Dunakeszi Város Önkormányzat Képviselő-testülete 11/2021. (V. 31.) önkormányzati rendeletének indokolása
Dunakeszi Város Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2021.(V.31.) számú önkormányzati rendelete Dunakeszi Város 2020.évi költségvetéséről szóló 4/2020.(III.06.) sz. önkormányzati rendelet végrehajtásáról
Hatályos: 2021. 05. 31Dunakeszi Város Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2021.(V.31.) számú önkormányzati rendelete Dunakeszi Város 2020.évi költségvetéséről szóló 4/2020.(III.06.) sz. önkormányzati rendelet végrehajtásáról
Általános indokolás
Dunakeszi Város 2020. évi költségvetésének
teljesítéséről szóló beszámoló indokolása
(Zárszámadás)
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 89. § alapján a költségvetés végrehajtásáról szóló zárszámadást a költségvetéssel összehasonlítható módon, az év utolsó napján érvényes szervezeti, besorolási rendnek megfelelően kell elkészíteni.
Az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I.11.) Kormányrendelet alapján az Önkormányzat és költségvetési szervei beszámolóikat összeállították. Ezek felhasználásával a Gazdasági Osztály elkészítette az Önkormányzat 2020. évi költségvetéséről szóló 4/2020. (III. 06.) sz. rendelet végrehajtásáról szóló előterjesztést, melyet az alábbiakban részletesen mutatunk be.
az önkormányzati feladatellátás általános értékelése
Dunakeszi Város 2020. évi költségvetésének teljesítését, végrehajtását a koronavírus járvány, a járvány terjedésének megakadályozása érdekében hozott döntések nagymértékben befolyásolták.
Az adó befizetések teljesítésére vonatkozó jogszabály változott a veszélyhelyzetben hozott intézkedésekkel összefüggésben. „ A 2020. április 22. és 2020. szeptember 30-a között esedékessé váló éves és soron kívüli helyi iparűzési adóbevallás-benyújtási kötelezettségnek és az ezzel egyidejűleg teljesítendő adófizetési kötelezettségnek, valamint a következő adóelőleg-fizetési időszakra szóló adóelőleg bevallás benyújtási kötelezettségnek 2020. szeptember 30-ig lehet eleget tenni.” Továbbá, a gépjárműadó vonatkozásában: „A Magyarország 2020. évi központi költségvetésének a veszélyhelyzettel összefüggő eltérő szabályairól szóló 92/2020. (IV.6.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) 4. §-a a Magyarország 2020. évi költségvetéséről szóló 2019. évi LXXI. törvény (a továbbiakban: Kvtv.) 37. § (1) bekezdés a) pontja szerinti, a települési önkormányzat által beszedett gépjárműadónak a települési önkormányzat költségvetését megillető, %-os mértékétől, valamint az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 83/A. §-ában foglalt gépjárműadó megosztási kötelezettségtől történő eltérő szabályrendszert állapít meg. A Korm. rendelet 4. § (1) bekezdése szerint a Kvtv. 37. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározottaktól eltérően a gépjárműadóról szóló törvény alapján a belföldi gépjárművek után a települési önkormányzatot az általa 2020. évben beszedett gépjárműadó nem illeti meg. „
Gépjárműadóra az eredeti költségvetésben 140.000.000,-Ft-ot terveztünk, melyet a fenti intézkedés következtében teljesen kivezettünk a bevételi oldalról. Az iparűzési adóra várt bevétel 2.800.000.000,-Ft volt, ezt az összeget a fentiek miatt 2.448.811.151,-Ft-ra csökkentettük. A bevétel csökkenéseket az egyéb működési kiadások, valamint a felhalmozási kiadások csökkentésével tudtuk ellensúlyozni.
A bevételi kiesések ellenére az előző években az önkormányzati szektorban meghatározott megfontolt, takarékos és folyamatosan kontrollált gazdálkodás elősegítette a város költségvetésében tervezett feladatokhoz szükséges források biztosítását, az Önkormányzat pénzügyi és likviditási stabilitásának fenntartását. A megalapozott és mértéktartó gazdálkodás, továbbá az előző évről áthozott tartalék, valamint a jelentős összegű pályázati támogatás következtében, finanszírozási jellegű külső források bevonása nélkül is biztosított volt az Önkormányzat folyamatos likviditása. A feladatellátás tervezetten, a felmerülő igényeket rangsorolva, a rendelkezésre álló forrásokhoz és kapacitásokhoz igazítottan történt.
Az Önkormányzat, a Polgármesteri Hivatal, a Dunakeszi Óvodai és Humán Szolgáltató Központ és Könyvtár, a Városi Sportigazgatóság, valamint a Révész István Helytörténeti Gyűjtemény a beszámolás évében is nagy hangsúlyt fektetett a különböző pályázati lehetőségek feltárására, ezzel is elősegítve a működési és fejlesztési források bővülését. A rendelkezésére álló központi- és saját forrásokkal az önkormányzat hatékonyan tudott gazdálkodni, a város vagyonát az elkészült fejlesztések és felújítások tovább gyarapították.
Az Önkormányzat a jogszabályokban megállapított kötelező és az önként vállalt feladatait a beszámolás évében is megfelelő színvonalon teljesítette, melyeket részint az általa fenntartott önálló intézményeken keresztül látott el - Polgármesteri Hivatal, Dunakeszi Óvodai és Humán Szolgáltató Központ és Könyvtár, Sportigazgatóság, Helytörténeti Gyűjtemény – részint pedig a 100%-os önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságaival kötött közszolgáltatási szerződések alapján a Dunakeszi Közüzemi Nonprofit Kft. és a Dunakeszi Egészségügyi és Szociális Nonprofit Kft. bevonásával.
Az intézmények gazdálkodása a költségvetési rendeletben foglaltaknak megfelelően történt, a pénzügyi finanszírozásukról az Önkormányzat megfelelő gyakorisággal gondoskodott.
Az önkormányzatoknak a vonatkozó törvényi rendelkezés értelmében a Magyar Államkincstár felé havi rendszerességgel kell teljesíteni a beszámolási kötelezettséget, melynek a határidőtől való eltérését, illetve elmaradását pénzügyi szankció sújtja. Ez irányú kötelezettségünknek valamennyi intézményünk és az önkormányzat gazdasági szervezete is határidőben eleget tett, a Kincstár az Önkormányzatunkkal szemben szankciót nem alkalmazott, fizetési kötelezettségünk nem keletkezett.
Az alábbiakban részletezve, szöveges indoklással mutatjuk be Dunakeszi Város Önkormányzatának 2020.évi költségvetés bevételi és kiadási teljesítési oldalát, a teljesítést befolyásoló gazdasági eseményeket.
BEVÉTELEK
Az Önkormányzat 2020. évi költségvetés bevételeit részletezve a rendelet 3. sz. melléklete, az Önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek bevételeit a 8. sz. melléklet mutatja be. A tényadatok a 2020. december 31-i állapotot tükrözik.
Az Önkormányzat a 2020. évi kötelező feladatainak ellátáshoz központi támogatásban részesült, melynek mértékét Magyarország 2020. évi központi költségvetéséről szóló 2019. évi LXXI.tv. határozta meg. A támogatás formája feladatalapú, melyet kizárólag a meghatározott kötelező feladatellátásra lehet fordítani. A kapott támogatásokkal szigorú elszámolási rend alapján el kell számolni, ellenkező felhasználás esetében vissza kell fizetni.
A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény (a továbbiakban: Htv.) 6. § (e) bekezdése felhatalmazza az önkormányzatokat, hogy a Htv. és az adózás rendjéről szóló törvény keretei között az adózás részletszabályait meghatározzák. Dunakeszi Város Önkormányzatának a helyi adókból származó bevételei az önkormányzat saját bevételét növelik. A Htv. és annak felhatalmazása alapján elfogadott önkormányzati rendeletek biztosítják az adóztatás kereteit és feltételeit. A helyi adók vonatkozásában a beszámolás évében is a többször módosított 55/2011.(XII.21.) sz. építményadó rendelet van érvényben, mely jelentős kedvezményeket biztosít a gyermekeket, kiskorú, illetve iskolába járó gyermekeket nevelő családok, valamint a nyugdíjasok vonatkozásában. Az Önkormányzat továbbra is fenntartani kívánja a széleskörű kedvezmények igénybevételének lehetőségét.
Tovább folytatódott az adózók fokozottabb ellenőrzése, a hátralékok koncentrált felderítése, nyomon követése és a behajtás hatékonyságának növelése. Az építményadónál és a telekadónál folytattuk a felderítő munkát, annak érdekében, hogy minden dunakeszi lakos kivegye a részét a közteherviselésből, elősegítve ezzel a város fejlődését.
A bevételek teljesítése 2020. évben 10.159.385.796,-Ft volt, ebből 7.142.283.962,-Ft a költségvetési bevételek között, 3.017.101.834,-Ft a finanszírozási bevételek között jelenik meg.
KÖLTSÉGVETÉSI BEVÉTELEK
Önkormányzatok működési támogatásai
A központi költségvetésből nyújtott támogatások mértéke 1.563.376.371,-Ft volt a jogszabályokban előírt kötelező feladatok biztosítására.
A működés általános támogatására 72.302.801,-Ft-ot kaptunk, itt jelenik meg a bérkompenzáció összege 640.503,-Ft, a minimálbér és a garantált bérminimum növekedésének fedezetéül leutalt 2.175.000,-Ft kiegészítő támogatás, valamint az általános támogatás összege 69.487.298,-Ft.
A köznevelési feladatokra nyújtott támogatások összege 870.248.317,-Ft volt. Az óvodapedagógusok bértámogatására 494.416.650,-Ft, az óvodapedagógusok munkáját közvetlenül segítők bértámogatására 169.200.000,-Ft, óvodaműködtetés támogatására 126.298.580,-Ft, az óvodapedagógusok minősítéséből adódó többletkiadásokra 20.705.123,-Ft, a minimálbér és a garantált bérminimum emelésével kapcsolatos kiadásokra, valamint a 24/2020. (II. 24.) Korm. rendeletszerinti, 2020. július 1-jétől hatályba lépő illetményemelésekkel kapcsolatos kiadásokra 59.627.964,-Ft támogatás érkezett.
A szociális és gyermekjóléti feladatok ellátására 489.151.047,-Ft központi támogatásban részesültünk. Család- és Gyermekjóléti Szolgálatra 20.790.000,-Ft Gyermekjóléti Központra 36.630.000,-Ft, óvodai és iskolai szociális segítő tevékenység támogatása 47.188.667,-Ft. A bölcsőde támogatására 184.691.600,-Ft-ot kaptunk, ebből a felsőfokú végzettségű kisgyermeknevelők béréhez 35.352.000,-Ft-tal, a bölcsődei dajkák, középfokú végzettségű kisgyermeknevelők, szaktanácsadók bérköltségéhez 117.325.600,-Ft-tal járult hozzá a központi költségvetés. A bölcsődei üzemeltetési támogatás összege 32.014.000,-Ft volt. Gyermekétkeztetés támogatására 131.056.500,-Ft érkezett. A szociális területen foglalkoztatott dolgozók ágazati pótlék kifizetésére 27.957.100,-Ft támogatás illette meg önkormányzatunkat. A bölcsődei kiegészítő támogatás összege 19.579.200,-Ft volt. A minimálbér és a garantált bérminimum emelésével kapcsolatos támogatás a szociális ágazatban 21.257.980,-Ft volt.
A települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása 77.871.890,-Ft, ebből a nyilvános könyvtári és közművelődési feladatok támogatása 54.810.063,-Ft-ot, a könyvtári érdekeltségnövelő támogatás 537.000,-Ft-ot tett ki. A kulturális területen dolgozók illetménypótlék kifizetésére 3.685.237,-Ft támogatás illette meg Önkormányzatunkat. A kulturális ágazat kiegészítő támogatásának összege 18.839.590,-Ft volt.
Működési célú költségvetési támogatások és kiegészítő támogatások címen 28.290.439,-Ft érkezett, ebből 56.800,-Ft volt az idegenforgalmi adó kiesés kompenzálására nyújtott támogatás összege. A „Tisztítsuk meg az Országot!” című pályázatra 28.233.639,-Ft támogatást kaptunk.
Az elszámolásból származó bevételeink teljesítése 25.511.877,-Ft. A 2019. évi beszámolóban a központi támogatásokat megalapozó feladatmutatókkal is el kellett számolnunk. Az ellátottak száma, valamint az elvégzett feladatok alapján a központi költségvetésből még 25.511.877,-Ft támogatást kaptunk.
Az elvonások, befizetések bevételeinek teljesítése 38.197.095,-Ft az intézmények előző évi szabad maradványából elvont összegekből, a 2019. évi költségvetés végrehajtásáról szóló 27/2020. (VI.30.) számú önkormányzati rendelet 12. számú melléklete alapján.
Az egyéb működési célú támogatások bevételei államháztartáson belülről jogcím teljesítése 20.454.056,-Ft.
Az Önkormányzat bevétele 13.270.497,-Ft, ebből a közcélú foglalkoztatás támogatása 7.389.222,-Ft, a mezei őrszolgálat működésének támogatása 1.080.000,-Ft, a Bursa Hungarica program támogatására adott összeg fel nem használt részének visszautalása 180.000,-Ft, a nyári diákmunka támogatása 121.275,-Ft, a „Közös múltunk 30. éve, határon túli magyarok támogatása” elnevezésű pályázat támogatási összege 2.000.000,-Ft, a X. Dunakeszi Feszt megrendezésére kapott támogatás 1.000.000,-Ft, az Idősbarát Önkormányzat cím pénzjutalma 1.500.000,-Ft.
A Polgármesteri Hivatal teljesítése 5.983.559,- Ft. Az összeget a Dunakeszi Kistérség Társulása utalta át a munkaszervezet bér és az azt terhelő közterhek költségeire.
A DÓHSZK a Dunakeszi Kistérség Társulásától 1.200.000,-Ft összegű támogatást kapott a nyári napközis tábor működéséhez.
A felhalmozási célú támogatások teljesítése 44.299.000,-Ft. Az önkormányzati feladatellátást szolgáló fejlesztések támogatásán belül a Kiserdő utca felújítására 40.000.000,-Ft támogatás érkezett. A közművelődési érdekeltségnövelő támogatás leutalt összege 1.299.000,-Ft volt. Muzeális intézmények szakmai támogatására – Kubinyi Ágoston Program – 3.000.000,-Ft érkezett.
Egyéb felhalmozási célú támogatásként 1.457.962.566,-Ft-ot könyvelhettünk le. Ebből a legnagyobb összeg az ITM alap- és középfokú oktatási intézmények és kulturális központ beruházás előkészítésére érkezett 1.361.503.634,-Ft volt. Piac kialakítására 74.148.788,-Ft támogatást kaptunk. Az új bölcsőde kialakítására 22.310.144,-Ft érkezett 2020. évben.
Közhatalmi bevételek
Az önkormányzat legjelentősebb bevételei a közhatalmi bevételek, melyek összege 2020. évben 3.544.377.779,- Ft volt.
Építményadóra az eredeti költségvetésben 650.000.000,-Ft-ot terveztünk, év közben a teljesítések úgy alakultak, hogy az előirányzatot 684.714.620,-Ft-ra növelhettük. Az év végi teljesítés 712.782.143,-Ft lett, mely a módosított előirányzat 104,1 %-a.
A telekadóból befolyó bevétel 289.083.817,-Ft volt. Az eredeti költségvetésben 150.000.000,-Ft-ot terveztünk, az előirányzatot a teljesítéshez igazodva év közben 280.000.000,-Ft-ra növeltük.
Az iparűzési adó bevételt befolyásolták a veszélyhelyzet miatt hozott központi intézkedések. Az eredeti költségvetésben 2.800.000.000,-Ft bevételt terveztünk, a megváltozott fizetési feltételek a várt bevételeinket kedvezőtlenül érintették, ezért az előirányzatot év közben 2.448.811.151,-Ft-ra csökkentettük. A teljesítés 2.485.025.842,-Ft, mely a módosított előirányzat 101,5 %-a.
A veszélyhelyzetben hozott döntések az idegenforgalmi adó bevételt is érintették, a tervezett összeg 450.000,-Ft volt, a teljesítés 91.900,-Ft.
Az egyéb közhatalmi bevételek soron jelennek meg az adópótlék, adóbírság bevételek, a Közterület Felügyelet által kiszabott bírságokból befolyó bevétel, valamint a talajterhelési díjra befizetett összegek. A teljesítés 57.394.077,-Ft, ebből adóbírságra 33.512.443,-Ft-ot, pótlékra 10.259.640,-Ft-ot, egyéb bírságra 218.875,-Ft-ot, közigazgatási bírságra 3.490.000,- Ft-ot, szabálysértési bírságra 3.635.000,-Ft-ot. fizettek be.
A környezetterhelési díjról szóló 2003. évi LXXXIX. törvény alapján a talajterhelési díj bevezetésével a törvényalkotó célja az volt, hogy senkinek se legyen előnyösebb a környezet szempontjából rosszabb megoldást választani és a jelentős költségvetési támogatással megépült közművekre rá nem kötő lakosok talajterhelési díjat fizessenek. Talajterhelési díj fizetésére kötelezett az a kibocsátó, aki a műszakilag rendelkezésre álló közcsatornára nem köt rá. A vonatkozó jogszabályok értelmében azon ingatlanok vonatkozásában került kivetésre a talajterhelési díj, ahol a DMRV hivatalos tájékoztatása szerint nem rendelkeznek az ingatlanhoz kapcsolódó csatorna bekötéssel. A talajterhelési díjból származó bevétel 2020. évben 6.278.119,-Ft volt.
Működési bevételek
A működési bevételekből befolyt összeg 367.700.595,-Ft volt.
A működési bevételek jelentős része az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szerveknél jelentkezik. Az intézmények 2020. évben 223.228.138,-Ft bevételt realizáltak, az Önkormányzat működési bevétele 144.472.457,-Ft volt.
Az intézményeknél az étkezési térítési díj összege 155.782.920,-Ft volt, mely az előző évi bevételtől (211.168.990,-Ft) jelentősen alacsonyabb. A kiváltó ok a járvány terjedésének megakadályozása érdekében hozott döntések.
A Polgármesteri Hivatal működési bevételei 6.768.787,-Ft összegben teljesültek az alábbiak szerint: esküvői szolgáltatás 3.112.362,-Ft, kamatbevétel 38.401,-Ft, közvetített szolgáltatások (telefonköltség tovább számlázása, illetékbélyeg) 2.552.753,-Ft, kiszámlázott általános forgalmi adó 1.001.574,-Ft, egyéb bevételek 63.697,-Ft (költségtérítés, fénymásolás díja, kártérítés).
Az Önkormányzati működési bevételek 144.472.457,-Ft összegben teljesültek, ebből a készlet értékesítés összege 215.955 Ft. Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodás, terület és helyiség bérletek, közterület foglalás díja összesen 24.265.018,-Ft, a lakásbérleti díjak a vonatkozó továbbszámlázott közüzemi költségekkel együttesen 8.974.209 Ft, üdülő használati díjbevétel 4.721.400,-Ft. Közterületen kijelölt parkoló területbérleti díj bevétel összege összesen 14.287.021,-Ft volt. Közvetített szolgáltatásokra 4.027.722,-Ft folyt be. Önkormányzat részére biztosító által fizetett kártérítés 1.360.275,-Ft, költségek visszatérülése 13.625.289,-Ft, jogellenes közterület használatért fizetett összeg 2.792.000,-Ft, kamatbevételek 34.523.041,-Ft, kiszámlázott általános forgalmi adó 5.821.527,-Ft, általános forgalmi adó visszatérülése 29.859.000,-Ft.
Felhalmozási költségvetési bevételek teljesítése 4.541.676,-Ft.
Ingatlanértékesítés soron a korábbi években értékesített önkormányzati lakások törlesztő részleteiből, illetve végtörlesztéséből befolyt 4.503.802,-Ft jelenik meg. Egyéb tárgyi eszközök értékesítéséből 37.874,-Ft-ot könyvelhettünk le.
Működési célú átvett pénzeszközök
A működési célú visszatérítendő támogatások teljesítése 10.000.000,-Ft. A teljesítés a Dunakeszi Óvodásokért Alapítvány részére korábban nyújtott támogatás visszatérítését tartalmazza.
Az Önkormányzat 2020. évben 10.766.549,-Ft támogatásban részesült államháztartáson kívüli szervezetektől. A Fővárosi Vízművek a vízbázis védelemre vonatkozó költségekre 9.009.549,-Ft támogatást nyújtott. A Toldi-Dombliget Lakóparkért Egyesület 100.000,-Ft-ot utalt közérdekű kötelezettségvállalásként útburkolati jelek felfestésére. Együttműködési megállapodás alapján 1.650.000,-Ft csapadékcsatorna terhelési díj érkezett a Pest Megyei Kormányhivataltól. A Budapesti Elektromos Művek Nyrt. 7.000,-Ft-ot utalt át a korábbi évben kifizetett, de fel nem használt lakhatási költségtérítésből.
Felhalmozási célú átvett pénzeszközök
A felhalmozási célú visszatérítendő támogatások teljesítése 30.000,-Ft, mely egy korábban ingatlanvásárláshoz nyújtott visszatérítendő helyi támogatás végtörlesztése.
A felhalmozási célú pénzeszközátvétel teljesítése 80.578.275,- Ft. A Kisfaludy 2030 Turisztikai Fejlesztő Nonprofit Zrt. 66.350.000,-Ft-ot utalt a Dunakeszi Duna Szabadstrand fejlesztésére. Útépítési hozzájárulásra 8.628.275,-Ft-ot fizettek be. Parkolók kialakításának költségére 3.600.000,-Ft támogatás érkezett. Településfejlesztési támogatásként 2.000.000,-Ft-ot könyvelhettünk le.
FINANSZÍROZÁSI BEVÉTELEK
A finanszírozási bevételek teljesítése összességében 3.017.101.834,-Ft.
Előző évi maradványként az előirányzatban és a felhasználásban is 2.856.889.632,-Ft jelenik meg. Az államháztartáson belüli megelőlegezések sor teljesítése 96.302.202,-Ft. Itt kell könyvelni a 2021. évi támogatás terhére 2020. év utolsó napjaiban leutalt támogatás összegét. Önkormányzati kötvény értékesítéséből 63.910.000,-Ft bevételünk származott.
A tervszerű gazdálkodás eredményeként hitel, illetve folyószámlahitel igénybevétele 2020. évben nem vált szükségessé.
KIADÁSOK
A 2020. évi költségvetés alapvető célja az volt, hogy iránymutatást adjon a 2020.év költségvetési gazdálkodásához, annak érdekében, hogy a város intézményei kiegyensúlyozottan működjenek, a városfejlesztési- üzemeltetési és környezetvédelmi céljai a lakosság igényeinek megfelelően megvalósíthatók legyenek, különös tekintettel az 2011. évi CLXXXIX. számú Helyi önkormányzatokról szóló törvényben rögzített kötelezően ellátandó feladatok körére. A város 2020. évi költségvetési rendeletében foglaltaknak megfelelően az önkormányzat és intézményei takarékos gazdálkodást folytattak, a feladatellátás minőségi szintjének biztosítása mellett.
A személyi juttatásoknál a jogszabályi előírásokon alapuló kiadásokat az Önkormányzat biztosította, a költségvetési törvény előírásai, valamint más vonatkozó jogszabályi előírások szerint. A 2020. évi feladatok között is elsődleges volt a városüzemeltetés és az intézmények működtetésének zavartalan biztosítása. Továbbra is érvényesítésre kerültek a tervszerű, szigorú és takarékos gazdálkodás követelményei.
2020.évben intézményeink működése zökkenőmentes volt, kiemelt előirányzataikat nem lépték túl, takarékosan gazdálkodtak, a költségvetésben biztosított dologi kiadások biztosították a szükségleteket.
A 2020. év ténylegesen megvalósult kiadásait a rendelet 1. sz. és 2. sz. melléklete, az Önkormányzat, kiadásait feladatonként összesítve az 5. sz. melléklet mutatja be. Az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek kiadásainak összesítő táblázata a 7. sz. mellékletekben található.
A 2020. évi kiadások teljesítése 8.307.196.610,-Ft volt, ebből 4.021.637.504,-Ft a működésre, 4.229.672.239,-Ft a felhalmozásra fordított összeg. A finanszírozási kiadások teljesítése 55.886.867,-Ft volt.
MŰKÖDÉSI KIADÁSOK
A működési kiadások teljesítése 4.021.637.504,-Ft, mely az összes kiadás 48,4%-át teszi ki.
Személyi juttatások
A személyi juttatásokra 2020. évben 1.705.451.061,-Ft-ot fizettünk ki. A teljesítést befolyásolta a minimálbér és a garantált bérminimum növekedése, a bölcsődei pótlék növekedése, valamint az óvodapedagógusok béremelése.
Az Önkormányzat személyi juttatásainak kiadása 143.510.127,-Ft. A teljesítés magába foglalja a polgármester, az alpolgármesterek, személyi jellegű juttatásait, a képviselők tiszteletdíját, az önkormányzatnál foglalkoztatott munkavállalók bérét, a közfoglalkoztatásban résztvevők bérét, a városi kitüntetésben részesültek jutalma, a mezőőr bérét, a játszótér őrséget és strand őrséget ellátók juttatásait, a tanácsadó tagok megbízási díjait, továbbá a kiküldetések napidíjait, és a reprezentációra fordított kiadásokat.
A közfoglalkoztatásban részesülők száma folyamatosan csökken, Önkormányzatunk 2020.évben 6 fő számára biztosított munkalehetőséget a közfoglalkoztatás keretében. Foglalkoztatási igény több munkavállalóra is volt, azonban jelentkezők hiányában nem tudtuk feltölteni.
A Polgármesteri Hivatal vonatkozásában a személyi jellegű kifizetések 416.872.093,-Ft, a DÓHSZK dolgozói részére kifizetett személyi jellegű kiadások összege 1.128..477.342,-Ft volt. A Városi Sportigazgatóságnál 11.395.871,-Ft-ot, a Révész István Helytörténeti Gyűjteménynél 5.195.628,-Ft-ot fizettek ki személyi juttatásokra.
Munkaadókat terhelő adók és járulékok
A munkaadókat terhelő közterhek teljesítése 296.216.166,-Ft. A kifizetés tartalmazza a szociális hozzájárulási adóra, a rehabilitációs hozzájárulási adóra, a táppénzhozzájárulásra megfizetett összegeket, valamint a munkáltatót terhelő személyi jövedelemadó kiadásait.
Dologi kiadások
A dologi kiadások teljesítése összességében 1.816.654.317,-Ft, az önkormányzati kiadásokat feladatonként az 5. sz. melléklet mutatja be.
Az Önkormányzat dologi kiadásainak teljesítése 1.104.425.003,-Ft, ebből a kötelező feladatok ellátására 872.381.506,-Ft-ot, az önként vállalt feladatok ellátására 232.043.497,-Ft-ot fordítottunk.
A város közvilágításának biztosítása 117.887.690,-Ft, a közutak, hidak üzemeltetési, karbantartási költségei a beszámolás évében 66.944.877,-Ft volt. A város lakosságának egyre nagyobb igénye a parkok, terek és a városi zöldterületek biztosítására vonatkozik, ezek fenntartására 255.597.682,-Ft-ot biztosított az önkormányzat. Az egyre szélesebb körű városi buszközlekedés biztosításának költségei 106.601.203,-Ft-ot tettek ki. Valamennyi költségvetési intézmény üzemeltetését a Közüzemi Nonprofit Kft. végzi, így a különböző szolgáltatókkal történő szerződéskötések során a szolgáltatási árak vonatkozásában érvényesíthető a mennyiségi kedvezmény.
A Polgármesteri Hivatal dologi kiadásainak teljesítése 95.274.731,-Ft. A dologi kiadások vonatkozásában is a tervszerű gazdálkodás eredményeként előirányzat túllépés nem történt.
Az önkormányzati fenntartású intézmények dologi kiadásainak teljesítése 616.954.583,-Ft, mely az előző évi teljesítés (807.541.393,-Ft) 76,4%-a. A teljesítést nagymértékben befolyásolták a koronavírus járvány terjedésének megakadályozása miatt hozott intézkedések.
Az intézmények vonatkozásában a dologi kiadások jelentős részét a vásárolt élelmezés szolgáltatási költsége, valamint az intézmények közüzemi költségei teszik ki.
Ellátottak juttatásai
Ellátottak juttatásai címen 2020.évben 8.175.816,-Ft-ot fizettünk ki. A kifizetett juttatások az alábbi jogcímeken jelentek meg: oltási támogatás 4.691.490,-Ft, a rendkívüli települési támogatás 665.000,-Ft, gyógyszertámogatás 711.500,-Ft, lakhatási támogatás 903.500,-Ft, temetési támogatás 199.500,-Ft, egyéb települési támogatás 60.500,-Ft, köztemetés költsége 794.326,-Ft, utazási támogatás 150.000,-Ft.
Működési célú pénzeszközátadások, támogatások
A működési célú támogatások, pénzeszközátadások teljesítése 155.613.866,-Ft. Igazgatási feladaton a Dunakeszi Kistérség Társulása részére átadott pénzeszköz, illetve a Dunakeszi Városi Polgárőr tevékenység támogatása jelenik meg. Köznevelési, közművelődési célokra 39.761.566,-Ft támogatást fizettünk ki. Itt jelenik meg többek között a VOKE József Attila Művelődési Központ, a Dunakeszi Teátrum, a Dunakeszi Szimfonikus Zenekar Egyesület, a Dunakeszi Városi Vegyeskar támogatása. A teljesítés tartalmazza még azoknak az egyesületeknek és alapítványoknak a támogatását, melyek tevékenysége kulturális, oktatási célokat szolgál. Az egyházak támogatására 1.100.000,-Ft-ot fordítottunk. A sportcélú támogatásokra kifizetett összeg 5.053.187,-Ft volt, ebből a legnagyobb tétel a diáksport támogatására adott 2.000.000,-Ft. A szociális és egészségügyi feladatokra nyújtott támogatások összege 43.065.914,-Ft. Itt jelenik meg a Dunakeszi Kistérség Társulása részére állategészségügyi és orvosi ügyeleti feladatokra átadott 21.301.323,-Ft, illetve a Dunakeszi SZTK Egészségügyi és Szociális Nonprofit Kft-nek szociális feladatellátás veszteségkompenzálására átadott 20.234.591,-Ft.
Működési célú visszatérítendő támogatásként 51.153.699,-Ft-ot fizettünk ki a Városi Sportegyesület Dunakeszi részére.
A működési célú pénzeszközátadások, támogatások részletezése a 9. sz. mellékletben található. Itt jelennek meg a támogatott szervezetek a részükre nyújtott támogatások összegével együtt.
FEJLESZTÉSI KIADÁSOK
Önkormányzatunk 2020. évben 3.917.617.460,-Ft-ot költött fejlesztési célokra.
KÖTELEZŐ FELADATOK
Általános közszolgáltatási célok fejlesztésére 37.138.850,-Ft-ot fordítottunk, ebből a legnagyobb tétel a köztemető fenntartása feladaton a szóróparcella kialakítása 30.499.411,-Ft. Közrend és közbiztonsági feladaton 129.961,-Ft a teljesítés informatikai és egyéb tárgyi eszközök beszerzésére. Helyi közutak, járdák építésére 257.697.006,-Ft-ot fordítottunk, ebből a két legjelentősebb tétel a Fóti út 99. ingatlanhoz vezető út építésére kifizetett 156.098.308,-Ft, illetve a Határ úti kerékpárút építésére fordított 81.807.270,-Ft. Gyalogátkelőhelyek létesítésére 1.612.900,-Ft-ot költöttünk el. Parkolóépítésre 172.444.199,-Ft kifizetése történt meg, ebből 168.852.908,-Ft a Katonadomb, Könyves Kálmán út, Fő út feladaton jelent meg. Piac kialakítására fordított kiadások 177.063.049,-Ft-ot tettek ki. Zöldterület kezelése feladaton tárgyi eszközök beszerzésére 8.346.940,-Ft volt a kifizetés. Játszóterek építésére 33.087.925,-Ft-ot fordítottunk, ebből a legnagyobb tétel a Malomárok játszótér tereprendezésére, kerítésrendszer kiépítésére fordított 18.111.426,-Ft. A Garas utcában sportparkot alakítottunk ki, az erre a célra fordított összeg 93.769.660,-Ft volt. Közvilágítási feladatokra 9.348.742,-Ft-ot költöttünk. Szennyvíz gyűjtésével, tisztításával, elhelyezésével kapcsolatos fejlesztések összege 25.730.258,-Ft volt. Oktatási intézmények fejlesztésére 474.310.069,-Ft-ot költöttünk, ebből 460.662.337,-Ft volt az új tagóvoda építése. a Piros Óvoda fejlesztésére, eszközeinek beszerzésére 11.053.459,-Ft-ot fordítottunk. Az egészségügyi és szociális intézmények fejlesztései 1.553.393.140,-Ft-ot tettek ki. Az Egészséges Budapestért Program keretében megvalósulhatott a Dunakeszi SZTK fejlesztése, valamint új pszichiátria építése. A program keretében végzett fejlesztési feladatokra 1.541.746.544,-Ft-ot fizettünk ki 2020. évben. Az egészségügyi fejlesztések között jelennek meg a koronavírus járvány terjedésének megakadályozása érdekében vásárolt eszközök 3.033.022,-Ft összegben (pl. ózongenerátor). A szociális feladat fejlesztései tartalmazzák még az új bölcsőde kiviteli terveinek átdolgozására, illetve a gázvezeték kiépítésére fordított összesen 5.377.908,-Ft-ot is.
Önkormányzatunk 23.000.000,-Ft-ért megvásárolta az 5220/24 hrsz. ingatlant.
Az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek 21.722.749,-Ft-ot költöttek fejlesztési célokra, ebből a Polgármesteri Hivatal teljesítése 11.676.131,-Ft, a DÓHSZK teljesítése 10.007.928,-Ft, a Révész István Helytörténeti Gyűjtemény teljesítése 38.690,-Ft
ÖNKÉNT VÁLLALT FELADATOK
Az önként vállalt feladatoknál a fejlesztési kiadások teljesítése 1.017.228.482,-Ft. A Dunakeszi alap- és középfokú oktatási intézmény és kulturális központ beruházás előkészítési feladataira 946.310.704,-Ft-ot, az ehhez tartozó földterület vásárlásokra 45.188.022,-Ft-ot költöttünk. Faültetésekre 8.370.570,-Ft-ot, sportlétesítmények fejlesztésére 4.627.232,-Ft-ot fordítottunk. Elkezdődött a Dunai Szabadstrand fejlesztése, 2020. évben 3.717.481,-Ft-ot költöttünk ilyen célra. A VOKE József Attila Művelődési Ház villamosenergia bővítése, vagyonvédelmi rendszer kiépítése 6.482.730,-Ft-ba került.
A fejlesztési feladatokat célonként részletesen a 11. sz. melléklet mutatja be.
FELÚJÍTÁSI KIADÁSOK
Önkormányzatunk felújítási kiadásokra 53.953.388,-Ft-ot fordított. A Polgármesteri Hivatal épületében szükségessé vált a klímaberendezés felújítása, a hűtő-fűtő rendszer szivattyú csere, valamint a fan-coil berendezések cseréje, erre összesen 11.201.091,-Ft-ot költöttünk el. Utak felújítására 17.344.697,-Ft-ot, ingatlanok, intézmények felújítására 20.445.469,-Ft-ot fordítottunk. Csapadékvíz elvezető árok felújítására, szennyvízfordító akna felújítására 4.284.420,-Ft-ot fizettünk ki.
A felújítási kiadásokat feladatonként a 11. sz. melléklet részletezi.
FELHALMOZÁSI CÉLÚ TÁMOGATÁSOK
Egyéb felhalmozási célú támogatásként 36.019.099,-Ft-ot fizettünk ki, ebből a legnagyobb tétel a Dunakeszi SZTK Egészségügyi és Szociális Közhasznú Nonprofit Kft. részére orvosi eszközök beszerzésére nyújtott támogatás volt 14.935.200,-Ft összegben. A pénzeszközátadás az Egészséges Budapest Program keretében valósult meg. Az egyházak részére 4.500.000,-Ft támogatást nyújtottunk felhalmozási céllal. A Dunakeszi Alsó Fejlődéséért Kulturális Egyesület részére 7.788.000,-Ft támogatást adtunk 2 db. kisbusz beszerzéséhez.
A támogatott szervezeteket, valamint a részükre nyújtott támogatási összegeket a 9. sz. melléklet mutatja be.
A felhalmozási célú visszatérítendő támogatások teljesítése 222.082.292,-Ft, melyet a Városi Sportegyesület Dunakeszi részére nyújtottunk fejlesztési feladatok támogatására, illetve pályázati önrészre.
FINANSZÍROZÁSI KIADÁSOK
Önkormányzatunk gazdálkodását tekintve nem kényszerült hitelfelvételre, ennek megfelelően hiteltörlesztéssel kapcsolatos finanszírozási kiadása sem merült fel 2020. év folyamán.
A finanszírozási kiadások teljesítése az államháztaratáson belüli megelőlegezések visszafizetése soron 55.886.867,-Ft. Itt kell könyvelni a központi költségvetésből előző év végén kapott előleg visszatérítését. A központi költségvetés minden év végén előleget utal az Önkormányzatok számára a következő évi támogatás terhére. 2019. év végén a 2020. évi támogatások terhére kaptunk előleget. Ezzel az előleggel 2020. január hónapban kellett elszámolnunk. Amikor megkapjuk az előleget, azt az államháztartáson belüli megelőlegezések jogcímen, amikor elszámolunk vele, azt államháztartáson belüli megelőlegezések visszafizetése jogcímen kell elszámolnunk.
AZ ÖNKORMÁNYZATI VAGYON VÁLTOZÁSA
Az Önkormányzat vagyonkimutatása a 14. sz. mellékletben található. A vagyonnal kapcsolatos részletező kimutatásokat az alábbi mellékletek mutatják be:
14/a.sz. melléklet Mérleg 2020.év
14/b.sz. melléklet Államháztartáson belülre vagyonkezelésbe adott eszközök 2020. év,
Kulturális javak 2020.év
14/c.sz. melléklet Immateriális javak, tárgyi eszközök, koncesszióba vagyonkezelésbe adott eszközök állományának alakulása 2020.év
14/d.sz. melléklet Részesedések állománya 2020.év
14/e.sz. melléklet Pénzeszközök változásának bemutatása 2020.év
Az önkormányzat 2020. évi mérlegének fő összege 44.760.874.571,-Ft.
ESZKÖZÖK
Az immateriális javak állományában lényeges változás nem történt, a csoporton belül magas a „0”-ra leíródott állomány.
Az ingatlanok mérlegértéke 1.550.994.843,-Ft-tal nőtt. A változás a beruházásokból, felújításokból aktívált érték 1.972.192.621,-Ft, illetve a 2020. évben elszámolt terv szerinti értékcsökkenés eredménye. Az üzembe helyezett beruházásokból a legnagyobb tételek: az új óvoda 795.630.382,-Ft értékkel, a Szakrendelő felújításából, pszichiátria építéséből üzembe helyezett 467.905.618,-Ft, a Katonadomb parkolóépítésből aktivált 192.277.729,-Ft, a piac kialakításából üzembe helyezett 147.106.982,-Ft, a Kőrösi sportpark beruházásból aktivált 74.396.116,-Ft, a Határ úti kerékpárút aktivált értéke 81.457.270,-Ft, a Könyves Kálmán út parkoló építés üzembe helyezett értéke 53.371.437,-Ft. Az 5220/24 hrsz. alatti Dunakeszi, Casalgrande tér 6. sz. (58/441 tulajdoni hányad) ingatlan vásárlás értéke 23.000.000,-Ft.
Gépek, berendezések, felszerelések, járművek mérlegértéke 9.527.330,-Ft-tal csökkent. A beruházásokból, felújításokból aktivált érték 87.609.204,-Ft volt, mely tartalmazza az új óvoda eszközbeszerzéseit, bútorainak beszerzését. A 2020. évben elszámolt terv szerinti értékcsökkenés 91.621.578,-Ft volt. A jelentős beruházási összeg sem volt elegendő ahhoz, hogy a mérlegérték növekedjen.
A beruházások, felújítások nyitó állománya 901.241.412,-Ft volt, a 2020. évi záró állomány 2.349.549.372,-Ft. A 2020. évben kifizetett, de üzembe nem helyezett beruházásokból a legnagyobb tételek az alábbiak voltak: beruházások érdekében vásárolt földek értéke 45.688.023,-Ft, a Dunakeszi alap- és középfokú oktatási intézmény és kulturális központ beruházás előkészítési feladataira fordított 946.310.704,-Ft.
Az egyéb tartós részesedések állománya nem változott. A Gazdasági társaságok adatait a 14/d. sz. melléklet mutatja be.
A tartós hitelviszonyt megtestesítő értékpapírok – államkötvény soron a nyitó állomány 1.364.370.000,-Ft volt. Év közben a 63.910.000,-Ft-os kötvény lejárt, az év végi állomány 1.300.460.000,-Ft volt. Év végén ezt a kötvényt át kellett sorolni a forgatási célú hitelviszonyt megtestesítő értékpapírok közé, mert a lejárata 2021. szeptember 22. ezért éven belüli lejáratúnak minősül. Az átsorolás miatt a tartós hitelviszonyt megtestesítő értékpapíroknak év végi záró állománya nincs.
A vagyonkezelésbe adott eszközök állománya 3.448.197.694,-Ft, a Dunakeszi Közüzemi Nonprofit Kft-vel kötött vagyonkezelési szerződés alapján.
A készletek állománya 9.224.141,-Ft-tal csökkent. Az Önkormányzat készletek állományát a szociális tűzifatámogatáshoz szükséges tüzelőanyag, a Közterület Felügyelet munkaruhái, a mezőőr munkaruhája, a COVID 19 elleni védekezés miatt vásárolt kesztyűk, maszkok, valamint a babacsomagok összeállításához szükséges termékek, mesekönyvek stb. alkotják. A szociális tűzifa kiosztása megtörtént, a Közterület Felügyeletnek a munkaruhák kihordásra átadásra kerültek. A kesztyűk, maszkok nagy része felhasználásra került. Az idei év végén készleteket a takarékos gazdálkodásra figyelemmel nem halmoztunk fel, a felmerült igények alapján szerezzük be a szükséges mennyiséget.
A pénzkészlet nyitó állománya 2.728.860.209,-Ft volt, a záró állomány 2.434.930.518,-Ft. A pénzeszközök változásának bemutatását a 14/e. melléklet tartalmazza.
A követelések állománya az előző évhez képest 1 614 474 023,-Ft-tal nőtt, ennek egyik oka, hogy a vonatkozó jogszabályok alapján a közhatalmi bevételeknél 2021. évi (költségvetési évet követően esedékes követelések) kivetések is szerepelnek a mérlegben. A másik ok, hogy a VSD részére 2020. évben nyújtott visszatérítendő támogatások követelésként előírásra kerültek.
Az adóhátralékok növekedésének elkerülése, illetve csökkentése érdekében 2020 évben az alábbi intézkedéseket tettük:
2020. október hónapban több mint 14.000 db fizetési felhívást tartalmazó egyenlegértesítő került kiküldésre a város valamennyi adók módjára behajtandó köztartozással rendelkező adózója, lakója részére.
Az adóhatóság által foganatosítható végrehajtási eljárásokról szóló törvény (továbbiakban: Avt.) eltérő rendelkezése hiányában az adóhatóság által foganatosított végrehajtási eljárásban az adóigazgatási rendtartásról szóló törvény (továbbiakban: Air.) és az adózás rendjéről szóló törvény (továbbiakba: Art.) szabályait kell alkalmazni.
Az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető, tömeges megbetegedést okozó humánjárvány megelőzése, illetve következményeinek elhárítása, a magyar állampolgárok egészségének és életének megóvása érdekében elrendelt veszélyhelyzet során a végrehajtási eljárások szüneteléséről rendelkezett az 57/2020. (III.23.) Korm. rendelet, amely szerint a 2020. március 24-én folyamatban lévő végrehajtási eljárások automatikusan szünetelnek a veszélyhelyzet megszűnését követő 15. napig. Az eljárás szünetelése a végrehajtáshoz való jog elévülési idejének szünetelését is jelenti. Azonban végrehajtási eljárás indítható azzal az adózóval szemben, akinek adótartozása miatt az adóhatóság 2020. március 24-e előtt még nem indított végrehajtási eljárást.
A kormány 2020. június 18-án visszavonta a március 11-én elrendelt veszélyhelyzetet, egyúttal megjelent a veszélyhelyzet megszűnésével összefüggő átmeneti szabályokról és a járványügyi készültségről szóló 2020. évi LVIII. törvény, amely az adóigazgatási szabályok átmeneti alkalmazásáról is rendelkezett.
Az említett törvény 53. § (1) bekezdése értelmében az önkormányzati adóhatóság által foganatosítandó végrehajtási eljárásokról szóló 2017. évi CLIII. törvény (továbbiakban: Avt.) a veszélyhelyzet megszűnését követő 15. napig még szünetelnek a 2020. március 24-én az adóhatóság előtt folyamatban lévő, az Avt. szerint foganatosított végrehajtási eljárások. 2020. március 24-től a veszélyhelyzet megszűnését követő 15. napig nyugszik a végrehajtáshoz való jog elévülése az említett eljárásokban, így a tartozások a megszokottól később évülhetnek majd el. A végrehajtási eljárásokat 2020. 07. 02. nappal lehetett újra indítani.
Az Avt. 5-6. §-ai szerint a végrehajtási cselekmények sorrendjét, időpontját az adóhatóság e törvény keretei között maga határozza meg. A végrehajtási cselekmények közül azokat kell foganatosítani, amelyekkel a leghatékonyabban érhető el a végrehajtás célja, ugyanakkor az adósra nézve – az arányosság elvének figyelembevételével – a legkisebb mértékű korlátozással jár.
Ezért amennyiben ismert a hátralékos vállalkozó bankszámlaszáma, hatósági átutalási megbízást nyújtottunk be a számlát vezető pénzintézethez.
Magánszemélyek, egyéni vállalkozók és gazdálkodó szervezetek tekintetében 1415 db inkasszó volt 540.294.912,-Ft összegre, melyre mintegy 195.485.606,-Ft került beszedésre.
Az adóhatóság a tartozás behajtása érdekében 183 db munkabér illetve nyugdíj letiltást foganatosított 30.022.583,-Ft összegre, amelyből 7.585.315,-Ft került beszedésre.
Az adóhatóság a végrehajtási eljárás keretében 28 db jelzálogjog bejegyzése iránti kérelmet nyújtott be a Földhivatal felé 26.713.051 forint összegre, amelyből 2020. évben a befolyt összeg 0 forint volt.
Magas azoknak a hátralékos adózóknak az aránya, akik felszámolás alatt, végrehajtás alatt, vagy kényszertörlési eljárás alatt állnak. Ezekben az esetekben igényünket bejelentettük a felszámoló felé. Bevétel viszont csak a cég felszámolási eljárásának befejezése után várható. Többségében azonban a felszámoló tájékoztatása szerint a cég nem rendelkezik megfelelő vagyonnal, ezért a hátralék behajthatatlanság miatt törlésre kerül.
Elhunyt hátralékos adózók esetében a hagyatékátadó végzés szerinti örökösök megkeresésre kerültek. Az örökhagyó adószámláin fennálló hátraléka esetében a 2003. évi XCII. törvény 35. § (2) bekezdés a) pontja szerint az örököst örökrésze arányában fizetésre köteleztük.
Az adókövetelések behajtására tett intézkedések ellenére 2020. évben behajthatatlanság, illetve elévülés miatt építményadó estében 6.921.166,-Ft, iparűzési adó esetében 15.497.504,-Ft, telekadó esetében 1.515.965,-Ft, késedelmi pótlék és bírság esetében 4.820.518,-Ft, összesen 28.755.153,-Ft követelés leírás történt.
Vagyonkezelésbe adott eszközökkel kapcsolatos visszapótlási követelés elszámolása 44.557.986,-Ft. A követelés a Dunakeszi Közüzemi Nonprofit Kft-vel szemben szerepel a mérlegben.
Letétre, megőrzésre, fedezetkezelésre átadott pénzeszközök, biztosítékok 13.180.800,-Ft-ot tesznek ki. Itt jelennek meg a bírósági letétbe helyezett pénzek, illetve az Ovifoci támogatási letétek. Ez utóbbiak összege 12.850.000,-Ft.
Az egyéb sajátos eszközoldali elszámolások összege 10.550.121,-Ft, mely az általános forgalmi adó bevallás alapján a fizetendő és a levonható általános forgalmi adó különbözete. A levonható általános forgalmi adó 22.605.000,-Ft, a fizetendő általános forgalmi adó 12.054.879,-Ft volt.
A költségek, ráfordítások aktív időbeli elhatárolása 8.049.286,-Ft Itt kell kimutatni a tárgyévben kifizetett, de a következő éveket terhelő költségeket.
FORRÁSOK
Az Önkormányzat mérlegében a saját tőke 36.735.681.678,-Ft, a nyitóhoz képest 195.847.919,-Ft a csökkenés. A felhalmozott eredmény összege 1.078.124.082,-Ft-tal nőtt. A mérleg szerinti eredmény 2020. évben 2.144.192.493,-Ft. A mérleg szerinti eredmény mutatja meg a 2020. évben előírt követelések, keletkezett költségek és ráfordítások különbözetét. A mérleg szerinti eredményt befolyásolja, hogy a felhalmozási célra kapott pénzeszközök, melyek tárgyi eszköz beszerzéshez, felújításához kapcsolódnak eredményként nem mutathatók ki, csak olyan mértékben, amilyen mértékben az adott eszközhöz kapcsolódva költség, ráfordítás merül fel.
A kötelezettségek összege 549.764.969,-Ft, ebből a költségvetési évet követően esedékes kötelezettség 540.412.541,-Ft. Itt jelennek meg a szerződéssel lekötött, de még ki nem fizetett tételek.
A kapott előlegek (túlfizetések) összege 563.242.778,Ft, ebből a helyi adók túlfizetése 545.912.951,-Ft.
Más szervezetet megillető bevételek elszámolása 7.832.035,-Ft. Itt kell kimutatni azoknak a bankszámlán lévő összegeknek az állományát, melyek nem az Önkormányzatot illetik meg. A gépjárműadó számlán 6.811.851,-Ft, Közigazgatási hatósági eljárási illeték fizetési számlán 123.690,-Ft, Köztartozás idegen bevétel fizetési számlán 896.494,-Ft volt 2020. december 31-én. Ezek együttes összege jelenik meg ezen a mérlegsoron.
A letétre, megőrzésre, fedezetkezelésre átvett pénzeszközök állománya 110.151.333,-Ft volt. Itt jelennek meg a szerződésben kikötött és befizetett óvadékok, teljesítési biztosítékok.
Eredményszemléletű bevételek passzív időbeli elhatárolása 22.887.078,-Ft. A 2020. évben működési célra átvett pénzeszközöket, melyeket 2021. évben költünk el, a számviteli előírások alapján el kell határolnunk. Az eredményben 2020. évben nem mutathatjuk ki, abban az évben kell a bevételt eredményként kimutatni, amikor a bevételt elköltjük, vagyis költséget is tudunk vele szemben elszámolni.
Költségek, ráfordítások passzív időbeli elhatárolása 166.539.944,-Ft. A tárgyévet terhelő olyan költségek, ráfordítások, mely csak a következő évben kerül kiszámlázásra, kifizetésre. Ilyen pl. a decemberi bér és közterhek, melyet csak január hónapban fizetünk ki, a decemberi postai közreműködési díj, melyet csak január hónapban számláznak.
Halasztott eredményszemléletű bevételek 6.604.774.756,-Ft. A mérlegben a halasztott eredményszemléletű bevételek között kell kimutatni a fejlesztési célra kapott felhalmozási célú támogatások összegét, a térítés nélkül átvett eszközök, továbbá az ajándékként, a hagyatékként kapott, a többletként fellelt eszközök értékét. A támogatásonként, a térítés nélkül átvett eszközönként kimutatott halasztott bevételt a fejlesztés során megvalósított eszközhöz, illetve a térítés nélkül átvett eszközhöz kapcsolódó felmerült költségek, ráfordítások elszámolásakor lehet megszüntetni olyan összegben, amilyen összegben a költség vagy ráfordítás felmerült (pl. értékcsökkenés elszámolása, az eszköz karbantartása stb.) Meg kell szüntetni a fejlesztési támogatás miatt kimutatott halasztott bevételt a támogatás visszafizetésekor is. Önkormányzatunk az elmúlt években jelentős összegű fejlesztési célú támogatásban részesült, ezért a halasztott eredményszemléletű bevételek összege is magas.
HITELÁLLOMÁNY, HOSSZÚ TÁVÚ KÖTELEZETTSÉGVÁLLALÁS
Az Önkormányzat gazdálkodását tekintve nem kényszerült hitelfelvételre, hitelállománnyal nem rendelkezik 2020. évben. Az Önkormányzatnak hosszú távú fizetési kötelezettsége nincs.
LÉTSZÁM
Az Önkormányzat tényleges állományi létszáma 2020. december 31-én az évközben végbemenő szervezeti és szerkezeti átalakulások alapján 373 fő volt.
Ebből 358 fő teljes munkaidős, 5 fő 6 órás, 10 fő 4 órás foglalkoztatásban dolgozik.
Az Önkormányzatnál és a költségvetési szerveknél foglalkoztatottak létszámát gazdálkodó szervenként a 12. sz. melléklet mutatja be.
Dunakeszi, 2021. május 31.
Dióssi Csaba
polgármester