Taksony Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2019 (II.28..) önkormányzati rendelete
TAKSONY NAGYKÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA 2019. ÉVI KÖLTSÉGVETÉSÉRŐL
Hatályos: 2019. 03. 01- 2020. 04. 30Taksony Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2019 (II.28..) önkormányzati rendelete
TAKSONY NAGYKÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA 2019. ÉVI KÖLTSÉGVETÉSÉRŐL
2019-03-01-tól 2019-06-26-ig
Taksony Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének
1/2019. (II.28.) rendelete
Taksony Nagyközség Önkormányzata
2019. évi költségvetéséről
Taksony Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I. fejezet
A rendelet hatálya
l.§
A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak bizottságaira, a polgármesteri hivatalra és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervekre terjed ki.
2.§
- Az önkormányzat költségvetési szervei:
- Taksonyi Polgármesteri Hivatal
- Petőfi Sándor Művelődési Ház és Könyvtár
- Forrás Intézményüzemeltető Központ
- Taksony Önkormányzat Szociális és Gyermekjóléti Szolgálat
- Sünivár Bölcsőde
II. fejezet
Költségvetési bevételek forrásonként, kiadások kiemelt előirányzatonként
3.§
- Taksony Nagyközség Önkormányzata 2019. évi költségvetése
Működési költségvetési bevételének összegét | 631 572 723 forintban |
Működési költségvetési kiadásának összegét | 716 652 725 forintban |
Működési egyenleg | - 85 080 002 forintban |
Felhalmozási költségvetési bevételének összegét | 605 730 780 forintban |
Felhalmozási költségvetési kiadásának összegét |
|
Felhalmozási egyenleg |
|
Költségvetési bevételek | 1 237 303 503 forintban |
Költségvetési kiadások | 2 002 328 690 forintban |
Költségvetési egyenleg | -765 025 187 forintban |
Finanszírozási bevételek | 767 794 995 forintban |
Finanszírozási kiadások | 2 769 808 forintban |
Finanszírozási egyenleg | 765 025 187 forintban |
bevételi és kiadási főösszegét 2 005 098 498 forintban állapítja meg.
- Az (1) bekezdés szerinti kötelezően ellátandó feladatok költségvetési bevételi és kiadási főösszegét
- egységes rovatrend szerinti bontásban a rendelet 1. számú melléklete,
- kormányzati funkció és egységes rovatrend szerinti bontásban a rendelet 18. számú melléklete
- az önkormányzat bevételeit és kiadásait a rendelet 2.; 2.a. számú melléklete,
- az intézményenkénti bevételeket és kiadásokat a rendelet 3-7.a. számú mellékletei mutatják be,
- a központi alrendszerből származó források részletezését a rendelet 8. számú melléklete tartalmazza.
- A 2019. évi beruházási kiadásokat a rendelet 9. számú melléklete, a felújítási kiadásokat a 10. számú melléklet, az Európai Uniós támogatással megvalósuló projekteket a 11. számú melléklet tartalmazza.
- Az önkormányzat 2019. évben 2 170 340 Ft általános tartalékot, valamint 71 419 267 Ft céltartalékot képez.
- Az önkormányzat engedélyezet létszámadatait a rendelet 12. számú melléklete tartalmazza.
- Az önkormányzat működési és felhalmozási bevételeit és kiadásait mérlegszerűen a rendelet 13. számú melléklete, előirányzat-felhasználási ütemtervét a rendelet 16. számú melléklete, középtávú tervét a rendelet 17. számú melléklete mutatja be.
- Az önkormányzat kötelező feladatai ellátásának költségvetési forrásait és kiadásait a 14. számú melléklet, önként vállalt feladatait a 15. számú melléklet tartalmazza.
- Az önkormányzat adósságot keletkeztető ügyleteiből származó tárgyévi fizetési kötelezettség felső határának megállapítását a rendelet 19. számú melléklete tartalmazza.
III. fejezet
A költségvetés végrehajtására vonatkozó szabályok
4. §
- Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a Polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a Jegyző a felelős.
- A költségvetési rendelet jóváhagyását követően a hatályos jogszabályoknak megfelelő határidőn belül a Polgármesteri Hivatal Pénzügyi Irodája a rendeletben megállapított bevételi és kiadási előirányzatai egységes rovatrend szerinti részletezéséről elemi költségvetést készít.
Az intézmények elemi költségvetésének - melyet alapokmányban rögzítenek – egy példányát tájékoztató jelleggel megküldik az érintett intézmény részére.
- Az intézmények az éves költségvetésüket:
- az Alapító Okiratokban előírt, illetve engedélyezett, valamint az intézményi költségvetési alapokmányban és a szervezeti és működési szabályzatban részletezett feladatkörökben és kötelezettség mellett,
- a szakmai hatékonyság és gazdaságosság, a vagyon rendeltetésszerű használata követelményeinek érvényesítésével,
- a gazdálkodási és számviteli, továbbá a belső ellenőrzési előírások betartásával kötelesek végrehajtani.
- A költségvetési gazdálkodás a bevételi előirányzatok teljesítésének kötelezettségét és a kiadási előirányzatok felhasználásának jogosultságát foglalja magában.
- A Polgármesteri Hivatal és az intézmények a költségvetésben meghatározott személyi juttatások, munkáltatói járulékok, dologi kiadások, egyéb támogatás, beruházási és felújítási előirányzatait nem léphetik túl.
- A Polgármester az Önkormányzat likviditási helyzetének kedvezőtlen alakulása esetén meghatározott időtartamra a kiadásokat korlátozó intézkedéseket vezethet be, melyekről utólag a Képviselő-testületet a soron következő ülésen tájékoztatni köteles. Kedvezőtlennek minősül az a likviditási helyzet, ha az Önkormányzat időarányos működési kiadásainak teljesítése nem biztosított.
- A Képviselő-testület a működési célú támogatások összegét 32 829 080 Ft-ban állapítja meg.
- Civil szervezetek, magánszemélyek részére pénzbeli önkormányzati támogatás nyújtására kizárólag a rendelkezésre álló források ismeretében van lehetőség. A támogatás elbírálására kizárólagosan a Képviselő-testület jogosult.
5.§
- A Képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik a költségvetési rendelet módosítása.
- Ha év közben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet, elkülönített állami pénzalap az önkormányzat számára pótelőirányzatot biztosít, arról a polgármester a Képviselő-testületet tájékoztatja.
6. §
- A felhalmozási költségvetési kiadások előirányzatának főösszege: 1 285 675 965 Ft.
- Fejlesztési feladatok a források biztosításáig nem indíthatók, kötelezettségek nem vállalhatók.
- Az önkormányzat elrendeli, hogy mindazok a feladatok, amelyek 2019. évben, vagy az azt követő években akár eseti, akár további kötelezettséget jelentenek, a források egyértelmű biztosításáig nem indíthatók.
- A forrás meglétét a Pénzügyi-, Településfejlesztési- és Környezetvédelmi Bizottság vizsgálja, minősíti és igazolja. Ezen igazolás - a nem tervezett feladatoknál - feltétele a Képviselő-testület elé terjesztésnek.
- Az önkormányzat által benyújtott pályázatok önerő része sikertelen pályázat esetén céltartalékból, általános tartalékba kerül.
Intézmények gazdálkodása
7. §
- Az intézményvezetőt fegyelmi felelősség terheli az intézmény gazdálkodásáért, az intézmény kezelésében lévő vagyon rendeltetésszerű használatáért. A rendelet szabályainak be nem tartása, valamint a rendeletben meghatározott előirányzatok engedély nélküli túllépése munkáltatói fegyelmi intézkedést von maga után.
- Az intézmény költségvetési előirányzata csak az alaptevékenységre és az ezzel összefüggő egyéb kiadásokra használható fel.
- Az intézmény a kezelésében lévő eszköz hasznosítása során az erre irányuló szerződésben köteles legalább az önköltségnek megfelelő mértékű ellenérték megfizetését előírni.
- Az intézmények kötelesek a hozzájuk beérkezett számlákat az intézményhez történő beérkezést követő legkésőbb 48 órán belül a Polgármesteri Hivatal Pénzügyi Irodájában leadni.
- Az önkormányzati forrásból megvalósuló intézményi felújítás és felhalmozási kiadásokat csak a pénzügyi teljesítéssel összhangban, a Polgármesterhez intézett írásbeli kérelem alapján lehet lehívni.
- Az intézmények készpénzforgalmukat a Polgármesteri Hivatal házi pénztárból felvett, meghatározott összegű előlegből bonyolítják.
- A feladatmutató alapján normatív állami hozzájárulásban részesülő intézmények a tényleges mutatók alapján kötelesek elszámolni a kapott támogatással. A támogatás ellenőrizhetősége érdekében az intézmények kötelesek olyan nyilvántartást vezetni, melyből egyértelműen megállapítható a feladatmutató tényleges teljesülése.
- Amennyiben az intézmény a feladatmutatóhoz kapcsolódó támogatást az őt ténylegesen nagyobb mértékben veszi igénybe, akkor a meghaladó mérték zárolásra, a pénzmaradvány elszámolása kapcsán pedig elvonásra kerül.
- Pénzügyi előirányzat hiányában a gazdálkodó szerv, intézmény vezetője kötelezettséget nem vállalhat, feladat végrehajtását nem kezdheti el. Újabb kötelezettségek vállalása előtt figyelembe kell venni a meglévő, többéves kihatással járó kötelezettségeket, továbbá a fedezetül szolgáló bevételek realizálását. Kötelezettséget vállalni az Ávr.-ben foglalt kivételekkel csak pénzügyi ellenjegyzés után, a pénzügyi teljesítés esedékességét megelőzően, írásban lehet.
- Az Áht. 85. §-a azt rögzíti, hogy a bevételek beszedésekor, a kiadások teljesítésekor lehetőség szerint készpénzkímélő fizetési módokat kell alkalmazni. A kiadások készpénzben történő teljesítésére csak jogszabályban szabályozott esetekben kerülhet sor.
A következő kifizetések teljesíthetőek készpénzben:
A készpénzállományt érintő kifizetésként kell elszámolni:
- a fizetési számlára befizetett készpénzt,
- a közfoglalkoztatottak részére bérkifizetés
- a szervezetünk tevékenységével összefüggésben készlet- és kis értékű tárgyi eszköz beszerzések,
- kiküldetési, reprezentációs kiadások,
- egyes kisösszegű szolgáltatási kiadások készpénzben történő teljesítése,
- a társadalom- és szociálpolitikai juttatások,
- megbízási díjak,
- vásárlási és üzemanyag előleg.
A készpénzállományt növelő bevételként kell elszámolni
- a fizetési számlákról felvett készpénzt,
- a készpénzben teljesített szolgáltatások ellenértékét,
- a pénzbeszedő helyeken készpénzben beszedett összeget,
- az utólagos elszámolásra kiadott összeg visszafizetését.
Személyi és egyéb juttatások
8. §
- Az intézményvezetők illetményét a Polgármester jogosult megállapítani.
- A Képviselő-testület a közalkalmazottak havi illetményét 2019. évben Magyarország 2019. évi központi költségvetéséről szóló 2018. évi L. törvény (a továbbiakban: költségvetési törvény) 6. mellékletében, az egyes fizetési osztályok és fokozatokhoz rendelt minimum értékkel egyezően határozza meg, a kötelező pótlékok mértékét a költségvetési törvény rögzített minimumában állapítja meg.
- A Képviselő-testület 2019. évben a költségvetési törvény 60.§ (6) bekezdése alapján a képviselő-testület hivatalánál foglalkoztatott köztisztviselők vonatkozásában - a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvényben foglaltaktól eltérően – a köztisztviselői illetményalapot 46 380 Ft –ban határozza meg.
- A Képviselő-testület a Polgármesteri Hivatalban foglalkoztatott köztisztviselők részére a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény és a Polgármesteri Hivatal szervezeti és működési szabályzatával összhangban
- a vezetői illetménypótlékot 10 %-ban
- az illetménykiegészítést egységesen 20 %-ban határozza meg.
- A Képviselő-testület a cafetéria juttatásának mértékét 2019. évben a köztisztviselők és a Polgármesteri Hivatal által a Munka Törvénykönyve alapján foglalkoztatott munkavállalók esetében bruttó 200 000- Ft/fő, az Önkormányzat intézményeinél közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatott munkavállalók esetében bruttó 96 840 Ft/fő mértékben állapítja meg.
- A részmunkaidős foglalkoztatottat a (5) bekezdésben meghatározott juttatás a tényleges foglalkoztatás arányában illeti meg.
Előirányzat felhasználás és módosítás
9. §
- A Rendeletet a Képviselő-testület évente legalább három alkalommal, legkésőbb 2019. évi beszámoló benyújtásának határidejéig módosítja.
- A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.
- Az intézmények előirányzatok feletti döntési jogosultsága a jogszabályi kereteken belül az előirányzatok felhasználásra, illetve az Ávr. 42. §-ban meghatározott esetekben saját hatáskörű előirányzat módosítására terjed ki.
- A költségvetési szerv költségvetésének kiemelt előirányzatai és a kiemelt előirányzaton belüli rovatok között átcsoportosítására vonatkozóan az Ávr. 43. § (2)-(3) bekezdésében foglaltak az irányadók.
- Az élelmezési feladatokkal összefüggő bevételi és kiadási előirányzatokat kizárólag az élelmezési tevékenység végzésével összefüggésben lehet felhasználni, azokat más előirányzatra átcsoportosítani nem lehet.
- Az intézmények személyi juttatásainak előirányzatát növelni az Ávr. 42. §-ban foglaltak figyelembe vételével
- az Ávr. 35. §-ban meghatározott, jóváhagyott többletbevétellel,
- az intézmények kötelezettségvállalással terhet költségvetési maradványának személyi juttatásból származó részéből,
- az egységes rovatrend K33. Szolgáltatási kiadások rovatai kiadási előirányzatai terhére, ha annak célja, hogy a korábban szolgáltatás vásárlással ellátott feladatokat a költségvetési szerv az állományába tartozó személyekkel lássa el, továbbá bármely rovat terhére, ha a személyi juttatások költségvetési kiadási előirányzatainak növelése az azok jóváhagyásakor még nem ismert jogszabályváltozás miatt szükséges,
- az intézménynél eredeti előirányzatként nem megtervezett, de év közben rendelkezésre bocsátott cél szerinti személyi jellegű kifizetési kötelezettséget jelentő bevételből lehet.
- A feladatelmaradásból származó megtakarítást az intézmény nem használhatja fel. A Képviselő-testület a végleges feladatelmaradást követően, de legkésőbb a maradvány jóváhagyásakor dönt az intézmény költségvetési előirányzatának csökkentéséről, illetve a maradvány elvonásáról.
- A Polgármesteri Hivatal és az intézmények a zárszámadási rendelet hatálybalépéséig a várható kötelezettségvállalással nem terhelt maradvány terhére kötelezettséget nem vállalhatnak.
- A Képviselő-testület a likviditás tervezhető biztosítása érdekében a Polgármesteri Hivatalban és az intézményekben központi beszerzés bonyolítását irányozza elő a Forrás Intézményüzemeltető Központ közreműködésével.
- A helyi önkormányzat költségvetési rendeletében megjelenő bevételek és kiadások módosításáról a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a (11) bekezdésben meghatározott kivétellel a Képviselő-testület dönt.
- A képviselő-testület a kiadási előirányzatok közötti, illetve a kiemelt előirányzatokon belüli előirányzat átcsoportosításának jogát 10 000 000 Ft összeghatárig – mely esetenként az 5 000 000 Ft összeghatárt nem haladhatja meg- a polgármesterre ruházza át, a Képviselő testület utólagos tájékoztatása mellett.
- Az átruházott hatáskörű előirányzat-módosítási jogkör 2019. december 31-ig gyakorolható.
Finanszírozási célú műveletekkel kapcsolatos szabályok
10. §
Az Önkormányzat fizetési számláján átmenetileg szabad pénzeszközök betétként történő elhelyezésére vagy államilag garantált (rövid lejáratú) értékpapír vásárlására a Polgármester jogosult, mely tényről a Képviselő-testületet soron következő ülésén tájékoztatja.
IV. fejezet
Záró rendelkezések
11.§
Jelen rendelet 2019. március 1. napján lép hatályba.
Taksony, 2019. február 26.
/: Kreisz László :/ /: Dr. Micheller Anita:/
polgármester jegyző
A rendelet kihirdetése 2019. február 28-án megtörtént.
/: Dr. Micheller Anita :/ jegyző