Csobánka Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2018. (II. 16.) önkormányzati rendelete

Csobánka Község Önkormányzatának 2018. évi költségvetéséről

Hatályos: 2018. 06. 02- 2018. 06. 15

Csobánka Község Önkormányzat Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján és a 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában és az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (2) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következő rendeletet alkotja.

I. Fejezet: A rendelet hatálya


1. §


A rendelet hatálya a képviselő-testületre, a pénzügyi bizottságára, az önkormányzatra, az irányítása alá tartozó költségvetési szervekre és a polgármesteri hivatalra terjed ki.

II. Fejezet: A költségvetés


1. Bevételek és kiadások


2. §


(1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2018. évi költségvetését

a) 586.678 E Ft bevétellel,

b) 586.678 E Ft kiadással állapítja meg.


Ezen belül a bevételeket:

364 627 E Ft működési célú bevétellel, amelyből:

                        112 300 E Ft         közhatalmi bevétel

                          19 284 E Ft         intézményi működési bevétel

                            8 500 E Ft         átengedett központi adók

                         215 134 E Ft         támogatások, kiegészítések

                            9 409 E Ft         átvett pénzeszközök államháztartáson belülről


15 914 E Ft felhalmozási célú bevétellel, amelyből:

                      14 000 E Ft         átvett pénzeszköz társulástól

                        1 500 E Ft         átvett pénzeszköz államháztartáson kívülről

                                 414 E Ft         önkormányzati ingatlan értékesítése


206 137 E Ft finanszírozási bevétellel


               a kiadásokat:

357 520 E Ft működési célú kiadással, amelyből:

                        156 667 E Ft         személyi juttatás

                          34 453 E Ft         munkaadókat terhelő járulékok

                          97 196 E Ft         dologi kiadás

                          17 587 E Ft         ellátottak pénzbeli juttatásai

                          23 936 E Ft         egyéb működési célú kiadások

                          27 681 E Ft         általános tartalék


221 850 E Ft felhalmozási célú kiadással, amelyből:

                        145 783 E Ft         beruházási kiadás

                          17 453 E Ft         felújítási kiadás

                          58 614 E Ft         céltartalék


7 308 E Ft finanszírozási célú működési kiadással.


(2)  A költségvetési engedélyezett létszámkeretet az e rendelet 1. melléklete határozza meg.

3. §


(1) A 2. § (1) bekezdésében megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet 1.1. melléklete alapján határozza meg a Képviselő-testület.

(2) A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 2.1. és a 2.2. melléklet részletezi.

(3) A költségvetési bevételek és költségvetési kiadások előirányzat csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban az 1.2., 1.3., 1.4. mellékletek részletezik.

(4) A felhalmozási hiány belső finanszírozásának érdekében a Képviselő-testület a helyi adó bevételek felhalmozási célú kiadásokra történő átcsoportosítását rendeli el.

2. A költségvetés részletezése


4. §


A Képviselő-testület az önkormányzat 2018. évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja meg:

a) Az önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a 3. melléklet részletezi.

b) Az önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 4. melléklet tartalmazza.

c) Az önkormányzat költségvetésében szereplő felhalmozási kiadások feladatonkénti részletezését az 5. melléklet szerint határozza meg.

d) Az önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait célonként a 6. melléklet szerint részletezi.

e) Az önkormányzat a kiadások között 27.681 E Ft általános tartalékot állapít meg. A tartalékkal való rendelkezés jogát a Képviselő-testület fenntartja magának.

f) Az önkormányzat jelen rendeletével a helyi önszerveződő közösségek pénzügyi támogatásának rendjéről szóló rendeletében meghatározottak szerint a civil szervezetek támogatására 1.000 E Ft összeget biztosít.

g) Az önkormányzat a településképi követelmények megvalósulása és ennek részeként a helyi építészeti örökség megóvása érdekében Településképi Pályázati Alapot (a továbbiakban: TPA) hoz létre. A TPA alkalmazásának részletes tartalmát a településképi rendelet határozza meg. A településképi követelmények megvalósulása céljából biztosítandó helyi védelemmel érintett ingatlanok támogatási rendszeréhez szükséges pályázati keretösszeget 500 E Ft-ban állapítja meg.

h) A képviselő-testület hivatalánál foglalkoztatott köztisztviselők vonatkozásában - a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 132. §-ában foglaltak alapján - Magyarország 2018. évi központi költségvetéséről szóló 2017. évi C. törvény 59. § (6) bekezdésében meghatározottaknak megfelelően az illetményalap 2018. évben 50.400 Ft.

i) Az önkormányzat a köztisztviselők részére nyújtandó cafetéria összegét 2018. évben 200 E Ft összegben határozza meg.

Csobánka Község Önkormányzata és intézményeiben foglalkoztatott közalkalmazottak tekintetében az egy hónapra járó béren kívüli jutatást - munkahelyi meleg étkeztetés formájában - a Képviselő-testület legfeljebb 12.000 Ft/fő összegben határozza meg.

II. Fejezet: A 2018. évi költségvetés végrehajtási szabályai


1. A költségvetés végrehajtásának általános szabályai


5. §


(1) Az Önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a Képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

(3) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.

(4) Az önkormányzati intézmények jelen rendeletben jóváhagyott támogatását a polgármester kiskincstári rendszerben folyósítja.

(5) A túlfinanszírozás kialakulásának okait az önkormányzat pénzügyi bizottsága, valamint a képviselő-testület vizsgálhatja.

(6) A 2018. évet követő évekre vonatkozó kötelezettség előterjesztése esetén be kell mutatni a tárgyévre és az azt követő évekre vonatkozó címszerinti források megnevezését.

(7) Az intézmények az általuk elismert, esedékességet követő 30 napon túli tartozásairól havonta, a tárgyhót követő hónap 10. napjáig kötelesek a polgármester részére, adatszolgáltatást teljesíteni.

(8) Amennyiben a költségvetési szerv 30 napon túli, elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át, vagy a 150 millió forintot, és a tartozását egy hónap alatt nem képes 30 nap alá szorítani, akkor a Képviselő-testület önkormányzati biztost rendel ki.

2. A polgármester jogosítványai


6. §


(1) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert vis maior helyzet esetén a feladatok végrehajtására 1.000 E Ft összeg erejéig történő kötelezettségvállalásra. Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.

(2) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert az átmenetileg szabad pénzeszközök bankszámlán történő lekötésére.

(3) Az (1)-(2) bekezdésekben felsorolt jogosítványok gyakorlásáról, a felhatalmazás alapján tett intézkedésekről a polgármester a Képviselő-testületet utólagosan – a soron következő Képviselő-testületi ülésen – tájékoztatni köteles.

3. Az előirányzatok módosítása


7. §


(1)   Az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosításról a Képviselő-testület dönt.

(2) A Képviselő-testület a jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát minden esetben fenntartja magának.

(3)  A Képviselő-testület a 7. § (1) és (2) bekezdés szerinti előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként - az első negyedév kivételével - negyedévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a Képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

(4)   Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a Képviselő-testületet tájékoztatja.

4. A gazdálkodás általános szabályai


8. §


(1)   A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

(2)   Az önállóan működő költségvetési szerv az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal a 125/2012. (IX.13.) KT-határozattal elfogadott munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkezik.

(3)   Az önállóan működő költségvetési szerv feladatai ellátásáról, munkafolyamatai megszervezéséről oly módon gondoskodik, hogy az biztosítsa az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv költségvetésében részére megállapított előirányzatok takarékos felhasználását.

(4)   Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembe vételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért, a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.

(5)   A polgármesteri hivatal az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.

5. A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése


9. §


(1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat és intézményei esetében a jegyző felelős.

(2) Az önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról megbízási szerződés útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.

6. A pénzmaradvány felhasználásának szabályai


10. §


(1) A tárgyévet megelőző év finanszírozásáról készített költségvetési elszámolás alapján az önkormányzat likviditásának biztosítására:

a) a tárgyévet megelőző év túlfinanszírozásainak összege felülvizsgálat megállapítása szerint elvonásra kerülhet, melyet a fenntartó szerv általános tartalékba köteles helyezni,

b) a tárgyévet megelőző év alulfinanszírozására nem tervez forrást.

(2) A tárgyévet megelőző év normatíva-igényléseiről és - visszafizetéseiről készített költségvetési elszámolások alapján:

a) ha a tárgyévet megelőző évek elszámolásai alapján, önkormányzati szinten normatíva visszaigénylés keletkezik, ennek összegét a fenntartó szerv köteles általános tartalékba helyezni, melynek felhasználására kizárólag a Képviselő-testület egyedi döntése alapján kerülhet sor,

b) ha a tárgyévet megelőző évek elszámolásai alapján, önkormányzati szinten normatíva visszafizetés keletkezik, ennek forrásaként a Képviselő-testület a tárgyévi költségvetésben levő általános tartalékot határozza meg.

III. Fejezet: A 2019. évi átmeneti gazdálkodás szabályai


11. §


A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, a költségvetési gazdálkodás folyamatosságának biztosítása, a pénzügyi egyensúly fenntartása érdekében, hogy a 2019. évi költségvetési rendelet hatálybalépéséig az önkormányzat bevételeit folytatólagosan beszedje, illetve kiadásait fedezze, az átmeneti időszakban az önkormányzat és intézményeinek folyamatos működtetését biztosítsa.

12. §

 

(1) Azon működési kiadások területén, amelyek az Önkormányzat kötelezően ellátandó feladatai miatt jelentkeznek,

általánosságban a költségek fedezetére havonta a 2018. évi eredeti előirányzatok időarányos része áll rendelkezésre.

(2) A 2019. évre áthúzódó kötelezettségvállalásokból, megkötött szerződésekből eredő fizetési kötelezettségek teljesíthetők a 2018. évi pénzmaradvány terhére.

(3) Az önkormányzat a 2019. évi végleges költségvetés megalkotásáig új beruházási és felújítási feladatot nem indít.

(4) Az átmeneti időszak pénzellátásában az intézményi kötelezettséggel terhelt pénzmaradványokat figyelembe kell venni. A folyamatban lévő beruházások, pályázati számlák kifizetésének fedezete a pályázati költségvetés szerinti ütemezésben, az elkülönítetten kezelt pénzeszközökből biztosítható.

(5) Az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szerv - ideértve a polgármesteri hivatalt is - folyamatos működéséhez szükséges önkormányzati támogatás alapját- időarányosan a 2018. évi költségvetési rendeltben megállapított támogatás fő összege képezi.

(6) Az önkormányzat által költségvetési szervei részére folyósított költségvetési támogatás csak az alapító okiratban meghatározott alapfeladataik ellátásához szükséges működési kiadások finanszírozásához használható fel. 

IV. Fejezet: Átmeneti és záró rendelkezések


13. §


E rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba, de a rendelkezéseit 2018. január 1. napjától kell érvényesen alkalmazni.

Mellékletek