Tab Város Önkormányzat Képviselő-testületének 25/2004. (VIII.30.) önkormányzati rendelete

A talajterhelési díjról

Hatályos: 2009. 09. 01

Tab Város Önkormányzatának Képviselő-testülete

25/2005. (V. 31.), 27/2009. (VIII. 31.) rendelettel módosított

25/2004. (VIII. 30.)

RENDELETE

a talajterhelési díjról



Tab Város Önkormányzat képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. tv. 16. § (1) bekezdésében a környezetterhelési díjról szóló 2003. évi LXXXIX. törvény (továbbiakban: Ktdt.) 21. § (2) bekezdésében, valamint 26. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a következő rendeletet alkotja:


I. FEJEZET

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK


A rendelet hatálya


1. §


E rendelet területi hatálya Tab város közigazgatási területére terjed ki.


[1]2. §


E rendelet személyi hatálya Tab város közigazgatási területén valamennyi helyi vízgazdálkodási hatósági engedély alapján, ideértve az egyedi zárt szennyvíztározót is, szennyvízelhelyezést alkalmazókra (továbbiakban: kibocsátó) terjed ki, akik a műszakilag rendelkezésre álló közcsatornára nem kötöttek rá.


3. §


E rendelet tárgyi hatálya Tab Város közigazgatási területén előforduló talajterhelésre terjed ki.


A rendelet célja


4. §


A rendelet megalkotásának célja, hogy a város közigazgatási területén csökkenjen a talajterhelés mértéke, továbbá, hogy a képviselő-testület meghatározza a talajterhelési díjjal kapcsolatos eljárási szabályokat, az adható kedvezmények és mentességek körét.


Értelmező rendelkezések


5. §


E rendelet alkalmazásában:


[2]a) Kibocsátó: minden természetes személy, jogi személy és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet, aki a műszakilag rendelkezésre álló közcsatornára nem köt rá és helyi vízgazdálkodási hatósági engedélyezés alapján szennyvíz-elhelyezést(szikkasztást) alkalmaz.


b) Műszakilag rendelkezésre álló közcsatorna: az a szennyvízcsatorna, amely lehetővé teszi -műszaki kialakításánál, elhelyezkedésénél fogva- a rácsatlakozást.

c) Helyi vízgazdálkodási hatósági jogkör: az 500 m3/év mennyiséget nem meghaladó és kizárólag házi, kommunális szennyvíz elszikkasztását szolgáló létesítmény megépítése, használatbavétele, átalakítása és megszüntetése (A vízgazdálkodási hatósági jogkör gyakorlásáról szóló 72/1996. (V. 22.) Korm. rendelet 24. § (1) b) pontja)

d) Jövedelem: a személyi jövedelemadóról szóló törvényben jövedelemként meghatározott, belföldről vagy külföldről származó vagyoni érték (bevétel) munkavállalói járulékkal, személyi jövedelemadóval, egészségbiztosítási és nyugdíjjárulékkal, magán-nyugdíjpénztári tagdíjjal, valamint a jövedelemadóról szóló törvényben elismert költségekkel csökkentett része, függetlenül attól, hogy adómentesnek vagy adókötelesnek minősül, ideértve a bármely ország jogszabálya alapján folyósított nyugdíjat.

Nem minősül jövedelemnek a temetési segély, az alkalmanként adott átmeneti segély, a lakásfenntartási támogatás, a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, a nevelőszülők számára fizetett nevelési díj és külön ellátmány, az anyasági támogatás, a tizenharmadik havi nyugdíj, valamint - a személyes gondoskodásért fizetendő személyi térítési díj megállapítása kivételével - a súlyos mozgáskorlátozott személyek pénzbeli közlekedési kedvezményei, a rokkantsági járadék, a vakok személyi járadéka és a fogyatékossági támogatás; (A szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. tv. 4. § 1. bekezdés a) pontja alapján)


e) Család: egy lakásban, vagy személyes gondoskodást nyújtó bentlakásos szociális, gyermekvédelmi intézményben együtt élő, ott bejelentett lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező közeli hozzátartozók közössége; (A szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. tv. 4. § 1. bekezdés c) pontja)


f) Egyedülálló: az a személy, aki egyszemélyes háztartásban lakik.


g) Különös méltánylást érdemlő eset: fogyatékosság, betegség, baleset, haláleset, munkanélküliség, tartós jövedelemromlás, elemi kár, egyéb rendkívüli élethelyzet vagy létfenntartást veszélyeztető körülmény megléte, bekövetkezése.


Díjfizetési kötelezettség


6. §


[3](1)    A kibocsátó köteles a Ktdt. 11. §-a alapján talajterhelési díjat fizetni, amelynek mértékét a Ktdt. 12. § (2) bekezdésében és e rendelet 3. számú mellékletében meghatározott talajterhelési díj alapja, a Ktdt. 12. § (3) és 27. § (1) bekezdéseiben meghatározott egységdíja valamint a Ktdt. 3. számú melléletében szabályozott területérzékenységi szorzó határozza meg, figyelembe véve a felszín alatti vizek védelméről szóló 219/2004. (VII. 21.) Korm. rendelet 2. számú melléklete által szabályozott területérzékenységi besorolást.


(2)     A kibocsátó a Ktdt. 14. §-ában meghatározottak szerint csökkentett talajterhelési díj megfizetésére köteles.



II. FEJEZET


RÉSZLETES RENDELKEZÉSEK


Adatszolgáltatási és eljárási szabályok


7. §


  1. A kibocsátónak az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény 19. § (2) bekezdésében meghatározott bejelentési kötelezettségét a rendelet 1. sz. melléklete szerinti nyomtatványon kell teljesítenie.


[4](2)    A kibocsátó a talajterhelési díj fizetési kötelezettségéről évente, a tárgyévet követő év március 31. napjáig Tab Város Önkormányzata jegyzőjéhez, mint önkormányzati adóhatósághoz (továbbiakban: jegyző) tesz bevallást a 2. számú melléklet szerinti nyomtatványon, továbbá a megállapított talajterhelési díj összegét ezen időpontig megfizeti (önadózás).


(3)     A jegyző részére a DRV Rt., mint a települési szennyvíz-csatornamű üzemeltetője a kibocsátó azonosítása és ellenőrzése érdekében adatot szolgáltat:

a)  tárgyévet  követő év február 28. napjáig a kibocsátók tárgyévi vízfogyasztásáról, korrigálva a locsolási kedvezmény mennyiségével, valamint az ivóvízvezeték meghibásodása következtében elszivárgott vízmennyiséggel,

b)  minden negyedévet követő hónap 5. napjáig a kibocsátók köréről.


(4)     A talajterhelési díj megállapításával összefüggő személyes adatokat a jegyző kizárólag a kibocsátó azonosítására, a bevallások ellenőrzésére használhatja fel.


(5)     A talajterhelési díj fizetésére kötelezett kibocsátókról, valamint a talajterhelési díj fizetésére vonatkozó díjkedvezményben  részesülő személyekről a jegyző nyilvántartást vezet.


(6)     A jegyző a kibocsátót terhelő talajterhelési díj mértékét és a fizetés módját a Ktdt. 25. §-ában foglaltak figyelembe vételével állapítja meg.


[5](7)    A Ktdt. 21/B. § (1) bekezdése alapján a helyi vízgazdálkodási hatósági jogkörbe tartozó szennyvízelhelyezéshez kapcsolódó talajterhelési díjat Tab Város Önkormányzata 11743112-15396028-03920000 számú számlája javára kell befizetni. Az önkormányzat talajterhelési díj számláján rendelkezésre álló összeget a befizetést követő hónap 10. napjáig a települési környezetvédelmi alap javára kell átutalni.

Mentesség a díj megfizetése alól


8. §


[6](1)    A kibocsátó a Ktdt. 11. § (2) bekezdése alapján mentesül a talajterhelési díj megfizetése alól.


[7](2)    A lakossági kibocsátó 2006. december 31. napjáig – a szennyvízcsatornára való rákötési kötelezettség keletkezésétől számított 2 évig- mentesül a talajterhelési díjfizetési kötelezettség alól, amennyiben a szennyvízcsatornára való rákötés a lehetséges műszaki megrendelés figyelembevételével az átlagos költségeket legalább ezen költségek felével meghaladja.



Díjkedvezményre vonatkozó rendelkezések


9. §


(1)     Különös méltánylást érdemlő esetben a lakossági kibocsátó kérelmére a tárgyévben a talajterhelési díjból 50 %-os díjkedvezmény állapítható meg az alábbi feltételek fennállásakor:

a)  családban élő esetén az egy főre jutó havi nettó jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének (továbbiakban: nyugdíjminimum)100 %-át,

b)  egyedülálló esetén a nyugdíjminimum 150 %-át.


(2)     Az (1) bekezdés szerinti kedvezmény igénybevételéhez a lakossági kibocsátónak a kérelmében saját, valamint a vele egy háztartásban lakó személyek adatairól, jövedelmi viszonyairól kell nyilatkoznia, továbbá a jövedelmi adatokra vonatkozó bizonyítékokat a kérelem benyújtásával egyidejűleg becsatolnia.


(3)     A (2) bekezdés szerinti kérelem 2005. évtől minden év március 31. napjáig nyújtható be. A kedvezményre jogosító feltételek keletkezését illetve megszűnését első ízben a 2004. évi  bevallás benyújtásával egyidejűleg, azt követően pedig a  változást követő 15 napon belül írásban kell bejelenteni.


(4)     A kedvezmény a kedvezményre jogosító feltételek bekövetkezését követő negyedévtől vehető igénybe illetve a feltételek megszűnését követő negyedévtől szűnik meg.





III. FEJEZET


ÁTMENETI RENDELKEZÉSEK


10. §


(1)     A kibocsátó 2004. évi fizetési kötelezettségéről 2004. szeptember 30. napjáig tesz bejelentést (1. számú melléklet).

(2)     A DRV Rt. 2004. szeptember 10-ig adatot szolgáltat a kibocsátók 2003. évi vízfogyasztásáról, amit korrigál a locsolási kedvezmény mennyiségével, valamint az ivóvízvezeték meghibásodása következtében elszivárgott vízmennyiséggel.


(3)     A rendeletnek a mentességre, kedvezményre vonatkozó rendelkezéseit 2004. július 1-től kell alkalmazni.               


IV. FEJEZET


ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK


11. §


E rendelet 2004. szeptember 1. napján lép hatályba.


[8]12. §

E rendelet a belső piaci szolgáltatásokról szóló, az Európai Parlament és a Tanács 2006/123/EK irányelvnek való megfelelést szolgálja.





                 Dr. Mezőfi Ágnes                                                            Schmidt Jenő

                        jegyző                                                                        polgármester




Záradék:


Az egységes szerkezetbe foglalt rendelet a mai napon hatályos jogszabályi szöveget tartalmazza.


Tab, 2014. május 26.



                  


                   Schmidt Jenő                                                    Dr. Szűts Dóra

                   polgármester                                                             jegyző





[9]1. számú melléklet

Tab Város Önkormányzata

25/2005. (V. 31.) rendeletéhez


Bejelentés

talajterhelési díjhoz magánszemély részére


Kibocsátó bejelentése Tab Város Önkormányzat Képviselő-testületének 25/2004. (VIII. 30.) számú rendelete alapján


1. Kibocsátó neve:

    (családi és utónév)                         …………………………………………………

2. Leánykori családi és utónév: …………………………………………………

3. Adóazonosító jele:              …………………………………………………

4. Születési hely és idő:              ………………………………………………….

5. Lakcíme:                                        …………………………………………………

6. Fogyasztási hely címe:        …………………………………………………

7. Talajterhelési díj alapja:

Tárgyévet megelőző évben kibocsátó által fogyasztott teljes vízmennyiség ………..m3

8. Díjalap csökkentő tényezők:

a) ivóvízvezeték meghibásodása következtében elszivárgott vízmennyiség………...m3

b) locsolási célú felhasználás                                                               …………….m3

c) szennyvíztárolóból elszállított, számlákkal igazolt mennyiség, melyet olyan arra feljogosított szervezet  szállíttat el,  amely a folyékony hulladék jogszabályi előírások szerinti elhelyezését  igazolja………………………….m3

d) önkormányzati rendeletben foglalt mentesség, kedvezmény

9. Díjfizetési alap                                                                (A)                                   ….…….m3

    Talajterhelési díj  egységdíjának mértéke          (E)                                               120 Ft/m3

    Területérzékenységi szorzó                                               (T)             (adóhatóság tünteti fel)



Kelt, ………………………

                                                                                              ………………………………

                                                                                                                 aláírás


Adóhatóság tölti ki:


A beérkezés napja:     …………………………..

Az átvevő aláírása:     …………………………..










Bejelentés

talajterhelési díjhoz  vállalkozó, társaság  részére


Kibocsátó bejelentése Tab Város Önkormányzat Képviselő-testületének 25/2004. (VIII. 30.) számú rendelete alapján


1. Kibocsátó elnevezése,

    rövidített cégneve:                …………………………………………………

2. Adószáma:                                     …………………………………………………

3. Székhelye, címe:                …………………………………………………

4. Telephely címe:                               …………………………………………………

5. Fogyasztási hely címe:        …………………………………………………

6. Képviselőjének neve,címe:              …………………………………………………

7. Statisztikai számjel:                         …………………………………………………

8. Talajterhelési díj alapja:

Tárgyévet megelőző évben kibocsátó által fogyasztott teljes vízmennyiség ………..m3

9. Díjalap csökkentő tényezők:

a) ivóvízvezeték meghibásodása következtében elszivárgott vízmennyiség……..….m3

b) locsolási célú felhasználás                                                               ………….….m3

c) szennyvíztárolóból elszállított, számlákkal igazolt mennyiség, melyet olyan arra feljogosított szervezet  szállíttat el,  amely  a  folyékony hulladék jogszabályi előírások szerinti elhelyezését  igazolja…………………………………………………………….….m3

d) önkormányzati rendeletben foglalt mentesség, kedvezmény

10. Díjfizetési alap                                                   (A)                                  ……………….m3

    Talajterhelési díj  egységdíjának mértéke          (E)                                              120 Ft/m3

    Területérzékenységi szorzó                                               (T)            (adóhatóság tünteti fel)



Kelt, ………………………

                                                                                              ………………………………

                                                                                                       cégszerű   aláírás

Adóhatóság tölti ki:


A beérkezés napja:     …………………………..

Az átvevő aláírása:     …………………………..






[10]2. számú melléklet

Tab Város Önkormányzata

25/2005. (V. 31.) rendeletéhez


Bevallás

talajterhelési díjhoz magánszemély részére


Kibocsátó bejelentése Tab Város Önkormányzat Képviselő-testületének 25/2004. (VIII. 30.) számú rendelete alapján


1. Kibocsátó neve:                  …………………………………………………

    (családi és utónév)

2. Leánykori családi és utónév:………………………………………………….

3. Adóazonosító jele:              …………………………………………………

4. Születési hely és idő:          ………………………………………………….

5. Lakcíme:                            …………………………………………………

6. Fogyasztási hely címe:      …………………………………………………

               helyrajzi száma:      …………………………………………………

7. Tárgyévben a kibocsátó által fogyasztott teljes vízmennyiség:                         ………..m3

8. Díjalap csökkentő tényezők:

a) ivóvízvezeték meghibásodása következtében elszivárgott vízmennyiség….…..m3

b) külön jogszabályalapján locsolási célú felhasználás                              ……...m3

c) szennyvíztárolóból elszállított, számlákkal igazolt mennyiség, melyet olyan arra feljogosított szervezet szállíttat el, amely a folyékony hulladék jogszabályi előírások szerinti elhelyezését  igazolja                                                                                           ……...m3

d) önkormányzati rendeletben foglalt mentesség, kedvezmény                  ……...m3


9. Díjfizetési alap (7-8)                                                                                           ……….m3

10. Talajterhelési díj egységdíjának mértéke                                                         120 Ft/m3

11. Területérzékenységi szorzó                                                          (adóhatóság tünteti fel)


12. Tárgyévi talajterhelési díj mértéke = 9. sor x 10. sor x 11. sor            ….……Ft


13. Önkormányzati rendelet szerinti díjkedvezmény                                               ………Ft

14. Március 31-éig fizetendő talajterhelési díj:                                            .….…..Ft


Felelősségem tudatában kijelentem, hogy a bevallásban közölt adatok a valóságnak megfelelnek.


Kelt, ………………………

                                                                                                     …………………………………

                       az adózó vagy képviselője

         (meghatalmazottja) aláírása

Adóhatóság tölti ki:

A beérkezés napja:     …………………………..

Az átvevő aláírása:     …………………………..

Bevallás

talajterhelési díjhoz vállalkozó, társaság részére


Kibocsátó bejelentése Tab Város Önkormányzat Képviselő-testületének 25/2004. (VIII. 30.) számú rendelete alapján


1. Kibocsátó neve:                 

    rövidített cégneve               …………………………………………………

2. Adószáma:                         :………………………………………………...

3. Székhelye, címe:                …………………………………………………

4. Telephelye címe:                …………………………………………………

5. Fogyasztási hely címe:      …………………………………………………

               helyrajzi száma:      …………………………………………………

  1. Képviselőjének neve, címe:………………………………………………...
  2. Statisztikai számjele:  ………………………………………………….

8. Tárgyévben a kibocsátó által fogyasztott teljes vízmennyiség:                         ………..m3

9. Díjalap csökkentő tényezők:

a) ivóvízvezeték meghibásodása következtében elszivárgott vízmennyiség….…..m3

b) külön jogszabályalapján locsolási célú felhasználás                              ……...m3

c) szennyvíztárolóból elszállított, számlákkal igazolt mennyiség, melyet olyan arra feljogosított szervezet szállíttat el, amely a folyékony hulladék jogszabályi előírások szerinti elhelyezését  igazolja                                                                                           ……...m3

d) önkormányzati rendeletben foglalt mentesség, kedvezmény                  ……...m3


10. Díjfizetési alap (8-9)                                                                                         ……….m3

11. Talajterhelési díj egységdíjának mértéke                                                         120 Ft/m3

12. Területérzékenységi szorzó                                                          (adóhatóság tünteti fel)


13. Tárgyévi talajterhelési díj mértéke = 10. sor x 11. sor x 12. sor                       ….……Ft


14. Önkormányzati rendelet szerinti díjkedvezmény                                               ………Ft

15. Március 31-éig még fizetendő talajterhelési díj:                                    .….…..Ft


Felelősségem tudatában kijelentem, hogy a bevallásban közölt adatok a valóságnak megfelelnek.


Kelt, ………………………

           



                                                                                         …………………………………

                       az adózó vagy képviselője

         (meghatalmazottja) aláírása


Adóhatóság tölti ki:

A beérkezés napja:     …………………………..

Az átvevő aláírása:     …………………………..

[11]3. számú melléklet

Tab Város Önkormányzata

25/2005. (V. 31.) rendeletéhez



Lakó, üdülőingatlanok vízfogyasztásának figyelembe vehető átalánymennyiségei


1.


Beépített ingatlanok (telkek)


1.1

udvari csappal

40 l/fő/nap


1.2

épületen, lakáson belüli vízcsappal, de vízöblítéses WC nélkül

60 l/fő/nap


1.3

mint 1.2, de épületen belüli, lakáson kívüli közös vízöblítéses WC-vel

80 l/fő/nap


1.4

épületen, lakáson belüli vízcsappal, és vízöblítéses WC-vel

95 l/fő/nap


1.5

épületen, lakáson belüli vízcsappal, és vízöblítéses WC-vel, hagyományos fűtésű (fürdőhengeres) fürdőszobával

120 l/fő/nap


1.6

épületen, lakáson belüli vízcsappal, és vízöblítéses WC-vel, egyedi, éjszakai áramfelvételes vízmelegítővel

150 l/fő/nap


1.7

épületen, lakáson belüli vízcsappal, és vízöblítéses WC-vel, de központi melegvízellátással, illetőleg nem korlátozott fűtésű egyedi vízmelegítővel

180 l/fő/nap








I N D O K O L Á S

Tab Város Önkormányzatának 25/2004. (VIII. 30.) rendeletéhez



ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS


A helyi vízgazdálkodási hatósági jogkörbe tartozó szennyvízelhelyezéshez kapcsolódó talajterhelési díjjal kapcsolatos adatszolgáltatási és eljárási szabályokat a települési önkormányzatoknak rendeletben kell megállapítani a környezetterhelési díjról szóló 2003. évi LXXXIX. törvény 21. § (2) bekezdése alapján.

A rendelet célja, hogy rendezze, helyes irányba terelje a környezet méltányolható mértékű használatát. Ennek megfelelően a talajterhelési díj rendszere a kibocsátó díjfizetési kötelezettségére épül.

A rendelet-tervezet azon szabályokat tartalmazza, amelyeket részletesen sem a Ktdt., sem az Art. nem szabályoz.


A szennyvízcsatorna üzemeltetőjének adatszolgáltatása alapján nem ismert pontosan a talajterhelési díj fizetési kötelezettséggel érintett kibocsátók száma. Az adatszolgáltatás szerint a rendelet jelenleg megközelítőleg 340 ingatlant érintene, azonban ebben a 340 ingatlanban szerepelnek a legutóbbi szennyvízberuházással érintett ingatlanok, amelyeknél a hálózatra való rákötés határideje 2004. augusztus 31. Az ivóvíz-szennyvíz esetében a lakossági átlagfogyasztás 8 m3/hó körül alakul. Figyelembe véve a talajterhelési díj mértékét: 24 Ft/ m3 a talajterhelési díjfizetési kötelezettség 192 Ft/hó, 2.300 Ft/év terhet jelent az érintett lakosságnak.




RÉSZLETES INDOKOLÁS


A 6. §-hoz:

Az (1) bekezdésben van előírva a kibocsátó részére a talajterhelési díj fizetése. Meghatározza a talajterhelési díj mértékét, amely a talajterhelési díj alapjából, az egységdíjból, a területérzékenységi és veszélyeztetési szorzóból áll. A talajterhelési díj alapja a szolgáltatott víz mennyisége, csökkentve az ivóvízvezeték meghibásodása következtében elszivárgott, illetve külön jogszabály szerint locsolási célú felhasználásra figyelembe vett vízmennyiséggel. A talajterhelési díj egységdíja: 120 Ft/m3. Tab város közigazgatási területe a felszín alatti vizek minőségét érintő tevékenységgel összefüggő egyes feladatokról szóló 33/2000. (III.17.) Korm. rendelet 2/1. számú melléklete alapján a kevésbé érzékeny területek közé van sorolva. Így a Ktdt. 3. számú melléklete alapján a területérzékenységi szorzó 1,0. A helyi vízgazdálkodási hatósági engedély alapján végzett talajterhelés esetén a veszélyeztetési szorzó 1,0.

A (2) bekezdésben meghatározza, hogy a talajterhelési díj alapja csökkenthető azzal a számlákkal igazolt mennyiséggel, amelyet a kibocsátó szennyvíztárolójából, olyan arra feljogosított szervezettel szállíttat el, amely a folyékony hulladék jogszabályi előírások szerinti elhelyezést igazolja.



A 7. §-hoz:

A Ktdt. 21. § (2) bekezdése ad felhatalmazást a települési önkormányzatoknak, hogy a talajterhelési díjjal kapcsolatos adatszolgáltatási és eljárási szabályokat rendeletben állapítsa meg. E §-ban foglalt szabályok az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. tv. (Art.), valamint a Ktdt-vel összhangban állapítják meg az adatszolgáltatás, a díjfizetési kötelezettség keletkezésének speciális, a talajterhelési díjra vonatkozó szabályait, amelyeket az említett törvények nem szabályoznak. A (3) bekezdésben a szennyvízcsatorna üzemeltetőjére vonatkozó kötelezettségek kerültek meghatározásra, abból a célból, hogy azoknak a  szolgáltató irányában jogszabályi alapjai legyenek.



A 8. §-hoz:

A Ktdt. 26. § (4) bekezdésének felhatalmazása alapján az önkormányzat rendeletében díjkedvezményeket és mentességeket állapíthat meg a törvényben foglaltakon túl. A rendelet-tervezet csak a törvényben meghatározott mentességi esetet tartalmazza. Ennek indoka, hogy a környezet védelméhez fűződő fontos érdek miatt a törvényben meghatározottakon túl további mentesség megállapítását nem javasolom, figyelembe véve azt a tényt, hogy Tabon a közcsatorna hálózat több, mint 90 %-ban kiépítésre került. A környezet védelmén túl az önkormányzatnak érdeke fűződik ahhoz, hogy ezt a hálózatot a lakosság minél nagyobb arányban igénybe vegye. Az erre való ösztönzés egyik eszköze a talajterhelési díjfizetési kötelezettség azon esetekben, amikor a lakosság a kiépült közcsatorna hálózatot kellő indokból nem használja.



A 9. §-hoz:

Az előző §-hoz fűzött indokolásnak megfelelően javasolom, hogy döntsön a képviselő-testület a kedvezményben részesítés feltételeiről, úgy, hogy a kedvezmény lehetősége minél szűkebb körben maradjon.




Tab, 2004. augusztus 13.




           

                                                                                                          Dr. Mezőfi Ágnes




INDOKOLÁS

Tab Város Önkormányzata Képviselő-testületének a talajterhelési díjról 25/2004. (VIII. 30.) rendeletének módosításáról szóló

25/2005. (V. 31.) rendeletéhez



ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

A környezetterhelési díjról szóló 2003. évi LXXXIX. törvény (továbbiakban: Ktdt.) alapján Tab Város Önkormányzata Képviselő-testülete 25/2004. (VIII.30.) számmal megalkotta rendeletét a talajterhelési díjra vonatkozóan. Az Országgyűlés az adókról, járulékokról és egyéb költségvetési befizetésekről szóló törvények módosításáról szóló 2004. évi CI. törvényében (továbbiakban: tv.) módosította a talajterhelési díjjal kapcsolatos rendelkezéseket is, így szükségessé vált a helyi rendelet átdolgozása.


RÉSZLETES INDOKOLÁS


Az 1. §-hoz:

A Ktdt. eredetileg csak azon kibocsátókat kötelezte talajterhelési díj fizetésére, akik a műszakilag rendelkezésre álló közcsatornára nem kötnek rá és helyi vízgazdálkodási hatósági, illetve vízjogi engedélyezés alapján szennyvízelhelyezést alkalmaz. A tv. 11. §-ában a talajterhelési díjfizetési kötelezettséget kiterjesztette azon kibocsátókra is, akik egyedi zárt szennyvíztározót alkalmaznak, így szükségessé vált a személyi hatály módosítása a helyi rendeletben is.


A 2. §-hoz:

A kibocsátó magyarázatánál meghatározásra került az is, hogy nem minősül kibocsátónak, aki zárt szennyvízelhelyezést alkalmaz. Az előbbiekben már említettem, hogy a tv. 11. §-a a díjfizetési kötelezettséget ezen kibocsátókra is kiterjesztette, így ezt a részt törölni kell a rendeletből.


A 3. §-hoz:

A tv. 12. §-a más módszerrel határozza meg a talajterhelési díj mértékét, mint az eredeti Ktdt. A talajterhelési díj mértéke a talajterhelési díj alapjából, az egységdíjból valamint a területérzékenységi szorzóból áll. A talajterhelési díj alapja a szolgáltatott, vagy egyedi vízbeszerzés esetében a méréssel igazolt felhasznált, illetve mérési lehetőség hiányában az átalány alapján meghatározott víz mennyisége, csökkentve a külön jogszabály szerinti  locsolási célú felhasználásra figyelembe vett vízmennyiséggel. A talajterhelési díj egységdíja: 120 Ft/m3. Tab város közigazgatási területe a felszín alatti vizek minőségét érintő tevékenységgel összefüggő egyes feladatokról szóló 33/2000. (III.17.) Korm. rendelet 2/1. számú melléklete alapján a kevésbé érzékeny területek közé volt sorolva, azonban ezt a felszín alatti vizek védelméről szóló 219/2004. (VII.21.) Korm. Rendelet 41. § (2) bekezdés a) pontja 2005. január 1. határidővel hatályon kívül helyezte, és helyébe ezen kormány rendelet 2. számú mellékletét alkotta, amelyben nem lehet lehatárolni az egész város területét egy érzékenységi fokozatra, hanem minden egyes területet külön-külön kell besorolni, és ennek megfelelően kiválasztani a Ktdt. 3. számú mellékletében felsorolt területérzékenységi szorzót.




A 4. §-hoz:

A Ktdt. 21/A § (1) bekezdése kimondja, hogy a talajterhelési díjat a kibocsátónak kell megállapítania, bevallania és megfizetnie. A rendeletünk 7. § (2) bekezdése csak a bevallásról rendelkezett, így szükséges a megfizetési kötelezettséget is előírni.


Az 5. §-hoz:

Az eredeti Ktdt. 18. §-a szabályozta, hogy a helyi vízgazdálkodási hatósági jogkörhöz kapcsolódó talajterhelési díjat az önkormányzati adóhatóság által megjelölt számla javára kell befizetni. A tv. ezt a rendelkezést hatályon kívül helyezte és a 21/B § (1) bekezdésében szabályozta oly módon, hogy a talajterhelési díj a települési önkormányzat környezetvédelmi alapjának a bevételét képezi, továbbá előírta, hogy az önkormányzati rendeletben pontosan meg kell jelölni a szennyvízelhelyezéshez kapcsolódó talajterhelési díj befizetésére szolgáló számla számát.


A 6. §-hoz:

A Ktdt. módosításával a hivatkozott paragrafus száma megváltozott, azt módosítani kell.


Az 7. §-hoz:

Az elmúlt év tapasztalataiból kiindulva sok problémát vetett fel azon lakossági kibocsátók észrevétele, akiknek a szennyvízcsatorna hálózatra való rákötése műszakilag megoldható ugyan de pl. a terepviszonyokból adódóan a városban szokásos költségeknek a többszörösét jelentené (pl.: házi átemelő). Ezen problémák megoldására javasolnám, hogy az ilyen tulajdonnal rendelkező lakossági kibocsátóknak 2006. december 31. napjáig illetve a továbbiakban a kötelezettség kezdetétől 2 évig adjunk mentességet a talajterhelési díjfizetés kötelezettsége alól. Ezalatt az idő alatt a tulajdonosok is fel tudnak készülni a nagyobb anyagi megterhelésre, illetve mivel a talajterhelési díjból származó bevételt a talaj valamint a felszín alatti víz mennyiségi, minőségi védelmére lehet csak felhasználni, az önkormányzat támogatást tud nyújtani ezen kötelezettek számára.


A 8-9. §-hoz:

Az adóhatóság elmúlt évi tapasztalatai alapján illetve a lakossági kibocsátók könnyebb bevallása érdekében lett módosítva a bejelentési és bevallási formanyomtatvány mintája.


A 10. §-hoz:

Amint már leírtam, a talajterhelési díj alapja mérési lehetőség hiányában az átalány alapján meghatározott víz mennyisége. Az átalány vízmennyiséget e rendeletben pontosan meg kell határozni, hogy a jövőben egységesen lehessen kivetni a talajterhelési díjat. Az átalány mennyiségeket a DRV Rt. által elfogadott és használt mennyiségek listájából vettük át.





                                                                                          Dr. Mezőfi Ágnes

                                                                                                       jegyző






[1]

Módosította a 25/2005. (V. 31.) rendelet 1. §-a, hatályos 2005. július 1. napjától.

[2]

Módosította a 25/2005. (V. 31.) rendelet 2. §-a, hatályos 2005. július 1. napjától.

[3]

Módosította a 2562005. (V. 31.) rendelet 3. §-a, hatályos 2005. július 1. napjától.

[4]

Módosította a 25/2005. (V. 31.) rendelet 4. §-a, hatályos 2005. július 1. napjától.

[5]

Módosította a 25/2005. (V. 31.) rendelet 5. §-a, hatályos 2005. július 1. napjától.

[6]

Módosította a 25/2005. (V. 31.) rendelet 6. §-a, hatályos 2005. július 1. napjától.

[7]

Módosította a 25/2005. (V. 31.) rendelet 7. §-a, hatályos 2005. július 1. napjától, rendelkezéseit 2005. január 1. napjától kell alkalmazni.

[8]

Beiktatta a 27/2009. (VIII. 31.) rendelet 9. §-a, hatályos 2009. szeptember 1. napjától.

[9]

Módosította a 25/2005. (V. 31.) rendelet 8. §-a, hatályos 2005. július 1. napjától.

[10]

Módosította a 25/2005. (V. 31.) rendelet 9. §-a, hatályos 2005. július 1. napjától.

[11]

Hatályba léptette a 25/2005. (V. 31.) rendelet 10. §-a, hatályos 2005. július 1. napjától.