Halásztelek Város Önkormányzata Polgármesterének 4/2021(II.11.) önkormányzati rendelete

Halásztelek Város Önkormányzata Polgármesterének

Hatályos: 2021. 11. 19- 2022. 02. 11

Halásztelek Város Önkormányzata Polgármesterének 4/2021(II.11.) önkormányzati rendelete

Halásztelek Város Önkormányzata Polgármesterének

2021.11.19.

4/2021. (II.11.) számú rendelete

az önkormányzat 2021. évi költségvetéséről

Halásztelek Város Polgármestere a veszélyhelyzet kihirdetéséről szóló 27/2021.(I.29.) Korm. rendeletben foglaltakra tekintettel, a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdésében, valamint az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. A rendelet hatálya

1. § (1) A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak bizottságaira, a polgármesteri hivatalra és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervekre (intézményekre) terjed ki.

2. A költségvetés bevételei és kiadásai

2. § (1)1 A képviselő-testület az önkormányzat 2021. évi költségvetés:

Bevételi főösszegét 2 520 083 573 Ft-ban
Kiadási főösszegét 2 520 083 573 Ft-ban határozza meg.
Költségvetési bevételi főösszeg 1 698 130 476 Ft
Költségvetési kiadási főösszeg 1 844 601 307 Ft
Költségvetési egyenleg – 146 470 831 Ft
ebből működési + 43 970 545 Ft
felhalmozási – 190 441 376 Ft
(2)Az (1) bekezdésben megállapított -146.470.831. Ft összegű költségvetési hiányt belső finanszírozással, az előző évek költségvetési maradványának bevonásával, valamint külső finanszírozással, likviditási célú hitel felvételével fedezi az Önkormányzat.
(3)A költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet 1. melléklete alapján határozza meg a képviselő-testület.
(4)A bevételek és kiadások előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban az 1. melléklet szerint állapítja meg.
(5)A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 2. melléklet részletezi.

3. A költségvetés részletezése

3. §2 (1) Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a 3. melléklet részletezi.

(2) Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 4. melléklet tartalmazza.

(3) Az Önkormányzatnak 2021. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljai nincsenek (5. melléklet).

(4) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 6. melléklet szerint határozza meg.

(5) Az önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként a 7. melléklet szerint részletezi.

(6) Az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket, valamint az önkormányzaton kívül megvalósuló projektekhez való hozzájárulást nem tervez (8. melléklet).

(7) A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások önkormányzati, polgármesteri hivatali, továbbá költségvetési szervenkénti megoszlását, az éves létszám előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként, feladatonként és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban a 9. melléklet szerint határozza meg.

(8)3 Az Önkormányzat a kiadások között 18.845.591 Ft általános, 46.665.249 Ft céltartalékot állapít meg.

4. A költségvetés végrehajtásának szabályai

4. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

(3) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.

(4) A célfeladatokra tervezett előirányzatok felhasználásáról a Képviselő-testület dönt. A bizottsági hatáskörbe utalt egyes feladatokra tervezett összegek csak az adott feladatokra használhatók fel.

Az évközi előirányzat-maradványok bizottsági, vagy hivatali kezdeményezésre csak a Képviselő-testület jóváhagyása után használhatók fel.
Az átruházott hatáskörben hozott döntésekről a Polgármester - a döntést követő hónapban - köteles a Képviselő-testületnek beszámolni.
(5)A polgármesteri keret felhasználásáról a Polgármester rendelkezik. A polgármesteri keret nem használható fel alapítványok támogatására, költség - és üzemanyag térítések finanszírozására, és intézmény működtetésére.
(6)Az adókintlévőségek, bármilyen jellegű követelések csökkentése érdekében érvényesíteni kell a költséghatékony végrehajtási és ellenőrzési tevékenységet.
(7)Az önkormányzati feladatellátás minden területén érvényesíteni kell a szigorú, takarékos gazdálkodás követelményét.
A gazdasági társaság vezetője, valamint a költségvetési szervek vezetői kötelesek a takarékos, ésszerű gazdálkodás követelményeinek megfelelni és javaslataikkal, döntéseikkel segíteni a kiadások csökkentését.
(8)A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert, hogy - pályázat benyújtásáról, és saját forrás biztosításáról szóló külön testületi döntés hiányában - az Önkormányzat által benyújtani kívánt támogatási igény (pályázat) esetében az Önkormányzat nevében előzetesen nyilatkozzon a saját forrás biztosításáról azzal, hogy soron következő testületi ülésen tájékoztatja a testületet.
(9)Az önkormányzat saját forrásai terhére - a képviselő-testület hivatalánál (polgármesteri hivatal) foglalkoztatott köztisztviselők vonatkozásában - a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvényben foglaltaktól eltérően - az illetményalapot 60.000,- Ft-ban állapítja meg.
(10)A feladatmutató alapján normatív állami hozzájárulásban részesülő intézmények a tényleges mutatók szerint kötelesek elszámolni a kapott támogatással.
A támogatás ellenőrizhetősége érdekében az intézmények kötelesek olyan nyilvántartást vezetni, melyből egyértelműen megállapítható a feladatmutató tényleges teljesülése.
(11)Amennyiben az intézmény a konkrét feladatmutatóhoz kapcsolódó támogatást az őt ténylegesen megilletőnél nagyobb mértékben veszi igénybe, akkor a meghaladó mérték zárolásra, a pénzmaradvány elszámolása kapcsán pedig elvonásra kerül.
(12)Pénzügyi előirányzat hiányában a gazdálkodó szerv, intézmény vezetője kötelezettséget nem vállalhat, feladat végrehajtását nem kezdheti el. Újabb kötelezettségek vállalása előtt figyelembe kell venni a meglévő, többéves kihatással járó kötelezettségeket, továbbá a fedezetül szolgáló bevételek realizálását. Kötelezettséget vállalni az Ávr.-ben foglalt kivételekkel csak pénzügyi ellenjegyzés után, a pénzügyi teljesítés esedékességét megelőzően, írásban lehet.
(13)A költségvetési szerveknél a jutalmazásra fordítható és kifizethető összeg nem haladhatja meg a rendszeres személyi juttatások előirányzatának 10 %-át. Ennek fedezetére a személyi juttatások évközi megtakarítása és a személyi juttatások előirányzatának növelésére fordítható forrás szolgálhat.
(14)Az önkormányzat és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szerv állományába tartozó személy részére megbízási díj vagy más szerződés alapján díjazás a munkaköri leírása szerint számára előírható feladatra nem fizethető. Más esetben díjfizetésére a feladatra vonatkozóan előzetesen írásban kötött szerződés igazolt teljesítése után kerülhet sor. A szerződésben ki kell kötni, hogy a díj kizárólag abban az esetben illeti meg a költségvetési szerv állományába tartozó személyt, ha a szerződésben rögzített feladat mellett a munkakörébe tartozó feladatainak is maradéktalanul eleget tett.
(15)Amennyiben a költségvetési szerv harminc napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, az irányító szerv a költségvetési szervhez önkormányzati biztost jelöl ki.
(16)A költségvetési szerv vezetője e rendelet 10. mellékletében foglalt adatlapon köteles a tartozásállományról adatot szolgáltatni. A költségvetési szerv az általa lejárt esedékességű elismert tartozásállomány tekintetében havonta a tárgyhó 25-i állapotnak megfelelően a tárgyhónapot követő hó 5-ig az önkormányzat jegyzője részére köteles adatszolgáltatást teljesíteni.
(17)Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.
(18)A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület gyakorolja.

5. Az előirányzatok módosítása

5. § (1) Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a (2) és (4) bekezdésben foglalt kivétellel a Képviselő-testület dönt.

(2) A képviselő-testület az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiadási kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát a polgármesterre átruházza.

(3) Az (2) bekezdésben foglalt átcsoportosításról a polgármester negyedévente köteles beszámolni, a költségvetés módosítására egyidejűleg javaslatot tenni. Az átruházott hatáskörű előirányzat-módosítási jogkör 2021. december 31-ig gyakorolható.

(4) A költségvetési szerv a költségvetése kiemelt előirányzatain belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre.

(5) A képviselő-testület a költségvetési rendelet 5. § (2) bekezdés szerinti előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként - az első negyedév kivételével – negyedévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

(6) A költségvetési szerv alaptevékenysége körében szellemi tevékenység szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére szolgáló kiadási előirányzat csak a személyi juttatások terhére növelhető.

(7) Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.

(8) A képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.

6. A finanszírozási célú műveletekkel kapcsolatos szabályok

6.§

(1)Az Önkormányzat a 2021. évben tervezett feladatok végrehajtásához az önkormányzati gazdálkodás zavartalanságának biztosítására a K&H Bank Zrt.-vel megkötött 225 000 000 Ft összegű folyószámla-hitelkereten belül gazdálkodhat.
(2)Az Önkormányzat fizetési számláján átmenetileg szabad pénzeszközök betétként történő elhelyezéséről, a lekötött betét felbontásáról a polgármester rendelkezik. A betét elhelyezéséről és a lekötött betét felbontásáról a betét elhelyezést, felbontást követő testület-ülésen tájékoztatni köteles a testületet.

7. A gazdálkodás szabályai

7. § (1) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

(2) A költségvetési szervek az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal az 30/2021.(II.11.) számú rendkívüli polgármesteri határozattal elfogadott munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkezik.

(3) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembe vételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért, a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.

(4) A polgármesteri hivatal, valamint a költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.

(5)4 Az Áht. 85. §-a azt rögzíti, hogy a bevételek beszedésekor, a kiadások teljesítésekor lehetőség szerint készpénzkímélő fizetési módokat kell alkalmazni. A kiadások készpénzben történő teljesítésére csak jogszabályban szabályozott esetekben kerülhet sor. A következő kifizetések teljesíthetőek készpénzben:

a) A készpénzállományt érintő kifizetésként kell elszámolni:

aa) a fizetési számlára befizetett készpénzt,

ab) a közfoglalkoztatottak részére bérkifizetés,

ac) a szervezetünk tevékenységével összefüggésben készlet- és kisértékű tárgyi eszköz beszerzések,

ad) kiküldetési, reprezentációs kiadások,

ae) egyes kisösszegű szolgáltatási kiadások készpénzben történő teljesítése,

af) a társadalom- és szociálpolitikai juttatások,

ag) megbízási díjak,

ah) vásárlási és üzemanyag előleg.

b) A készpénzállományt növelő bevételként kell elszámolni:

ba) a fizetési számlákról felvett készpénzt,

bb) a készpénzben teljesített szolgáltatások ellenértékét,

bc) a pénzbeszedő helyeken készpénzben beszedett összeget, az utólagos elszámolásra kiadott összeg visszafizetését

bd) az utólagos elszámolásra kiadott összeg visszafizetését.

8. A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

8. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.

(2) Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról külső megbízott útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.

9. Záró és vegyes rendelkezések

9. § Ez a rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba, rendelkezéseit azonban 2021. január 1. napjától kell alkalmazni.

Halásztelek, 2021. február 11.
dr. Mészáros Zoltán Szabó Tibor
jegyző polgármester
A rendelet kihirdetve:
Halásztelek, 2021. február 11.
dr. Mészáros Zoltán
Jegyző

3. melléklet7

3. számú melléklete a 4/2021. (II.11.) önkormányzati rendeletnek

5. melléklet9

5. számú melléklete a 4/2021. (II.11.) önkormányzati rendeletnek

8. melléklet12

8. számú melléklete a 4/2021. (II.11.) önkormányzati rendeletnek

10. melléklet14

10. számú melléklete a 4/2021. (II.11.) önkormányzati rendeletnek
1

A 2. § (1) bekezdése a Halásztelek Város Önkormányzata Polgármesterének 18/2021. (V. 26.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg. A 2. § (1) bekezdése a Halásztelek Város Önkormányzat Képviselő-testületének 25/2021. (IX. 16.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg. A 2. § (1) bekezdése a Halásztelek Város Önkormányzata Képviselő-testületének 30/2021. (XI. 18.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

2

A 3. § a Halásztelek Város Önkormányzata Polgármesterének 18/2021. (V. 26.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

3

A 3. § (8) bekezdése a Halásztelek Város Önkormányzat Képviselő-testületének 25/2021. (IX. 16.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg. A 3. § (8) bekezdése a Halásztelek Város Önkormányzata Képviselő-testületének 30/2021. (XI. 18.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

4

A 7. § (5) bekezdése a Halásztelek Város Önkormányzata Képviselő-testületének 30/2021. (XI. 18.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.

5

Az 1. melléklet a Halásztelek Város Önkormányzat Képviselő-testületének 25/2021. (IX. 16.) önkormányzati rendelete 3. § (1) bekezdésével megállapított szöveg. Az 1. melléklet a Halásztelek Város Önkormányzata Képviselő-testületének 30/2021. (XI. 18.) önkormányzati rendelete 4. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

6

A 2. mellékletet a Halásztelek Város Önkormányzata Polgármesterének 18/2021. (V. 26.) önkormányzati rendelete 3. § (2) bekezdése iktatta be. A 2. melléklet a Halásztelek Város Önkormányzat Képviselő-testületének 25/2021. (IX. 16.) önkormányzati rendelete 3. § (2) bekezdésével megállapított szöveg. A 2. melléklet a Halásztelek Város Önkormányzata Képviselő-testületének 30/2021. (XI. 18.) önkormányzati rendelete 4. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

7

A 3. mellékletet a Halásztelek Város Önkormányzata Polgármesterének 18/2021. (V. 26.) önkormányzati rendelete 3. § (3) bekezdése iktatta be.

8

A 4. mellékletet a Halásztelek Város Önkormányzata Polgármesterének 18/2021. (V. 26.) önkormányzati rendelete 3. § (4) bekezdése iktatta be. A 4. melléklet a Halásztelek Város Önkormányzat Képviselő-testületének 25/2021. (IX. 16.) önkormányzati rendelete 3. § (3) bekezdésével megállapított szöveg.

9

Az 5. mellékletet a Halásztelek Város Önkormányzata Polgármesterének 18/2021. (V. 26.) önkormányzati rendelete 3. § (5) bekezdése iktatta be.

10

A 6. mellékletet a Halásztelek Város Önkormányzata Polgármesterének 18/2021. (V. 26.) önkormányzati rendelete 3. § (6) bekezdése iktatta be. A 6. melléklet a Halásztelek Város Önkormányzat Képviselő-testületének 25/2021. (IX. 16.) önkormányzati rendelete 3. § (4) bekezdésével megállapított szöveg. A 6. melléklet a Halásztelek Város Önkormányzata Képviselő-testületének 30/2021. (XI. 18.) önkormányzati rendelete 4. § (3) bekezdésével megállapított szöveg.

11

A 7. mellékletet a Halásztelek Város Önkormányzata Polgármesterének 18/2021. (V. 26.) önkormányzati rendelete 3. § (7) bekezdése iktatta be. A 7. melléklet a Halásztelek Város Önkormányzat Képviselő-testületének 25/2021. (IX. 16.) önkormányzati rendelete 3. § (5) bekezdésével megállapított szöveg. A 7. melléklet a Halásztelek Város Önkormányzata Képviselő-testületének 30/2021. (XI. 18.) önkormányzati rendelete 4. § (4) bekezdésével megállapított szöveg.

12

A 8. mellékletet a Halásztelek Város Önkormányzata Polgármesterének 18/2021. (V. 26.) önkormányzati rendelete 3. § (8) bekezdése iktatta be.

13

A 9. mellékletet a Halásztelek Város Önkormányzata Polgármesterének 18/2021. (V. 26.) önkormányzati rendelete 3. § (9) bekezdése iktatta be. A 9. melléklet a Halásztelek Város Önkormányzat Képviselő-testületének 25/2021. (IX. 16.) önkormányzati rendelete 3. § (6) bekezdésével megállapított szöveg. A 9. melléklet a Halásztelek Város Önkormányzata Képviselő-testületének 30/2021. (XI. 18.) önkormányzati rendelete 4. § (5) bekezdésével megállapított szöveg.

14

A 10. mellékletet a Halásztelek Város Önkormányzata Polgármesterének 18/2021. (V. 26.) önkormányzati rendelete 3. § (10) bekezdése iktatta be.