Szigetmonostor Község Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2004 (IX.14.) rendelete

a gyermekvédelem helyi szabályozásáról

Hatályos: 2008. 11. 24- 2013. 12. 31

Szigetmonostor Község Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2004 (IX.14.) rendelete

a gyermekvédelem helyi szabályozásáról

2008.11.24.

Szigetmonostor Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18. § (2) bekezdésében, 29. § (1)–(2) bekezdésében, 131. § (1) bekezdésében (továbbiakban: Gyvt.) kapott felhatalmazás alapján az önkormányzat által a gyermekek részére nyújtható pénzbeli és természetbeni ellátásokról, illetve az önkormányzat által biztosított, személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról az alábbi rendeletet alkotja:

1/A. § [A rendelet célja, hatálya, ellátási formák]

1. § A rendelet célja, hogy a Gyvt. által megállapított, a gyermekek védelmét szolgáló ellátási formák alkalmazásához – a helyi sajátosságokat figyelem bevéve – a feltételrendszert és eljárásokat szabályozza.

2. § (1) A rendelet hatálya kiterjed Szigetmonostor község közigazgatási területén lakóhellyel rendelkező magyar állampolgárságú, valamint állandó tartózkodásra jogosító személyi igazolvánnyal rendelkező bevándorolt, valamint a magyar hatóságok által menekültként elismert gyerekekre és fiatal felnőttekre, valamint szüleikre.

(2) A rendelet hatálya a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás tekintetében az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően kiterjed az Európai Szociális Kartát megerősítő országok állampolgárainak a külföldiek beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2001. évi XXXIX. törvény rendelkezései szerint jogszerűen a Magyarországon tartózkodó gyermekekre is.

(3) E rendeletet kell alkalmazni az (1) bekezdésben meghatározott személyeken kívül a község területén tartózkodó nem magyar állampolgárságú gyerekek esetében is, ha az ideiglenes hatályú elhelyezés vagy más ideiglenes intézkedés elmulasztása a gyermek veszélyeztetettségével vagy elháríthatatlan kárral járna.

3. § A gyermekek védelmét az önkormányzat pénzbeli, természetbeni, illetve személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátásokkal biztosítja az alábbiak szerint:

a) pénzbeli és természetbeni ellátások: rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény, rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, gyermekétkeztetési hozzájárulás adott nevelési évre való megállapítása, művészeti iskola térítési és tandíj kedvezménye,
b) személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások: gyermekjóléti szolgálat, gyermekek napközbeni ellátása érdekében, működtetett óvoda, általános iskolai napközi.
Pénzbeli és természetbeni ellátások
Rendszeres gyermekvédelmi támogatás

4. §

5. § (1) Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás adható annak a gyermeknek, fiatal felnőttnek, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének másfélszeresét, és a család időszakosan létfenntartási gondokkal küzd vagy létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került (pl. a gyermek tartósan beteg, elemi kár, beiskolázás, szülők munkanélkülivé válása).

(2) Fiatal felnőtt részére az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően csak abban az esetben állapítható meg rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, ha közép- vagy felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanul.

(3) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás összege egyszeri alkalommal nem haladhatja meg a(z) 15.000,- forintot.

(4) Egy naptári éven belül ugyanaz a gyermek legfeljebb 60.000,- forint erejéig részesíthető rendkívüli gyermekvédelmi támogatásban.

(5) Az a gyermek, akinek kiegészítő családi pótlékot állapítottak meg, egy naptári éven belül csal legfeljebb 60.000,- forint erejéig részesíthető rendkívüli gyermekvédelmi támogatásban.

(6) Sürgős szükség esetén, illetve ha a késedelem a gyermek életét, testi épségét veszélyezteti, jövedelemigazolástól, illetve az (4)–(5) bekezdésben foglaltaktól függetlenül is nyújtható rendkívüli gyermekvédelmi támogatás.

Tankönyvtámogatás

6. §

7. § (1) A rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény és a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás pénzbeli és természetbeni ellátás formájában is nyújtható.

(2) Természetbeni ellátások különösen: gyermekintézményi étkezési térítési díj valamint a művészeti iskola térítési és tandíja egészének vagy egy részének átvállalása.

(3) A rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény és a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás pénzbeli vagy természetbeni formájáról a döntéshozó az összes körülményt figyelembe véve határoz.

(4) A rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény és rendkívüli gyermekvédelmi támogatás elsősorban akkor állapítható meg természetbeni ellátás formájában, ha

a) a kérelem természetbeni támogatásra irányul;

b) a kérelem a gyermekek étkeztetési térítési díjának (díjhátralékának) támogatására irányul vagy c) az ügy összes körülményeire tekintettel feltételezhető, hogy a szülő (gondozó) a pénzbeli támogatást nem a gyermek nevelésére, gondozására fordítja.

A pénzbeli és természetbeni ellátások eljárási szabályai

8. § (1) Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni ellátások megállapítása iránti kérelmet szóban vagy írásban a Polgármesteri Hivatalnál terjesztheti elő a szülő vagy más törvényes képviselő.

(2)

(3)

(4)

9. § Az e rendelet szerinti pénzbeli és természetbeni ellátások megállapítására vonatkozó hatáskört (ideértve az ellátás megszüntetését is) a Képviselő-testület a Szociális Bizottságra ruházza át.

10. § (1)

(2) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás kifizetésének időpontjáról és módjáról az azt megállapító határozatban kell rendelkezni.

(3) Ha a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményt természetbeni ellátás formájában állapították meg, úgy a támogatás összegét az önkormányzat az illetékes intézménynek utalja át.
(4) Amennyiben a támogatás összege nem fedezi az étkezésért fizetendő díjat, a különbözetet a kötelezettnek kell megfizetnie. Ha a megállapított támogatás összege nagyobb, mint a fizetendő díj, a különbözet pénzben kerül kifizetésre az (1)–(2) bekezdésben foglaltak szerint. Ugyanígy kell eljárni akkor is, ha természetbeni támogatást valamilyen okból nem lehet biztosítani (pl. az étkeztetést biztosító gyermekintézmény zárva tartása, betegség stb.).
Személyes gondoskodást nyújtó ellátások

11. § Az önkormányzat a következő gyermekjóléti alapellátásokat biztosítja:

a) gyermekjóléti szolgálat,

b) gyermekek napközbeni ellátása keretében: óvoda, iskolai napközis foglalkozás.

Gyermekjóléti szolgálat

12. § (1) A gyermekjóléti szolgáltatást az önkormányzat Szentendre település önkormányzatával kötött társulási megállapodás alapján közösen foglalkoztatott családgondozóval biztosítja.

(2) A gyermekjóléti szolgáltatás térítésmentes. A szolgáltatást a szülő, más törvényes képviselő kérelmére, illetve a Gyvt. 17. § (1) bekezdésében felsoroltak, valamint a jegyző, a gyámhivatal vagy bármely állampolgár – gyermek veszélyeztetettségére utaló – jelzése alapján végzi. A kérelmet előterjeszteni, illetve jelzést megtenni közvetlenül a családgondozónál lehet.

(3) Az ellátás biztosítását a családgondozó intézkedése alapozza meg.

(4) A gyermekjóléti szolgálat feladatait a Gyvt. 39–40. §‑ai határozzák meg.

Óvodai ellátás, iskolai napközis foglalkozás

13. § Az óvodai ellátás, iskolai napközis foglalkozás igénybevételére a közoktatásról szóló – többszörösen módosított – 1993. évi LXXIX. tv. rendelkezései alapján történik.

Térítési díj

14. § (1) Az óvodai ellátás, illetve az iskolai napközis foglalkozás keretében biztosított ellátások közül az étkeztetésért kell térítési díjat fizetni.

(2) A gyermekek napközbeni ellátása keretében biztosított étkeztetések intézményi térítési díjának, valamint a művészeti iskola térítési és tandíjának mértékét külön rendelet tartalmazza.

(3) A külön rendeletben megállapított intézményi térítési díj alapján a személyi térítési díjat az intézmény vezetője állapítja meg, s erről az ellátás megkezdésekor, de legkésőbb az ellátás igénybevételétől számított 30 napon belül értesíti a kötelezettet.

(4) A Szociális Bizottság egyéni rászorultság alapján, az intézményvezető által megállapított személyi térítési díjat csökkentheti, ha térítési díj fizetésére kötelezett családjában az egy főre jutó havi jövedelem – egyedülálló esetében - nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át, családban élők esetében pedig az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 175%-át és a teljes összegű személyi térítési díj megfizetése a család létfenntartását veszélyeztetné.

(5) A szociális bizottság a személyi térítési díj megfizetése alól mentesítheti a kötelezettet (elengedheti a díjat), amennyiben a gyermekek napközbeni ellátásának igénybevételére védelembe vételi eljárás során kötelezték a szülőt vagy más törvényes képviselőt, s a (4) bekezdésben foglalt feltételek fennállnak.

(6) A (4) bekezdésben foglalt esetben a jövedelem számításánál irányadó időszak a havonta mérhető jövedelmeknél 3 hónap, egyéb jövedelmeknél 1 év. Az egy főre jutó jövedelem megállapításánál a Gyvt. 19. § (4) bekezdésében foglaltakat kell alkalmazni.

Záró rendelkezések

15. § (1) E rendelet kihirdetése napján lép hatályba, kihirdetéséről, a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel a jegyző gondoskodik.

Rendelkezéseit – amennyiben az a kérelmező számára előnyösebb – a folyamatban levő ügyekben is alkalmazni kell.
(2) E rendeletben nem szabályozott kérdésekben a Gyvt., továbbá a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások és gyermekvédelmi szakellátások térítési díjáról és az igénylésükkor felhasználható bizonyítékokról szóló 133/1997. (VII. 29.) Korm. rendeletben és a gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról szóló 149/1997. (IX. 10.) Korm. rendeletben foglaltakat kell alkalmazni.
(3) A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát vesztik a szociális ellátásokról szóló 5/2002.(IV.12.) Kt. sz. rendelet.
Kelt: Szigetmonostor, 2004. szeptember 14.

Szilágyi Lajos

Báthori Gábor

Polgármester

Jegyző