Taksony Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 13/2014 (XI.27.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2018. 01. 01- 2018. 03. 29Taksony Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 13/2014 (XI.27.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról
2018-01-01-tól 2018-03-29-ig
Taksony Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének
13/2014. (XI.27.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület és Szervei
Szervezeti és Működési Szabályzatáról
egységes szerkezetben
Taksony Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 43. § (3) bekezdése alapján a Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról (a továbbiakban: SzMSz) a következő rendeletet alkotja:
- Fejezet
Általános rendelkezések
Hivatalos megnevezés
1. §
- Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Taksony Nagyközség Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat)
- A képviselő-testület hivatalos megnevezése: Taksony Nagyközség Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület)
- A képviselő-testület hivatalának megnevezése: Taksonyi Polgármesteri Hivatal (a továbbiakban: Hivatal)
- Az Önkormányzat és a Hivatal székhelye: Taksony, Fő út 85.
- Az Önkormányzat illetékességi területe: Taksony Nagyközség közigazgatási területe
Jelképek
2. §
- Az Önkormányzat címere:
Álló címerpajzs (szívpajzs), melynek szélessége a magasság 2/3-a. A pajzs középen hasított. A baloldal arányosan kétszer vágott, a jobboldal egyszer vágott 2/3-ad - 1/3-ad arányban. A baloldali első mezőben négy felfelé álló stilizált búzakalász. Színe: vörös alapon ezüst. A baloldal második mezőjében csúcsával felfelé álló, élével a hasítás felé fordított ekevas található. Színe: vörös, alapja ezüst. A baloldal harmadik mezőjében függőlegesen álló karó, kettő szőlőfürttel és egy szőlőlevéllel. A növény indával kapcsolódik a karóhoz. Színe: vörös alapon ezüst. A jobboldal felső mezőjében a hasítás felé forduló gerle áll, csőrében olajággal. Színe: kék alapon ezüst. A jobboldal ötödik mezőjét hat vízszintes, váltakozó színű hullám osztja fel. Színük: ezüst, kék. A sisak részén felül Taksony, alatta Taks felirat található. A pajzsot két szabályos favessző övezi, melyek alul keresztezik egymást.
- Az Önkormányzat zászlaja:
Fehér alapon, középen a címerrel, felette Taksony, alatta Taks felirat.
- A Nagyközség jelképeiről és azok használatának rendjéről külön Önkormányzati rendelet szól.
- Az Önkormányzat jelképeit a 1. számú melléklet tartalmazza.
Bélyegző használata
3. §
- Polgármester, alpolgármester, jegyző valamint a Hivatal bélyegzőjén a Magyar Köztársaság címerét kell használni.
- A bélyegzők lenyomatait a 2. számú melléklet tartalmazza.
Az Önkormányzat lapja
4. §
(1) Az Önkormányzat hivatalos lapja: a Taksonyi Hírharang és a Hírlevél.
(2) Az önkormányzati lapok megjelentetésével az Önkormányzat eleget tesz tájékoztatási kötelezettségének, valamint elősegíti a nagyközség hely- és kultúrtörténetének ápolásával kapcsolatos feladatok ellátását is.
(3) Az önkormányzati lapok alapítója Taksony Nagyközség Önkormányzata, kiadója a Polgármesteri Hivatal.
4/A. §
- [1]A Taksonyi Hírharang szerkesztőségét, annak munkáját öttagú Szerkesztő Bizottság irányítja. A Szerkesztő Bizottság elnökének és további négy tagjának személyéről a polgármester javaslata alapján a Képviselő-testület minősített többséggel dönt.
- [2]A Képviselő-testület évente a költségvetési rendelet elfogadásakor a lap tartalmának, az újságírás műfajába tartozó írások összeállításában részt vevő munkatársak díjazására keretösszeget állapít meg, melynek felosztásáról lapszámonként a Bizottság elnöke határoz a lapszámban megjelenő írások arányában.
- A Taksonyi Hírharang évente minimum négy alkalommal jelenik meg, terjedelméről, megjelenési formájáról a Képviselő-testület határozatban dönt. Lapzárta a megjelenést megelőző 15 nappal.
- A Taksonyi Hírharangnak tartalmaznia kell különösen:
a) közérdekű önkormányzati információkat és egyes döntések hátterének bemutatását,
b) a fontosabb helyi társadalmi eseményeket, rendezvényeket, programokat,
c) sport rovatot,
d) lakossági apróhirdetéseket (üzleti és közszolgálati).
- A Taksonyi Hírharang ingyenes, működési költségeit a Képviselő-testület az Önkormányzat költségvetésében biztosítja.
- A Taksonyi Hírharang a kiadások költségeinek csökkentése érdekében fizetett hirdetéseket is közölhet, a hirdetési tevékenység szervezése a polgármester által megbízott hirdetésszervező feladata.
- A Taksonyi Hírharang számait évfolyamonként le kell fűzni és beköttetni. A bekötött példányt a könyvtárban kell elhelyezni, így is biztosítva a település történetének tudományos kutathatóságát.
4/B. §
- A Hírlevél tartalmaznia kell különösen közigazgatási információkat, a Képviselő-testület rendeleteinek és határozatainak közérthető és kivonatos formáját.
- A Hírlevél tájékoztatást ad az önkormányzati eseményekről és az Önkormányzat fenntartásában működő intézmények működéséről.
- A Hírlevél szerkesztője a közművelődési referens.
- A Hírlevél kétheti rendszerességgel, fekete-fehér kivitelben, az információ terjedelmétől függő terjedelemben jelenik meg, melyet az Önkormányzat a honlapján is publikál.
- A lakosok a Hírlevélhez féléves előfizetés alapján juthatnak hozzá, vagy térítésmentesen letölthetik az Önkormányzat honlapjáról. Az előfizetőknek a Polgármesteri Hivatal kézbesíti az aktuális számot.
A Hírlevél áráról a Képviselő-testület külön határozatban dönt.
- fejezet
A Képviselő-testület működése
A Képviselő-testület
5. §
A Képviselő-testület tagjai a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választásán megválasztott 8 fő települési önkormányzati képviselő és a polgármester. A jegyző gondoskodik a képviselők névjegyzékének nyilvántartásáról. A Képviselő-testület tagjainak névsorát e rendelet 2. számú függeléke tartalmazza.
A Képviselő-testület ülései
6. §
- A Képviselő-testület a választást követően az Mötv. 43. §-a szerint alakuló ülést tart.
- A Képviselő-testület évente legalább hat alkalommal, a munkatervben meghatározott hónapok utolsó keddjén, 18 órai kezdettel tartja rendes ülését.
- Az Mötv. 44. §-a alapján a Polgármester rendkívüli ülést hív össze.
- A polgármester indokolt esetben rendkívüli ülést hívhat össze.
- A rendkívüli ülés napirendjére csak olyan napirendi pont vehető fel, amely a rendkívüli ülés meghívójában szerepel.
A Képviselő-testület összehívása
7. §
- A Képviselő-testületi ülést a polgármester hívja össze.
- A polgármester és a Képviselő-testület tagjai közül választott alpolgármester egyidejű tartós akadályoztatása esetén a képviselő-testület összehívásával és vezetésével kapcsolatos feladatokat a Pénzügyi-, Településfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság elnöke látja el.
- A képviselők és a napirendhez meghívottak az ülés előtt legalább öt nappal megkapják az ülés meghívóját és írásos előterjesztéseit elektronikus formában, internetes felületen, amelyről egyedi azonosítóval és jelszóval nyitható meg az elkészített testületi anyag, vagy postai úton, nyomtatott formában. A települési képviselők a Képviselő-testület bizottságainak valamennyi meghívóját és előterjesztéseit elektronikusan megkapják.
- Az (2) bekezdésben meghatározott személyeken túl az ülés meghívóját és írásos előterjesztéseit elektronikus formában kapják meg:
- bizottságok nem képviselő tagjai
- a Képviselő-testületi ülés állandó meghívottjai
- Polgármesteri Hivatal dolgozói.
- a napirendhez meghívottak.
- A meghívó tartalmazza az ülés pontos helyét és kezdési időpontját, a javasolt napirendi pontok tárgyát és az előterjesztők megjelölését.
- A Képviselő-testületi ülés rendkívüli esetben rövid úton (elektronikus levél, telefax, telefon, távirat) – legalább az ülést megelőző munkanapon – is összehívható.
- Képviselő-testület ülésére szóló meghívót és az ülés írásos anyagát a községi könyvtárban, a település honlapján hozzáférhetővé kell tenni. Az ülés meghívóját az Önkormányzat hirdetőtábláira, továbbá az Önkormányzat fenntartásában működő intézmények hirdetőtábláira ki kell függeszteni.
8. §
- A képviselő-testületi ülés állandó meghívottjainak névsorát e rendelet 1. számú függeléke tartalmazza.
9. §
- A munkatervben szereplő rendes képviselő-testületi ülések napirendi pontjai kiegészülhetnek a folyamatban lévő ügyekkel, valamint a két ülés között beérkezett, a Képviselő-testület döntési jogkörébe tartozó ügyekkel.
- Az (1) bekezdésben meghatározott esetekben az előterjesztést a Hivatal készíti el.
- A Képviselő-testület elé kerülő napirendi pontot lehetőség szerint írásban kell előterjeszteni. Rendkívül indokolt esetben a polgármester javaslatára, a Képviselő-testület döntése alapján szóban is előterjeszthető a napirendi pont.
- Késedelem esetén a napirendi pont tárgyalásáról a Képviselő-testület bármely települési képviselő indítványára külön dönthet.
Az ülések nyilvánossága
10. §
- A Képviselő-testület ülései - a zárt ülést kivéve - nyilvánosak, azokon bárki részt vehet, de az ülés menetét nem zavarhatja.
- Az Mötv. 46.§ (2) bekezdése alapján a képviselő-testület zárt ülést tart, vagy zárt ülést rendelhet el.
- Zárt ülésen kizárólag az Mötv. 46.§ (3) bekezdésében felsoroltak vehetnek részt.
Juttatások meghatározása
11. §
- A Képviselő-testület az alakuló ülésen, illetve a polgármester, alpolgármester megválasztását követően dönt a polgármester illetményéről és költségátalányáról, az alpolgármester illetményéről és költségátalányáról.
- A települési képviselők, valamint a bizottságok nem képviselő tagjai tiszteletdíjának mértékét külön rendelet szabályozza.
- fejezet
Feladat-és hatáskörök
12. §
- Az Önkormányzat kötelezően ellátandó feladatait az Mötv. 13. § (1) bekezdése tartalmazza.
- Az Önkormányzat tevékenységének és a település fejlesztésének irányvonalát és a kiemelt célokat a Mötv. 116. §-a szerint a gazdasági program, valamint a fejlesztési terv (ciklusprogram) tartalmazza.
13. §
- Új közszolgáltatási feladat felvállalása előtt előkészítő eljárást kell lefolytatni, amelynek során meg kell vizsgálni a feladat ellátásának anyagi, személyi és technikai feltételeit. Az eljárás során a feladat szerinti hatáskörrel rendelkező szakbizottságot véleményezési jogkör illeti meg. Az előkészítő eljárást a Képviselő-testület döntésétől függően az illetékes szakbizottság folytatja le.
- Az előkészítő eljárás eredményét összegező előterjesztés csak akkor terjeszthető a Képviselő-testület elé, ha az tartalmazza a feladat felvállalásával elérendő célokat és az (1) bekezdésben említett feltételeket.
14. §
- Az Önkormányzat önként vállalt feladatait az SzMSz 5. számú melléklete tartalmazza.
- Az önkormányzati feladatokat a Képviselő-testület és az Mötv. 41. §-ának (2) bekezdésében meghatározott szervei látják el.
- A Képviselő-testület egyes hatásköreit a polgármesterre, a bizottságaira, a helyi nemzetiségi önkormányzatra ruházhatja. Az átruházott hatáskör tovább nem ruházható.
- A Képviselő-testület az átruházott hatáskör gyakorlójának utasításokat adhat, illetve a hatáskört visszavonhatja. Az átruházott hatáskörben eljáró Képviselő-testület rendes ülésén köteles beszámolni az átruházott hatáskörben hozott döntéseiről.
- A Képviselő-testület feladat- és hatáskörét érintő törvényi változásokról és az átruházhatóság törvényi feltételeiről a jegyző a Képviselő-testületet rendszeresen tájékoztatja.
Ciklusprogram
15. §
- Az Önkormányzat tevékenységének és a nagyközség fejlesztésének irányvonalát, valamint a kiemelt célokat az Önkormányzat ciklusprogramja tartalmazza, amely a Képviselő-testület megbízatásának időtartamára szól.
- A Képviselő-testület a megbízatásának időtartamára szóló ciklusprogram alapján működik.
- A ciklusprogram tervezetének előkészítéséről és a Képviselő-testület alakuló ülését követő 6 hónapon belül történő előterjesztéséről a polgármester gondoskodik. A ciklusprogram kidolgozásának és elfogadásának rendjét az SZMSZ 6. számú melléklete tartalmazza.
- A ciklusprogramot a Képviselő-testület minősített többséggel fogadja el.
- A ciklusprogramot a polgármester közmeghallgatás keretében ismerteti a lakossággal.
Munkaterv
16. §
- A Képviselő-testület a ciklusprogramon alapuló éves munkaterv alapján végzi munkáját.
- A munkaterv tartalmazza:
- a Képviselő-testület üléseinek tervezett időpontjait és napirendjét;
- a tervezett napirendi pontok előterjesztőinek nevét;
- a tervezett napirendi pontokhoz meghívandók felsorolását;
- a tervezett napirendi pontot véleményező bizottság(ok) megjelölését, bizottsági
- ülések tervezett időpontjait;
- a közmeghallgatás(ok) időpontját.
- A munkaterv tervezetét tárgy évet megelőző év december 15-ig a polgármester állítja össze.
- A munkaterv tervezetével kapcsolatosan az (1) bekezdésben foglalt határidő betartásának figyelembe vétele mellett, azt megelőzően legkésőbb tizenöt nappal javaslatot tehetnek:
- a települési képviselők;
- a bizottságok;
- a jegyző;
- a nemzetiségi önkormányzatok
- az Önkormányzat által alapított intézmények vezetői;
- az illetékes rendőrkapitányság vezetője;
- az Önkormányzattal társulási megállapodást kötött szerv vezetője;
- az Önkormányzattal együttműködési megállapodást kötött helyi civil szervezetek vezetői.
- A munkaterv tervezetének előterjesztésekor a polgármester írásos tájékoztatást ad a Képviselő-testületnek a tervezet összeállításánál figyelmen kívül hagyott javaslatokról, valamint azok indokáról.
- A Képviselő-testület által elfogadott munkatervet írásban meg kell küldeni:
- az önkormányzati képviselőknek;
- a bizottság(ok) nem képviselő tagjainak;
- a munkatervbe felvett napirendi pont előterjesztőjének;
- a munkaterv összeállításához javaslatot tevő szerveknek/személyeknek.
17. §
- A jóváhagyott ciklusprogramot és a munkatervet közzé kell tenni
- a községi könyvtárban,
- a település honlapján;
- a Hivatal hirdetőtábláján
- kivonatos formában az Önkormányzat hivatalos lapjában.
- A Képviselő-testület éves munkatervének megfelelően - a (3) bekezdésben foglaltak kivételével - ülésezik, ezen kívül szükség szerint rendkívüli ülést tart.
- A Képviselő-testület évente július 1-től augusztus 31-ig munkaterv szerinti ülést nem tart.
- A (2) bekezdésben meghatározott ülésezési szünet alól kivételt képeznek a bizottságok szükség szerint tartandó ülései.
Tanácskozási jog
18. §
A Képviselő-testületi ülésen szavazati jog nélküli tanácskozási joga van az 1. számú függelékben szereplő személyeknek, a vonatkozó napirendi pont tekintetében pedig az egyes napirendi pontok meghívottainak.
Interpelláció
19. §
- Az interpelláció valamely probléma felvetése és kifejtése a Képviselő-testület ülésén, és ezzel kapcsolatos kérdés megfogalmazása a polgármesterhez és a jegyzőhöz.
- Interpellálni a Képviselő-testület vagy szervei hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyben lehet. Interpellációt szóban és írásban lehet előterjeszteni az egyebek napirendi pont keretében.
- A képviselő az interpellációt visszavonhatja. Ha a képviselő az interpelláció elhangzásának a napirend szerinti időpontjában nincs jelen, s távolmaradását előzetesen indokolva nem mentette ki, az interpellációt visszavontnak kell tekinteni. Kimentés esetén a polgármester az interpelláció előterjesztésére új időpontot jelöl ki.
- Ha az interpelláció benyújtására a képviselő-testületi ülést megelőzően legalább öt nappal sor kerül, úgy arra érdemben válaszolni kell az ülésen.
- Az interpellációra adott válasz időtartama három perc. A válasz elfogadásáról az interpelláló egy perces viszontválaszban nyilatkozhat. Ha a képviselő a választ nem fogadta el, a válasz elfogadásáról a Képviselő-testület vita nélkül dönt.
- Az interpellációra a Képviselő-testület ülésén kell választ adni. Az interpellált személy indokolt esetben 15 napon belül írásban vagy szóban ad választ. Az írásbeli választ minden képviselőnek meg kell küldeni.
- Ha a választ a Képviselő-testület nem fogadja el, dönt a további teendőkről. Az interpelláció alapján részletesebb vizsgálatot rendelhet el, mely vizsgálatra kijelöli a közreműködőket.
- Az interpelláció kivizsgálásával az interpelláló képviselőt be kell vonni.
A kérdés
20. §
A Képviselő-testületi ülésen a képviselő a polgármestertől, alpolgármestertől, a bizottságok elnökeitől, valamint a jegyzőtől önkormányzati ügyekben felvilágosítást kérhet. Érdemi választ az ülésen, vagy legkésőbb az ülést követő 15 napon belül kell írásban adni.
Napirend előtti felszólalás
21. §
- Előzetes jelentkezés alapján bármelyik képviselő kaphat napirend előtti felszólalást. Jelentkezni az ülést levezető elnöknél lehet a rendes vagy rendkívüli testületi ülés megnyitásáig.
- A felszólalási időtartam maximum 5 perc.
- A felszólalásban érintett személy maximálisan 3 percben reagálhat. Viszontválasznak helye nincs.
Előterjesztések
22. §
- Az előterjesztés lehet
- rendelet-tervezet,
- javaslat,
- beszámoló,
- tájékoztató.
- A tájékoztató határozati javaslatot nem tartalmaz, de testületi döntéssel beszámolóvá minősíthető.
- Az előterjesztéseket írásban kell előterjeszteni. Az (1) bekezdés d) pontja esetén szóbeli előterjesztés is elfogadható.
- Az előterjesztést a polgármesternél kell benyújtani.
- Előterjesztést tehet
- a képviselő,
- a bizottság,
- a polgármester és az alpolgármester,
- a jegyző,
- a helyi nemzetiségi önkormányzat elnöke
- a Taksonyi Polgármesteri Hivatal osztályvezetője, az intézményvezető,
- a jegyző által megbízott köztisztviselő
- azon gazdasági társaság vezetője, amelyben az önkormányzat tulajdonos.
- A Képviselő-testület ülésén önállóan napirendi pontként olyan előterjesztés tárgyalható, amely megfelel az előterjesztésekkel szemben támasztott formai követelményeknek. Az előterjesztésnek tartalmaznia kell:
- az előterjesztés érdemi szöveg alatt a határozati javaslatot a határidő és a felelős megjelölésével, kivéve a kizárólag rendeletalkotásra irányuló előterjesztést,
- az előterjesztés határozati javaslata alatt, rendeletre vonatkozó előterjesztés esetén érdemi szövege alatt annak feltüntetését, hogy a döntés meghozatala az Mötv., valamint e rendelet vonatkozó előírásait figyelembe véve, egyszerű vagy minősített többséget igényel,
- a döntés meghozatalára vonatkozó tájékoztatás után, hogy mely bizottságok tárgyalták az előterjesztést,
- az előterjesztés végén az anyag készítőjének a nevét.
- A rendelet-tervezetről szóló előterjesztés nem tartalmaz határozati javaslatot, kivéve, ha az előterjesztés nem csak a rendelet megalkotására vonatkozik.
- Az előterjesztő az előterjesztést visszavonhatja a testületi ülésen, de azt a képviselő- testület minősített többséggel napirenden tarthatja.
A Képviselő-testületi ülés elnökének feladata
23. §
- A Képviselő-testületi ülés elnöke
- az ülést megnyitja, vezeti, berekeszti, szünetet rendel el,
- megállapítja a határozatképességet, számba veszi az előre bejelentett és bejelentés nélkül távollevőket.
Napirend meghatározása
24. §
- Az elnök a javasolt napirend ismertetésével nyitja meg a tanácskozást. A napirendről a képviselő-testület egyszerű többséggel határoz.
- Minősített többséggel vehető napirendre a meghívóban nem szereplő, illetve a bizottság által nem tárgyalt előterjesztés.
A vita
25. §
- Minden előterjesztés és a vele összefüggő döntési javaslat felett külön-külön kell vitát nyitni.
- A hozzászólások időtartama személyenként és alkalmanként maximum három perc lehet.
- Az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket intézhetnek, amelyekre még a vitát megelőzően válaszolni köteles.
- A vitában elhangzó személyes tartalmú megjegyzésre az érintett képviselőnek joga van az elnök döntésétől függően a felszólalást követően nyomban, vagy a napirendi pont lezárása után észrevételt tenni. Viszontválasznak helye nincs.
A vita lezárása
26. §
(1) Ha a napirendhez több hozzászóló nincs, az elnök a vitát lezárja.
(2) A Képviselő-testület bármely tagja javasolhatja a vita lezárását, melyről a képviselő-testület-vita nélkül-egyszerű többséggel határoz. A vita lezárása után szót kell adni annak, aki
- felszólalási szándékát a javaslat elhangzása előtt jelezte
- a vitában az ellene szóló sérelmesnek vélt megjegyzést kívánja elhárítani, vagy a hozzászólásával kapcsolatban felmerült félreértéseket eloszlatni.
(3) Az előterjesztőt megilleti a zárszó joga.
(4) A képviselő-testület a vita lezárása és az esetleges zárszó után szavaz a határozati javaslatról.
A döntéshozatal
27. §
- A Képviselő-testület határozatképességére és határozathozatalára az Mötv. 47. § (1) és (2) bekezdésében foglalt rendelkezések az irányadóak.
- A határozatképtelen képviselő-testületi ülést 8 napon belül ugyanazon napirendi pontok megtárgyalására újra össze kell hívni. Ismételt határozatképtelenség esetén a polgármester a rendkívüli ülés összehívásának szabályai szerint köteles eljárni.
- A Képviselő-testület a döntéshozatalából történő kizárására vonatkozó szabályokat az Mötv. 49. §-a határozza meg.
Minősített többség
28. §
- Minősített többség szükséges az Mötv. 50. §-ában meghatározott ügyeken kívül
- hitelfelvétel;
- alapítványhoz történő pénzügyi hozzájárulás;
- képviselő-testület hatáskörének átruházása;
- kereset benyújtása a polgármester sorozatos törvénysértő tevékenysége, mulasztása miatt;
- Képviselő-testület egy éven belül hozott határozatának módosítása, a törvényességi kifogásokkal kapcsolatos módosítások kivételével;
- az Önkormányzat hivatalos lapja Szerkesztő Bizottságának összetétele,
- Ciklusprogram elfogadása.
- A minősített többséget igénylő javaslat elfogadásához a megválasztott képviselők több mint felének „igen” szavazata szükséges.
A szavazás
29. §[3]
Szavazni személyesen, „igen”, „nem” vagy „tartózkodik” szavazat leadásával kell. A szavazás nyíltan vagy titkosan történhet, a nyílt szavazás név szerinti is lehet.
Nyílt szavazás
30. §
A nyílt szavazás a levezető elnök által elrendeltek szerint kézfelemeléssel vagy szavazatszámláló gép alkalmazásával vagy név szerint történik.
Név szerinti szavazás
31. §
- Név szerinti szavazás történik
- ha a jogszabály valamely ügy döntéshozatali eljárására a szavazások eredményének név szerinti beazonosíthatóságát írja elő,
- ha a képviselő név szerinti szavazást javasol és a javaslatot a képviselő-testület vita nélkül. egyszerű többséggel elfogadja.
- az Mötv. 48. § (3) bekezdése szerinti esetben.
- A név szerinti szavazás elektronikus szavazórendszer alkalmazásával „igen” vagy „nem” szavazat lehetséges.
Titkos szavazás
32. §
- A Képviselő-testület az Mötv. 46. § (2) bekezdésében foglalt ügyekben titkos szavazást tarthat, ha azt bármely képviselő javasolja és a javaslatot a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel elfogadja.
- A titkos szavazás lebonyolítása elektronikus szavazórendszer alkalmazásával történik.
A Képviselő-testület döntései
33. §
A Képviselő-testület döntése rendelet vagy határozat lehet.
Az önkormányzati rendelet-alkotás szabályai
34. §
- Rendeletalkotási javaslatot tehetnek a Képviselő-testület tagjai, a Képviselő-testület bizottságai és a jegyző.
- A javaslatot a polgármesterhez kell írásban benyújtani, aki a rendelet tárgya szerinti illetékes képviselő-testületi bizottságok és a Taksonyi Polgármesteri Hivatal bevonásával a kezdeményezést, majd a tervezetet a Képviselő-testület elé terjeszti.
- A rendelet-tervezet szakmai előkészítéséről a jegyző gondoskodik.
- A rendeletet az Mötv. 51. § (1) bekezdésében foglaltak szerint kell aláírni.
- Kihirdetésének helyben szokásos módja a Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztés.
- A hivatalban és a könyvtárban a rendelet egy-egy példányát el kell helyezni, illetve teljes szövegét és mellékleteit a település honlapján közzé kell tenni.
A tanácskozás rendjének fenntartása
35. §
- A Képviselő-testületi ülésen a jelenlévő személyek kötelesek a tanácskozás méltóságát tiszteletben tartani.
- Az ülés rendjének fenntartásáról a képviselő-testület elnöke gondoskodik.
- Ha a hallgatóság a tanácskozás rendjét zavarja, az elnök a rendzavarót, vagy ha az nem állapítható meg, a teljes hallgatóságot kiutasíthatja az ülésről.
A jegyzőkönyv
36. §
- A jegyzőkönyv az Mötv. 52. § (1) bekezdésében előírtakon túl tartalmazza:
- a távolmaradt képviselők nevét, a távollét bejelentését,
- az ülésen tanácskozási joggal részt vevők nevét,
- az ülés megnyitásának időpontját,
- napirendi pontonként az előadó nevét,
- név szerinti szavazás esetén a képviselők nevét és leadott szavazatát,
- az elnök esetleges intézkedéseit,
- a képviselő-testület ülésén történt fontosabb eseményeket,
- az ülés bezárásának idejét, valamint
- a határozatképtelenség miatt félbeszakadt ülés időpontját és a jelenlévő képviselők névsorát.
- [4]A jegyzőkönyvet az Mötv. 52. § (2) bekezdésében meghatározott aláírók mellett egy képviselő hitelesíti.
- A választópolgárok az Mötv. 52. § (3) bekezdés értelmében az ülésen készült jegyzőkönyvbe betekinthetnek.
- A jegyzőkönyv elkészítésének megkönnyítéséhez hangfelvétel készül. A hangfelvételeket a választási ciklust év végéig meg kell őrizni. A hangfelvételekről nem készíthető másolat.
A közmeghallgatás
37. §
- A Képviselő-testület egyszerű többséggel hozott döntésével előre meghatározott közérdekű kérdésben, továbbá a jelentősebb döntések előkészítésére, a választópolgárok és a társadalmi szervezetek közvetlen tájékoztatása és a véleményének kikérése céljából lakossági fórumot hívhat össze. A lakossági fórumok szabályairól e rendelet 3. számú melléklete rendelkezik.
- A Képviselő-testület évente legalább kétszer -a munkaterve szerint-előre meghirdetett időpontban közmeghallgatást tart.
- A közmeghallgatáson feltett kérdésre lehetőleg azonnal, de legkésőbb 15 nappal a közmeghallgatás után választ kell adni.
- fejezet
A bizottságok működése
38. §
- A Képviselő-testület ideiglenes és állandó bizottságokat hozhat létre.
- Az ideiglenes bizottság csak addig áll fenn, amíg a létrehozása alapjául szolgáló ok fennáll. Ha ez vagy a feladat megszűnik, az ideiglenes bizottság is megszűnik.
- Az ideiglenes bizottság megszűnéséről a képviselő-testület a következő ülésen egyszerű többséggel dönt.
- Az állandó bizottság ellátja az Mötv. 59. §-a alapján az alábbi feladatait:
- a Képviselő-testület döntéseinek előkészítése érdekében megvitatja és állást foglal a feladatkörébe tartozó ügyekben és a vonatkozó Képviselő-testületi előterjesztéseket véleményezi,
- közreműködik a feladatkörébe tartozó önkormányzati rendeletek és határozatok előkészítésében, szervezi és ellenőrzi a döntések végrehajtását,
- javaslatot tesz a képviselő-testület hatáskörébe tartozó és a bizottság feladatkörét érintő személyi kérdésekben,
- intézkedéseket kezdeményezhet, ajánlással fordulhat az érintett önkormányzati szervekhez.
- A Képviselő-testület elé kerülő előterjesztéseket a téma szerinti illetékes állandó bizottság köteles tárgyalni.
- A bizottságra az Mötv. 60. §-ában foglalt rendelkezéseket kell alkalmazni.
A létrehozott bizottságok
39. §
- Állandó bizottságok:
- Pénzügyi,-Településfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság (9 fő)
- Szociális és Népjóléti Bizottság (5 fő)
- Társadalmi kapcsolatokért felelős Bizottság (7 fő)
- Az állandó bizottságok feladat-és hatáskörét a 4. számú melléklet tartalmazza.
- fejezet
A polgármester, alpolgármester, a jegyző és a képviselők
40. §
A polgármester
- A polgármester megbízatását főállásban tölti be.
- A munkáltatói jogokat a képviselő-testület gyakorolja a polgármester tekintetében.
- A polgármester feladata az Mötv. 65. §-ában és az Mötv. 67.§-ában kerül meghatározásra. Ezeken kívül:
- gondoskodik a jegyző közreműködésével a képviselő-testület üléseinek előkészítéséről,
- ellátja a Képviselő-testületi ülés vezetésével kapcsolatos elnöki teendőket,
- szervezi és ellenőrzi a képviselő-testület határozatainak végrehajtását,
- figyelemmel kíséri és segíti a képviselő-testület bizottságainak tevékenységét,
- biztosítja az önkormányzat demokratikus működését,
- minden rendes képviselő-testületi ülésen a napirendek előtt tájékoztatás ad az előző rendes ülés óta tett fontosabb intézkedésekről,
- ajánlatkérő az önkormányzat közbeszerzései esetében, az önkormányzat külön szabályzatában meghatározottak szerint,
- ellátja az azokat a feladatokat, amelyeket a képviselő-testület a hatásköréből a polgármesterre ruház át,
- beszámoltatja az alpolgármestert feladati végrehajtásáról,
- beszámoltatja a jegyzőt az önkormányzati hatósági tevékenység végzéséről,
- utasításokat ad a jegyző részére a képviselő-testület és a bizottságok működésével, feladataival kapcsolatban.
Az alpolgármester
41. §
- A Képviselő-testület-saját tagjai közül-a polgármester javaslatára, titkos szavazással 1 fő főállású alpolgármestert választ.
- Az alpolgármester feladatait a polgármester irányításával látja el.
A jegyző
42. §
- A jegyző feladatairól az Mötv. 81. §-a rendelkezik. Ezeken kívül:
- közreműködik az önkormányzat rendeleteinek kidolgozásában., gondoskodik a rendeletek kihirdetéséről, illetve közzétételéről,
- a polgármester irányításával gondoskodik a képviselő-testület
- üléseinek időben történő előkészítéséről,
- az előterjesztések előzetes bizottsági véleményeztetéséről,
- jegyzőkönyv vezetéséről,
- a határozatoknak az érdekelteknek történő megküldéséről,
- felelős a testületi előterjesztések és határozati javaslatok jogi véleményezéséért,
- a jegyző gondoskodik a képviselő-testület bizottsági üléseinek előkészítéséről, megszervezéséről, lebonyolításáról, a bizottság munkájához szükséges segítség megadásáról,
- felügyel a Taksonyi Polgármesteri Hivatal tevékenységének a törvényességére, ennek körében
- ellenőrzi a Hivatal hatósági tevékenységét,
- gondoskodik a rendelet függelékeinek naprakész vezetéséről,
- tájékoztatja a képviselő-testületet a Hivatalé munkájáról, feladatinak végrehajtásáról a polgármesternek beszámol.
- szervezi és vezeti a Hivatalt
- gondoskodik az önkormányzati rendeletek hatályosságáról, jogszabály változás esetén jelzi a módosítás szükségességét,
- közvetlenül irányítja a Hivatal apparátusát érintő személyzeti munkát,
- ellátja a közigazgatási tevékenység fejlesztésével összefüggő feladatokat,
- jelzi a képviselő-testületnek, bizottságoknak, ha munkájukban jogszabálysértést észlel,
- ellátja az önkormányzat által alapított és fenntartott költségvetési szervek pénzügyi-gazdasági ellenőrzését.
- A jegyző tisztség betöltetlensége, vagy tartós akadályoztatása esetén - legfeljebb hat hónapra - a jegyzői feladatokat a hatósági irodavezető látja el.
- A jegyző helyettesítésének szabályairól az Mötv. 81. § (2) bekezdése rendelkezik.
A képviselő
43. §
- A képviselőt az Mötv. 32. §-ában foglalt jogok illetik meg és kötelezettségek terhelik.
- Az Mötv.-ben foglaltakon túl köteles:
Az Mötv.-ben foglaltakon túl a képviselő:
- [5]előzetesen szóban/írásban bejelenti a polgármesternek, vagy a bizottság elnökének, ha a Képviselő-testület vagy bizottságai ülésén való részvételben vagy egyéb megbízatásának teljesítésében akadályoztatva van;
- [6]aktívan és felkészülten részt vesz a Képviselő-testület és a bizottságok munkájában, valamint az ülésen a döntéshozatali eljárás során a 29. §-ban foglaltak szerint szavaz;
- a tudomására jutott titkot megőrzi, amely kötelezettség megbízatásának lejárta után is fennáll;
- a polgármester és a települési képviselő köteles a vagyonnyilatkozat-tételre
- köteles az ülés rendjére vonatkozó szabályokat betartani.
- A települési képviselő havonta legalább egy alkalommal – tárgyhónapot megelőzően az Önkormányzat hivatalos lapjában, az általa közzétett időpontban és helyen – képviselői fogadóórát tarthat.
- A képviselői fogadóóra időpontját és helyét az Önkormányzat honlapján a képviselő írásbeli kérelmére közzé kell tenni.
43/A. §
A bizottságok nem képviselő tagjaira a 43.§ (2) bekezdésében foglaltak irányadók.
43/B. §[7]
- A félévenként elszámolt tiszteletdíj adott félévben lezajlott ülések számától függően arányos csökkentésre, illetve megvonásra kerül, ha a képviselő vagy a bizottság nem képviselő tagja bármely okból nem vesz részt az ülésen, illetve az ülésre az ülés megkezdését követően érkezik, vagy arról annak bezárása előtt távozik.
- A képviselő vagy a bizottság nem képviselő tagja évente egy ülésről bármely okból igazoltan távol maradhat. Ez esetben tiszteletdíja az (1) bekezdés szerint nem csökken.
- Ha a képviselő, illetve a bizottság nem képviselő tagja az ülésen a döntéshozatali eljárás során szavazatát önhibájából, felszólítás ellenére sem adja le - képviselői kötelezettségének megszegése miatt - a tiszteletdíj megállapítása szempontjából őt az adott ülés vonatkozásában hiányzónak kell tekintetni és tiszteletdíját az (1) bekezdés szerint csökkenteni kell.
- fejezet
A Hivatal
44. §
- A Képviselő-testület egységes hivatalt hoz létre.
- A Hivatal belső szervezeti tagozódását, létszámát, feladatait és működésének szabályait külön szabályzat határozza meg.
45. §
- A Hivatal önálló költségvetési szerv.
- A Hivatal belső tagozódása:
- Titkárság;
- Pénzügyi Iroda;
- Hatósági Iroda.
- Időszaki és rendkívüli feladatok ellátására - a jegyző ajánlására - külön szervezeti egység hozható létre. Erről a polgármester köteles tájékoztatni a Képviselő-testületet.
- A szervezeti egységek élén a jegyző által a polgármester egyetértésével kinevezett irodavezetők állnak, akiknek kinevezése megfelel a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény 31.§ (1) bekezdésében meghatározott osztályvezetői szintnek.
- A Hivatal munkarendje:
- hétfőn: 7.30-18.00 óráig,
- kedden: 7,30-16,00 óráig,
- szerdán: 7.30-16.00 óráig,
- csütörtökön: 7.30-15.00 óráig,
- pénteken: 7.30-12.00 óráig tart.
- A Hivatal ügyfélfogadási rendje:
- hétfőn: 8.00-12.00 és 13.00-18.00 óráig,
- szerdán: 8.00-12.00 és 13.00-16.00 óráig,
- pénteken: 8,00-12.00 óráig tart.
- Kedden és csütörtökön az ügyfélfogadás az ügyfélszolgálat folyamatos működése mellett szünetel.
- A Képviselő-testület a polgármester előterjesztése alapján meghatározza a Hivatal belső szervezeti tagozódását, az ügyfélfogadási rendjét, valamint a bértömeget.
- A Polgármester a (8) bekezdésre vonatkozó előterjesztését a jegyző ajánlásainak figyelembevételével teszi meg.
46. §
- A hivatal köteles ellátni a bizottságok működésével kapcsolatos, valamint a Képviselő-testület és a polgármester által meghatározott feladatokat, különös tekintettel azokra az esetekre, amikor a Képviselő-testület által átruházott hatáskörben jár el a bizottság.
- A települési képviselő a Hivataltól a jegyző útján igényelheti a képviselői munkához szükséges tájékoztatást és ügyviteli közreműködést. Közérdekű ügyben kezdeményezheti a Képviselő-testület hivatalának az intézkedését, amelyre a hivatal köteles intézkedni, illetve tizenöt napon belül érdemi választ adni.
47. §
- A Hivatal igény szerint köteles az Önkormányzat és a hivatal működésével, a település életével kapcsolatban adatokat szolgáltatni és jelentést készíteni a Képviselő-testületnek, valamint a bizottságoknak.
- A Hivatal éves munkájáról a munkatervben meghatározott időpontban köteles beszámolni.
- A Hivatal köztisztviselőjét a tudomására jutott szolgálati és üzleti titok, valamint személyes adat tekintetében titoktartási kötelezettség terheli. E titoktartási kötelezettség - a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvény rendelkezéseinek figyelembe vételével - kiterjed az ügyfél személyiségi jogainak a védelmére is. A titoktartási kötelezettség a köztisztviselő közszolgálati jogviszonyának megszűnése után is fennáll.
48. §
- A Hivatal a jegyző által elkészített és a polgármester által jóváhagyott ügyrend (Szervezeti és Működési Szabályzat) szerint működik, amely a hivatal feladatait és a belső szervezeti egységek, valamint a dolgozók közötti munkamegosztás részletes szabályait tartalmazza.
- Az ügyrend naprakészen tartásáról a jegyző gondoskodik.
- A kiadmányozás szabályait a Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza.
- A Hivatalban a vagyonnyilatkozat tételi kötelezettséggel járó munkaköröket az a Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza.
- A Hivatalban a képzettségi pótlékra jogosító munkaköröket és képzettségeket a Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza.
VII. fejezet
Az Önkormányzat gazdasági alapjai
Az Önkormányzat költségvetése és vagyona
49. §
- A Képviselő-testület a költségvetését rendelettel állapítja meg.
- Az (1) bekezdésben szereplő rendeletet külön törvény rendelkezésének megfelelően kell megalkotni.
50. §
- A Képviselő-testület a költségvetési koncepció tárgyalásakor dönt arról, hogy szükséges-e a költségvetési rendeletet több fordulóban tárgyalni.
- A költségvetési rendelet tárgyalását megelőzően külön törvényben meghatározott költségvetési koncepciót kell előterjeszteni, melynek elemei:
- a Kormány által rendelkezésre bocsátott költségvetési irányelv;
- az Önkormányzat részére kötelezően előírt és szabadon felvállalható feladatok
- körültekintő és alapos elemzése, helyzetfelmérés;
- az elemzés és helyzetfelmérés során számításba veendők, a bevételi források, azok bővítésének lehetőségei, a kiadási szükségletek, azok gazdaságos célszerű megoldásainak meghatározása;
- az igények és célkitűzések egyeztetése;
- a szükségletek kielégítési sorrendjének a meghatározása;
- a várható döntések hatásainak előzetes felmérése.
51. §
(1) A költségvetési rendelet tervezetét szakmailag a jegyző készíti elő, a polgármester terjeszti a Képviselő-testület elé. Az előterjesztést a Pénzügyi, Településfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság köteles megtárgyalni.
(2) A jegyző féléves költségvetési információt szolgáltat a Képviselő-testületnek, melyről a testület határozatot hoz.
(3) A zárszámadásról szóló rendelet előkészítése és előterjesztése az (1) bekezdésben foglaltak szerint történik.
Az Önkormányzat vagyona és gazdálkodása
52. §
- Az Önkormányzat által létesített és fenntartott intézmények – az önállóan gazdálkodó Hivatal kivételével - részben önállóan gazdálkodnak az önállóan gazdálkodó költségvetési szervvel kötött együttműködési megállapodásban foglalt korlátozásokkal.
- Az Önkormányzat által létesített és fenntartott intézmények és azok vállalkozásainak ellenőrzését a polgármester a Hivatal útján látja el, illetve biztosítja.
53. §
(1) Az Önkormányzat kiadása teljesítésének, bevétele beszedésének vagy elszámolásának elrendelésére a polgármester vagy az általa felhatalmazott személy jogosult.
(2) Az utalvány ellenjegyzésére a jegyző vagy az általa felhatalmazott személy jogosult.
(3) Az (1)-(2) bekezdésen alapuló felhatalmazás részletes szabályait a Hivatal ügyrendjében kell megállapítani.
54. §
(1) Az Önkormányzat - saját felelősségére - vállalkozási tevékenységet folytathat. Ennek megfelelően:
a) közvetlenül részt vesz vállalkozásban,
b) a helyi Önkormányzati politikával illetőleg annak eszközeivel, módszereivel és konkrét formáival (pl. helyi adó politikával, telek- és ingatlanértékesítéssel stb.) vállalkozás-élénkítő, piacgazdaság barát környezetet teremt.
c) vagyoni értékű jogokkal rendelkezik (pl. bérbeadás, részvények stb.).
(2) Az Önkormányzat gazdasági vállalkozási tevékenysége nem veszélyeztetheti az Önkormányzat kötelező alapellátási feladatait, valamint az azokhoz szükséges anyagi eszközöket és tartalékokat.
(3) A gazdasági vállalkozásban való részvétel kérdésében történő Képviselő-testületi döntést megelőzően a Pénzügyi, Településfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottságnak gazdasági elemzést kell készítenie.
(4) Az Önkormányzat vagyonhasznosítási, vagyongazdálkodási tevékenységére vonatkozó szabályokat külön rendelet szabályozza.
Az Önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzése
55. §
(1) A saját intézmények pénzügyi ellenőrzését a Képviselő-testület látja el. A Képviselő-testület gazdálkodásának belső ellenőrzéséről jogszabályban meghatározott képesítésű ellenőr útján gondoskodik.
(2) A Pénzügyi, Településfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság - egyebek között - az Önkormányzatnál és intézményeinél:
a) véleményezi az éves költségvetési javaslatot és a végrehajtásáról szóló féléves, éves beszámoló tervezeteit;
b) figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját bevételekre, a vagyonváltozás (vagyonnövekedés, -csökkenés) alakulását, értékeli az azt előidéző okokat;
c) vizsgálja a hitelfelvétel indokait és gazdasági megalapozottságát, ellenőrizheti a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend és a bizonylati fegyelem érvényesítését.
(3) A Pénzügyi, Településfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság vizsgálati megállapításait a Képviselő-testülettel haladéktalanul közli. Ha a Képviselő-testület a vizsgálati megállapításokkal nem ért egyet, a vizsgálati Jegyzőkönyvet az észrevételeivel együtt megküldi az Állami Számvevőszéknek.
VIII. fejezet
Az Önkormányzat együttműködései
56. §
- A Képviselő-testület feladatai ellátása érdekében megállapodásos kapcsolatok létesítésére törekszik.
- Együttműködési, társulási megállapodás megkötésére kizárólag a Képviselő-testület jogosult.
(3) A Képviselő-testület együttműködési megállapodást köt a településen működő nemzetiségi önkormányzatokkal. Az együttműködési megállapodás – a gazdálkodásra vonatkozó szabályokon túl - tartalmazza a működési feltételeket is.
(4) A Képviselő-testület a nemzetiségi önkormányzat részére előzetes egyeztetés alapján havonta igény szerint, de legalább az együttműködési megállapodásban rögzített havi óramennyiségben ingyenesen biztosítja az önkormányzati feladat ellátásához szükséges helyiséghasználatot a Petőfi Sándor Művelődési Ház és Könyvtár épületében. A helyiség használatához kapcsolódó tárgyi infrastruktúra- és rezsiköltséget a helyi önkormányzat viseli.
(5) A Képviselő-testület a Polgármesteri Hivatal útján biztosítja a nemzetiségi önkormányzat részére az önkormányzati működéshez szükséges tárgyi és személyi feltételeket, melynek keretében a Polgármesteri Hivatal ellátja:
a) a nemzetiségi önkormányzat testületi üléseinek előkészítésével kapcsolatos feladatokat (meghívók, előterjesztések, hivatalos levelezés előkészítése, postázása, a testületi ülések jegyzőkönyveinek elkészítése, postázása),
b) a testületi és tisztségviselők döntéseinek előkészítésével kapcsolatos feladatokat, a döntéshozatalhoz szükséges nyilvántartási, sokszorosítási és postázási feladatokat,
c) a nemzetiségi önkormányzat működésével, gazdálkodásával kapcsolatos nyilvántartási, iratkezelési feladatokat.
(6) Az (5) bekezdésben meghatározott feladatellátáshoz kapcsolódó költségeket – a testületi tagok és tisztségviselők telefonhasználata kivételével – a helyi önkormányzat viseli.
IX. fejezet
Helyi népszavazás, népi kezdeményezés
57. §
A Képviselő-testület külön rendeletben szabályozza a helyi népszavazás és népi kezdeményezés rendjét.
X. fejezet
A polgármester és a képviselők vagyonnyilatkozatának nyilvánossága
58. §
- A vagyonnyilatkozatokat a Pénzügyi, Településfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság az elnök irányításával kezeli és tartja nyilván.
- A bizottság elnöke gondoskodik a vagyonnyilatkozatok nyilvánosságra hozataláról.
- A bizottság feladata a vagyonnyilatkozatokkal kapcsolatos eljárás lefolytatása.
- A Bizottságnak tájékoztatási kötelezettsége van az eljárás eredményéről a Képviselő-testület felé, annak soron következő ülésén.
59. §
- A vagyonnyilatkozatokba való betekintés a Pénzügyi, Településfejlesztés és Környezetvédelmi Bizottság elnökének tudtával történhet, a Hivatal Titkárságán ügyfélfogadási időben, előre történő bejelentkezés után.
- A betekintésről nyilvántartás készül, amely tartalmazza a betekintés idejét, a betekintő személy nevét, a betekintéskor jelenlévő személy nevét, a megtekintett vagyonnyilatkozat tulajdonosának nevét.
XI. fejezet
Záró rendelkezések
60. §
- E rendelet a kihirdetés napján lép hatályba.
- E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 16/2010. (XI.27.) önkormányzati rendelet, valamint ennek módosításáról szóló 8/2007. (II.22.), 14/2007. (VI.28.), 17/2008. (VI.26.), 22/2008. (X.30.), 14/2009. (XI.1.) rendeletek.
Taksony, 2014. november
/: Kreisz László :/ /: Dr. Micheller Anita :/
polgármester jegyző
A rendelet kihirdetése 2014. november 27-én megtörtént.
A rendelet egységes szerkezetbe foglalása 2017. november 3-án megtörtént.
/:Dr. Micheller Anita:/
jegyző
1. számú melléklet
Taksony
Taks
2. számú melléklet
Az Önkormányzat Képviselő-testülete és
szervei által használt bélyegzők hiteles lenyomatai
3. számú melléklet
Lakossági fórumok
(1) A Képviselő-testület szükség szerint, de legalább évente kétszer közmeghallgatást tart, melynek legfontosabb szabályait az Mötv. 54.§- a szabályozza
a) a közmeghallgatás alkalmazásával az állampolgárok és a településen működő társadalmi szervezetek, egyesületek, civil szerveződések képviselői, közérdekű ügyben a képviselő- testülethez, az egyes települési képviselőkhöz, a polgármesterhez, alpolgármesterhez vagy a jegyzőhöz kérdéseket intézhetnek, illetve közérdekű javaslatokat tehetnek.
b) a közmeghallgatás helyéről, idejéről, az esetleges ismertetésre vagy tárgyalásra kerülő tárgykörökről a helyben szokásos módon a rendezvény előtt legalább 15 nappal a lakosságot értesíteni kell.
c) a közmeghallgatást a polgármester vezeti,
d) a közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, amelyre értelemszerűen vonatkoznak a Képviselő-testület jegyzőkönyvére irányadó szabályok. A jegyzőkönyv összeállításáról a jegyző gondoskodik.
(2) Kötelező lakossági fórum összehívása:
- a települést érintő közmű beruházás megkezdése előtt
- nagyobb ipari létesítmény megvalósulása esetén,
- a településfejlesztés és,
- lakossági közszolgáltatások fejlesztésekor.
(3) A közmeghallgatás meghirdetésének helyben szokásos módja, a község alábbi hirdetőtábláin való kifüggesztés:
Taksony, Fő út. 85. (Hivatal)
Taksony, Fő út. 38. (ABC)
Taksony, Széchenyi út. 93. (ABC)
Taksony, Rét u. 1. (ABC)
Taksony, Kert u.
Taksony, Szárcsa u.
4. számú melléklet
A Képviselő-testület állandó bizottságainak elnevezése,
az egyes bizottságok feladat - és hatásköre
Pénzügyi-, Településfejlesztési- és Környezetvédelmi Bizottság
A Pénzügyi, Településfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság feladat- és hatásköre:
A bizottság a 9/2013. (V.31.) önkormányzati rendelet alapján Képviselő-testület által átruházott közútkezelői hatáskörrel rendelkezik.
Javaslattételi, véleményezési jogkörrel az alábbi ügyeket készíti elő a Képviselő-testület részére döntés céljából.
- javaslatot tesz az éves költségvetés koncepciójának elkészítéséhez;
- javaslatot tesz az éves költségvetés előkészítéséhez;
- véleményezi az éves költségvetési javaslatot és a féléves, háromnegyed éves, valamint az éves beszámoló (zárszámadás) tervezetét;
- figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját bevételekre;
- figyelemmel kíséri a kiadások alakulását;
- előkészíti és javaslatot tesz a vagyongazdálkodás hatékony működésére;
- ellenőrzi a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend és a bizonylati fegyelem érvényesülését;
- az Önkormányzat intézményeinél ellenőrzi a gazdasági, pénzügyi, számviteli rendelkezések megtartását;
- pályázatok értékelése, javaslat a testület részére a pályázó kiválasztására;
- javaslatot tesz fejlesztési, beruházási előirányzatok tervezésére;
- javaslatot tesz támogatások iránti pályázatok benyújtására;
- javaslattételi jog ingatlanértékesítési, vásárlási ügyekben, ingatlanrendezési ügyekben,
- valamennyi pénzügyi kihatású önkormányzati rendelet-tervezet véleményezése;
- a polgármesteri, alpolgármesteri, képviselői és hozzátartozói vagyonnyilatkozatokkal kapcsolatos eljárások lebonyolítása a 2011. évi CLXXXIX. törvény 158.§. b. pontja szerint:
- vagyonnyilatkozatok átvétele,
- nyilvántartása,
- ellenőrzése,
- eljárás eredményéről a Képviselő-testület tájékoztatása a soron következő ülésen;
- az önkormányzati támogatások felhasználásának ellenőrzése;
- a Forrás Intézményüzemeltető Központ és a Taksony Településüzemeltető Nonprofit Kft. beszámolóinak véleményezése;
- az éves költségvetési rendeletben megállapított összeg felosztására tesz javaslatot a szakbizottságok által támogatottként megjelölt szervezetek vonatkozásában a Támogatási Szabályzatban meghatározottak szerint;
- véleményezi az Önkormányzat rendeleteinek tervezetét;
- kezdeményezhet községfejlesztési, községrendezési, községüzemeltetési, az épített környezet védelmére vonatkozó, valamint környezetvédelmi és köztisztasági intézkedéseket, döntéseket;
- véleményezi az előző pontban meghatározott témákban tett javaslatokat és előterjesztéseket;
- javaslatot tesz út, járda, közmű és távközlési hálózat fejlesztésére,
- figyelemmel kíséri a fejlesztési, beruházási, javítási és bontási munkák szakszerűségét, gazdaságosságát és ésszerűségét, tapasztalatairól tájékoztatja a Polgármestert és a Képviselő-testületet;
- véleményezi az önkormányzati, épített és földingatlan-tulajdon működtetésére, elidegenítésére és tulajdoni szerkezet megváltoztatására irányuló előterjesztéseket;
- részt vesz a távlati településfejlesztési, településrendezési, településüzemeltetési, köztisztasági és környezetvédelmi feladatok tervezésében, és figyelemmel kíséri azoknak a költségvetési rendeletben való érvényesülését;
- véleményezi az előző bekezdésben felsoroltakkal kapcsolatos előterjesztéseket, javaslatokat;
- előkészíti az önkormányzati fejlesztéssel, beruházással kapcsolatos pályázatokat;
- ellenőrzi a településfejlesztési, településrendezési, településüzemeltetési, az épített környezet védelmére vonatkozó és a környezetvédelmi tevékenységet, amelyről tájékoztatja a Képviselő-testületet;
- kezdeményezi a természetes vizeink védelmére és hasznosítására vonatkozó intézkedéseket, és véleményezi az ilyen irányú javaslatokat;
- folyamatosan és felkérésre célzottan ellenőrzi a közterületek, utak, önkormányzati ingatlanok tisztaságát, állagát és a településüzemeltetési munkák minőségét;
- ellenőrzi az önkormányzat közigazgatási területén a köztisztasági és környezetvédelmi állapotokat, és szükség esetén javaslatot tesz az intézkedések megtételére;
- a hatékony bizottsági és önkormányzati munka érdekében támaszkodik minden demokratikus szervezet, intézmény és egyéni taksonyi polgár segítségére;
- kapcsolatot tart a civil szervezetekkel, csoportokkal, szakemberekkel és segítőkész taksonyi polgárokkal;
- ellenőrzi a közbiztonsági és tűzvédelmi ügyeket,
- kivizsgálja az összeférhetetlenség, valamint a méltatlanság megállapítására irányuló kezdeményezéseket, és javaslatot tesz a Képviselő-testületnek.[8]
Szociális és Népjóléti Bizottság[9]
A Szociális és Népjóléti Bizottság feladat- és hatásköre:
A bizottság a Képviselő-testület által átruházott hatáskörben dönt:
- a szociális gondoskodás helyi szabályairól szóló 3/2015 (II.26.) önkormányzati rendelet által szabályozott esetekben.
Javaslattételi, véleményezési jogkörrel az alábbi ügyeket készíti elő a Képviselő-testület részére döntés céljából:
- javaslatot tesz az éves költségvetés előkészítéséhez;
- javaslatot tesz a szociális, valamint gyermekvédelmi vonatkozású koncepció és rendeletek megalkotásához;
- véleményezi a Szociális és Gyermekjóléti Szolgálat beszámolóját és alapdokumentumainak módosítását;
- javaslatot tesz egészségügyi és szociális célú önszerveződő közösségek pénzügyi támogatására a Támogatási Szabályzatban meghatározottak szerint;
- előkészíti az egészségügyi és szociális vonatkozású társulási megállapodások, ellátási szerződések tervezetét."
Társadalmi Kapcsolatokért Felelős Bizottság
Társadalmi kapcsolatokért felelős bizottság feladat- és hatásköre:
A bizottság a Képviselő-testület által átruházott hatáskörrel nem rendelkezik.
Javaslattételi, véleményezési jogkörrel az alábbi ügyeket készíti elő a Képviselő-testület elé döntés céljából.
- javaslatot tesz művelődési intézményvezetői pályázatok tartalmi követelményeire;
- véleményezi a Petőfi Sándor Művelődési Ház és Könyvtár beszámolóját;
- véleményezi a művelődési intézményvezetői pályázatokat;
- javaslatot tesz művelődési és nevelési-oktatási intézmények fejlesztési beruházásaira;
- figyelemmel kíséri az oktatási, ifjúsági, sport- és művelődési intézményekben kezdeményezett fejlesztéseket és beruházásokat;
- véleményezi az ifjúsági, sport- és művelődési intézmények és szervezetek munkatervét és költségvetését;
- kapcsolatot tart az egyházakkal és civil és karitatív szervezetekkel;
- véleményezi az ifjúsági, sport- és művelődési intézményvezetők jutalmazására, kitüntetésére tett javaslatot;
- figyelemmel kíséri a településen működő ifjúsági, sport-, művelődési és művészeti egyesületek munkáját;
- javaslatot tesz sport-, kulturális, és egyéb ifjúságot segítő célú önszerveződő közösségek pénzügyi támogatására a Támogatási Szabályzatban meghatározottak szerint;
- összeállítja az éves rendezvénytervet;
- véleményezi az Önkormányzat rendeleteinek tervezetét.
4/A. számú melléklet[10]
A Képviselő-testület polgármesterre átruházott feladat- és hatásköre
A polgármester:
- a közútkezelői hatáskörök átruházásáról szóló 9/2013. (V.31.) önkormányzati rendelet alapján közútkezelői hatáskörrel rendelkezik;
- a szociális gondoskodás helyi szabályairól szóló 3/2015. (II. 26.) önkormányzati rendelet alapján a települési támogatások elbírálására jogosult;
- a közterületek használatáról szóló 3/2007. (II. 1.) önkormányzati rendelet alapján kiadja a közterület-használati hozzájárulást.
5. számú melléklet
Az Önkormányzat önként vállalt feladatai
Az Önkormányzat feladatai a helyi közszolgáltatások körében:
- Településfejlesztés
- Településrendezés
- Épített és természeti környezet védelme
- Lakásgazdálkodás
- Csatornázás
- Közterületek fenntartása
- Köztisztaság és a településtisztaság biztosítása
- Gondoskodás a közbiztonság helyi feladatiról
- A gyermek- és ifjúsági feladatok ellátása
- A közösségi tér biztosítása
- Közművelődési tevékenység
- Sport támogatása
- Az egészséges életmód közösségi feltételeinek elősegítése
- A helyi tömegközlekedés
- Gondoskodás a helyi tűzvédelemről
- Közreműködés a helyi energiaszolgáltatásban
- Közreműködés a foglalkoztatás megoldásában
- Közművelődési-, tudományos-, művészeti tevékenység
6. számú melléklet
A ciklusprogram kidolgozásának és elfogadásának rendje
- A ciklusprogram a Képviselő-testület megbízatásának időtartamára szól, a feladatokat évenkénti megosztásban tartalmazza.
- A ciklusprogramra javaslatot tehetnek:
- a települési képviselők
- a kisebbségi önkormányzatok
- a bizottságok
- a polgármester
- a jegyző
- az önkormányzat által alapított intézmények vezetői
- a civil szerveztek
- A tervezetet a Képviselő-testület valamennyi bizottsága megtárgyalja.
- A ciklusprogram-tervezetről a lakosságot közmeghallgatás keretében kell tájékoztatni.
- A ciklusprogram képviselő-testületi előterjesztésekor a polgármester tájékoztatást ad a tervezet összeállításáról figyelmen kívül hagyott javaslatokról, azok indokáról.
- A Képviselő-testület a ciklusprogramját határozattal fogadja el.
- Az elfogadott ciklusprogramot közzé kell tenni:
- az önkormányzat hivatalos lapjában
- a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján
- a település honlapján
- a Községi Könyvtárban
1. számú függelék
A Képviselő-testületi ülés állandó meghívottjainak névsora
Bizottságok nem képviselő tagjai:
- Hujj Mátyás
- Bálint Gyöngyi, mint a Német Nemzetiségi Önkormányzat által delegált tag
- Illingerné Bartl Ibolya
- Kreisz Mátyás Tamás
- dr. Fábián Dóra
- Galambos Andrásné
- Krausz András
- Ifj. Lukács László
Intézményvezetők:
Petőfi Sándor Művelődési Ház és Könyvtár igazgatója
Forrás Intézményüzemeltető Központ vezetője
Szociális és Családsegítő Szolgálat vezetője
Taksonyi Német Nemzetiségi Óvoda vezetője
Taksony Vezér Német Nemzetiségi Általános Iskola igazgatója
Taksony Településüzemeltető Nonprofit Kft. ügyvezetője
Német Nemzetiségi Önkormányzat elnöke:
Bálint Gyöngyi
Roma Nemzetiségi Önkormányzat elnöke:
Kolompár Kálmán
Civil szervezetek képviselői
Házi orvosok
Egyházak képviselői
Jogi képviselő
2. számú függelék
A Képviselő-testület tagjai
Polgármester:
Kreisz László 2335 Taksony, Széchenyi út 51. polgarmester@taksony.hu
Képviselők:
Áncsán Mihály 2335 Taksony, Hársfa u. 15. ancsan.mihaly@taksony.hu
Györke Erzsébet 2335 Taksony, Könyves K. u. 21. gyorke.e@pr.hu
Halász János 2335 Taksony, Baross tér 10. halasz.janos@taksony.hu
Szalai János 2335 Taksony, Kölcsey u.22. szalai.janos@taksony.hu
Tóth József 2335 Taksony, Wesselényi u. 25. toth.jozsef@taksony.hu
Ruff Mátyás 2335 Taksony, Szegfű utca 11. ruff-matyas@taksony.hu
Varga László 2335 Taksony, Szőlőhegy u. 27. vargaorgona@pr.hu
Wágnerné Bartha Zsuzsanna 2335 Taksony, Baross tér 5. bartha.zsuzsanna@taksony.hu
3. számú függelék
Az állandó bizottságok személyi összetétele
1./ Pénzügyi-, Településfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság
Elnök: Szalai János
Tagok: Áncsán Mihály
Györke Erzsébet
Halász János
Varga László
Külső tagok: Hujj Mátyás
Illingerné Bartl Ibolya
Kreisz Mátyás Tamás
ifj. Lukács László
2./ Szociális- és Népjóléti Bizottság
Elnök: Áncsán Mihály
Tagok: Ruff Mátyás
Tóth József
Külső tagok: Galambos Andrásné
Dr. Fábián Dóra
3./ Társadalmi Kapcsolatokért Felelős Bizottság
Elnök: Györke Erzsébet
Tagok: Szalai János
Halász János
Ruff Mátyás
Külső tagok: Krausz András
Bálint Gyöngyi
4. számú függelék
A Képviselő-testület állandó bizottságai meghívottjainak névsora
Kreisz László polgármester
Dr. Micheller Anita jegyző
Települési képviselők:
Áncsán Mihály
Györke Erzsébet
Halász János
Szalai János
Tóth József
Ruff Mátyás
Varga László
Wágnerné Bartha Zsuzsanna
Intézményvezetők:
Petőfi Sándor Művelődési Ház és Könyvtár igazgatója
Forrás Intézményüzemeltető Központ vezetője
Szociális és Családsegítő Szolgálat vezetője
Taksonyi Német Nemzetiségi Óvoda vezetője
Taksony Vezér Német Nemzetiségi Általános Iskola igazgatója
Taksony Településüzemeltető Nonprofit Kft. ügyvezetője
Német Nemzetiségi Önkormányzat elnöke:
Bálint Gyöngyi
Roma Nemzetiségi Önkormányzat elnöke:
Kolompár Kálmán
Civil szervezetek képviselői
Házi orvosok
Egyházak képviselői
Jogi képviselő
Módosította a 1/2017. (II.02.) önkormányzati rendelet 1.§-a. Hatályos 2017.II.03-tól.
Módosította a 14/2017. (XI.02.) önkormányzati rendelet 1.§-a. Hatályos 2018.I.01-tól
Módosította a 14/2016. (VII.25.) önkormányzati rendelet 1.§-a. Hatályos 2016.VII.26-tól.
Módosította a 14/2017. (XI.02.) önkormányzati rendelet 2.§-a. Hatályos 2018.I.01-tól
Módosította a 14/2017. (XI.02.) önkormányzati rendelet 2.§-a. Hatályos 2018.I.01-tól
Hatályba léptette a 5/2015. (IV. 02.) önkormányzati rendelet 1.§-a. Hatályos 2015.IV.02-től.
Hatályba léptette a 9/2017. (IV.27.) önkormányzati rendelet 1.§-a. Hatályos 2017.IV.28-tól.