Halásztelek Város Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2016(III.24.) önkormányzati rendelete
a pénzbeli és természetben nyújtható szociális és gyermekvédelmi, valamint a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról szóló 5/2015. (II.12.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2016. 03. 24- 2016. 03. 24Halásztelek Város Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2016(III.24.) önkormányzati rendelete
a pénzbeli és természetben nyújtható szociális és gyermekvédelmi, valamint a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról szóló 5/2015. (II.12.) önkormányzati rendelet módosításáról
2016-03-24-tól 2016-03-25-ig
Halásztelek Város Önkormányzatának Képviselő-testülete (továbbiakban: Képviselő-testület) az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) 1.§ (2) bekezdésében, 10.§ (1) bekezdésében, a 26.§-ában, a 32. § (3) bekezdésében, a 45. §-ában, a 48.§ (4) bekezdésében, a 92. § (1) bekezdésében, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) 18. § (2) bekezdésében, 29. § (2) bekezdésében, 131. § (1) bekezdésében, és a 162. § (5) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az alábbi rendeletet alkotja.
1.§
Az Ör. 18. §-nak a helyébe az alábbi rendelkezés.
„18. §
(1) Az önkormányzat házi segítségnyújtás keretében gondoskodik elsősorban azon személyekről, akik otthonukban önmaguk ellátására saját erőből nem képesek és róluk nem gondoskodnak.
(2) Az önkormányzat a szolgáltatást a Halásztelki Humánszolgáltató Központ Család- és Gyermekjóléti Szolgálatán keresztül biztosítja.
(3) A házi segítségnyújtás igénybevételét megelőzően vizsgálni kell a gondozási szükségletet. A kérelem alapján az intézményvezető által felkért szakértő végzi el az igénylő gondozási szükségletének vizsgálatát.
(4) A jogosultságot az Intézményvezető állapítja meg a gondozási szükséglet vizsgálat és a benyújtott igazolások alapján.
(5) A gondozási szükséglet vizsgálat eredményeként szociális segítés vagy személyi gondozás kerül megállapításra.
(6) Szociális segítés keretében biztosítani kell
a) a lakókörnyezeti higiénia megtartásában való közreműködést,
b) a háztartási tevékenységben való közreműködést,
c) a veszélyhelyzetek kialakulásának megelőzésében és a kialakult veszélyhelyzet elhárításában történő segítségnyújtást,
d) szükség esetén a bentlakásos szociális intézménybe történő beköltözés segítését.
(7) Személyi gondozás keretében biztosítani kell
a) az ellátást igénybe vevővel a segítő kapcsolat kialakítását és fenntartását,
b) a gondozási és ápolási feladatok elvégzését,
c) az (6) bekezdés szerinti feladatokat.
(8) Az önkormányzat a szolgáltatás díját
a) 450 Ft/ órában határozza meg, ha az igénylő jövedelme kevesebb, mint az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 450%-a,
b) 600 Ft/ órában határozza meg, ha az igénylő jövedelme több, mint az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 450%-a.
(9) Nem kell térítési díjat fizetni, ha a kérelmező nem rendelkezik jövedelemmel, vagy jövedelme nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét.
(10) A házi segítségnyújtásért fizetett térítési díj a kérelmező jövedelmének 25%-át nem haladhatja meg.
(11) A szolgáltatás igénylése iránti kérelmet e rendelet 1. sz. melléklete tartalmazza.
(12) A Halásztelki Humánszolgáltató Központ intézményvezetője az e rendelet 2. sz. mellékletét képező megállapodást köt a szolgáltatást igénybe vevővel.”
2. §
Az Ör. 1. mellékletének helyébe az alábbi melléklet lép:
„KÉRELEM 1.számú melléklet
a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátás igénybevételéhez
1. Az ellátást kérelmező adatai:
Név:……………………………………………………………………………………………………….
Születési név:……………………………………………………………………………………………
Anyja neve:……………………………………………………………………………………………….
Születési helye, időpontja:………………………………………………………………………………..
Lakóhelye:………………………………………………………………………………………………..
Tartózkodási helye:……………………………………………………………………………………….
Állampolgársága:…………………………………………………………………………………………
Bevándorolt, letelepedett vagy menekült, hontalan jogállása, szabad mozgás és tartózkodás joga: ……..……………………………………………………………………………………………..
Társadalombiztosítási Azonosító Jele:……………………………………
Az ellátást kérelmező cselekvőképes: igen nem
Amennyiben nem, úgy
törvényes képviselőjének:
a) neve:…………………………………………………………………………………………….
b) lakóhelye:………………………………………………………………………………………
c) telefonszáma:……………………………………………………………………………………
a tartására kötelezett személy:
a) neve:…………………………………………………………………………………………….
b) lakóhelye:………………………………………………………………………………………
c) telefonszáma:……………………………………………………………………………………
Legközelebbi hozzátartozójának:
a) neve:…………………………………………………………………………………………….
b) lakóhelye:………………………………………………………………………………………
c) telefonszáma:……………………………………………………………………………………
2. A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátás igénybevételére vonatkozó adatok:
- Szociális étkeztetés igénybevétele: □
Mely időponttól kéri a szolgáltatás biztosítását (hónap, nap): ………………………………………
Milyen gyakorisággal kéri a szolgáltatás biztosítását: ……………………………………..
Az étkeztetés módja: (megfelelő részt szíveskedjen jelölni)
a) elvitellel □
b) kiszállítással □
- Házi segítségnyújtás igénybevétele: □
Mely időponttól kéri a szolgáltatás biztosítását (hónap, nap): ………………………………………
Milyen gyakorisággal kéri a szolgáltatás biztosítását: ……………………………………..
Igényelt segítség: ……………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………….
3. A kérelemhez mellékelni kell: személyi igazolvány, lakcímkártya, TAJ - kártya másolatát.
NYILATKOZAT TÁJÉKOZTATÁSRÓL
A szociális ellátásról, igénybevételének feltételeiről tájékoztatásban részesültem, az abban foglaltakat tudomásul vettem
…………………………………………………...
Az ellátást igénybe vevő (törvényes képviselő) aláírása
NYILATKOZAT ADATKEZELÉSHEZ
Alulírott.........................................................nyilatkozom, hogy a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvény által biztosított adatkezeléshez történő hozzájárulási jogomról, valamint a szolgáltatás igénybevételével járó adat-nyilvántartási kötelezettségről tájékoztatásban részesültem.
Aláírásommal, önkéntesen hozzájárulok / nem járulok hozzá, hogy a Halásztelki Humánszolgáltató Központ Család- és Gyermekjóléti Szolgálata, 2314 Halásztelek, Somogyi Béla u. 50-52., a személyes adataimról a nyilvántartást vezesse, hivatalos megkeresés esetén azokról adatot szolgáltasson, az együttműködés során tudomására jutott különleges adataimat a mindenkori hatályos jogszabályokban előírtak szerint kezelje.
…………………………………………………...
Az ellátást igénybe vevő (törvényes képviselő) aláírása
I. EGÉSZSÉGI ÁLLAPOTRA VONATKOZÓ IGAZOLÁS
(a háziorvos, kezelőorvos tölti ki)
Név (születési név): .........................................................................................................................
Születési hely, idő: ...........................................................................................................................
Lakóhely: ........................................................................................................................................
Társadalombiztosítási Azonosító Jel: ................................................................................................
1. Házi segítségnyújtás, jelzőrendszeres házi segítségnyújtás, támogató szolgáltatás és nappali ellátás (idős, fogyatékos, demens személyek részére) igénybevétele esetén | |||
1.1. önellátásra vonatkozó megállapítások: | |||
önellátásra képes □ | részben képes □ | segítséggel képes □ | |
1.2. szenved-e krónikus betegségben: | |||
1.3. fogyatékosság típusa (hallássérült, látássérült, mozgássérült, értelmi sérült) és mértéke: | |||
1.4. rendszeres orvosi ellenőrzés szükséges-e: | |||
1.5. gyógyszerek adagolásának ellenőrzése szükséges-e: □ | |||
1.6. szenvedett-e fertőző betegségben 6 hónapon belül: □ | |||
1.7. egyéb megjegyzések: | |||
2. Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás igénybevételére vonatkozóan igazolom, hogy egészségi állapota alapján a jelzőrendszeres házi segítségnyújtás biztosítása | |||
indokolt □ | nem indokolt □ | ||
3. Átmeneti elhelyezés (az éjjeli menedékhely kivételével), ápolást-gondozást nyújtó, rehabilitációs intézmények, lakóotthon esetén | |||
3.1. esettörténet (előzmények az egészségi állapotra vonatkozóan): | |||
3.2. teljes diagnózis (részletes felsorolással, BNO kóddal): | |||
3.3. prognózis (várható állapotváltozás): | |||
3.4. ápolási-gondozási igények: | |||
3.5. speciális diétára szorul-e: | |||
3.6. szenvedélybetegségben szenved-e: | |||
3.7. pszichiátriai megbetegedésben szenved-e: | |||
3.8. fogyatékosságban szenved-e (típusa, mértéke): | |||
3.9. idősotthoni ellátás esetén demenciában szenved-e: | |||
3.10. gyógyszerszedés gyakorisága, várható időtartama (pl. végleges, időleges stb.), valamint az igénybevétel időpontjában szedett gyógyszerek köre: | |||
4. A háziorvos (kezelőorvos) egyéb megjegyzései: | |||
Dátum: | Orvos aláírása: | P. H. | |
II. JÖVEDELEMNYILATKOZAT
Az ellátást kérelmező személyre vonatkozó személyes adatok:
Név: ..........................................................................................................................................
Születési név: .............................................................................................................................
Anyja neve: ................................................................................................................................
Születési hely, idő: ......................................................................................................................
Lakóhely: ...................................................................................................................................
Tartózkodási hely: ......................................................................................................................
(itt azt a lakcímet kell megjelölni, ahol a kérelmező életvitelszerűen tartózkodik)
Telefonszám (nem kötelező megadni): .........................................................................................
Az 1993. évi III. törvény 117/B. §-a szerint a mindenkori intézményi térítési díjjal azonos személyi térítési díj megfizetését az ellátást igénylő vagy a térítési díjat megfizető más személy vállalja-e (a rovat kitöltése nem minősül tényleges vállalásnak):
□ igen
□ nem
Az ellátást kérelmező személyre vonatkozó jövedelmi adatok:
A jövedelem típusa | Nettó összege |
Munkaviszonyból és más foglalkoztatási jogviszonyból származó | |
Társas és egyéni vállalkozásból, őstermelői, szellemi és más önálló tevékenységből származó | |
Táppénz, gyermekgondozási támogatások | |
Nyugellátás és egyéb nyugdíjszerű rendszeres szociális ellátások | |
Önkormányzat és állami foglalkoztatási szervek által folyósított ellátások | |
Egyéb jövedelem | |
Összes jövedelem |
Kiskorú igénybe vevő esetén a családban élőkre vonatkozó (nettó) jövedelmi adatok:
A család létszáma: .................... fő | Munkaviszonyból foglalkoztatási | Társas és egyéni | Táppénz, | Önkormányzat | Nyugellátás és egyéb nyugdíjszerű | Egyéb jövedelem | |||
Az ellátást igénybe vevő kiskorú | |||||||||
A közeli | Rokoni | ||||||||
1) | |||||||||
2) | |||||||||
3) | |||||||||
4) | |||||||||
5) | |||||||||
ÖSSZESEN: | |||||||||
(szükség esetén a táblázat sorai bővíthetők) | |||||||||
Büntetőjogi felelősségem tudatában kijelentem, hogy a közölt adatok a valóságnak megfelelnek. A térítési díj megállapításához szükséges jövedelmet igazoló bizonylatokat egyidejűleg csatoltam. Hozzájárulok a kérelemben szereplő adatoknak az eljárás során történő felhasználásához.
Dátum: ................................................
................................................................
Az ellátást igénybe vevő
(törvényes képviselő) aláírása”
3. §
Az Ör. 2. mellékletének helyébe az alábbi melléklet lép:
„MEGÁLLAPODÁS 2.sz. melléklet
szociális alapellátás biztosítására
amely létrejött egyrészről Halásztelki Humánszolgáltató Központ Család- és Gyermekjóléti Szolgálata, mint szociális szolgáltatást nyújtó, másrészről........................................................... (név).............................................(település) .............................................. utca ......... szám alatti lakos, mint szociális szolgáltatást igénybe vevő között a mai napon az alábbiak szerint:
I. Az ellátás időtartama: határozatlan időtartamú határozott időtartamú
Az ellátás igénybevételének kezdő időpontja: .............. év ……............. hó .......... nap.
Az ellátás igénybevételének befejező időpontja: (határozott időtartamú ellátás esetén)
........... év .................................. hó .......... nap.
II. A szolgáltatás formája: (a választott alapellátás aláhúzandó)
1. Étkeztetés
2. Házi segítségnyújtás
III. A szolgáltatások módja, köre: (a választott aláhúzandó)
1. Étkezés esetén:
a)elvitelre
b)kiszállítással
2. Házi segítségnyújtás esetén:
- Szociális segítés keretében:
- lakókörnyezeti higiénia megtartásában való közreműködés:
- takarítás a lakás életvitelszerűen használt helyiségeiben,
- mosás,
- vasalás
- háztartási tevékenységben való közreműködés:
- bevásárlás,
- segítségnyújtás ételkészítésben és az étkezés előkészítésében,
- mosogatás,
- ruhajavítás,
- tüzelő behordása kályhához, egyedi fűtés beindítása,
- télen hó eltakarítás és síkosság-mentesítés a lakás bejárata előtt,
- kísérés,
- veszélyhelyzetek kialakulásának megelőzésében és a kialakult veszélyhelyzet elhárításában történő segítségnyújtás,
- szükség esetén a bentlakásos szociális intézménybe történő beköltözés segítése.
- Személyi gondozás keretében:
- ellátást igénybe vevővel a segítő kapcsolat kialakítása és fenntartása:
- információnyújtás, tanácsadás és mentális támogatás,
- családdal, ismerősökkel való kapcsolattartás segítése,
- az egészség megőrzésére irányuló aktív szabadidős tevékenységben való közreműködés,
- ügyintézés az ellátott érdekeinek védelmében,
- gondozási és ápolási feladatok elvégzése:
- mosdatás; fürdetés,
- öltöztetés,
- ágyazás, ágyneműcsere,
- inkontinens beteg ellátása, testfelület tisztítása, kezelése,
- haj, arcszőrzet ápolás,
- száj, fog és protézis ápolás,
- körömápolás, bőrápolás,
- folyadékpótlás, étkeztetés (segédeszköz nélkül),
- mozgatás ágyban,
- decubitus megelőzés,
- felületi sebkezelés,
- sztómazsák cseréje,
- gyógyszer kiváltása,
- gyógyszer adagolása, gyógyszerelés monitorozása,
- vérnyomás és vércukor mérése,
- hely- és helyzetváltoztatás segítése lakáson belül és kívül,
- kényelmi és gyógyászati segédeszközök beszerzésében való közreműködés,
- kényelmi és gyógyászati segédeszközök használatának betanítása, karbantartásában való segítségnyújtás,
- a háziorvos írásos rendelésén alapuló terápia követése (a tevékenység elvégzéséhez való kompetencia határáig),
- szociális segítés szerinti feladatok.
Az ellátás időtartama: a hét minden napján ……… órában (gondozási szükséglet vizsgálat alapján).
IV. Térítési díj:
A szolgáltatásokért fizetett térítési díjat Halásztelek Város Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2015. (II.12.) sz. rendelete határozza meg.
A személyi térítési díj évente felülvizsgálatra kerül és a jövedelemvizsgálat, valamint a mindenkori intézményi térítési díj függvényében változik.
A szociális ellátásért fizetendő személyi térítési díjat az intézményvezető a fenti rendelet vonatkozó rendelkezései alapján:
a)Étkeztetés esetén: .......................................... Ft / adagban állapította meg.
b)Házi segítségnyújtás esetén ....................................Ft / órában állapította meg.
Az étel házhozszállításának díja 50 Ft / alkalom.
A térítési díjat havonta utólag, a tárgyhót követő hónap 10. napjáig kell megfizetni a Halásztelki Humánszolgáltató Központ részére postai csekk, vagy banki átutalás formájában.
Ha az ellátást igénybe vevő díjfizetési kötelezettségének nem tesz eleget, az intézményvezető 15 napos határidő megjelölésével írásban felhívja a kötelezettet az elmaradt térítési díj megfizetésére. Az 1 hónapot meghaladó díjhátralék esetén az ellátás biztosítását szüneteltetni kell.
V. A megállapodás módosítása:
A megállapodás módosítását bármelyik fél kezdeményezheti. A módosításra közös megegyezéssel, ill. jogszabályi változás esetén van lehetőség.
A megállapodás, szolgáltatás megszűnik
- az intézmény jogutód nélküli megszűnésével,
- a jogosult településről történő elköltözésével,
- a jogosult halálával,
- határozott idejű megállapodás esetén a megjelölt időtartam lejártával,
- a jogosult, vagy törvényes képviselője kérésére,
- az ellátott, a törvényes képviselője vagy a térítési díjat megfizető személy, a térítési
díjfizetési kötelezettségének – az Szt. 102.§ szerint nem tesz eleget,
- a jogosult az ellátást előzetes bejelentés nélkül tartósan (legalább 4 hét) nem vette igénybe és ezt utólag elfogadható módon nem mentette ki.
VI. Panasztétel lehetősége, kivizsgálási módja:
Az ellátott illetve törvényes képviselője a szolgáltatás során felmerülő problémákkal kapcsolatosan panasszal élhet az intézményvezetőnél. A szolgáltatásvezető tizenöt napon belül köteles a panasztevőt írásban értesíteni a panasz kivizsgálásának eredményéről.
Amennyiben az intézményvezető határidőben nem intézkedik, vagy a panasztevő nem ért egyet az intézkedéssel, az intézkedés kézhezvételétől számított nyolc napon belül a Halásztelek Város Önkormányzatának Szociális Bizottságához fordulhat jogorvoslattal. A panasz kivizsgálásának eredményéről a Bizottság elnöke a jogosultat írásban tájékoztatja.
Jogosult igénybe veheti az ellátott jogi képviselő segítségét is. Az ellátott jogi képviselő vonatkozásában a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 94/K §-a az irányadó.
Ellátott jogi képviselő neve és elérhetősége: Sebesy Eszter
e-mail címe: sebesyeszter@obdk.hu ; munkaidőben hívható telefonszáma: 06-80-620-055
VII. Az ellátást igénybe vevő tájékoztatása:
Az ellátást igénybevevő tudomásul veszi az intézményvezető
- a biztosított szolgáltatás tartalmára és feltételeire,
- az ellátotti jogviszony megszűnésének eseteire,
- a panaszjog gyakorlására,
- az ellátás megszűnésének eseteire,
- a fizetendő térítési díjra, teljesítés feltételeire, a mulasztás következményeire vonatkozó tájékoztatását.
Az ellátást igénybevevő kijelenti, hogy az adataiban, valamint az ellátásra való jogosultságában bekövetkező változásról 15 napon belül tájékoztatja az intézményvezetőt.
VIII. Megjegyzés
Jelen megállapodásban nem szabályozott kérdésekben a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény, szerződésekre vonatkozó rendelkezései az irányadók.
A szolgáltatást igénybevevő, illetve törvényes képviselője kijelenti, hogy a megállapodásban foglaltakat megismerte, megértette és aláírásával egyidejűleg egy példányát átvette.
Halásztelek, .............. év .............................. hó ...........
................................................................ ………………………………………….
Szolgáltató Szolgáltatást igénybe vevő”
4.§
Ez a rendelet kihirdetése napján lép hatályba.
Halásztelek, 2016. március 23.
Baloghné dr. Nagy Edit s.k. Szentgyörgyi József s.k.
címzetes főjegyző polgármester
A rendelet kihirdetésre került:
Halásztelek, 2016. március 24.
Baloghné dr. Nagy Edit s.k.
címzetes főjegyző