Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2025. (II. 25.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről
Hatályos: 2025. 02. 26Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2025. (II. 25.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről
[1] A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (2) bekezdés alapján a helyi önkormányzat gazdálkodásának alapja az éves költségvetése, melyből finanszírozza és látja el törvényben meghatározott kötelező és önként vállalt feladatait.
[2] Nagymaros Város Önkormányzatának éves költségvetése a települési szolgáltatások működtetését és a településfejlesztési célok megvalósítását egyaránt lehetővé tevő, kiegyensúlyozott gazdálkodás elve szerint került összeállításra.
[3] Nagymaros Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében, a Magyarország 2025. évi központi költségvetéséről szóló 2024. évi XC. törvény 64. § (5) bekezdésében és a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 234. § (3) és (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény, az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Kormányrendelet, a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény, a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény, valamint Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény előírásaira figyelemmel, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (1) bekezdés a) pontjában, valamint az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 7/2024 (X.9) önkormányzati rendelete 3. melléklet 1. (2) bekezdésében biztosított véleményezési jogkörében eljáró Nagymaros Város Önkormányzatának Képviselő-testületének Gazdasági Bizottsága véleményének kikérésével az Önkormányzat 2025. évi költségvetéséről a következőket rendeli el:
1. A rendelet hatálya
1. § A rendelet hatálya Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testületére és szerveire, Nagymaros Város Önkormányzata irányítása alá tartozó költségvetési szerveire, valamint a támogatásban részesített magánszemélyekre, jogi személyekre, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetekre terjed ki.
2. A költségvetés bevételei és kiadásai
2. § (1) Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testülete a 2025. évi költségvetését
a) 1 668 530 568 Ft költségvetési bevétellel,
b) 1 668 530 568 Ft költségvetési kiadással,
c) 0 Ft költségvetési egyenleggel,
d) 0 Ft - ebből működési (hiány,többlet)
e) 0 Ft - felhalmozási (hiány,többlet)
állapítja meg.
(2) A kiadási főösszegen belül a kiemelt előirányzatokat
a) 1 460 847 639 Ft működési költségvetés kiadásai;
aa) 672 205 842 Ft személyi juttatások kiadásai;
ab) 84 719 570 Ft munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó kiadásai;
ac) 543 944 688 Ft dologi kiadások;
ad) 8 000 000 Ft ellátottak pénzbeli juttatásai;
ae) 48 753 479 Ft egyéb működési célú kiadások;
b) 168 647 518 Ft felhalmozási költségvetés kiadásai;
ba) 134 080 399 Ft beruházások;
bb) 34 567 119 Ft felújítások;
bc) 0 Ft egyéb felhalmozási kiadások;
c) 103 224 060 Ft tartalék;
d) 39 035 411 Ft finanszírozási kiadások;
jogcímenkénti megoszlásban állapítja meg.
(3) Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testülete az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvényben foglaltak figyelembevételéve a költségvetési címrendjét az 1. melléklet szerint határozza meg.
(4) Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testülete a költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat, valamint a kötelező feladatok, önként vállalt feladatok és államigazgatási feladatok bontásban a 2. melléklet alapján határozza meg.
(5) Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testülete a működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 3. melléklet és a 4. melléklet határozza meg.
(6) A működési hiány belső finanszírozásának érdekében a képviselő-testület az előző év(ek) költségvetési maradványának felhasználását rendeli el.
(7) A felhalmozási hiány finanszírozása érdekében a képviselő-testület az előző év(ek) költségvetési maradvány felhasználását, valamint a saját bevételek működési kiadások finanszírozásán felüli rész felhasználását rendeli el. A felhalmozási hiány fejlesztési hitelből történő külső finanszírozásához 10.000.000.- Ft összeget meghaladó esetben a Kormány engedélye szükséges.
(8) Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testülete a köztisztviselői illetményalapot 52.600 Ft mértékben állapítja meg.
(9) A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 234. § (3) bekezdés b) pontja és a 234.§ (4) bekezdése alapján a felsőfokú végzettségű köztisztviselők esetében 30%-os, a középfokú köztisztviselők esetépben 20%-os illetménykiegészítést határoz meg a Nagymarosi Polgármesteri Hivatalban dolgozó köztisztviselő részére.
(10) A képviselő testület a köztisztviselők béren kívüli juttatás (cafetéria) kerete a 2025.évi illetményalap ötszörösében, azaz bruttó 263.000.-/ Ft/ év összegben állapítja meg.
(11) A közalkalmazottak és egyéb jogviszonyban álló munkavállalói részére nettó 120.000.- Ft/év béren kívüli juttatást biztosít. A részmunkaidős munkavállalót a juttatás munkavégzés idejének arányában, illetve amennyiben a jogviszony év közben megszűnik időarányosan illeti meg.
(12) Az Önkormányzat szociális rendeletében alkotott, helyben szokásos köztemetési költséget 2024.évben 300.000.- Ft összegben állapítja meg.
3. A költségvetés részletezése
3. § (1) Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testülete az adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit az 5. melléklet szerint határozza meg.
(2) Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 29/A. §-ában szabályozott középtávú tervezés részeként az önkormányzat és intézményei 2025. évi költségvetésének tervezéséhez Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény, valamint az adósságot keletkeztető ügyletekhez történő hozzájárulás részletes szabályairól szóló 353/2011. (XII.30.) Korm. rendelet szabályozására figyelemmel a saját bevételeit, valamint az adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségeinek a költségvetési évet követő három évre várható összegéről a költségvetési pénzügyi kitekintő adatokat a rendelet 6. melléklet szerinti tartalommal határozza meg.
(3) Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testülete 2025. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljait a 7. melléklet szerint határozza meg.
(4) Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testülete a beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 8. melléklet szerint határozza meg.
(5) Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testülete a felújítások kiadásait felújításonként a 9. melléklet szerint határozza meg.
(6) Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testülete az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket, valamint az önkormányzaton kívül megvalósuló projektekhez való hozzájárulást a 10. melléklet szerint hagyja jóvá.
(7) Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testülete az Önkormányzat bevételeit és kiadásait, kötelező feladatok, önként vállalt feladatok és államigazgatási feladatok bontásban a 12. melléklet szerint határozza meg.
(8) Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testülete az Önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szerveinek bevételeit és kiadásait, kötelező feladatok, önként vállalt feladatok és államigazgatási feladatok bontásban a Hivatal 13., Óvoda 14., Gondozási Központ 15., Művelődési Ház 16. melléklet szerint határozza meg.
(9) Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testülete a kiadások között 103 224 060 Ft tartalékot, melyből 83 224 060 Forint beruházási, felújtási céltartalékot állapít meg. A tartalékot a Képviselő-testület engedélyével lehet felhasználni, átcsoportosítani.
(10) Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testülete az Önkormányzat és az irányítása alá tartozó költségvetési szervek tárgyévi és az előző három év mérlegét a 17. melléklet szerint határozza meg.
(11) Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testülete az Önkormányzat többéves kihatással járó döntéseit számszerűsítése évenkénti bontásban és összesítve célok szerint a 18. melléklet szerint határozza meg.
(12) Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testülete az Önkormányzat által adott közvetett támogatások tervezését a 19. melléklet szerint határozza meg.
(13) Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testülete az Önkormányzat előirányzat felhasználási tervét a 20. melléklet szerint határozza meg.
(14) Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testülete az Önkormányzat bevételi kormányzati funkciók szerinti jogcímeit a 21. melléklet szerint határozza meg.
(15) Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testülete az Önkormányzat kiadási kormányzati funkciók szerinti jogcímeit a 22. melléklet szerint határozza meg.
(16) Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testülete az Önkormányzat céljelleggel tervezett támogatásait a 23. melléklet szerint határozza meg.
(17) Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testülete az Önkormányzat a költségvetési évet követő három év tervezett bevételeit és kiadásait a 24. melléklet szerint határozza meg.
(18) Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testülete az Önkormányzat és az irányítása alá tartozó költségvetési szervek engedélyezett létszámait a 25. melléklet szerint határozza meg.
4. A költségvetés végrehajtásának szabályai
4. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
(3) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.
(4) A költségvetési szerveknél a jutalmazásra fordítható és kifizethető összeg nem haladhatja meg a rendszeres személyi juttatások előirányzatának 120 %-át. Ennek fedezetére a személyi juttatások évközi megtakarítása és a személyi juttatások előirányzatának növelésére fordítható forrás szolgálhat.
(5) Amennyiben a költségvetési szerv harminc napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadásai előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, az irányító szerv a költségvetési szervhez önkormányzati biztost jelöl ki.
(6) A költségvetési szerv vezetője e rendelet 11. melléklet szerinti adatlapon köteles a tartozásállományról adatot szolgáltatni. A költségvetési szerv az általa lejárt esedékességű elismert tartozásállomány tekintetében – nemleges adat esetén is – havonta a tárgyhó 25-i állapotnak megfelelően a tárgyhónapot követő hó 5-ig az önkormányzat jegyzője részére köteles adatszolgáltatást teljesíteni.
(7) Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.
(8) Hitel, kölcsön felvétele és törlesztése értékhatár nélkül a képviselő testület hatásköre.
(9) A szabad pénzeszközök betétként való elhelyezésére és annak visszavonására a Polgármester jogosult. A betét elhelyezéséről és visszavonásáról a soron következő testületi ülésen a polgármester beszámolni köteles.
(10) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület gyakorolja.
(11) A Polgármester a Képviselő-testület előzetes jóváhagyása nélkül, az Alpolgármester és a Gazdasági Bizottság Elnökének ellenjegyzésével vállalhat esetenként 2.000.000.- Forintig pénzügyi kötelezettséget a költségvetésben szereplő feladatokra, melyről a Képviselő-testületet utólagosan a döntését követő testületi ülésen tájékoztatnia kell.
(12) A Polgármester saját hatáskörben jogosult a jegyző ellenjegyzése mellett a költségvetés egyes előirányzatait érintő átmeneti intézkedéseket tenni, az állampolgárok élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető elemi csapás, egyéb katasztrófa-, valamint egészségügyi járványhelyzet, illetőleg annak elhárítása érdekében szükségessé váló halaszthatatlan kötelezettségek teljesítésére, a nagymarosi lakóhellyel rendelkező, életvitelszerűen itt tartózkodó állampolgárok esetében. A megtett intézkedésekről a Polgármester a soron következő testületi ülésen beszámolni köteles.
(13) Az Önkormányzat költségvetéséből a Polgármester évente 2.000.000.- Ft-ig szabadon rendelkezhet, kiadást engedélyezhet. A vállalt kötelezettségekről a Képviselő-testület részére a következő ülésen köteles tájékoztatást adni.
(14) Az Önkormányzat költségvetéséből az Alpolgármester évente 500.000.- Ft-ig szabadon rendelkezhet, kiadást engedélyezhet. A vállalt kötelezettségekről a Képviselő-testület részére a következő ülésen köteles tájékoztatást adni.
5. Az előirányzatok módosítása
5. § (1) Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a (2) bekezdésben foglalt kivétellel a Képviselő-testület dönt.
(2) Az átcsoportosításról, kötelezettség vállalásokról a polgármester negyedévente köteles beszámolni, a költségvetés módosítására egyidejűleg javaslatot tenni. Az átruházott hatáskörű előirányzat-módosítási jogkör 2025. december 31-ig gyakorolható.
(3) A költségvetési szerv a rovatok között átcsoportosítást hajthat végre.
(4) A képviselő-testület a költségvetési rendelet (2) bekezdés szerinti előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként - az első negyedév kivételével - negyedévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.
(5) A költségvetési szerv alaptevékenysége körében szellemi tevékenység szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére szolgáló kiadási előirányzat csak a személyi juttatások terhére növelhető. A szakmai szolgáltatások kiadásaiból átcsoportosítani a célfeladat sorra megengedett, amennyiben saját munkavállaló is el tudja látni az adott tevékenységet.
(6) Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.
6. A gazdálkodás szabályai
6. § (1) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.
(2) A költségvetési szervek az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal a munkamegosztási megállapodás(ok)ban foglaltaknak megfelelően rendelkezik.
(3) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembevételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért, a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.
(4) A kiadások készpénzben történő teljesítésére a következő esetekben kerülhet sor, figyelemmel a költségvetési szervek pénzkezelési szabályzatában meghatározott összeghatárra és a készpénzkímélő fizetési módok előnyben részesítésének követelményére:
a) készlet, kis értékű tárgyi eszköz beszerzése,
b) kiküldetési kiadások,
c) reprezentációs jellegű kiadások,
d) kisösszegű szolgáltatási kiadások,
e) társadalom- és szociálpolitikai juttatások, ellátottak pénzbeli juttatásai,
f) közfoglalkoztatottak juttatásai,
g) pályázati kiadások során felmerülő banki átutalással nem teljesíthető kiadások, vagy
h) elszámolásra kiadott előlegek,
i) készlet- és tárgyi eszköz beszerzések,
j) szolgáltatások ellenértéke,
k) kiküldetési kiadások,
l) reprezentációs kiadások,
m) magánszemélytől vásárlás kifizetése,
n) szociális juttatások, települési támogatások kifizetése,
o) állományba tartozók személyi kifizetései,
p) állományba nem tartozók személyi kifizetései,
q) országgyűlési, helyi, európai parlamenti választások, népszavazások kiadásai,
r) közfoglalkoztatottak személyi juttatásai,
s) társadalmi szervezetek támogatása.
t) A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése.
7. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.
(2) Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról külső vállalkozó útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.
7. Záró rendelkezések
8. § E rendelet rendelkezéseit 2025. január 1. napjától kell alkalmazni.
9. § Ez a rendelet 2025. február 26-án lép hatályba, és 2030. december 31-én hatályát veszti.