Taksony Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2015 (II.26.) önkormányzati rendelete
a szociális gondoskodás helyi szabályairól
Hatályos: 2015. 12. 01- 2016. 09. 06Taksony Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2015 (II.26.) önkormányzati rendelete
a szociális gondoskodás helyi szabályairól
2015-12-01-tól 2016-09-06-ig
TAKSONY NAGYKÖZSÉG ÖNKORMÁNYZAT KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK
3/2015. (II. 26.) önkormányzati rendelete
a szociális gondoskodás helyi szabályairól
egységes szerkezetben
Taksony Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete (továbbiakban: Képviselő-testület) – a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében biztosított jogkörében eljárva – a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) 132. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az alábbi rendeletet alkotja:
- FEJEZET
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. A rendelet hatálya
- §
(1) A rendelet hatálya a Taksony Nagyközség közigazgatási területén élő Szt. 3.§-ában meghatározott személyekre terjed ki.
(2) Amennyiben a kérelmezőnek több lakcíme van, az illetékességet az a lakóhely vagy tartózkodási hely alapozza meg, ahol a kérelmező életvitelszerűen lakik. A lakcím megállapítása szempontjából a személyi adat- és lakcímnyilvántartás adatai az irányadóak.
(3) Jelen rendeletben használt fogalmakra a Szt. 4. §-ában foglaltak irányadók.
2. Hatásköri rendelkezések
- §
- E rendeletben meghatározott szociális feladat- és hatásköröket a Képviselő- testület - a rendeletben szabályozott feltételekkel - Taksony Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének Szociális és Népjóléti Bizottságára (továbbiakban: Szociális és Népjóléti Bizottság) illetve a polgármesterre ruházza át.
- Az Szt. 48.§-a szerinti köztemetés elrendeléséről a polgármester dönt.
3. Eljárási szabályok
- §
- Ha e rendelet eltérő szabályt nem állapít meg, a pénzbeli és természetben nyújtott szociális támogatások iránti kérelmet a Taksonyi Polgármesteri Hivatalnál (továbbiakban: Hivatal) erre rendszeresített formanyomtatványon, a megfelelő igazolások benyújtásával egyidejűleg lehet előterjeszteni.
- Az Szt. 5.§ (2) bekezdése alapján az önkormányzat tájékoztatást nyújt a helyben igénybe vehető pénzbeli és természetbeni ellátások, valamint a személyes gondoskodást nyújtó ellátások és szolgáltatások feltételeiről és az igényléshez szükséges iratokról.
- §
- A döntésre jogosult szerv a döntését a benyújtott kérelem, annak mellékletei, valamint a környezettanulmány alapján köteles meghozni.
- A 7. § (1) bekezdés a)-c) és f)-h) pontokban felsorolt támogatástípusok esetén az elbírálás során kérelmező lakóhelyén az önkormányzat környezettanulmányt készít. Amennyiben a környezettanulmány a szociális rászorultságot nem támasztja alá, a kérelem az egyéb jogosultsági feltételek teljesülése esetén is elutasítható.
- Mellőzni lehet a környezettanulmány készítését, amennyiben a kérelmezőnél a kérelem benyújtását megelőző 1 éven belül készült már környezettanulmány, és vélelmezhető, hogy szociális helyzetében nem történt változás.
- Jövedelmet az alábbiak szerint kell igazolni:
- munkaviszonyból, munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyból származó jövedelmet és táppénzt a munkáltató jövedelemigazolásával,
- társas és egyéni vállalkozásból származó jövedelmet az előző évi bevallás alapján az adóhatóság által kiadott jövedelemigazolással, illetve a kérelem benyújtásáig terjedően az előző háromhavi jövedelméről tett nyilatkozattal,
- ingatlan, ingó vagyontárgyak értékesítéséből, vagyoni értékű jog átruházásából származó jövedelmet a szerződéssel, amennyiben az nem tartalmaz pénzösszeget, ennek megjelölésére tett nyilatkozattal,
- nyugellátást, baleseti nyugellátást, árvaellátást és egyéb nyugdíjszerű ellátásokat a kifizető által kiállított igazolással,
- a gyermek ellátásához és gondozásához kapcsolódó támogatásokat (különösen a gyermekgondozási díjat, a gyermekgondozási segélyt, a gyermeknevelési támogatást, árvaellátást, gyermek tartásdíjat) a kifizetőtől nyert igazolással, valamint a gyermektartásdíj esetében az azt megállapító jogerős bírói ítélettel, vagy annak összegéről a szülők között létrejött megállapodással,
- az önkormányzati és munkaügyi szervek által folyósított rendszeres pénzellátást az erről szóló határozattal és kifizetőtől kapott igazolással,
- bérbeadásból származó jövedelmet a bérleti szerződéssel,
- munkanélküli járadékról a kérelem benyújtását megelőző hónapban folyósított ellátás igazoló szelvényét, ennek hiányában a munkaügyi központ által kiállított igazolással,
- egyéb személyek esetében a kérelmező büntetőjogi felelőssége mellett tett nyilatkozatával a havi átlagos nettó jövedelméről, valamint az alkalmi munkavállalói könyvvel vagy a munkaügyi központ igazolásával az együttműködésről.
- Ha a jövedelem egésze vagy egy része nem forintban keletkezik, akkor a jövedelmi- és vagyonnyilatkozatban külön is fel kell tüntetni a külföldi pénznemben szerzett jövedelmet. Ha a vagyon nem a Magyarország területén van, a forgalmi értéket a vagyon helye szerinti állam hivatalos pénznemében is fel kell tüntetni.
- A 0,- Ft havi jövedelem feltüntetése esetén, a jövedelemmel nem rendelkező személy részére az illetékes munkaügyi kirendeltség által kiadott és a munkanélküli regisztrációról szóló dokumentum csatolása szükséges a kérelem elbírálásához, ennek hiányában a kérelmet el kell utasítani.
- Jövedelem- és vagyonnyilatkozat nélkül ellátás nem állapítható meg.
- A jövedelem- és vagyonnyilatkozat tartalmában bekövetkezett változást az ellátásban részesülő a változást követő 15 napon belül köteles jelenteni és igazolni az ellátást megállapító hatóságnál. A bejelentés alapján az ellátást megállapító felülvizsgálja a jogosultság fennállását, s ennek eredményeként dönt az ellátás tovább folyósításáról, mértékéről, megszüntetéséről.
- A jegyző a települési önkormányzat képviselő-testületének feladat- és hatáskörébe tartozó szociális ellátásokra való jogosultság megállapítása, az ellátások biztosítása, fenntartása és megszüntetése céljából külön tartalommal nyilvántartást vezet.
- A jogosulatlanul igénybe vett szolgáltatás megtérítésére a Szt. 17.§-ának rendelkezései irányadóak.
.
- §
- E rendeletben megállapított pénzbeli és természetbeni szociális támogatási formák részben vagy egészben történő finanszírozására Taksony Nagyközség Önkormányzatának költségvetésében kell előirányzatot biztosítani.
- A megállapított pénzbeli ellátásokat és támogatásokat az önkormányzat a határozatban foglaltak szerinti időpontban a házipénztárban kifizeti, postai úton, vagy átutalással folyósítja.
- Amennyiben a pénzben megállapított támogatás felhasználása nem rendeltetésszerűen történik, az ellátást megállapító hatóság azt természetben folyósítandó támogatásra változtathatja át.
- A közüzemi díjhátralékkal rendelkező jogosult esetében megállapított települési támogatás folyósításával kapcsolatban a megállapító szerv dönthet úgy, hogy közvetlenül a közüzemi szolgáltató részére utalja a támogatás egészét vagy annak egy részét.
- A pénzbeli és természetben nyújtott támogatás iránti kérelmeket a szociális hatáskört gyakorló szerv a rendelkezésre álló keretösszeg felhasználása esetén - az alanyi jogon járó juttatást kivéve - jogosultságra való tekintet nélkül elutasíthatja.
- FEJEZET
A SZOCIÁLIS GONDOSKODÁS HELYI RENDSZERE
- §
Az önkormányzat a szociális gondoskodás keretében
- települési és rendkívüli települési támogatás biztosításával,
- szociális szolgáltatás megszervezésével tesz eleget ellátási kötelezettségének.
1. Az ellátások formái
- §
- Az önkormányzat jelen rendeletben foglalt szabályok és az Szt. 45.§-a alapján a következő pénzbeli és természetbeni ellátási formákat biztosítja:
- lakhatási támogatás;
- települési gyógyszertámogatás;
- intézményi étkezési térítési díj támogatása;
- karácsonyi támogatás;
- 90 év felettiek rendkívüli támogatása;
- bölcsődei gondozási személyi térítési díj támogatás;
- Bursa Hungarica Ösztöndíj;
- rendkívüli települési támogatás.
- Az (1) bekezdés a)-b) és h) pontjaiban felsorolt támogatások pénzben és természetben is, a g) pontban megjelölt ösztöndíj kizárólag pénzben, míg a c)-f) pontokban részletezett ellátási formák kizárólag természetben biztosíthatóak.
- Az (1) bekezdés a)-e) pontokban felsorolt települési támogatást átruházott hatáskörben eljárva a polgármester, míg Bursa Hungarica Ösztöndíj megállapítása és a bölcsődei gondozási személyi térítési díj támogatást kizárólagosan a Szociális és Népjóléti Bizottság állapít meg.
- Rendkívüli települési támogatás iránti kérelmet 10 000 forint összeghatárig és tárgyévben benyújtott első kérelem esetén a polgármester, míg 10 000 forint feletti támogatási igényt, illetve a tárgyévben nem első alkalommal benyújtott kérelmet, átruházott hatáskörben eljárva a Szociális és Népjóléti Bizottság bírál el.
2. Lakhatási támogatás
- §
- A polgármester átruházott hatáskörben e rendeletben foglaltak szerint lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez települési támogatást állapít meg. (továbbiakban: lakhatási támogatás)
- Lakhatási támogatásra jogosult az a személy,
- akinek háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át, egyedülálló esetén a 250%-át és
- az általa lakott ingatlan havi lakhatási célú kiadásai (áram-, víz-, szennyvízdíj, fűtésköltség, hulladékszállítási díj, a lakáscélú hitelintézeti kölcsön havi törlesztő részlete a hitelintézet igazolása alapján) igazolható módon elérik vagy meghaladják az egy főre jutó jövedelem 20%-át, és
- a közös háztartásban élők egyik tagjának sincs a Szt. 4. § (1) bekezdés szerinti vagyona.
- A lakhatási támogatás összege:
- 5 000 forint/hó, amennyiben az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 100 %-át, egyedülálló esetén a 150%-át;
- 3 750 forint/hó, amennyiben az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedülálló esetén a 200%-át;
- 2 500 forint/hó, amennyiben az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át, egyedülálló esetén a 250%-át;
- A támogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell a (2) bekezdésben meghatározott feltételek igazolása mellett:
- a tulajdonjogot igazoló dokumentumot, bérleti-, albérleti szerződést,
- a lakásban együtt élő, bejelentett lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező személyek számáról, a lakáshasználat jogcíméről szóló nyilatkozatot.
- Természetbeni ellátást kell megállapítani, ha az ellátásban részesülő életvitele alapján ez indokolt vagy célravezetőbb.
- A lakhatási támogatást a kérelem benyújtását követő hónap első napjától számított 12 hónapra kell megállapítani.
- Jelen támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.
Külön lakásnak kell tekinteni:
- társbérlet
- albérlet
- a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit.
- §
(1) A lakhatási támogatás folyósításának feltétele, hogy a kérelem benyújtója a lakókörnyezete rendezettségének biztosítására vonatkozó alábbi feltételeknek a folyósítás időtartama alatt folyamatosan eleget tegyen:
- a kérelmező által életvitelszerűen lakott lakás vagy ház és a hozzá tartozó udvar és kert tisztántartása,
- a kerítésen kívül határos terület, járda tisztán tartása,
- az ingatlan állagának és rendeltetésszerű használhatóságának, valamint
- higiénikus állapotának biztosítása.
(2) Az (1) bekezdésben megállapított feltételek teljesítésére a kérelmezőt, illetve a jogosultat megfelelő, de legalább ötnapos határidő kitűzésével a jegyző – az elvégzendő tevékenységek konkrét megjelölésével – felszólítja.
(3) Amennyiben a kérelmező a feltételeknek a felszólítás ellenére sem tesz eleget, a kérelmet el kell utasítani, vagy a megállapított támogatást meg kell szüntetni.
3. Települési gyógyszertámogatás
- §
- A polgármester gyógyszerkiadás viselésére tekintettel települési támogatást (továbbiakban települési gyógyszertámogatás) állapít meg annak a személynek, aki a gyógyszerkiadások, illetve betegséghez kapcsolódó kiadások miatt időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzd.
- A települési gyógyszertámogatás akkor állapítható meg, ha közgyógyellátási igazolványra kérelmező az Szt. 49-53.§-ai alapján nem jogosult, és a
- háztartásában az egy főre jutó jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, egyedül élő esetén annak 200%-át,
- és a havi rendszeres TB támogatott gyógyszerköltségének mértéke meghaladja a háztartás egy főre jutó jövedelmének 20%-át.
- A havi rendszeres TB támogatott gyógyszerek listáját - a szükséges gyógyszerek megnevezése mellett - a kérelmező háziorvosa vagy szakorvosa igazolja. A gyógyszerszükséglet felülvizsgálata érdekében az önkormányzat szakhatóság illetve szakértő bevonását kezdeményezheti.
- A gyógyszerkiadásokhoz kapcsolódó települési támogatás 12 hónapra állapítható meg.
- A támogatás havi összege: 5.000.- Ft.
- A támogatásra jogosult köteles bejelenteni a Hivatalban, ha a jövedelmi helyzetében vagy a gyógyító ellátása költségeiben változás történik, legkésőbb a változást követő 3 munkanapon belül.
4. Intézményi étkezési térítési díj támogatás
- §
- Intézményi étkezési térítési díj támogatásra jogosult a gyermeke(i)t egyedül nevelő szülő a 14 éven aluli gyermeke(i) után, amennyiben
- a háztartás egy főre jutó jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 200 %-át, és
- a kérelmezőnél végzett környezettanulmány a szociális rászorultságot alátámasztja, valamint
- rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre egyéb okból nem jogosult.
- A támogatás mértéke a gyermek havi intézményi étkezési térítési díj költségének 50%- a, melyet az önkormányzat havonta közvetlenül az intézménynek utal át.
- A támogatást minden gyermek után külön kell megállapítani.
- A támogatás iránti igényt minden tanítási/nevelési félévre külön kell benyújtani.
5. Karácsonyi támogatás[1]
- §
(1) Jövedelmi helyzetre tekintet nélkül karácsonyi támogatásra jogosult az a személy, aki
- Taksony Nagyközségben bejelentett lakóhellyel rendelkezik és 80. életévét tárgyévben betöltötte; vagy
- Taksony Nagyközség Önkormányzatának állományából vonult nyugdíjba.
(2) A Taksony Nagyközségben bejelentett lakóhellyel rendelkező 80. életévet betöltött személyekre a polgárok személyi adat és lakcímnyilvántartó rendszerének adatai irányadók.
(3) A karácsonyi támogatás természetbeni juttatásként évente egy alkalommal, tárgyév december hónapban, adható az (1) bekezdésben meghatározott jogosultaknak, amelynek értéke maximum kettőezer-ötszáz forint.
6. A 90 év felettiek rendkívüli támogatása
- §
- E rendelet 17.§-ában részletezett támogatáson felül jövedelmi helyzetre tekintet nélkül, évi egyszeri rendkívüli támogatásban részesül az a 90. életévét betöltött személy, aki Taksonyban bejelentett lakóhellyel rendelkezik.
- A 17.§ (2) bekezdésében foglaltak a jelen támogatásra is irányadóak.
- A támogatás évente egy alkalommal, a jogosult születésnapján, élelmiszercsomag formájában adható, melynek értéke maximum kettőezer-ötszáz forint.
7. Bölcsődei gondozási személyi térítési díj támogatás
- §
- Bölcsődei gondozási személyi térítési díj támogatás állapítható meg annak a 12 hónapos kort betöltött gyermeknek a szülője, törvényes képviselője kérelmére
- ahol a gyermeket gondozó mindkét szülő vagy más törvényes képviselő, illetve a gyermekét egyedül nevelő szülő vagy más törvényes képviselő keresőtevékenységet folytat vagy a nappali oktatás munkarendje szerint, illetve felsőoktatási intézmény nappali tagozatán folytat tanulmányokat, és
- a Gyvt. 150. § (6) bekezdésében biztosított kedvezményre nem jogosult.
- [2]A támogatás az alapítványi térítési díj 100 %-ára terjed ki
- ha a család egy főre jutó jövedelme a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 300 %-át nem haladja meg,
- ha a család tartósan beteg gyermeket, illetve háromnál több gyermeket nevel és az egy főre jutó jövedelem a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 350%-át nem haladja meg.
- A kérelmek elbírálásánál előnyt élvez az a kérelmező, aki három vagy több gyermeket nevel.
- A támogatás megállapításának további feltétele, hogy a gyermek a bölcsődei ellátást a Taksony Bölcsőde Alapítvány fenntartásában működő Sünivár Bölcsődében vegye igénybe.
- Az (1) bekezdés szerinti jogosultak éves keretszámát és a támogatás mértékét a mindenkori költségvetési rendeletben kell megállapítani.
- A kérelmeket tárgyév június 10-ig kell benyújtani. A kérelmek elbírálására és a támogatás megítélésre – az éves költségvetési rendeletben foglaltak figyelembe vételével – a Szociális és Népjóléti Bizottság jogosult.
- Ha a támogatásra az éves költségvetési rendeletben meghatározott keretszámnál több kérelmező jogosult, a Szociális és Népjóléti Bizottság a kérelmezők vagyoni helyzete és családi körülményei alapján dönt a jogosultak köréről.
- A támogatást tárgy év szeptember 1-től a következő év augusztus 31-éig kell megítélni.
- A bölcsődei gondozási személyi térítési díj támogatást havi részletekben a Taksony Bölcsőde Alapítvány részére kell átutalni a bölcsőde által megküldött elszámolási nyomtatvány alapján.
8. Bursa Hungarica Ösztöndíj
- §
- A Képviselő-testület évente csatlakozik a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati ösztöndíjrendszerhez. A képviselőtestület felhatalmazza a polgármestert arra, hogy a csatlakozásról szóló nyilatkozatot évente aláírja.
- A benyújtott pályázatokról átruházott hatáskörben a Szociális és Népjóléti Bizottság dönt.
- A Bursa Hungarica ösztöndíj megállapításának e pontban nem szabályozott kérdéseire jelen rendelet Eljárási szabályait kell alkalmazni.
- §
(1) A Szociális és Népjóléti Bizottság Bursa Hungarica Ösztöndíjban (továbbiakban: ösztöndíj) részesítheti azt a Taksony Nagyközség közigazgatási területén lakóhellyel rendelkező, szociálisan rászoruló, magyar állampolgárt, aki megfelel
- az ösztöndíjrendszer adott évre meghirdetett Általános Szerződési Feltételeiben, valamint a
- e § (2) bekezdésében meghatározott szempontoknak, valamint a
- e § (3) alapján végzett környezettanulmány ezt indokolja.
(2) Szociálisan rászorultnak tekinthető az a pályázó, aki:
- félárva, vagy árva,
- a családjában lévő eltartottak száma kettő, vagy annál több,
- egyedülálló szülő neveli;
- szülője, vagy gondviselője munkanélküli, vagy nyugdíjas,
- olyan betegségben, vagy fogyatékosságban szenved, amely miatt emelt szintű családi pótlékban, vagy fogyatékossági támogatásban részesül,
- családjában olyan személy él, aki emelt szintű családi pótlékban, vagy fogyatékossági támogatásban részesül,
- munkaképességét legalább 67 %-ban elvesztette,
- családjában olyan személy él, aki munkaképességét legalább 67 %-ban elvesztette
- családjában az 1 főre jutó jövedelem a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 150%-át nem haladja meg,
- kollégiumi ellátásra jogosult, de helyhiány miatt abban nem részesül.
(3) A Polgármesteri Hivatal a pályázatok beérkezése után a benyújtott iratokat megvizsgálja, a szociális rászorultság megállapítása végett a pályázó családjánál környezettanulmányt készít, és annak tapasztalatait a pályázattal együtt a döntésre jogosult elé terjeszti.
- §
- Az „A” és „B” típusú ösztöndíj elnyerése érdekében az önkormányzat (azonos időben) a pályázatot helyben szokásos módon a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján és a település honlapján teszi közzé. Ennek tartalmaznia kell a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjpályázat adott évi fordulójának Általános Szerződési Feltételeiben (továbbiakban: szerződési dokumentum) meghatározott szempontokat.
- Az ösztöndíj elnyerése érdekében az igénylő a pályázati kiírásban meghatározott formanyomtatványon és az ott megszabott határidőig nyújthatja be pályázatát, melyhez csatolni kell a formanyomtatvány tájékoztató részében meghatározott igazolásokat, nyilatkozatokat, valamint e rendelet 11.§-ában foglaltak fennállásának igazolását.
- Ha a pályázat hiányos, a pályázót annak öt napon belüli kiegészítésére kell felhívni.
- §
(1) A Szociális és Népjóléti Bizottság dönt az ösztöndíjra való jogosultság megállapításáról vagy elutasításáról, illetve az ösztöndíj összegéről, és a továbbiakban a szerződési dokumentumban meghatározott módon jár el.
(2) A pályázó a döntés ellen fellebbezéssel nem élhet.
(4) Az ösztöndíj-támogatás időtartama
- "A" típusú ösztöndíj esetén: 10 hónap, azaz két egymást követő tanulmányi félév,
- "B" típusú ösztöndíj esetén: 3x10 hónap, azaz hat egymást követő tanulmányi félév.
(5) Az ösztöndíj mértékét a mindenkori költségvetési rendelet határozza meg.
(6) Az önkormányzat a megállapított ösztöndíjak összegét félévente előre, egyösszegben átutalja a Támogatáskezelő Bursa Hungarica bankszámlájára.
(7) Az ösztöndíj-támogatás folyósításáról – az ösztöndíjas számlára történő havi utalásáról – a Támogatáskezelő gondoskodik.
- §
- Nem részesíti az önkormányzat ösztöndíjban azt a pályázót,
- aki e rendelet 16 §-ában foglalt feltételek valamelyikének nem felel meg, vagy
- akinek családja – az Szt. 4. §-ában meghatározott mértékű vagyonnal rendelkezik továbbiakban: szociálisan nem rászorult). Nem minősül vagyonnak az az ingatlan, amelyben a pályázó lakik, továbbá a mozgáskorlátozottságra tekintettel fenntartott gépjármű.
(2) A „B” típusú ösztöndíjasok szociális rászorultságát a bizottság évente egyszer, az új pályázók támogatásának elbírálásával egy időben felülvizsgálja. A jogosultság elbírálása a 16. §-ban foglaltak szerint történik.
(3) Megszűnik az ösztöndíjra való jogosultság, ha
- az ösztöndíjas elköltözik az önkormányzat illetékességi területéről,
- az ösztöndíj folyósításának időtartama alatt a folyósítás feltételeinek nem felel meg,
- "B" típusú pályázat esetén: az ösztöndíjas szociális rászorultsága már nem áll fenn. E körülményt az önkormányzat évente egyszer felülvizsgálja. Amennyiben a felülvizsgálat során az ösztöndíjas a kért igazolásokat nem bocsátja rendelkezésre, vagy az együttműködést megtagadja, a szociális rászorultság megszűnését vélelmezni kell.
(4) Az a)-c) pont szerinti megszüntetésre a döntés meghozatalát követő tanulmányi félévtől kerül sor.
(5) Szünetel az ösztöndíj folyósítása – a folyósítás határidejének módosulása nélkül – azokra a tanulmányi hónapokra, amikor az ösztöndíjas hallgatói jogviszonya szünetel.
(6) Az ösztöndíjas 15 napon belül köteles bejelenteni felsőfokú tanulmányainak szüneteltetését/befejezését, továbbá ha tanulmányait más felsőoktatási intézményben folytatja, valamint elköltözését. Amennyiben ez utóbbi kötelezettségének nem tesz eleget, a jogosulatlanul felvett ösztöndíj visszafizetésére kötelezhető.
(7) Az ösztöndíjas az ösztöndíj folyamatos továbbfolyósítása érdekében a tanulmányi félév lezárását és a következő félévre történő beiratkozást legkésőbb minden év szeptember 30., illetve február 28. napjáig köteles igazolni a hivatalnál.
9. Rendkívüli települési támogatás
- §
- Az önkormányzat rendkívüli települési támogatást nyújt annak a személynek, aki önmaga, illetve családja létfenntartásáról más módon nem tud gondoskodni, vagy alkalmanként jelentkező többletkiadások - így különösen betegséghez, halálesethez, elemi kár elhárításához, a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, iskoláztatáshoz, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez - kapcsolódó kiadások, vagy a gyermeke hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorul és
- háztartásában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, egyedülálló esetében a 200%-át nem haladja meg és
- a közös háztartásban élők egyik tagjának sincs a Szt. 4. § (1) bekezdés szerinti vagyona.
- Természetbeni ellátásként kell megállapítani a támogatást, ha
- a kérelem erre irányul,
- a kérelmező életvitele alapján feltételezhető, hogy a pénzbeli ellátás felhasználása nem a rendeltetésének megfelelően történik, illetve ha
- az arra rászoruló így biztosabban jut segítséghez.
- A természetben nyújtott támogatás formája lehet élelmiszervásárlási utalvány, élelmiszercsomag, tűzifa, a segély meghatározott célra történő utalása (pl. térítési díj) stb.
- A polgármester - tekintet nélkül a joghatóságára, valamint a hatáskörére és az illetékességére - hivatalból köteles rendkívüli települési támogatást nyújtani, amelynek hiányában a késedelem elháríthatatlan kárral vagy veszéllyel járna; ilyen esetben a támogatott jövedelmi helyzetének igazolásától el lehet tekinteni.
10. Köztemetés
- §
- Az Szt. 48. § szerinti köztemetést – a körülmények vizsgálatát követően - a polgármester jogosult elrendelni.
- A köztemetés előtti vizsgálatot a polgármesteri hivatal köteles lefolytatni és annak eredményéről a polgármestert haladéktalanul tájékoztatni.
- FEJEZET
SZEMÉLYES GONDOSKODÁST NYÚJTÓ ELLÁTÁSOK
- §
- A személyes gondoskodást nyújtó ellátások keretében az önkormányzat
- alapellátásként étkeztetést, házi segítségnyújtást biztosít,
- alapszolgáltatásként a családsegítést biztosítja.
- A személyes gondoskodást nyújtó ellátások igénybevétele önkéntes, és az ellátást igénylő, illetve törvényes képviselője kérelmére, indítványára történik.
1. Étkezetés
- §
- Étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkeztetéséről kell gondoskodni, akik ezt önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani.
- Az (1) bekezdés szempontjából rászorulónak kell tekinteni a Szt. 62.§.a értelmében
- a 70 éven felüli,
- a tartósan beteg egyedül élő,
- a fogyatékos, pszichiátriai beteg,
- a szenvedélybeteg,
- a hajléktalan és a
- munkaképtelen, vagy csökkent munkaképességű kérelmezőt.
- Az ellátás módja lehet:
- étel elvitele önerőből,
- étkezés házhoz szállítással.
- §
- Az ellátásért térítési díjat kell fizetni. A térítési díjat az Szt. 114. § (2) bekezdésében foglalt személy köteles megfizetni.
- Az étkeztetés intézményi térítési díját az Önkormányzat évente külön rendeletben állapítja meg.
- A szociális rászorultság igazolása a következő iratokkal történik:
- az egészségi állapoton, illetve betegségen alapuló rászorultság esetében két évnél nem régebbi;
- a súlyos fogyatékosság igazolására az Szt. 65/C §-ának (6) bekezdése szerinti iratot;
- hajléktalan személynek minősül az Szt. 4. § (2) bekezdése szerinti személy, melyet személyi okmányainak bemutatásával igazolhat
- az életkor igazolása a személyi okmány bemutatásával történik.
- A havi személyi térítési díjat a napi személyi térítési díj és az igénybevett étkezések számának figyelembe vételével kell megállapítani.
Fizetendő havi személyi térítési díj: a napi intézményi térítési díj szorozva az igénybe vett étkezések számával.
2. Házi segítségnyújtás
- §
- Házi segítségnyújtás keretében kell gondoskodni:
- azokról az időskorú személyekről, akik otthonukban önmaguk ellátására saját erőből nem képesek és róluk nem gondoskodnak,
- azokról a pszichiátriai betegekről, fogyatékos személyekről, valamint szenvedélybetegekről, akik állapotukból adódóan az önálló életvitellel kapcsolatos feladataik ellátásában segítséget igényelnek, de egyébként önmaguk ellátására képesek,
- azokról az egészségi állapotuk miatt rászoruló személyekről, akik bentlakásos intézményi elhelyezésre várakoznak,
- azokról a személyekről, akik a rehabilitációt követően a saját lakókörnyezetükbe történő visszailleszkedés céljából támogatást igényelnek önálló életvitelük fenntartásához.
- §
- A gondozásra fordított időt a gondozási napló (29/1993. Korm. rendelet 1. számú melléklet) alapján kell megállapítani.
- A személyi térítési díj megállapításánál a szociálisan rászorult igénybe vevő, vagy a térítési díj fizetésére kötelezett más személy rendszeres havi jövedelmét kell figyelembe venni a 26. § (1) bekezdésében rögzített táblázat szorzószámai szerint.
- Az intézményi gondozási óradíjat az Önkormányzat évente külön rendeletben állapítja meg.
3. Családsegítés
- §
- A feladat megvalósítása érdekében az önkormányzat krízishelyzetet érzékelő jelzőrendszert működtet.
- A szolgáltatás igénybevétele térítésmentes.
- Az önkormányzat a családsegítést a Taksony Önkormányzat Szociális és Gyermekjóléti Szolgálaton keresztül biztosítja.
4. Szociális gondoskodást nyújtó ellátásokra vonatkozó szabályok
- §
- Étkeztetés, illetve házi segítségnyújtás biztosítására irányuló a Taksony Önkormányzat Szociális és Gyermekjóléti Szolgálat intézményvezetője részére (továbbiakban: intézményvezető) kell benyújtani, aki megvizsgálja az ellátott jövedelmét.
- A családsegítést a Gyermekjóléti és Családsegítő Szolgálatnál kell kezdeményezni.
- A kérelem benyújtásakor
- a rendszeresen mérhető jövedelmeknél a kérelem benyújtását megelőző hónap jövedelmét,
- nyugdíjszerű jövedelmeknél utolsó havi,
- egyéb jövedelmeknél az utolsó két hónapra vonatkozó igazolásokat kell csatolni.
- A személyes gondoskodás keretében biztosított ellátások tekintetében ingyenes ellátásban kell részesíteni azt az ellátottat, aki, vagy akinek családja jövedelemmel nem rendelkezik.
- A személyi térítési díj összege – önkormányzati intézmény esetén – csökkenthető, illetve elengedhető, amennyiben a kötelezett jövedelmi és vagyoni helyzete ezt indokolttá teszi.
- Szociális alapszolgáltatások biztosítása esetén a szolgáltatást igénybe venni kívánó személy és az intézményvezető az ellátás biztosításának megkezdésekor megállapodást köt.
- A (6) bekezdés szerinti megállapodás tartalmazza az ellátott adatait, az igénybevett szolgáltatás megnevezését, tartalmát, a szolgáltatás nyújtásának kezdő időpontját és formáját, valamint a személyi térítési díj összegét. Amennyiben az intézményvezető a kérelmet elutasítja a döntésről a kérelmezőt írásban kell értesíteni.
- FEJEZET
SZOCIÁLPOLITIKAI KEREKASZTAL
- §
- Az önkormányzat e rendeletben és a szolgáltatási koncepcióban meghatározott feladatok megvalósulásának, végrehajtásának folyamatos figyelemmel kísérésére szociálpolitikai kerekasztalt hoz létre.
- A szociálpolitikai kerekasztal tagjai:
- Taksony Nagyközség Polgármestere;
- Taksony Nagyközség Önkormányzatának Jegyzője;
- Taksony Nagyközség Önkormányzata Szociális és Népjóléti Bizottságának e lnöke;
- Gyermekjóléti és Családsegítő Szolgálat tagjai;
- gyermekvédelmi felelősök;
- védőnők;
- a mozgáskorlátozottak helyi szervezetének képviselője;
- a helyi Karitasz csoport képviselője.
- A kerekasztal vezetője az önkormányzat polgármestere.
- A kerekasztal évente legalább egy alkalommal ülésezik, a polgármester hívja össze.
- FEJEZET
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
- §
- Jelen rendelet 2015. március 1. napján lép hatályba.
- Ezzel egyidejűleg hatályát veszti a felnőtt korúakra vonatkozó szociális gondoskodásról szóló 25/2010. (XII. 15.) számú, az önkormányzati segély megállapításának, kifizetésének, folyósításának, valamint ellenőrzésének szabályairól szóló 19/2013. (XI.28.) számú önkormányzati rendeletek, valamint a gyermekvédelem helyi rendszeréről szóló 20/2010. (XII.1.) önkormányzati rendelet 10/A.§-a.
- A rendelet hatályba lépésének időpontjáig a jegyző köteles gondoskodni azon nyomtatványok elkészítésérôl, amelyek a rendelet alkalmazásához szükségesek.
- Aki a 2015. február 28-án hatályos Szt. szabályai szerinti lakásfenntartái támogatásban vagy méltányossági közgyógyellátásban részésül, a jogosultság megszűnéséig illetve megszüntetéséig jelen rendelet szerint lakhatási támogatást, illetve települési gyógyszertámogatást nem vehet igénybe.
Taksony, 2015. február 24.
P. H.
/:Kreisz László:/ /:Dr. Micheller Anita:/
polgármester jegyző
A rendelet kihirdetése 2015. február 26-án megtörtént.
A rendelet egységes szerkezetbe foglalása 2015. november 27-én megtörtént.
Dr. Micheller Anita
jegyző
Módosította a 24/2015. (XI. 26.) önkormányzati rendelet 1.§-a. Hatályos 2015.XII.01-től.
Módosította a 15/2015. (VI.25.) önkormányzati rendelet 1.§-a. Hatályos: 2015.III.01-től.