási célú támogatásokat, valamint az államháztartáson kívülről átvett működési és felhalmozási célú pénzeszközöket – a kapcsolódó célnak megfelelően- saját hatáskörben felhasználhatják.

(8) Az előirányzatok felett részleges jogkörrel rendelkező költségvetési szervek esetében az előirányzatok módosítására csak a pénzügyi-gazdasági feladatok ellátására kijelölt előirányzatok felett teljes jogkörrel rendelkező költségvetési szerv gazdasági vezetőjével történő előzetes egyeztetés alapján, annak egyetértésével kerülhet sor.

(9) A költségvetési szervek a saját hatáskörben végrehajtott előirányzat módosításokat kötelesek a felügyeleti szervnek 60 napon belül beterjeszteni, melyről a polgármester a képviselő-testületet 30 napon belül tájékoztatja. Az előirányzatok felett részleges jogkörrel rendelkező költségvetési szervek e kötelezettségüknek a pénzügyi-gazdasági feladatok ellátására kijelölt előirányzatok felett teljes jogkörrel rendelkező költségvetési szerv adatszolgáltatása útján tesznek eleget.

(10) A költségvetési szervek vezetői felelősek a feladatfinanszírozási rendszerben biztosított feladatalapú támogatás igényléséhez szolgáltatott adatok valódiságtartalmáért (létszám stb.), az elszámolásokhoz szükséges dokumentumok helyességért, valamint kötelesek az elszámolások alapját képező nyilvántartásokat, dokumentumokat naprakészen vezetni.

(11) Önkormányzati támogatási igénnyel járó pályázatok benyújtásához a képviselő-testület előzetes engedélye szükséges. Az olyan pályázatok benyújtására, melyek saját forrást nem igényelnek, vagy a szükséges saját forrás rendelkezésre áll, de a következő évekre költségvetési kihatással járnak, a képviselő-testület előzetes engedélye alapján kerülhet sor.

(12) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert az önkormányzat számláin lévő, átmenetileg szabad pénzeszközök elkülönített (lekötött) betétként történő elhelyezésére, vagy államilag garantált forgatási célú értékpapírok vásárlására.

(13) A Képviselő-testület – figyelemmel a 176/2024. (XI.28.) számú képviselő-testületi határozatban foglaltakra – felhatalmazza a Polgármestert, hogy az intézmények zavartalan működésének biztosítására, a tervezett költségvetési bevételek terhére, átmeneti időre évközi hitelt (munkabérhitelt és folyószámlahitelt) vegyen igénybe éven belüli visszafizetéssel.

(14) A cafetéria-juttatásának összege a köztisztviselők esetében bruttó 200.000 Ft/fő/év, az Önkormányzat és az Önkormányzat költségvetési szervei által foglalkoztatottak esetében nettó 72.000 Ft/fő/év.

(15) Jutalmazásra a rendszeres személyi juttatások eredeti előirányzatának maximum 15%-a használható fel.

(16) Tököl Város Önkormányzatának Napsugár Napközi Otthonos Óvodája harmadik óvodai csoportjának 2 óvodapedagógusi és 1 dajkai üres álláshelyére jutó személyi juttatás és járulékai előirányzata zárolásra kerül 2025. augusztus 15. napjáig.

5. § Az Önkormányzat, a Polgármesteri Hivatal és az intézmények előző évi maradványát a Képviselő-testület hagyja jóvá. Az Önkormányzat, a Polgármesteri Hivatal és az intézmények maradványuk megállapítása során maradványt terhelő kötelezettségként csak olyan kötelezettség-vállalást mutathat ki, amely a beszámolás évében keletkezett és kötelezettségvállalási dokumentummal igazolni tud. A Képviselő-testület a szabad (kötelezettség-vállalással nem terhelt) maradvány terhére felhasználási kötelezettséget állapíthat meg, abból elvonhat.

6. § (1) A 2025. évi költségvetésből finanszírozott, támogatott szervezetek, magánszemélyek legkésőbb 2026. január 31-ig kötelesek a számukra céljelleggel (nem szociális juttatásként) juttatott összegek rendeltetésszerű felhasználásáról számot adni. A benyújtott elszámolásokról szóló beszámolót – bizottsági véleményekkel – a képviselő-testület elé kell terjeszteni.

(2) A számadási határidő elmulasztása a finanszírozás, támogatás felfüggesztését, jogszabálysértés vagy nem rendeltetésszerű felhasználás visszafizetési kötelezettség elrendelését vonja maga után.

(3) A finanszírozási, támogatási összeg tervezett céltól eltérő felhasználását a Képviselő-testület engedélyezheti.

(4) A Képviselő-testület a támogatási összeg folyósításával, ellenőrzésével, elszámolásával a Polgármesteri Hivatalt bízza meg.

(5) Az e §-ban szabályozott kérdésekről a finanszírozott, támogatott szervezettel, magánszeméllyel megállapodásban kell rendelkezni. A megállapodás megkötésére a képviselő-testületi döntés alapján a polgármester jogosult. A támogatás csak a támogatási szerződés megkötését követően nyújtható.

7. § Az Önkormányzat költségvetéséből nyújtott, nem normatív, céljellegű, fejlesztési támogatások kedvezményezettjeinek nevére, a támogatás céljára, összegére, továbbá a támogatási program megvalósítási helyére vonatkozó adatokat a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján (helyben szokásos módon), valamint az önkormányzat hivatalos honlapján legkésőbb a döntés meghozatalát követő hatvanadik napig közzé kell tenni. A közzétételre nem kerül sor, ha a döntéstől számított 60 napon belül a támogatást visszavonják vagy arról a kedvezményezett lemond. A közzététel mellőzhető, ha a támogatás az adott költségvetési évben egybeszámítva nem éri el a 200.000 Ft-ot.

8. § (1) Az Önkormányzat, a Polgármesteri Hivatal és az intézmények pénzeszközei felhasználásával, vagyonnal történő gazdálkodással összefüggő – a nettó ötmillió forintot elérő vagy azt meghaladó értékű árubeszerzésre, építési beruházásra, szolgáltatás-megrendelésre, vagyonértékesítésre, vagyonhasznosításra, vagyon vagy vagyoni értékű jog átadására, valamint koncesszióba adásra vonatkozó szerződések megnevezését (típusát), tárgyát, a szerződést kötő felek nevét, a szerződés értékét, határozott időre kötött szerződés esetében annak időtartamát, valamint az említett adatok változásait közzé kell tenni a szerződés létrejöttét követő hatvan napon belül. A közzétételről a szerződést kötő személy gondoskodik. A közzététel módjára a 7. §-ban foglalt rendelkezések az irányadók.

(2) A szerződés értéke alatt a szerződés tárgyáért kikötött – általános forgalmi adó nélkül számított – ellenszolgáltatást kell érteni, ingyenes ügylet esetén pedig a vagyon piaci vagy könyv szerinti értéke közül a magasabb összeget kell figyelembe venni. Az időszakonként visszatérő – egy évnél hosszabb időtartamra kötött – szerződéseknél az érték kiszámításakor az ellenszolgáltatás egy évre számított összegét kell alapul venni. Az egy költségvetési évben ugyanazon szerződő féllel kötött azonos tárgyú szerződések értékét az (1) bekezdés szerinti közzétételi kötelezettség szempontjából egybe kell számítani.

9. § A Polgármester szükség szerint dönt az általános tartalék felhasználásáról nettó 3.000eFt-ig, 3.000eFt és 5.000eFt értékhatár között a bizottsági elnökökkel és az alpolgármesterrel történő egyeztetést követően, ilyen döntéséről a következő képviselő-testületi ülésen beszámol.

10. § Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodás, rendelkezés során a Tököl Önkormányzat vagyonáról, a vagyontárgyak feletti tulajdonosi jogok gyakorlásáról szóló 15/2012. (IX.17.) számú önkormányzati rendelet szabályai az irányadók.

11. § (1) A nettó 20 millió forintot meghaladó, a közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII. törvény (a továbbiakban Kbt.) hatálya alá tartozó, de közbeszerzési értékhatárt el nem érő beszerzéseket az önkormányzat külön szabályozza a Közbeszerzési szabályzat XIV. fejezetében.

(2) A Kbt. hatálya alá tartozó, a nettó 2 millió forintot meghaladó, de a nettó 20 millió forintot el nem érő beszerzések esetén legalább 3 ajánlat beszerzése szükséges és a beszerzés nyertesét a képviselő-testület választja ki.

(3) A Kbt. hatály alá tartozó, a nettó 2 millió forintot el nem érő beszerzések esetén a beszerzés tárgyáról és általában kért ellenértékéről tájékozódni kell. A beszerzés során a legkedvezőbb feltételeket kínáló, vagy a legalacsonyabb ellenszolgáltatást kérő személy, illetve szervezet kerülhet kiválasztásra, melyről a polgármester dönt.

12. § E rendeletben nem szabályozott kérdésekben a költségvetés végrehajtása során a hatályos jogszabályok szerint kell eljárni, különös tekintettel a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényre, az államháztartásról szóló 2011.évi CXCV. törvényre, Magyarország 2025. évi központi költségvetéséről szóló 2024. évi LXXIV. törvényre, valamint az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011.(XII.31.) számú Kormányrendeletre.

13. § Ez a rendelet 2025. február 14-én lép hatályba.