Érd Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlése 18/2021. (VI. 2.) önkormányzati rendeletének indokolása

az egészségügyi alapellátási körzetek megállapításáról szóló 36/2017. (XII.22.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2021. 07. 01

az egészségügyi alapellátási körzetek megállapításáról szóló 36/2017. (XII.22.) önkormányzati rendelet módosításáról

Általános indokolás

I. A települési önkormányzat az egészségügyi alapellátásról szóló 2015. évi CXXIII. törvény 5. § (1) bekezdés d) pontja szerint (a továbbiakban: Alapellátási Törvény) az egészségügyi alapellátás körében gondoskodik a védőnői ellátásról. A védőnői szolgálat a Dr. Romics László Egészségügyi Intézmény (a továbbiakban: Intézmény) szervezeti egységeként jelenleg húsz fő területi védőnővel és hat fő iskolavédőnővel működik.

A Pest Megyei Kormányhivatal Érdi Járási Hivatal Népegészségügyi Osztálya részéről a vezető védőnő az egészségügyi szolgáltatók szakfelügyeletéről szóló 16/2019. (VI. 30.) számú EMMI rendelet szerint szakfelügyeleti vizsgálatot végzett, melyben megállapította, hogy az egy gondozottra jutó idő nem megfelelő. Javasolta új területi védőnői körzetek kialakítását.

A Dr. Romics László Egészségügyi Intézmény igazgatója is javaslattal élt a védőnői körzetek átalakítását illetően, az ellátotti létszámokra tekintettel.

A területi védőnői ellátásról szóló 49/2004. (V. 21.) számú ESzCsM rendelet 5. § (1) bekezdése szerint: „Egy védőnői körzetben a védőnő által ellátható nők (várandós, gyermekágyas anyák), gyermekek (újszülött kortól a tanulói jogviszony megkezdéséig) és az oktatási intézménybe nem járó otthon gondozott tanköteles korú gyermekek száma összesen legfeljebb 250 fő lehet.”

Az egészségügyi szolgáltatások Egészségbiztosítási Alapból történő finanszírozásának részletes szabályairól rendelkező 43/1999. (III. 3) számú kormányrendelet 21. §-a alapján a védőnői szolgáltató havi díjazásának mértéke az ellátottak száma, az ellátottak után számított pontérték és az egy pontra jutó forintérték szorzata alapján kerül megállapításra. A területi védőnői szolgáltató legfeljebb 750 pontot érhet el szolgálatonként. Ellátási érdekből a felső határtól el lehet térni, azonban a szolgáltatót ez esetben is a 750 pont szerinti díj illeti meg.

A fenti jogszabályi előírásokat és a jelenlegi körzeti beosztást áttekintve megállapítottuk, hogy a meglévő körzetek között némi egyenlőtlenség alakult ki, ami azzal a következménnyel jár, hogy egyes körzetekben az érintett védőnők számára a feladat 100%-os teljesítése nem lehetséges, más körzetek esetében pedig a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő nem finanszírozza a kialakult többlet-ellátotti létszámot.

A vezető védőnő javaslatát figyelembe véve, a területi egyenlőtlenségek megszüntetése, valamint a finanszírozás optimalizálása érdekében – a szakorvosi rendelőintézet igazgatójának javaslatával egyetértve – javaslom két új védőnői körzet kialakítását, illetve a régi körzetek módosítását.

A körzetek átalakítására a védőnőkkel egyeztetve került sor, de az Alapellátási Törvény 6. § (2) bekezdése szerint az egészségügyi alapellátások körzeteinek megállapítása és kialakítása során ki kell kérni az alapellátásért felelős országos módszertani intézet – védőnői ellátás esetén az országos tisztifőorvos –, valamint a működési engedély kiadására hatáskörrel rendelkező egészségügyi államigazgatási szerv véleményét is.

A jogszabályi előírásnak megfelelve a rendelet-tervezetet véleményezés céljából megküldtük a fenti hatóságoknak, akik az új területi védőnői körzetek kialakítását, és a meglévő körzetek módosítását indokoltnak tartják, a változtatásokkal kapcsolatban ellentétes véleményt nem fogalmaztak meg.

Az új területi védőnői körzetek kialakításával és működtetésével kapcsolatos személyi és tárgyi követelményeket az Intézmény a saját költségvetésében biztosítja.

II. A Közgyűlés elmúlt időszakban hozott egyéb döntései is indokolttá teszik a háziorvosi és fogorvosi körzet-adatok aktualizálását az alábbiak vonatkozásában:

A 2-es háziorvosi körzetben dr. Schütz István a Schütz és Társa Betéti Társaság helyett a Schütz Medical Korlátolt Felelősségű Társaság keretében végzi a tevékenységét 2021. április 1-jétől, az 5. háziorvosi körzetben dr. Balla Rozália Teréz egyéni vállalkozó veszi át a háziorvosi praxis működtetését 2021. május 1-jétől.

Az 5. vegyes fogorvosi körzetben dr. Rózsás Diánától dr. Végvári Fanni Zsuzsanna vette át a vegyes fogorvosi praxis működtetését 2020. december 1-jétől, dr. Darvas Julianna 11. vegyes fogorvosi körzetét dr. Deák Tamás veszi át 2021. május 1-jétől, a 10. körzet működtetését dr. Károly Márta Zsófia veszi át 2021. június 1-jétől. A 12. számú vegyes fogorvosi körzetben dr. Bernáth Vivien Krisztina munkaviszonya megszűnik, a praxist tartós helyettesként dr. Borsos Eszter fogorvos látja el 2021. június 1-jétől.

Dr Gyöngyössy Eszter házi gyermekorvos az iskolaorvosi tevékenységei közül átadta a Gárdonyi Géza Általános Iskola és Gimnázium tanulóinak iskolaorvosi ellátását dr. Gelencsér Gyöngyi főállású iskolaorvos részére 2021. július 1-jétől.

A védőnői körzetek átalakítása a Rendelet 5. mellékletét, az iskolaorvos személyében történő változás a Rendelet 6. mellékletét, a háziorvosi és fogorvosi körzetekben történt változás a Rendelet 1., 3. és 8. mellékletét érinti.