Halásztelek Város Önkormányzata Polgármesterének 4/2021(II.11.) önkormányzati rendelete

Halásztelek Város Önkormányzata Polgármesterének

Hatályos: 2021. 05. 27- 2021. 09. 16

Halásztelek Város Önkormányzata Polgármesterének 4/2021(II.11.) önkormányzati rendelete

Halásztelek Város Önkormányzata Polgármesterének

4/2021. (II.11.) számú rendelete

az önkormányzat 2021. évi költségvetéséről

Halásztelek Város Polgármestere a veszélyhelyzet kihirdetéséről szóló 27/2021.(I.29.) Korm. rendeletben foglaltakra tekintettel, a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdésében, valamint az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. A rendelet hatálya

1. § (1) A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak bizottságaira, a polgármesteri hivatalra és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervekre (intézményekre) terjed ki.

2. A költségvetés bevételei és kiadásai

2. § (1)[1] A képviselő-testület az önkormányzat 2021. évi költségvetés:

Bevételi főösszegét 2 399 292 804 Ft-ban

Kiadási főösszegét 2 399 292 804 Ft-ban határozza meg.

Költségvetési bevételi főösszeg 1 577 573 436 Ft

Költségvetési kiadási főösszeg 1 724 044 267 Ft

Költségvetési egyenleg - 146 470 831 Ft

ebből működési - 4 371 831 Ft

felhalmozási - 142 099 000 Ft

(2) Az (1) bekezdésben megállapított -146.470.831. Ft összegű költségvetési hiányt belső finanszírozással, az előző évek költségvetési maradványának bevonásával, valamint külső finanszírozással, likviditási célú hitel felvételével fedezi az Önkormányzat.

(3) A költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet 1. melléklete alapján határozza meg a képviselő-testület.

(4) A bevételek és kiadások előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban az 1. melléklet szerint állapítja meg.

(5) A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 2. melléklet részletezi.

3. A költségvetés részletezése

3. § [6] (1) Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a 3. melléklet részletezi.

(2) Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 4. melléklet tartalmazza.

(3) Az Önkormányzatnak 2021. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljai nincsenek ( 5. melléklet).

(4) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 6. melléklet szerint határozza meg.

(5) Az önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként a 7. melléklet szerint részletezi.

(6) Az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket, valamint az önkormányzaton kívül megvalósuló projektekhez való hozzájárulást nem tervez ( 8. melléklet).

(7) A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások önkormányzati, polgármesteri hivatali, továbbá költségvetési szervenkénti megoszlását, az éves létszám előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként, feladatonként és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban a 9. melléklet szerint határozza meg.

(8) Az Önkormányzat a kiadások között 5.040.683 Ft általános, 44 665 249 Ft céltartalékot állapít meg.

4. A költségvetés végrehajtásának szabályai

4. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

(3) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.

(4) A célfeladatokra tervezett előirányzatok felhasználásáról a Képviselő-testület dönt. A bizottsági hatáskörbe utalt egyes feladatokra tervezett összegek csak az adott feladatokra használhatók fel.

Az évközi előirányzat-maradványok bizottsági, vagy hivatali kezdeményezésre csak a Képviselő-testület jóváhagyása után használhatók fel.

Az átruházott hatáskörben hozott döntésekről a Polgármester - a döntést követő hónapban - köteles a Képviselő-testületnek beszámolni.

(5) A polgármesteri keret felhasználásáról a Polgármester rendelkezik. A polgármesteri keret nem használható fel alapítványok támogatására, költség - és üzemanyag térítések finanszírozására, és intézmény működtetésére.

(6) Az adókintlévőségek, bármilyen jellegű követelések csökkentése érdekében érvényesíteni kell a költséghatékony végrehajtási és ellenőrzési tevékenységet.

(7) Az önkormányzati feladatellátás minden területén érvényesíteni kell a szigorú, takarékos gazdálkodás követelményét.

A gazdasági társaság vezetője, valamint a költségvetési szervek vezetői kötelesek a takarékos, ésszerű gazdálkodás követelményeinek megfelelni és javaslataikkal, döntéseikkel segíteni a kiadások csökkentését.

(8) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert, hogy - pályázat benyújtásáról, és saját forrás biztosításáról szóló külön testületi döntés hiányában - az Önkormányzat által benyújtani kívánt támogatási igény (pályázat) esetében az Önkormányzat nevében előzetesen nyilatkozzon a saját forrás biztosításáról azzal, hogy soron következő testületi ülésen tájékoztatja a testületet.

(9) Az önkormányzat saját forrásai terhére - a képviselő-testület hivatalánál (polgármesteri hivatal) foglalkoztatott köztisztviselők vonatkozásában - a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvényben foglaltaktól eltérően - az illetményalapot 60.000,- Ft-ban állapítja meg.

(10) A feladatmutató alapján normatív állami hozzájárulásban részesülő intézmények a tényleges mutatók szerint kötelesek elszámolni a kapott támogatással.

A támogatás ellenőrizhetősége érdekében az intézmények kötelesek olyan nyilvántartást vezetni, melyből egyértelműen megállapítható a feladatmutató tényleges teljesülése.

(11) Amennyiben az intézmény a konkrét feladatmutatóhoz kapcsolódó támogatást az őt ténylegesen megilletőnél nagyobb mértékben veszi igénybe, akkor a meghaladó mérték zárolásra, a pénzmaradvány elszámolása kapcsán pedig elvonásra kerül.

(12) Pénzügyi előirányzat hiányában a gazdálkodó szerv, intézmény vezetője kötelezettséget nem vállalhat, feladat végrehajtását nem kezdheti el. Újabb kötelezettségek vállalása előtt figyelembe kell venni a meglévő, többéves kihatással járó kötelezettségeket, továbbá a fedezetül szolgáló bevételek realizálását. Kötelezettséget vállalni az Ávr.-ben foglalt kivételekkel csak pénzügyi ellenjegyzés után, a pénzügyi teljesítés esedékességét megelőzően, írásban lehet.

(13) A költségvetési szerveknél a jutalmazásra fordítható és kifizethető összeg nem haladhatja meg a rendszeres személyi juttatások előirányzatának 10 %-át. Ennek fedezetére a személyi juttatások évközi megtakarítása és a személyi juttatások előirányzatának növelésére fordítható forrás szolgálhat.

(14) Az önkormányzat és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szerv állományába tartozó személy részére megbízási díj vagy más szerződés alapján díjazás a munkaköri leírása szerint számára előírható feladatra nem fizethető. Más esetben díjfizetésére a feladatra vonatkozóan előzetesen írásban kötött szerződés igazolt teljesítése után kerülhet sor. A szerződésben ki kell kötni, hogy a díj kizárólag abban az esetben illeti meg a költségvetési szerv állományába tartozó személyt, ha a szerződésben rögzített feladat mellett a munkakörébe tartozó feladatainak is maradéktalanul eleget tett.

(15) Amennyiben a költségvetési szerv harminc napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, az irányító szerv a költségvetési szervhez önkormányzati biztost jelöl ki.

(16) A költségvetési szerv vezetője e rendelet 10. mellékletében foglalt adatlapon köteles a tartozásállományról adatot szolgáltatni. A költségvetési szerv az általa lejárt esedékességű elismert tartozásállomány tekintetében havonta a tárgyhó 25-i állapotnak megfelelően a tárgyhónapot követő hó 5-ig az önkormányzat jegyzője részére köteles adatszolgáltatást teljesíteni.

(17) Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.

(18) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület gyakorolja.

5. Az előirányzatok módosítása

5. § (1) Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a (2) és (4) bekezdésben foglalt kivétellel a Képviselő-testület dönt.

(2) A képviselő-testület az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiadási kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát a polgármesterre átruházza.

(3) Az (2) bekezdésben foglalt átcsoportosításról a polgármester negyedévente köteles beszámolni, a költségvetés módosítására egyidejűleg javaslatot tenni. Az átruházott hatáskörű előirányzat-módosítási jogkör 2021. december 31-ig gyakorolható.

(4) A költségvetési szerv a költségvetése kiemelt előirányzatain belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre.

(5) A képviselő-testület a költségvetési rendelet 5. § (2) bekezdés szerinti előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként - az első negyedév kivételével – negyedévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

(6) A költségvetési szerv alaptevékenysége körében szellemi tevékenység szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére szolgáló kiadási előirányzat csak a személyi juttatások terhére növelhető.

(7) Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.

(8) A képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.

6. A finanszírozási célú műveletekkel kapcsolatos szabályok

6.§

(1) Az Önkormányzat a 2021. évben tervezett feladatok végrehajtásához az önkormányzati gazdálkodás zavartalanságának biztosítására a K&H Bank Zrt.-vel megkötött 225 000 000 Ft összegű folyószámla-hitelkereten belül gazdálkodhat.

(2) Az Önkormányzat fizetési számláján átmenetileg szabad pénzeszközök betétként történő elhelyezéséről, a lekötött betét felbontásáról a polgármester rendelkezik. A betét elhelyezéséről és a lekötött betét felbontásáról a betét elhelyezést, felbontást követő testület-ülésen tájékoztatni köteles a testületet.

7. A gazdálkodás szabályai

7. § (1) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

(2) A költségvetési szervek az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal az 30/2021.(II.11.) számú rendkívüli polgármesteri határozattal elfogadott munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkezik.

(3) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembe vételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért, a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.

(4) A polgármesteri hivatal, valamint a költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.

(5) A bevételek beszedésekor, a kiadások teljesítésekor lehetőség szerint készpénzkímélő fizetési módokat kell alkalmazni.

8. A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

8. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.

(2) Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról külső megbízott útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.

9. Záró és vegyes rendelkezések

9. § Ez a rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba, rendelkezéseit azonban 2021. január 1. napjától kell alkalmazni.

Halásztelek, 2021. február 11.

dr. Mészáros Zoltán Szabó Tibor

jegyző polgármester

A rendelet kihirdetve:

Halásztelek, 2021. február 11.

dr. Mészáros Zoltán

Jegyző

1. melléklet mellékletek

2021. évi költségvetés mellékletek

Kv-i rendelet 1.melléklet.pdf


[1] A 2. § (1) bekezdése a Halásztelek Város Önkormányzata Polgármesterének 18/2021. (V. 26.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
[2] A 2. § (2) bekezdése a Halásztelek Város Önkormányzata Polgármesterének 18/2021. (V. 26.) önkormányzati rendelete 4. § a) pontja szerint módosított szöveg.
[3] A 2. § (3) bekezdése a Halásztelek Város Önkormányzata Polgármesterének 18/2021. (V. 26.) önkormányzati rendelete 4. § b) pontja szerint módosított szöveg.
[4] A 2. § (4) bekezdése a Halásztelek Város Önkormányzata Polgármesterének 18/2021. (V. 26.) önkormányzati rendelete 4. § c) pontja szerint módosított szöveg.
[5] A 2. § (5) bekezdése a Halásztelek Város Önkormányzata Polgármesterének 18/2021. (V. 26.) önkormányzati rendelete 4. § d) pontja szerint módosított szöveg.
[6] A 3. § a Halásztelek Város Önkormányzata Polgármesterének 18/2021. (V. 26.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.
[7] A 2. mellékletet a Halásztelek Város Önkormányzata Polgármesterének 18/2021. (V. 26.) önkormányzati rendelete 3. § (2) bekezdése iktatta be.
[8] A 3. mellékletet a Halásztelek Város Önkormányzata Polgármesterének 18/2021. (V. 26.) önkormányzati rendelete 3. § (3) bekezdése iktatta be.
[9] A 4. mellékletet a Halásztelek Város Önkormányzata Polgármesterének 18/2021. (V. 26.) önkormányzati rendelete 3. § (4) bekezdése iktatta be.
[10] Az 5. mellékletet a Halásztelek Város Önkormányzata Polgármesterének 18/2021. (V. 26.) önkormányzati rendelete 3. § (5) bekezdése iktatta be.
[11] A 6. mellékletet a Halásztelek Város Önkormányzata Polgármesterének 18/2021. (V. 26.) önkormányzati rendelete 3. § (6) bekezdése iktatta be.
[12] A 7. mellékletet a Halásztelek Város Önkormányzata Polgármesterének 18/2021. (V. 26.) önkormányzati rendelete 3. § (7) bekezdése iktatta be.
[13] A 8. mellékletet a Halásztelek Város Önkormányzata Polgármesterének 18/2021. (V. 26.) önkormányzati rendelete 3. § (8) bekezdése iktatta be.
[14] A 9. mellékletet a Halásztelek Város Önkormányzata Polgármesterének 18/2021. (V. 26.) önkormányzati rendelete 3. § (9) bekezdése iktatta be.
[15] A 10. mellékletet a Halásztelek Város Önkormányzata Polgármesterének 18/2021. (V. 26.) önkormányzati rendelete 3. § (10) bekezdése iktatta be.