Tab Város Önkormányzat Képviselő-testületének 24/1996. (XII.30.) önkormányzati rendelete

A magánszemélyek kommunális adójáról.

Hatályos: 2010. 01. 01- 2010. 12. 31

Tab Város Önkormányzata Képviselő-testületének

18/1997. (XII. 1.), 4/1998. (IV. 1.), 17/1998. (XII. 18.), 18/1999. (XI. 26.),

 26/2001. (XI. 26.), 33/2003. (X. 30.), 19/2005. (IV. 27.), 14/2008. (III. 31.), 38/2009. (XII. 30.) rendelettel módosított

24/1996. (XII. 30.) rendelete

a magánszemélyek kommunális adójáról szóló

2/1991. (III. 21.) többször módosított

és egységes szerkezetbe foglalt rendelete




[1]Tab város Önkormányzat Képviselő-testülete a közigazgatási területére az 1990. évi C. törvény felhatalmazása alapján helyi adóként magánszemélyek kommunális adóját vezeti be. Az adót utak, járdák építésére, önkormányzat tulajdonában álló ingatlanok beruházására, felújítására használja fel.


A rendelet hatálya


1. §


A rendelet hatálya kiterjed Tab város közigazgatási területének egészére.


Adókötelezettség


[2]2. §


Adóköteles az önkormányzat közigazgatási területén lévő építmények közül a lakás és a nem lakás céljára szolgáló épület, épületrész (továbbiakban együtt: építmény), továbbá a beépítetlen belterületi földrészlet (telek).


Az adókötelezettség keletkezése, és megszűnése.


3. §


Az adókötelezettség a 2. §-ban foglalt adótárgyak után:


a./ építmény esetében a használatbavételi engedély, illetőleg fennmaradási engedély kiadása,


b./ engedély nélkül épült vagy anélkül használatba vett építmény esetén a tényleges használatbavétel évét követő év első napján keletkezik,


építmény használatának szünetelése az adókötelezettséget nem szünteti meg.



c./ építési tilalom esetén a tilalom feloldása, külterületi földrészlet belterületi telekké nyilvánítása  évét követő év első napján keletkezik.


d./ lakásbérleti jog esetén a jogviszony létrejöttét követő év első napján keletkezik.


4.  §


Az adókötelezettség:


a./ zártkerti építményre: az építmény megszűnése évének utolsó napján, az első félévben történt megszűnése esetén a félév utolsó napján,


b./ belterületi telek külterületté minősítése évének utolsó napján,


c./ építési tilalom kihirdetése esetén a kihirdetés évének utolsó napján, az első félévben történt

kihirdetés esetén a félév utolsó napján,


d./ lakásbérleti jog estén a jogviszony megszűnése évének utolsó napján, az első félévben történt megszűnés esetén a félév utolsó napján s z ű n i k meg.


Az adó alanya


5. §


(1) Az adó alanya az a magányszemély, aki a naptári év (továbbiakban: év) első napján a 2. §-ban megjelölt építmény vagy földrészlet tulajdonosa, a nem magánszemély tulajdonában álló lakás bérlője (továbbiakban: adózó).


(2) Az adó alanya a külföldi magánszemély is, feltéve, hogy adómentességét nemzetközi szerződés, vagy viszonosság nem biztosítja. A viszonosság kérdésében a Pénzügyminiszter állásfoglalása az irányadó.


[3](3)      Ha az építményt, vagy a telket az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett vagyoni értékű jog terheli, az annak gyakorlására jogosult az adó alanya.


(4) Több tulajdonos esetén a tulajdonosok tulajdoni hányadaikban adóalanyok. A lakásbérlőket a bérleti jog arányában terheli az adófizetési kötelezettség.


Az adómentesség


6. §


[4](1)      Mentes az adófizetési kötelezettség alól a 60. életévét betöltött adózó. Az adómentesség annak az évnek az első napjától áll fenn, melyet megelőző évben a mentességre jogosító életkort az adózó betöltötte. Ez a rendelkezés kiterjed a lakásbérleti jogviszonyra is.


(2) Mentes az adófizetési kötelezettség alól szennyvízelvezető társulati hozzájárulást fizető adóalany a hozzájárulás fizetési kötelezettség évétől számított 5 évig.


(3) [5]


[6](4)      Mentes az adó alól:

a.) a lakással egy helyrajzi szám alatt nyilvántartott nem lakás céljára szolgáló épület, épületrész,

b.)  az önálló helyrajzi szám alatt bejegyzett garázs,

c.)  az építési tilalom alatt álló telek a tilalom ideje alatt.



Méltányossági eljárás


[7]6/A. §



Az adó mértéke


[8]7. §


Az adó mértéke a 2. §-ban foglalt adótárgyanként évente 12.000 Ft, kivéve a külterületi nem lakás céljára szolgáló építményt, azután évente 1.600 Ft.


[9]8. §


Tab város illetékességi területén állandó bejelentett lakcímmel rendelkező adóalanyok a megállapított adóból – a zártkerti, külterületi nem lakás céljára szolgáló építmény kivételével – adótárgyanként évi 8.000,- Ft kedvezményben részesülnek.


9. §


(1)     Az adót késedelmi pótlék mentesen, évi két egyelő részletben, minden év március 15 és szeptember 15, 1991. évben az egész évi adót szeptember 15. napjáig kell megfizetni.


[10](2)   Az adózó adókötelezettségét első ízben 1991. május 31. napjáig, az 1991. január 1-jei állapotnak megfelelően köteles bejelenteni. Ezzel egyidejűleg az erre a célra rendszeresített nyomtatványon adóbevallást köteles tenni az adóhatósághoz.

[11](3)

   

[12](4)   Az adózó az adókötelezettség keletkezését (változását) követő 15 napon belül adóbevallást köteles tenni.


Záró rendelkezések


10. §


[13](1)   Az e rendeletben nem szabályozott minden más esetben a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény és az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.



(2)     E rendelet 6. §. (1) bekezdése és a 7. §-a 1997. január hó 1. napjával lép hatályba.


11. §


E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti:


a./      az út- és közműfejlesztési hozzájárulásról szóló 18/1983. (X. 16.) ÉVM-PM. Együttes rendelet,


b./      a házadóról szóló 1986. évi  25 sz. törvényerejű rendelet, és  végrehajtására kiadott       31/1989. (VII. 13.) PM. sz. rendelet, a módosított 35/1986. (X. 2.) PM. sz. rendelet,


c./      a nem lakás céljára szolgáló építmények adójáról szóló, az 1986. évi 25. sz. törvényerejű rendelettel, és az 1988. évi XV. törvénnyel módosított 1985. évi 23. sz. törvényerejű rendelet, és  a végrehajtására kiadott 35/1986. (X. 2.) PM., és az  51/1988. (XII. 22.) PM. sz. rendelettel módosított 62/1985. (XII. 30.) PM. sz. rendelet,

d./     A magánszemélyek kommunális adója alapját képező belterületi földrészletek, valamint zártkerti és külterületi lakóházzal beépített földrészletek után a magánszemélyek földadó kötelezettsége 36/1976. (X. 17.) MT,


e./      a telekadóról szóló 10/1972. (II. 19.) PM-ÉVM., a 2/1977. (I. 28.) PM-ÉVM., az 54/1982.(X.7) PM-ÉVM, és a 30/1983. (X. 16.) PM-ÉVM. együttes rendelettel módosított 12/1970. (IV. 16.) PM-ÉVM. együttes rendelet,


f./      az állami telkek  használati és igénybevételi díjáról szóló, a 4/1977.(I.28) PM-ÉVM-ÁH, a 19/1979.(XI.1) PM-ÉVM-ÁH, a 37/1982. (VIII. 2.) PM-ÉVM-ÁH, az 52/1983. (XII. 10.) PM-ÉVM-ÁH, és a 67/1988. (XII. 26.) PM-ÉVM. együttes rendeletekkel módosított 50/1975. (XI. 22.) PM-ÉVM-ÁH. együttes rendelet,


g./      Tab Városi Jogú Nagyközségi Közös  Tanács 1/1987. (II. 19.) számú, a házadóról szóló rendelete,


h./      Tab Városi Jogú Nagyközségi Közös Tanácsa 2/1986. (VI. 26.) számú rendelete, a nem lakás céljára szolgáló építmények adójáról,


i./       Tab Városi Jogú Nagyközségi Közös Tanács 4/1986. (X. 18.) számú rendeletével, valamint az 1/1988. (III. 16.) számú rendeletével módosított 1/1986. (II. 20.) számú, a település fejlesztési hozzájárulásról szóló rendelete.


  1. §


E rendelet hatálybalépésével hatályát veszti a 2/1991. (III. 21.) számú a 13/1991. (VI. 27.) számú, a 17/1992. (XII. 23.) számú, a 18/1993. (XI. 25.) számú, a 22/1994.(XII. 29.) számú és a 26/1995. (XII. 22.) számú önkormányzati rendelet.



T  a   b  , 1996. december 19.




Farkas István                                               Dr. Garabon Károly

                polgármester                                                      városi jegyző 














I N D O K O L Á S

a 18/1997. (XII. 1.) rendelethez





1.§-hoz

A rendelet 6. §. /2/ bekezdésében foglalt mentesség a magánszemélyek által fizetendő kommunális hozzájárulás mérséklését szolgálja, mivel a közműtársulati hozzájárulás összege a fizetésre kötelezetteknek fokozott anyagi megterhelést jelent.


2. §-hoz

A város közműellátásának biztosítása érdekében, az úthálózat fejlesztéséhez szükséges a lakossági közteher vállalás.

Az önkormányzat 1997. évre nem emelte meg a kommunális adó összegét, így 1996-ban és 1997-ben is 1.600 Ft-ot, illetve külterület után 1.200 Ft-ot fizetett a lakosság.

A két év alatt bekövetkezett infláció, és az önkormányzat által megvalósításra tervezett – a szokásos mértéket meghaladó – közmű beruházás indokolja a magánszemélyek kommunális adó mértékének növelését.




HATÁS  VIZSGÁLAT


A magánszemélyek kommunális adójáról szóló önkormányzati rendelethez





Adótárgy

Adómérték

Adó

Változás

1997. év








1298 db lakás

1.600 Ft

2.076.800 Ft






114 db pince

1.200 Ft

136.800 Ft










1998. év








1298 db lakás

2.200 Ft

2.855.600 Ft

778.800 Ft





114 db pince

1.600 Ft

182.400 Ft

45.600 Ft











I N D O K O L Á S

a 18/1999. (XI. 26.) rendelethez





  1. paragrafushoz:

Az adómérték növelését az önkormányzat bevételének növelése, a költségvetési hiány csökkentése teszi szükségessé.


  1. paragrafushoz:

A Tab város illetékességi területén ingatlannal és állandó lakcím bejelentéssel rendelkező adóalanyok adóterhének többszörösére emelkedésének elkerülése végett – mivel ezen adózók után az önkormányzat fejkvótát, megosztott bevételt kap -, a kedvezmény biztosítása szükséges.

A Tab városban lakcímmel nem, de az adó alapját képező ingatlannal rendelkező adóalanyok után az önkormányzat a fentebb említett támogatást nem kapja, de az ingatlan vonzataként az önkormányzatnak kommunális ráfordításai vannak – hóeltakarítás , vízelvezetés, járda, útépítés, javítás, stb. – így indokolt a tulajdonosok adó formában történő nagyobb összegű hozzájárulása.



T a b , 1999. november 26.





  

                                                                                              Farkas István

                                                                                              polgármester







I N D O KO L Á S

a 26/2001. (XI. 26.) rendelethez






  1. §-hoz:

Az adómérséklés feltételeinek rendeletbe foglalt elkülönítése szükségessé tette külön §-ba történő megfogalmazását és /2/ bekezdéssel történő kiegészítését.



/2/ bekezdéshez:

Az adómérséklési kérelem érdembeni elbírálásához, megalapozottságához, adózó anyagi és szociális helyzetének megítéléséhez szükséges az együtt élő családtagok havi jövedelmének igazolt összege.


T a b , 2001. november 22.







                                                                                              Farkas István

                                                                                              polgármester












I N D O K O L Á S

a 33/2003. (X. 30.) rendelethez



ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS



A Somogy Megyei Közigazgatási Hivatal 2003. június 10-16. napja között komplex ellenőrzést végzett önkormányzatunknál, melynek során felülvizsgálták a helyi adórendeleteinket is. A rendeletekkel kapcsolatos észrevételeket, javaslatokat megküldték, melyek alapján kerül most sor az adórendeletek módosítására.

Az adórendeletek harmonizációjára az Európai Unióhoz történő csatlakozás miatt egyébként is sor került volna.


Tab Város Önkormányzatának a magánszemélyek kommunális adójáról szóló, többször módosított 24/1996. (XII. 30.) sz. rendeletét (továbbiakban: Ör.) az adózás rendjéről szóló 1990. évi XCI. törvénnyel (továbbiakban: Art.) kell összhangba hozni.



RÉSZLETES INDOKOLÁS



1. §-hoz

Jogszabály-szerkesztési metodika szempontjából célszerű az Ör. 6/A. §-ának (1) bekezdését az „Adómentesség” megnevezésű fejezetbe a 6. § alá, míg a 6. § (4) bekezdését a 6/A. §-ba illeszteni, és az „Adómérséklés” fejezetcímet „Méltányossági eljárás” fejezetcímre változtatni.

A méltányossági jogalkalmazás egyértelműbbé tétele végett szükséges a mérséklés, adóelengedés feltételrendszerének részletesebb meghatározása. Az öregségi nyugdíjminimum összege 2003. január 1. napjától 21.800,- Ft.


2. §-hoz

Az Ör. 9. § (3) bekezdése törvénysértő rendelkezést tartalmaz.

Az Art. 18. § (3) bekezdése szerint a magánszemély az adóját akkor állapítja meg önadózással, ha vállalkozó, kivéve az Art. 78. § (1) és (2) bekezdésében említett esetet.

Az Art. 78. § (1) bekezdése értelmében az adóhatóság állapítja meg a helyi adót a vállalkozók kommunális adója, az iparűzési és az adóbeszedéssel megállapított adó kivételével. Tehát a magánszemélyek kommunális adóját kivetés útján kell megfizetni, nem önadózás formájában.



T a b, 2003. október 22.



Dr. Mezőfi Ágnes                                                                               

 városi jegyző






I N D O K O L Á S

a magánszemélyek kommunális adójáról szóló,

többször módosított 24/1996. (XII. 30.) rendelet módosításáról szóló

19/2005. (IV. 27.) rendelethez




Az adózás rendjéről szóló új 2003. évi XCII. törvény (továbbiakban: Art.) 2004. január 1. napjától már nem ad lehetőséget arra – szemben a régi Art-tal –, hogy az önkormányzat a helyi adót, adótartozást a rendeletében meghatározott feltételek alapján mérsékelje, vagy engedje el. A központi joganyag változása miatt szükséges a rendelet módosítása.



T a b, 2005. április 21.




Dr. Mezőfi Ágnes                                                                          

     jegyző



I N D O K O L Á S


a magánszemélyek kommunális adójáról szóló, többször módosított 24/1996. (XII. 30.) rendelet módosításáról szóló 14/2008. (III. 31.) sz. rendelethez


ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS


A Dél-Dunántúli Regionális Közigazgatási Hivatal (továbbiakban: közigazgatási hivatal) 2007. október 17-19. napja között hatósági ellenőrzést végzett önkormányzatunknál, melynek során felülvizsgálták a helyi adórendeleteinket is. A rendeletekkel kapcsolatos észrevételeket, javaslatokat megküldték, melyek alapján kerül most sor az adórendeletek módosítására.

A rendelet alkotásra felhatalmazást adó jogszabályok között a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvényre utalás a közigazgatási hivatal  szerint  nem  jogszabálysértő, de felesleges. Elegendő a felhatalmazást adó speciális – ez esetben a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény- jogszabályra való utalás. A felhatalmazást adó jogszabályra való utalásból ezért az Ötv. kimaradt.


RÉSZLETES INDOKOLÁS


1. §-hoz


A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény (továbbiakban: Htv.) 6. § d) pont alapján a képviselő-testület arra kapott felhatalmazást, hogy az e törvény második részében meghatározott mentességeket további mentességekkel, illetőleg kedvezményeket további kedvezményekkel kibővítse. Arra nem kapott felhatalmazást, hogy a törvény által meghatározott adótárgyak körét leszűkítse.

A rendelet 2. §-a nem felel meg a Htv. 24. §-ának, amely az adótárgyak köréről is rendelkezik, mivel abból a nemlakás céljára szolgáló építmény kimaradt,   ezért szükséges a rendelkezés módosítása.


2. §-hoz


A rendelet 5. § (3) bekezdését szinkronba kell hozni a Htv. 12. § (1) bekezdés normaszövegével, amely az adó alanyaként az építmény (beleértve az előzőekben megjelölt építményt is) tulajdonosát jelöli meg.


3. §-hoz


A 6. § (1) bekezdése pontosítja a 60. életévét betöltött adóalanyok mentességére vonatkozó rendelkezést, vagyis egyértelművé teszi, hogy a mentesség nemcsak arra az évre vonatkozik, amikor a 60, életévét betölti az adó alanya, hanem azt követően is.

A 6. § (4) bekezdésében kerül meghatározásra azon adótárgyak köre, amelyek mentesülnek az adófizetési kötelezettség alól. Így nem az adótárgyak jogszabálysértő szűkítésével, hanem a mentességek körének bővitésével érhető el az a korábbi jogalkotói ( nevezetesen: Tab Város Képviselő-testülete) szándék, hogy a  nem lakás  céljára szolgáló olyan építmény  (műhely és üzlet kivételével), mint a lakáshoz tartozó garázs, gazdasági épület után ne kelljen külön is adózni.




4. §-hoz


A rendelet 2. §-ának változása teszi szükségessé e rendelkezés módosítását.


5. §-hoz


A rendelet 10. § (1) bekezdés második mondata az adózás rendjéről szóló korábbi törvény (Art.) számát  tünteti fel, amely ugyan a jelenleg hatályos Art. figyelembe vételével nem jogszabálysértő, de helyesebb a 2003. évi XCII. törvényre hivatkozni.


T a b, 2008. március 27.



   Dr. Mezőfi Ágnes

jegyző








I N D O K O L Á S

Tab Város Önkormányzatának 38/2009.(XII.30.) számú rendeletéhez

Általános indokolás




Tab Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 1991-ben alkotta meg, majd 1996-ban egységes szerkezetbe foglalta a magánszemélyek kommunális adójáról szóló rendeletet.


A rendelet felhatalmazó rendelkezésében került meghatározásra az adó felhasználásának célja. Az abban megfogalmazott célok aktualizálása, valamint olyan adómentességi szabály  eltörlése miatt szükséges a rendelet-módosítás, aminek az igénybevétele 2003. december 31. napján lejárt.



T a b, 2009. december 23.




Dr. Szűts Dóra

        jegyző










[1]

Módosította a 18/1997. (XII. 1.) és a 17/1998. (XII. 18.) rendelet 1. §-a, a 38/2009. (XII. 30.) rendelet 1. §-a, hatályos 2010. január 1. napjától.

[2]

Módosította a 14/2008. (III. 31.) rendelet 1. §-a, hatályos 2009. január 1. napjától.

[3]

Módosította a 14/2008. (III. 31.) rendelet 2. §-a, hatályos 2008. március 31. napjától, rendelkezéseit 2008. január 1. napjától kell alkalmazni.

[4]

Módosította a 14/2008. (III. 31.) rendelet 3. §-a, hatályos 2008. március 31. napjától, rendelkezéseit 2008. január 1. napjától kell alkalmazni.

[5]

Módosította a 4/1998. (IV. 1.) rendelet 1. §-a, hatályát vesztette a 38/2009. (XII. 30.) rendelet 2. §-ával, hatálytalan 2010. január 1. napjától.

[6]

Beiktatta a 14/2008. (III. 31.) rendelet 3. §-a, hatályos 2009. január 1. napjától.

[7]

Hatályát vesztette a 19/2005. (IV. 27.) rendelet 1. §-a, hatályos 2005. április 27. napjától.

[8]

Módosította a 18/1997. (XII. 1.), 18/1999. (XI. 26.) rendelet 1. §-a, hatályos 2000. január 1. napjától.

[9]

Módosította a 18/1999. (XI. 26.) rendelet 2. §-a, a 14/2008. (III. 31.) rendelet 4. §-a, hatályos 2008. március 31. napjától, rendelkezéseit 2008. január 1. napjától kell alkalmazni.

[10]

Módosította a 33/2003. (X. 30.) rendelet 2. §-a, hatályos 2003. október 30. napjától.

[11]

Hatályon kívül helyezte a 33/2003. (X. 30.) rendelet 2. §-a, hatálytalan 2003. október 30. napjától.

[12]

Módosította a 33/2003. (X. 30.) rendelet 2. §-a, hatályos 2003. október 30. napjától.

[13]

Módosította a 14/2008. (III. 31.) rendelet 5. §-a, hatályos 2008. március 31. napjától, rendelkezéseit 2008. január 1. napjától kell alkalmazni.