Dunakeszi Város Önkormányzat Képviselő-testülete 3/2021. (III. 2.) önkormányzati rendeletének indokolása

Dunakeszi Város Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2021. (III.02) számú önkormányzati rendelete Dunakeszi Város Önkormányzata 2021. évi költségvetéséről

Hatályos: 2021. 03. 02

Dunakeszi Város Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2021. (III.02) számú önkormányzati rendelete Dunakeszi Város Önkormányzata 2021. évi költségvetéséről

Általános indokolás

I N D O K O L Á S

B E V É T E L E K

A helyi önkormányzatok 2021. évi költségvetése – hasonlóan az előző évekhez – a központi költségvetéshez a forrásszabályozáson keresztül kapcsolódik a helyi önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatainak támogatásán keresztül.

Az önkormányzat bevételei 8.405.476.466 Ft összegben kerültek betervezésre.

Működési bevételek

Az önkormányzati költségvetés tervezett bevételeiből 5.282.730.352 Ft a működési bevétel. A központi költségvetés 2.354.512.720 Ft forrást biztosít az önkormányzati feladatokra. A közhatalmi bevételekre (helyi adók, bírságok) 2.525.000.000 Ft-ot várunk a költségvetési évben. Egyéb működési bevételként 403.217.632 Ft került betervezésre.

A helyi önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatainak támogatása a költségvetési törvény 2. sz. melléklete alapján összesen 2.306.649.300 Ft, a kiegészítő támogatások tervezhető összege a költségvetési törvény 3. sz. melléklete alapján 47.863.420 Ft.

Változás az előző évhez képest, hogy a költségvetési törvény alapján megszűnt az ún. beszámítás összege, viszont a szolidaritási hozzájárulás összege emelkedett. Az előző évben a beszámítás összege, melyet az iparűzési adóerő képesség alapján állapítottak meg, 702.216.140 Ft általános működési támogatás elvonást eredményezett, emellett 3.053.783 Ft szolidaritási hozzájárulást állapítottak meg az eredeti költségvetés tervezésekor. A két elvonás összege összesen 705.269.923 Ft volt az előző évben.

Az ún. beszámítás megszűnése miatt a települési önkormányzatok működésének általános támogatásából 780.539.769 Ft bevételt tervezhettünk. A támogatásból az önkormányzati hivatal működésére 476.325.000 Ft-ot, település-üzemeltetéshez, ezen belül zöldterület gazdálkodásra 34.723.080 Ft-ot, közvilágításra 80.676.000 Ft-ot, köztemetőre 4.982.810 Ft-ot, közutakra 65.045.179 Ft-ot, egyéb önkormányzati feladatokra 118.165.500 Ft-ot, lakott külterülettel kapcsolatos feladatokra 622.200 Ft-ot fordíthatunk.

A köznevelési feladatok támogatása 893.337.050 Ft. A támogatások alapja az óvodában ellátott gyermekek száma. A szolgáltatott adatok alapján az óvodapedagógusok bérére és annak járulékaira 540.112.650 Ft, az óvodapedagógusok munkáját segítők bérére és annak járulékaira 205.497.600 Ft, óvodaműködtetésre 124.866.800 Ft, az óvodapedagógusok minősítéséből adódó többletköltségekre 22.860.000 Ft illeti meg önkormányzatunkat.

A szociális, gyermekjóléti és gyermekétkeztetési feladatokat 289.642.000 Ft-tal támogatja a központi költségvetés. A család- és gyermekjóléti szolgálat költségeihez 22.550.000 Ft hozzájárulást kapunk. A család- és gyermekjóléti központ működtetési költségeihez 40.880.000 Ft támogatást nyújt a központi költségvetés. A bölcsődei feladatok támogatásának alapja az ellátottak száma. Az ellátottak számából un. számított létszám alapján a szakmai dolgozók bérét támogatják. A felsőfokú végzettségű kisgyermeknevelők, szaktanácsadók bértámogatása 5.100.000,-Ft/számított létszám/év, a bölcsődei dajkák, középfokú végzettségű kisgyermeknevelők, szaktanácsadók bértámogatása 4.260.000,-Ft/számított létszám/év. A felsőfokú végzettségű kisgyermeknevelők számított létszáma 11 fő, ennek megfelelően 56.100.000 Ft támogatást kapunk. A középfokú végzettségű szakmai dolgozók számított létszáma 31,4 fő, a fajlagos összeggel szorozva a támogatás 133.764.000 Ft. A bölcsődék üzemeltetésére 36.348.000 Ft támogatást ítéltek meg.

Gyermekétkeztetés feladataira 248.160.431 Ft támogatást állapítottak meg. Önkormányzatunk 3.406 gyermek étkeztetését biztosítja 20 feladat ellátási helyen vásárolt szolgáltatás keretében. A gyermekétkeztetésre kapott összeg tartalmazza a szünidei étkeztetést is, melynek összege 36.480 Ft.

A kulturális feladatok támogatása címen a nyilvános könyvtári és közművelődési feladatokra nyújtanak támogatást lakosságszám alapján. A támogatás mértéke az előző évhez (1.210,-Ft/lakos) képest jelentősen emelkedett 2.170,-Ft/ lakos. A lakosságszám 43.765 fő, így 94.970.050 Ft támogatásban részesülünk (az előző évi támogatási összeg 54.810.063 Ft volt).

A költségvetési törvény 3. sz. melléklete alapján, kiegészítő támogatásban is részesülünk. Az óvodai és iskolai szociális segítő tevékenység ellátására 47.863.420 Ft-ot biztosít a központi költségvetés.

A központi költségvetésből nyújtott támogatások összegéből január hónapban 12 %-ot, február és december hónap között 8 %-ot kapunk meg a nettó finanszírozás keretében.

Az oktatási intézmények működtetési feladataihoz a 22.000,-Ft feletti egy lakosra jutó iparűzési adóerő-képességgel rendelkező Önkormányzatoknak hozzá kell járulnia, szolidaritási hozzájárulást kell fizetni. Önkormányzatunk adóerőképessége meghaladja a 22.000,-Ft-ot.

Az egy lakosra jutó adóerő-képesség számítása: iparűzési adóalap x 1,4 %, majd osztva a lakosságszámmal. A 2020.01.01-i lakosságszám 43.765 fő, így az egy lakosra jutó adóerő-képesség 151.731.537.438 Ft x 1,4 % : 43.765 fő = 48.537 Ft/fő.

A hozzájárulás alapja az iparűzési adóerő-képességet meghatározó adóalap. Az adóerő-képesség alapján a költségvetési törvény szerint a hozzájárulás alapjának minimum 0,11 %-át maximum 0,36 %-át vonhatják el. A fizetendő szolidaritási hozzájárulás összegét 526.412.895,-Ft-ban állapították meg, mely az iparűzési adó alap 0,347 %-a.

(A központi költségvetésből származó forrásokat táblázatos formában az 4. sz melléklet mutatja be.)

A közhatalmi bevételek foglalják össze a helyi adókból és bírságokból származó bevételeket, tervezett összege összesen 2.525.000.000 Ft.

A tervezett összeget befolyásolja, hogy 2020. évtől a gépjárműadó számlára érkezett bevételek teljes összegét be kell utalnunk a központi költségvetésbe, így gépjárműadóból nem tervezünk bevételt. A tervezhető iparűzési adó bevétel a 639/2020.(XII.22.) Korm. rendelet alapján jelentősen kevesebb az előző évinél. A koronavírus-világjárvány nemzetgazdaságot érintő hatásának enyhítése érdekében szükséges egyes intézkedésekről hozott kormányrendelet 1. §-a szerint a 2021. évben végződő adóévben azon, a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény szerinti vállalkozó esetén, amely azzal felel meg a kis- és középvállalkozásokról, fejlődésük támogatásáról szóló 2004. évi XXXIV. törvény szerinti mikro-, kis- és középvállalkozássá minősítés feltételeinek, hogy esetében a nettó árbevétel vagy mérlegfőösszeg értékhatár legfeljebb 4 milliárd forint, a helyi iparűzési adó mértéke 1 százalék, ha a 2021. évben végződő adóévben alkalmazandó önkormányzati rendeletben megállapított adómérték több, mint 1 százalék. A 2. § szerint a mikro-, kis- és középvállalkozásnak minősülő vállalkozónak a 2021. évben, az adott előleg-fizetési időpontban esedékes – a Htv. szerint bevallott és a 2021. évben az önkormányzati adórendelet szerinti adómértékkel bevallandó – adóelőleg 50 százalékát kell az egyes esedékességi időpontokban megfizetni. Jelenleg idegenforgalmi adófizetési kötelezettség nincs, utólagosan igényelhetünk az elmaradt bevétel ellentételezésére támogatást, ezért idegenforgalmi adó bevételt sem terveztünk.

Építményadóból 650.000.000 Ft bevételt várunk. Telekadóból 150.000.000 Ft bevétellel számolunk. A legnagyobb helyi bevétel az iparűzési adó, tervezett összege a fentiekben részletezettek miatt 1.700.000.000 Ft. Az egyéb közhatalmi bevételek sor várható bevétele 25.000.000 Ft, mely az adókhoz tartozó pótlékokból, bírságokból várt bevétel.

Működési bevételként 403.217.632 Ft került betervezésre.

Az önkormányzati egyéb saját bevételek vonatkozásában a legnagyobb tételt a DÓHSZK-nál lévő gyermekétkeztetés térítési díja teszi ki, 240.516.000 Ft tervezett bevétellel. A Polgármesteri Hivatal vonatkozásában a hatósági jogkörhöz kapcsolódó bevételek jelennek meg, anyakönyvi szolgáltatások díja, illetve egyéb költségtérítések, 3.000.000 Ft összegben. A működési bevételek között található az önkormányzati lakások és egyéb bérletek díja részletezését a 3. sz. melléklet tartalmazza.

A kamatbevételeknél tervezett 16.255.750 Ft-os összeg az Önkormányzati Magyar Államkötvény éves kamatbevétele.

Felhalmozási bevételek

A tervezett felhalmozási bevételek összege 161.240.831 Ft.

A korábban értékesített önkormányzati lakások éves törlesztőrészleteiből 4.758.921 Ft bevételt várunk. Részesedések értékesítéséből 6.481.910 Ft-ot terveztünk, mely az Önkormányzat Dunakeszi Járműjavító Kft-ben lévő üzletrész hányadának értékesítése.

A felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről bevételi jogcím tervezett összege 150.000.000 Ft, mely a PM_CSAPVÍZGAZD_2018/6 sz. pályázathoz kapcsolódik, a Tóváros és Toldi lakópark csapadékvíz elvezetése (Tisza utcától Kolozsvár, Kossuth Lajoson át Eszterházy Pál, Huszka Jenő, 7502/81 hrsz.) beruházás megvalósítására.

Finanszírozási bevételek

A finanszírozási bevételek tervezett összege 2.961.505.283 Ft. Az Önkormányzati Magyar Államkötvény beváltásából 1.300.460.000 Ft bevételünk keletkezik. Az előző években leutalt pályázathoz kapcsolódó támogatások maradványából, illetve egyéb maradványból 1.661.045.283 Ft-ot tervezhettünk.

K I A D Á S O K

Az Önkormányzat kiadásai 8.405.476.466 Ft-ot tesznek ki.

Dunakeszi Város Önkormányzatának tervezett kiadásait mérlegszerűen az 1. sz. melléklet mutatja be. A működési költségvetési kiadások összege 5.491.034.944 Ft, a felhalmozási költségvetési kiadások összege 2.820.261.013 Ft, a finanszírozási kiadások összege 94.180.509 Ft.

A kiadások tervezésénél figyelembevételre kerültek az érvényben lévő kötelezettségvállalások, szerződések, valamint az előző évi teljesítési adatok. A gazdálkodás folyamatában továbbra is kiemelt szempont a takarékosság és a hatékonyság együttes érvényesítése a település intézményeinek zavartalan, kiegyensúlyozott működésének biztosítása mellett.

A kiadási előirányzatokat kiemelt soronként a 2. sz. melléklet tartalmazza, feladatonkénti felosztásban, a kötelező és önként vállalt feladatok bontását az 5. sz. melléklet mutatja be. Az önkormányzat és az irányítása alá tartozó költségvetési szervek 6.523.485.355 Ft összegben végeznek kötelező feladatokat és 1.881.991.111 Ft összegben önként vállalt feladatokat. A Polgármesteri Hivatal kiadásait 650.177.844 Ft összegben tervezte.

Az önkormányzati intézmények tervezett költségvetési kiadásait a 7. sz. melléklet tartalmazza.

A költségvetési rendeletben meghatározott címrendnek megfelelően, külön címet az Önkormányzat és a Polgármesteri Hivatalon kívül önálló intézményeink alkotják, a DÓHSZK, a Sportigazgatóság, valamint a Helytörténeti Gyűjtemény.

Személyi juttatások

A személyi juttatások tervezett előirányzata összesen 1.928.620.741 Ft, mely tartalmazza a vonatkozó jogszabályok alapján a foglalkoztatottaknak kötelezően kifizetendő béreket, juttatásokat. A tervezett összeg magában foglalja a tiszteletdíjak összegét, valamint az egyéb külső személyi juttatásokat is.

Munkaadókat terhelő adók és járulékok

A vonatkozó jogszabály értelmében a szociális hozzájárulási adó mértéke 15,5 százalék. A személyi jellegű kiadások után fizetendő adók és járulékok tervezett előirányzata összesen 319.656.955 Ft.

Dologi kiadások

A dologi kiadások tervezett előirányzata összesen 2.515.090.669 Ft.

A dologi kiadások tartalmazzák valamennyi önkormányzati fenntartású intézmény, az Önkormányzat és a Polgármesteri Hivatal működéséhez szükséges költségeket, a működtetéssel összefüggő szolgáltatások díját, költségét, a készletbeszerzéseket, a közüzemi díjakat, a karbantartási költségeket, beleértve a város parkjainak és egyéb zöldterületeinek, az utaknak és a közvilágításnak a működtetési és karbantartási költségeit, valamint a helyi busz közlekedés finanszírozását. A kiadások feladatonkénti bontását az 5.sz. melléklet tartalmazza.

Ellátottak juttatásai

A rendszeres és az eseti pénzbeli juttatások tervezett összege 11.000.000 Ft, mely a vonatkozó jogszabályi előírásokat figyelembe véve került tervezésre.

Egyéb működési célú kiadások

A tervezett előirányzata összesen 693.666.579 Ft. A működési célú pénzeszköz átadások 36.938.684 Ft összegben kerültek tervezésre államháztartáson belüli felhasználásra, és 130.315.000 Ft-ban az államháztartáson kívüli civil szervezetek, egyesületek igényeinek elbírálását követően. A támogatások elbírálása során figyelembevételre került az előző években nyújtott támogatási összegek szabályszerű felhasználása és az azzal történő elszámolása. A támogatott szervezeteket és a nyújtott támogatások összegét a 9. sz. melléklet tartalmazza.

Az egyéb elvonások és befizetések soron a szolidaritási hozzájárulás összege 526.412.895 Ft jelenik meg, a bevételeknél részletezettek alapján.

Egyéb felhalmozási célú kiadások

A felhalmozási célú pénzeszköz átadás tervezett összege 55.888.087 Ft, melyből jelentős összeget képvisel a TAO támogatási önrész, mely a sport szövetségek által határozatban megállapított fejlesztési pályázati támogatásokhoz szükséges saját forrás. Az Önkormányzat az összeget támogatás formájában biztosítja a városi sportingatlanok fejlesztéséhez.

A támogatott szervezeteket és a nyújtott támogatások összegét a 9. sz. melléklet tartalmazza.

Felújítási, felhalmozási jellegű kiadások

A felhalmozási kiadások a középtávú fejlesztési tervek alapján kerültek tervezésre, összesen 2.688.372.926 Ft összegben, ebből 2.547.596.481 Ft beruházási, 140.776.445 Ft felújítási kiadás. A beruházások között több, az előző évből áthúzódó fejlesztés is szerepel, mint pl. az ITM alap-és középfokú oktatási intézmények és kulturális központ beruházás előkészítése, a szakorvosi rendelőintézet fejlesztése, Dunai szabadstrand fejlesztése, a Toldi lakópark csapadékvíz elvezetése. A felújítási kiadások között a legnagyobb tételt a Kiserdő utca felújítása teszi ki 92.990.183 Ft összegben. A beruházási és felújítási célokat a 11.sz. melléklet részletezi.

Tartalékok

A tervezett tartalék összesen 99.000.000 Ft, ebből 23.000.000 Ft működési, 76.000.000 Ft felhalmozási célt szolgálhat.

A folyamatos működés biztosítására működési céltartalék került megállapításra, 21.000.000 Ft összegben. Az általános tartalék tervezett összege 2.000.000 Ft. A felhalmozási tartalék tartalmazza a pályázatokon való részvételhez szükséges saját forrás összegét. Az Ingatlanért életjáradék program kiadásaira 5.000.000 Ft céltartalékot képeztünk. A helyi védett épületek felújításának támogatására szintén 5.000.000 Ft-ot különítettünk el. A tartalékokat a 10. sz. melléklet mutatja be.

Finanszírozási kiadások

A finanszírozási kiadásoknál az államháztartáson belüli megelőlegezés összege jelenik meg. A központi költségvetés 2020. december végén 94.180.509 Ft-ot utalt a 2021. évi központi támogatások terhére. A leutalt támogatást mint államháztartáson belüli megelőlegezést kell lekönyvelni. A kapott támogatást a január havi támogatásokból vonják le, ezért mint államháztartáson belüli megelőlegezés visszafizetése tervezni kell a költségvetésben.

Létszám

Az engedélyezett álláshelyeket az Önkormányzatra és az irányítása alá tartozó költségvetési szervekre vonatkozóan a 12. sz. melléklet mutatja be.

Dunakeszi, 2021. március 2.

Dióssi Csaba sk.

polgármester