Göd Város Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2023. (VI. 29.) önkormányzati rendelete

a szociális ellátások helyi szabályairól szóló 29/2019. (XII. 13.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2023. 06. 30- 2023. 07. 01

Göd Város Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2023. (VI. 29.) önkormányzati rendelete

a szociális ellátások helyi szabályairól szóló 29/2019. (XII. 13.) önkormányzati rendelet módosításáról

2023.06.30.

Göd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10. § (1) bekezdésében, 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésében, 92. § (1) bekezdés a) pontjában és 132. § (4) bekezdés g) pontjában foglalt felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § A szociális ellátások helyi szabályairól szóló 29/2019. (XII. 13.) önkormányzati rendelet 4. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„4. § [Értelmező rendelkezések]

Ezen rendelet alkalmazásában

1. helyi szociális feladatokat ellátó szervek:

a) Göd Város Önkormányzat Képviselő-testülete (továbbiakban: Képviselő-testület)

b) Göd Város Önkormányzata Képviselő-testületének szociális és társadalmi segítségnyújtásért felelős tanácsnoka (továbbiakban: Tanácsnok)

c) Göd Város Önkormányzat Polgármestere (továbbiakban: Polgármester)

d) Göd Város Önkormányzatának Jegyzője (továbbiakban: Jegyző)

e) Göd Város Önkormányzata Alapszolgáltatási Központ (továbbiakban: Alapszolgáltatási Központ)

2. eljáró hatóság: az 1. pont a)-d) alpontjaiban felsorolt szervek

3. intézményvezető: az 1. pont e) alpontjában foglalt szerv vezetője

4. ellátás: ezen rendeletben foglalt pénzbeli, természetbeni támogatások, valamint személyes gondoskodást nyújtó ellátások

5. létfenntartást veszélyeztető élethelyzet: olyan kialakult időszakos, vagy tartós állapot, amelyben a rászoruló személy részére a mindennapi megélhetés nem biztosított és ezen állapot ellátás nélkül nem enyhíthető

6. rendkívüli élethelyzet: olyan létfenntartást veszélyeztető élethelyzet, amely hirtelen fellépő külső körülmény hatására alakult ki és ezáltal okozott a rászoruló személy részére a kirívóan nehéz állapotot

7. különös méltánylást érdemlő eset: olyan rendkívüli élethelyzet, amely a rászorulónak vagy közeli hozzátartozójának életét, testi épségét, létfenntartását közvetlenül veszélyezteti.

8. krízistámogatás: olyan azonnali támogatási forma, amelyet rendkívüli élethelyzetben biztosíthat a Polgármester, ha ennek hiánya a rászorulónak vagy közeli hozzátartozójának életét, testi épségét, létfenntartását közvetlenül veszélyezteti.”

2. § A szociális ellátások helyi szabályairól szóló 29/2019. (XII. 13.) önkormányzati rendelet 5. § (1)–(4) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(1) Ezen rendeletben meghatározott szociális hatósági jogköröket a 4. § 1 pont a)-d) alpontjaiban felsorolt eljáró hatóságok gyakorolják.

(2) A szociális ellátások iránt benyújtott kérelmekről, ezen rendeletben meghatározott eltérésekkel, a Polgármester a Képviselő-testület által átruházott hatáskörében dönt.

(3) A Polgármester az arra rászoruló kérelmező részére létfenntartást veszélyeztető élethelyzetben - a Tanácsnok javaslata alapján - ezen rendeletben foglaltak szerint, pénzbeli, vagy természetbeni rendkívüli támogatást nyújt.

(4) A Polgármester mérlegelési jogkörben hozott döntés alapján rendkívüli élethelyzet esetén, a Tanácsnok javaslatára krízistámogatást nyújthat legfeljebb a szociális vetítési alap összege harmincszorosának értékében az arra rászoruló kérelmező részére.”

3. § A szociális ellátások helyi szabályairól szóló 29/2019. (XII. 13.) önkormányzati rendelet 6. § (2) és (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(2) A támogatási kérelmeket első fokon a, illetőleg átruházott hatáskörei tekintetében a Polgármester, a Tanácsnok javaslatára bírálja el a jogszabályokban megjelölt csatolandó iratok alapján.

(3) A (2) bekezdésben foglalt eljáró hatóság elsőfokú határozata ellen benyújtott fellebbezést a Képviselő-testület - soron következő rendes ülésének zárt ülésén - bírálja el másodfokon.”

4. § A szociális ellátások helyi szabályairól szóló 29/2019. (XII. 13.) önkormányzati rendelet 9. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) Az eljáró hatóság a kérelmet elutasítja, amennyiben az ügyfél ugyanazon segély iránt adott be kérelmet, amelynek tárgyában már 90 napon belül támogatást nyújtott.”

5. § (1) A szociális ellátások helyi szabályairól szóló 29/2019. (XII. 13.) önkormányzati rendelet 16. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A kérelmet a Polgármester a létfenntartást veszélyeztető élethelyzet súlyossága szerint egyedi mérlegelés alapján vizsgálja és határoz benne.”

(2) A szociális ellátások helyi szabályairól szóló 29/2019. (XII. 13.) önkormányzati rendelet 16. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(7) Különös méltánylást érdemlő esetben a Polgármester a (3) bekezdésben foglalt jövedelemhatároktól, valamint az (5) bekezdésben foglalt támogatási alkalmaktól eltekinthet.”

6. § A szociális ellátások helyi szabályairól szóló 29/2019. (XII. 13.) önkormányzati rendelet 16/A. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A kérelmet a Polgármester a kérelmező által büntetőjogi felelőssége teljes tudatában tett nyilatkozatában foglaltak szerinti élethelyzet súlyossága alapján egyedi mérlegeléssel vizsgálja és határoz benne.”

7. § A szociális ellátások helyi szabályairól szóló 29/2019. (XII. 13.) önkormányzati rendelet 17. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A Polgármester, indokolt személyi körülmények esetén, bármely hatáskörébe tartozó pénzbeli ellátást természetbeni ellátásként nyújthat jogosult kérelmező részére.”

8. § (1) A szociális ellátások helyi szabályairól szóló 29/2019. (XII. 13.) önkormányzati rendelet 18. § (1)–(3) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(1) A Polgármester a 17. § (2) bekezdésével összhangban a megítélt rendkívüli támogatást, vagy annak egy részét élelmiszer- vagy higiéniai adománycsomag formájában nyújthatja.

(2) A Polgármester természetbeni hozzájárulásként - karácsonyi élelmiszercsomag formájában - élelmiszeradományt oszt. Az élelmiszer-adományokhoz szükséges fedezetet a Képviselő-testület minden tárgy évben a szociális előirányzatok között külön tervezi meg a költségvetésről szóló rendeletben.

(3) Karácsonyi élelmiszercsomag-adomány osztást a Polgármester minden tárgy év november hónapjában hirdeti meg. Az élelmiszeradomány osztás a (4) bekezdésben foglalt javaslat alapján történik. Az élelmiszercsomag-adományra való jogosultságot a Polgármester az alábbi feltételek alapján egyedi mérlegelés szerint állapítja meg:

a) 55 év feletti

b) 3 vagy több gyermeket nevelő

c) munkanélküli

d) gyermekét egyedül nevelő

e) hátrányos helyzetű gyermeket nevelő”

(2) A szociális ellátások helyi szabályairól szóló 29/2019. (XII. 13.) önkormányzati rendelet 18. § (5) és (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(5) Az adományosztás végrehajtása érdekében a Polgármester - ezen rendelet 2. sz. mellékletében foglalt formai és tartalmi követelmények mellett - határozattal adományosztási tervet készít, melyben meghatározza az adománycsomagok számát, beszerzési értékét, az adományra vonatkozó javaslatok benyújtásának feltételeit, az adományosztás végrehajtásának módját, időpontját, a csomagok átadásának-átvételének felelősségi rendszerét, a nyilvántartás vezetésének módját, valamint a pótigények benyújtására vonatkozó feltételeket.

(6) A Polgármester - az arra rászoruló létfenntartást veszélyeztető élethelyzetben lévő - kérelmező részére haladéktalanul adománycsomagot állapíthat meg, ha a támogatás késedelme veszélyeztetné a kérelmező, vagy közös háztartásban élő családtagjai élelmezését, egészségi állapotát. Az adománycsomag haladéktalan kiadásáról a Polgármester az Szt. 7. § (1) bekezdése alapján, valamint az Ákr. 106. § alapján ideiglenes intézkedésként gondoskodik.”

9. § (1) A szociális ellátások helyi szabályairól szóló 29/2019. (XII. 13.) önkormányzati rendelet 20. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) Az intézményvezető döntése ellen a 22. § (2) bekezdése alapján benyújtott kérelem esetén a Polgármester egyedileg mérlegeli a kérelmező összes jövedelmi, vagyoni, személyes körülményeit, különös tekintettel életkorára, egészségi és mentális állapotára. Ezen körülményekről az Alapszolgáltatási Központ környezettanulmányt készít.”

(2) A szociális ellátások helyi szabályairól szóló 29/2019. (XII. 13.) önkormányzati rendelet 20. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(5) A Polgármester különös méltánylást érdemlő esetben külön kérelemre vagy hivatalos tudomás esetén ezen §-ban foglalt jövedelemhatároktól, valamint a 26. §-ban foglalt feltételektől eltérhet.”

10. § A szociális ellátások helyi szabályairól szóló 29/2019. (XII. 13.) önkormányzati rendelet 22. § (2)–(4) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(2) Az intézmény vezetőjének döntése ellen az érintett személy az Szt-ben szabályozottak alapján a fenntartóhoz fordulhat. A fenntartó jogköreit - ezen fejezetben foglaltak tekintetében - átruházott hatáskörben a Tanácsnok javaslatai alapján a Polgármester gyakorolja. A Polgármester elsőfokú döntése ellen az érintett személy a Képviselő-testülethez fellebbezhet.

(3) Az ellátott az ellátás során keletkezett jog- vagy érdeksérelme ügyében az intézmény vezetőjénél írásban tehet panaszt. A panaszt az intézmény vezetője 15 napon belül köteles kivizsgálni, és annak eredményéről a kivizsgálást követően 8 napon belül írásban értesíteni az ellátottat. Amennyiben a vizsgálat eredményével az ellátott nem ért egyet, az értesítést követő 15 napon belül a Polgármesterhez fordulhat panaszával. A panasz kivizsgálását követően a Polgármester javaslattal él az intézményvezető felé. A javaslatot az intézmény vezetője köteles figyelembe venni. A panasz kivizsgálása során egyeztető tárgyalás tartásának bármikor helye van.

(4) Az intézmény vezetője évente egy alkalommal beszámol a Polgármester felé a szakmai program végrehajtásáról, valamint a Pénzügyi és Jogi Bizottság felé a gazdálkodás szabályszerűségéről és célszerűségéről. A beszámolók beadási határideje: minden tárgyévet követő év január 31.”

11. § (1) A szociális ellátások helyi szabályairól szóló 29/2019. (XII. 13.) önkormányzati rendelet 25. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A személyi térítési díj összegét az intézményvezető az 1. számú mellékletben foglaltak alapján ellátottanként állapítja meg. A mellékletben szociális rászorultság alapján meghatározott térítésidíj-kedvezményekről a Polgármester dönt.”

(2) A szociális ellátások helyi szabályairól szóló 29/2019. (XII. 13.) önkormányzati rendelet 25. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(5) Az intézményvezető rászorultsági alapon nyújtott díjkedvezményt a Polgármester által hozott határozat alapján állapítja meg.”

12. § A szociális ellátások helyi szabályairól szóló 29/2019. (XII. 13.) önkormányzati rendelet 31. § (2) bekezdés a) és b) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:

(A Kerekasztal tagjai:)

„a) a Tanácsnok
b) az alpolgármester”

13. § A szociális ellátások helyi szabályairól szóló 29/2019. (XII. 13.) önkormányzati rendelet 32. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A Fórum elnöke: a Tanácsnok”

14. § A szociális ellátások helyi szabályairól szóló 29/2019. (XII. 13.) önkormányzati rendelet 2. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.

15. § Hatályát veszti a szociális ellátások helyi szabályairól szóló 29/2019. (XII. 13.) önkormányzati rendelet 3. § (1) bekezdés a) pontja.

16. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

Kammerer Zoltán
polgármester

Tóth János
jegyző

1. melléklet a 15/2023. (VI. 29.) önkormányzati rendelethez

2. melléklet
Göd Város Önkormányzatának Polgármestere Göd Város Önkormányzatának 29/2019. (XII. 13.) sz. rendeletének 18. § (5) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján .............. évben karácsonyi adományként élelmiszercsomag-osztást hirdet, amelyhez az alábbi adományosztási tervet készíti: ADOMÁNYOSZTÁSI TERV

1. A csomagok megrendelése

A Polgármester felkéri a Polgármesteri Hivatal Hatósági Osztályától (továbbiakban: Hatósági Osztály) ............................. hogy ..................................-tól rendeljen meg karácsonyi élelmiszercsomagot az alábbi feltételek szerint.

Adománycsomagok száma: ......... db

Az adománycsomagok beszerzési értéke ne haladja meg a ............... Ft /csomag összeget

Fedezet: adománycsomagok önkormányzati egyszeri juttatás - Karácsonyi keret

Az élelmiszercsomagok tartalmát a melléklet tartalmazza.

2. A javaslatok benyújtásának feltételei:

a) a javaslattevők köre

Az élelmiszeradomány-csomag osztásra vonatkozó javaslatot Göd Város Önkormányzatának 29/2019. (XII. 13.) rendelete (továbbiakban: helyi rendelet) 16. § (3) bekezdésének a)-d) pontjában foglalt feltételek (továbbiakban: jogosultsági feltételek) alapján az alábbi létszámban tehetnek a (4) bekezdésben foglalt szervek és személyek:

fentiek szerint

- Alapszolgáltatási Központ: ............

- Göd Város Önkormányzat valamennyi képviselője képviselőnként ..........

személyre vonatkozóan tehet javaslatot.

Az egyházi és civil szervezetek képviselői - az Alapszolgáltatási Központ vezetőjével előzetesen egyeztetve- ........ személyre vonatkozóan tehetnek javaslatot az Alapszolgáltatási Központ felé, melynek határideje: ...................... Ezen adománycsomagok az Alapszolgáltatási Központ számára meghatározott maximális csomagszámon belül kerülnek kiosztásra.

A Polgármester az általa vezetett konzultáció keretén belül, gondoskodik annak koordinációjáról, hogy ugyanazon személyre vonatkozóan több javaslat ne érkezzen.

b) a javaslatok tartalmi és formai követelményei

A javaslattételt a fent megjelölt Alapszolgáltatási Központ vezetőjének illetőleg a képviselőknek (továbbiakban: javaslattevők), személyesen, írásban, listásan kell eljuttatni a Hatósági Osztály részére. Az átvétel tényét a lista másolatán a Hatósági Osztály ügyintézője aláírásával igazolja. A listán javaslattevőnek szerepeltetnie kell a javasolt személy nevét, személyi adatait, lakcímét. A javasolt személyek jogosultsági feltételeinek ellenőrzése a javaslattevő felelőssége. A javaslatok leadási határideje: képviselő javaslattevő esetében ................... Alapszolgáltatási Központ vezetője javaslattevő esetében: .................................. A vonatkozó határidő leteltét követően érkezett javaslatok csak a pótigények között szerepelhetnek. Pótigények között szerepelnek a megadott létszámot meghaladó személyekre tett javaslatok is.

3. Az adományokról való döntés

A Polgármester a határidőn belül beérkezett javaslatokról a helyi rendelet 18. § (3) bekezdésében foglaltak alapján egyedi mérlegelési jogkörben dönt. Előnyt élveznek azon javasolt személyek, akik a jogosultsági feltételek közül többnek is megfelelnek. A megítélt adományokról a Polgármester határozatot hoz, melyben az adományozottak névsorát (feltüntetve személyi adataikat és lakcímeiket) a javaslattevők szerint külön listákban szerepelteti.

4. Az adományok kiosztása

a) közreműködés az adományosztásban

A 3. pont szerint hozott döntés végrehajtásáról a Tanácsnok gondoskodik. Ennek keretében felkéri javaslattevőket, hogy az adományok kiosztásában működjenek közre és az általuk javasolt személyek részére juttassák el az adományokat rendeltetési helyeikre. Amennyiben valamelyik javaslattevő nem működik közre az adományok kiosztásában, az esetben a Tanácsnok a Polgármesteri Hivatal munkatársát, intézményvezetőt bízhat meg ezen javaslattevő javaslatában foglalt adománycsomagok rendeltetési helyére való szállításáról, illetőleg adományozott részére való átadásáról. A közreműködés hiányaként kell értelmezni azt, ha a javaslattevő a 3. pont szerint hozott döntést követő 15 napon belül az adománycsomagokat maradéktalanul nem veszi át.

b) felelősség az átadás-átvétel során

Javaslattevők - a Polgármester által hozott határozat alapján - kiállított listán (jegyzéken) szereplő személyek részére kihordásra váró adománycsomagokat a Polgármesteri Hivatal Hatósági Osztályán vehetik át. Az átvétel tényét a Hatósági Osztály ügyintézője előtt a javaslattevő aláírásával igazolja a 6. pont c) pontjában foglalt nyilvántartáson (jegyzéken). Ezt követően javaslattevő gondoskodik az adománycsomagnak rendeltetési helyre szállításáról és az adományozott részére való átadásáról. Az adománycsomagnak adományozott részére történő átadás tényét az adományozott az átvételi elismervényen aláírásával igazolja. Az aláírt átvételi elismervényeket javaslattevő köteles megőrizni és legkésőbb .....................-ig leadni a Hatósági Osztályon. Az átvételi elismervényekről javaslattevő jegyzéket készít, amely jegyzéken az elismervények leadásának tényét a Hatósági Osztály ügyintézője aláírásával igazolja Javaslattevő, az átvételt követően anyagi és jogi felelősséggel tartozik az adománycsomagok rendeltetési helyre szállításáért, valamint adományozott által történő átvetetéséért.

c) át nem vett adományok kezelése

Azon adománycsomagot, amelyek átvételét az adományozott megtagadta, javaslattevő haladéktalanul - de legkésőbb 3 napon belül - visszajuttatja a Hatósági Osztályra. Azon adománycsomagot, amelynek átadása egyéb ok miatt hiúsult meg (különös tekintettel az adományozott ismeretlen helyen való tartózkodására) javaslattevő 15 napig megőrzi és ezen idő alatt ismételten - legalább 2 alkalommal - megkísérli az átadást adományozott részére. Amennyiben az átadás megkísérlése sikertelennek bizonyul, javaslattevő a megőrzési idő lejártát követően az adománycsomagot haladéktalanul, - de legkésőbb 3 napon belül - visszajuttatja a Hatósági Osztályra. Az át nem vett adománycsomagok esetében javaslattevő a részére kiadott jegyzéken szerepelteti az adományozott nevét, személyi adatait lakcímét, az átadás megkísérlésének időpontját (dátum, óra, perc), az átadás meghiúsulásának okát (amennyiben a meghiúsulás oka nem az átvétel megtagadása, abban az esetben az átadás ismételt megkísérlésének további időpontjait). A jegyzéket az át nem vett adománycsomagokkal együtt leadja a Hatósági Osztályon. Az át nem vett csomagok a pótigények között kiosztható adománycsomagok számát növelik.

5. A pótigények

A Polgármester által megállapított összes kiosztható adománycsomag-számon felül pótigényként további javaslatok terjeszthetők elő, amennyiben az arra előirányzott szociális keret még nem merült ki. A pótigények benyújtására a 2. pontban rögzített szabályok alkalmazandók azzal, hogy javaslattevők legfeljebb 5 további személyre tehetnek javaslatot, valamint a pótigények végső beadási határideje ........................ Pótigények között szerepel az Szt. 7. §-ban foglalt döntés alapján kiosztható csomag, melynek végrehajtásáért a jegyző felelős.

A pótigényekre vonatkozó döntésre a 3. pontban foglalt általános szabályok az irányadók azzal, hogy a Polgármester a határozatban az adományozottak névsorát nem szerepelteti javaslattevőként külön listán. A pótigényekről hozott döntés végrehajtásáról a jegyző haladéktalanul gondoskodik, ennek keretén belül elszállíttatja az adománycsomagokat rendeltetési helyükre, valamint gondoskodik azok átadásáról adományozottak részére. A Polgármester ezen intézkedéseire a 4. pont b) és c) pontjában foglalt szabályok értelemszerűen alkalmazandóak. A pótigényekről hozott döntés végrehajtását követően esetlegesen megmaradt adománycsomagok a helyi rendelet 18. § (1) bekezdésében foglaltak szerint segélyként adott élelmiszerként adható ki.

6. Nyilvántartások vezetése

Az adományosztás során nyilvántartás készül

a) 2. pont b) pontja szerint beérkezett javaslatokról

b) a 3. pont szerinti döntésről

c) javaslattevők részére 4. pont b) pontja szerint átadott adománycsomagokról

d) az adományozottak részére átadott adománycsomagokról

e) a pótigényekre vonatkozó javaslatokról

f) a pótigényekre vonatkozó döntésről

g) a pótigények alapján átadott adománycsomagokról

h) a fennmaradó adománycsomagok jegyzékéről.

Javaslattevők vezetik a rájuk vonatkozó d) és e) pont szerinti nyilvántartásokat, amelyeket - lezárásukat követő napon, - a 4. pont b) illetőleg c) pontjában foglaltak szerint átadnak a Hatósági Osztály részére.

A jegyző külön vezeti a g) és h) pont szerinti nyilvántartást, amelyeket az. év utolsó munkanapján lezár.

A nyilvántartások (jegyzékek) formanyomtatványait a Hatósági Osztály bocsátja javaslattevők rendelkezésére.

7. Egyéb kiegészítő szabályok.

Ezen tervben nem szabályozott kérdésekre a helyi rendeletben, valamint Göd Város Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló rendeletében foglaltak az irányadók. A határidők számítására az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény az irányadó”