Dunakeszi Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2024. (VII. 26.) önkormányzati rendelete

a Dunakeszi Város Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2007. (IV.02.) rendelete a távhőszolgáltató és a felhasználó közötti jogviszony részletes szabályairól, valamint a hatósági áralkalmazás és a díjfizetés feltételeiről módosításáról

Hatályos: 2024. 07. 27- 2024. 07. 27

Dunakeszi Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2024. (VII. 26.) önkormányzati rendelete

a Dunakeszi Város Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2007. (IV.02.) rendelete a távhőszolgáltató és a felhasználó közötti jogviszony részletes szabályairól, valamint a hatósági áralkalmazás és a díjfizetés feltételeiről módosításáról

Hatályos: 2024. 07. 27- 2024. 07. 27

A távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII. törvény (a továbbiakban: Tszt.) és annak végrehajtására kiadott 157/2005. (VIII. 15.) Korm. rendelet, valamint az árak megállapításáról szóló 1990. évi LXXXVII. törvény (a továbbiakban: Ártv.) felhatalmazása alapján Dunakeszi Város Önkormányzata a város közigazgatási területére vonatkozóan a távhőszolgáltató és a felhasználó közötti jogviszony részletes szabályairól, a hatósági áralkalmazás és a díjfizetés feltételeiről a következők szerint rendelkezik:

1. § (1) A távhőszolgáltató és a felhasználó közötti jogviszony részletes szabályairól, valamint a hatósági áralkalmazás és a díjfizetés feltételeiről szóló 7/2007. (IV. 2.) önkormányzati rendelet 2. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) Az (1) bekezdés szerinti felhasználók és díjfizetők közül alapdíj és hődíj fizetésére köteles:

a) A lakóépület és a vegyes célra használt épület tulajdonosa, bérlője, a távhőszolgáltatással ellátott épület lakásai, valamint a közös használatban levő helyiségek és területek vonatkozásában.

b) A lakók állandó bejelentett lakásául szolgáló, nem nyereségorientált szociális jellegű, távhőszolgáltatással ellátott intézmény üzemeltetője.

c) A Tszt. 3. § b)pontja szerinti díjfizető és g) pontja szerinti felhasználó alapdíj és hődíj fizetésére köteles.”

(2) A távhőszolgáltató és a felhasználó közötti jogviszony részletes szabályairól, valamint a hatósági áralkalmazás és a díjfizetés feltételeiről szóló 7/2007. (IV. 2.) önkormányzati rendelet 2. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) A Távhőszolgáltató tulajdonában lévő, továbbá az Önkormányzat tulajdonában és a Távhőszolgáltató vagyonkezelésében lévő szolgáltatói berendezések üzemeltetése és karbantartása a Távhőszolgáltató feladata. A felhasználónak a saját tulajdonában lévő felhasználói berendezéseket kell olyan állapotban tartania, hogy azok a felhasználó igénye szerinti hő fogadására alkalmasak legyenek. E rendelkezés alkalmazásában:

a) szolgáltatói berendezés a hőtermelő létesítmény, a szolgáltatói hőközpont, a távhővezeték - tartozékaival együtt - a csatlakozási pontig, valamint az elszámolás alapjául szolgáló mérőeszközök a felhasználó által beszerzett és tulajdonát képező mérőeszközök kivételével.

b) felhasználói berendezés a távhővezetéknek a csatlakozási pont utáni szakasza, a felhasználói vezetékhálózat, a felhasználó berendezés, valamint a felhasználó tulajdonát képező, egyéni mérőeszközök. (Egyéni hőmennyiségmérők, költségmegosztók.)”

2. § (1) A távhőszolgáltató és a felhasználó közötti jogviszony részletes szabályairól, valamint a hatósági áralkalmazás és a díjfizetés feltételeiről szóló 7/2007. (IV. 2.) önkormányzati rendelet 3. § (1)–(4) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(1) A távhőszolgáltatót a lakossági felhasználóval általános közszolgáltatási szerződéskötési kötelezettség terheli. Az általános közszolgáltatási szerződés létrejöhet a távhő hőközponti (hőfogadó állomási) vagy épületrészenkénti mérés szerinti szolgáltatására.

(2) Az általános közszolgáltatási szerződés alapján a távhőszolgáltató kötelezettsége, hogy a fűtési időszak kezdő napjától a fűtési időszak záró napjáig (fűtési időszak a távhőszolgáltató üzletszabályzatában meghatározott időszak.) folyamatos, biztonságos és meghatározott mértékű távhőszolgáltatást nyújtson a lakossági felhasználó részére.

(3) Az általános közszolgáltatási szerződés alapján a lakossági felhasználó és a díjfizető kötelezettsége a távhőszolgáltatás díjainak rendszeres megfizetése.

(4) Az egyéb felhasználó és a távhőszolgáltató a polgári jog szabályai szerint egyedi közszolgáltatási szerződést köt a távhő folyamatos és biztonságos szolgáltatására, illetőleg ellenértékének megfizetésére.”

(2) A távhőszolgáltató és a felhasználó közötti jogviszony részletes szabályairól, valamint a hatósági áralkalmazás és a díjfizetés feltételeiről szóló 7/2007. (IV. 2.) önkormányzati rendelet 3. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki:

„(5) Az egyedi közszolgáltatási szerződés 6 hónapi felmondási idővel mondható fel. A Tszt. 38. § (2) bekezdésében felsorolt feltételek az egyedi közszolgáltatási szerződés felmondására is irányadóak.

3. § A távhőszolgáltató és a felhasználó közötti jogviszony részletes szabályairól, valamint a hatósági áralkalmazás és a díjfizetés feltételeiről szóló 7/2007. (IV. 2.) önkormányzati rendelet 4. § (1) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A Távhőszolgáltató)

„a) a felhasználói hőközpontban a szolgáltatott távhő mennyiségét mérni, és a mérés szerint elszámolni köteles. Az elszámolásra szolgáló mérő a távhőszolgáltató tulajdona.”

4. § A távhőszolgáltató és a felhasználó közötti jogviszony részletes szabályairól, valamint a hatósági áralkalmazás és a díjfizetés feltételeiről szóló 7/2007. (IV. 2.) önkormányzati rendelet 5. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„5. § (1) A távhőszolgáltatási díj alapdíjból és hődíjból tevődik össze. A használati melegvíz hődíja csak a felmelegítéshez használt hő díját tartalmazza, felmelegítésre kerülő hálózati hidegvíz és csatornahasználat díját nem.

(2) Az alapdíj éves díj, amelyet a felhasználónak a vele kötött szerződésben meghatározott légtérfogat után kell fizetnie. Az alapdíj a lakossági és az egyéb felhasználók távhővel ellátott épületeiben:

a) külön a használati melegvízre vonatkozóan,

b) külön fűtésre vonatkozóan,

c) továbbá összevontan a fűtésre és használati melegvíz felhasználásra vonatkozóan kifejezve, együttesen kerül felszámításra.

(3) Az együttes alapdíj alkalmazása szempontjából az épületen belül az egyes helyiségek fűtési és melegvíz ellátása tekintetében a helyiségek között különbség nem tehető.

(4) Az alapdíj képzésének összetevői:

a) a távhőszolgáltató saját hőtermelő létesítményének tüzelőanyag nélküli, üzemeltetési és karbantartási költségei, az üzemeltetési költségekben a személyi jellegű költségek is benne foglaltatnak

b) a távhőszolgáltató eszközeinek (pl. távhő-vezetékének és tartozékainak) az általa üzemeltetett hőközpontoknak, üzemi és egyéb épületeinek az üzemeltetési és karbantartási költségének összege,

c) a távhőszolgáltatásra eső egyéb igazgatási költség és nyereség.

(5) Hődíj

a) A hődíj képzésének összetevői:

aa) a hőszolgáltató által előállított távhő tüzelőanyag költsége,

ab) a hőszolgáltató által vásárolt hőenergia költsége,

ac) a számítással (méréssel) meghatározott hálózati hőveszteség,

ad) a szükségszerűen elfolyt víz hőtartalmának ellenértéke.

b) A hődíj mértéke a primer távhő vezetéken (szolgáltatói hőközpontban) mért hőmennyiségre vonatkozik.”

5. § A távhőszolgáltató és a felhasználó közötti jogviszony részletes szabályairól, valamint a hatósági áralkalmazás és a díjfizetés feltételeiről szóló 7/2007. (IV. 2.) önkormányzati rendelet 8. § (2) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Hődíj elszámolása:)

„b) Egyedi mérő szerinti elszámolás:
ba) Egyedi hőmennyiségmérővel (almérő) rendelkező díjfizetők fűtési hődíj elszámolása a főmérő (hőközponti mérő) állása szerint történik, és a főmérőn mért fogyasztás valamint az almérőkön mért fogyasztások összegének különbözete a felhasználó igénye szerint kerül szétosztásra a díjfizetők között.
bb) Fűtés nélküli időszakban a használati melegvíz hődíjat a Távhőszolgáltató a víz felmelegítésére ténylegesen ráfordított hőmennyiséggel, fűtési időszakban 1 m3 víz felmelegítéséhez meghatározott hőmennyiséggel számolja el. Ennek mértéke 0,24 GJ/m3. Ennek az értéknek a meghatározása a fűtés nélküli időszakban történik, a víz felmelegítéséhez ténylegesen felhasznált átlag hőmennyiség alapján.
bc) Fűtési időszakban a fűtésre felhasznált hőmennyiséget a Távhőszolgáltató úgy határozza meg, hogy a víz felmelegítésére a 0,24 GJ/m3 étékkel számított összes használati melegvíz hőmennyiséget a mérés szerinti összes hőfogyasztásból levonja.
bd) Annál a hőközpontnál ahol megoldott a víz felmelegítéséhez felhasznált hő mennyiségének külön mérése, ott annak megfelelően számol a szolgáltató.
be) A szolgáltató a fentiektől eltérő módon csak a felhasználóval kötött külön megállapodás alapján számolhat el.”

6. § A távhőszolgáltató és a felhasználó közötti jogviszony részletes szabályairól, valamint a hatósági áralkalmazás és a díjfizetés feltételeiről szóló 7/2007. (IV. 2.) önkormányzati rendelet 9. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(7) A használati melegvíz mennyiség mérővel fel nem szerelt lakás, helyiség használóját terhelő melegvíz hődíj megállapítása akként történik, hogy a szolgáltató által a hő központban mért összes fogyasztás és a mérővel felszerelt felhasználók összes fogyasztása közötti különbséget a mérővel nem rendelkező felhasználók használatában lévő légköbméter arányában közöttük felosztják.”

7. § A távhőszolgáltató és a felhasználó közötti jogviszony részletes szabályairól, valamint a hatósági áralkalmazás és a díjfizetés feltételeiről szóló 7/2007. (IV. 2.) önkormányzati rendelet 10. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„10. § Abban az esetben, ha a távhőszolgáltatás díját a felhasználó vagy a díjfizető felszólítás ellenére nem fizeti meg, a Távhőszolgáltató jogosult a Tszt. 51. § (2)-(7) bekezdésében foglalt szankciók alkalmazására.”

8. § (1) A távhőszolgáltató és a felhasználó közötti jogviszony részletes szabályairól, valamint a hatósági áralkalmazás és a díjfizetés feltételeiről szóló 7/2007. (IV. 2.) önkormányzati rendelet 11. § (1) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Csatlakozási díj)

„a) A távhő-hálózatra csatlakozni szándékozó, vagy a korábbinál nagyobb hőteljesítményt igénylő meglévő felhasználási hely tulajdonosának igénybejelentésére a Távhőszolgáltató köteles az igény kielégítésének műszaki-gazdasági feltételeiről és lehetőségeiről tájékoztatást adni és a leggazdaságosabb és a legkedvezőbb vételezési mód meghatározásában az igénylővel együttműködni.”

(2) A távhőszolgáltató és a felhasználó közötti jogviszony részletes szabályairól, valamint a hatósági áralkalmazás és a díjfizetés feltételeiről szóló 7/2007. (IV. 2.) önkormányzati rendelet 11. § (2) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Pótdíj)

„b) Pótdíjfizetésre kötelezhető továbbá a felhasználó a Tszt. 49. § (2) bekezdés c) pontjában foglalt szerződés szegése esetén. A pótdíj mértéke ezen esetekben az érvényes díj 250%-a.”

(3) A távhőszolgáltató és a felhasználó közötti jogviszony részletes szabályairól, valamint a hatósági áralkalmazás és a díjfizetés feltételeiről szóló 7/2007. (IV. 2.) önkormányzati rendelet 11. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) Kötbér: Kötbér fizetésére kötelezhető a Távhőszolgáltató a Tszt. 49. §. (1) bekezdés a)-d) és f) pontjában meghatározott esetekben. A kötbér mértékét a közszolgáltatási szerződés szabályozza.”

9. § A távhőszolgáltató és a felhasználó közötti jogviszony részletes szabályairól, valamint a hatósági áralkalmazás és a díjfizetés feltételeiről szóló 7/2007. (IV. 2.) önkormányzati rendelet „I/A. EGYÉB DÍJAK” alcíme a következő 11/A. §-sal egészül ki:

„11/A. § Alapdíjkedvezmény biztosításának feltételei:

a) A felhasználó új felhasználónak minősül.

b) Az új felhasználó a közszolgáltatási szerződés megkötésének időpontjában külön szövegezett nyilatkozata alapján Tszt. 3. § w) pontja szerinti külön kezelt intézménynek minősül.

c) A közszolgáltatási szerződés tárgya hőközponti hőmennyiségmérés szerinti, lekötött hőteljesítmény alapú távhőszolgáltatás.

d) A felhasználónak nincs távhőszolgáltatásidíj-tartozása a közszolgáltatási előszerződés megkötésének időpontjában.

e) Az új felhasználó vállalja az alapdíjkedvezmény elvesztését a közszolgáltatási szerződésben a következők szerint: amennyiben a felhasználó vagy az adott felhasználási hely tekintetében a Tszt. 3. § b) pontja szerinti díjfizető a távhőszolgáltatási díj számlán megjelölt fizetési határnap (esedékesség) tekintetében 30 (harminc) napot meghaladó késedelembe esik, majd a Távhőszolgáltató írásbeli felszólítása ellenére 30 (harminc) napon belül sem tesz eleget fizetési kötelezettségének, úgy az alapdíjkedvezmény a fentiek szerinti fizetési határidő leteltét követő 12 (tizenkettő) hónapra, vagy amennyiben a közszolgáltatási szerződés hatálya ennél rövidebb időszak, akkor ezen időtartamra megszűnik. Amennyiben a felhasználó vagy a díjfizető a közszolgáltatási szerződés hatálya alatt ismételten, a fentiek szerint késedelembe esik, úgy fentiek szerinti felszólításban meghatározott fizetési határidő leteltét követő hónap első napjával a közszolgáltatási szerződésben meghatározott alapdíjkedvezmény véglegesen megszűnik.

f) Az új felhasználó meghiúsulásikötbér-fizetési kötelezettséget vállal a közszolgáltatási szerződésben arra az esetre, amennyiben a felhasználó a közszolgáltatási szerződést felmondja, vagy a létrejött közszolgáltatási szerződéses jogviszony a felhasználó vagy a díjfizető érdekkörében felmerülő bármely okból megszűnik, vagy megszüntetésre kerül. Mértéke: a Távhőszolgáltatót terhelő teljes beruházási költség (távhőszolgáltatási vezeték tervezése, vezetékjog alapítása, beszerzési/közbeszerzési költségek, vezeték kivitelezése, hőközponti szerelvények, hőközpont tervezése, létesítése, elbontása) összege, valamint a már nyújtott alapdíjkedvezmény, továbbá a szerződés felmondásának időpontja és a közszolgáltatási szerződés lejárta közötti időszakra kiszámított, kedvezmény nélküli alapdíj 30%-a.

10. § (1) A távhőszolgáltató és a felhasználó közötti jogviszony részletes szabályairól, valamint a hatósági áralkalmazás és a díjfizetés feltételeiről szóló 7/2007. (IV. 2.) önkormányzati rendelet 12. § (1)–(4) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(1) A Távhőszolgáltató jogosult az élet-, vagy vagyonbiztonság veszélyeztetése, a szolgáltatói berendezés üzemzavara esetén, valamint más módon el nem végezhető munkák elvégzéséhez a távhőszolgáltatást a szükséges legkisebb felhasználói körben és időtartamban szüneteltetni.(Tszt. 40. § (1))

(2) A Távhőszolgáltató köteles az előre tervezhető karbantartási és felújítási munkák miatti szüneteltetés időpontjáról és várható időtartamáról a felhasználókat előre értesíteni. (Tszt. 40. § (2))

(3) A Távhőszolgáltató jogosult tüzelőanyag hiány miatt, vagy környezetvédelmi érdekből a szolgáltatás korlátozására. A távhőszolgáltató haladéktalanul köteles tájékoztatni az önkormányzatot és a felhasználókat a korlátozás bevezetéséről és annak okairól.

(4) A korlátozás nem terjeszthető ki az alábbi egészségügyi és gyermekintézményekre:

a) egészségügyi intézmények,

b) bölcsőde, óvoda,

c) alsó- és középfokú oktatási intézmény.”

(2) A távhőszolgáltató és a felhasználó közötti jogviszony részletes szabályairól, valamint a hatósági áralkalmazás és a díjfizetés feltételeiről szóló 7/2007. (IV. 2.) önkormányzati rendelet 12. § (6) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A korlátozás fázisai:)

„a) I. Fázis: A közszolgáltatási szerződésben meghatározott hőteljesítmény 10%-os csökkentése, és a felhasználók távhőfogyasztás önkéntes csökkentésére történő felkérése hírközlő eszközön keresztül.”

(3) A távhőszolgáltató és a felhasználó közötti jogviszony részletes szabályairól, valamint a hatósági áralkalmazás és a díjfizetés feltételeiről szóló 7/2007. (IV. 2.) önkormányzati rendelet 12. § (6) bekezdés b) pont bb) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A korlátozás fázisai:

II. Fázis:)

„bb) 2. fokozat: Az egyéb felhasználók közszolgáltatási szerződésben meghatározott hőteljesítményének 80%-os csökkentése (temperálás).”

(4) A távhőszolgáltató és a felhasználó közötti jogviszony részletes szabályairól, valamint a hatósági áralkalmazás és a díjfizetés feltételeiről szóló 7/2007. (IV. 2.) önkormányzati rendelet 12. § (6) bekezdés b) pont bd) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A korlátozás fázisai:

II. Fázis:)

„bd) 4. fokozat: A lakossági felhasználók közszolgáltatási szerződésben meghatározott hőteljesítményének 80%-os csökkentése (temperálás).”

(5) A távhőszolgáltató és a felhasználó közötti jogviszony részletes szabályairól, valamint a hatósági áralkalmazás és a díjfizetés feltételeiről szóló 7/2007. (IV. 2.) önkormányzati rendelet 12. §-a a következő (8) bekezdéssel egészül ki:

„(8) A felhasználó jogosult a távhővételezés szüneteltetését igényelni a tulajdonában, üzemeltetésében lévő berendezések terv szerinti átalakításának, karbantartásának, felújításának idejére. Az átalakítás, karbantartás, felújítás (a továbbiakban együtt: átalakítás) miatti szüneteltetés időtartama - a távhőszolgáltatóval történt eltérő megállapodás hiányában - legfeljebb 2 naptári évig terjedhet.

11. § (1) A távhőszolgáltató és a felhasználó közötti jogviszony részletes szabályairól, valamint a hatósági áralkalmazás és a díjfizetés feltételeiről szóló 7/2007. (IV. 2.) önkormányzati rendelet 1. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.

(2) A távhőszolgáltató és a felhasználó közötti jogviszony részletes szabályairól, valamint a hatósági áralkalmazás és a díjfizetés feltételeiről szóló 7/2007. (IV. 2.) önkormányzati rendelet a 2. melléklet szerinti 3. melléklettel egészül ki.

12. § Hatályát veszti a távhőszolgáltató és a felhasználó közötti jogviszony részletes szabályairól, valamint a hatósági áralkalmazás és a díjfizetés feltételeiről szóló 7/2007. (IV. 2.) önkormányzati rendelet

13. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, és a kihirdetését követő második napon hatályát veszti.

1. melléklet a 16/2024. (VII. 26.) önkormányzati rendelethez

2. melléklet a 16/2024. (VII. 26.) önkormányzati rendelethez