Pomáz Város Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2018 (III.8.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat 2018. évi költségvetéséről

Hatályos: 2018. 03. 08- 2018. 09. 14

Pomáz Város Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2018 (III.8..) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat 2018. évi költségvetéséről

2018.03.08.

Pomáz Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikke (1) bekezdés f) pontjában meghatározott hatáskörében eljárva, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (3) bekezdésében, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Kormányrendelet III. fejezetében szabályozottak szerint, a Magyarország 2018. évi költségvetéséről szóló 2017. évi C. törvényben előírtak betartásával az önkormányzat 2018. évi költségvetéséről a következőket rendeli el:

A költségvetés bevételeinek és kiadásainak főösszege, költségvetési egyenleg

1. § (1) A Képviselő-testület a 2018. évi költségvetési mérleg főösszegének bevételi oldalát, illetve a tárgyévi költségvetési bevételek összegét 3 042 097 155 Ft-ban állapítja meg e Rendelet 1. számú melléklete szerint.

(2) A Képviselő-testület a 2018. évi költségvetési mérleg főösszegének kiadási oldalát, illetve a tárgyévi költségvetési kiadások összegét 3 042 097 155 Ft-ban állapítja meg e Rendelet 2. számú melléklete szerint.

Költségvetési bevételek

2. § (1) Az önkormányzat 2018. évi költségvetési bevételeinek forrásonkénti összetételét a Rendelet 1. és 15. számú melléklete határozza meg.

(2) A működési bevételek egyenlege: 1 882 893 205 Ft, a felhalmozási bevételek összege pedig 190 233 304 Ft, a központi, irányító szervi támogatás összege: 968 970 646 Ft, melyet a Rendelet 1. és 16. számú melléklete határoz meg.

(3) Az önkormányzatot megillető normatív állami támogatások, kötött felhasználású normatív hozzájárulások előirányzatait jogcímenként a 1. számú melléklet mutatja be, melyeknek összege: 827 261 009 Ft.

Költségvetési kiadások

3. § (1) Az önkormányzat 2018. évi működési, fenntartási kiadási előirányzatait a Képviselőtestület a következők szerint határozza meg:

Jogcím

Összeg (Ft-ban)

Személyi juttatások

769 145 704

Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó

152 027 017

Dologi kiadások

714 341 378

Ellátottak pénzbeli juttatásai

33 700 000

Működési célú pénzeszközátadások

49 850 000

Általános tartalék

48 649 611

Céltartalék

55 184 101

Összesen

1 822 897 811

4. § (1) Az önkormányzat felújítási és felhalmozási kiadásainak összege összesen 250 228 698 Ft.

Jogcím

Összeg (Ft-ban)

Felhalmozási kiadások

211 788 698

Felújítás

38 440 000

Összesen

250 228 698

(2) A képviselő-testület a beruházások és a felújítások előirányzatait feladatonként, címenként az 5. számú mellékletben foglaltak szerint állapítja meg.

Támogatási célú pénzeszköz átadások

5. § (1) Az önkormányzat 2018. évi átadott pénzeszközeinek, és támogatásértékű működési kiadásainak összege: 49 850 000 Ft, melynek részletes összetételét a 6. számú melléklet mutatja be.

Általános és céltartalékok

6. § (1) Az önkormányzat 2018. évi tartalékainak összege: 103 833 712 Ft, melyeknek részletes összetételét a 4. számú melléklet mutatja be.

7. § (1) Az önkormányzat 2018. évi hiteltörlesztésének részletezését a 9. számú melléklet mutatja be.

(2) Az európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek bevételeinek kiadásainak alakulását a 13. számú melléklet foglalja magába.

Költségvetési létszámkeret

8. § (1) Az önkormányzat összesített létszámkerete 218,25 fő.

(2) A képviselő-testület a létszámkeretet köztisztviselői, szakmai közalkalmazott, technikai közalkalmazott és közfoglalkoztatott jogcímenként a 8. számú melléklet szerint állapítja meg.

9. § A stabilitási tervet a képviselő-testület a 11-12. számú mellékletek szerint fogadja el.

10. § Az 1-2. számú melléklet a költségvetési intézmények bevételeit és kiadásait részletesen tartalmazza, mely a költségvetési rendelet módosításánál játszik fontos szerepet.

11. § Az egyéb nem intézményi ellátások (települési támogatások) összege: 33 700 000 Ft, melyet a képviselő-testület a 2-es és a 10. számú melléklet szerint hagy jóvá.

12. § Az intézményfinanszírozás összege: 968 970 646 Ft, melyet a 3. számú melléklet részletesen taglal.

13. § A finanszírozási bevételek előirányzatát a képviselő-testület a 12. számú melléklet alapján fogadja el.

14. §

Egységes rovatrend

Az államháztartás számviteléről szóló 4/2013.(I.11.) Korm. Rendeletnek megfelelő egységes rovatrendet a Rendelet 14. számú melléklete mutatja be.

15. §

Támogatási célú pénzeszköz átvételek

Az önkormányzat 2018. évi átvett pénzeszközeinek, és támogatásértékű működési bevételeinek részletes összetételét a 7. számú melléklet mutatja be.

A költségvetés készítésére, végrehajtására és módosítására vonatkozó szabályok

16. § (1) A költségvetési szerveknek a jóváhagyott éves költségvetés alapján, a vonatkozó jogszabályokban, valamint az alapító okiratunkban meghatározott követelmények, és feltételek érvényesítésével kell működniük és gazdálkodniuk a gazdaságosságra, a hatékonyságra és az eredményességre vonatkozó előírások, a gazdálkodási, számviteli szabályok maradéktalan betartása, és az ellenőrizhetőség szempontjainak biztosítása mellett.

(2) A képviselő-testület felhatalmazza költségvetési szerveket a költségvetésben előírt bevételek beszedésére és a jóváhagyott kiadások teljesítésére.

(3) A költségvetési szerveknél a tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését. Amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be, a tervezett kiadási előirányzatok nem teljesíthetők.

17. §

Áht 23. Az előirányzatok módosítása, átcsoportosítása az államháztartás önkormányzati alrendszerében

34. § 173 (1) A helyi önkormányzat költségvetési rendeletében megjelenő bevételek és kiadások módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a (2) és (3) bekezdésben meghatározott kivétellel a képviselő-testület dönt.

(2) A helyi önkormányzat költségvetési rendelete a polgármester számára lehetővé teheti a helyi önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítást.

(3) 174 A helyi önkormányzati költségvetési szerv bevételi előirányzatai és kiadási előirányzatai a Kormány rendeletében meghatározott esetben a helyi önkormányzati költségvetési szerv saját hatáskörében módosíthatóak, a kiadási előirányzatok egymás között átcsoportosíthatóak.

(4) 175 A képviselő-testület a (2) és (3) bekezdés szerinti előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként - az első negyedév kivételével - negyedévenként, a döntése szerinti időpontokban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés - a helyi önkormányzatot érintő módon - a 14. § (3) bekezdése szerinti fejezetben meghatározott támogatások költségvetési kiadási előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

(5) 176 A nemzetiségi önkormányzat, a társulás, a térségi fejlesztési tanács, valamint az általuk irányított költségvetési szervek bevételi előirányzatainak és kiadási előirányzatainak módosítására, átcsoportosítására az (1)-(4) bekezdést kell alkalmazni, azzal hogy a képviselő-testület hatáskörét a nemzetiségi önkormányzat testülete, közgyűlése, a társulási tanács, illetve a térségi fejlesztési tanács tagjai gyakorolják, polgármesteren a nemzetiségi önkormányzat elnökét, a társulási tanács elnökét, illetve a térségi fejlesztési tanács elnökét kell érteni.

18. § (1) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a B11. Önkormányzatok működési támogatásai rovaton megtervezett költségvetési bevételi előirányzat és a B21. Felhalmozási célú önkormányzati támogatás rovaton megtervezett költségvetési bevételi előirányzat módosítására a K513. Tartalékok rovaton megtervezett költségvetési kiadási előirányzattal szemben.

(2) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert az (1) bekezdésben megjelölt kivétellel a B1. Működési célú támogatások államháztartáson belülről, a B2. Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről, a B6. Működési célú átvett pénzeszközök és a B7. Felhalmozási célú átvett pénzeszközök rovatain megtervezett költségvetési bevételi előirányzatok módosítására a bevételhez kapcsolódó célnak megfelelő költségvetési kiadási előirányzatok egyidejű módosításával.

(3) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a költségvetési kiadásai kiemelt előirányzatai közötti átcsoportosításra.

(4) A képviselő-testület felhatalmazza a költségvetési szerv vezetőjét, hogy az eredeti vagy a módosított előirányzatán felül teljesített költségvetési bevételét felhasználja a költségvetési bevételi és a költségvetési kiadási előirányzatok módosítását követően a polgármester engedélyével.

(5) A költségvetési szervek a költségvetésben jóváhagyott kiadási és bevételi előirányzataikat felügyeleti hatáskörben módosíthatják, a kiadási előirányzatokon belül átcsoportosítást hajthatnak végre a polgármester engedélyével.

(6) A Képviselő-testület felhatalmazása alapján történt előirányzat módosításokról és előirányzat átcsoportosításokról a polgármester a Képviselő-testületet a következő költségvetési rendeletmódosításkor tájékoztatja.

19. § (1) A képviselő-testület a jóváhagyott működési és felhalmozási költségvetés közötti átcsoportosítás jogát 50.000.000 Ft-ig (alkalmanként és intézményenként) a polgármesterre, ruházza át.

(2) A képviselő-testület az általános és céltartalék terhére történő átcsoportosítás jogát 50.000.000 Ft-ig /alkalmanként és intézményenként/ a polgármesterre ruházza át

(3) Az 50.000.000 Ft feletti átcsoportosítás joga a Képviselő-testületet illeti meg.

(4) Az (1)–(2) bekezdésben foglalt átcsoportosításról a Rendelet módosításával egyidejűleg a képviselő-testületnek be kell számolni. Az átruházott hatáskörben végrehajtott előirányzat-átcsoportosítás miatt a képviselő-testület a Rendeletet a 17. §. (2) bekezdésében meghatározott időpontokban módosítja.

(5) Az (1)–(2) bekezdésben átruházott hatáskörben hozott döntések a későbbi években – a képviselő-testület által jóváhagyottnál nagyobb – többletkiadással nem járhatnak.

20. § (1) A költségvetési szerveknél létszámnövekedést csak a képviselő-testület engedélyezhet.

(2) A megüresedett álláshelyek betöltésére csak jegyzői ellenjegyzés mellett kerülhet sor, a köztisztviselők esetében a munkáltatói jogok gyakorlója a jegyző, a polgármester egyetértési jogot gyakorol. A jegyző, aljegyző felett a munkáltató jogokat a polgármester gyakorolja. Az átmenetileg betöltetlen álláshelyekre jutó személyi juttatások előirányzatával úgy kell gazdálkodni, hogy az álláshely az év bármely időpontjában betölthető legyen.

21. § (1) A költségvetési szervek feladatainak változását a képviselő-testület engedélyezi az alapító okirat egyidejű módosításával.

(2) A költségvetési szerveknél szakmai programok indításához, feladatmutatót érintő fejlesztéshez –amennyiben az alapító okiratban szerepel- a képviselőtestület előzetes hozzájárulása szükséges. A döntést megelőzően vizsgálni kell annak rövid és hosszabb távú költségvetési hatását.

(3) Amennyiben a (2) bekezdésben jelentkező feladatváltozást az intézményvezető előirányzatain belül biztosítani tudja, illetve további évekre a feladatváltozás bizonyíthatóan nem jár kiadási többlettel, akkor is köteles azt előzetesen a polgármesternek bejelenteni, aki a fenntartó nevében azt engedélyezi.

(4) A normatív állami hozzájárulásokat megalapozó feladatmutatók évközi változásáról a költségvetési szerv vezetője köteles az igénylésért felelős a Pomázi Polgármesteri Hivatal gazdasági vezetője részére adatot szolgáltatni.

(5) A költségvetési szervek vezetői felelősek a feladatmutatókhoz kötött állami normatív hozzájárulások igénylését megalapozó mutatószámok (létszám, stb.) valóságtartalmáért, a normatív elszámolásokhoz szükséges dokumentumok helyességéért, valamint kötelesek a normatív támogatás alapját képező nyilvántartásokat naprakészen vezetni.

22. § (1) A Polgármester, Alpolgármester, Szociális és Egészségügyi Bizottság, Kulturális és Sport Bizottság a társadalmi önszerveződő közösségek, sportegyesületek, alapítványok, egyházi közösségek stb. részére pénzbeli támogatást nyújt e Rendelet 5. §-a szerint.

23. § (1) Az előző § szerinti támogatások folyósítására azt követően kerülhet sor, hogy a támogatott szervezetekkel/magánszemélyekkel az Önkormányzat nevében a polgármester „Megállapodás”-t köt a támogatási összeg rendeltetésszerű felhasználásáról, valamint annak elszámolásáról.

(2) A Megállapodás megkötésének feltétele, hogy a támogatott szervezet/ magánszemély írásban nyilatkozik arról, hogy köztartozás nem terheli, illetve gazdálkodó és egyéb szervezetek felé fennálló tartozása nincs, valamint, hogy megfelel a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvényben foglalt feltételeknek.

(3) A támogatott jogosult részben, vagy egészben lemondani a támogatásról, amennyiben az általa vállalt feladat objektív okból nem vagy csak részben valósítható meg.

(4) Amennyiben a pénzeszközátvevő az átvett támogatást vagy annak egy részét jogtalanul vette igénybe, azt nem a pályázatban megjelölt programra, feladatra használta fel, vagy a támogatások igényléséhez valótlan adatokat szolgáltatott, a támogatást az önkormányzat fizetési számlájára köteles egyösszegben visszafizetni.

(5) A támogatott szervek legkésőbb a támogatás évében december 15-ig kötelesek a támogatást megítélő részére írásbeli beszámolót készíteni, csatolva a felhasználást igazoló bizonylatok hitelesített másolatát. Amennyiben az elszámolási kötelezettségnek nem tesznek eleget, a továbbiakban önkormányzati támogatásban nem részesülhetnek.

A gazdálkodásra vonatkozó egyéb szabályok

24. § (1) Az intézmények részére jóváhagyott önkormányzati támogatás tartalmazza a Nekt-ben és a végrehajtási rendeleteiben meghatározott a közoktatási intézmények kötelezően ellátandó szakmai feladatainak, valamint az oktatási intézmények ingatlanjainak működtetésének költségeit.

25. § (1) Az önkormányzati támogatási igénnyel járó pályázatok benyújtásához a képviselő-testület előzetes engedélye szükséges. Az olyan pályázatok benyújtására, melyek saját forrást nem igényelnek, vagy a szükséges sajátforrás rendelkezésre áll, de a következő évekre költségvetési kihatással járnak, a polgármester előzetes engedélye alapján kerülhet sor.

(2) Az önkormányzati pályázatokról, és azok önrészének mértékéről a képviselő-testület határozattal dönt.

26. § (1) A képviselő-testület az önkormányzati költségvetésben szereplő felújítások, és beruházások lebonyolításával a Pomázi Polgármesteri Hivatalt bízza meg.

27. § (1) A Polgármesteri Hivatal közszolgálati alkalmazottai tekintetében – a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. Törvény 132. §-ában foglaltak alapján a 2018. évi költségvetési törvénynek megfelelően az illetményalap 2018. évben 38.650 Ft , Pomáz Város Önkormányzata a 22/2018.(II.07.) sz. Ök. Határozatával a Pomázi Polgármesteri Hivatal köztisztviselői illetményalapját 2018. évben 48 000 Ft-ban állapította meg.

A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. Törvény 151. § (1) bekezdés szerinti Cafeteria- juttatás éves összege a költségvetésről szóló 2012. évi CCIV. Törvény 53. § (2) bekezdése szerint bruttó 200.000 Ft , amely összeg fedezetet biztosít a juttatásokhoz kapcsolódó közterhek megfizetésére is.
A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. Törvény 234. § (3) bekezdése szerinti illetménykiegészítés mértéke valamennyi felsőfokú iskolai végzettségű köztisztviselőnek tárgyévre a köztisztviselő alapilletményének 30 %-a, valamennyi középiskolai végzettségű köztisztviselőnek tárgyévre a köztisztviselő alapilletményének 20 %-a.
(2) A közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény 69. §.-ában foglalt illetménypótlék számítási alapja 2018. évben 20 000 Ft .
(3) A közoktatási intézmények konyhai álláshelyén lévő közalkalmazottak felett a munkáltatói jogokat a polgármester gyakorolja.
(4) A közalkalmazottak és a köztisztviselők részére bankszámlavezetés díjához a munkáltató havi: 1.000 Ft hozzájárulást biztosít.
(5) Béren kívüli juttatásként nettó 5.000 Ft/fő/hó Erzsébet utalvány továbbra is biztosítva lesz az intézményekben foglalkoztatott valamennyi közalkalmazott számára.
(6) A költségvetési szerveknél az egységes rovatrend K1102 Normatív jutalmak és a K1103 céljuttatás, projektprémium rovatai terhére a K1101 Törvény szerinti alapilletmények, munkabérek rovat eredeti előirányzatának terhére a bérmaradvány erejéig.
(7) A Pomázi Művelődési Ház és Könyvtár közalkalmazottai részére 2015.01.01-től a pótlékalap 50 %-ának megfelelő eredményességi pótlékot biztosít az Önkormányzat.

28. § (1) Amennyiben a tulajdon védelme megfelelően biztosított és ellenőrzött, a Polgármesteri Hivatal az eszközökről és az azok állományában bekövetkezett változásokról folyamatosan részletező nyilvántartást vezet mennyiségben és értékben, akkor a költségvetési évről, december 31-i fordulónappal készített könyvviteli mérlegben kimutatott eszközöket és forrásokat alátámasztó leltározást évenként végrehajtani. A következő leltározást 2016. évben december 31-i fordulónappal el kell végezni.

(2) Kötelező a megszűnés napjával azonos fordulónappal a leltározást végrehajtani, amennyiben az intézmény átszervezés vagy jogutód nélküli megszűnés következtében megszűnik.

29. § (1) A polgármester az Áht. 87. és 91. §-aiban foglaltak szerint köteles az önkormányzat gazdálkodásának helyzetéről a képviselő-testületnek beszámolni.

(2) A képviselő-testület a költségvetési szervek költségvetési maradványát felülvizsgálja és a zárszámadási rendelettel egyidőben hagyja jóvá. A képviselőtestület a költségvetési szervei beszámolójának felülvizsgálata eredményétől függően a költségvetési szerv költségvetési maradványát módosíthatja.

(3) Az önkormányzat képviselő-testülete gazdasági szükséghelyzetben a költségvetési szervet megillető költségvetési maradvány felhasználását korlátozhatja.

Folyószámlahitel és bérhitel felvétele

30. § (1) A képviselő-testület átmeneti likviditási problémák kezelésére hozzájárul ahhoz, hogy az önkormányzat nevében a polgármester a 2018. évi költségvetési rendelet jóváhagyását követően a 33 000 000 Ft összegű munkabérhitelt a tárgyévre december 31-i visszafizetéssel vegye igénybe külön testületi döntéssel.

(2) A hitel és járulékai visszafizetésének biztosítékául az önkormányzat a költségvetési bevételeit jelöli meg.

A képviselő-testület kötelezettséget vállal arra, hogy a hitel-visszafizetés időtartama alatt a kért hitelt és a járulékait a költségvetésbe betervezi és jóváhagyja.

Átmeneti rendelkezések

31. § (1) Az Áht. 25. §-ára hivatkozva a képviselő-testület tudomásul veszi, hogy a polgármester jogosult volt az önkormányzatot megillető bevételek beszedésére és az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítésére, 2018. január 1- jelen költségvetési rendelet hatálybalépéséig terjedő időszakra.

(2) Az átmeneti időszakban beszedett bevételek, teljesített kiadások a költségvetési rendeletbe beépültek.

Vegyes és záró rendelkezések

32. § (1) Ezen önkormányzati rendelet a kihirdetés napján lép hatályba, rendelkezéseit azonban 2018. január 1. napjától kell alkalmazni.

(2) Ezen önkormányzati rendelet kihirdetéséről a jegyző gondoskodik.

4. melléklet