Tab Város Önkormányzat Képviselő-testületének 24/1996. (XII.30.) önkormányzati rendelete
A magánszemélyek kommunális adójáról.
Hatályos: 2011. 01. 01- 2011. 12. 31Tab Város Önkormányzat Képviselő-testületének 24/1996. (XII.30.) önkormányzati rendelete
A magánszemélyek kommunális adójáról.
2011-01-01-tól 2011-12-31-ig
Tab Város Önkormányzata Képviselő-testületének
18/1997. (XII. 1.), 4/1998. (IV. 1.), 17/1998. (XII. 18.), 18/1999. (XI. 26.),
26/2001. (XI. 26.), 33/2003. (X. 30.), 19/2005. (IV. 27.), 14/2008. (III. 31.), 38/2009. (XII. 30.), 29/2010. (XII. 20.) rendelettel módosított
24/1996. (XII. 30.) rendelete
a magánszemélyek kommunális adójáról szóló
2/1991. (III. 21.) többször módosított
és egységes szerkezetbe foglalt rendelete
[1]Tab város Önkormányzat Képviselő-testülete a közigazgatási területére az 1990. évi C. törvény felhatalmazása alapján helyi adóként magánszemélyek kommunális adóját vezeti be. Az adót utak, járdák építésére, önkormányzat tulajdonában álló ingatlanok beruházására, felújítására használja fel.
A rendelet hatálya
1. §
A rendelet hatálya kiterjed Tab város közigazgatási területének egészére.
Adókötelezettség
[2]2. §
Adóköteles az önkormányzat közigazgatási területén lévő építmények közül a lakás és a nem lakás céljára szolgáló épület, épületrész (továbbiakban együtt: építmény), továbbá a beépítetlen belterületi földrészlet (telek).
Az adókötelezettség keletkezése, és megszűnése.
3. §
Az adókötelezettség a 2. §-ban foglalt adótárgyak után:
a./ építmény esetében a használatbavételi engedély, illetőleg fennmaradási engedély kiadása,
b./ engedély nélkül épült vagy anélkül használatba vett építmény esetén a tényleges használatbavétel évét követő év első napján keletkezik,
építmény használatának szünetelése az adókötelezettséget nem szünteti meg.
c./ építési tilalom esetén a tilalom feloldása, külterületi földrészlet belterületi telekké nyilvánítása évét követő év első napján keletkezik.
d./ lakásbérleti jog esetén a jogviszony létrejöttét követő év első napján keletkezik.
4. §
Az adókötelezettség:
a./ zártkerti építményre: az építmény megszűnése évének utolsó napján, az első félévben történt megszűnése esetén a félév utolsó napján,
b./ belterületi telek külterületté minősítése évének utolsó napján,
c./ építési tilalom kihirdetése esetén a kihirdetés évének utolsó napján, az első félévben történt
kihirdetés esetén a félév utolsó napján,
d./ lakásbérleti jog estén a jogviszony megszűnése évének utolsó napján, az első félévben történt megszűnés esetén a félév utolsó napján s z ű n i k meg.
Az adó alanya
5. §
(1) Az adó alanya az a magányszemély, aki a naptári év (továbbiakban: év) első napján a 2. §-ban megjelölt építmény vagy földrészlet tulajdonosa, a nem magánszemély tulajdonában álló lakás bérlője (továbbiakban: adózó).
(2) Az adó alanya a külföldi magánszemély is, feltéve, hogy adómentességét nemzetközi szerződés, vagy viszonosság nem biztosítja. A viszonosság kérdésében a Pénzügyminiszter állásfoglalása az irányadó.
[3](3) Ha az építményt, vagy a telket az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett vagyoni értékű jog terheli, az annak gyakorlására jogosult az adó alanya.
(4) Több tulajdonos esetén a tulajdonosok tulajdoni hányadaikban adóalanyok. A lakásbérlőket a bérleti jog arányában terheli az adófizetési kötelezettség.
Az adómentesség
6. §
[4](1) a.) Mentes az adófizetési kötelezettség alól a 65. életévét betöltött adózó. Az adómentesség annak az évnek az első napjától áll fenn, melyet megelőző évben a mentességre jogosító életkort az adózó betöltötte. Ez a rendelkezés kiterjed a lakásbérleti jogviszonyra is.
b.) Mentes az adófizetési kötelezettség alól az az adózó is, aki a 2010. december 31. napjáig hatályos rendelkezés szerint életkora alapján már jogot szerzett az adómentességre, vagy a mentességre jogosító életkort betöltötte.
(2) Mentes az adófizetési kötelezettség alól szennyvízelvezető társulati hozzájárulást fizető adóalany a hozzájárulás fizetési kötelezettség évétől számított 5 évig.
(3) [5]
[6](4) Mentes az adó alól:
a.) a lakással egy helyrajzi szám alatt nyilvántartott nem lakás céljára szolgáló épület, épületrész,
b.) az önálló helyrajzi szám alatt bejegyzett garázs,
c.) az építési tilalom alatt álló telek a tilalom ideje alatt.
Méltányossági eljárás
[7]6/A. §
Az adó mértéke
[8]7. §
Az adó mértéke a 2. §-ban foglalt adótárgyanként évente 14.000,- Ft, kivéve a külterületi nem lakás céljára szolgáló építményt, azután évente 3.000,- Ft.
[9]8. §
Tab város illetékességi területén állandó bejelentett lakcímmel rendelkező adóalanyok a megállapított adóból – a zártkerti, külterületi nem lakás céljára szolgáló építmény kivételével – adótárgyanként évi 8.000,- Ft kedvezményben részesülnek.
9. §
(1) Az adót késedelmi pótlék mentesen, évi két egyelő részletben, minden év március 15 és szeptember 15, 1991. évben az egész évi adót szeptember 15. napjáig kell megfizetni.
[10](2) Az adózó adókötelezettségét első ízben 1991. május 31. napjáig, az 1991. január 1-jei állapotnak megfelelően köteles bejelenteni. Ezzel egyidejűleg az erre a célra rendszeresített nyomtatványon adóbevallást köteles tenni az adóhatósághoz.
[11](3)
[12](4) Az adózó az adókötelezettség keletkezését (változását) követő 15 napon belül adóbevallást köteles tenni.
Záró rendelkezések
10. §
[13](1) Az e rendeletben nem szabályozott minden más esetben a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény és az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.
(2) E rendelet 6. §. (1) bekezdése és a 7. §-a 1997. január hó 1. napjával lép hatályba.
11. §
E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti:
a./ az út- és közműfejlesztési hozzájárulásról szóló 18/1983. (X. 16.) ÉVM-PM. Együttes rendelet,
b./ a házadóról szóló 1986. évi 25 sz. törvényerejű rendelet, és végrehajtására kiadott 31/1989. (VII. 13.) PM. sz. rendelet, a módosított 35/1986. (X. 2.) PM. sz. rendelet,
c./ a nem lakás céljára szolgáló építmények adójáról szóló, az 1986. évi 25. sz. törvényerejű rendelettel, és az 1988. évi XV. törvénnyel módosított 1985. évi 23. sz. törvényerejű rendelet, és a végrehajtására kiadott 35/1986. (X. 2.) PM., és az 51/1988. (XII. 22.) PM. sz. rendelettel módosított 62/1985. (XII. 30.) PM. sz. rendelet,
d./ A magánszemélyek kommunális adója alapját képező belterületi földrészletek, valamint zártkerti és külterületi lakóházzal beépített földrészletek után a magánszemélyek földadó kötelezettsége 36/1976. (X. 17.) MT,
e./ a telekadóról szóló 10/1972. (II. 19.) PM-ÉVM., a 2/1977. (I. 28.) PM-ÉVM., az 54/1982.(X.7) PM-ÉVM, és a 30/1983. (X. 16.) PM-ÉVM. együttes rendelettel módosított 12/1970. (IV. 16.) PM-ÉVM. együttes rendelet,
f./ az állami telkek használati és igénybevételi díjáról szóló, a 4/1977.(I.28) PM-ÉVM-ÁH, a 19/1979.(XI.1) PM-ÉVM-ÁH, a 37/1982. (VIII. 2.) PM-ÉVM-ÁH, az 52/1983. (XII. 10.) PM-ÉVM-ÁH, és a 67/1988. (XII. 26.) PM-ÉVM. együttes rendeletekkel módosított 50/1975. (XI. 22.) PM-ÉVM-ÁH. együttes rendelet,
g./ Tab Városi Jogú Nagyközségi Közös Tanács 1/1987. (II. 19.) számú, a házadóról szóló rendelete,
h./ Tab Városi Jogú Nagyközségi Közös Tanácsa 2/1986. (VI. 26.) számú rendelete, a nem lakás céljára szolgáló építmények adójáról,
i./ Tab Városi Jogú Nagyközségi Közös Tanács 4/1986. (X. 18.) számú rendeletével, valamint az 1/1988. (III. 16.) számú rendeletével módosított 1/1986. (II. 20.) számú, a település fejlesztési hozzájárulásról szóló rendelete.
- §
E rendelet hatálybalépésével hatályát veszti a 2/1991. (III. 21.) számú a 13/1991. (VI. 27.) számú, a 17/1992. (XII. 23.) számú, a 18/1993. (XI. 25.) számú, a 22/1994.(XII. 29.) számú és a 26/1995. (XII. 22.) számú önkormányzati rendelet.
T a b , 1996. december 19.
Farkas István Dr. Garabon Károly
polgármester városi jegyző
Záradék:
Az egységes szerkezetbe foglalt rendelet a mai napon hatályos jogszabályi szöveget tartalmazza.
Tab, 2010. december 20.
Schmidt Jenő Dr. Szűts Dóra
polgármester jegyző
I N D O K O L Á S
a 18/1997. (XII. 1.) rendelethez
1.§-hoz
A rendelet 6. §. /2/ bekezdésében foglalt mentesség a magánszemélyek által fizetendő kommunális hozzájárulás mérséklését szolgálja, mivel a közműtársulati hozzájárulás összege a fizetésre kötelezetteknek fokozott anyagi megterhelést jelent.
2. §-hoz
A város közműellátásának biztosítása érdekében, az úthálózat fejlesztéséhez szükséges a lakossági közteher vállalás.
Az önkormányzat 1997. évre nem emelte meg a kommunális adó összegét, így 1996-ban és 1997-ben is 1.600 Ft-ot, illetve külterület után 1.200 Ft-ot fizetett a lakosság.
A két év alatt bekövetkezett infláció, és az önkormányzat által megvalósításra tervezett – a szokásos mértéket meghaladó – közmű beruházás indokolja a magánszemélyek kommunális adó mértékének növelését.
HATÁS VIZSGÁLAT
A magánszemélyek kommunális adójáról szóló önkormányzati rendelethez
Adótárgy | Adómérték | Adó | Változás |
1997. év | |||
1298 db lakás | 1.600 Ft | 2.076.800 Ft | |
114 db pince | 1.200 Ft | 136.800 Ft | |
1998. év | |||
1298 db lakás | 2.200 Ft | 2.855.600 Ft | 778.800 Ft |
114 db pince | 1.600 Ft | 182.400 Ft | 45.600 Ft |
I N D O K O L Á S
a 18/1999. (XI. 26.) rendelethez
- paragrafushoz:
Az adómérték növelését az önkormányzat bevételének növelése, a költségvetési hiány csökkentése teszi szükségessé.
- paragrafushoz:
A Tab város illetékességi területén ingatlannal és állandó lakcím bejelentéssel rendelkező adóalanyok adóterhének többszörösére emelkedésének elkerülése végett – mivel ezen adózók után az önkormányzat fejkvótát, megosztott bevételt kap -, a kedvezmény biztosítása szükséges.
A Tab városban lakcímmel nem, de az adó alapját képező ingatlannal rendelkező adóalanyok után az önkormányzat a fentebb említett támogatást nem kapja, de az ingatlan vonzataként az önkormányzatnak kommunális ráfordításai vannak – hóeltakarítás , vízelvezetés, járda, útépítés, javítás, stb. – így indokolt a tulajdonosok adó formában történő nagyobb összegű hozzájárulása.
T a b , 1999. november 26.
Farkas István
polgármester
I N D O KO L Á S
a 26/2001. (XI. 26.) rendelethez
- §-hoz:
Az adómérséklés feltételeinek rendeletbe foglalt elkülönítése szükségessé tette külön §-ba történő megfogalmazását és /2/ bekezdéssel történő kiegészítését.
/2/ bekezdéshez:
Az adómérséklési kérelem érdembeni elbírálásához, megalapozottságához, adózó anyagi és szociális helyzetének megítéléséhez szükséges az együtt élő családtagok havi jövedelmének igazolt összege.
T a b , 2001. november 22.
Farkas István
polgármester
I N D O K O L Á S
a 33/2003. (X. 30.) rendelethez
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
A Somogy Megyei Közigazgatási Hivatal 2003. június 10-16. napja között komplex ellenőrzést végzett önkormányzatunknál, melynek során felülvizsgálták a helyi adórendeleteinket is. A rendeletekkel kapcsolatos észrevételeket, javaslatokat megküldték, melyek alapján kerül most sor az adórendeletek módosítására.
Az adórendeletek harmonizációjára az Európai Unióhoz történő csatlakozás miatt egyébként is sor került volna.
Tab Város Önkormányzatának a magánszemélyek kommunális adójáról szóló, többször módosított 24/1996. (XII. 30.) sz. rendeletét (továbbiakban: Ör.) az adózás rendjéről szóló 1990. évi XCI. törvénnyel (továbbiakban: Art.) kell összhangba hozni.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
1. §-hoz
Jogszabály-szerkesztési metodika szempontjából célszerű az Ör. 6/A. §-ának (1) bekezdését az „Adómentesség” megnevezésű fejezetbe a 6. § alá, míg a 6. § (4) bekezdését a 6/A. §-ba illeszteni, és az „Adómérséklés” fejezetcímet „Méltányossági eljárás” fejezetcímre változtatni.
A méltányossági jogalkalmazás egyértelműbbé tétele végett szükséges a mérséklés, adóelengedés feltételrendszerének részletesebb meghatározása. Az öregségi nyugdíjminimum összege 2003. január 1. napjától 21.800,- Ft.
2. §-hoz
Az Ör. 9. § (3) bekezdése törvénysértő rendelkezést tartalmaz.
Az Art. 18. § (3) bekezdése szerint a magánszemély az adóját akkor állapítja meg önadózással, ha vállalkozó, kivéve az Art. 78. § (1) és (2) bekezdésében említett esetet.
Az Art. 78. § (1) bekezdése értelmében az adóhatóság állapítja meg a helyi adót a vállalkozók kommunális adója, az iparűzési és az adóbeszedéssel megállapított adó kivételével. Tehát a magánszemélyek kommunális adóját kivetés útján kell megfizetni, nem önadózás formájában.
T a b, 2003. október 22.
Dr. Mezőfi Ágnes
városi jegyző
I N D O K O L Á S
a magánszemélyek kommunális adójáról szóló,
többször módosított 24/1996. (XII. 30.) rendelet módosításáról szóló
19/2005. (IV. 27.) rendelethez
Az adózás rendjéről szóló új 2003. évi XCII. törvény (továbbiakban: Art.) 2004. január 1. napjától már nem ad lehetőséget arra – szemben a régi Art-tal –, hogy az önkormányzat a helyi adót, adótartozást a rendeletében meghatározott feltételek alapján mérsékelje, vagy engedje el. A központi joganyag változása miatt szükséges a rendelet módosítása.
T a b, 2005. április 21.
Dr. Mezőfi Ágnes
jegyző
I N D O K O L Á S
a magánszemélyek kommunális adójáról szóló, többször módosított 24/1996. (XII. 30.) rendelet módosításáról szóló 14/2008. (III. 31.) sz. rendelethez
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
A Dél-Dunántúli Regionális Közigazgatási Hivatal (továbbiakban: közigazgatási hivatal) 2007. október 17-19. napja között hatósági ellenőrzést végzett önkormányzatunknál, melynek során felülvizsgálták a helyi adórendeleteinket is. A rendeletekkel kapcsolatos észrevételeket, javaslatokat megküldték, melyek alapján kerül most sor az adórendeletek módosítására.
A rendelet alkotásra felhatalmazást adó jogszabályok között a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvényre utalás a közigazgatási hivatal szerint nem jogszabálysértő, de felesleges. Elegendő a felhatalmazást adó speciális – ez esetben a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény- jogszabályra való utalás. A felhatalmazást adó jogszabályra való utalásból ezért az Ötv. kimaradt.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
1. §-hoz
A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény (továbbiakban: Htv.) 6. § d) pont alapján a képviselő-testület arra kapott felhatalmazást, hogy az e törvény második részében meghatározott mentességeket további mentességekkel, illetőleg kedvezményeket további kedvezményekkel kibővítse. Arra nem kapott felhatalmazást, hogy a törvény által meghatározott adótárgyak körét leszűkítse.
A rendelet 2. §-a nem felel meg a Htv. 24. §-ának, amely az adótárgyak köréről is rendelkezik, mivel abból a nemlakás céljára szolgáló építmény kimaradt, ezért szükséges a rendelkezés módosítása.
2. §-hoz
A rendelet 5. § (3) bekezdését szinkronba kell hozni a Htv. 12. § (1) bekezdés normaszövegével, amely az adó alanyaként az építmény (beleértve az előzőekben megjelölt építményt is) tulajdonosát jelöli meg.
3. §-hoz
A 6. § (1) bekezdése pontosítja a 60. életévét betöltött adóalanyok mentességére vonatkozó rendelkezést, vagyis egyértelművé teszi, hogy a mentesség nemcsak arra az évre vonatkozik, amikor a 60, életévét betölti az adó alanya, hanem azt követően is.
A 6. § (4) bekezdésében kerül meghatározásra azon adótárgyak köre, amelyek mentesülnek az adófizetési kötelezettség alól. Így nem az adótárgyak jogszabálysértő szűkítésével, hanem a mentességek körének bővitésével érhető el az a korábbi jogalkotói ( nevezetesen: Tab Város Képviselő-testülete) szándék, hogy a nem lakás céljára szolgáló olyan építmény (műhely és üzlet kivételével), mint a lakáshoz tartozó garázs, gazdasági épület után ne kelljen külön is adózni.
4. §-hoz
A rendelet 2. §-ának változása teszi szükségessé e rendelkezés módosítását.
5. §-hoz
A rendelet 10. § (1) bekezdés második mondata az adózás rendjéről szóló korábbi törvény (Art.) számát tünteti fel, amely ugyan a jelenleg hatályos Art. figyelembe vételével nem jogszabálysértő, de helyesebb a 2003. évi XCII. törvényre hivatkozni.
T a b, 2008. március 27.
Dr. Mezőfi Ágnes
jegyző
I N D O K O L Á S
Tab Város Önkormányzatának 38/2009.(XII.30.) számú rendeletéhez
Általános indokolás
Tab Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 1991-ben alkotta meg, majd 1996-ban egységes szerkezetbe foglalta a magánszemélyek kommunális adójáról szóló rendeletet.
A rendelet felhatalmazó rendelkezésében került meghatározásra az adó felhasználásának célja. Az abban megfogalmazott célok aktualizálása, valamint olyan adómentességi szabály eltörlése miatt szükséges a rendelet-módosítás, aminek az igénybevétele 2003. december 31. napján lejárt.
T a b, 2009. december 23.
Dr. Szűts Dóra
jegyző
I N D O K O L Á S
Tab Város Önkormányzatának 29/2010. (XII.20.) számú rendeletéhez
A rendelet módosításának célja az önkormányzat saját bevételének növelése.
T a b, 2010. december 16.
Dr. Szűts Dóra
jegyző
Módosította a 18/1997. (XII. 1.) és a 17/1998. (XII. 18.) rendelet 1. §-a, a 38/2009. (XII. 30.) rendelet 1. §-a, hatályos 2010. január 1. napjától.
Módosította a 14/2008. (III. 31.) rendelet 1. §-a, hatályos 2009. január 1. napjától.
Módosította a 14/2008. (III. 31.) rendelet 2. §-a, hatályos 2008. március 31. napjától, rendelkezéseit 2008. január 1. napjától kell alkalmazni.
Módosította a 14/2008. (III. 31.) rendelet 3. §-a, hatályos 2008. március 31. napjától, a 29/2010. (XII. 20.) rendelet 1. §-a, hatályos 2011. január 1.napjától.
Módosította a 4/1998. (IV. 1.) rendelet 1. §-a, hatályát vesztette a 38/2009. (XII. 30.) rendelet 2. §-ával, hatálytalan 2010. január 1. napjától.
Beiktatta a 14/2008. (III. 31.) rendelet 3. §-a, hatályos 2009. január 1. napjától.
Hatályát vesztette a 19/2005. (IV. 27.) rendelet 1. §-a, hatályos 2005. április 27. napjától.
Módosította a 18/1997. (XII. 1.), 18/1999. (XI. 26.) rendelet 1. §-a, a 29/2010. (XII. 20.) rendelet 2. §-a, hatályos 2011. január 1. napjától.
Módosította a 18/1999. (XI. 26.) rendelet 2. §-a, a 14/2008. (III. 31.) rendelet 4. §-a, hatályos 2008. március 31. napjától, rendelkezéseit 2008. január 1. napjától kell alkalmazni.
Módosította a 33/2003. (X. 30.) rendelet 2. §-a, hatályos 2003. október 30. napjától.
Hatályon kívül helyezte a 33/2003. (X. 30.) rendelet 2. §-a, hatálytalan 2003. október 30. napjától.
Módosította a 33/2003. (X. 30.) rendelet 2. §-a, hatályos 2003. október 30. napjától.
Módosította a 14/2008. (III. 31.) rendelet 5. §-a, hatályos 2008. március 31. napjától, rendelkezéseit 2008. január 1. napjától kell alkalmazni.