Halásztelek Város Önkormányzat Képviselő-testületének 28/2021. (X.21.) önkormányzati rendelete

az egyházi és civil szervezetek támogatásának rendjéről

Hatályos: 2022. 01. 01

Halásztelek Város Önkormányzat Képviselő-testületének 28/2021. (X. 21.) önkormányzati rendelete

az egyházi és civil szervezetek támogatásának rendjéről

Halásztelek Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 6. § a) pontjában kapott felhatalmazás alapján, figyelemmel a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvényben foglaltakra, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, az egyházi és civil szervezetek támogatásának rendjéről a következőket rendeli el:

I. FEJEZET Általános rendelkezések

1. A rendelet hatálya, értelmező rendelkezése

1. § A rendelet hatálya az egyházi és civil szervezetek jelen rendeletben szabályozott pályázati rendszer keretében történő támogatására terjed ki.

2. § Az 1. § szakasz alkalmazásában

  • a) civil szervezet: az illetékes bíróság által bejegyzett, az egyesülési jogról szóló az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. törvény szerinti civil szervezet, amely az önkormányzat illetékességi területén működő alapszervezettel rendelkezik, vagy az önkormányzat illetékességi területén, vagy arra kiterjedően végzi közösségi tevékenységét,
  • b) egyházi szervezet: a lelkiismereti és vallásszabadság jogáról, valamint az egyházak, vallásfelekezetek és vallási közösségek jogállásáról szóló 2011. évi CCVI. törvény 7. § (2) és (3) bekezdésében meghatározottak szerint alapított Halásztelken működő szervezet.

2. A rendelet célja, alapelvei

3. § Az Önkormányzat Képviselő-testülete elismeri és támogatja azt a tevékenységet, amelyet a településen élő vagy dolgozó polgárok egyházi vagy civil szervezetei végeznek az önkormányzati feladatok megvalósítása, a polgárok közéletbe való bevonása, a település fejlesztése és szépítése, a környezetvédelem, az arra rászorulók támogatása, a kultúra és a hagyományok ápolása, a lakosság művelődése, oktatása, szórakozása, sportolása érdekében.

4. § A 3. § szakaszban foglalt elvek megvalósítása érdekében a Képviselő-testület az Önkormányzat éves költségvetéséről szóló rendeletében – az önkormányzat anyagi lehetőségeitől függően – keretet állapít meg az egyházi és civil szervezetek támogatásának céljára, és a keret felhasználásáról való döntés megfelelő előkészítése, az önszerveződő közösségek közötti esélyegyenlőség biztosítása érdekében bevezeti a pályázati rendszert, melynek feltételeit, az eljárás rendjét e rendeletében szabályozza.

II. FEJEZET A pályázati eljárás rendjéről

3. Nyilvántartásba vételi eljárás

5. § A nyilvántartásba vétel célja, hogy az Önkormányzat rendelkezzen a területi lakosság számára is elérhető naprakész nyilvántartásról a halásztelki szervezetek főbb adatairól, tevékenységi körükről, programjaikról és ellátott feladatairól.

6. § Az Önkormányzat az 2. § szakaszban meghatározott szervezetek kérelmére nyilvántartásba vételi eljárást folytat le.

7. § A kérelmet az 1. melléklet szerint a 2314 Halásztelek Kastély park 1. címre, a Halásztelki Polgármesteri Hivatal polgármesteri titkárságára kell leadni, az alábbi dokumentumok benyújtásával:

  • a) alapításról szóló okirat, alapszabály, egyházfőhatósági igazolás;
  • b) szakmai leírás a területen kifejtett tevékenységről, megvalósított programokról;
  • c) átláthatósági nyilatkozat;
  • d) bíróság általi bejegyzéséről szóló jogerős végzés

8. § A nyilvántartásba vételi eljárás során hiánypótlásra egy alkalommal van lehetőség. A hiánypótlási felhívás elektronikus úton kerül megküldésre, a teljesítésére a közléstől számított 8 munkanap áll rendelkezésre.

9. § A pályázati eljárás során a nyilvántartásba vett szervezet mentesül a 14. § (1) bekezdés b) és (1) bekezdés c) pontjában meghatározott dokumentumok benyújtása alól.

10. § Az Önkormányzat a nyilvántartásba vételi kérelmet elutasítja, ha:

  • a) a kérelmet benyújtó egyházi vagy civil szervezet nem felel meg a 3. § szakaszban foglalt feltételeknek,
  • b) hiányos kérelem esetén a hiánypótlási felhívásban foglaltaknak határidőre nem tett eleget.

11. § A nyilvántartásba vett egyházi vagy civil szervezet az adataiban bekövetkezett változásról, annak megtörténtét követő 15 napon belül köteles tájékoztatni az Önkormányzatot, aki gondoskodik a nyilvántartás adatainak módosításáról vagy a szervezet nyilvántartásból való törléséről.

4. A pályázatok benyújtása

12. § Az Önkormányzat a pályázati felhívást közzé teszi a tárgyév március 15. napjáig az

  • a) önkormányzati hirdetőtáblán,
  • b) az Önkormányzat hivatalos honlapján és
  • c) a Halásztelki Hírmondóban.

13. § Az egyházi és civil szervezetek támogatása iránti pályázatokat írásban, a 2. mellékletben szereplő Pályázati Adatlapon a 2314 Halásztelek Kastély park 1. címre, a Halásztelki Polgármesteri Hivatal polgármesteri titkárságára „Egyházi/Civil pályázat” feltüntetéssel kell személyesen benyújtani a pályázati felhívás kihirdetését követő 30 napon belül.

14. § (1) A pályázathoz csatolni kell:

  • a) a civil szervezet 30 napnál nem régebbi cégkivonatát;
  • b) az egyházi és civil szervezet bíróság általi bejegyzéséről szóló jogerős végzését,
  • c) az egyházi és civil szervezet hatályos alapszabályát vagy működésének egyéb alapdokumentumát;
  • d) az egyházi vagy civil szervezet által pályázott összeg felhasználásának tervezetét, a várható költségek szerint részletezve;

(2) Amennyiben a pályázó a pályázati eljárás során döntés-előkészítőként közreműködő vagy döntést hozó szervnél munkavégzésre irányuló jogviszonyban áll, a pályázathoz csatolni kell a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvény (továbbiakban: Ksztv) 14. § -a szerint kitöltött és cégszerűen aláírt, e rendelet 3. mellékletében meghatározott nyilatkozatot, érintettség fennállása esetén a Ksztv. 8. §-a szerint kitöltött és cégszerűen aláírt, e rendelet 4. mellékletében és az 5. mellékletében meghatározott közzétételi kérelmet.

5. A beérkezett pályázatok véleményezése és elbírálása

15. § A beérkezett pályázatokat – a pályázati határidő elteltét követően a Kulturális Bizottság és a Pénzügyi Bizottság megvizsgálja és javaslatot tesz a Képviselő-testület felé a támogatás odaítélésére, illetőleg annak összegére.

16. § A bizottságok vizsgálata különösen arra terjed ki, hogy:

  • a) az egyházi és civil szervezet tevékenysége mennyiben közérdekű;
  • b) a támogatásban részesítendő célkitűzés a köz javát mennyiben szolgálja;
  • c) szakmai szempontból mennyiben megvalósítható;
  • d) amennyiben az előző évben az egyházi vagy civil szervezet részesült támogatásban, annak vizsgálata, hogy megtörtént-e az egyházi és civil szervezetek előző évi szalmai és pénzügyi beszámolójának jóváhagyása;
  • e) a támogatásban részesítendő cél megvalósításához – a támogatás esetleges összegét is figyelembe véve – rendelkezik-e a megfelelő pénzügyi és egyéb feltételekkel;
  • f) a támogatásban részesítendő cél megvalósítása pénzügyi támogatás helyett támogatható-e más, alkalmasabb módon (eszköztámogatás formájában).

17. § A bizottságok eljárásuk során kötelesek vizsgálni, hogy a pályázó pályázatához csatolta a 14. § szakasz szerinti mellékleteket. Amennyiben a pályázat benyújtása hiányosan történt a pályázót írásban kell felhívni arra, hogy a felhívás kézbesítésétől számított 5 napon belül a hiányt pótolja. Azt a pályázatot, melynek kiegészítését a pályázó felhívás ellenére sem végzi el, az elbírálás céljából nem lehet a Képviselő-testület elé terjeszteni.

18. § A bizottságok által véleményezett pályázatok Képviselő-testület elé terjesztéséről a polgármester gondoskodik.

19. § Az előterjesztést úgy kell elkészíteni, hogy abból a képviselők számára világos legyen a bizottságok javaslata.

20. § A pályázatok elbírálása során a Képviselő-testület dönthet úgy is, hogy pénzügyi támogatás helyett a kért támogatást más formában biztosítja, feltéve, hogy a támogatás más módja a pályázó által megjelölt cél megvalósításának támogatására alkalmas.

21. § A Képviselő-testület kedvező elbírálása esetén a támogatásról szóló megállapodásban meg kell jelölni a támogatás felhasználásának végső időpontját, továbbá azt is, hogy a támogatás felhasználása milyen célra történhet. A támogatás felhasználására nyitva álló határidő lejártát követően a fel nem használt támogatás összegét a pályázó köteles visszafizetni.

22. § A Képviselő-testületi döntés, pályázókkal történő közléséről a jegyző gondoskodik.

6. A támogatás feltételei

23. § Az egyházi és civil szervezetek támogatásának általános feltételei közé tartozik, hogy:

  • a) a pályázó közösség legalább 2 éve folytat tevékenységet Halásztelken,
  • b) a pályázónak nincs köztartozása,
  • c) a pályázó a korábban kapott támogatásokkal határidőben elszámolt, amennyiben volt korábbi támogatás,
  • d) nincs folyamatban a pályázóval szemben tartozás rendezésére, a szerveződés megszüntetésére irányuló, valamint törlés iránti eljárás, és
  • e) a támogatott szervezet halásztelki lakosok érdekében folytat tevékenységet.

7. A támogatási szerződés

24. § A pályázati eljárás során, pozitív elbírálás esetén az egyházi vagy civil szervezettel támogatási szerződést kell kötni. A támogatási szerződésnek továbbá tartalmaznia kell a döntéshozónak az egyéb, a támogatás juttatására, felhasználására és a felhasználás elszámolására vonatkozó további feltételeit is.

8. A támogatás kifizetése és felhasználásának elszámolása

25. § A Képviselő-testület által megállapított támogatás kifizetéséről a Polgármesteri Hivatal gondoskodik az egyházi vagy civil szervezet folyószámlájára való utalással, a támogatási szerződésben rögzített határidővel.

26. § A támogatásban részesülő egyházi és civil szervezet a kapott támogatást csak a Képviselő-testület által meghatározott célra használhatja fel. A támogatás eltérő célra történő felhasználása csak akkor lehetséges, ha ehhez a Képviselő-testület előzőleg – az illetékes bizottságok véleményének kikérése után – hozzájárult.

27. § Az egyházi és civil szervezet a kapott támogatás felhasználásáról köteles elszámolni a tárgyévet követő év február 28. napjáig.

28. § Az elszámolási kötelezettség:

  • a) a szakmai beszámoló, és
  • b) a pénzügyi beszámoló benyújtásával teljesíthető.

9. Kizáró okok

29. § Nem részesíthető támogatásban az az egyházi vagy civil szervezet

  • a) amely az előző évben kapott támogatással nem megfelelően számolt el;
  • b) az előző évben kapott támogatást – a Képviselő-testület előzetes hozzájárulása nélkül – a jóváhagyott céltól eltérően használta fel;
  • c) amely a Ksztv. 6. §-a alapján kizártnak minősül, vagy érvénytelen pályázatot nyújtott be.

III. FEJEZET Vegyes rendelkezések

30. § Az egyházi és civil szervezetek részére megállapított támogatás összegét, valamint annak célját az Önkormányzat hivatalos lapjában és az Önkormányzat hivatalos honlapján közzé kell tenni. A közzététel határideje a Képviselő-testület döntéstét követően megjelenő lapszám.

31. § (1) Ugyancsak közzé kell tenni, hogy a kapott támogatással az egyházi és civil szervezet e rendelet előírásainak megfelelően számolt el, s a felhasználás milyen célra történt. A közzététel határideje a Pénzügyi Bizottság jóváhagyását követően megjelenő lapszám.

(2) A közzétételről a jegyző gondoskodik.

IV. FEJEZET Záró rendelkezések

32. § (1) A 2021. évi pályázati eljárásban részt vevő szervezetekre a 2021. évi pályázati támogatásról szóló elszámolás lezárultáig a helyi önszerveződő közösségek pénzügyi támogatásának rendjéről szóló 4/2015. (II.12.) önkormányzati rendelet rendelkezéseit kell alkalmazni.

(2) Hatályát veszti Halásztelek Város Önkormányzata Képviselő-testületének a helyi önszerveződő közösségek pénzügyi támogatásának rendjéről szóló Halásztelek Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2015(II.12.) önkormányzati rendelete.

33. § Ez a rendelet 2022. január 1-jén lép hatályba.

1. melléklet

Nyilvántartásba vételi adatlap

Szervezet adatai

Szervezet neve:

Szervezet székhelye:

Szervezet típusa:

Adószám:

Szervezet nyilvántartási száma:

Szervezet pénzügyi számlavezető bank neve, szervezet bankszámlaszáma:

Nyilvántartásba vételi okirat száma:

Nyilvántartásba vevő szerv megnevezése:

Cél szerinti besorolása:

A szervezet képviselői

Neve:

Képviseleti jog terjedelme:

Képviseleti joggyakorlás módja:

Megbízás időtartama:

Megbízás megszűnésének időpontja:

Alapító okirat/ hatályos alapszabály leadva

Igen

Nem

2. melléklet

Pályázati Adatlap

az egyházi és civil szervezetek ……. évi pénzügyi támogatása iránt

A szervezet neve:


A szervezet székhelye:


A szervezet helyi alapszervezetének címe:

A szervezet képviselőjének neve, címe, telefonszáma, e-mail címe:


A bírósági bejegyzésről szóló végzés száma, kelte:


A nyilvántartott tagok létszáma:


Tagdíjból befolyt összeg az előző évben:

Kért-e az előző évben pénzügyi támogatást:


Az előző évben kapott támogatás összege:


A jelen pályázatban kért támogatás összege:


A kért összeg tervezett felhasználása (célja):








A pályázathoz csatoljuk a következő mellékleteket (a nem kívánt rész törlendő):

a civil szervezet 30 napnál nem régebbi cégkivonatát és bíróság általi bejegyzéséről szóló jogerős végzését;

az egyházi szervezet bíróság általi bejegyzéséről szóló jogerős végzését vagy egyházfőhatósági igazolását,

az egyházi és civil szervezet hatályos alapszabályát vagy működésének egyéb alapdokumentumát,

az egyházi vagy civil szervezet által pályázott összeg felhasználásának tervezetét, a várható költségek szerint részletezve;

Amennyiben a pályázó a pályázati eljárás során döntés-előkészítőként közreműködő vagy döntést hozó szervnél munkavégzésre irányuló jogviszonyban áll, a pályázathoz csatolni kell a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvény (továbbiakban: Ksztv) 14. § -a szerint kitöltött és cégszerűen aláírt, e rendelet 3. számú mellékletében meghatározott nyilatkozatot, érintettség fennállása esetén a Ksztv. 8. §-a szerint kitöltött és cégszerűen aláírt, e rendelet 4. , 5. számú mellékletében meghatározott közzétételi kérelmet.

Kelt: …..............................................

…..............................................................

pályázó cégszerű aláírása

3. melléklet

NYILATKOZAT

A közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. tv. 14. §-a alapján

Tudomásul veszem, hogy nem indulhat pályázóként és nem részesülhet támogatásban a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvény (továbbiakban: Knyt.) 6. §-ának (1)-(2) és (5) bekezdése értelmében azon pályázó:

1. aki a pályázati eljárásban döntés-előkészítőként közreműködő vagy döntéshozó,

2. a kizárt közjogi tisztségviselő,

3. az 1-2 pont alá tartozó személy közeli hozzátartozója,

4. az 1-3 pontban megjelölt személy tulajdonában álló gazdasági társaság,

5. olyan gazdasági társaság, alapítvány, egyesület, egyházi jogi személy vagy szakszervezet, illetve ezek önálló jogi személyiséggel rendelkező olyan szervezeti egysége, amelyben az 1-3 pont alá tartozó személy vezető tisztségviselő, az alapítvány kezelő szervének, szervezetének tagja, tisztségviselője, az egyesület, az egyházi jogi személy vagy a szakszervezet ügyintéző vagy képviseleti szervének tagja,

6. az az egyesület vagy szakszervezet, illetve ezek önálló jogi személyiséggel rendelkező azon szervezeti egysége, valamint az egyházi jogi személy

6.1. amely a pályázat kiírását megelőző öt évben együttműködési megállapodást kötött vagy tartott fenn Magyarországon bejegyzett párttal (a továbbiakban: párt),

6.2. amely a pályázat kiírását megelőző öt évben párttal közös jelöltet állított országgyűlési, európai parlamenti vagy helyi önkormányzati választáson,

7. akinek a részvételből való kizártságának tényét a 13. § alapján a honlapon (www.kozpenzpalyazat.gov.hu) közzétették.

P.H

………………………………………… ………………………………………..

dátum pályázó cégszerű aláírása

4. melléklet

NYILATKOZAT

a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvény szerinti összeférhetetlenség, illetve érintettség fennállásáról, vagy hiányáról

A Pályázó

Neve:

Székhelye:

Képviselőjének neve:

Nyilvántartásba vételi okirat száma:

Nyilvántartásba vevő szerv megnevezése:

Kijelentem, hogy a pályázóként megjelölt szervezettel szemben a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvény

6. § (1) bekezdése szerinti összeférhetetlenség

1. nem áll fenn vagy

2. fennáll az …pont alapján

8. § (1) bekezdése szerinti érintettség

3. nem áll fenn vagy

4. fennáll az …pont alapján

Az összeférhetetlenség vagy az érintettség alapjául szolgáló körülmény leírása:

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Kijelentem, hogy az összeférhetetlenség megszüntetésére az alábbiak szerint intézkedtem:

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Kijelentem, hogy az érintettség közzétételét külön űrlap csatolásával kezdeményeztem.

Kelt: Halásztelek, …………………………………..

Aláírás/Cégszerű aláírás

5. melléklet

KÖZZÉTÉTELI KÉRELEM

a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvény 8. § (1) bekezdés szerinti érintettségéről

A Pályázó

Neve:

Székhelye:

Képviselőjének neve:

Nyilvántartásba vételi okirat száma:

Nyilvántartásba vevő szerv megnevezése:

_______________________________________________________________________

Kijelentem, hogy a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvény 8. § (1) bekezdés szerinti érintettség a pályázóként megjelölt szervezettel szemben fennáll, mert

o vezető tisztségviselője

o az alapítvány kezelő szervének, szervezetének tagja, tisztségviselője,

o vagy társadalmi szervezet ügyintéző, vagy képviseleti szervének tagja

a pályázati eljárásban döntés előkészítőként közreműködő szervnél, vagy döntést hozó szervnél munkavégzésre irányuló jogviszonyban álló személy, nem kizárt közjogi tisztségviselő, vagy e személyek közeli hozzátartozója.

Indokolás:

Az érintettséget megalapozó személy társaságban betöltött pozíciója (a pozíció beírandó):

……………………………………………………………………………….………………….

A szervezet megnevezése, amellyel munkavégzésre irányuló jogviszonyban áll (a szervezet neve, székhelye beírandó):

.…………………………………………………………………………………………………..

Közjogi tisztség megjelölése (a kívánt rész aláhúzandó):

köztársasági elnök, Országgyűlés által választott vagy a köztársasági elnök által kinevezett tisztségviselő, országgyűlési és az európai parlamenti képviselő, polgármester, alpolgármester, főpolgármester, főpolgármester-helyettes, helyi önkormányzati képviselő, helyi önkormányzat képviselő-testülete bizottságának tagja, központi államigazgatási szerv - a 2. § (1) bekezdés d) pont alá nem tartozó - vezetője és helyettesei, regionális fejlesztési tanács tagja

A közeli hozzátartozói kapcsolat megjelölése (a kívánt rész aláhúzandó):

házastárs, egyeneságbeli rokon, örökbefogadott, mostoha- és nevelt gyermek, örökbefogadó-, mostoha- és nevelőszülő, testvér

Kijelentem, hogy a fenti nyilatkozat kitöltésével eleget tettem a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvény rendelkezéseinek az érintettségemet illetően. A nyilatkozatban szereplő adatok a valóságnak mindenben megfelelnek.

Kelt: Halásztelek, ……………………….

Aláírás/Cégszerű aláírás