Taksony Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 7/2014 (V.2.) önkormányzati rendelete
a gyermekvédelem helyi rendszeréről szóló 20/2010. (XII.1.) számú önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2014. 05. 02- 2014. 05. 02Taksony Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 7/2014 (V.2.) önkormányzati rendelete
a gyermekvédelem helyi rendszeréről szóló 20/2010. (XII.1.) számú önkormányzati rendelet módosításáról
2014-05-02-tól 2014-05-02-ig
Taksony Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének
20/2010. (XII.1.) önkormányzati rendelete
a gyermekvédelem helyi rendszeréről
egységes szerkezetben
Taksony Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 16. § (1) bekezdése, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18. § (1) bek. b) pontjában és (2) bekezdésében, 21. § (1) és (3) bekezdésében, 29. § (1)-(2) bekezdésében, 131. § (1) bekezdésében, 137. § (1) és (4) bekezdésében, valamint a 162. § (5) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az önkormányzat által a gyermekek részére nyújtandó pénzbeli és természetbeni ellátásokról, illetve az önkormányzat által biztosított személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról az alábbi rendeletet alkotja.
- FEJEZET
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
A RENDELET CÉLJA
- §
A rendelet célja, hogy a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (továbbiakban: Gyvt.) által megállapított, a gyermekek védelmét szolgáló ellátási formák alkalmazásához az önkormányzat közigazgatási területén a helyi sajátosságokat figyelembe véve a feltételrendszert és eljárásokat szabályozza.
A RENDELET HATÁLYA
- §
- A rendelet hatálya - a Gyvt. 4. §-a alapján – kiterjed a Taksonyban tartózkodó gyermekre, fiatal felnőttre és szüleire.
A GYERMEKEK VÉDELMÉNEK RENDSZERE
- §
- A gyermekek védelmét az önkormányzat pénzbeli, természetbeni, illetve személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátásokkal biztosítja az alábbiak szerint:
- [3]
ELJÁRÁSI RENDELKEZÉSEK
- §
- Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni ellátások megállapítása iránti kérelmet a Polgármesteri Hivatalnál (továbbiakban: Hivatal) terjesztheti elő a szülő vagy más törvényes képviselő, az egyes ellátási formákra rendszeresített nyomtatványon.
- [6]
- A kérelem benyújtásakor
- a rendszeresen mérhető jövedelmeknél az utolsó havi
- nyugdíjszerű jövedelmeknél utolsó havi
- egyéb jövedelmeknél tizenkét hónapra vonatkozó igazolásokat kell csatolni.
- A rendelet értelmében egyedülállónak kell tekinteni a gyermeket egyedül nevelő szülőt, hivatalosan kijelölt nevelőt, illetve gyámot.
- [7] A kérelem benyújtását követően környezettanulmányt kell készíteni. A rendelkezésre álló iratok és a környezettanulmány alapján az ügyintéző javaslatot tesz a támogatás összegére és módjára.
- §
- A képviselő-testület az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni ellátások megállapítására, felülvizsgálatára, az ellátás összegének, formájának megváltoztatására, megszüntetésére, a jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vett támogatás, segély megtérítésére vagy annak méltányosságból történő elengedésére és a megtérítendő összeg csökkentésére vonatkozó hatáskörét a polgármesterre ruházza át.
- A polgármester döntése elleni fellebbezéseket a Hivatalhoz kell benyújtani, amely gondoskodik a szükséges iratokkal együtt a fellebbezés Képviselő-testület elé terjesztéséről.
- Jelen rendeletben szabályozott pénzbeli és természetben nyújtott ellátásokat, személyes gondoskodást – az ellátások megállapítására hatáskörrel bíró jogosult javaslatára – a Képviselő-testület kivételes méltányosságból jogosultsági feltételek hiányában is megállapíthatja a létfenntartást veszélyeztető helyzetben, illetve egyéb, kivételes méltányosságot érdemlő helyzetben.
- [8] Kivételes méltányosság gyakorlása indokolt különösen elemi kár, katasztrófa, betegség, vis maior helyzet esetén, amennyiben az intézkedés elengedhetetlen, és az ezzel járó kiadás mértéke kérelmező és családja megélhetését veszélyezteti.
- [9]Kivételes méltányosság gyakorlása esetén az e rendeletben meghatározott jövedelemhatártól lehet eltérni.
- §[10]
- FEJEZET
A PÉNZBENI ELLÁTÁSOK
RENDKÍVÜLI GYERMEKVÉDELMI TÁMOGATÁS
- §[11]
SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ GYERMEKEK UTAZÁSI KÖLTSÉGTÉRÍTÉSE
- §
SÚLYOSAN FOGYATÉKOS GYERMEKEK TÁMOGATÁSA
- §[15]
TERMÉSZETBEN NYÚJTOTT ELLÁTÁSOK
- §[16]
BÖLCSŐDEI GONDOZÁSI SZEMÉLYI TÉRÍTÉSI DÍJ TÁMOGATÁS
10/A. §[22]
- [23]Bölcsődei gondozási személyi térítési díj támogatás állapítható meg annak a 12 hónapos kort betöltött gyermeknek a szülője, törvényes képviselője kérelmére
a) ahol a gyermeket gondozó mindkét szülő vagy más törvényes képviselő, illetve a gyermekét egyedül nevelő szülő vagy más törvényes képviselő keresőtevékenységet folytat vagy a nappali oktatás munkarendje szerint, illetve felsőoktatási intézmény nappali tagozatán folytat tanulmányokat, és
b) a Gyvt. 150. § (6) bekezdésében biztosított kedvezményre nem jogosult.
(2) A támogatás az intézményi térítési díj, az alapítványi térítési díj és az étkezési térítési díj 100 %-ára kiterjed, ha az egyedülálló szülő vagy a család egy főre jutó jövedelme a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 200 %-át nem haladja meg.
(3) A támogatás az alapítványi térítési díj 100 %-ára terjed ki
a) ha a család egy főre jutó jövedelme a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 200 %-a felett van, de 300 %-át nem haladja meg, vagy
b) ha a család tartósan beteg gyermeket, illetve háromnál több gyermeket nevel és az egy főre jutó jövedelem a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 200 %-a felett van, de a 350 %-át nem haladja meg.
(4) A kérelmek elbírálásánál előnyt élvez az a kérelmező, aki három vagy több gyermeket nevel.
(5) A támogatás megállapításának további feltétele, hogy a gyermek a bölcsődei ellátást a Taksony Bölcsőde Alapítvány fenntartásában működő Sünivár Bölcsődében vegye igénybe.
(6) Az (1) bekezdés szerinti jogosultak éves keretszámát és a támogatás mértékét a mindenkori költségvetési rendeletben kell megállapítani.
(7) [24]A kérelmeket tárgyév június 10-ig kell benyújtani. A kérelmek elbírálására és a támogatás megítélésre – az éves költségvetési rendeletben foglaltak figyelembe vételével – a Szociális és Népjóléti Bizottság jogosult.
(8)Ha a támogatásra az éves költségvetési rendeletben meghatározott keretszámnál több kérelmező jogosult, a Szociális és Népjóléti Bizottság a kérelmezők vagyoni helyzete és családi körülményei alapján dönt a jogosultak köréről.
(9) A támogatást tárgy év szeptember 1-től a következő év augusztus 31-éig kell megítélni.
(10) A bölcsődei gondozási személyi térítési díj támogatást havi részletekben a Taksony Bölcsőde Alapítvány részére kell átutalni a bölcsőde által megküldött elszámolási nyomtatvány alapján.
- FEJEZET
SZEMÉLYES GONDOSKODÁST NYÚJTÓ ELLÁTÁSOK
ÁLTALÁNOS SZABÁLYOK
- §
- A gyermekjóléti alapellátások célja a gyermek családban történő nevelésének elősegítése, a veszélyeztetettség kialakulásának, illetve a gyermek családjából való kiemelésének megelőzése, valamint a kialakult veszélyeztetettség megszüntetése. Az alapellátásoknak hozzá kell járulniuk a gyermek testi, érzelmi és erkölcsi fejlődéséhez, életkörülményeinek javításához.
- A személyes gondoskodás igénybevétele – a (3) bekezdésben foglalt kivétellel – önkéntes, az ellátást igénylő vagy törvényes képviselője (továbbiakban: kérelmező) kérelmére történik.
- Ha a gyermek védelme a személyes gondoskodást nyújtó ellátás önkéntes igénybevételével nem biztosított, a jegyző a Gyvt. 68. § (3) bekezdése alapján foganatosított védelembevétel során az ellátás kötelező igénybevételét rendelheti el.
- A kérelmező a kérelmet a Gyvt. 31. § (3) bekezdésében foglaltak szerint nyújtja be.
- Az ellátások igénybevételére a Gyvt. 31. és 32. §-ában foglaltak az irányadók.
- Az ellátás megszűnéséről a Gyvt. 37/A. §-a rendelkezik.
- §
- A személyes gondoskodás feltételeiről a kérelem benyújtásakor a kérelmezőt a Gyvt. 33. §-ában foglaltak szerint tájékoztatni kell.
- Az önkormányzat a következő gyermekjóléti alapellátásokat biztosítja:
- gyermekjóléti szolgáltatás,
- [25]gyermekek napközbeni ellátása keretében: óvoda, iskolai napközis foglalkozás.
GYERMEKJÓLÉTI SZOLGÁLAT
- §
- 23 Az önkormányzat a gyermekjóléti szolgáltatást a Taksony Önkormányzat Szociális és Gyermekjóléti Szolgálat (továbbiakban: Szolgálat) keretén belül biztosítja.
- [26]A gyermekjóléti szolgáltatás térítésmentes. A szolgáltatást a szülő, más törvényes képviselő kérelmére, illetve a Gyvt. 17. § (1) bekezdésében felsoroltak jelzése alapján végzi. A kérelmet előterjeszteni, illetve jelzést megtenni közvetlenül a Szolgálat vezetőjénél lehet.
- Az ellátás biztosítását a Szolgálat vezetőjének intézkedése alapozza meg.
- A gyermekjóléti szolgálat feladatait a Gyvt. 39-40. §-ai határozzák meg.
GYERMEKEK NAPKÖZBENI ELLÁTÁSA
- §
- [27]A gyermekek napközbeni ellátása biztosított napközbeni időszakra a Német Nemzetiségi Óvodában és a Taksony Vezér Német Nemzetiségi Általános Iskolában iskolai napközis foglalkozás keretében.
- [28]A kérelem benyújtásának módjáról és a kérelem elbírálásának szempontjairól az intézmények szervezeti és működési szabályzata, valamint házirendje rendelkezik.
TÉRÍTÉSI DÍJ
- §
- A gyermekek napközbeni ellátását biztosító intézményben az alapellátások keretébe tartozó szolgáltatások közül csak az étkezésért állapítható meg térítési díj.
- Az intézményi térítési díjakat a nyersanyagköltség figyelembevételével a Képviselő-testület külön rendeletben határozza meg.
- A szülő (gondozó) által fizetendő személyi térítési díjat az intézmény vezetője állapítja meg az intézményi térítési díj egy napra jutó, általános forgalmi adóval növelt összege, az igénybevett étkezések száma, továbbá a normatív kedvezmények figyelembe vételével. Erről az ellátás megkezdésekor, de legkésőbb az ellátás igénybevételétől számított 30 napon belül értesíti a kötelezettet.
- [29]A térítési díjat az arra jogosultak számára a Gyvt. 151. § (5)-(6) bekezdésében foglalt normatív kedvezményekkel csökkenteni kell.
DÍJKEDVEZMÉNYEK
- §[30]
- Ha a kötelezett személyi térítési díj összegének normatív kedvezményeken, illetve egyéni kedvezményeken túli további csökkentését (elengedését) kéri, a polgármesterhez fordulhat. Ebben az esetben a polgármester a kérelem tárgyában határozattal dönt.
- A polgármester hatáskörében eljárva
- Egyéni rászorultság alapján az intézményvezető által megállapított személyi térítési díjkedvezménnyel nem érintett részére legfeljebb 20 % kedvezményt nyújthat, ha a térítési díj fizetésére kötelezett családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének másfélszeresét, és a teljes összegű személyi térítési díj megfizetése a család létfenntartását veszélyeztetné.
- A személyi térítési díj megfizetése alól mentesítheti a kötelezettet (100 % támogatást nyújthat), amennyiben a gyermek napközbeni ellátásának igénybevételére védelembe vételi eljárás során kötelezték a szülőt vagy más törvényes képviselőt, és a (2) bekezdés a) pontjában foglalt feltételek fennállnak.
- A támogatás mértéke az a)-b) pontban foglalt esetekben nem haladhatja meg a 4.000 Ft-ot.
- [31]
- Ingyenes ellátásban kell részesíteni a jogosultat, ha a térítési díj fizetésére kötelezett jövedelemmel nem rendelkezik (100 % támogatást nyújt a polgármester).
- FEJEZET
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
- §
- E rendelet 2010. december 1-én lép hatályba. Rendelkezéseit az annak kihirdetésekor folyamatban lévő, jogerős határozattal el nem bírált ügyekben akkor kell alkalmazni, ha az az ügyfélre nézve kedvezőbb.
- [32]E rendeletben nem szabályozott kérdésekben a Gyvt., továbbá a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások és gyermekvédelmi szakellátások térítési díjáról és az igénylésükhöz felhasználható bizonyítékokról szóló 328/2011. (XII.29.) Korm. rendeletben és a gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról szóló módosított 149/1997. (IX.10.) Korm. rendeletben foglaltakat kell alkalmazni.
- A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti Taksony Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének a gyermekvédelem helyi rendszeréről szóló 16/2009. (X.28.) önkormányzati rendelete.
Taksony, 2010. november 30.
/:Kreisz László:/ /:Széll Attila:/
polgármester jegyző
A rendelet kihirdetése 2010. december 1. napján megtörtént.
A rendelet egységes szerkezetbe foglalása 2014. május 3-án megtörtént.
/:dr. Széll Attila:/
címzetes főjegyző
Hatályon kívül helyezte: 22/2013. (XI.28.) önkormányzati rendelet 1.§. Hatálytalan: 2014.I.1-től.
Hatályon kívül helyezte: 22/2013. (XI.28.) önkormányzati rendelet 1.§. Hatálytalan: 2014.I.1-től.
Hatályon kívül helyezte: 22/2013. (XI.28.) önkormányzati rendelet 1.§. Hatálytalan: 2014.I.1-től.
Hatályon kívül helyezte: 22/2013. (XI.28.) önkormányzati rendelet 1.§. Hatálytalan: 2014.I.1-től.
Hatályon kívül helyezte: 9/2011. (IV.28.) önkormányzati rendelet 1. §. Hatálytalan: 2011.IV.28-tól.
Hatályon kívül helyezte: 22/2013. (XI.28.) önkormányzati rendelet 1.§. Hatálytalan: 2014.I.1-től.
Módosította: 9/2011. (IV.28.) önkormányzati rendelet 3. §. Hatályos: 2011.IV.28-tól.
Megállapította a 9/2011. (IV.28.) önkormányzati rendelet 4. §. Hatályos: 2011.IV.28-tól.
Hatályon kívül helyezte: 22/2013. (XI.28.) önkormányzati rendelet 1.§. Hatálytalan: 2014.I.1-től.
Hatályon kívül helyezte: 22/2013. (XI.28.) önkormányzati rendelet 1.§. Hatálytalan: 2014.I.1-től.
Hatályon kívül helyezte: 22/2013. (XI.28.) önkormányzati rendelet 1.§. Hatálytalan: 2014.I.1-től.
Hatályon kívül helyezte: 22/2013. (XI.28.) önkormányzati rendelet 1.§. Hatálytalan: 2014.I.1-től.
Hatályon kívül helyezte: 16/2011. (VII.6.) önkormányzati rendelet 3.§. Hatálytalan:2011.VII.06-tól
Hatályon kívül helyezte: 16/2011. (VII.6.) önkormányzati rendelet 3.§. Hatálytalan:2011.VII.06-tól.
Hatályon kívül helyezte: 22/2013. (XI.28.) önkormányzati rendelet 1.§. Hatálytalan: 2014.I.1-től.
Hatályon kívül helyezte: 22/2013. (XI.28.) önkormányzati rendelet 1.§. Hatálytalan: 2014.I.1-től.
Hatályon kívül helyezte: 22/2013. (XI.28.) önkormányzati rendelet 1.§. Hatálytalan: 2014.I.1-től.
Hatályon kívül helyezte a 9/2011. (IV.28.) önkormányzati rendelet 9. §-a
Hatályon kívül helyezte a 9/2011. (IV. 28.) önkormányzati rendelet 9. §-a. Hatálytalan: 2011. IV. 28-tól
Hatályon kívül helyezte a 9/2011. (IV. 28.) önkormányzati rendelet 9 §-a. Hatálytalan: 2011. IV.28-tól
Megállapította: 26/2012.(XII.6.) önkormányzati rendelet 1.§. Hatályos: 2012.XII.06-től.
A rendelet szövegét a 22/2013 (XI. 28.) önkormányzati rendelet 2. §-a módosította. Hatályos: 2014. I.1--től
Módosította: 7/2014. (V. 02.) önkormányzati rendelet 1.§-a. Hatályba lépett: 2014. V.02-án
Módosította: 8/2012.(III.29.) önkormányzati rendelet 2.§. Hatályos: 2012.III.29-től.
Módosította: 9/2011. (IV.28.) önkormányzati rendelet 10. §-a. Hatályos: 2011.IV.28-tól
Módosította a 8/2012. (III.29.) önkormányzati rendelet 3. §. Hatályos: 2012.III.29-től.
Megállapította a 9/2011. (IV.28.) önkormányzati rendelet 10. §-a
Módosította a 8/2012. (III.29.) önkormányzati rendelet 4. §-a
Módosította: 16/2011. (VII.6.) önkormányzati rendelet 4. §. Hatályos: 2011.07.06-tól.
Hatályon kívül helyezte a 9/2011. (IV.28.) önkormányzati rendelet 11. §. Hatálytalan: 2011.IV.28-tól.
Módosította a 8/2012. (III.29.) önkormányzati rendelet 5. §. Hatályos: 2012.III.29-től.