Pomáz Város Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2022. (V. 30.) önkormányzati rendelete

Szociális támogatásokról és egyes szociális ellátásokról

Hatályos: 2022. 06. 01- 2022. 06. 01

Pomáz Város Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2022. (V. 30.) önkormányzati rendelete

Szociális támogatásokról és egyes szociális ellátásokról

2022.06.01.

Pomáz Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1. § (2) bekezdésében 10. § (1) bekezdésében, 25. § (3) bekezdés b) pontjában, 26. §, 32. § (3) bekezdésében, 45. § (1) bekezdésében, 48 §, 56. § (1) bekezdésében, 58/B. § (2) bekezdésében, 92. § (2) bekezdésében, 115. § (3) bekezdésében, 132. § (4) bekezdés d) és g) pontjában és a 134/E. §-ában kapott felhatalmazás alapján, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8a. és 10. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. § (1) E rendelet célja a szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében – figyelemmel az Önkormányzat teherbíró képességére, valamint az Alaptörvény O. cikkében foglalt öngondoskodási, együttműködési kötelezettségre – egyes igényelhető szociális ellátások formáinak, az ellátásokra való jogosultság feltételeinek, valamint érvényesítésének helyi sajátosságoknak megfelelő szabályozása.

(2) A Képviselő-testület a rendeletben foglalt ellátások biztosításával a szociális szempontból rászorult családok életminőségén kíván javítani, ugyanakkor az egyének, a családok és a helyi közösség aktivitása nélkülözhetetlen feltétel a szociális biztonság megteremtése szempontjából, így egyidejűleg ösztönözni kívánja a kérelmezőket arra, hogy maguk is tegyenek meg minden tőlük elvárhatót annak érdekében, hogy családjuk eltartásáról elsősorban kereső tevékenységből - illetve tekintettel az Alaptörvény XVI. cikk (4) bekezdésében foglalt gondoskodási, valamint a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvényben foglalt tartási kötelezettségre - származó jövedelemből tudjanak gondoskodni.

2. § (1) Az e rendeletben szabályozott valamennyi szociális ellátásra érvényes rendelkezést a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szoctv.), az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény, és a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III. 27.) Korm. rendelet határozza meg.

(2) Az adott ellátásnál alkalmazandó sajátos eljárási szabályok az adott ellátáshoz kapcsolódva kerülnek meghatározásra.

(3) Az ellátások iránti kérelmeket kizárólag e rendelet 1. melléklete és 2. melléklete szerinti formanyomtatványon lehet benyújtani.

(4) A kérelmet a jogszabályokban meghatározott dokumentumokkal – igazolásokkal, nyilatkozatokkal – együtt kell előterjeszteni. A vagyonnyilatkozatot a szociális- és nyugdíjpolitikáért felelős miniszter által e célra rendszeresített e rendelet 3. melléklete szerinti formanyomtatványon kell benyújtani.

(5) A kérelem elbírálása során a Polgármesteri Hivatal a kérelmező által közölt adatokat, tényeket, nyilatkozatokat, a vagyoni helyzetére vonatkozó nyilatkozatban foglaltak ellenőrzését kezdeményezheti, ebből a célból más hatóságot kereshet meg.

(6) Ha e rendelet másképp nem rendelkezik, a megállapított pénzbeni támogatás folyósítása számlára történő utalással, vagy postai úton történik.

(7) A hatáskör gyakorlójának döntése alapján a pénzbeli támogatás folyósítása történhet juttatási kártyán, utalvány formájában, vagy kivételesen készpénzben történő kifizetéssel.

(8) A Szoctv. 17. §-ban szabályozott jogosulatlanul igénybe vett ellátást a jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vevő köteles visszafizetni, illetve megtéríteni.

(9) Indokolt esetben a (8) bekezdés szerinti kötelezettség teljesítésére – legfeljebb 6 havi – kamatmentes részletfizetés engedélyezhető, amennyiben az egyösszegű visszafizetés a család, vagy személy létfenntartását veszélyeztetné.

(10) Indokolt esetben a (8) bekezdés szerinti összeg mérsékelhető vagy elengedhető, ha a visszafizetésre kötelezett személy családjának egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének két és félszeresét és nem rendelkezik a Szoctv. 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyonnal.

3. § (1) Az igények elbírálása során a hatáskör gyakorlója a kérelmező által közölt adatokat, tényeket, nyilatkozatokat, valamint a szociális helyzetet saját nyilvántartásai és más hatóságok megkeresése útján ellenőrizheti, a vagyoni helyzetre vonatkozó nyilatkozatban foglaltak ellenőrzését kezdeményezheti, illetve ebből a célból más hatóságot kereshet meg.

(2) Ha a tényállás tisztázásához szükséges, a döntés előkészítése körében a Polgármesteri Hivatal környezettanulmányt végez.

4. § A pénzbeli és természetbeni támogatások – kivéve 10. § 13. §, illetve a 18. § szerinti támogatás – a támogatások jogcímétől függetlenül az egy háztartásban élő személyeknek részére, háztartásonként évente legfeljebb három alkalommal állapíthatóak meg. A támogatás maximális összege háztartásonként évente maximum 100.000 Ft.

5. § Az e rendeletben szabályozott feladat- és hatáskörök gyakorlását Pomáz Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló önkormányzati rendelete határozza meg.

6. § (1) Szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások:

a) rendszeres települési támogatás

aa) beteggondozási támogatás

ab) gyógyszertámogatás

b) rendkívüli települési támogatás

ba) krízishelyzethez kapcsolódó támogatás

bb) káreseményhez kapcsolódó támogatás,

bc) temetési támogatás,

bd) pénzbeli fűtési támogatás.

(2) Szociális rászorultságtól függő természetbeni ellátások:

a) köztemetés

b) térítésmentes személyszállítási szolgáltatás

c) természetbeni fűtési támogatás.

(3) Személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatások:

a) étkeztetés,

b) házi segítségnyújtás,

c) családsegítés,

d) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás

e) idősek nappali ellátása.

(4) Az Önkormányzat a személyes gondoskodást nyújtó szociális szakosított ellátások körében idősek átmeneti gondozóházat működtet.

II. Fejezet

Pénzbeli és természetbeni ellátások

1. Beteggondozási támogatás

7. § (1) Az a nagykorú pomázi lakos, aki 18. életévét betöltött tartósan beteg közeli hozzátartozója ápolását, gondozását végzi, beteggondozási támogatásban részesíthető.

(2) Tartósan betegnek az a személy tekintendő, aki - háziorvosa, írásbeli véleménye alapján - előreláthatóan három hónapnál hosszabb időtartamban állandó ápolást, gondozást igényel.

(3) Az ápolást végző személy számára egyidejűleg csak egy beteggondozási támogatásra való jogosultság, továbbá egy ápolt személyre tekintettel támogatás csak egy ápolást végző személy részére állapítható meg.

(4) Beteggondozási támogatás állapítható meg a pomázi lakóhellyel rendelkező közeli hozzátartozónak az alábbi feltételek együttes fennállása esetén:

a) a tartósan beteg személy pomázi lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen is a városban él,

b) kora, egészségi állapota alapján alkalmas az ápolt személy gondozási és ápolási igényére tekintettel a feladat ellátására,

c) családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át, egyedülálló esetén a 250%-át és a Szoctv. 4. § (1) bekezdés b) pontja alapján vagyonnal nem rendelkezik.

d) nem jogosult az Szoctv. 41. §-a alapján ápolási díjra.

(5) A beteggondozási támogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell a háziorvosi igazolást arról, hogy a 18. életévét betöltött tartósan beteg 3 hónapot meghaladó gondozásra, ápolásra szorul.

8. § (1) Nem jogosult beteggondozási támogatásra a közeli hozzátartozó, ha

a) az ápolt személy két hónapot meghaladóan fekvőbeteg-gyógyintézeti, valamint nappali ellátást nyújtó vagy bentlakásos szociális intézményi ellátásban részesül,

b) szakiskola, középiskola, illetve felsőoktatási intézmény nappali tagozatos tanulója, hallgatója,

c) az otthoni munkavégzés kivételével napi 4 órát meghaladóan keresőtevékenységet folytat, vagy

d) az ápoló és az ápolt között tartási, életjáradéki vagy öröklési szerződés áll fenn.

(2) Az ápolást végző személy ápolási kötelezettségének abban az esetben nem tesz eleget, ha az ápolt személy

a) közvetlen lakókörnyezete elhanyagolt, nem tiszta,

b) nincs megfelelő hőmérséklet biztosítva,

c) nincs megfelelően élelmiszerrel ellátva,

d) állapotában beállt változásról kezelőorvosát, az ápolást végző személy nem tájékoztatja,

e) a szükséges ápolási feltételeket, az ápolást végző személy nem biztosítja, gyógyszereiről és a szükséges ápolási eszközökről nem gondoskodik, vagy

f) felügyeletét a szükséges mértékben nem látja el, illetve akadályoztatása esetén arról nem gondoskodik.

(3) A beteggondozási támogatást határozattal meg kell szüntetni, ha

a) az ápolást végző a (2) bekezdés a)–f) pontja szerint ápolási kötelezettségének nem tesz eleget,

b) az ápolást végző személy az ellenőrzés lefolytatását nem teszi lehetővé, és ezáltal az ápolási kötelezettség ellenőrzése nem lehetséges,

c) az ápolt személy állapota az állandó ápolást már nem teszi szükségessé,

d) az ápolt személy meghal, vagy

e) az ápolást végző vagy az ápolt személy pomázi tartózkodási joga megszűnt, vagy tartózkodásának jogával felhagyott.

9. § (1) A jogosultat a támogatás a kérelem benyújtásának időpontjától 12 hónapra illeti meg.

(2) Ha a támogatás nem a teljes hónapra jár, a támogatás havi összege a támogatás havi összege harmincad részének és az ellátási napok számának szorzata.

(3) A támogatás mértéke: havonta 32.000 Ft.

(4) Az ápoló a beteggondozási támogatás megállapítását, további folyósítását érintő, vagy megszüntetésére okot adó körülményekről, azok bekövetkezését követő 8 napon belül köteles tájékoztatni a Polgármesteri Hivatalt.

2. Gyógyszertámogatás

10. § (1) Annak a szociálisan rászorult személynek, aki nem rendelkezik az Szoctv. 49. §-ban szabályozott közgyógyellátásra való jogosultsággal az egészségi állapot megőrzéséhez és helyreállításához kapcsolódó kiadások csökkentése érdekében települési támogatásként gyógyszertámogatás állapítható meg.

(2) Gyógyszertámogatás adható annak a személynek

a) akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át, 70. életévét betöltött kérelmező esetén 300 %-át, egyedül élő esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250 %-át, 70. életévét betöltött egyedül élő kérelmező esetén 450 %-át, és

b) akinek az igazolt havi rendszeres gyógyító ellátás költsége meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 20 %-át.

(3) Az (1) bekezdés szerinti települési támogatás havi összege az igazolt gyógyszerköltség összege, de legfeljebb havi 8.000 forint.

11. § (1) A gyógyszertámogatás megállapítása iránti kérelmet az 1. melléklet szerinti formanyomtatványon kell benyújtani.

(2) A kérelemhez csatolni kell a kérelmező 10.§ (2) bekezdés b) pontja szerinti 30 napnál nem régebbi a gyógyszertár által beárazott, a diagnosztizált betegséghez közvetlenül kapcsolódó gyógyszereket, felnőtt tápszereket, inkontinencia termékeket tartalmazó háziorvosi igazolást.

12. § (1) Az ellátásban részesülő, amennyiben közgyógyellátásra való jogosultságot szerez, köteles erről a Polgármesteri Hivatalt 8 napon belül értesíteni.

(2) A jogosultat a támogatás a kérelem benyújtásának időpontjától 12 hónapra illeti meg.

(3) Ha a támogatás nem a teljes hónapra jár, a támogatás havi összege a támogatás havi összege harmincad részének és az ellátási napok számának szorzata.

(4) A hatáskör gyakorlója méltányosságból a 10. § (2) bekezdés a) pontjában meghatározott jövedelemhatártól 10 %-al eltérhet amennyiben a gyógyszerköltsége a jövedelme 20 %-át meghaladja és a Szoctv. 4. § (1) bekezdés b) pontja alapján vagyonnal nem rendelkezik.

3. Rendkívüli települési támogatások

13. § (1) Rendkívüli támogatás állapítható meg annak a rendkívüli élethelyzetbe került személynek, aki önmaga, illetve családja létfenntartásáról más módon nem tud gondoskodni, vagy alkalmanként jelentkező többletkiadások miatt - különösen munkanélküliség, betegség, baleset, haláleset miatt - anyagi segítségre szorul és a Szoctv. 4. § (1) bekezdés b) pontja alapján vagyonnal nem rendelkezik. A rendkívüli élethelyzetet hitelt érdemlően bizonyítani kell.

(2) Nem állapítható meg rendkívüli települési támogatás annak az aktív korú személynek, aki mint álláskereső vagy munkanélküli nem működik együtt a foglalkoztatási szervvel, vagy visszautasítja a közmunka keretében felajánlott álláslehetőséget.

14. § (1) Krízishelyzetre támogatás állapítható meg annak a rendkívüli élethelyzetbe került háztartásnak vagy személynek, ahol az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300 %-át, egyedül élő esetén 450 %-át nem haladja meg.

(2) A támogatás összege nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének kétszeresét.

(3) A hatáskör gyakorlója méltányosságból az (1) bekezdésben meghatározott jövedelemhatártól 10 %-al eltérhet, amennyiben a kérelmező kiskorú gyermekét egyedül neveli, vagy időskorú személy eltartásáról gondoskodik.

15. § (1) A polgármester káresemény bekövetkezése esetén a kérelmező vagyoni és jövedelmi helyzetének vizsgálata nélkül, egyszeri, legfeljebb 100.000. forint összegű rendkívüli pénzbeli támogatást állapíthat meg annak a pomázi lakosnak, akinek életvitel szerinti lakhatását biztosító pomázi lakását tűz- vagy káreset érte, és ennek során a lakásban, vagy az abban elhelyezett ingóságokban bekövetkezett károk miatt, a lakhatása ellehetetlenült, és nem rendelkezik olyan azonnal hozzáférhető készpénzvagyonnal, amely a kárt szenvedett lakás lakhatóvá tételére, vagy a lakhatóvá tételig a lakhatásának átmeneti megoldására fedezetet nyújthatna.

(2) Az (1) bekezdés szerinti döntés meghozatala előtt a környezettanulmány készítése nem mellőzhető.

4. Temetési támogatás

16. § (1) Temetési támogatás állapítható meg annak a személynek, aki elhunyt közeli hozzátartozója eltemettetéséről gondoskodott és a temetési költségek viselése a saját, vagy családja létfenntartását veszélyezteti.

(2) Nem állapítható meg temetési támogatás, ha a kérelmező családjában az egy főre jutó jövedelem meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 400 %-át, egyedülálló esetén 500 %-át.

(3) A temetési támogatás összege 50.000.-Ft.

17. § (1) A temetési támogatás iránti kérelemhez csatolni kell a kérelmező jövedelmének igazolását, a temetési számlákat és az elhunyt halotti anyakönyvi kivonatát.

(2) A temetési támogatás iránti kérelmet az elhunyt személy halálát követő 3 hónapon belül lehet benyújtani. A határidő jogvesztő.

(3) A temetési támogatás nem állapítható meg annak, aki a hadigondozásról szóló 1994. évi XLV. törvény alapján temetési hozzájárulásban részesült, továbbá aki az elhunyt személyre tekintettel tartási, életjáradéki vagy öröklési szerződés folytán temetésre köteles.

5. Fűtési támogatás

18. § (1) A fűtési támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.

(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában külön lakásnak kell tekinteni a társbérletet, az albérletet és a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit. Az albérletről, társbérletről, szívességi lakáshasználatról szóló szerződés másolatát be kell nyújtani.

(3) A fűtési támogatásban azok a családok vagy egyedülálló személyek részesülhetnek, akik:

a) a fűtési támogatáshoz előírt e rendeletben meghatározott jövedelmi feltételeknek megfelelnek és

b) nyilatkoznak a fűtési idényben használt fűtési módról.

19. § (1) Egy fűtési idényben legfeljebb 40.000.- forint fűtési támogatás állapítható meg a lakás fűtésére, annak a jogosult családnak, ahol az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300 %-át nem haladja meg, annak az egyedül élő jogosultnak, ahol az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 400 %-át nem haladja meg.

(2) Egy fűtési idényben legfeljebb 50.000.- forint fűtési támogatás állapítható meg lakás fűtésére, annak a jogosult családnak, ahol az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át nem haladja meg, annak az egyedül élő jogosultnak, ahol az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300%-át nem haladja meg.

20. § (1) Fűtési támogatás iránti kérelmet a téli időszakra tárgyév október 1. napjától a következő év március 31. napjáig nyújtható be.

(2) A december 1. napjáig benyújtott kérelem alapján megállapított fűtési támogatást két részletben kell folyósítani a jogosult részére. A megállapított összeg felét a jogosultság megállapításakor, másik felét a megállapítást követő év február 10. napjáig kell folyósítani.

(3) Ha a jogosult december 1. napjától a következő év március 31. napjáig nyújtja be kérelmét, akkor a fűtési támogatás megállapítható legmagasabb összegét a fűtési idényből még hátralévő idő alapulvételével időarányosan kell megállapítani. Az időarányosan megállapított fűtési támogatást a jogosultság megállapításakor egy összegben kell folyósítani a jogosult részére.

(4) A hatáskör gyakorlója jogosult a pénzbeli fűtési támogatás helyett természetbeni fűtés támogatást megítélni.

6. Köztemetés

21. § (1) Az önkormányzat az elhunyt közköltségen történő eltemettetéséről a Szoctv. alapján gondoskodik.

(2) A Polgármester a Szoctv. 48. § (3) bekezdés b) pontjában szabályozott esetben a köztemetés költségeinek megtérítésére hagyatéki teherként történő bejegyzését elrendelő vagy a megtérítéséről rendelkező határozat kézhezvételét követő 15 napon belül benyújtott kérelemre, méltányosságból engedélyezheti, ha :

a) a köztemetés költségének maximum 6 havi részletben történő megfizetését, ha az eltemettetésre köteles személy

aa) egyedül élő és havi jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300 %-át nem éri el, vagy

ab) családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250 %-át nem éri el,

b) a köztemetési költség megtérítésének legfeljebb 50 %-kal történő csökkentését, ha az eltemettetésre köteles személy

ba) egyedül élő és havi jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250 %-át nem éri el, vagy

bb) családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át nem éri el,

c) a köztemetési költség megtérítésének elengedését, ha az eltemettetésre köteles személy

ca) egyedül élő és havi jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át nem éri el, vagy

cb) családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át nem éri el.

22. § (1) A megtérítési kötelezettség részleges, vagy teljes elengedésének feltétele, hogy az eltemettetésre köteles személy vagyontalannak minősüljön, és a hagyaték tiszta értéke ne haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének nyolcvanszorosát.

(2) A 21. § (2) bekezdésben rögzített szempontokat, a hagyatékból nem öröklő élettárs esetén figyelmen kívül kell hagyni.

7. Térítésmentes személyszállítási szolgáltatás

23. § (1) Pomáz Város Önkormányzata térítésmentes személyszállítási szolgáltatást biztosít. A szolgáltatást a Pomáz Városfejlesztési és Városüzemeltetési Kft. útján látja el.

(2) Az (1) bekezdésben megjelölt szolgáltatás igénybevételére az a pomázi lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező személy jogosult, aki

a) fogyatékkal élő,

b) 65. életévét betöltötte,

c) 7. életévét még nem töltötte be vagy

d) tanulói jogviszonnyal rendelkezik, továbbá

e) az a) -d) pontban megjelölt személyek kísérője.

(3) Az (1) bekezdés szerinti szolgáltatás igénybevételére való jogosultságot

a) a (2) bekezdés a) pontjában meghatározott személyek

aa) az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság vagy a Magyar Államkincstár által kiállított Hatósági Igazolvány és személyazonosságot igazoló okmány, vagy a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetségének érvényes arcképes igazolvánnyal,

ab) a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetségének érvényes arcképes igazolvánnyal,

ac) Az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság vagy a Magyar Államkincstár által kiállított Hatósági Igazolvány és személyazonosságot igazoló okmánnyal;

b) a (2) bekezdés b) pontjában meghatározott személyek személyi igazolvánnyal vagy bármely más személyi azonosításra alkalmas okmánnyal,

c) a (2) bekezdés c) pontjában meghatározott személyek igazolás nélkül,

d) a (2) bekezdés d) pontjában meghatározott személyek érvényes állandó vagy ideiglenes diákigazolvánnyal, vagy az az oktatási igazolványokról szóló 362/2011. (XII. 30.) kormányrendelet szerinti igazolással és

e) a lakcímet igazoló hatósági igazolvánnyal

igazolhatják.

(4) A (2) bekezdés e) pontjában megjelölt kísérő részére igazolás nem szükséges, a szolgáltatást kizárólag a kísérés idejére vehető igénybe.

24. § (1) A szolgáltatás igénybevételét megelőzően a gépjárművezető ellenőrizheti a szolgáltatás igénybevételéhez szükséges jogosultságot. Kérésre a szolgáltatást igénybe vevő a 23. § (3) bekezdésben meghatározott okiratot köteles a gépjárművezető részére felmutatni.

(2) Megtagadható a személyszállítási szolgáltatás attól a személytől, aki az igénybevételi jogosultságát igazoló 23. § (3) bekezdés szerinti okiratot felmutatni nem tudja, vagy annak ellenőrzésre való felmutatását megtagadja.

III. Fejezet

A személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatások

8. Eljárási szabályok

25. § (1) Pomáz Város Önkormányzata a 6. § (3)–(4) bekezdésben meghatározott szociális feladatok ellátására Szociális Szolgáltatási Központ elnevezéssel, integrált intézményt működtet.

(2) Az ellátások igénybevételét jogszabályban meghatározott, a Szociális Szolgáltatási Központ Intézményvezetőjénél benyújtandó kérelemmel lehet kezdeményezni.

(3) A kérelemhez a jogszabályban meghatározott mellékleteket kell csatolni, az ellátást nyújtó intézménynél rendszeresített kérelem nyomtatvány a csatolandó mellékletekről tájékoztatást tartalmaz.

(4) A kérelmet annak beérkezésétől számított 15 napon belül az intézményvezető bírálja el a rendelkezésére álló adatok és a jogszabályokban meghatározottak alapján, saját hatáskörben mérlegelve.

(5) Ha a kérelmező a kérelemét hiányosan nyújtotta be, az intézményvezető – határidő megjelölése mellett – hiánypótlásra hívja fel. A kérelem elbírálására nyitva álló 15 napos határidőbe a hiánypótlás időtartama nem számít bele.

26. § (1) Az intézményvezető az ellátás igénybevételének megkezdése előtt az ellátást igénylővel, illetve törvényes képviselőjével írásban megállapodást köt, amely a jogszabályban meghatározottakon túl tartalmazza:

a) az ellátás megszűnésére vonatkozó tájékoztatást,

b) a panasztétel lehetőségét, annak kivizsgálásának módját.

(2) A személyes gondoskodást nyújtó szociális alapellátás határozatlan időre szól, kivéve, ha az ellátást a kérelmező határozott időre kéri.

(3) Az e rendeletben biztosított szociális alapszolgáltatások és szakosított ellátások tekintetében benyújtott kérelmek elbírálásának főbb szempontjai:

a) az illetékesség és hatáskör vizsgálata,

b) rászorultság vizsgálata,

c) az ellátás, elhelyezés sürgőssége, krízis jellege,

d) speciális ellátási igények,

e) házi segítségnyújtás esetében gondozási szükséglet megállapítása,

f) az üres férőhelyek megléte.

(4) Az intézményvezető köteles külön eljárás nélkül ellátást nyújtani, legfeljebb 30 napra, ha az ellátást igénylő személy állapota vagy személyes körülményei az ellátás halaszthatatlan biztosítását teszik szükségessé. Az ellátás megkezdése mellett, haladéktalanul meg kell kezdeni az ellátásra vonatkozó igénylési és elbírálási eljárást.

(5) Az intézményvezető e rendeletben meghatározott szociális ellátások esetében külön eljárás keretében - jogszabályban meghatározottakon túl - soron kívüli ellátást biztosíthat az igénylő idős korára tekintettel.

27. § (1) Étkeztetés szociális szolgáltatás esetén szociálisan rászorultnak kell tekinteni azt a személyt, aki:

a) kora miatt: aki 65. életévét betöltötte,

b) egészségi állapota miatt: házi- vagy üzemorvosi igazolása alapján megromlott egészségügyi állapota miatt rászoruló személy,

c) fogyatékossága, pszichiátriai betegsége miatt: fogyatékosságát, pszichiátriai betegségét kórházi zárójelentéssel vagy szakorvosi véleménnyel igazolja,

d) szenvedélybetegsége miatt: szakorvos javaslata alapján szenvedélybetegsége miatt rászoruló személy, vagy

e) hajléktalansága miatt: akinek nincs fedél a feje felett vagy éjjeli menedékhely lakója és erről lakcímkártyával vagy a hajléktalan ellátást végző intézmény által kiállított igazolással rendelkezik.

(2) Nem jogosult az ellátásra az az (1) bekezdés e) pontja szerinti személy, akit a családja vagy más személy befogad, vagy aki önkényes lakásfoglaló.

28. § (1) A személyes gondoskodást nyújtó ellátást meg kell szüntetni a Szoctv. 100. § - 104. §-aiban foglalt esetekben.

(2) Meg kell szüntetni továbbá az ellátást:

a) ha az igénybe vevő pomázi lakóhelye vagy tartózkodási helye megszűnik,

b) az intézmény házirendjében meghatározott megszűntetési feltételek bekövetkezése esetén, vagy

c) az ellátott az ellátást egybefüggően 30 napon át bejelentés nélkül (igazolatlanul) nem veszi igénybe.

(3) Az ellátás a (2) bekezdésben meghatározott megszüntetési ok bekövetkezését vagy megállapítását követő napon szűnik meg.

9. Térítési díjak

29. § (1) Pomáz Városban a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokért - a családsegítés kivételével - térítési díjat kell fizetni.

(2) Az intézményi térítési díjak mértékét külön rendelet szabályozza.

(3) A személyes gondoskodást nyújtó ellátásokért fizetendő személyi térítési díj összegét az intézményvezető konkrét összegben határozza meg.

(4) A személyes gondoskodást nyújtó ellátásokért fizetendő személyi térítési díj összegét az intézményvezető egyéni mérlegelés alapján csökkentheti, illetve elengedheti, ha az ellátásban részesülő rendkívüli élethelyzetbe kerül és létfenntartása átmenetileg vagy tartósan veszélyeztetve van.

(5) Az intézményvezető az ellátott élethelyzetét félévente felülvizsgálja és dönt a rendkívüli élethelyzet fennállásáról vagy esetleges megszűnéséről. Döntéséről írásban tájékoztatja az ellátottat a felülvizsgálatot követő 15 napon belül.

10. Szociálpolitikai kerekasztal

30. § (1) Pomáz Város Önkormányzata az e rendeletben és a szolgáltatási koncepcióban meghatározott feladatok megvalósulásának és végrehajtásának folyamatos figyelemmel kísérése céljából szociálpolitikai kerekasztalt hoz létre.

(2) A Szociálpolitikai Kerekasztal tagjai:

a) Önkormányzat szociális területéért felelős szerve által delegált személy

b) Önkormányzat közbiztonságért felelős szerve által delegált személy,

c) Pomázi Nemzetiségi Önkormányzatok által delegált személyek,

d) Pomázi Hétszívirág Óvda-Bölcsőde Intézményvezetője,

e) Szociális Szolgáltatási Központ vezetője,

f) Váci Tankerületi központ igazgatója által delegált személy,

g) Pomázi Polgármesteri Hivatal szociális ügyekért felelős szervezeti egységének vezetője,

h) Pomázi Polgármesteri Hivatal gazdasági vezetője által delegált személy,

i) Magyar Máltai Szeretetszolgálat képviselője,

j) Szentendrei Rendőr-kapítányság vezetője által delegált személy,

k) Szentendrei Járási Hivatal vezetője által delegált személy.

(3) Tanácskozási joggal vehetnek részt a Polgármester által felkért, Pomáz Városban szociális területen működő civil szervezetek képviselői.

(4) A Szociálpolitikai Kerekasztal szükség szerint, de legalább évente egyszer ülést tart, melyet az Önkormányzat szociális területéért felelős szervének elnöke hív össze.

IV. Fejezet

Záró rendelkezések

31. § Hatályát veszti a települési támogatásokról és egyes szociális ellátásokról szóló Város Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2015 (II.11..) önkormányzati rendelete.

32. § Ez a rendelet 2022. június 1-jén lép hatályba.

33. § A rendelet 6. § (3) bekezdés e) pontja a működési engedély véglegessé válását követő hónap 1. napjától lép hatályba.