Halásztelek Város Önkormányzata Képviselő-testületének 20/2017.(IX.14.) önkormányzati rendelete

a Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 16/2014. (XII.01.) rendelet módosításáról

Hatályos: 2017. 10. 01- 2017. 10. 01

Halásztelek Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikk 1. bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, továbbá a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. §-a (1) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:


1. §


Halásztelek Képviselő-testülete és Szervei szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 16/2014. (XII.01.) sz.  önkormányzati rendelete (továbbiakban SZMSZ) 1. §-a (2) bekezdésében a „2314 Halásztelek, Posta köz 1.” szöveg helyébe a következő szöveg lép: „2314 Halásztelek, Kastély park 1.”


2. §


  1. Az SZMSZ 5. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép: „A képviselő-testület átruházott hatásköreit az 1. és 2. számú mellékletek tartalmazzák.”
  2. Az SZMSZ 5. §-a következő (7) bekezdéssel egészül ki:

„(7) Az önkormányzat kormányzati funkcióinak felsorolását a 4. számú melléklet tartalmazza.”


3. §


  1. Az SZMSZ 48. § (2) bekezdése törlésre kerül.
  2. Az SZMSZ 48. § (3) és (4) bekezdésében a „népi kezdeményezés” szövegrész törlésre kerül.


4. §


Az SZMSZ 73. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép „A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve a jegyző tartós akadályoztatása esetére – legfeljebb hat hónapi időtartamra – a jegyzői feladatokat a jegyzői referens látja el.”


5. §


  1. Az SZMSZ 1.sz. melléklete helyébe – „A Képviselő-testület által a polgármesterre átruházott hatáskörök” – jelen rendelet 1. sz. melléklete lép.
  2. Az SZMSZ 2. sz. mellékletében – „Bizottságok feladat- és hatásköre” – a Pénzügyi Bizottság feladat- és hatáskörei helyébe jelen rendelet 2. sz. mellékletében meghatározott feladat- és hatáskörök lépnek.
  3. Az SZMSZ 2. sz. mellékletében – „Bizottságok feladat- és hatásköre” – a Szociális Bizottság feladat- és hatáskörei helyébe jelen rendelet 2. sz. mellékletében meghatározott feladat- és hatáskörök lépnek.
  4. Az SZMSZ a jelen rendelet 3. sz. mellékletével egészül ki.


6. §


Hatályát veszti a Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 16/2014. (XII.01.) önkormányzati rendeletének IX. fejezete.


7. §


Záró rendelkezések


Jelen rendelet 2017. október 1. napján lép hatályba.


Halásztelek, 2017. szeptember 13.



Baloghné dr. Nagy Edit s.k.                                                         Szentgyörgyi József s.k.

címzetes főjegyző                                                                     polgármester




A rendelet kihirdetve:

Halásztelek, 2017. szeptember 14.



Baloghné dr. Nagy Edit s.k.

    címzetes főjegyző         



  1. számú melléklet


A Képviselő-testület által a polgármesterre átruházott hatáskörök


a) dönt a közbeszerzési értékhatárt el nem érő beruházásokról, beszerzésekről;

b) beruházások esetén a bekerülési költség 5 %-ig többlet kötelezettséget vállal;

c) tulajdonosi hozzájárulások kiadása: az önkormányzat tulajdonában lévő közterületeken végzendő nyomvonal jellegű távközlési célú, közmű célú (gáz, víz, csatorna, elektromos), valamint egyéb vezetékek és műtárgyaik létesítési, használatbavételi, fennmaradási, bontási engedélyhez szükséges tulajdonosi hozzájárulás (nyilatkozat) kiadása, valamint megállapodás megkötése; e joga kiterjed a képviselő-testület hatáskörébe tartozó ügyekre is - amennyiben azt halaszthatatlan döntés vagy üzleti titok megtartása igényli -, amelyekben a képviselő-testület utólagos jóváhagyása szükséges. Közérdekű használati jog, vezetékjog és szolgalmi jog alapítására, biztonsági övezet létrehozására, valamint közterület ilyen jellegű igénybevételére vonatkozó megállapodás, szerződés megkötése, módosítása és megszüntetése bruttó 5 millió forint szerződéses összegig, továbbá az önkormányzat közfeladatainak ellátásához, valamint a saját vagy társfinanszírozásában létrejövő fejlesztések, beruházások, rekonstrukciók megvalósításához szükséges esetben térítésmentesen,

d) dönt a távközlési, közmű és egyéb nyomvonalas vezetékek létesítésért járó kártalanítás feltételeiről, módjáról és mértékéről a képviselő-testület által meghatározott normatív keretek között;

e) rendelkezik az általános tartalékkal többletköltségek fedezetére negyedévenként legfeljebb 5 millió forint összeghatárig;

f) átmeneti intézkedést hozhat az állampolgárok élet- és vagyonbiztonságát veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek elhárítása érdekében (veszély helyzetben);

g) dönt a legfeljebb 500 ezer forint értékű önkormányzati ingó vagyon hasznosításáról annak időtartamától függetlenül; az önkormányzati intézmény használatában álló 100 ezer forint és 500 ezer forint közötti egyedi bruttó forgalmi értékű ingó vagyontárgy pályáztatás nélküli értékesítése, intézmények közötti átadásának engedélyezése

h) rendelkezik az éves költségvetésben megállapított polgármesteri kerettel;

i) számlavezető pénzintézetnél a fizetési számlához kapcsolódóan alszámlát, számlát nyithat a vonatkozó jogszabályi előírások szerint;

j) a feladatok költségvetési szervek közötti átcsoportosítása esetén módosítja az érintettek előirányzatait. A megállapított működési, felújítási, beruházási előirányzatokon belül – új feladat felvétele nélkül – átcsoportosítást hajthat végre;

k) javaslatot tesz az önkormányzat tulajdonában lévő értékpapírok és más gazdasági érdekeltségek kezelésére;

l) két testületi ülés között dönt az önkormányzat pályázatai benyújtásához szükséges önrész biztosításáról, amely döntéséről a Képviselő-testület soron következő ülésén köteles beszámolni;

m) önkormányzat nemzetközi kapcsolatainak szervezése,

n) a polgármester az önkormányzat vagyonáról és vagyon hasznosítás szabályairól szóló rendelet alapján:

na)       a vagyongazdálkodás körébe tartozó önkormányzati követelések behajtása, az     önkormányzat tényleges vagy várományos vagyonát érintő perbeli vagy peren     kívüli egyezség megkötése 2 millió forint perértékig vagy egyedi bruttó forgalmi értékig,

nb)       a vagyongazdálkodási megállapodás megkötése, módosítása és megszüntetése,

nc)       a jelzálogjoggal, az elidegenítési és terhelési tilalommal, a vételi joggal, a visszavásárlási joggal, stb. terhelt ingatlanon az önkormányzatot megillető jogokkal kapcsolatos nyilatkozatok megtétele, opciós jogot alapító szerződések szükség szerinti aktualizálása, valamint az önkormányzat által kötött szerződésekben kikötött elállási jog gyakorlása,

nd)    a vagyonhasznosítással összefüggő megbízási szerződések megkötése a költségvetés keretén belül,

ne)    eredménytelen vagyonhasznosítási vagy értékesítési pályázat esetén az eredménytelenné nyilvánítástól számított 6 hónapon belül benyújtott írásbeli ajánlat alapján – amennyiben ezen időszak alatt nem kerül sor újabb pályázat kiírására - a korábbi pályázati kiírásban szereplő feltételekkel történő hasznosítás vagy értékesítés, amennyiben törvény a pályáztatást nem teszi kötelezővé,

nf)     önkormányzati tulajdonú ingatlan három hónapot meg nem haladó bérbeadása értékhatárra tekintet nélkül,

ng)    mezőgazdasági rendeltetésű földterületre haszonbérleti szerződés megkötése, a földterület művelési ágának megváltoztatásához szükséges előzetes hozzájárulás kiadása,

nh)    bérlemény bérlő általi átalakításához, felújításához való hozzájárulás megadása  ezzel kapcsolatos megállapodás megkötése,

ni)     az önkormányzat javára szóló öröklés és ajándékozás elfogadása, valamint a Ptk. alapján tett közérdekű kötelezettségvállalás elfogadására vonatkozó nyilatkozat kiadása térítésmentesen

nj)     A polgármester figyelemmel kíséri a város vagyonának mindennemű hasznosítását. Feladata a vagyongazdálkodással kapcsolatos koncepciók, képviselő-testületi előterjesztések előkészítése, és a képviselő-testületi határozatok végrehajtása.

nk)    A polgármester évente legalább egy alkalommal köteles tájékoztatni a képviselő-testületet az átruházott hatáskörben hozott vagyonhasznosítási döntésekről, valamint a költségvetési beszámolóval egyidejűleg köteles beszámolni a képviselő-testületnek a város vagyoni helyzetéről, és a beszámolási időszakban bekövetkezett vagyoni változásokról, intézkedésekről




  1. számú melléket


Pénzügyi Bizottság:


  1. véleményezi az éves költségvetési javaslatot és a végrehajtásáról szóló féléves, éves beszámoló tervezeteit; közreműködik az éves költségvetési javaslat kidolgozásában,

aa) elfogadás előtt véleményezi az éves költségvetési javaslatot és előterjesztést;

ab) elfogadás előtt véleményezi az éves költségvetési rendelet módosítására vonatkozó javaslatot és előterjesztést;

ac) közreműködik a költségvetés végrehajtásáról szóló féléves beszámoló elkészítésében;

ad) testületi jóváhagyás előtt véleményezi a zárszámadási javaslatot és előterjesztést (A költségvetés és a zárszámadás a Bizottság véleményezése nélkül nem terjeszthető a Képviselő-testület elé.);

  1. figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását – különös tekintettel a saját bevételekre; a költségvetési kiadások alakulását az ellátott feladatokhoz viszonyítva a vagyonváltozás alakulását, értékeli az előidéző okokat;
  2. az éves ellenőrzési terv összeállítása előtt javaslatot tehet ellenőrzések ellenőrzési tervbe való felvételére;
  3. értékeli az éves ellenőrzésről készített jelentést;
  4. részt vesz az önkormányzati beruházásokkal kapcsolatos döntések előkészítésében;
  5. véleményezi a helyi adókra vonatkozó rendeleteket;
  6. évenként a költségvetési rendelethez kapcsolódva részt vesz a hatályos helyi adórendeletek és egyéb adórendeletek felülvizsgálatában; közreműködik az önkormányzat gazdasági programjának kidolgozásában;
  7. segíti az önkormányzat hosszú távú célkitűzéseihez kapcsolódó fejlesztési programok, koncepciók kidolgozását, felülvizsgálatát különösen azok pénzügyi vonatkozásaiban;
  8. vizsgálja és vizsgáltatja a gazdálkodás hatékonyságát és ennek alapján javaslatot tesz a Képviselő-testületnek;
  9. javaslatot tesz a város településrendezési, fejlesztési és építési ügyeiben, valamint működtetési kérdésekben;
  10. javaslatot dolgoz ki, illetve állást foglal a település lakás- és helyiséggazdálkodását, illetve a közterületek felhasználását érintő ügyekben,
  11. figyelemmel kíséri a település infrastruktúráját, energiagazdálkodását és a helyi közlekedést érintő valamennyi ügyet, javaslatot dolgoz ki, ezen témakörökben;
  12. évközben figyelemmel kíséri a gazdálkodás menetét szükség szerint javaslatot tesz a költségvetés módosítására, illetve költségvetési gazdálkodásra vonatkozó intézkedéseket kezdeményez;
  13. meghatározott időszakonként áttekinti az (önkormányzat által alapított és fenntartott) költségvetési szervek ellenőrzésének tapasztalatait;
  14. az önkormányzat által lefolytatott közbeszerzési eljárás eredményéről – a Bíráló     Bizottság döntési javaslatát, illetve írásbeli szakvéleményét figyelembe véve – dönt;
  15. a bizottság előzetesen véleményezi a társasági jog hatálya alá tartozó önálló vállalkozás alapítását annak megszüntetését és átszervezését, a gazdasági társaságba való belépést és kilépést a képviselő-testület döntése előtt;
  16. véleményezi a képviselő-testületi tárgyalást megelőzően az önkormányzat

qa) gazdasági programját és az önkormányzati vagyon hasznosítására vonatkozó közép- és hosszú   távú vagyongazdálkodási tervet,

qb) valamint ugyancsak véleményezi a képviselő-testület által jóváhagyott határozott időre szóló vagyonhasznosítási szerződések változatlan   feltételekkel történő meghosszabbítását;

  1. határozattal állapítja meg a mezőgazdasági földterület esetén fizetendő haszonbér mértékét a föld fekvésének, művelési ágának és kataszteri tiszta jövedelmének, valamint termelő képességének figyelembe vételével.



Szociális Bizottság:


  1. folyamatosan figyelemmel kíséri a szociális segélykeretek év közbeni felhasználását, javaslatot tesz év közbeni anyagi erők mozgósítására, átcsoportosítására, amennyiben erre szükség van;
  2. figyelemmel kíséri a család- és ifjúságvédelem, valamint az időskorúak problémáit;
  3. kapcsolatot tart a karitatív tevékenységet végző szervezetekkel;
  4. dönt a testület által hatáskörébe utalt szociális juttatások elosztása tekintetében, szociális támogatásról szóló rendeletünk alapján;
  5. folyamatosan figyeli, elemzi Halásztelek egészségügyi helyzetét, állapotát, és arról a testületet az aktualitásoknak megfelelően tájékoztatja;
  6. az egészségügyet, illetve az egészségügyi ellátást (mint alapfeladatot) érintő problémák megoldására a szakmai szempontok szem előtt tartásával javaslatot tesz;
  7. tevékenységével Halásztelek Város Önkormányzatának egészségügyi és egészségpolitikai tanácsadójaként a település lakói egészségének jobbítására törekszik;
  8. szervezi az orvosi ügyeletet, az ügyelet működésével kapcsolatos ügyekben saját hatáskörben intézkedik, felügyeli annak működését;
  9. figyelemmel kíséri az egészségügyet érintő társadalmi méretű eseményeket, az egészségügyi kormányzat szakmai és a szakmapolitikával összefüggő ajánlásait és tevékeny közreműködésével arra törekszik, hogy azokat a város javára érvényesítse;
  10. szervezi az egészségnevelést;
  11. részt vesz az egészségüggyel kapcsolatos pályázatok elbírálásában, elkészítésében;
  12. állásfoglalásra és véleményezésre jogosult a települést közvetlenül érintő környezetvédelmi kérdésekkel kapcsolatban;
  13. a környezeti ártalmakkal összefüggő (növényzet, vegyi anyagok, stb.), valamint a nem humán egészségügyi (állategészségügyi) kérdésekben szaksegítség igénybevételével véleményt nyilvánít, intézkedési javaslatot tesz;
  14. részt vesz a környezetvédelmi koncepció kidolgozásában;
  15. dönt a Bursa Hungarica ösztöndíjban részesülőkről, és az ösztöndíj összegéről, figyelembe véve az éves költségvetésben meghatározott keretösszeget, és a Bursa Hungarica Bírálati Szabályzatot”;
  16. igazolást állít ki a 385/2014.(XII.31.) Korm. rendelet 7.§ (1b) bekezdésében foglalt jogosultságról;
  17. dönt a bölcsődei felvételek tárgyában.




  1. számú melléklet


  1. sz. melléklet a 16/2014. (XII.01.) önkormányzati rendelethez


Kormányzati funkciók felsorolása


011130

Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

011220

Adó-, vám- és jövedéki igazgatás

013320

Köztemető-fenntartás és -működtetés

013350

Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

016080

Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények

022010

Polgári honvédelem ágazati feladatai, a lakosság felkészítése

031030

Közterület rendjének fenntartása

032060

Polgári védelmi stratégiai tartalékok tárolása, kezelése

041110

Általános gazdasági és kereskedelmi ügyek igazgatása

041140

Területfejlesztés igazgatása

041231

Rövid időtartamú közfoglalkoztatás

041232

Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás

041233

Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

045120

Út, autópálya építése

045160

Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

047410

Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek

051050

Veszélyes hulladék begyűjtése, szállítása, átrakása

052080

Szennyvízcsatorna építése, fenntartása, üzemeltetése

064010

Közvilágítás

066010

Zöldterület-kezelés

066020

Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

072112

Háziorvosi ügyeleti ellátás

074031

Család és nővédelmi egészségügyi gondozás

074032

Ifjúság-egészségügyi gondozás

076010

Egészségügy igazgatása

081010

Sportügyek igazgatása

081030

Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése

081043

Iskolai, diáksport-tevékenység és támogatása

081045

Szabadidősport- (rekreációs sport-) tevékenység és támogatása

082063

Múzeumi kiállítási tevékenység

082091

Közművelődés-közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése

083030

Egyéb kiadói tevékenység

086030

Nemzetközi kulturális együttműködés

084031

Civil szervezetek működési támogatása

084040

Egyházak közösségi és hitéleti tevékenységének támogatása

086090

Egyéb szabadidős szolgáltatás

096015

Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben

096025

Munkahelyi étkeztetés köznevelési intézményben

091140

Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai

091220

Köznevelési intézmény 1-4. évfolyamán tanulók nevelésével, oktatásával összefüggő működtetési feladatok

091250

Alapfokú művészetoktatással összefüggő működtetési feladatok

092120

Köznevelési intézmény 5-8. évfolyamán tanulók nevelésével, oktatásával összefüggő működtetési feladatok

092260

Gimnázium és szakképző iskola tanulóinak közismereti és szakmai elméleti oktatásával összefüggő működtetési feladatok

098010

Oktatás igazgatása

102031

Idősek nappali ellátása

104030

Gyermekek napközbeni ellátása

104031

Gyermekek bölcsődei ellátása

104037

Intézményen kívüli gyermekétkeztetés

106010

Lakóingatlan szociális célú bérbeadása, üzemeltetése

106020

Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások

107051

Szociális étkeztetés

107052

 Házi segítségnyújtás

107060

Egyéb szociális pénzbeli és természetbeni ellátások, támogatások

109010

Szociális szolgáltatások igazgatása