Nagymaros Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2018. (XII.1.) önkormányzati rendelete
a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról, az igénybevételük módjáról és az értük fizetendő térítési díjakról
Hatályos: 2024. 09. 01- 2024. 11. 17Nagymaros Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2018. (XII.1.) önkormányzati rendelete
a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról, az igénybevételük módjáról és az értük fizetendő térítési díjakról
Nagymaros Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Sztv.) 92. § (1) bekezdés a) pontjában és (2) bekezdésében, a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) 29. § (1), (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében, és Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. és 8a. pontjában megállapított feladatkörében a következőket rendeli el:
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. § A rendelet célja, hogy az Sztv. és a Gyvt., valamint a végrehajtásukra kiadott jogszabályok alapján a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátások formáit, azok igénybevételének módját, az ellátás megszűnésének és megszüntetésének eseteit, az ellátásokért fizetendő térítési díjakat, a jogosultak érdekvédelmét, a fenntartó feladatát és jogkörét, valamint a helyi szociálpolitikai kerekasztal működését a helyi sajátosságok figyelembevételével szabályozza.
2. § (1) A rendelet hatálya Nagymaros Város Önkormányzat által fenntartott szociális intézményekre terjed ki.
(2) A rendelet személyi hatálya az Sztv. 3. § (1)-(3) bekezdésében felsorolt, az Önkormányzat által fenntartott intézmény székhelye és telephelye szerinti önkormányzat illetékességi területén bejelentett lakóhellyel rendelkező személyekre terjed ki.
(3) A Gondozási Központ Idősek Otthonába és Klubjába történő elhelyezést az önkormányzat területén legalább 6 hónapja bejelentett lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen itt lakó személyek vehetik igénybe.
(4) A polgármester a (3) bekezdéstől kivételesen méltányosságból eltérhet abban az esetben, ha szabad férőhely van az intézményben és az ellátást igénylő a kérelem benyújtását megelőző legalább 3 hónapja bejelentett nagymarosi lakóhellyel rendelkezik és életvitelszerűen itt lakik.
(5) A rendelet hatálya az önkormányzat tagságával és gesztorságával létrehozott Dunakanyar Mikrotérségi Gyermekvédelmi- és Szociális alapellátási Társulás által fenntartott Mosoly Család- és Gyermekjóléti Szolgálat, Családi Bölcsőde intézmény feladatellátása tekintetében a társult önkormányzatok közigazgatási területére is kiterjed.
A SZEMÉLYES GONDOSKODÁS FORMÁI
3. § Nagymaros Város Önkormányzata a szociálisan rászorultak részére az alábbi szociális alapszolgáltatásokat és szakosított ellátásokat biztosítja:
a) Szociális alapszolgáltatás körében
aa) étkeztetés,
ab) házi segítségnyújtás,
ac) családsegítés,
ad) támogató szolgáltatás,
ae) közösségi ellátás: szenvedélybetegek részére nyújtott közösségi alapellátás,
af) nappali ellátás: idősek klubja.
b) Szakosított ellátás körében
ba) Ápolást-gondozást nyújtó intézmény: idősek otthona.
c) Gyermekjóléti alapellátások
ca) Gyermekjóléti szolgáltatás
cb) Gyermekek napközbeni ellátása.
SZOCIÁLIS ALAPSZOLGÁLTATÁS
1. Házi segítségnyújtás
4. § (1) A házi segítségnyújtás keretében az Sztv. 63. § (1) bekezdése alapján a 63. § (2) bekezdésében meghatározott ellátást kell biztosítani.
(2)1 Az Önkormányzat e feladatát a Szent Lőrinc Szociális Szolgáltatóval (Székhelye: 2626 Nagymaros, Dózsa György út 5.) kötött ellátási szerződés útján látja el.
2. Étkeztetés
5. § (1)2 Az étkeztetésre az Sztv. 62. § (1) bekezdését kell alkalmazni.
(1a)3 Étkeztetésre kora miatt rászorulónak a 65. életévét betöltött személyt kell tekinteni.
(1b)4 Étkeztetésre egészségi állapota miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki mozgásában korlátozott, krónikus, vagy akut megbetegedése miatt önmaga ellátásáról - részben vagy teljesen - gondoskodni nem tud.
(1c)5 Étkeztetésre fogyatékossága miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló törvény alapján fogyatékossági támogatásban részesül.
(1d)6 Pszichiátriai betegsége, illetve szenvedélybetegsége miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki fekvőbeteg-gyógyintézeti kezelést nem igényel, önmaga ellátására részben képes.
(1e)7 Hajléktalansága miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki bejelentett lakóhellyel nem rendelkezik, kivéve azt, akinek bejelentett lakóhelye a hajléktalan szállás.
(1f)8 Az étkeztetés megállapítható határozott és határozatlan időre.
(1g)9 A (2)-(4) bekezdés esetén az étkeztetés iránti kérelemhez csatolni kell a kérelmező háziorvosának, szakorvosának véleményét.
(2)10
(3)11
(4)12 Az étkeztetésért fizetendő térítési díjat és a megállapításánál alkalmazandó kedvezmény mértékét Szent Lőrinc Szociális Szolgáltató fenntartója határozza meg.
(5)13 Az Önkormányzat e feladatát a Szent Lőrinc Szociális Szolgáltatóval kötött ellátási szerződés alapján látja el.
3. Nappali ellátás
6. § (1) A nappali ellátás a saját otthonukban élő, tizennyolcadik életévüket betöltött, egészségi állapotuk vagy idős koruk miatt szociális és mentális támogatásra szoruló, önmaguk ellátására részben képes személyek részére biztosít lehetőséget a napközbeni tartózkodásra, társas kapcsolatokra, valamint az alapvető higiéniai szükségleteik kielégítésére, továbbá igény szerint megszervezi az ellátottak – ide nem értve az idős személyek – napközbeni étkeztetését.
(2)14 A nappali ellátást biztosító intézmény ellátási szerződés alapján a Szent Lőrinc Szociális Szolgáltató.
4. Családsegítés
7. § (1) A családsegítő szolgáltatásban nyújtott általános és speciális segítő szolgáltatás olyan személyes szociális szolgáltatás, amely a szociális munka eszközeinek és módszereinek felhasználásával hozzájárul az egyének, a családok, valamint a különböző közösségi csoportok jólétéhez és fejlődéséhez, továbbá a szociális környezetükhöz való alkalmazkodáshoz.
(2) A családsegítés feladatait az Sztv. 64. §-a alapján kell ellátni.
(3) Az ellátást a Mosoly Család- és Gyermekjóléti Szolgálat, Családi Bölcsőde intézmény biztosítja.
SZAKOSÍTOTT ELLÁTÁSOK
8. § (1)15 Az önkormányzat a Szent Lőrinc Szociális Szolgáltató útján látja el az étkeztetést, a házi segítségnyújtást, valamint a nappali ellátást.
(2)16 A Gondozási Központ gondoskodik a következő feladatok ellátásáról: idősek otthona működtetése
5. Ápolást-gondozást nyújtó intézmény:
Idősek Otthona
9. § Az Sztv. 67. §-ában meghatározott teljes körű ellátásról az Sztv. 68. §-a alapján ápolást-gondozást nyújtó intézményben, a Gondozási Központ Idősek Otthonában gondoskodik az önkormányzat.
GYERMEKJÓLÉTI ALAPELLÁTÁSOK
6. Gyermekjóléti szolgáltatás
10. § (1) (1) A gyermekjóléti szolgáltatás feladata a Gyvt. 39. §-ában foglaltakon felül különösen
a) az ellátásokról való folyamatos tájékoztatás,
b) a településen élő gyermekek szociális helyzetének, életkörülményeinek, veszélyeztetettségének, egyéb ellátások iránti szükségleteinek folyamatos figyelemmel kísérése és ezek alapján a települési gyermekvédelmi rendszer javítására, kiegészítésére vonatkozó javaslattétel az önkormányzat felé.
(2) A gyermekjóléti szolgáltatás Gyvt. 39-40. §-ban meghatározott feladatait az önkormányzat a Dunakanyar Mikrotérségi Gyermekvédelmi- és Szociális alapellátási Társulás által fenntartott Mosoly Család- és Gyermekjóléti Szolgálat, Családi Bölcsőde intézmény keretében látja el. Az intézmény működési területe a társult önkormányzatok közigazgatási területére kiterjed. Az intézmény feladatait székhelyén, valamint a társult önkormányzatok területén heti rendszerességgel tartott ügyfélfogadás során látja el.
7. Gyermekek napközbeni ellátása
11. § (1) A gyermekek napközbeni ellátásaként az önkormányzat bölcsődei ellátást nyújt a Dunakanyar Mikrotérségi Gyermekvédelmi- és Szociális alapellátási Társulás által fenntartott Mosoly Család- és Gyermekjóléti Szolgálat, Családi Bölcsőde intézmény keretében a Gyvt. 42-43. § alapján, a Gyvt. 44/A. § szerinti családi bölcsőde formában. Az intézmény ellátási területe a társult önkormányzatok közigazgatási területe.
(2) A családi bölcsőde 18 hónapos kortól látja el a gyerekeket, 3. életévük betöltéséig.
(3) A felvétel iránti kérelmet a gyermek szülőjének, törvényes képviselőjének az intézmény vezetőjéhez kell benyújtani az intézmény Felvételi szabályzata alapján. A családi bölcsőde a szolgáltatást a szülővel kötött ellátási szerződés alapján nyújtja. A bölcsődébe elsősorban a dolgozó szülők gyermekeit kell felvenni, a nem dolgozó szülő gyermekének felvételére kizárólag szabad férőhely esetén van lehetőség.
(4) A családi bölcsődében fizetendő gondozási díj és étkezési díj összegét a rendelet a 2. melléklete tartalmazza.
TÉRÍTÉSI DÍJ
8. A térítési díj megállapításának általános rendelkezései
12. § (1) A személyes gondoskodás formáinak igénybevételért a rendelet 1. és 2. számú mellékletben meghatározott intézményi térítési díjat kell fizetni.
(2) A térítési díj fizetésére kötelezettek az Sztv. 114. § (2) bekezdésében és a Gyvt. 146. § (2) bekezdésében meghatározott személyek.
ELLÁTÁSOK IGÉNYBEVÉTELÉRE ÉS MEGSZŰNÉSÉRE VONATKOZÓ SZABÁLYOK
9. Eljárási szabályok
13. §17 (1) A személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátások igénybevétele önkéntes, az ellátást igénylő, illetve törvényes képviselőjének kérelmére történik.
(2) Ha a gyermek védelme az ellátás önkéntes igénybevételével nem biztosított, a személyes gondoskodás kötelező igénybevételét kell elrendelni.
(3) A személyes gondoskodást nyújtó szociális alapellátásokra vonatkozó kérelmeket a Szent Lőrinc Szociális Szolgáltatóhoz kell benyújtani.
a) az intézmények vezetőihez, vagy
b) a Polgármesteri Hivatal szociális ügyintézőjéhez
kell benyújtani.
(4) Az egyéb szociális ellátás iránti kérelmeket, valamint a gyermekjóléti ellátások igénybevételére irányuló kérelmeket
(5) Szociális alap, valamint nappali ellátást nyújtó intézményi ellátás iránti kérelemről a Szent Lőrinc Szociális Szolgáltató dönt.
(6) Amennyiben az ellátást igénylő, illetve törvényes képviselője az intézményvezető döntését vitatja, az arról szóló értesítés kézhezvételétől számított 8 napon belül a fenntartóhoz fordulhat. A jogorvoslati kérelmet és az Sztv. 115. § (4) bekezdés szerinti kérelmet a Képviselő-testület bírálja el.
14. § (1) A szociális alapellátás és a tartós elhelyezés körében sürgős, azonnali ellátás, soron kívüli elhelyezés biztosítható abban az esetben, ha az ellátás hiánya a kérelmező életét, testi épségét veszélyezteti.
(2) Az intézményvezető az ellátás igénybevételének megkezdés előtt az ellátást igénylővel, illetve törvényes képviselőjével 94/C. §-a alapján az ott meghatározott tartalmú írásbeli megállapodást köt.
(3) Az intézményi jogviszonyban állók érdekképviseletére, a panaszok kivizsgálására az intézmények vezetői és az Érdekképviseleti Fórum is jogosult.
10. A személyes gondoskodást nyújtó ellátások megszűnésének és megszüntetésének
esetei
15. § (1) A személyes gondoskodást nyújtó ellátások megszűnésének eseteit az Sztv. 100. §-a és a Gyvt. 37/A. §-a határozza meg.
(2) A személyes gondoskodást nyújtó ellátások megszüntetésének esetei:
a) nagymarosi lakóhely vagy tartózkodási hely megszűnése,
b) az intézmény házirendjében meghatározott szabályok súlyos megsértése,
c) az ellátott az ellátást egybefüggően 30 napon át bejelentés nélkül (igazolatlanul) nem veszi igénybe.
11. Az intézmények jelentési és beszámolási kötelezettsége
16. § (1) A jegyző részére az intézmények vezetői minden hónap 10. napjáig kötelesek az előző havi gondozotti forgalomról, férőhely kihasználtságáról jelentést adni, különösen:
b) a bölcsődei férőhelyek kihasználtságáról,
c) az idősek otthonába elhelyezésre váró, gondozási szükséglettel rendelkező személyek aktuális létszámáról, férőhely kihasználtságáról.
(2)18 A Gondozási Központ, az Mosoly Család- és Gyermekjóléti Szolgálat, Családi Bölcsőde, a Szent Lőrinc Szociális Szolgáltató minden év május 31. napjáig köteles az előző évi működéséről beszámolót készíteni.
(3) A beszámolónak tartalmaznia kell különösen:
a) az ellátotti létszám alakulását szakfeladatonként,
b) a szolgáltatások iránt felmerülő igényeket,
c) az ellátási kötelezettség teljesítésének helyzetét,
d) a szolgáltatások működtetési, finanszírozási, fejlesztési feladatait, az esetleges együttműködés kereteit,
e) a közalkalmazottak létszámát munkakörönként,
f) szakmai munka teljes körű bemutatását,
g) az egyes ellátotti csoportok (idősek, fogyatékos személyek, hajléktalan személyek, pszichiátriai betegek, szenvedélybetegek) sajátosságaihoz kapcsolódóan a speciális ellátási formák, szolgáltatások biztosításának szükségességét.
12. Az ellátottak érdekképviselete
17. § (1) A tartós bentlakásos intézmény, a Gondozási Központ Idősek Otthona az Sztv. 99. § -ában biztosított jogok gyakorlására érdekképviseleti fórumot működtet.
(2) Az érdekképviseleti fórum megalakításának, tevékenységének szabályait az intézmény házirendjében kell meghatározni, melyet a Képviselő-testület hagy jóvá.
13. Helyi szociálpolitikai kerekasztal
18. § (1) A Képviselő-testület helyi szociálpolitikai kerekasztalt hoz létre a szolgáltatástervezési koncepcióban meghatározott feladatok megvalósulásának végrehajtása, folyamatos figyelemmel kísérése érdekében.
(2) A helyi szociálpolitikai kerekasztal tagjai:
a) az önkormányzat részéről:
aa) polgármestere (elnök),
ab)19 a Pénzügyi és Városfejlesztési Bizottság elnöke (alelnök),
b) a Polgármesteri Hivatal részéről az szociális ügyintéző (titkár),
c) az önkormányzat által fenntartott szociális és gyermekvédelmi intézmények részéről az intézményvezetők,
d) a civil szervezetek részéről:
da) az Nagymarosi Gyermekekért Alapítvány képviselője,
db) az Nagymarosi Iskoláért Alapítvány képviselője,
dc) a Nagycsaládosok Nagymarosi Egyesületének képviselője,
dd) a Nagymarosi Támogató és Otthonápolási Szolgálat képviselője.
(3) A helyi szociálpolitikai kerekasztal szükség szerint, de évente legalább 1 alkalommal ülésezik.
(4) A szociálpolitikai kerekasztal belső ügyrendjét maga határozza meg.
14. Záró rendelkezések
19. § (1) Ez a rendelet 2018. december 1. napján lép hatályba.
(2) Hatályát veszti a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról, az igénybevételük módjáról és az értük fizetendő térítési díjakról szóló 13/2004. (V. 25.) önkormányzati rendelet.
A 4. § (2) bekezdése a Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2023. (XI. 6.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
Az 5. § (1) bekezdése a Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2023. (XI. 6.) önkormányzati rendelete 2. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
Az 5. § (1a) bekezdését a Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2023. (XI. 6.) önkormányzati rendelete 2. § (2) bekezdése iktatta be.
Az 5. § (1b) bekezdését a Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2023. (XI. 6.) önkormányzati rendelete 2. § (2) bekezdése iktatta be.
Az 5. § (1c) bekezdését a Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2023. (XI. 6.) önkormányzati rendelete 2. § (2) bekezdése iktatta be.
Az 5. § (1d) bekezdését a Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2023. (XI. 6.) önkormányzati rendelete 2. § (2) bekezdése iktatta be.
Az 5. § (1e) bekezdését a Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2023. (XI. 6.) önkormányzati rendelete 2. § (2) bekezdése iktatta be.
Az 5. § (1f) bekezdését a Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2023. (XI. 6.) önkormányzati rendelete 2. § (2) bekezdése iktatta be.
Az 5. § (1g) bekezdését a Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2023. (XI. 6.) önkormányzati rendelete 2. § (2) bekezdése iktatta be.
Az 5. § (2) bekezdését a Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2023. (XI. 6.) önkormányzati rendelete 9. §-a hatályon kívül helyezte.
Az 5. § (3) bekezdését a Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2023. (XI. 6.) önkormányzati rendelete 9. §-a hatályon kívül helyezte.
Az 5. § (4) bekezdése a Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2023. (XI. 6.) önkormányzati rendelete 2. § (3) bekezdésével megállapított szöveg.
Az 5. § (5) bekezdését a Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2023. (XI. 6.) önkormányzati rendelete 2. § (4) bekezdése iktatta be.
A 6. § (2) bekezdése a Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2023. (XI. 6.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.
A 8. § (1) bekezdése a Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2023. (XI. 6.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.
A 8. § (2) bekezdése a Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2023. (XI. 6.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.
A 13. § a Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2023. (XI. 6.) önkormányzati rendelete 5. §-ával megállapított szöveg.
A 16. § (2) bekezdése a Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2023. (XI. 6.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg.
A 18. § (2) bekezdés a) pont ab) alpontja a Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2023. (XI. 6.) önkormányzati rendelete 7. §-ával megállapított szöveg.
Az 1. melléklet a Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2022. (VII. 28.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdés - 1. mellékletével megállapított szöveg. Az 1. melléklet a Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2023. (III. 1.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg. Az 1. melléklet a Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2023. (XI. 6.) önkormányzati rendelete 8. §-ával megállapított szöveg.
A 2. melléklet a Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2022. (VII. 28.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdés - 2. mellékletével megállapított szöveg. A 2. melléklet a Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2024. (VII. 26.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.