Tab Város Önkormányzat Képviselő-testületének 25/2004. (VIII.30.) önkormányzati rendelete

A talajterhelési díjról

Hatályos: 2004. 09. 01- 2005. 06. 30

Tab Város Önkormányzatának
25/2004. (VIII. 30.) számú
RENDELETE

a talajterhelési díjról



Tab Város Önkormányzat képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. tv. 16. § (1) bekezdésében a környezetterhelési díjról szóló 2003. évi LXXXIX. törvény (továbbiakban: Ktdt.) 21. § (2) bekezdésében, valamint 26. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a következő rendeletet alkotja:


I. FEJEZET

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK


A rendelet hatálya


1. §


E rendelet területi hatálya Tab város közigazgatási területére terjed ki.


2. §


E rendelet személyi hatálya Tab város közigazgatási területén valamennyi helyi vízgazdálkodási hatósági engedély alapján szennyvízelhelyezést alkalmazókra (továbbiakban: kibocsátó) terjed ki, akik a műszakilag rendelkezésre álló közcsatornára nem kötöttek rá.


3. §


E rendelet tárgyi hatálya Tab Város közigazgatási területén előforduló talajterhelésre terjed ki.


A rendelet célja


4. §


A rendelet megalkotásának célja, hogy a város közigazgatási területén csökkenjen a talajterhelés mértéke, továbbá, hogy a képviselő-testület meghatározza a talajterhelési díjjal kapcsolatos eljárási szabályokat, az adható kedvezmények és mentességek körét.


Értelmező rendelkezések


5. §


E rendelet alkalmazásában:

Kibocsátó: minden természetes személy, jogi személy és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet, aki a műszakilag rendelkezésre álló közcsatornára nem köt rá és helyi vízgazdálkodási hatósági engedélyezés alapján szennyvíz-elhelyezést(szikkasztást) alkalmaz.

Nem minősül kibocsátónak az, aki építéshatósági használatbavételi engedéllyel illetve építésügyi szakértői nyilatkozattal igazolja, hogy zárt rendszerű szennyvízelhelyezést alkalmaz.

b) Műszakilag rendelkezésre álló közcsatorna: az a szennyvízcsatorna, amely lehetővé teszi -műszaki kialakításánál, elhelyezkedésénél fogva- a rácsatlakozást.

c) Helyi vízgazdálkodási hatósági jogkör: az 500 m3/év mennyiséget nem meghaladó és kizárólag házi, kommunális szennyvíz elszikkasztását szolgáló létesítmény megépítése, használatbavétele, átalakítása és megszüntetése (A vízgazdálkodási hatósági jogkör gyakorlásáról szóló 72/1996. (V. 22.) Korm. rendelet 24. § (1) b) pontja)

d) Jövedelem: a személyi jövedelemadóról szóló törvényben jövedelemként meghatározott, belföldről vagy külföldről származó vagyoni érték (bevétel) munkavállalói járulékkal, személyi jövedelemadóval, egészségbiztosítási és nyugdíjjárulékkal, magán-nyugdíjpénztári tagdíjjal, valamint a jövedelemadóról szóló törvényben elismert költségekkel csökkentett része, függetlenül attól, hogy adómentesnek vagy adókötelesnek minősül, ideértve a bármely ország jogszabálya alapján folyósított nyugdíjat.

Nem minősül jövedelemnek a temetési segély, az alkalmanként adott átmeneti segély, a lakásfenntartási támogatás, a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, a nevelőszülők számára fizetett nevelési díj és külön ellátmány, az anyasági támogatás, a tizenharmadik havi nyugdíj, valamint - a személyes gondoskodásért fizetendő személyi térítési díj megállapítása kivételével - a súlyos mozgáskorlátozott személyek pénzbeli közlekedési kedvezményei, a rokkantsági járadék, a vakok személyi járadéka és a fogyatékossági támogatás; (A szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. tv. 4. § 1. bekezdés a) pontja alapján)


e) Család: egy lakásban, vagy személyes gondoskodást nyújtó bentlakásos szociális, gyermekvédelmi intézményben együtt élő, ott bejelentett lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező közeli hozzátartozók közössége; (A szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. tv. 4. § 1. bekezdés c) pontja)


f) Egyedülálló: az a személy, aki egyszemélyes háztartásban lakik.


g) Különös méltánylást érdemlő eset: fogyatékosság, betegség, baleset, haláleset, munkanélküliség, tartós jövedelemromlás, elemi kár, egyéb rendkívüli élethelyzet vagy létfenntartást veszélyeztető körülmény megléte, bekövetkezése.


Díjfizetési kötelezettség


6. §



(1) A kibocsátó köteles a Ktdt. 11. §-a alapján talajterhelési díjat fizetni, amelynek mértékét a Ktdt. 12. § (2) bekezdésében meghatározott talajterhelési díj alapja, a Ktdt. 12. § (3) és 27. § (1) bekezdéseiben meghatározott egységdíja valamint a felszín alatti vizek minőségét érintő tevékenységekkel összefüggő egyes feladatokról szóló 33/2000. (III. 17.) Korm. rendelet 2/1. számú melléklete által szabályozott területérzékenységi és a Ktdt. 3. számú melléklet 1. számú táblázata által meghatározott veszélyeztetési szorzó határozza meg.

(2) A kibocsátó a Ktdt. 14. §-ában meghatározottak szerint csökkentett talajterhelési díj megfizetésére köteles.





II. FEJEZET


RÉSZLETES RENDELKEZÉSEK


Adatszolgáltatási és eljárási szabályok


7. §


  1. A kibocsátónak az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. Törvény 19. § (2) bekezdésében meghatározott bejelentési kötelezettségét a rendelet 1. sz. melléklete szerinti nyomtatványon kell teljesítenie.


(2) A kibocsátó a talajterhelési díj fizetési kötelezettségéről évente, a tárgyévet követő év március 31. napjáig Tab Város Önkormányzata Jegyzőjéhez, mint önkormányzati adóhatósághoz (továbbiakban: jegyző) tesz bevallást a 2. számú melléklet szerinti nyomtatványon.


(3) A jegyző részére a DRV Rt., mint a települési szennyvíz-csatornamű üzemeltetője a kibocsátó azonosítása és ellenőrzése érdekében adatot szolgáltat:

a) tárgyévet  követő év február 28. napjáig a kibocsátók tárgyévi vízfogyasztásáról, korrigálva a locsolási kedvezmény mennyiségével, valamint az ivóvízvezeték meghibásodása következtében elszivárgott vízmennyiséggel,

            b) minden negyedévet követő hónap 5. napjáig a kibocsátók köréről.


(4) A talajterhelési díj megállapításával összefüggő személyes adatokat a jegyző kizárólag a kibocsátó azonosítására, a bevallások ellenőrzésére használhatja fel.


(5) A talajterhelési díj fizetésére kötelezett kibocsátókról, valamint a talajterhelési díj fizetésére vonatkozó díjkedvezményben  részesülő személyekről a jegyző nyilvántartást vezet.


(6) A jegyző a kibocsátót terhelő talajterhelési díj mértékét és a fizetés módját a Ktdt. 25. §-ában foglaltak figyelembe vételével állapítja meg.


(7) A Ktdt. 18. §-a alapján a helyi vízgazdálkodási hatósági jogkörhöz kapcsolódó talajterhelési díjat az önkormányzati adóhatóság által megjelölt számla javára kell befizetni a Ktdt 16. §, 17. § rendelkezései alapján . Az önkormányzat talajterhelési díj számláján rendelkezésre álló összeget a befizetést követő hónap 10. napjáig a települési környezetvédelmi alap javára kell átutalni.


Mentesség a díj megfizetése alól


8. §


A lakossági kibocsátó a Ktdt. 13. § (2) bekezdése alapján mentesül a talajterhelési díj megfizetése alól.




Díjkedvezményre vonatkozó rendelkezések


9. §


(1) Különös méltánylást érdemlő esetben a lakossági kibocsátó kérelmére a tárgyévben a talajterhelési díjból 50 %-os díjkedvezmény állapítható meg az alábbi feltételek fennállásakor:

a)  családban élő esetén az egy főre jutó havi nettó jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének (továbbiakban: nyugdíjminimum)100 %-át,

b)  egyedülálló esetén a nyugdíjminimum 150 %-át.


(2) Az (1) bekezdés szerinti kedvezmény igénybevételéhez a lakossági kibocsátónak a kérelmében saját, valamint a vele egy háztartásban lakó személyek adatairól, jövedelmi viszonyairól kell nyilatkoznia, továbbá a jövedelmi adatokra vonatkozó bizonyítékokat a kérelem benyújtásával egyidejűleg becsatolnia.


(3) A (2) bekezdés szerinti kérelem 2005. évtől minden év március 31. napjáig nyújtható be. A kedvezményre jogosító feltételek keletkezését illetve megszűnését első ízben a 2004. évi  bevallás benyújtásával egyidejűleg, azt követően pedig a  változást követő 15 napon belül írásban kell bejelenteni.


(4) A kedvezmény a kedvezményre jogosító feltételek bekövetkezését követő negyedévtől vehető igénybe illetve a feltételek megszűnését követő negyedévtől szűnik meg.




III. FEJEZET


ÁTMENETI RENDELKEZÉSEK


10. §


(1) A kibocsátó 2004. évi fizetési kötelezettségéről 2004. szeptember 30. napjáig tesz bejelentést (1. számú melléklet).


(2) A DRV Rt. 2004. szeptember 10-ig adatot szolgáltat a kibocsátók 2003. évi vízfogyasztásáról, amit korrigál a locsolási kedvezmény mennyiségével, valamint az ivóvízvezeték meghibásodása következtében elszivárgott vízmennyiséggel.


(3)   A rendeletnek a mentességre, kedvezményre vonatkozó rendelkezéseit 2004. július 1-től kell alkalmazni.               




IV. FEJEZET


ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK


11. §



E rendelet 2004. szeptember 1. napján lép hatályba.





                 Dr. Mezőfi Ágnes                                                            Schmidt Jenő

                        jegyző                                                                        polgármester





1. számú melléklet

Tab Város Önkormányzata

25/2004. (VIII. 30.) számú rendeletéhez




Bejelentés

talajterhelési díjhoz magánszemély részére


Kibocsátó bejelentése Tab Város Önkormányzat Képviselő-testületének 25/2004. (VIII. 30.) számú rendelete alapján


1. Kibocsátó neve:

    (családi és utónév)                         …………………………………………………

2. Leánykori családi és utónév: …………………………………………………

3. Adóazonosító jele:              …………………………………………………

4. Születési hely és idő:              ………………………………………………….

5. Lakcíme:                                        …………………………………………………

6. Fogyasztási hely címe:        …………………………………………………

7. Talajterhelési díj alapja:

Tárgyévet megelőző évben kibocsátó által fogyasztott teljes vízmennyiség ………..m3

8. Díjalap csökkentő tényezők:

a) ivóvízvezeték meghibásodása következtében elszivárgott vízmennyiség………...m3

b) locsolási célú felhasználás                                                               …………….m3

c) szennyvíztárolóból elszállított, számlákkal igazolt mennyiség, melyet olyan arra feljogosított szervezet  szállíttat el,  amely a folyékony hulladék jogszabályi előírások szerinti elhelyezését  igazolja………………………….m3

d) önkormányzati rendeletben foglalt mentesség, kedvezmény

9. Díjfizetési alap                                                                (A)                                   ….…….m3

    Talajterhelési díj  egységdíjának mértéke          (E)                                               120 Ft/m3

    Területérzékenységi szorzó                                               (T)             (adóhatóság tünteti fel)

    Veszélyeztetési szorzó                                                        (V)            (adóhatóság tünteti fel)

    Tárgyévi talajterhelési díj mértéke = AxExTxV                                  ……………………Ft



Kelt, ………………………

                                                                                              ………………………………

                                                                                                                 aláírás


Adóhatóság tölti ki:


A beérkezés napja:     …………………………..

Az átvevő aláírása:     …………………………..








Bejelentés

talajterhelési díjhoz  vállalkozó, társaság  részére


Kibocsátó bejelentése Tab Város Önkormányzat Képviselő-testületének 25/2004. (VIII. 30.) számú rendelete alapján


1. Kibocsátó elnevezése,

    rövidített cégneve:                …………………………………………………

2. Adószáma:                                     …………………………………………………

3. Székhelye, címe:                …………………………………………………

4. Telephely címe:                               …………………………………………………

5. Fogyasztási hely címe:        …………………………………………………

6. Képviselőjének neve,címe:              …………………………………………………

7. Statisztikai számjel:                         …………………………………………………

8. Talajterhelési díj alapja:

Tárgyévet megelőző évben kibocsátó által fogyasztott teljes vízmennyiség ………..m3

9. Díjalap csökkentő tényezők:

a) ivóvízvezeték meghibásodása következtében elszivárgott vízmennyiség……..….m3

b) locsolási célú felhasználás                                                               ………….….m3

c) szennyvíztárolóból elszállított, számlákkal igazolt mennyiség, melyet olyan arra feljogosított szervezet  szállíttat el,  amely  a  folyékony hulladék jogszabályi előírások szerinti elhelyezését  igazolja…………………………………………………………….….m3

d) önkormányzati rendeletben foglalt mentesség, kedvezmény

10. Díjfizetési alap                                                   (A)                                  ……………….m3

    Talajterhelési díj  egységdíjának mértéke          (E)                                              120 Ft/m3

    Területérzékenységi szorzó                                               (T)            (adóhatóság tünteti fel)

    Veszélyeztetési szorzó                                                        (V)           (adóhatóság tünteti fel)

    Tárgyévi talajterhelési díj mértéke = AxExTxV                                     …………………Ft



Kelt, ………………………

                                                                                              ………………………………

                                                                                                       cégszerű   aláírás

Adóhatóság tölti ki:


A beérkezés napja:     …………………………..

Az átvevő aláírása:     …………………………..







2. számú melléklet

Tab Város Önkormányzata

25/2004. (VIII. 30.) számú rendeletéhez




Bevallás

talajterhelési díjhoz  magánszemély részére


Kibocsátó bejelentése Tab Város Önkormányzat Képviselő-testületének 25/2004. (VIII. 30.) számú rendelete alapján


1. Kibocsátó neve:                  …………………………………………………

    (családi és utónév)

2. Leánykori családi és utónév:………………………………………………….

3. Adóazonosító jele:              …………………………………………………

4. Születési hely és idő:                     ………………………………………………….

5. Lakcíme:                                        …………………………………………………

6. Fogyasztási hely címe:        …………………………………………………

7. Talajterhelési díj alapja:

Tárgyévet megelőző évben kibocsátó által fogyasztott teljes vízmennyiség ………..m3

8. Díjalap csökkentő tényezők:

a) ivóvízvezeték meghibásodása következtében elszivárgott vízmennyiség………...m3

b) locsolási célú felhasználás                                                               …………..….m3

c) szennyvíztárolóból elszállított, számlákkal igazolt mennyiség, melyet olyan arra feljogosított szervezet  szállíttat el,  amely  a  folyékony hulladék jogszabályi előírások szerinti elhelyezését  igazolja………………………………………………………………..m3

d) önkormányzati rendeletben foglalt mentesség, kedvezmény

9. Díjfizetési alap                                                                (A)                                   ….…….m3

    Talajterhelési díj  egységdíjának mértéke          (E)                                               120 Ft/m3

    Területérzékenységi szorzó                                               (T)             (adóhatóság tünteti fel)

    Veszélyeztetési szorzó                                                        (V)             (adóhatóság tünteti fel)

    Tárgyévi talajterhelési díj mértéke = AxExTxV                                  ……………….……Ft


10.Tárgyévben előlegként befizetett összeg                                             ……………………..Ft

11.Március 31-éig még befizetendő összeg:                                          ………………….…..Ft

12.Visszaigényelhető összeg:                                                                   ……………………..Ft                                          

Kelt, ………………………

                                                                                  ………………………………

                                                                                                                 aláírás

Adóhatóság tölti ki:

A beérkezés napja:     …………………………..

Az átvevő aláírása:     …………………………..







Bevallás

talajterhelési díjhoz vállalkozó, társaság részére


Kibocsátó bejelentése Tab Város Önkormányzat Képviselő-testületének 25/2004. (VIII. 30.) számú rendelete alapján


1. Kibocsátó elnevezése,

    rövidített cégneve:             …………………………………………………

2. Adószáma:                       …………………………………………………

3. Székhelye, címe:                …………………………………………………

4. Telephely címe:                             ………………………………………………….

5. Fogyasztási hely címe:        …………………………………………………

6. Képviselőjének neve, címe:    …………………………………………………

7. Statisztikai számjel:                       ………………………………………………….

8. Talajterhelési díj alapja:

Tárgyévet megelőző évben kibocsátó által fogyasztott teljes vízmennyiség ………..m3

9. Díjalap csökkentő tényezők:

a) ivóvízvezeték meghibásodása következtében elszivárgott vízmennyiség………...m3

b) locsolási célú felhasználás                                                               …….m3

c) szennyvíztárolóból elszállított, számlákkal igazolt mennyiség, melyet olyan arra feljogosított szervezet  szállíttat el,  amely  a  folyékony hulladék jogszabályi előírások szerinti elhelyezését  igazolja…………………………………………………………….….m3

d) önkormányzati rendeletben foglalt mentesség, kedvezmény

10.Díjfizetési alap                                                               (A)                                   ………..m3

    Talajterhelési díj  egységdíjának mértéke          (E)                                               120 Ft/m3

    Területérzékenységi szorzó                                               (T)             (adóhatóság tünteti fel)

    Veszélyeztetési szorzó                                                        (V)             (adóhatóság tünteti fel)

    Tárgyévi talajterhelési díj mértéke = AxExTxV                                  ………….…………Ft


11.Tárgyévben előlegként befizetett összeg                                        ………………………..Ft.

12.Március 31-éig még befizetendő összeg:                                     ……………………..….Ft

13.Visszaigényelhető összeg:                                                                   ……………………..Ft                                         



Kelt, ………………………


                                                                                  ………………………………

                                                                                                          cégszerű  aláírás


Adóhatóság tölti ki:

A beérkezés napja:     …………………………..

Az átvevő aláírása:     …………………………..







I N D O K O L Á S

Tab Város Önkormányzatának 25/2004. (VIII. 30.) számú rendeletéhez



ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS


A helyi vízgazdálkodási hatósági jogkörbe tartozó szennyvízelhelyezéshez kapcsolódó talajterhelési díjjal kapcsolatos adatszolgáltatási és eljárási szabályokat a települési önkormányzatoknak rendeletben kell megállapítani a környezetterhelési díjról szóló 2003. évi LXXXIX. törvény 21. § (2) bekezdése alapján.

A rendelet célja, hogy rendezze, helyes irányba terelje a környezet méltányolható mértékű használatát. Ennek megfelelően a talajterhelési díj rendszere a kibocsátó díjfizetési kötelezettségére épül.

A rendelet-tervezet azon szabályokat tartalmazza, amelyeket részletesen sem a Ktdt., sem az Art. nem szabályoz.


A szennyvízcsatorna üzemeltetőjének adatszolgáltatása alapján nem ismert pontosan a talajterhelési díj fizetési kötelezettséggel érintett kibocsátók száma. Az adatszolgáltatás szerint a rendelet jelenleg megközelítőleg 340 ingatlant érintene, azonban ebben a 340 ingatlanban szerepelnek a legutóbbi szennyvízberuházással érintett ingatlanok, amelyeknél a hálózatra való rákötés határideje 2004. augusztus 31. Az ivóvíz-szennyvíz esetében a lakossági átlagfogyasztás 8 m3/hó körül alakul. Figyelembe véve a talajterhelési díj mértékét: 24 Ft/ m3 a talajterhelési díjfizetési kötelezettség 192 Ft/hó, 2.300 Ft/év terhet jelent az érintett lakosságnak.




RÉSZLETES INDOKOLÁS


A 6.§-hoz:

Az (1) bekezdésben van előírva a kibocsátó részére a talajterhelési díj fizetése. Meghatározza a talajterhelési díj mértékét, amely a talajterhelési díj alapjából, az egységdíjból, a területérzékenységi és veszélyeztetési szorzóból áll. A talajterhelési díj alapja a szolgáltatott víz mennyisége, csökkentve az ivóvízvezeték meghibásodása következtében elszivárgott, illetve külön jogszabály szerint locsolási célú felhasználásra figyelembe vett vízmennyiséggel. A talajterhelési díj egységdíja: 120 Ft/m3. Tab város közigazgatási területe a felszín alatti vizek minőségét érintő tevékenységgel összefüggő egyes feladatokról szóló 33/2000. (III.17.) Korm. rendelet 2/1. számú melléklete alapján a kevésbé érzékeny területek közé van sorolva. Így a Ktdt. 3. számú melléklete alapján a területérzékenységi szorzó 1,0. A helyi vízgazdálkodási hatósági engedély alapján végzett talajterhelés esetén a veszélyeztetési szorzó 1,0.

A (2) bekezdésben meghatározza, hogy a talajterhelési díj alapja csökkenthető azzal a számlákkal igazolt mennyiséggel, amelyet a kibocsátó szennyvíztárolójából, olyan arra feljogosított szervezettel szállíttat el, amely a folyékony hulladék jogszabályi előírások szerinti elhelyezést igazolja.



A 7.§-hoz:

A Ktdt. 21. § (2) bekezdése ad felhatalmazást a települési önkormányzatoknak, hogy a talajterhelési díjjal kapcsolatos adatszolgáltatási és eljárási szabályokat rendeletben állapítsa meg. E §-ban foglalt szabályok az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. tv. (Art.), valamint a Ktdt-vel összhangban állapítják meg az adatszolgáltatás, a díjfizetési kötelezettség keletkezésének speciális, a talajterhelési díjra vonatkozó szabályait, amelyeket az említett törvények nem szabályoznak. A (3) bekezdésben a szennyvízcsatorna üzemeltetőjére vonatkozó kötelezettségek kerültek meghatározásra, abból a célból, hogy azoknak a  szolgáltató irányában jogszabályi alapjai legyenek.



A 8.§-hoz:

A Ktdt. 26. § (4) bekezdésének felhatalmazása alapján az önkormányzat rendeletében díjkedvezményeket és mentességeket állapíthat meg a törvényben foglaltakon túl. A rendelet-tervezet csak a törvényben meghatározott mentességi esetet tartalmazza. Ennek indoka, hogy a környezet védelméhez fűződő fontos érdek miatt a törvényben meghatározottakon túl további mentesség megállapítását nem javasolom, figyelembe véve azt a tényt, hogy Tabon a közcsatorna hálózat több, mint 90 %-ban kiépítésre került. A környezet védelmén túl az önkormányzatnak érdeke fűződik ahhoz, hogy ezt a hálózatot a lakosság minél nagyobb arányban igénybe vegye. Az erre való ösztönzés egyik eszköze a talajterhelési díjfizetési kötelezettség azon esetekben, amikor a lakosság a kiépült közcsatorna hálózatot kellő indokból nem használja.



A 9.§-hoz:

Az előző §-hoz fűzött indokolásnak megfelelően javasolom, hogy döntsön a képviselő-testület a kedvezményben részesítés feltételeiről, úgy, hogy a kedvezmény lehetősége minél szűkebb körben maradjon.




Tab, 2004. augusztus 13.




           

                                                                                                          Dr. Mezőfi Ágnes