Taksony Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2015 (II.26.) önkormányzati rendelete

a szociális gondoskodás helyi szabályairól

Hatályos: 2019. 12. 13- 2023. 11. 30

Taksony Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2015 (II.26.) önkormányzati rendelete

a szociális gondoskodás helyi szabályairól

egységes szerkezetben

Taksony Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete (továbbiakban: Képviselő-testület) – a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében biztosított jogkörében eljárva – a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) 132. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az alábbi rendeletet alkotja:

I. FEJEZET ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. A rendelet hatálya

1. § (1) A rendelet hatálya a Taksony Nagyközség közigazgatási területén élő Szt. 3. §-ában meghatározott személyekre terjed ki.

(2) Amennyiben a kérelmezőnek több lakcíme van, az illetékességet az a lakóhely vagy tartózkodási hely alapozza meg, ahol a kérelmező életvitelszerűen lakik. A lakcím megállapítása szempontjából a személyi adat- és lakcímnyilvántartás adatai az irányadóak.

(3) Jelen rendeletben használt fogalmakra a Szt. 4. §-ában foglaltak irányadók.

2. Hatásköri rendelkezések

2. § (1) E rendeletben meghatározott szociális feladat- és hatásköröket a Képviselő- testület - a rendeletben szabályozott feltételekkel - Taksony Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének Szociális és Népjóléti Bizottságára (továbbiakban: Szociális és Népjóléti Bizottság) illetve a polgármesterre ruházza át.

(2) Az Szt. 48. §-a szerinti köztemetés elrendeléséről a polgármester dönt.

3. Eljárási szabályok

3. § (1) Ha e rendelet eltérő szabályt nem állapít meg, a pénzbeli és természetben nyújtott szociális támogatások iránti kérelmet a Taksonyi Polgármesteri Hivatalnál (továbbiakban: Hivatal) erre rendszeresített formanyomtatványon, a megfelelő igazolások benyújtásával egyidejűleg lehet előterjeszteni.

(2) Az Szt. 5. § (2) bekezdése alapján az önkormányzat tájékoztatást nyújt a helyben igénybe vehető pénzbeli és természetbeni ellátások, valamint a személyes gondoskodást nyújtó ellátások és szolgáltatások feltételeiről és az igényléshez szükséges iratokról.

4. § (1) A döntésre jogosult szerv a döntését a benyújtott kérelem, annak mellékletei, valamint a környezettanulmány alapján köteles meghozni.

(2) A 7. § (1) bekezdés a)-c) és f)-h) pontokban felsorolt támogatástípusok esetén az elbírálás során kérelmező lakóhelyén az önkormányzat környezettanulmányt készít. Amennyiben a környezettanulmány a szociális rászorultságot nem támasztja alá, a kérelem az egyéb jogosultsági feltételek teljesülése esetén is elutasítható.

(3) Mellőzni lehet a környezettanulmány készítését, amennyiben a kérelmezőnél a kérelem benyújtását megelőző 1 éven belül készült már környezettanulmány, és vélelmezhető, hogy szociális helyzetében nem történt változás.

(4) Jövedelmet az alábbiak szerint kell igazolni:

  • a) munkaviszonyból, munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyból származó jövedelmet és táppénzt a munkáltató jövedelemigazolásával,
  • b) társas és egyéni vállalkozásból származó jövedelmet az előző évi bevallás alapján az adóhatóság által kiadott jövedelemigazolással, illetve a kérelem benyújtásáig terjedően az előző háromhavi jövedelméről tett nyilatkozattal,
  • c) ingatlan, ingó vagyontárgyak értékesítéséből, vagyoni értékű jog átruházásából származó jövedelmet a szerződéssel, amennyiben az nem tartalmaz pénzösszeget, ennek megjelölésére tett nyilatkozattal,
  • d) nyugellátást, baleseti nyugellátást, árvaellátást és egyéb nyugdíjszerű ellátásokat a kifizető által kiállított igazolással,
  • e) a gyermek ellátásához és gondozásához kapcsolódó támogatásokat (különösen a gyermekgondozási díjat, a gyermekgondozási segélyt, a gyermeknevelési támogatást, árvaellátást, gyermek tartásdíjat) a kifizetőtől nyert igazolással, valamint a gyermektartásdíj esetében az azt megállapító jogerős bírói ítélettel, vagy annak összegéről a szülők között létrejött megállapodással,
  • f) az önkormányzati és munkaügyi szervek által folyósított rendszeres pénzellátást az erről szóló határozattal és kifizetőtől kapott igazolással,
  • g) bérbeadásból származó jövedelmet a bérleti szerződéssel,
  • h) munkanélküli járadékról a kérelem benyújtását megelőző hónapban folyósított ellátás igazoló szelvényét, ennek hiányában a munkaügyi központ által kiállított igazolással,
  • i) egyéb személyek esetében a kérelmező büntetőjogi felelőssége mellett tett nyilatkozatával a havi átlagos nettó jövedelméről, valamint az alkalmi munkavállalói könyvvel vagy a munkaügyi központ igazolásával az együttműködésről.

(5) Ha a jövedelem egésze vagy egy része nem forintban keletkezik, akkor a jövedelmi- és vagyonnyilatkozatban külön is fel kell tüntetni a külföldi pénznemben szerzett jövedelmet. Ha a vagyon nem a Magyarország területén van, a forgalmi értéket a vagyon helye szerinti állam hivatalos pénznemében is fel kell tüntetni.

(6) A 0,- Ft havi jövedelem feltüntetése esetén, a jövedelemmel nem rendelkező személy részére az illetékes munkaügyi kirendeltség által kiadott és a munkanélküli regisztrációról szóló dokumentum csatolása szükséges a kérelem elbírálásához, ennek hiányában a kérelmet el kell utasítani.

(7) Jövedelem- és vagyonnyilatkozat nélkül ellátás nem állapítható meg.

(8) A jövedelem- és vagyonnyilatkozat tartalmában bekövetkezett változást az ellátásban részesülő a változást követő 15 napon belül köteles jelenteni és igazolni az ellátást megállapító hatóságnál. A bejelentés alapján az ellátást megállapító felülvizsgálja a jogosultság fennállását, s ennek eredményeként dönt az ellátás tovább folyósításáról, mértékéről, megszüntetéséről.

(9) A jegyző a települési önkormányzat képviselő-testületének feladat- és hatáskörébe tartozó szociális ellátásokra való jogosultság megállapítása, az ellátások biztosítása, fenntartása és megszüntetése céljából külön tartalommal nyilvántartást vezet.

(10) A jogosulatlanul igénybe vett szolgáltatás megtérítésére a Szt. 17. §-ának rendelkezései irányadóak.

.

5. § (1) E rendeletben megállapított pénzbeli és természetbeni szociális támogatási formák részben vagy egészben történő finanszírozására Taksony Nagyközség Önkormányzatának költségvetésében kell előirányzatot biztosítani.

(2) A megállapított pénzbeli ellátásokat és támogatásokat az önkormányzat a határozatban foglaltak szerinti időpontban a házipénztárban kifizeti, postai úton, vagy átutalással folyósítja.

(3) Amennyiben a pénzben megállapított támogatás felhasználása nem rendeltetésszerűen történik, az ellátást megállapító hatóság azt természetben folyósítandó támogatásra változtathatja át.

(4) A közüzemi díjhátralékkal rendelkező jogosult esetében megállapított települési támogatás folyósításával kapcsolatban a megállapító szerv dönthet úgy, hogy közvetlenül a közüzemi szolgáltató részére utalja a támogatás egészét vagy annak egy részét.

(5) A pénzbeli és természetben nyújtott támogatás iránti kérelmeket a szociális hatáskört gyakorló szerv a rendelkezésre álló keretösszeg felhasználása esetén - az alanyi jogon járó juttatást kivéve - jogosultságra való tekintet nélkül elutasíthatja.

II. FEJEZET A SZOCIÁLIS GONDOSKODÁS HELYI RENDSZERE

6. § Az önkormányzat a szociális gondoskodás keretében

  • a) települési és rendkívüli települési támogatás biztosításával,
  • b) szociális szolgáltatás megszervezésével tesz eleget ellátási kötelezettségének.

1. Az ellátások formái

7. § (1)[1] Az önkormányzat jelen rendeletben foglalt szabályok és az Szt. 45. §-a alapján a következő pénzbeli és természetbeni ellátási formákat biztosítja:

  • a) lakhatási támogatás;
  • b) települési gyógyszertámogatás;
  • c) intézményi étkezési térítési díj támogatása;
  • d) karácsonyi támogatás;
  • e) 90 év felettiek rendkívüli támogatása;
  • f)[2]
  • g) Bursa Hungarica Ösztöndíj;
  • h) rendkívüli települési támogatás;
  • i) tűzifa támogatás;
  • j) méltányossági települési támogatás.

(2)[3] Az (1) bekezdés a)-b), h), j) pontjaiban felsorolt támogatások pénzben és természetben is, a g) pontban megjelölt ösztöndíj kizárólag pénzben, míg a c)-f) és i) pontokban részletezett ellátási formák kizárólag természetben biztosíthatóak.

(3)[4] Az (1) bekezdés a)-e) és i) pontokban felsorolt települési támogatást átruházott hatáskörben eljárva a polgármester, míg Bursa Hungarica Ösztöndíj megállapítása, a bölcsődei gondozási személyi térítési díj támogatást, valamint a méltányosságból nyújtott települési támogatást kizárólagosan a Szociális és Népjóléti Bizottság állapít meg.

(4) Rendkívüli települési támogatás iránti kérelmet 10 000 forint összeghatárig és tárgyévben benyújtott első kérelem esetén a polgármester, míg 10 000 forint feletti támogatási igényt, illetve a tárgyévben nem első alkalommal benyújtott kérelmet, átruházott hatáskörben eljárva a Szociális és Népjóléti Bizottság bírál el.

2. Lakhatási támogatás

8. § (1) A polgármester átruházott hatáskörben e rendeletben foglaltak szerint lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez települési támogatást állapít meg. (továbbiakban: lakhatási támogatás)

(2) Lakhatási támogatásra jogosult az a személy,

  • a) akinek háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át, egyedülálló esetén a 250%-át és
  • b) az általa lakott ingatlan havi lakhatási célú kiadásai (áram-, víz-, szennyvízdíj, fűtésköltség, hulladékszállítási díj, a lakáscélú hitelintézeti kölcsön havi törlesztő részlete a hitelintézet igazolása alapján) igazolható módon elérik vagy meghaladják az egy főre jutó jövedelem 20%-át, és
  • c) a közös háztartásban élők egyik tagjának sincs a Szt. 4. § (1) bekezdés szerinti vagyona.

(3) A lakhatási támogatás összege:

  • a) 5 000 forint/hó, amennyiben az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 100 %-át, egyedülálló esetén a 150%-át;
  • b) 3 750 forint/hó, amennyiben az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedülálló esetén a 200%-át;
  • c) 2 500 forint/hó, amennyiben az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át, egyedülálló esetén a 250%-át;

(4) A támogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell a (2) bekezdésben meghatározott feltételek igazolása mellett:

  • a) a tulajdonjogot igazoló dokumentumot, bérleti-, albérleti szerződést,
  • b) a lakásban együtt élő, bejelentett lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező személyek számáról, a lakáshasználat jogcíméről szóló nyilatkozatot.

(5) Természetbeni ellátást kell megállapítani, ha az ellátásban részesülő életvitele alapján ez indokolt vagy célravezetőbb.

(6) A lakhatási támogatást a kérelem benyújtását követő hónap első napjától számított 12 hónapra kell megállapítani.

(7) Jelen támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.

Külön lakásnak kell tekinteni:

- társbérlet

- albérlet

- a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit.

9. § (1) A lakhatási támogatás folyósításának feltétele, hogy a kérelem benyújtója a lakókörnyezete rendezettségének biztosítására vonatkozó alábbi feltételeknek a folyósítás időtartama alatt folyamatosan eleget tegyen:

  • a) a kérelmező által életvitelszerűen lakott lakás vagy ház és a hozzá tartozó udvar és kert tisztántartása,
  • b) a kerítésen kívül határos terület, járda tisztán tartása,
  • c) az ingatlan állagának és rendeltetésszerű használhatóságának, valamint
  • d) higiénikus állapotának biztosítása.

(2) Az (1) bekezdésben megállapított feltételek teljesítésére a kérelmezőt, illetve a jogosultat megfelelő, de legalább ötnapos határidő kitűzésével a jegyző – az elvégzendő tevékenységek konkrét megjelölésével – felszólítja.

(3) Amennyiben a kérelmező a feltételeknek a felszólítás ellenére sem tesz eleget, a kérelmet el kell utasítani, vagy a megállapított támogatást meg kell szüntetni.

3. Települési gyógyszertámogatás

10. § (1) A polgármester gyógyszerkiadás viselésére tekintettel települési támogatást (továbbiakban települési gyógyszertámogatás) állapít meg annak a személynek, aki a gyógyszerkiadások, illetve betegséghez kapcsolódó kiadások miatt időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzd.

(2) A települési gyógyszertámogatás akkor állapítható meg, ha közgyógyellátási igazolványra kérelmező az Szt. 49-53. §-ai alapján nem jogosult, és a

  • a) háztartásában az egy főre jutó jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, egyedül élő esetén annak 200%-át,
  • b) és a havi rendszeres TB támogatott gyógyszerköltségének mértéke meghaladja a háztartás egy főre jutó jövedelmének 20%-át.

(3) A havi rendszeres TB támogatott gyógyszerek listáját - a szükséges gyógyszerek megnevezése mellett - a kérelmező háziorvosa vagy szakorvosa igazolja. A gyógyszerszükséglet felülvizsgálata érdekében az önkormányzat szakhatóság illetve szakértő bevonását kezdeményezheti.

(4) A gyógyszerkiadásokhoz kapcsolódó települési támogatás 12 hónapra állapítható meg.

(5) A támogatás havi összege: 5.000.- Ft.

(6) A támogatásra jogosult köteles bejelenteni a Hivatalban, ha a jövedelmi helyzetében vagy a gyógyító ellátása költségeiben változás történik, legkésőbb a változást követő 3 munkanapon belül.

4. Intézményi étkezési térítési díj támogatás

11. § (1) Intézményi étkezési térítési díj támogatásra jogosult a gyermeke(i)t egyedül nevelő szülő a 14 éven aluli gyermeke(i) után, amennyiben

  • a) a háztartás egy főre jutó jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 200 %-át, és
  • b) a kérelmezőnél végzett környezettanulmány a szociális rászorultságot alátámasztja, valamint
  • c) rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre egyéb okból nem jogosult.

(2) A támogatás mértéke a gyermek havi intézményi étkezési térítési díj költségének 50%- a, melyet az önkormányzat havonta közvetlenül az intézménynek utal át.

(3) A támogatást minden gyermek után külön kell megállapítani.

(4) A támogatás iránti igényt minden tanítási/nevelési félévre külön kell benyújtani.

5. Karácsonyi támogatás[5]

12. § (1) Jövedelmi helyzetre tekintet nélkül karácsonyi támogatásra jogosult az a személy, aki Taksony Nagyközségben bejelentett állandó lakóhellyel rendelkezik és a 80. életévét betöltötte, illetve tárgyév december 31-ig a 80. életévét betölti.

(2) A Taksony Nagyközségben bejelentett állandó lakóhellyel rendelkező 80. életévet betöltött személyekre a polgárok személyi adat és lakcímnyilvántartó rendszerének adatai irányadók.

(3) A karácsonyi támogatást az (1) bekezdésben meghatározott jogosultak részére az Önkormányzat ajándékutalvány formájában évente egy alkalommal – tárgyév december hónapban – nyújtja, amelynek értéke ötezer forint.

(4) A fel nem használt utalványokat a Szociális és Népjóléti Bizottság rendkívüli települési támogatásként, szociálisan rászoruló személyek részére osztja ki, tárgyévet követő január 31. napjáig.

6. A 90 év felettiek rendkívüli támogatása

13. § (1)[6] E rendelet 12. §-ában részletezett támogatáson felül jövedelmi helyzetre tekintet nélkül, évi egyszeri rendkívüli támogatásban részesül az a 90. életévét betöltött személy, aki Taksonyban bejelentett lakóhellyel rendelkezik.

(2)[7] A 12. § (2) bekezdésében foglaltak a jelen támogatásra is irányadóak.

(3) A támogatás évente egy alkalommal, a jogosult születésnapján, élelmiszercsomag formájában adható, melynek értéke maximum kettőezer-ötszáz forint.

7. Bölcsődei gondozási személyi térítési díj támogatás

14. § [8]

8. Bursa Hungarica Ösztöndíj

15. § (1) A Képviselő-testület évente csatlakozik a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati ösztöndíjrendszerhez. A képviselőtestület felhatalmazza a polgármestert arra, hogy a csatlakozásról szóló nyilatkozatot évente aláírja.

(2) A benyújtott pályázatokról átruházott hatáskörben a Szociális és Népjóléti Bizottság dönt.

(3) A Bursa Hungarica ösztöndíj megállapításának e pontban nem szabályozott kérdéseire jelen rendelet Eljárási szabályait kell alkalmazni.

16. § (1) A Szociális és Népjóléti Bizottság Bursa Hungarica Ösztöndíjban (továbbiakban: ösztöndíj) részesítheti azt a Taksony Nagyközség közigazgatási területén lakóhellyel rendelkező, szociálisan rászoruló, magyar állampolgárt, aki megfelel

  • a) az ösztöndíjrendszer adott évre meghirdetett Általános Szerződési Feltételeiben, valamint a
  • b) e § (2) bekezdésében meghatározott szempontoknak, valamint a
  • c) e § (3) alapján végzett környezettanulmány ezt indokolja.

(2) Szociálisan rászorultnak tekinthető az a pályázó, aki:

  • a) félárva, vagy árva,
  • b) a családjában lévő eltartottak száma kettő, vagy annál több,
  • c) egyedülálló szülő neveli;
  • d) szülője, vagy gondviselője munkanélküli, vagy nyugdíjas,
  • e) olyan betegségben, vagy fogyatékosságban szenved, amely miatt emelt szintű családi pótlékban, vagy fogyatékossági támogatásban részesül,
  • f) családjában olyan személy él, aki emelt szintű családi pótlékban, vagy fogyatékossági támogatásban részesül,
  • g) munkaképességét legalább 67 %-ban elvesztette,
  • h) családjában olyan személy él, aki munkaképességét legalább 67 %-ban elvesztette
  • i) családjában az 1 főre jutó jövedelem a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 150%-át nem haladja meg,
  • j) kollégiumi ellátásra jogosult, de helyhiány miatt abban nem részesül.

(3) A Polgármesteri Hivatal a pályázatok beérkezése után a benyújtott iratokat megvizsgálja, a szociális rászorultság megállapítása végett a pályázó családjánál környezettanulmányt készít, és annak tapasztalatait a pályázattal együtt a döntésre jogosult elé terjeszti.

17. § (1) Az „A” és „B” típusú ösztöndíj elnyerése érdekében az önkormányzat (azonos időben) a pályázatot helyben szokásos módon a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján és a település honlapján teszi közzé. Ennek tartalmaznia kell a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjpályázat adott évi fordulójának Általános Szerződési Feltételeiben (továbbiakban: szerződési dokumentum) meghatározott szempontokat.

(2) Az ösztöndíj elnyerése érdekében az igénylő a pályázati kiírásban meghatározott formanyomtatványon és az ott megszabott határidőig nyújthatja be pályázatát, melyhez csatolni kell a formanyomtatvány tájékoztató részében meghatározott igazolásokat, nyilatkozatokat, valamint e rendelet 11. §-ában foglaltak fennállásának igazolását.

(3) Ha a pályázat hiányos, a pályázót annak öt napon belüli kiegészítésére kell felhívni.

18. § (1) A Szociális és Népjóléti Bizottság dönt az ösztöndíjra való jogosultság megállapításáról vagy elutasításáról, illetve az ösztöndíj összegéről, és a továbbiakban a szerződési dokumentumban meghatározott módon jár el.

(2) A pályázó a döntés ellen fellebbezéssel nem élhet.

(4) Az ösztöndíj-támogatás időtartama

  • a) "A" típusú ösztöndíj esetén: 10 hónap, azaz két egymást követő tanulmányi félév,
  • b) "B" típusú ösztöndíj esetén: 3x10 hónap, azaz hat egymást követő tanulmányi félév.

(5) Az ösztöndíj mértékét a mindenkori költségvetési rendelet határozza meg.

(6) Az önkormányzat a megállapított ösztöndíjak összegét félévente előre, egyösszegben átutalja a Támogatáskezelő Bursa Hungarica bankszámlájára.

(7) Az ösztöndíj-támogatás folyósításáról – az ösztöndíjas számlára történő havi utalásáról – a Támogatáskezelő gondoskodik.

19. § (1) Nem részesíti az önkormányzat ösztöndíjban azt a pályázót,

  • a) aki e rendelet 16 §-ában foglalt feltételek valamelyikének nem felel meg, vagy
  • b) akinek családja – az Szt. 4. §-ában meghatározott mértékű vagyonnal rendelkezik továbbiakban: szociálisan nem rászorult). Nem minősül vagyonnak az az ingatlan, amelyben a pályázó lakik, továbbá a mozgáskorlátozottságra tekintettel fenntartott gépjármű.

(2) A „B” típusú ösztöndíjasok szociális rászorultságát a bizottság évente egyszer, az új pályázók támogatásának elbírálásával egy időben felülvizsgálja. A jogosultság elbírálása a 16. §-ban foglaltak szerint történik.

(3) Megszűnik az ösztöndíjra való jogosultság, ha

  • a) az ösztöndíjas elköltözik az önkormányzat illetékességi területéről,
  • b) az ösztöndíj folyósításának időtartama alatt a folyósítás feltételeinek nem felel meg,
  • c) "B" típusú pályázat esetén: az ösztöndíjas szociális rászorultsága már nem áll fenn. E körülményt az önkormányzat évente egyszer felülvizsgálja. Amennyiben a felülvizsgálat során az ösztöndíjas a kért igazolásokat nem bocsátja rendelkezésre, vagy az együttműködést megtagadja, a szociális rászorultság megszűnését vélelmezni kell.

(4) Az a)-c) pont szerinti megszüntetésre a döntés meghozatalát követő tanulmányi félévtől kerül sor.

(5) Szünetel az ösztöndíj folyósítása – a folyósítás határidejének módosulása nélkül – azokra a tanulmányi hónapokra, amikor az ösztöndíjas hallgatói jogviszonya szünetel.

(6) Az ösztöndíjas 15 napon belül köteles bejelenteni felsőfokú tanulmányainak szüneteltetését/befejezését, továbbá ha tanulmányait más felsőoktatási intézményben folytatja, valamint elköltözését. Amennyiben ez utóbbi kötelezettségének nem tesz eleget, a jogosulatlanul felvett ösztöndíj visszafizetésére kötelezhető.

(7) Az ösztöndíjas az ösztöndíj folyamatos továbbfolyósítása érdekében a tanulmányi félév lezárását és a következő félévre történő beiratkozást legkésőbb minden év szeptember 30., illetve február 28. napjáig köteles igazolni a hivatalnál.

9. Rendkívüli települési támogatás

20. § (1) Az önkormányzat rendkívüli települési támogatást nyújt annak a személynek, aki önmaga, illetve családja létfenntartásáról más módon nem tud gondoskodni, vagy alkalmanként jelentkező többletkiadások - így különösen betegséghez, halálesethez, elemi kár elhárításához, a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, iskoláztatáshoz, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez - kapcsolódó kiadások, vagy a gyermeke hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorul és

  • a) háztartásában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, egyedülálló esetében a 200%-át nem haladja meg és
  • b) a közös háztartásban élők egyik tagjának sincs a Szt. 4. § (1) bekezdés szerinti vagyona.

(2) Természetbeni ellátásként kell megállapítani a támogatást, ha

  • a) a kérelem erre irányul,
  • b) a kérelmező életvitele alapján feltételezhető, hogy a pénzbeli ellátás felhasználása nem a rendeltetésének megfelelően történik, illetve ha
  • c) az arra rászoruló így biztosabban jut segítséghez.

(3) A természetben nyújtott támogatás formája lehet élelmiszervásárlási utalvány, élelmiszercsomag, tűzifa, a segély meghatározott célra történő utalása (pl. térítési díj) stb.

(4) A polgármester - tekintet nélkül a joghatóságára, valamint a hatáskörére és az illetékességére - hivatalból köteles rendkívüli települési támogatást nyújtani, amelynek hiányában a késedelem elháríthatatlan kárral vagy veszéllyel járna; ilyen esetben a támogatott jövedelmi helyzetének igazolásától el lehet tekinteni.

10. Tűzifa támogatás[9]

20/A. § (1) A polgármester átruházott hatáskörben e rendeletben foglaltak szerint évente maximum két alkalommal tűzifa támogatást állapíthat meg.

(2) Támogatásra jogosult az az életvitelszerűen Taksonyban lakó magánszemély, akinek

  • a) háztartásában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, egyedülálló esetében a 250%-át nem haladja meg és
  • b) a közös háztartásban élők egyik tagjának sincs a Szt. 4. § (1) bekezdés szerinti vagyona.

11. Méltányossági települési támogatás[10]

20/B. § (1) A Szociális és Népjóléti Bizottság - egyedi mérlegelés alapján - kérelemre vagy hivatalból pénzbeli vagy természetbeni támogatást nyújthat

  • a) amennyiben kérelmező jelen rendelet szabályainak valamilyen oknál fogva nem felel meg, de egyéb okból - családi, egészségügyi stb. körülmények miatt - a támogatásra rászorul;
  • b) jelen rendelet által nem szabályozott bármely más esetben és formában.

(2) A kérelem tartalma az elbírálás során nem köti a Bizottságot.”

12. Köztemetés

21. § (1) Az Szt. 48. § szerinti köztemetést – a körülmények vizsgálatát követően - a polgármester jogosult elrendelni.

(2) A köztemetés előtti vizsgálatot a polgármesteri hivatal köteles lefolytatni és annak eredményéről a polgármestert haladéktalanul tájékoztatni.

III. FEJEZET SZEMÉLYES GONDOSKODÁST NYÚJTÓ ELLÁTÁSOK[11]

22. §

1. Étkezetés

23. §

24. §

2. Házi segítségnyújtás

25. §

26. §

3. Családsegítés

27. §

4. A személyes gondoskodást nyújtó ellátásokra vonatkozó szabályok

28. §

IV. FEJEZET SZOCIÁLPOLITIKAI KEREKASZTAL[12]

29. §

V. FEJEZET ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

30. § (1) Jelen rendelet 2015. március 1. napján lép hatályba.

(2) Ezzel egyidejűleg hatályát veszti a felnőtt korúakra vonatkozó szociális gondoskodásról szóló 25/2010. (XII. 15.) számú, az önkormányzati segély megállapításának, kifizetésének, folyósításának, valamint ellenőrzésének szabályairól szóló 19/2013. (XI.28.) számú önkormányzati rendeletek, valamint a gyermekvédelem helyi rendszeréről szóló 20/2010. (XII.1.) önkormányzati rendelet 10/A. §-a.

(3) A rendelet hatályba lépésének időpontjáig a jegyző köteles gondoskodni azon nyomtatványok elkészítésérôl, amelyek a rendelet alkalmazásához szükségesek.

(4) Aki a 2015. február 28-án hatályos Szt. szabályai szerinti lakásfenntartái támogatásban vagy méltányossági közgyógyellátásban részesül, a jogosultság megszűnéséig illetve megszüntetéséig jelen rendelet szerint lakhatási támogatást, illetve települési gyógyszertámogatást nem vehet igénybe.

A rendelet kihirdetése 2015. február 26-án megtörtént.

A rendelet egységes szerkezetbe foglalása 2019. december 12-én megtörtént.


[1] Módosította a 7/2016. (II.25.) önkormányzati rendelet 1.§-a. Hatályos: 2016. II.26-tól.
[2] Hatályon kívül helyezte a 10/2016. (IV.28) 9.§ (2). Hatálytalan: 2016.IX.01-től
[3] Módosította a 7/2016. (II.25.) önkormányzati rendelet 1.§-a. Hatályos: 2016. II.26-tól.
[4] Módosította a 7/2016. (II.25.) önkormányzati rendelet 1.§-a. Hatályos: 2016. II.26-tól.
[5] Módosította a 12/2019. (XII.12.) önkormányzati rendelet 1.§-a. Hatályos 2019.XII.13-tól.
[6] Módosította a 12/2019. (XII.12.) önkormányzati rendelet 2.§-a. Hatályos 2019.XII.13-tól.
[7] Módosította a 12/2019. (XII.12.) önkormányzati rendelet 2.§-a. Hatályos 2019.XII.13-tól.
[8] Hatályon kívül helyezte a 10/2016. (IV.28) 9.§ (2). Hatálytalan: 2016.IX.01-től.
[9] Megállapította a 7/2016. (II.25.) önkormányzati rendelet 2.§-a. Hatályos: 2016. II.26-tól.
[10] Megállapította a 7/2016. (II.25.) önkormányzati rendelet 3.§-a. Hatályos: 2016. II.26-tól.
[11] Hatályon kívül helyezte a11/2016. (V.26.) önkormányzati rendelet 10.§ (2) bekezdése. Hatálytalan: 2016.VII.01-től.
[12] Hatályon kívül helyezte a 11/2016. (V.26.) önkormányzati rendelet 10.§ (2) bekezdése. Hatálytalan: 2016.VII.01-től.