Tab Város Önkormányzat Képviselő-testületének 25/2004. (VIII.30.) önkormányzati rendelete
A talajterhelési díjról
Hatályos: 2004. 09. 01- 2005. 06. 30Tab Város Önkormányzat Képviselő-testületének 25/2004. (VIII.30.) önkormányzati rendelete
A talajterhelési díjról
2004-09-01-tól 2005-06-30-ig
Tab Város Önkormányzatának
25/2004. (VIII. 30.) számú
RENDELETE
a talajterhelési díjról
Tab Város Önkormányzat képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. tv. 16. § (1) bekezdésében a környezetterhelési díjról szóló 2003. évi LXXXIX. törvény (továbbiakban: Ktdt.) 21. § (2) bekezdésében, valamint 26. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a következő rendeletet alkotja:
I. FEJEZET
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
A rendelet hatálya
1. §
E rendelet területi hatálya Tab város közigazgatási területére terjed ki.
2. §
E rendelet személyi hatálya Tab város közigazgatási területén valamennyi helyi vízgazdálkodási hatósági engedély alapján szennyvízelhelyezést alkalmazókra (továbbiakban: kibocsátó) terjed ki, akik a műszakilag rendelkezésre álló közcsatornára nem kötöttek rá.
3. §
E rendelet tárgyi hatálya Tab Város közigazgatási területén előforduló talajterhelésre terjed ki.
A rendelet célja
4. §
A rendelet megalkotásának célja, hogy a város közigazgatási területén csökkenjen a talajterhelés mértéke, továbbá, hogy a képviselő-testület meghatározza a talajterhelési díjjal kapcsolatos eljárási szabályokat, az adható kedvezmények és mentességek körét.
Értelmező rendelkezések
5. §
E rendelet alkalmazásában:
Kibocsátó: minden természetes személy, jogi személy és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet, aki a műszakilag rendelkezésre álló közcsatornára nem köt rá és helyi vízgazdálkodási hatósági engedélyezés alapján szennyvíz-elhelyezést(szikkasztást) alkalmaz.
Nem minősül kibocsátónak az, aki építéshatósági használatbavételi engedéllyel illetve építésügyi szakértői nyilatkozattal igazolja, hogy zárt rendszerű szennyvízelhelyezést alkalmaz.
b) Műszakilag rendelkezésre álló közcsatorna: az a szennyvízcsatorna, amely lehetővé teszi -műszaki kialakításánál, elhelyezkedésénél fogva- a rácsatlakozást.
c) Helyi vízgazdálkodási hatósági jogkör: az 500 m3/év mennyiséget nem meghaladó és kizárólag házi, kommunális szennyvíz elszikkasztását szolgáló létesítmény megépítése, használatbavétele, átalakítása és megszüntetése (A vízgazdálkodási hatósági jogkör gyakorlásáról szóló 72/1996. (V. 22.) Korm. rendelet 24. § (1) b) pontja)
d) Jövedelem: a személyi jövedelemadóról szóló törvényben jövedelemként meghatározott, belföldről vagy külföldről származó vagyoni érték (bevétel) munkavállalói járulékkal, személyi jövedelemadóval, egészségbiztosítási és nyugdíjjárulékkal, magán-nyugdíjpénztári tagdíjjal, valamint a jövedelemadóról szóló törvényben elismert költségekkel csökkentett része, függetlenül attól, hogy adómentesnek vagy adókötelesnek minősül, ideértve a bármely ország jogszabálya alapján folyósított nyugdíjat.
Nem minősül jövedelemnek a temetési segély, az alkalmanként adott átmeneti segély, a lakásfenntartási támogatás, a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, a nevelőszülők számára fizetett nevelési díj és külön ellátmány, az anyasági támogatás, a tizenharmadik havi nyugdíj, valamint - a személyes gondoskodásért fizetendő személyi térítési díj megállapítása kivételével - a súlyos mozgáskorlátozott személyek pénzbeli közlekedési kedvezményei, a rokkantsági járadék, a vakok személyi járadéka és a fogyatékossági támogatás; (A szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. tv. 4. § 1. bekezdés a) pontja alapján)
e) Család: egy lakásban, vagy személyes gondoskodást nyújtó bentlakásos szociális, gyermekvédelmi intézményben együtt élő, ott bejelentett lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező közeli hozzátartozók közössége; (A szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. tv. 4. § 1. bekezdés c) pontja)
f) Egyedülálló: az a személy, aki egyszemélyes háztartásban lakik.
g) Különös méltánylást érdemlő eset: fogyatékosság, betegség, baleset, haláleset, munkanélküliség, tartós jövedelemromlás, elemi kár, egyéb rendkívüli élethelyzet vagy létfenntartást veszélyeztető körülmény megléte, bekövetkezése.
Díjfizetési kötelezettség
6. §
(1) A kibocsátó köteles a Ktdt. 11. §-a alapján talajterhelési díjat fizetni, amelynek mértékét a Ktdt. 12. § (2) bekezdésében meghatározott talajterhelési díj alapja, a Ktdt. 12. § (3) és 27. § (1) bekezdéseiben meghatározott egységdíja valamint a felszín alatti vizek minőségét érintő tevékenységekkel összefüggő egyes feladatokról szóló 33/2000. (III. 17.) Korm. rendelet 2/1. számú melléklete által szabályozott területérzékenységi és a Ktdt. 3. számú melléklet 1. számú táblázata által meghatározott veszélyeztetési szorzó határozza meg.
(2) A kibocsátó a Ktdt. 14. §-ában meghatározottak szerint csökkentett talajterhelési díj megfizetésére köteles.
II. FEJEZET
RÉSZLETES RENDELKEZÉSEK
Adatszolgáltatási és eljárási szabályok
7. §
- A kibocsátónak az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. Törvény 19. § (2) bekezdésében meghatározott bejelentési kötelezettségét a rendelet 1. sz. melléklete szerinti nyomtatványon kell teljesítenie.
(2) A kibocsátó a talajterhelési díj fizetési kötelezettségéről évente, a tárgyévet követő év március 31. napjáig Tab Város Önkormányzata Jegyzőjéhez, mint önkormányzati adóhatósághoz (továbbiakban: jegyző) tesz bevallást a 2. számú melléklet szerinti nyomtatványon.
(3) A jegyző részére a DRV Rt., mint a települési szennyvíz-csatornamű üzemeltetője a kibocsátó azonosítása és ellenőrzése érdekében adatot szolgáltat:
a) tárgyévet követő év február 28. napjáig a kibocsátók tárgyévi vízfogyasztásáról, korrigálva a locsolási kedvezmény mennyiségével, valamint az ivóvízvezeték meghibásodása következtében elszivárgott vízmennyiséggel,
b) minden negyedévet követő hónap 5. napjáig a kibocsátók köréről.
(4) A talajterhelési díj megállapításával összefüggő személyes adatokat a jegyző kizárólag a kibocsátó azonosítására, a bevallások ellenőrzésére használhatja fel.
(5) A talajterhelési díj fizetésére kötelezett kibocsátókról, valamint a talajterhelési díj fizetésére vonatkozó díjkedvezményben részesülő személyekről a jegyző nyilvántartást vezet.
(6) A jegyző a kibocsátót terhelő talajterhelési díj mértékét és a fizetés módját a Ktdt. 25. §-ában foglaltak figyelembe vételével állapítja meg.
(7) A Ktdt. 18. §-a alapján a helyi vízgazdálkodási hatósági jogkörhöz kapcsolódó talajterhelési díjat az önkormányzati adóhatóság által megjelölt számla javára kell befizetni a Ktdt 16. §, 17. § rendelkezései alapján . Az önkormányzat talajterhelési díj számláján rendelkezésre álló összeget a befizetést követő hónap 10. napjáig a települési környezetvédelmi alap javára kell átutalni.
Mentesség a díj megfizetése alól
8. §
A lakossági kibocsátó a Ktdt. 13. § (2) bekezdése alapján mentesül a talajterhelési díj megfizetése alól.
Díjkedvezményre vonatkozó rendelkezések
9. §
(1) Különös méltánylást érdemlő esetben a lakossági kibocsátó kérelmére a tárgyévben a talajterhelési díjból 50 %-os díjkedvezmény állapítható meg az alábbi feltételek fennállásakor:
a) családban élő esetén az egy főre jutó havi nettó jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének (továbbiakban: nyugdíjminimum)100 %-át,
b) egyedülálló esetén a nyugdíjminimum 150 %-át.
(2) Az (1) bekezdés szerinti kedvezmény igénybevételéhez a lakossági kibocsátónak a kérelmében saját, valamint a vele egy háztartásban lakó személyek adatairól, jövedelmi viszonyairól kell nyilatkoznia, továbbá a jövedelmi adatokra vonatkozó bizonyítékokat a kérelem benyújtásával egyidejűleg becsatolnia.
(3) A (2) bekezdés szerinti kérelem 2005. évtől minden év március 31. napjáig nyújtható be. A kedvezményre jogosító feltételek keletkezését illetve megszűnését első ízben a 2004. évi bevallás benyújtásával egyidejűleg, azt követően pedig a változást követő 15 napon belül írásban kell bejelenteni.
(4) A kedvezmény a kedvezményre jogosító feltételek bekövetkezését követő negyedévtől vehető igénybe illetve a feltételek megszűnését követő negyedévtől szűnik meg.
III. FEJEZET
ÁTMENETI RENDELKEZÉSEK
10. §
(1) A kibocsátó 2004. évi fizetési kötelezettségéről 2004. szeptember 30. napjáig tesz bejelentést (1. számú melléklet).
(2) A DRV Rt. 2004. szeptember 10-ig adatot szolgáltat a kibocsátók 2003. évi vízfogyasztásáról, amit korrigál a locsolási kedvezmény mennyiségével, valamint az ivóvízvezeték meghibásodása következtében elszivárgott vízmennyiséggel.
(3) A rendeletnek a mentességre, kedvezményre vonatkozó rendelkezéseit 2004. július 1-től kell alkalmazni.
IV. FEJEZET
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
11. §
E rendelet 2004. szeptember 1. napján lép hatályba.
Dr. Mezőfi Ágnes Schmidt Jenő
jegyző polgármester
1. számú melléklet
Tab Város Önkormányzata
25/2004. (VIII. 30.) számú rendeletéhez
Bejelentés
talajterhelési díjhoz magánszemély részére
Kibocsátó bejelentése Tab Város Önkormányzat Képviselő-testületének 25/2004. (VIII. 30.) számú rendelete alapján
1. Kibocsátó neve:
(családi és utónév) …………………………………………………
2. Leánykori családi és utónév: …………………………………………………
3. Adóazonosító jele: …………………………………………………
4. Születési hely és idő: ………………………………………………….
5. Lakcíme: …………………………………………………
6. Fogyasztási hely címe: …………………………………………………
7. Talajterhelési díj alapja:
Tárgyévet megelőző évben kibocsátó által fogyasztott teljes vízmennyiség ………..m3
8. Díjalap csökkentő tényezők:
a) ivóvízvezeték meghibásodása következtében elszivárgott vízmennyiség………...m3
b) locsolási célú felhasználás …………….m3
c) szennyvíztárolóból elszállított, számlákkal igazolt mennyiség, melyet olyan arra feljogosított szervezet szállíttat el, amely a folyékony hulladék jogszabályi előírások szerinti elhelyezését igazolja………………………….m3
d) önkormányzati rendeletben foglalt mentesség, kedvezmény
9. Díjfizetési alap (A) ….…….m3
Talajterhelési díj egységdíjának mértéke (E) 120 Ft/m3
Területérzékenységi szorzó (T) (adóhatóság tünteti fel)
Veszélyeztetési szorzó (V) (adóhatóság tünteti fel)
Tárgyévi talajterhelési díj mértéke = AxExTxV ……………………Ft
Kelt, ………………………
………………………………
aláírás
Adóhatóság tölti ki:
A beérkezés napja: …………………………..
Az átvevő aláírása: …………………………..
Bejelentés
talajterhelési díjhoz vállalkozó, társaság részére
Kibocsátó bejelentése Tab Város Önkormányzat Képviselő-testületének 25/2004. (VIII. 30.) számú rendelete alapján
1. Kibocsátó elnevezése,
rövidített cégneve: …………………………………………………
2. Adószáma: …………………………………………………
3. Székhelye, címe: …………………………………………………
4. Telephely címe: …………………………………………………
5. Fogyasztási hely címe: …………………………………………………
6. Képviselőjének neve,címe: …………………………………………………
7. Statisztikai számjel: …………………………………………………
8. Talajterhelési díj alapja:
Tárgyévet megelőző évben kibocsátó által fogyasztott teljes vízmennyiség ………..m3
9. Díjalap csökkentő tényezők:
a) ivóvízvezeték meghibásodása következtében elszivárgott vízmennyiség……..….m3
b) locsolási célú felhasználás ………….….m3
c) szennyvíztárolóból elszállított, számlákkal igazolt mennyiség, melyet olyan arra feljogosított szervezet szállíttat el, amely a folyékony hulladék jogszabályi előírások szerinti elhelyezését igazolja…………………………………………………………….….m3
d) önkormányzati rendeletben foglalt mentesség, kedvezmény
10. Díjfizetési alap (A) ……………….m3
Talajterhelési díj egységdíjának mértéke (E) 120 Ft/m3
Területérzékenységi szorzó (T) (adóhatóság tünteti fel)
Veszélyeztetési szorzó (V) (adóhatóság tünteti fel)
Tárgyévi talajterhelési díj mértéke = AxExTxV …………………Ft
Kelt, ………………………
………………………………
cégszerű aláírás
Adóhatóság tölti ki:
A beérkezés napja: …………………………..
Az átvevő aláírása: …………………………..
2. számú melléklet
Tab Város Önkormányzata
25/2004. (VIII. 30.) számú rendeletéhez
Bevallás
talajterhelési díjhoz magánszemély részére
Kibocsátó bejelentése Tab Város Önkormányzat Képviselő-testületének 25/2004. (VIII. 30.) számú rendelete alapján
1. Kibocsátó neve: …………………………………………………
(családi és utónév)
2. Leánykori családi és utónév:………………………………………………….
3. Adóazonosító jele: …………………………………………………
4. Születési hely és idő: ………………………………………………….
5. Lakcíme: …………………………………………………
6. Fogyasztási hely címe: …………………………………………………
7. Talajterhelési díj alapja:
Tárgyévet megelőző évben kibocsátó által fogyasztott teljes vízmennyiség ………..m3
8. Díjalap csökkentő tényezők:
a) ivóvízvezeték meghibásodása következtében elszivárgott vízmennyiség………...m3
b) locsolási célú felhasználás …………..….m3
c) szennyvíztárolóból elszállított, számlákkal igazolt mennyiség, melyet olyan arra feljogosított szervezet szállíttat el, amely a folyékony hulladék jogszabályi előírások szerinti elhelyezését igazolja………………………………………………………………..m3
d) önkormányzati rendeletben foglalt mentesség, kedvezmény
9. Díjfizetési alap (A) ….…….m3
Talajterhelési díj egységdíjának mértéke (E) 120 Ft/m3
Területérzékenységi szorzó (T) (adóhatóság tünteti fel)
Veszélyeztetési szorzó (V) (adóhatóság tünteti fel)
Tárgyévi talajterhelési díj mértéke = AxExTxV ……………….……Ft
10.Tárgyévben előlegként befizetett összeg ……………………..Ft
11.Március 31-éig még befizetendő összeg: ………………….…..Ft
12.Visszaigényelhető összeg: ……………………..Ft
Kelt, ………………………
………………………………
aláírás
Adóhatóság tölti ki:
A beérkezés napja: …………………………..
Az átvevő aláírása: …………………………..
Bevallás
talajterhelési díjhoz vállalkozó, társaság részére
Kibocsátó bejelentése Tab Város Önkormányzat Képviselő-testületének 25/2004. (VIII. 30.) számú rendelete alapján
1. Kibocsátó elnevezése,
rövidített cégneve: …………………………………………………
2. Adószáma: …………………………………………………
3. Székhelye, címe: …………………………………………………
4. Telephely címe: ………………………………………………….
5. Fogyasztási hely címe: …………………………………………………
6. Képviselőjének neve, címe: …………………………………………………
7. Statisztikai számjel: ………………………………………………….
8. Talajterhelési díj alapja:
Tárgyévet megelőző évben kibocsátó által fogyasztott teljes vízmennyiség ………..m3
9. Díjalap csökkentő tényezők:
a) ivóvízvezeték meghibásodása következtében elszivárgott vízmennyiség………...m3
b) locsolási célú felhasználás …….m3
c) szennyvíztárolóból elszállított, számlákkal igazolt mennyiség, melyet olyan arra feljogosított szervezet szállíttat el, amely a folyékony hulladék jogszabályi előírások szerinti elhelyezését igazolja…………………………………………………………….….m3
d) önkormányzati rendeletben foglalt mentesség, kedvezmény
10.Díjfizetési alap (A) ………..m3
Talajterhelési díj egységdíjának mértéke (E) 120 Ft/m3
Területérzékenységi szorzó (T) (adóhatóság tünteti fel)
Veszélyeztetési szorzó (V) (adóhatóság tünteti fel)
Tárgyévi talajterhelési díj mértéke = AxExTxV ………….…………Ft
11.Tárgyévben előlegként befizetett összeg ………………………..Ft.
12.Március 31-éig még befizetendő összeg: ……………………..….Ft
13.Visszaigényelhető összeg: ……………………..Ft
Kelt, ………………………
………………………………
cégszerű aláírás
Adóhatóság tölti ki:
A beérkezés napja: …………………………..
Az átvevő aláírása: …………………………..
I N D O K O L Á S
Tab Város Önkormányzatának 25/2004. (VIII. 30.) számú rendeletéhez
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
A helyi vízgazdálkodási hatósági jogkörbe tartozó szennyvízelhelyezéshez kapcsolódó talajterhelési díjjal kapcsolatos adatszolgáltatási és eljárási szabályokat a települési önkormányzatoknak rendeletben kell megállapítani a környezetterhelési díjról szóló 2003. évi LXXXIX. törvény 21. § (2) bekezdése alapján.
A rendelet célja, hogy rendezze, helyes irányba terelje a környezet méltányolható mértékű használatát. Ennek megfelelően a talajterhelési díj rendszere a kibocsátó díjfizetési kötelezettségére épül.
A rendelet-tervezet azon szabályokat tartalmazza, amelyeket részletesen sem a Ktdt., sem az Art. nem szabályoz.
A szennyvízcsatorna üzemeltetőjének adatszolgáltatása alapján nem ismert pontosan a talajterhelési díj fizetési kötelezettséggel érintett kibocsátók száma. Az adatszolgáltatás szerint a rendelet jelenleg megközelítőleg 340 ingatlant érintene, azonban ebben a 340 ingatlanban szerepelnek a legutóbbi szennyvízberuházással érintett ingatlanok, amelyeknél a hálózatra való rákötés határideje 2004. augusztus 31. Az ivóvíz-szennyvíz esetében a lakossági átlagfogyasztás 8 m3/hó körül alakul. Figyelembe véve a talajterhelési díj mértékét: 24 Ft/ m3 a talajterhelési díjfizetési kötelezettség 192 Ft/hó, 2.300 Ft/év terhet jelent az érintett lakosságnak.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
A 6.§-hoz:
Az (1) bekezdésben van előírva a kibocsátó részére a talajterhelési díj fizetése. Meghatározza a talajterhelési díj mértékét, amely a talajterhelési díj alapjából, az egységdíjból, a területérzékenységi és veszélyeztetési szorzóból áll. A talajterhelési díj alapja a szolgáltatott víz mennyisége, csökkentve az ivóvízvezeték meghibásodása következtében elszivárgott, illetve külön jogszabály szerint locsolási célú felhasználásra figyelembe vett vízmennyiséggel. A talajterhelési díj egységdíja: 120 Ft/m3. Tab város közigazgatási területe a felszín alatti vizek minőségét érintő tevékenységgel összefüggő egyes feladatokról szóló 33/2000. (III.17.) Korm. rendelet 2/1. számú melléklete alapján a kevésbé érzékeny területek közé van sorolva. Így a Ktdt. 3. számú melléklete alapján a területérzékenységi szorzó 1,0. A helyi vízgazdálkodási hatósági engedély alapján végzett talajterhelés esetén a veszélyeztetési szorzó 1,0.
A (2) bekezdésben meghatározza, hogy a talajterhelési díj alapja csökkenthető azzal a számlákkal igazolt mennyiséggel, amelyet a kibocsátó szennyvíztárolójából, olyan arra feljogosított szervezettel szállíttat el, amely a folyékony hulladék jogszabályi előírások szerinti elhelyezést igazolja.
A 7.§-hoz:
A Ktdt. 21. § (2) bekezdése ad felhatalmazást a települési önkormányzatoknak, hogy a talajterhelési díjjal kapcsolatos adatszolgáltatási és eljárási szabályokat rendeletben állapítsa meg. E §-ban foglalt szabályok az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. tv. (Art.), valamint a Ktdt-vel összhangban állapítják meg az adatszolgáltatás, a díjfizetési kötelezettség keletkezésének speciális, a talajterhelési díjra vonatkozó szabályait, amelyeket az említett törvények nem szabályoznak. A (3) bekezdésben a szennyvízcsatorna üzemeltetőjére vonatkozó kötelezettségek kerültek meghatározásra, abból a célból, hogy azoknak a szolgáltató irányában jogszabályi alapjai legyenek.
A 8.§-hoz:
A Ktdt. 26. § (4) bekezdésének felhatalmazása alapján az önkormányzat rendeletében díjkedvezményeket és mentességeket állapíthat meg a törvényben foglaltakon túl. A rendelet-tervezet csak a törvényben meghatározott mentességi esetet tartalmazza. Ennek indoka, hogy a környezet védelméhez fűződő fontos érdek miatt a törvényben meghatározottakon túl további mentesség megállapítását nem javasolom, figyelembe véve azt a tényt, hogy Tabon a közcsatorna hálózat több, mint 90 %-ban kiépítésre került. A környezet védelmén túl az önkormányzatnak érdeke fűződik ahhoz, hogy ezt a hálózatot a lakosság minél nagyobb arányban igénybe vegye. Az erre való ösztönzés egyik eszköze a talajterhelési díjfizetési kötelezettség azon esetekben, amikor a lakosság a kiépült közcsatorna hálózatot kellő indokból nem használja.
A 9.§-hoz:
Az előző §-hoz fűzött indokolásnak megfelelően javasolom, hogy döntsön a képviselő-testület a kedvezményben részesítés feltételeiről, úgy, hogy a kedvezmény lehetősége minél szűkebb körben maradjon.
Tab, 2004. augusztus 13.
Dr. Mezőfi Ágnes