Érd Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlése 13/2021. (III. 31.) önkormányzati rendeletének indokolása
az Érd Megyei Jogú Város 2020. évi költségvetéséről szóló 3/2020. (II. 28.) önkormányzati rendelet módosításáról<br>
Hatályos: 2021. 04. 01az Érd Megyei Jogú Város 2020. évi költségvetéséről szóló 3/2020. (II. 28.) önkormányzati rendelet módosításáról
Általános indokolás
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (Jat.) 18. §-ára figyelemmel az Érd Megyei Jogú Város 2020. évi költségvetéséről szóló 3/2020. (II. 28.) számú önkormányzati rendelet módosításának szükségességét részletesen az alábbi okokkal és célokkal indokolom:
A költségvetési rendelet 6. számú módosítása a 2020. évi költségvetési rendeletet december 31-ei alkalmazhatósággal módosítja az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 34. § (4) bekezdése értelmében, mely szerint: „A képviselő-testület a (2) és (3) bekezdés szerinti előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként – az első negyedév kivételével – negyedévenként, a döntése szerinti időpontokban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét.”
A fentiek alapján az Áht. 34. §-ának előírásai szerint elkészítettük javaslatunkat a 2020. évi költségvetési rendelet előirányzatainak 6. számú módosítására, mellyel összefüggésben az alábbi tájékoztatást adom:
A költségvetési rendelet 2020. február 26-i keltű. Ötödik módosítása óta a költségvetési előirányzatok jegyzői és polgármesteri hatáskörben nem módosultak.
A jelenlegi rendeleti hatáskörű módosítás célja, hogy a bevételi és kiadási előirányzatokat valamennyi kormányzati funkció tekintetében a 2020. évi teljesítésekhez igazítsuk, figyelemmel az áthúzódó kötelezettségvállalásokra, amelyek fedezetét a megfelelő előirányzati sorokon biztosítottuk. A teljesítéshez történő előirányzat rendezést lehetőség szerint kormányzati funkción belüli előirányzat átcsoportosítással valósítottuk meg, ahol ez nem volt lehetséges, ott az általános tartalék terhére történt a kiadási előirányzatok rendezése.
A jelenlegi rendelet-módosítás csak az önkormányzat előirányzatait érinti.
Az Áht. 30. § (3) bekezdése előírja, hogy a költségvetési bevételek tervezettől történő elmaradása esetén azokat csökkenteni kell. A bevételi teljesítési adatok felülvizsgálatát követően csökkentettük a bevételi előirányzatokat azon jogcímeken, amelyeken 2020. évben az előirányzott teljes összegben nem folytak be az előirányzott bevételek. A legjelentősebb összegű csökkentést a működési támogatásértékű bevételek jogcímen volt szükséges végrehajtani. Ezen a soron jelent meg a 2020. évi eredeti költségvetés tervezésekor a bevételek és kiadások egyensúlyát biztosító, tervezett kormányzati működési támogatási bevétel, amelyből azonban semmi nem valósult meg, dacára a többszörösen és több változatban is előterjesztett polgármesteri kérelemnek. A Kormány a korábbi évektől eltérően tavaly már nem részesítette Önkormányzatunkat működési támogatásban, noha december 24. napján tíz másik megyei jogú város kapott ilyen jellegű forrást. A 2020. évi gazdálkodás során – tekintettel arra, hogy működési támogatási bevétel nem érkezett az önkormányzathoz – a kiadási előirányzatok tekintetében is jelentős megszorításokra kényszerült az önkormányzat és a fenntartásában álló intézmények, így a kiadási előirányzatok a tervezettnél alacsonyabb összegben realizálódtak. Az előirányzottnál alacsonyabb összegű kiadási teljesítési adatok lehetővé tették, hogy az intézményektől és a Polgármesteri Hivataltól is elvonásra kerülhessenek az előző költségvetési rendelet módosítás keretében a fel nem használt előirányzati források. Ennek eredményeképpen a jelenlegi költségvetési rendelet módosítás keretében a támogatási bevételek 1.997.574.751 forint összegű csökkentésére került sor.
Az iparűzési adóbevétel a decemberi feltöltési kötelezettség eltörlése miatt 300 millió forinttal kevesebb összegben realizálódott, a tényleges teljesítés az ASP rendszer zárási összesítő adatai szerint 2.488.000.000 forint. Az iparűzési adóbevételi rovaton azonban teljesítési adatként 2.176.743.406 forint került kimutatásra. A különbözet adótúlfizetésként került elszámolásra a megfelelő bevételi rovaton.
Az építményadó és a telekadó tekintetében szintén a teljesítési adatoknak és a túlfizetés egyenlegére való helyesbítéseknek megfelelő korrekció történt. Ennek megfelelően a két adónem tekintetében összesen 84.730.024 forinttal csökkentettük a bevételi előirányzatokat.
Az ingatlan értékesítési bevételek a tervezettnél magasabban, összesen 124.031.155 forint összegben folytak be, csökkentve az előzőekben említett bevétel kiesések hatását.
A költségvetési főösszeg a fenti módosítások hatására 58.425.880.415 forintra változott, a tartalékokról pedig teljes összegben átcsoportosításra kerültek az előirányzatok a különféle kiadási előirányzati sorokra.