Tab Város Önkormányzat Képviselő-testületének 36/2004. (XII.1.) önkormányzati rendelete
Az egészségügyi alapellátások körzeteiről
Hatályos: 2008. 01. 22- 2011. 08. 31Tab Város Önkormányzat Képviselő-testületének 36/2004. (XII.1.) önkormányzati rendelete
Az egészségügyi alapellátások körzeteiről
2008-01-22-tól 2011-08-31-ig
Tab Város Önkormányzata Képviselő-testületének
34/2005. (IX. 27.), 1/2008. (I. 22.) rendelettel módosított
36/2004. (XII. 1.)
rendelete
az egészségügyi alapellátások körzeteiről
Tab Város Önkormányzata Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló többször módosított 1990. évi LXV. törvény 16. §-ának (1) bekezdésében, valamint az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény 152. § (2) bekezdésében, és a területi védőnői ellátásról szóló 49/2004. (V. 21.) ESZCSM rendelet 2. § (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a következő rendeletet alkotja:
I.
A rendelet hatálya, értelmező rendelkezések
1. §.
A rendelet hatálya Tab Város közigazgatási területén kiterjed azon háziorvosi, házi gyermekorvosi és fogorvosi egészségügyi szolgáltatást nyújtókra, akik Tab Város Önkormányzatával területi ellátási megállapodást kötöttek, valamint a területi védőnői ellátást, és az iskola-egészségügyi ellátást nyújtó egészségügyi szolgáltatóra, és az e rendeletben meghatározott egészségügyi alapellátást igénybe vevőkre.
2. §
E rendelet alkalmazásában:
- „Önálló orvosi tevékenység: A területi ellátási kötelezettség körében az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény szerint a háziorvos, a házi gyermekorvos, a fogorvos (a továbbiakban együtt háziorvos) által nyújtott egészségügyi ellátás.” (2000. évi II. törvény 1. § (2)bek. a) pont)
- „Orvos: A külön jogszabály szerint vezetett alap- és működési nyilvántartásban szereplő orvosi, fogorvosi szakképesítéssel rendelkező személy.” (2000. évi II. törvény 1. § (2) bek. b) pont)
- „Működtetési jog: A Magyar Orvosi Kamara által az (1) bekezdés szerinti orvos részére adott önálló orvosi tevékenység nyújtására jogosító engedélyben foglalt jog.” (2000. évi II. törvény 1. § (2) bek. c) pont)
- Védőnői tevékenység: A területi ellátási kötelezettség körében a területi védőnői ellátásról szóló 49/2004. (V. 21.) ESZCSM rendeletben meghatározottak szerint nyújtott preventív egészségügyi ellátás.
- Védőnő: A külön jogszabály szerint az egészségügyi főiskolai karon védőnői oklevelet szerzett vagy azzal egyenértékűnek elismert oklevéllel rendelkező, és az önkormányzat Egészségügyi Szolgálatánál védőnőként alkalmazásban álló közalkalmazott. (49/2004. (V. 21.) ESZCSM rendelet 2. § (1) bek.)
- Iskola-egészségügyi ellátás: az iskola-egészségügyi ellátásról szóló 26/1997. (IX. 3.) NM rendeletben meghatározott ellátás.
II.
Háziorvosi körzetek
3. §
- A működtetési jog alapján végezhető önálló orvosi tevékenység e rendeletben meghatározott háziorvosi körzetben folytatható.
- Tab Város ellátási területén belül négy háziorvosi, egy házi gyermekorvosi és két fogászati körzet működik.
- A körzetek beosztását az 1-3. sz. mellékletek tartalmazzák.
III.
Háziorvosi ügyelet
4. §
A háziorvosi ügyelet ellátásáról az önkormányzat a Koppány-völgye Többcélú Kistérségi Társulás útján gondoskodik.
IV.
Védőnői körzetek
5.§
- A védőnő ellátási területe az e rendelet 4. sz. mellékletében meghatározott védőnői körzetekre terjed ki.
- A területi védőnői ellátás négy védőnői körzetben történik.
- A körzetek beosztását a 4. sz. melléklet tartalmazza.
V.
Iskola-egészségügyi ellátás
6. §
- Az iskola-egészségügyi ellátást a területi védőnő körzetéhez tartozó feladatként végzi. Az iskolaorvos és iskola-fogorvos az önkormányzattal kötött megállapodás szerint vesz részt az iskola-egészségügyi ellátásban.
- Az iskola-egészségügyi ellátást az Egészségügyi Szolgálat szervezi az e rendelet 4. sz. mellékletében meghatározott védőnői körzetek területén lévő közoktatási intézmények tekintetében.
VI.
Záró rendelkezések
7. §
- Az egészségügyi alapellátás biztosítására Tab Város Önkormányzata Képviselő-testülete az illetékességi területén kívüli települések önkormányzatai képviselő-testületeivel társulási megállapodást köt.
- A több településre is kiterjedő körzetek esetében a körzet székhelye Tab.
- Ezen rendelet 2005. január 1-jén lép hatályba.
- E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg a Tab Város Önkormányzata Képviselő-testületének háziorvosi körzetekről szóló – a 9/2003. (III. 31.) számú rendelettel módosított - 11/2002. (VI. 25.) számú rendelete hatályát veszti.
Tab, 2004. november 25.
Schmidt Jenő Dr. Mezőfi Ágnes
polgármester jegyző
1. sz. melléklet a 36/2004. (XI. 26.) rendelet 3. § (3) bekezdéséhez
Felnőtt ellátást biztosító háziorvosi körzetek:
I. körzet:
Tab /Kossuth u. 1-60 számig páros és páratlan szám/
Dózsa Gy. utca
Munkás utca
Gárdonyi utca
Táncsics utca
Sallai utca
Szent István utca
Lulla község egész területe külterület is
Torvaj község egész területe
Sérsekszőlős község
II. körzet:
Tab /Kossuth u. 61-től páratlan szám/
Tűzoltó utca
Petőfi utca és Petőfi köz
Ady E. utca
Mártírok útja
József A. utca és József A. ltp.
Templom tér
Zrínyi köz
Virág u. és Virág u. ltp.
Rudnay utca
Goldmark K. u.
Zichy utca
Óvoda utca és Óvoda köz
Rózsadomb utca
Jókai utca
Latinka utca
Somogyi F. utca
Bartók B. utca
Kodály Z. utca
Zalai utca
Zala község egész területe
III. körzet:
Tab:
Béke utca
Kisfaludi utca és Kisfaludi köz
Árpád utca
Arany J. utca
Rákóczi utca
Hőlyeghegy
Öreghegy
Csibe-hegy
Vasútállomás
Kapoly község
Somogymeggyes
IV. körzet:
Tab /Kossuth u. 62-től páros szám/
Szabadság utca
Dobó K. utca
Széchenyi utca
Hunyadi utca
Május 1. utca
Vörösmarty utca és Vörösmarty köz
Ugaj puszta
Bábonymegyer
2. sz. melléklet a 36/2004. (XI. 26.) rendelet 3. § (3) bekezdéséhez
Gyermekorvosi körzet:
Bábonymegyer község
Kapoly község
Lulla község
Sérsekszőlős község
Somogymeggyes község
Tab város
Torvaj község
Zala község
[1]3. sz. melléklet a 36/2004. (XI. 26.) rendelet 3. § (3) bekezdéséhez
Fogorvosi körzetek:
Fogorvosi körzetek:
I. sz. körzet: Tab
Kapoly
Somogymeggyes
Andocs
II. sz. körzet: Bábonymegyer
Bedegkér
Kánya
Kára
Lulla
Nágocs
Sérsekszőlős
Somogyegres
Szorosad
Tengőd
Torvaj
Törökkoppány
Miklósi
Somogyacsa
Somogydöröcske
Zala
Zics
Melléklet a 36/2004. (XII. 1.) rendeletet módosító 34./2005. (IX. 27.) rendelethez
[2]4.sz. melléklet 4. § (3) bekezdéséhez
A területi védőnői ellátást biztosító körzetek:
I. körzet:
Tab
Kossuth Lajos u. páratlan oldala 1-től 65. számig
Petőfi Sándor utca és Petőfi köz
Ady Endre utca
Mártírok útja
József Attila utca és József Attila lakótelep
Templom tér
Virág u. és Virág u. ltp.
Rudnay utca
Goldmark Károly u.
Zichy Mihály utca
Óvoda utca és Óvoda köz
Rózsadomb utca
Jókai utca
Latinka utca
Somogyi F. utca
Bartók Béla utca
Kodály Zoltán utca
Zalai út
Zala község egész területe
II. körzet:
Tab
Kossuth Lajos u páros oldala 96-tól 180/B számig
Kossuth Lajos u. páratlan oldala 67-től 125. számig
Dózsa Gy. u
Munkás utca páratlan oldala
Ugaj puszta
Gárdonyi utca
Táncsics utca
Sallai utca
Tűzoltó utca
Szabadság utca
Dobó Katalin utca,
Széchenyi utca,
Zrínyi utca
Lulla község egész területe külterület is
Torvaj község egész területe
Sérsekszőlős község
III. körzet:
Tab:
Szent István utca
Május 1. utca,
Hunyadi utca
Árpád utca
Arany János u.
Rákóczi utca
Hőlyeghegy
Öreghegy
Csibe-hegy
Vörösmarty utca és Vörösmarty köz,
Csaba puszta
Kapoly község
Somogymeggyes község
IV. körzet:
Tab
Kossuth Lajos u. páros oldala 2-től 94 számig
Béke u,
Vasútállomás
Kisfaludy utca, Kisfaludy köz
Bábonymegyer község
Általános indokolás
Az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény 152. § (1) bekezdésének értelmében a helyi önkormányzat az egészségügyi alapellátás körében gondoskodik a háziorvosi, házi gyermekorvosi ellátásról, a fogorvosi alapellátásról, az alapellátáshoz kapcsolódó ügyeleti ellátásról, a védőnői ellátásról, az iskola-egészségügyi ellátásról. A törvény 152. § (2) bekezdése szerint a települési önkormányzat képviselő-testülete megállapítja és kialakítja az egészségügyi alapellátások körzeteit, több településre is kiterjedő ellátás esetén a körzet székhelyét. A területi védőnői ellátásról szóló - 2005. január 1-jétől hatályba lépő - 49/2004. (V. 21.) sz. ESZCSM rendelet 2. § (3) bekezdése szerint a védőnő ellátási területe a települési önkormányzat képviselő-testülete által kialakított és megállapított védőnői körzetre terjed ki. Tab Város Önkormányzatának a 9/2003. (III. 31.) sz. rendeletével módosított 11/2002. (VI. 25.) sz. rendelete a háziorvosi körzetekről nem rendelkezett a védőnői körzetekről, ezért szükséges jelen rendelet megalkotása, és e rendelet hatálybalépésével egyidejűleg a háziorvosi körzetekről szóló 11/2002. (VI. 25.) számú rendelet hatályon kívül helyezése.
Részletes indokolás
A rendelet 2.§-ához:
Az értelmező rendelkezések a rendeletben használt fogalmakat tartalmazzák, összhangban az önálló orvosi tevékenységről szóló 2000. évi II. törvény, valamint a területi védőnői ellátásról szóló 49/2004. (V. 21.) sz. ESZCSM rendelet rendelkezéseivel.
A rendelet 3. §-ához:
(3) bekezdés
Az egyes körzetek kialakításánál – így a fogorvosi körzeteknél is - arra törekedtünk, hogy az egyes körzetekben ellátottak száma megközelítően azonos legyen figyelembe véve a több évtizedes gyakorlatot is.
A rendelet 4. §-ához:
A Koppány-völgye Többcélú Kistérségi Társulás létrehozására vonatkozó társulási megállapodás IV. fejezet B/1) pontja szerint a Társulás a kistérségben Központi Orvosi Ügyeletet működtet. Az intézmény létrehozásával a háziorvosi ügyelet ellátásáról a társulás gondoskodik.
A rendelet 5. §-ához:
A négy védőnői körzet fenntartását az egyes körzetek által ellátottak létszáma indokolja. A 49/2004. (V. 21.) sz. ESZCSM rendelet 5. § (4) bekezdése szerint a védőnői körzet kialakításánál figyelembe kell venni a település szerkezetét, a lakosság összetételét, egészségi állapotát, szociális helyzetét és az ellátott gondozottak számát, továbbá - ha az iskolai védőnői feladatok ellátása teljes munkaidejű iskolavédőnő foglalkoztatásával nem biztosított - az ellátandó oktatási intézmények számát és típusát is, valamint mindezekre vonatkozóan a szakmai felügyelet véleményét. A védőnői körzetek meghatározásakor figyelembe vettük a kialakult gyakorlatot. A szakmai felügyeletet gyakorló vezető védőnő állásfoglalása szerint a négy védőnői körzet további fenntartása indokolt a már kialakult gyakorlatnak megfelelően.
A rendelet 6. §-ához:
Az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény 152. § (1) bekezdésének e) pontja értelmében a helyi önkormányzat az egészségügyi alapellátás körében gondoskodik az iskola-egészségügyi ellátásról. Az iskola-egészségügyi ellátást a 26/1997. (IX. 3.) NM rendelet 1. § (1) bekezdése szerint a 3-18 éves korosztály, valamint a 18 év feletti, középfokú nappali rendszerű iskolai oktatásban résztvevők részére kell biztosítani.
Az iskola-egészségügyi ellátásról szóló 26/1997. (IX. 3.) NM rendelet 2. § (1) bekezdése szerint az iskola-egészségügyi ellátást az iskolaorvos teljes vagy részmunkaidőben, a védőnő teljes munkaidőben, vagy a külön jogszabályban foglalt esetben részmunkaidőben, illetve a területi védőnő körzetéhez tartozó feladatként végezheti. A rendelet hatálya alá tartozó közoktatási intézményekben az ellátottak száma indokolja azt, hogy ezt az alapellátást a területi védőnő körzetéhez tartozó feladatként végezze. Tab közigazgatási területén 5 közoktatási intézmény működik, míg Bábonymegyeren, Kapolyon és Somogymeggyesen egy-egy óvoda és egy-egy általános iskola. A védőnői körzetek között a 11 közoktatási intézményt arányosan elosztani az intézményi létszámok miatt nem lehetséges, ezért ennek a feladatnak az ellátását az Egészségügyi Szolgálat intézményvezető főorvosa által meghatározott rend szerint végezhetik a védőnők.
A rendelet 7. §-ához
(1)
Az egészségügyi alapellátás biztosítására Tab Város Önkormányzata az illetékességi területén kívüli településekkel határozatlan időre társulási megállapodást kötött már 1998-ban, ezért az erre utaló rendelkezés a rendeletbe is beépült.
(2)
Az egészségügyről szóló törvény szerint több településre kiterjedő ellátás esetén a körzet székhelyét meg kell határozni. Mivel egyes körzetek több településre is kiterjednek az egyes alapellátások körzetének székhelyeként Tab került meghatározásra, összhangban az érvényben lévő társulási megállapodásokkal.
(3)
A rendelet hatálybalépésének időpontját a területi védőnői ellátásról szóló 49/2004. (V. 21.) sz. ESZCSM rendelet hatálybalépésével összhangban javaslom 2005. január 1-jével megállapítani.
Tab, 2004. november 25.
Dr. Mezőfi Ágnes
jegyző
Indokolás
a 34/2005. (IX. 27.) rendelethez
A területi védőnői ellátásról szóló 49/2004. (V. 21.) sz. ESZCSM rendelet 2. § (3) bekezdése szerint a védőnő ellátási területe a települési önkormányzat képviselő-testülete által kialakított és megállapított védőnői körzetre terjed ki. Tab Város Önkormányzata Képviselő-testülete az egészségügyi alapellátások körzeteiről szóló 36/2004. (XII. 1.) rendeletének 4. sz. mellékletében határozta meg a védőnői körzeteket.
A körzetek kialakításánál több tényezőt is figyelembe kellett venni: a település szerkezete, a lakosság összetétele, egészségi állapota, szociális helyzete és az ellátott gondozottak száma, továbbá az ellátandó oktatási intézmények száma és típusa. Ezen kívül a rendelet megalkotásának időpontjára kialakult szakmai gyakorlat is szerepet játszott a körzetek meghatározásakor. Mindezekre vonatkozóan a rendelet előkészítésekor a szakmai felügyelet véleményét is megkértem.
A területi védőnői ellátásra az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat Siófoki Városi Intézete által 2005. május 30-án a működési engedély kiadásakor az egészségügyi szolgáltató ágazati azonosító számainak összeegyeztetése során derült fény arra, hogy az I. és a II. számú védőnői körzet még 1997-ben felcserélődött. Az ágazati azonosító számokat ugyanis a körzetet ellátó védőnőkhöz rendelték, így amikor a védőnő körzetet váltott az ágazati azonosító így már másik körzetre vonatkozott. A Megyei Egészségügyi Pénztárral kötendő finanszírozási szerződés jövőbeni megkötése miatt - tekintettel az ágazati azonosítók megváltoztathatatlanságára - javaslom, hogy a kialakult helyzetnek megfelelően cserélje fel a képviselő-testület az I. és a II. számú védőnői körzetet.
Tab, 2005. szeptember 22.
Dr. Mezőfi Ágnes
jegyző
INDOKOLÁS
Az egészségügyi alapellátások körzeteiről szóló
1/2008. (I. 22.) rendelethez
Általános indokolás
Az egészségügyi alapellátás körében az egészségügyről szóló CLIV. törvény 152. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott fogorvosi alapellátásról a települési önkormányzat köteles gondoskodni. Az önkormányzati feladat ellátást Andocs Község Önkormányzata társulás formájában, Tab Város Önkormányzattal kötött megállapodás alapján kívánja biztosítani. Ennek következtében a hivatkozott törvény 152. § (2) bekezdése alapján helyi rendeletben megállapított alapellátási körzet összetétele módosul.
Az egészségügyi alapellátások körzeteiről szóló rendelet fogorvosi körzetek megállapítását tartalmazó 3. számú mellékletének, azon belül az I. számú körzet módosítását az Andocs községgel történő bővítés indokolja.
Tab, 2008. január 17.
Dr. Mezőfi Ágnes
jegyző