Vác Város Önkormányzata Képviselő-testületének 22/2025. (VI. 23.) önkormányzati rendelete

Vác Város Önkormányzat működésének és gazdálkodásának átláthatóságáról

Hatályos: 2025. 09. 30

Vác Város Önkormányzata Képviselő-testületének 22/2025. (VI. 23.) önkormányzati rendelete

Vác Város Önkormányzat működésének és gazdálkodásának átláthatóságáról

2025.09.30.

[1] Vác Város Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el.

[2] .

1. A rendelet hatálya

1. § Jelen rendelet hatálya Vác Város Önkormányzatára (a továbbiakban: Önkormányzat), Vác Város Önkormányzata Polgármesteri Hivatalára (a továbbiakban: Polgármesteri Hivatal), az Önkormányzat közvetlen vagy közvetett többségi tulajdonában álló gazdasági társaságaira és az Önkormányzat által alapított költségvetési szervekre terjed ki.

2. Értelmező rendelkezések

2. § E rendelet alkalmazásában:

1. gazdasági társaság: az Önkormányzat közvetlen vagy közvetett többségi tulajdonában álló gazdasági társaság,

2. költségvetési szerv: az Önkormányzat által irányított költségvetési szerv, ide nem értve jelen rendelet alkalmazásában a Polgármesteri Hivatalt,

3. közérdekű adatok főoldala: az Önkormányzat, a gazdasági társaság, a költségvetési szerv honlapjának nyitóoldalán elhelyezett linkről elérhető azon weboldal vagy weboldalak, amelyen vagy amelyeken az Önkormányzat, a gazdasági társaság, a költségvetési szerv a jogszabályban foglalt előíráson alapuló közzétételi kötelezettségét teljesíti,

4. közérdekű bejelentés: a panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentésével összefüggő szabályokról szóló 2023. évi XXV. törvényben meghatározott panasz és közérdekű bejelentés.

3. Az Önkormányzat működésének átláthatósága

3. § Az Önkormányzat a honlapján elektronikusan kereshető formában közzéteszi

a) a képviselőknek és a bizottsági tagoknak szóló meghívók kiküldésének napján az Önkormányzat valamennyi képviselő-testületi és bizottsági ülésének napirendjét;

b) az előterjesztésnek a képviselő-testületi tagok és bizottsági tagok számára történő elérhetővé tételének napján a képviselő-testület és a bizottság napirendjén szereplő valamennyi, nyílt ülésen tárgyalandó előterjesztést;

c) a képviselő-testületi ülést és a bizottsági ülést követő 15 napon belül a nyílt képviselő-testületi ülés és a nyílt bizottsági ülés jegyzőkönyvét;

d) a tanácsnokok előző évi munkájáról készített tájékoztatót.

4. § Az Önkormányzat a gazdasági társaságok, költségvetési szerv esetében a honlapján közzéteszi

a) a gazdasági társaságok listáját;

b) az Önkormányzatot a gazdasági társaságban közvetlenül vagy közvetetten megillető tulajdoni hányad mértékét;

c) a költségvetési szervek listáját, vezetőjének nevével, elérhetőségével.

4. A közérdekű adatok közzététele

5. § Az Önkormányzat a honlapjának közérdekű adatok főoldalán közzéteszi vagy linkeket helyez el, és az e linkekről elérhető weboldalakon közzéteszi az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban: Infotv.) 1. melléklete szerinti általános közzétételi listában meghatározott adatokat.

5. A közérdekű adatok megismerésére irányuló igény teljesítése

6. § Az Önkormányzat a honlapjának közérdekű adatok főoldalán „Adatigénylés” megjelöléssel linket helyez el, és az erről a linkről elérhető weboldalon közzéteszi

a) a közérdekű adatok megismerésére irányuló igény teljesítéshez szükséges jogi tájékoztatást, amely tartalmazza az adatigénylés folyamatát végigkövető, a határidőkről és a jogi lehetőségekről, valamint a személyes adatok kezeléséről szóló tájékoztatást;

b) a közérdekű adatigénylés fogadására kijelölt elektronikus levélcímet;

c) az arra vonatkozó tájékoztatást, hogy az adatkérő kizárhatja az adatkérése, és arra az Önkormányzat által adott válasz nyilvánosságra hozatalát;

d) ha az adatigénylő közérthető tájékoztatást követően azt nem zárta ki, az Önkormányzatnak küldött közérdekű adatigényléseket, és az azokra adott válaszokat a válaszadást követő 5 napon belül.

6. Az Önkormányzat költségvetésének átláthatósága

7. § Az Önkormányzat a honlapján közzéteszi

a) az elfogadását követő 15 munkanapon belül a költségvetését és annak mellékleteit, valamint az elfogadott költségvetés indokolását;

b) elfogadásuktól számított 15 munkanapon belül a költségvetés végrehajtásáról szóló éves beszámolót és a zárszámadást.

7. Pályázatok átláthatósága

8. § Az Önkormányzat a pályázatok tekintetében közzéteszi a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvény 1. § (1) bekezdés a)-d) pontjaiban meghatározott szervezetek által vagy nevében kezelt pénzügyi forrásból finanszírozott támogatás elnyerése érdekében benyújtott és támogatásban részesülő

a) pályázatok listáját;

b) a pályázatban vagy más hasonló kérelemben igényelt támogatás pontos összegét;

c) a pályázat vagy más hasonló kérelem elbírálásának várható időpontját;

d) a pályázat vagy más hasonló kérelem eredményeként elnyert támogatás pontos összegét;

e) a pályázat vagy más hasonló kérelem eredményeként elnyert támogatásra vonatkozó támogatási szerződést;

f) a pályázat vagy más hasonló kérelem alapján végrehajtott tevékenységről készített beszámolót.

8. A közbeszerzések és a beszerzések átláthatósága

9. § Az Önkormányzat az általa ajánlatkérőként vagy a Polgármesteri Hivatal által ajánlatkérőként lefolytatott közbeszerzések vonatkozásában honlapján közzéteszi

a) az Infotv. 1. melléklet III. 8. pontja szerinti adatokat;

b) az elektronikus közbeszerzési rendszerben történő közzététellel egyidejűleg az arra mutató linket, ami alapján megtalálható az elektronikus közbeszerzési rendszerben közzétett dokumentum, az eljárás azonosítója;

c) az ajánlattételi felhívások megküldésével egyidejűleg a hirdetmény közzététele nélküli közbeszerzési eljárásban meghívott ajánlattevők nevét.

10. § (1) Az Önkormányzat, a Polgármesteri Hivatal, a költségvetési szerv és a gazdasági társaság beszerzési eljárásaira az Önkormányzat honlapjának nyitóoldalán „Beszerzések” megjelöléssel linket helyez el.

(2) Az Önkormányzat, a Polgármesteri Hivatal, a költségvetési szerv és a gazdasági társaság az adat keletkezését követő 15 munkanapon belül az (1) bekezdésben meghatározott linkről elérhető weboldalon közzéteszi minden beszerzési eljárásban

a) a kibocsátott ajánlattételi felhívást,

b) az ajánlatok bírálatáról készült jegyzőkönyvet vagy más hasonló iratot,

c) a győztes ajánlattevővel megkötött szerződéseket és a szerződések mellékleteit, valamint azok módosításait, továbbá

d) a teljesítésről tájékoztató dokumentumot.

9. Szerződések átláthatósága

11. § (1) Az Önkormányzat a honlapjának nyitóoldalán „Szerződések” megjelöléssel linket helyez el, ezen közzéteszi az Önkormányzat és a Polgármesteri Hivatal által megkötött nettó ötszázezer forintos értékhatárt meghaladó polgári jogi szerződések listáját, a szerződés megkötését követő 15 napon belül, amely tartalmazza a szerződéskötés dátumát, a szerződés ügyiratszámát, a szerződő felek megnevezését, a szerződés tárgyát és a szerződés értékét, valamint keretszerződés esetében az az alapján ténylegesen teljesített kifizetések összegét legalább kéthavonta.

(2) Az önkormányzat a honlapján a szerződés megkötését követő 15 napon belül elérhetővé teszi az általa és a Polgármesteri Hivatal által kötött évi nettó ötszázezer forintos értékhatárt meghaladó polgári jogi szerződések másolati példányát.

(3) Az adatkezelő biztosítja a (2) bekezdés alapján közzétett szerződések szabadszavas elektronikus kereshetőségét, valamint a szerződő fél neve és a szerződéskötés dátuma szerinti elektronikus kereshetőségét.

(4) Az (1)-(2) bekezdés szerint közzétett adatok a szerződés megszűnését követő tizedik naptári év utolsó napját követően távolíthatóak el az önkormányzat honlapjáról.

10. Ingatlangazdálkodás átláthatósága

12. § (1) Az Önkormányzat a honlapján kéthavonta elektronikusan kereshető, táblázatos formában közzéteszi az Önkormányzat és a Polgármesteri Hivatal tulajdonában álló értékesített ingatlanok (2) bekezdésben felsorolt adatait.

(2) A táblázatot olyan formában kell közzétenni, hogy az tartalmazza

a) az ingatlan pontos címét, helyrajzi számát,

b) értékbecslés alapján az ingatlan értékét,

c) a vételárat,

d) adásvétel időpontját,

e) amennyiben a vevő jogi személy, a vevő nevét,

f) az értékbecslési dokumentumok meglétét;

g) amennyiben pályázaton történt az értékesítés, a pályázat elérhetőségének linkjét.

11. A közérdekű bejelentők védelme

13. § Az Önkormányzat a honlapján közérdekű bejelentések megjelöléssel közzéteszi a közérdekű bejelentések fogadásának és intézésének, valamint tartalmuk kivizsgálásának az Önkormányzat által alkalmazott eljárásrendjéről szóló szabályzatát.

12. A gazdasági társaságok és a költségvetési szervek átláthatósága

14. § (1) A gazdasági társaság a honlapján közzéteszi:

a) a társaság képviseletre jogosult tagjainak a nevét és javadalmazását;

b) a felügyelőbizottság tagjainak a nevét és javadalmazását;

c) módosításokkal egységes szerkezetbe foglalt szervezeti-működési szabályzatát;

d) módosításokkal egységes szerkezetbe foglalt létesítő okiratát;

e) beszámolóját, és az ahhoz kapcsolódó könyvvizsgálói jelentést, valamint – ha ennek készítésére köteles – a közhasznúsági beszámolót és az üzleti tervet.

(2) Az (1) bekezdés a)-d) pontjaiban megjelölt adatokat azok módosítását követő 15 napon belül közzé kell tenni.

(3) Az (1) bekezdés f) pontjában megjelölt adatokat az ezen adatok gazdasági társaság általi közzétételére vonatkozó határidőt követő 15 napon belül kell közzétenni.

15. § (1) A költségvetési szerv a honlapján közzéteszi

a) a költségvetési szerv vezetőjének a nevét,

b) a módosításokkal egységes szerkezetbe foglalt létesítő okiratát, valamint

c) a módosításokkal egységes szerkezetbe foglalt szervezeti és működési szabályzatát.

(2) Az (1) bekezdésben rögzített adatokban, dokumentumokban történő változást a módosítást követő 15 napon belül közzé kell tenni.

16. § A gazdasági társaság és a költségvetési szerv a honlapján a közbeszerzési eljárásaival kapcsolatban közzéteszi

a) az Infotv. 1. melléklet III. 8. pontja szerinti adatokat;

b) az elektronikus közbeszerzési rendszerben történő közzététellel egyidejűleg az arra mutató linket, ami alapján megtalálható az elektronikus közbeszerzési rendszerben közzétett dokumentum, az eljárás azonosítója;

c) az ajánlattételi felhívások megküldésével egyidejűleg a hirdetmény közzététele nélküli közbeszerzési eljárásban meghívott ajánlattevők nevét.

17. § (1) A gazdasági társaság és a költségvetési szerv a honlapjának nyitóoldalán „Szerződések” megjelöléssel linket helyez el, ezen közzéteszi az általa megkötött nettó ötszázezer forintos értékhatárt meghaladó polgári jogi szerződések listáját, a szerződés megkötését követő 15 napon belül, amely tartalmazza a szerződéskötés dátumát, a szerződés ügyiratszámát, a szerződő felek megnevezését, a szerződés tárgyát és a szerződés értékét, valamint keretszerződés esetében az az alapján ténylegesen teljesített kifizetések összegét legalább kéthavonta.

(2) A gazdasági társaság és a költségvetési szerv a honlapján a szerződés megkötését követő 15 napon belül elérhetővé teszi az általa kötött évi nettó ötszázezer forintos értékhatárt meghaladó polgári jogi szerződések másolati példányát.

(3) A gazdasági társaság és a költségvetési szerv biztosítja a (2) bekezdés alapján közzétett szerződések szabadszavas elektronikus kereshetőségét, valamint a szerződő fél neve és a szerződéskötés dátuma szerinti elektronikus kereshetőségét.

(4) Az (1)-(2) bekezdés szerint közzétett adatok a szerződés megszűnését követő tizedik naptári év utolsó napját követően távolíthatóak el a honlapokról.

18. § (1) A gazdasági társaság és a költségvetési szerv honlapján kéthavonta elektronikusan kereshető, táblázatos formában közzéteszi a tulajdonában álló értékesített ingatlanok (2) bekezdésben felsorolt adatait.

(2) A táblázatot olyan formában kell közzétenni, hogy az tartalmazza

a) az ingatlan pontos címét, helyrajzi számát

b) értékbecslések alapján az ingatlan értékét,

c) a vételárat,

d) adásvétel időpontját,

e) amennyiben a vevő, illetve az eladó jogi személy, a vevő, illetve az eladó nevét,

f) az értékbecslési dokumentumok meglétét.

13. Záró rendelkezések

19. § (1) A kötelezettek e rendelet hatálybalépését megelőző 2. éven belül kötött, nettó ötszázezer forintot meghaladó értékű polgári jogi szerződéseiket folyamatosan, de legkésőbb 2025. november 30-ig teszik közzé a 11. és a 17. §-ban foglaltak szerint eljárva.

(2) A rendelet kihirdetéséről a Szervezeti és Működési Szabályzatban foglaltak szerint a jegyző gondoskodik.

20. § Ez a rendelet 2025. szeptember 30-án lép hatályba.