Tab Város Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2018. (I.30.) önkormányzati rendelete

Az önkormányzat 2018. évi költségvetéséről

Hatályos: 2018. 01. 31- 2018. 12. 05


Tab Város Önkormányzata Képviselő-testületének


1/2018.(I.30.)


RENDELETE

az önkormányzat 2018. évi költségvetéséről


Tab Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32.cikk (1) bekezdés f) pontjában  és az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, 2018. évi költségvetéséről a következőket rendeli el:


A rendelet hatálya

1. §


A rendelet hatálya a 2018. évi költségvetés gazdálkodás vonatkozásában a képviselő-testületre és annak bizottságaira, az önkormányzat által irányított költségvetési szervekre - ideértve a Tabi Közös Önkormányzati Hivatalt is ( a továbbiakban: Hivatal)- terjed ki.


2. §


(1)     Az önkormányzat összevont költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok szerinti bontásban a 1.sz. melléklet tartalmazza.


(2)     Az önkormányzat – elemi költségvetés szerinti- költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban a 2.sz. melléklet tartalmazza.


(3)     Az önkormányzat által alapított költségvetési szervek - ideértve a Hivatalt is - engedélyezett létszámát, valamint költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok, kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban a 3.sz. melléklet tartalmazza.


(4)     Az önkormányzat beruházási és felújítási kiadásait feladatonként a 4. sz. melléklet tartalmazza.


(5)     A Tabi Takáts Gyula Óvoda és Bölcsőde Többcélú Intézmény, mint költségvetési szerv intézményegységének engedélyezett létszámát, valamint költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban a 3.2.2.sz. melléklet tartalmazza .


(6)     Az önkormányzat költségvetésében szereplő támogatási célokat és összegeit a 10.sz. melléklet tartalmazza.


A költségvetés bevételei és kiadásai

3. §


(1)     A Képviselő-testület a helyi önkormányzat és a helyi önkormányzat által irányított költségvetési szervek (ideértve Hivatalt is) együttes 2018. évi költségvetését 3.348.703 eFt bevétellel és kiadással, ezen belül:


                         1.321.410 eFt tárgyévi bevétellel,

2.027.293 eFt finanszírozási bevétellel (előző évi maradvány igénybevétele)

                        3.348.703 eFt  tárgyévi kiadással ezen belül

                                                           1.789.280 eFt működési célú bevétellel

                                                           1.589.704 eFt működési célú  kiadással

                                                               199.576 eFt működési célú többlettel

                                                           1.758.999 eFt felhalmozási célú kiadással

                                                           1.559.423 eFt felhalmozási célú bevétellel

                                                              199.576 eFt felhalmozási célú hiánnyal

                                              

állapítja meg.


(2)        Az önkormányzatnak 2018. évben nem keletkezik olyan ügylete, amely a 2011. évi CXCIV. törvény 10. § (1) bekezdésének hatálya alá esik, illetve a Kormányt előzetesen tájékoztatni kell.

            A saját bevételeket és az adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségeket a 14.sz melléklet tartalmazza.


(3)       A bevételi és kiadási főösszegen belül a kiemelt előirányzatokat –a finanszírozási műveleteket is figyelembe véve- az alábbiak szerint állapítja meg:


működési költségvetés tárgyévi bevétel                                               941.070 eFt

működési költségvetés finanszírozási bevétele                                     848.210 eft

működési költségvetés tárgyévi kiadás                                             1.589.704 eFt

ebből:

        - a személyi juttatások kiadásai                                    373.600 eFt

        - a munkaadókat terhelő járulékok                                77.699 eFt

        - a dologi kiadások                                                     344.148 eFt

        - az ellátottak pénzbeli juttatásai                                     11.281 eFt

        - finanszírozási kiadás                                         9.268 eFt

        - az egyéb működési célú kiadás                                 773.708 eFt

        -Ebből:

        - egyéb működési célú támogatás államháztartáson belülre       57.960 eFt

        - egyéb működési célú támogatás államháztartáson kívülre       52.930 eFt

        - az általános tartalék                                                   164.608 eFt

        - a céltartalék                                                              498.210 eFt



a felhalmozási költségvetés tárgyévi bevétele                                               380.340 eFt

a felhalmozási költségvetés finanszírozási bevétele                         1.179.083 eFt

a felhalmozási költségvetés tárgyévi kiadása                                  1.758.999 eFt

ebből:

        - a beruházások összege                                                            1.733.300 eFt

        - a felújítások összege                                                         25.699 eFt

        - egyéb felhalmozási célú kiadások                                                          0 eFt

(4)     A képviselő-testület a működési és a felhalmozási  célú  /tőkejellegű/ bevételeket és kiadásokat az 5. és  6. sz. melléklet szerint állapítja meg.


(5)     Az önkormányzat engedélyezett létszáma 2018. évben -a közfoglalkoztatottak nélkül - 93 fő.


(6)     A közfoglalkoztatottak éves létszáma 33 fő.


Az önkormányzat bevételei

4. §


A 3. §-ban megállapított bevételi főösszeg kiemelt előirányzatonkénti megbontását és a kiadási főösszeget előirányzat csoportonként, ezen belül kiemelt előirányzatonként és kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok az 1. sz. melléklet tartalmazza.


5. §


A 4. §-ban megállapított bevételeket az önkormányzat által alapított költségvetési szervenként a 3. sz. melléklet tartalmazza.


Az önkormányzat kiadásai

6. §


A képviselő-testület a 2018. évi költségvetés kiadásait költségvetési szervenként - és ezen belül kiemelt előirányzatait, engedélyezett létszámát, valamint az intézményi támogatásokat a 3. sz. melléklet szerint állapítja meg.

A költségvetési szervek a személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival, valamint a működéshez, a vagyon használatához, a közfeladatai ellátásához szükséges egyéb előirányzataival rendelkeznek.


7. §


A képviselő-testület a Hivatal költségvetésében szereplő kiadásokat, valamint a létszámkeretet a 3.1. sz. melléklet szerint állapítja meg.

A személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival, valamint a működéshez, a vagyon használatához, a közfeladatai ellátásához szükséges egyéb előirányzataival e rendeletben foglaltak szerint, és a gazdálkodásról szóló belső szabályzatoknak megfelelően a jegyző rendelkezik.



Tartalékok

8. §


Az önkormányzat 662.818 eFt tartalékot képez , melyből 164.608 eFt általános tartalék, és 498.210 eFt a céltartalék, amely a 2017 évben kapott uniós támogatási előlegek 2019. évre áthúzódó kiadások fedezetét biztosítja.

A tartalékok felett a képviselő-testület rendelkezik.


Több éves kihatással járó feladatok

9 §


A képviselő-testület a több éves kihatással járó feladatok előirányzatait éves bontásban a 7. sz. melléklet szerint fogadja el azzal, hogy a későbbi évek előirányzatait véglegesen az adott évi költségvetés elfogadásakor állapítja meg.


10. §


(1)     Az előirányzat felhasználási tervet a 8. sz. melléklet tartalmazza.


(2)     A 2018. évi közvetett támogatások tervezett összegét a 9. sz. melléklet tartalmazza


(3)     Az Európai Uniós támogatással megvalósuló beruházások kimutatását a 11. sz. melléklet tartalmazza.


  1. A központi költségvetésből származó támogatások jogcímeit és összegeit a 12.sz.melléklet tartalmazza.


  1. Az önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatások, szociális, rászorultsági ellátások jogcímeit és összegeit a 13.sz.melléklet tartalmazza.


A 2018. évi költségvetés végrehajtásának szabályai

11. §


(1)     A költségvetési szervek saját hatáskörében -kivéve a kiemelt előirányzatokon belül- nem módosíthatják a költségvetési előirányzatukat. A szükséges előirányzat változásról a polgármester előterjesztésében a képviselő testület negyedévente, de legkésőbb a költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal dönt a költségvetési rendelet módosításáról. Ha évközben az Országgyűlés az önkormányzatot érintő központi adókból származó részesedést, a helyi önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatai támogatásait, valamint a részükre juttatandó költségvetési támogatásokat zárolja, azokat csökkenti, vagy törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.


(2)     A jóváhagyott bevételi előirányzatokon felüli, a többletfeladatokkal összefüggő többletbevételt – a céljelleggel juttatott pénzeszköz kivételével- a költségvetési rendeletmódosítást követően használható fel.


(3)     A képviselő-testület a jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 900 eFt összeghatárig – mely esetenként a 150 eFt összeghatárt nem haladhatja meg - a polgármesterre átruházza a személyi juttatás előirányzata és a lakásfelújítási keret kivételével. Az átruházott hatáskörben hozott döntésről a polgármester a soron következő ülésen köteles beszámolni a képviselő-testületnek.


(4)     A képviselő-testület a rendeletben biztosított lakás felújítási keret terhére egyszeri 500 eFt összeghatárig az előirányzat felhasználási jogot a polgármesterre átruházza azzal, hogy az átruházott hatáskörben felhasznált összeg egy lakásra éves szinten az 900 eFt-ot nem haladhatja meg. A polgármester a hozott döntéséről a következő képviselő-testületi ülésen köteles beszámolni a képviselő-testületnek.


 (5)    A költségvetési szerveknél az egységes rovatrend Normatív jutalmak és a Céljuttatás, projektprémium rovatai terhére a költségvetési évben együttesen az egységes rovatrend Törvény szerinti illetmények, munkabérek rovat eredeti előirányzatának 12 %-áig vállalható kötelezettség.


(6)     Magyarország 2018.évi központi költségvetéséről szóló 2017. évi C. törvény 59. §. (6) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a Képviselő-testület az illetményalapot 2018. január 1-től 45.000 forintba határozza meg.


12. §


(1)     Az önkormányzati gazdálkodás során az év közben létrejött hiány finanszírozására a képviselő-testület a számlavezető pénzintézettől likviditási hitelt vesz fel.


(2)     Amennyiben a képviselő-testület által meghatározott folyószámla hitelkeret összege nem nyújt fedezetet a bérkifizetésekhez, akkor a képviselő-testület munkabér hitel felvételt engedélyez.


  1. Valamennyi az (1)-(2) bekezdésben meghatározott esetekben felhatalmazza a polgármestert és a pénzügyi ellenjegyzőt az ezzel kapcsolatos hitelszerződés megkötésére.  A polgármester a hitelszerződésről, az annak aláírását követő soron következő képviselő-testületi ülésen köteles beszámolni.


  1. A szabad pénzeszközök pénzintézeti lekötésével kapcsolatos szerződések illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását a képviselő-testület értékhatártól függetlenül a polgármester hatáskörébe utalja, úgy, hogy ennek lebonyolítása csak a számlavezető pénzintézetnél történhet. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen beszámol.


(5)     Az államháztartásról szóló 2011.évi CXCV. törvény ( a továbbiakban: Áht.)109.§-ának (6) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a Képviselő-testület az önkormányzatnál és költségvetési szerveinél a kiadások készpénzben történő kifizetését az alábbi esetekben engedélyezi:

  1. készpénzfizetési számlák kifizetése
  2. vásárlási előleg, ellátmány
  3. munkavállalók illetményelőlege
  4. munkavállalók utazási költségtérítése
  5. munkavállalók belföldi és külföldi kiküldetése
  6. közcélú dolgozók munkabére
  7. hóközi pénztári munkabér és személyi juttatás kifizetések
  8. szociális ellátások, segélyek
  9. lakosságnak kifizetett visszatérítések (pl.viziközmű)
  10. pályázati, letéti díjak visszafizetése
  11. térítési díjak visszafizetése

bérleti és egyéb közüzemi díjak túlfizetésének kifizetése.


13. §


A költségvetési szervek költségvetési támogatását - finanszírozási szükségletüknek megfelelően - biztosítja a képviselő-testület, amely összességében nem haladhatja meg a támogatás időarányos összegét.


           

ZÁRÓ ÉS EGYÉB RENDELKEZÉSEK

14. §


(1)       A Képviselő-testület tudomásul veszi, hogy az átmeneti időszakban a polgármester -az Áht 25.§ (3) bekezdése szerint– a 2018.évi költségvetési rendeletnek megfelelően intézkedett a bevételek beszedéséről, a kiadások teljesítéséről.

Az átmeneti időszakban beszedett bevételek, teljesített kiadások az Áht 25.§ (4) bekezdése értelmében e költségvetési rendeletbe beépültek.




              (2)       Ez a rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba.



Tab, 2018. január 25.





                           Schmidt Jenő                                              Dr. Vanó Szilárd
                           polgármester                                                       jegyző









I N D O K O L Á S

Tab Város Önkormányzata Képviselő-testülete
1/2018.(I.30.) rendelethez


Általános indoklás



Az Országgyűlés a 2017. évi C. törvénnyel elfogadta a 2018 évi költségvetés alapját képező Magyarország 2018.évi központi költségvetését.


A 2018.évi költségvetés úgy került elfogadásra, hogy az a munkából élők költségvetése lesz, a teljes foglakoztatás irányába igyekeznek lépéseket tenni, további támogatás kerül a családokhoz, kiemelt cél a biztonság erősítése.


2010-ben a gazdaságpolitika célja az volt, hogy megmentse az országot a gazdasági összeomlástól és konszolidálja az állam pénzügyeit, a segélyalapú gazdaságot munkaalapú gazdasággá változtassa.

2010-hez képest több mint 700 ezer új munkahely jött létre, ennek bővítése érdekében, tovább csökken a munkát terhelő adók összege, fontos  hogy mindenkinek megérje dolgozni, minden magyar ember tehessen egy lépést előre saját életében. A 2018. évi költségvetés egy másik lényeges szempontja, hogy biztonságot nyújtson a családok számára.


2018.évben –az önkormányzati köztisztviselők kivételével- tovább folytatódnak béremelési programok a közszférában.

Folytatódik a minimálbér emelés a 2017 évi 15%-os emelés után 2018 évben további 8%-kal  nő a minimálbér, a szakmunkás minimálbérek esetében12%-os az emelkedés, így a szakmunkásbér 2010-hez képest megduplázódhat.


Az Európában egyedülálló családi adózás további kedvezményeket jelent a családok számára, 2018 januártól havi 35 ezer forintra nő a kétgyermekes családok adókedvezménye, amely éves szinten 420 ezer forint kedvezményt jelent, marad az első házasok kedvezménye.

Az otthonteremtési támogatásra 226 milliárd  áll rendelkezésre.


Az ország biztonságára a legnagyobb kockázatot az ellenőrizetlen migráció jelenti, ezért a határok védelmére megfelelő költségvetési fedezetet biztosít a kormány, összesen 514 milliárd forintot tartalmaz a 2018.évi költségvetés a közbiztonságra.


A gazdaságpolitika egyik legfontosabb célja az államadósság további csökkentése, a GDP-arányos költségvetési hiány tartósan 3% alatti tartása, a foglalkoztatás bővítése, a versenyképesség javítása és a kiegyensúlyozott gazdasági növekedés biztosítása. Ennek érdekében a Kormány 2010 óta jelentős strukturális átalakításokat hajtott végre, többek között a munkaerőpiac, a nyugdíjrendszer, az adórendszer, az oktatás és a közigazgatás területén.

2014-ben 4%-kal, majd 2015-ben 3,1%-kal 2016-ban 2%-kal bővült a bruttó hazai össztermék. A külső és belső egyensúlyi mutatók továbbra is kedvezőek, 2016-ban az államháztartás hiánya 1,8%-ra teljesült


A Kormány gazdaságpolitikáját szem előtt tartva a 2018. évi főbb célkitűzések a következők:

  •   a családok adóterheinek további csökkentése a családi kedvezmény mértékének növelésén keresztül,
  •  az internet-előfizetés áfa kulcsának további 5%-ra történő csökkentése,
  •  a hal áfa kulcsának 27%-ról 5%-ra történő csökkentése,
  •  2018-tól az ingatlan-bérbeadásból származó jövedelmet terhelő egészségügyi hozzájárulás megszűnése,
  •  a közmunkaprogram folytatása a „segély helyett munkát” elv érvényesítésének megfelelően, ugyanakkor a közmunka rendszerének hatékonyabbá tétele, az egyéb aktív munkapiaci programok szélesítése révén,
  •  a nyugdíjkiadások és egyes jövedelempótló ellátások reálértékének megőrzése, ezen felül a nyugdíjasok részesülhetnek a gyors gazdasági növekedés eredményéből,
  •  a pedagóguséletpálya-modell kialakításának befejező lépése, illetve a rendvédelmi és honvédelmi életpálya-modelljének folytatása,
  •  a Kormányhivataloknál és a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál foglalkoztatottak életpályája-modelljének folytatása,
  •  az európai uniós programoknál a maximális ütemű forrásfelhasználás prioritásként jelenik meg azért, hogy a fejlesztési források a kedvezményezettek számára minél hamarabb elérhetővé váljanak,
  •  a közlekedési fejlesztésekre továbbra is igen magas összeget fordít a kormányzat, a közútfelújításra rendelkezésre álló források jelentősen nőnek, a Paksi beruházás a szükséges engedélyek megszerzése után felgyorsulhat
  •  a vidéki nagyvárosokat modernizáló, versenyképességet, kulturális vonzerőt növelő és életminőséget javító fejlesztésekre kerül sor a Modern Városok Program keretében,
  •  számos felsőoktatási, kulturális beruházás, nemzetstratégiai gazdaságfejlesztési támogatás kap helyet a 2018-as költségvetésben,
  •  az ország védelmi képességének erősítése érdekében tovább nő a Honvédelmi Minisztérium költségvetése,
  •  a Kormány a jövő évben tovább folytatja az illegális bevándorlással szembeni harcát, melynek érdekében 2018-ban is megfelelő források állnak rendelkezésre a költségvetésben.


Uniós források maximális felhasználása

A Kormány kiemelten kezeli az uniós támogatások felhasználását. Ezzel összefüggésben 2017 első negyedévének végéig a 2014-2020-as időszakban rendelkezésre álló támogatások teljes összege meghirdetésre került. Elsődleges cél, hogy 2018-ban az összes forrás lekötésre kerüljön annak érdekében, hogy a fejlesztési források a kedvezményezettek számára minél hamarabb elérhetővé váljanak, és ezáltal a támogatások legnagyobb része már a 2018. év végére kifizetésre kerüljön, elkerülve azt a korábbi gyakorlatot, amikor a források jelentős részének kifizetésére csak az uniós pénzügyi időszak végén került sor. Mindez az jelenti, hogy a 2018. évi kifizetések nagyságrendje várhatóan még a korábbi évek kiemelkedően magas értékeit is meghaladja, fenntartva a gazdasági növekedés lendületét, hiszen a Kormány a fejlesztési források 60%-át – az uniós célkitűzésekkel összhangban – a foglalkoztatás és versenyképesség növelésére épülő gazdaságfejlesztésre fordítja. A vissza nem térítendő támogatások mellett a korábbi pénzügyi időszakhoz képest jelentősen magasabb arányban kerülnek meghirdetésre pénzügyi eszközök is, melyek a többszöri kihelyezés által hosszú távon tudnak biztos finanszírozási forrást nyújtani a vállalkozások jövőbeni fejlesztéseihez.


Hazai forrásból megvalósuló beruházások

A 2018. évben a Kormány döntéseinek értelmében jelentős hazai forrásból megvalósuló beruházások elindítására és továbbvitelére kerül sor, melyek a következő főbb területeken jelentkeznek: közúti fejlesztések, közútfelújítás, autóbuszprogram, Irinyi Terv iparstratégiai támogatásai, Beszállítói-fejlesztési Program, Ipar 4.0., Pest megyei fejlesztések, sportfejlesztések, egészségügyi fejlesztések, turisztikai fejlesztések.



A helyi önkormányzatok 2018. évi és finanszírozási rendszere


Az önkormányzati finanszírozás 2018. évi alapelveiben nem történt változás az előző évhez képest:

  • a gépjárműadó 40 %-a illeti meg továbbra is a helyi önkormányzatokat, SZJA átengedés nincs,
  • a költségvetési törvény szerinti egyes támogatások összegét csökkenti az elvárt bevétel (a beszámítási összeg)
  • a támogatások zöme feladatalapú, és kötött felhasználású,
  • szolidaritási hozzájárulás marad az adóerő képesség figyelembe vételével.



A helyi önkormányzatok működésének általános támogatására tervezett (156,4 Mrd Ft) 2018. évi előirányzat 4,8 Mrd Ft-tal (3,2%-kal) haladja mega 2017. évi módosított előirányzatot. Ezen belül a polgármesteri illetmények támogatása 3,1 Mrd Ft-tal növelte az előirányzat összegét, így szinte alig változott az előző évihez képest a rendelkezésre álló összeg.

A települési önkormányzatok egyes köznevelési feladatainak támogatásában szerkezeti változás nem következett be, a 2018. évre tervezett támogatás összege 192,6 Mrd Ft, 4,5%-kal magasabb a 2017. évi eredeti előirányzatnál. A növekedést az óvodapedagógusi életpályamodell magasabb összegű támogatása okozza, így alapvetően változás nem történt.


A települési önkormányzatok egyes szociális, gyermekjóléti feladatainak támogatása vonatkozásában a 2018. évre tervezett 155,3 Mrd Ft előirányzat. A 2017. évhez képest a 2018. évi előirányzat 35,1 Mrd Ft támogatási többletet tartalmaz a közép és felsőfokú végzettségű kisgyermeknevelők bértámogatására. A gyermekétkeztetés támogatása (+5,4 Mrd Ft) és a szociális ágazati pótlék (+2,6 Mrd Ft) növekedett, az egyes szociális és gyermekjóléti feladatok támogatására fordított összeg csökkent (-10,7 Mrd Ft) a 2017. évi törvényi módosított előirányzathoz képest. Ennek indoka, hogy egyes önkormányzati feladatok a kormányhivatalokhoz kerültek.



Általános működési feladatok támogatása:

Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása.

  • Önkormányzati hivatal működésének támogatása: közös önkormányzati hivatal esetében a támogatás a székhely önkormányzatot illeti meg az Mötv. szellemének megfelelően.

2018.évben új elemmel bővült ez a támogatási forma, a 32.000 forint egy lakosra jutó adóerő-képességet el nem érő települési önkormányzatok polgármesteri illetményére támogatás illeti meg a települést.

  • Településüzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás támogatása: településkategóriánkénti fajlagos összegek a támogatás alapja
  • Egyéb önkormányzati feladatok támogatása: 1000 fő lakosságszám alatti települések esetében, ahol az egy lakosra jutó adóerő-képesség 32 000 Ft alatti, ott a támogatás legalább 5 millió forint, 1000 fő lakosság szám felett ahol az egy lakosra jutó adóerő-képesség 32 000 Ft alatti legalább 6 millió forint, egyéb települések esetében legalább 3,5 millió forint.


Településüzemeltetési feladatok támogatása:

  • Támogatási elemek:
    • zöldterület gazdálkodás
    • közvilágítás
    • közutak fenntartása
    • köztemetők fenntartása
  • A támogatások alapja a 2016. december 31. statisztikai adatok, illetve adatszolgáltatások szerint lett megállapítva.


Egyéb önkormányzati feladatok támogatása:

A helyi önkormányzatokat további, a költségvetési törvényben nem nevesített Mötv. szerinti feladataik ellátása érdekében lakos alapú működési támogatás illeti meg az alábbiak szerint:

Támogatási összeg: 2700 Ft/fő (2017. január 1-jei KSH lakosságszám) differenciáltan a település nagyságához, és az adóerő-képesség szerint.


Köznevelés:

A helyi önkormányzatok  egyes köznevelési feladatainak támogatásában szerkezeti változás nem következett be.

Óvodapedagógusok és segítőik bértámogatása

            Elve: Jogszabály szerinti oktatásszervezési paraméterek alapján a havi átlagkeresetek finanszírozása

            Lépései:

  • gyerekszámból, csoportátlagból – elismert csoportszám
  • pedagógus kötelező óraszámból, elismert csoportszámból – elismert pedagógus létszám
  • átlagkeresetből, elismert pedagógus létszám - bértámogatás


A bértámogatás tartalmazza a pedagógus életpálya modell miatti bérnövekedés fedezetét is.

Óvodapedagógusok bértámogatása:                            4 419 000 forint/számított létszám/év

Segítők bértámogatása:                                               2.205.000 forint/létszám/év


Óvodaműködtetés

  • a statisztikai gyermeklétszám és 81 700 forint/fő/év szorzataként kapott összeg.


Szociális feladatok támogatása

A központi költségvetés támogatást biztosít a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992.éviXXXIII. törvénynek a szociális, valamint a gyermekjóléti és gyermekvédelmi ágazatban történő végrehajtásáról szóló 257/2000. (XII. 26.) Korm. rendeletben foglaltak szerint 2018. január-december hónapokban kifizetendő szociális ágazati összevont pótlékhoz és annak szociális hozzájárulási adójához. A települési önkormányzat a támogatásra akkor jogosult, ha az ágazati összevont pótlék teljes összege tényleges bérnövekedésként jelenik meg a oglalkoztatott számára.

 A települési önkormányzatok szociális feladatainak egyéb támogatása:

  • Erre a normatívára Tab nem jogosult, mivel csak a 32.000 forint egy lakosra jutó adóerő-képesség alatti települések jogosultak a támogatásra.


Egyes szociális és gyermekjóléti feladatok támogatása:

Család- és gyermekjóléti szolgálat és központ működtetése:

A szociális törvényben valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvényben és külön jogszabályban megfogalmazottak szerint a közös önkormányzati hivatal a szolgálat után, illetve a járás székhely önkormányzat a központ működtetése után a járáshoz tartozó települések alapján jogosult a támogatásra.


Év közben lép be  az Óvodai és iskolai szociális segítő tevékenység támogatása jogcím finanszírozása, melyre az a járásszékhely települési önkormányzat jogosult, amely az általa fenntartott család- és gyermekjóléti központ útján ellátja a Gyvt. 40/A. § (2) bekezdés ag) pontja szerinti óvodai és iskolai szociális segítő tevékenységet. Az önkormányzatokat megillető támogatás éves összegét a szociális-és nyugdíjpolitikáért felelősminiszter 2018. augusztus 15-éig állapítja meg.


Gyermekétkeztetés

  • A gyermekétkeztetés támogatása jogcím a 2018. évi törvényben is a szociális ágazat támogatásai között szerepel
  • A támogatási rendszer az előző évhez hasonlóan van kialakítva, nem gyermekenkénti fajlagos összeg jár, hanem
    • Elismert dolgozók bértámogatása
    • Gyermekétkeztetés üzemeltetési támogatása alapján.

Elismert dolgozók bértámogatása:

  • kapacitástól függő számított dolgozói létszám (ellátotti létszám alapján elismert dolgozói létszám)
  • bértámogatás fajlagos összege: 1 900 000 forint/számított létszám/év (vásárolt szolgáltatás esetén is jár, ilyen esetben a szolgáltatási díjra használható)

Gyermekétkeztetés üzemeltetési támogatása:

  • béren kívüli egyéb kiadások (dologi és kiadások) támogatására szolgál


A rászoruló gyermekek szünidei étkeztetésének támogatása továbbra is marad. A támogatás a rászoruló gyermekek Gyvt. 21/C. § (1) bekezdés a) pontjában szereplő gyermekek szünidei étkeztetését biztosító települési önkormányzatokat illeti meg, az étkezési adagok száma alapján. A támogatás összege az egy lakosra jutó adóerő-képességtől függő fajlagos összegek figyelembevételével került meghatározásra , Tabon ez 285 ft/adag.


Bölcsőde, mini bölcsőde támogatása:

változott a bölcsődék támogatásának rendszere, mely egyrészt béralapú támogatás, más részben üzemeltetési támogatás. A központi költségvetés a Kjt., valamint a kereseteket meghatározó más  jogszabályok alapján elismert átlagbéralapú támogatást biztosít a bölcsődét, mini bölcsődét fenntartó települési önkormányzatok részére, az általuk foglalkoztatott kisgyermeknevelők és dajkák (a továbbiakban együtt: szakmai dolgozók) béréhez, valamint az ehhez kapcsolódó szociális hozzájárulási adó kifizetéséhez. A bértámogatás szolgál a bölcsődei pótlék és az arra tekintettel fizetendő szociális hozzájárulási adó kifizetésére is.

A béralapú támogatás összege középfokú végzettség esetén 2993.000.-Ft/létszám/év.

Bölcsődei üzemeltetési támogatásra a központi költségvetés támogatást biztosít a 32 000 forint egy lakosra jutó adóerő-képességet meg nem haladó adóerő-képességű települési önkormányzatoknak az általuk biztosított bölcsődei, mini bölcsődei feladattal összefüggésben felmerülő kiadásokhoz.( Tabot ez nem illeti meg)



Kulturális feladatok támogatása

Kulturális feladatok támogatására 1210 ft/fő összeget tartalmaz a költségvetési törvény, mely előző évben 1 140.-forint/fő.



Beszámítás módszere:

  • Egyes költségvetési támogatások összegéig a számított bevételével összefüggő támogatáscsökkenés terheli az elvárt iparűzési adóbevételt.
  • A számított bevétel a 2016.évi iparűzési adóalap 0,55%-a, az alábbi differenciálás szerint:
    • Ha a települési önkormányzat egy lakosra jutó adóerő képessége nem haladja meg az 7000 forintot – 0% elvonás, kiegészítés 45%
    • Ha a települési önkormányzat egy lakosra jutó adóerő képessége 7001 és 10000 forint közötti – 0% elvonás, kiegészítés 20%
    • Ha a települési önkormányzat egy lakosra jutó adóerő képessége 10 001 és 12 500 forint közötti – 0% elvonás, kiegészítés 0%
    • A kategóriánkénti elvonás még tovább van bontva és (ahova Tab is tartozik)…
    • Ha a települési önkormányzat egy lakosra jutó adóerő képessége 42 001 forint és 60 000forint közötti – 105%
  • a legalacsonyabb adóbevételi potenciállal rendelkezőket a beszámítás egyáltalán nem érinti, e felett sávosan jelentkezik az elvonás.


Az elvárt bevétel miatti csökkentést költségvetési törvényben rögzített sorrendben kell érvényesíteni a támogatási jogcímek tekintetében a támogatás összegéig, így:

  1. Egyéb önkormányzati feladatok támogatása jogcím
  2. Lakott külterület támogatása jogcím
  3. Zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok támogatása jogcím
  4. Közvilágítás fenntartásának támogatása
  5. Köztemető fenntartással kapcsolatos feladat
  6. Közutak fenntartásának támogatása
  7. Önkormányzati hivatal működésének támogatása jogcím


A beszámítás összegeit a 12.sz.melléklet mutatja, önkormányzati szinten összesen 99.450 ezer forint, amellyel az állami támogatás csökkentésre került.

A 2017.évi beszámítás összege 98.559 eft volt.


A 2018 évi beszámítási összegek alakulása a fenti feladatok szerint:

a teljes támogatási összeg beszámításra (elvonásra) került az

egyéb önkormányzati feladatok támogatása jogcímen 12.039.300 forint,

lakott külterület támogatása jogcímen 107.100.forint

zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok támogatása jogcímen 8.848.640 forint

közvilágítás fenntartásának támogatása jogcímen 12.672.000 forint

köztemető fenntartással kapcsolatos feladaton 100.000 forint

közutak fenntartásának támogatása jogcímen 4.701.170. forint.

Részben került beszámításra az

önkormányzati hivatal működésének támogatása jogcím  122.057.000 forintból 60.981.616 forint.

Összesen 99.449.826 forint a beszámítás összege. Csak a hivatal működésére kapjuk meg részben a normatívát, amely 61.075.384 forint, a többi általános támogatás teljes egészében elvonásra került.


A helyi önkormányzatok kiegészítő támogatásai:

A támogatás három részből tevődik össze:

  • Helyi önkormányzatok működési célú költségvetési támogatása (pl: itt van többek között a lakossági víz- és csatornaszolgáltatás támogatása.)
  • Helyi önkormányzatok felhalmozási célú költségvetési támogatása: pl. önkormányzati feladat ellátást szolgáló fejlesztések támogatása a könyvtári és közművelődési érdekeltségnövelő támogatás
  • Vis maior támogatás

de ezekre a pályázatokra majd év közben külön lehet pályázni.




RÉSZLETES INDOKOLÁS



BEVÉTELEK ALAKULÁSA:


Az intézményeknél keletkezett működési bevételek nagyságrendje jelentősen nem változott az előző évhez képest. Az iskolák étkeztetését továbbra is a helyi önkormányzatok biztosítják, a középiskola étkeztetésnél pedig mi vagyunk a szolgáltatók, így bevételként csak a gyermek által fizetett nyersanyag norma egy része jelentkezik, mivel egyre több az ingyenes illetve kedvezményes étkező.

Intézményenkénti részletezését a 3 sz. melléklet és altáblái tartalmazzák.


Helyi adókból 369.000 eFt bevétellel számolunk. Az iparűzési adóból várhatóan 345.000eft, a magánszemélyek kommunális adójából 12.000 eft és az építményadóból 12.000 eft származik, az építményadó felhasználása út felújítására van tervezve. Az egyéb díjak, bírságok, pótlékok összege 1.000 eft.


Az átengedett központi adóknál az előző évi szabályozáshoz képest változás nincs, csak a gépjármű adóból 40% illeti meg a települési önkormányzatot, ebből az adónemből 11.000 eft bevétel várható.


Az önkormányzatnak költségvetési állami támogatásból 254 millió forint bevétele várható. 2018.évben a többcélú kistérségi társulások által ellátott szociális feladatok finanszírozása az önkormányzatokon keresztül történik ezért 53.760 eft támogatás a mi költségvetésünkben szerepel, és ugyanilyen összegű támogatásértékű kiadás is beépült a költségvetésbe. A támogatás jogcímeit és összegeit a 12.sz.melléklet tartalmazza.


Működési célú támogatásra államháztartáson belülről 130.965 eft-tal számolunk, ez tartalmazza az uniós támogatások működési kiadásainak fedezetét 75.219 e ft összegben. A közfoglalkoztatáshoz 43.830 eft-ot veszünk át, ezen túlmenően az óvodához veszünk még át pénzt 150 eft összegben. 7.200 eft bevétellel számolunk a hivatal működésére a községektől átvett pénzeszközből. Kölcsön visszatérülés (Pelso-kom)  1.426 eft, az intézményeknél pedig 3.140 e ft támogatás várható.


Fejlesztési célú támogatásértékű bevételre 372.340 eFt-ot terveztünk. Ez az összeg tartalmazza valamennyi pályázatunk támogatási összegeit. A beruházások műszaki előrehaladásának függvényében az összeg évközben változhat.


Hitel felvételt a rendelet-tervezetbe nem terveztünk, de évközben várhatóan javaslatot teszünk hogy, az uniós támogatásból megvalósuló fejlesztések saját forrását ebből fedezzük.


A rendelet tervezet 2.027.293 e ft. előző évi maradvány igénybevételét tartalmazz, melyből 1.677.293 e ft a 2017.évben megkapott uniós támogatások előlege (az ebből 2018.évben fel nem használt összeg a céltartalékba szerepel), és 350.000 e ft az  egyéb maradvány összege.


KIADÁSOK ALAKULÁSA:

A kiadások tervezésénél meghatározó volt, hogy csak a szükséges költségek kerültek a rendelet-tervezetbe. Az intézményekben történt változásoktól eltekintve a béreknél csak a minimálbér változás és a soros előrelépés került figyelembe vételre, egyébként az előző évi kiadási szint terve és a várható teljesítése volt a kiinduló a  2018.évi előirányzat megállapításánál. Az önkormányzati működési kiadásokat 75.219 e ft-tal megnövelték meg azok a beruházáshoz kapcsolódó költségek, amelyek nem aktiválhatóak és költségként kerülnek elszámolásra. Ezek dologi bér és járulék költségek.


Intézményrendszer működtetése:

Köznevelési intézmény:

A 2018. évben is változatlanul két intézményegységgel működik az Önkormányzat fenntartásában lévő Tabi Takáts Gyula Óvoda és Bölcsőde Többcélú Intézmény, melynek illetékessége a településekkel kötött feladatellátási szerződések alapján Tab Város, valamint Lulla, Sérsekszőlős, Zala, Torvaj, Zics és Somogyegres Községek közigazgatási területére terjed ki.

Az intézményben a nevelőmunka személyi és tárgyi feltételei biztosítottak. A nevelő-oktató munkát 10 fő óvodapedagógus és 1 fő intézményvezető látja el 5 gyermekcsoportban. A nevelő-oktató munkát 5 fő dajka, 1 fő pedagógiai asszisztens és 1 fő óvodatitkár segíti. A maximálisan felvehető gyermeklétszám 125 fő. A kihasználtság szinte 100 %-os.


Zichy Mihály Művelődési Központ:

Az intézmény struktúrájában változás nem tervezett. Feladatait a képviselő-testület által jóváhagyott éves munkaterv alapján végzi. Mint kulturális alapellátó intézmény kultúraközvetítő és szolgáltató tevékenységet végez. Tevékenységének fő célja a kultúraközvetítés, a közösségi színtér biztosítása, a megye és a város szellemi és művészeti értékeinek, hagyományainak megismertetése, az amatőr alkotó közösségek munkájának segítése, ösztönzése, az ismeretszerzés, az iskolai rendszeren kívüli oktatás segítése, színtér és kötetlen közművelődési formák biztosítása a fiatalok szabadidejének kulturált eltöltéséhez, az időskorúak közművelődési igényeinek kielégítéséhez. Részt vesz a városi ünnepségek, kiemelt helyi és regionális közművelődési események lebonyolításában, ezzel is hozzájárulva a város művészeti életének fellendítéséhez. Feladatainak megvalósítása érdekében együttműködik más kulturális intézménnyel, oktatási intézményekkel, amatőr művészeti csoportokkal, kultúraközvetítő egyesületekkel, hagyományőrző civil szervezetekkel. Saját rendezvényei mellett helyt ad külső szervek programjainak is. Tárgyi eszközök folyamos beszerzésével biztosítja a rendezvények megfelelő színvonalú megtartását.


Az intézmény költségvetését a fenntartói finanszírozás mellett saját bevételekből (terembérleti díjból, jegyeladásból, szponzori támogatásból) is kívánja biztosítani. Az intézmény működéshez szükséges személyi és tárgyi feltételek biztosítottak.



Városi Könyvtár Tab:

Az intézmény struktúrájában változás nem tervezett. Feladatait a képviselő-testület által jóváhagyott éves munkaterv alapján végzi. Működteti a felnőtt olvasószolgálatot és a gyermekkönyvtárat, ellátja a könyvtári állomány gyarapítását, nyilvántartását, feltárását, a helytörténeti dokumentumok feldolgozását, valamint biztosítja azok megőrzését, védelmét. Az intézmény munkatársai számos rendezvényt, kiállítást, csoportos foglalkozásokat tartanak a Magyar Néprajzi Gyűjtemény és a Nagy Ferenc Galéria bevonásával. Az intézmény a Könyvtári Szolgáltató Rendszert 23 településen működteti.


GAMESZ

Az intézmény a helyi önkormányzat költségvetési szerveként működik, két telephelyen. A konyha- és üzemfenntartási feladatokat a Virág utca 12. szám alatt, a műszaki feladatokat pedig a Dózsa György utca 2. szám alatt látják el.

A műszaki szekció feladatai:

  • zöldterület-karbantartás: iskolák, óvoda, művelődési intézmények, közterek, közparkok, parkolók, piac- és vásártér, külterületi földutak, erdők, sportpályák, önkormányzati ingatlanok karbantartása (kis- és nagyjavítások), önkormányzati épületek bontása (bontás, szortírozás, értékesítés), gépi földmunkák (terep előkészítése, földutak javítása, árkok tisztítása);
  • köztisztasági tevékenység: kiskukázás, padkázások, zöldhulladék-szállítás, piac- és vásártéren keletkezett hulladék elszállítása, utak;
  • út és közterület karbantartás: hidak javítása, téli síkosság-mentesítés, hótolás, sózás, kátyúzások, hídfestések, forgalmi táblák kihelyezése, utcabútorok javítása;
  • piac és vásár üzemeltetése;
  • sportlétesítmények üzemeltetése;
  • közfoglalkoztatási projektek irányítása, lebonyolítása.


Feladatként jelentkezik a közétkeztetés megszervezése mellett a szabad kapacitás terhére rendezvények lebonyolítása is (középiskolai szalagavató, katolikus egyházközösségi bál és lakodalmi rendezvények).


Az intézmény alkalmazottai közalkalmazottak.


A működés tárgyi feltételei biztosítottak. A kis értékű tárgyi eszközök pótlása, karbantartása folyamatos.


Tabi Családsegítő és Gyermekjóléti Központ

Az intézmény 2016. január 1. napjától működik, ellátja a családsegítés és gyermekjóléti szolgáltatás feladatait. Települési szinten a család- és gyermekjóléti szolgálatot működteti, járási szinten pedig a család- és gyermekjóléti központot. A települési önkormányzatok feladatkörébe tartozó szolgáltatásokat a Tabi Közös Önkormányzati Hivatalhoz tartozó települések (Tab, Bábonymegyer, Lulla, Sérsekszőlős, Torvaj, Zala, Zics), a járási szolgáltatásokat pedig 24 település vonatkozásában látja el. Működési területén négy Gyermekjóléti Szolgálat, három önálló, egyszemélyes Család- és Gyermekjóléti Szolgálat, valamint Tabon a Központ integrált szakmai egysége 2 fő családsegítővel működik. A gyermekjóléti szolgáltatás keretében a gyermekek testi és lelki egészségének, családban történő nevelkedésének elősegítése, a gyermek veszélyeztetettségének megelőzése, a kialakult veszélyeztetettség megszüntetése, illetve a családjából kiemelt gyermek visszahelyezése a legfontosabb feladata.

A családsegítés a szociális vagy mentálhigiénés problémák, illetve egyéb krízishelyzet miatt segítségre szoruló személyek, családjuk számára az ilyen helyzethez vezető okok megelőzése, a krízishelyzet megszüntetése, valamint az életvezetési képesség megőrzése céljából nyújtott szolgáltatás.


Az intézmény működéséhez szükséges tárgyi feltételek biztosítottak. A Koppány-völgyi Alapszolgáltatási Központ biztosítja az iroda helyiségeket, a szociális helyiségeket, a bútorzatot és részben a gépkocsi használatot. A munkavégzéshez szükséges eszközök rendelkezésre állnak. Az intézmény kulturált, színvonalas körülmények között működik.


Tabi Közös Önkormányzati Hivatal

A Tabi Közös Önkormányzati Hivatal a 2018. évben is a Tab Város Önkormányzata, valamint Bábonymegyer, Lulla, Sérsekszőlős, Torvaj, Zala és Zics Községek Önkormányzatai által kötött megállapodás alapján működik. A Hivatal létszámkeretét a települések 2015. április 1. napjától 32 főben határozták meg. A megállapított létszámkeret feltöltött, jelentős változás, létszámbővítés az év folyamán nem várható.


Testvérvárosi kapcsolatok

Az előző évek gyakorlatának megfelelően a 2018. évben is a Szervezési Iroda szervezi és egyezteti a hivatalos testvér-települési programokat. A Képviselő-testület a 2018. évi szüreti fesztiválra is meghívja Tab Város valamennyi testvértelepülésének küldöttségét, gondoskodik szállásukról és ellátásukról.


Civilszervezetek és sport szervezetek támogatása

A 2018. évben a Képviselő-testület várhatóan az eddigi gyakorlatának megfelelően és keretösszegben támogatja Tab Város civil szervezeteit és 7 millió forint keretösszegben a sport szervezeteket.


Közfoglalkoztatás

A korábbi évekhez hasonlóan 2018. évben is tervezzük a településen a közfoglalkoztatást.

A hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás keretében a foglalkoztatottak a közterületek karbantartását, parkok gondozását, fűnyírást, parlagfű-mentesítést, hóeltakarítást, rendezvények előkészítésében és lebonyolításában történő közreműködést, intézményeknél a takarítási, karbantartási feladatokat, kézbesítést, valamint az adminisztratív feladatok ellátását segítik. Szintén a hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás keretében végeznénk el a korábbi erdős program keretében kialakított pihenőerdő folyamatos karbantartását, fűnyírást, valamint az érintett erdőterületeken az aljnövényzet vágását, a bokor és cserjeirtást. A kivágott, elszáradt, kidőlt fákat fűtésre, vagy szociális támogatásként lehet majd felhasználni.

A hosszabb időtartamú közfoglalkoztatást is 2018. március 1. napjától tervezzük. A támogatás várhatóan 100 %-os intenzitású lesz.

A közfoglalkoztatásban résztvevő intézmények: GAMESZ, Tabi Közös Önkormányzati Hivatal, Városi Könyvtár, Zichy Mihály Művelődési Központ, a Tabi Takáts Gyula Óvoda és Bölcsőde Többcélú Intézmény és a Tabi Családsegítő és Gyermekjóléti Központ.

Az áthúzódó programokkal együtt éves szintén átlagosan 33 fő foglalkoztatását tervezzük a 2018. évi költségvetésben.



Szociális kiadások alakulása:


A jogosult részére jövedelme kiegészítésére, pótlására pénzbeli szociális ellátás nyújtható.


A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: szociális törvény) értelmében a szociális ellátás feltételeinek biztosítása az állam központi szerveinek és a helyi önkormányzatnak a feladata.

Az önkormányzat a szociális és gyermekjóléti feladatait a központi költségvetésből biztosított állami normatív támogatásból, valamint az önkormányzat saját bevételeiből látja el.


Az elmúlt években bekövetkezett hatásköri változások miatt mára már csak két ellátás, a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény és a szünidei gyermekétkeztetés maradt, amelynek a költségét az állam normatív alapon finanszírozza.


A képviselő-testület a szociális törvényben és az önkormányzati rendeletben meghatározott feltételek alapján települési támogatást, valamint más pénzbeli támogatásokat állapíthat meg.


Tab Város Önkormányzata - 2015. március hó 1. napjától - a Tab Város Önkormányzata Képviselő-testületének a pénzbeli és természetbeni ellátások rendszeréről, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátásokról szóló 3/2015. (II. 27.) rendeletében (továbbiakban: helyi rendelet) szabályozza az önkormányzat által nyújtható ellátási formákat és a jogosultsági feltételeket. A helyi rendelet által nyújtható ellátások a következők:


Települési támogatások:


Rendkívüli élethelyzetre tekintettel nyújtott települési támogatás:

Rendkívüli települési támogatásban kell részesíteni kérelemre azt a személyt, akinek családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembe vételével az egy főre jutó nettó jövedelem a 10.000,- Ft-ot nem haladja meg, és az alkalmanként jelentkező, nem várt többletkiadások – elemi kár elhárítása, hosszabb kórházi kezeléssel járó betegség – miatt anyagi segítségre szorul. Az támogatás összege a 20.000.- forintot nem haladhatja meg.

2017. évben a beszámoló készítéséig nem került megállapításra ezen ellátási forma, ezért 2018. évre 5 fő támogatásával számoltunk.


Létfenntartási gondok enyhítésére nyújtott települési támogatás:

Települési támogatásban lehet részesíteni negyedévente egy alkalommal kérelemre vagy hivatalból – különösen nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság, továbbá más családvédelemmel foglalkozó intézmény, illetve természetes személy vagy a gyermekek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet kezdeményezésére – azt a személyt, akinek családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembe vételével az egy főre jutó nettó jövedelem a 45.000,- Ft-ot nem haladja meg.


A 2017. évi időarányos tényadatok figyelembe vételével az előző évinél lényegesen alacsonyabb létszámmal és előirányzattal került megtervezésre a létfenntartási gondok enyhítésére nyújtható települési támogatás.


Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás céljából nyújtott települési támogatás:

Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként megállapított települési támogatás összege 25.000,- Ft, ha az eltemettető családjában az egy főre jutó jövedelem a 45.000,- Ft-ot nem haladja meg. A támogatás iránti kérelemhez a jövedelemigazolásokon kívül csatolni kell a halotti anyakönyvi kivonatot, és a temetés költségeiről a támogatást kérő nevére kiállított számlák eredeti példányát.

A 2017. évi időarányos tényadatok figyelembe vételével 2018. évre 37,5 %-al alacsonyabb összegben került megtervezésre a fenti támogatásra fordítható előirányzat.


Gyógyszerkiadások viselése céljából nyújtott települési támogatás:

A gyógyszerkiadások viseléséhez egy éven keresztül havi 5.000.- forint települési támogatásra jogosult az a rászorult személy, akinek a családjában az egy főre jutó nettó jövedelem az 50.000,- Ft-ot, egyedül élő esetén a 65.000,- Ft-ot nem haladja meg, és a havi rendszeres gyógyszerköltségének és gyógyászati segédeszközének a költsége meghaladja a 15.000,- Ft-ot.

2018. egész évre az előző évivel azonos, azaz 5 fő segélyezésével számoltunk.


Ápolási célú települési támogatás

Ápolási célú települési támogatás állapítható meg Tab Város közigazgatásai területén lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen a településen lakó nagykorú személy részére, amennyiben 18. életévét betöltött tartós beteg közeli hozzátartozója gondozását, ápolását végzi; munkanélküliek ellátására, társadalombiztosítási ellátására, valamint nyugellátásra nem jogosult; a családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem a 28.000,- Ft-ot, egyedülálló esetén a 45.000,- Ft-ot nem haladja meg, és az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyonnal nem rendelkeznek; nem jogosult az Szt. 41. §-a alapján ápolási díjra és keresőtevékenységet nem folytat;

Az ápolási célú települési támogatás a kérelem benyújtásának napjától 12 hónapra kerül megállapításra, összege 20.000,- Ft/hó.

A támogatást igénybe vevők száma elmaradt a tervezettől, ezért 2018. évre a 2017. évinél 33,3 %-al alacsonyabb létszámmal és előirányzattal került megtervezésre ezen ellátás.


Kamatmentes kölcsön:

Tab Város Képviselő-testülete - az éves költségvetésben meghatározott keretösszeg mértékéig – pénzügyi tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsönben részesítheti évente egy alkalommal legfeljebb 85.000.- forint erejéig azt a rászoruló személyt, akinek a családjában az egy főre jutó nettó jövedelem a 22.800.- forintot eléri.

2018. egész évre a 2017. évivel azonos, azaz 24 hozzátartozó segélyezésével számoltunk.


Köztemetés:

A köztemetés megállapításának feltételeit a szociális törvény szabályozza. A 2017. évi időarányos tényadatokat figyelembe vételével változatlan létszámmal és előirányzattal számoltunk 2018. évre.


Üdülési támogatás:

Tab Város Képviselő-testülete évente egy alkalommal üdülési támogatásban részesíti az oktatási intézmény által belföldön szervezett, legalább 5 napos üdülésen, illetve táborozáson részt vevő tabi bejelentett lakóhellyel vagy bejelentett tartózkodási hellyel rendelkező gyermekeket.

A képviselő-testület Tabi Takáts Gyula Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola 1-4 évfolyamos, illetve 5-8 évfolyamos tanulói üdülésének támogatására egyaránt 150.000 – 150.000 forintot, míg a Szent Gellért Római Katolikus Iskola diákjai üdülésének, táborozásának támogatására 50.000 forintot biztosít.

A fentiekre tekintettel, a 2017 évivel azonosan, 2018. évre is 350.000 forint előirányzattal számoltunk.


Bursa Hungarica Ösztöndíj:

A képviselő-testület e támogatásra 2018. évben felhasználható előirányzatot 400.000 forintban határozta meg a 160/2017. (IX. 28.) számú képviselő-testületi határozatával. Az ösztöndíjak odaítélésére 2017. novemberében került sor, 10 „A” és 2 „B” típusúra pályázó részére került megállapításra, illetve továbbfolyósításra az ellátás.


Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény:

Ezen ellátásra jogosultak nem részesülnek havi rendszerességgel pénzellátásban, csak egy évben két alkalommal augusztusban és novemberben kapnak jelenleg gyermekenként 6000 – 6.500 forint közötti összegű támogatást, Erzsébet utalvány formájában. Az utalványokat élelmiszer, ruházat és tanszer vásárlására lehet felhasználni.

A jogosultak részére fizetendő esetenkénti támogatás összege 2017. évben 5800 forintról 6000 forintra emelkedett, illetve a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetben lévő gyermekek esetén 6500 forintra.

A település tekintetében 2018. évre a 2017. évinél 18,9 %-al alacsonyabb, azaz 65 gyermek támogatásával számoltunk, mivel 2017. évben ezen ellátásban részesülők száma jelentősen elmaradt a tervezettől. Az ellátásra jogosultak számának a folyamatos csökkenésének oka egyrészt a gyermekek után járó adókedvezmény bevezetése, valamint a minimálbér emelkedése, másrészt az ellátásra való jogosultság jövedelemhatárának évek óta változatlan mértéke.


Szociális étkezésben és nappali ellátásban részesülők támogatása:

A 2017. évi időarányos tényadatok, valamint az étkezési térítési díjak várható emelésének figyelembe vételével került megtervezésre a szociális étkezésre és a nappali ellátásban részesülők támogatására fordítandó előirányzat.


Szünidei gyermekétkeztetés:

A szünidei gyermekétkezés ellátásra jogosultak számának a tervezésénél a 2017. évi tényadatokat, és az étkezési térítési díj várható emelését vettük figyelembe.


Beruházások-felújítások

Európai Uniós támogatással megvalósuló beruházások-felújítások:

Tab Város Önkormányzata a VP Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap kiírására benyújtotta pályázatát a külterületi helyi közutak fejlesztése – gépbeszerzés – felhívásra. Igényelt EU támogatás összege összesen 17 millió forint, melyhez 2 millió forint önerő biztosítást vállalt. Nyertes pályázat esetén 2018. évben kerül sor az eszközbeszerzésekre.


Vásárcsarnok építésére a TOP Európai Regionális Fejlesztési Alaphoz benyújtott pályázat pozitív bírálatban részesült.

A pályázat keretében új vásárcsarnok épül, a meglévő épület részben bontásra illetve felújításra kerül. A piac l és piac 2, valamint az általuk közrezárt terület összevonásra került, ahol fedett árusító helyek, parkolók, szilárd burkolatú tér épül.

A támogatási szerződés 2017. június 01-én hatályba lépett.A tervezett beruházás összes költsége várhatóan 670 millióforint, az EU támogatás összesen 500 millió forint, tervezett önerő 170 millió forint. A 2018. évi beruházási értéke várhatóan 345 millió forint lesz.


Zöld város program a TOP Európai Regionális Fejlesztési Alaphoz benyújtott pályázat pozitív bírálatban részesült. A pályázat keretében Szent István tér építése – Kossuth 118-120 ingatlanokon, Virág úti lakótelep felújítása, csónakázó tó kialakítása, zöldterületek korszerűsítése, épület felújítás, parkoló kialakítása történik.

A támogatási szerződés 2017. június 07-én hatályba lépett.  A tervezett beruházás összes költsége várhatóan 611 millióforint, az EU támogatás összesen 599 millió forint, önerő 12 millió forint. A 2018. évi beruházási értéke várhatóan 292 millió forint lesz.


Csapadékvíz elvezető rendszer kiépítésére TOP Európai Regionális Fejlesztési Alaphoz Zala községgel konzorciumi megállapodással benyújtott pályázat pozitív bírálatban részesült.

A város különböző vízgyűjtő területein a meglévő csapadékvíz elvezető árkok felújítása fog elkészülni.

A támogatási szerződés 2017. június 01-én hatályba lépett. A tervezett beruházás összes költsége várhatóan 243 millió forint, melyből Tab városra 190 millió forint támogatás jut. A projekt 100 %-ban az EU támogatásból valósul meg.

A 2018. évi beruházási értéke várhatóan 185 millió forint lesz.


Rudnay Gyula Középiskola épületének energetikai korszerűsítése TOP Európai Regionális Fejlesztési Alaphoz benyújtott pályázat pozitív bírálatban részesült.

A felújítás során homlokzati hőszigetelés, nyílászáró csere, fűtés korszerűsítés, valamint napelemek felhelyezése történik.

A támogatási szerződés 2017. június 01-én hatályba lépett. A tervezett beruházás összes költsége várhatóan 301 millió Ft, az EU támogatás összesen 277 millió forint, önerő 24 millió forint. A 2018. évi beruházási értéke várhatóan 280 millió forint lesz.


Középületek energetikai korszerűsítése /Járóbeteg szakrendelő, GAMESZ épülete, Rendőrőrs, és aTanuszoda/.

A felújítás során a GAMESZ és a Rendőrség épületén homlokzati hőszigetelés, nyílászáró csere, fűtés és világítás korszerűsítés, valamint napelemek felhelyezése történik.

A Járóbeteg szakrendelő és a Tanuszoda épületeire napelemek kerülnek.

TOP Európai Regionális Fejlesztési Alaphoz benyújtott pályázat pozitív bírálatban részesült.

A támogatási szerződés 2017. június 01-én hatályba lépett. A tervezett beruházás összes költsége várhatóan 215 millió forint, az EU támogatás összesen 188 millió forint, önerő 27 millió forint. A 2018. évi beruházási értéke várhatóan 202 millió forint lesz.


Európai Szociális Alap finanszírozásából ASP rendszer kiépítése. Tervezett EU támogatás összesen 7.000 e forint. Képviselő-testület a 194/2016. (IX.29.) számú határozatában döntött a pályázaton való részvételről. Tab Város Önkormányzata a támogatói okiratot 2016.11.24-én megkapta. Az ASP Szolgáltatási szerződés mindkét fél részéről aláírásra került 2016.12.15-én. A támogatási összeget, azaz 7 millió forintot előlegként Tab Város Önkormányzata 2016.12.13-án megkapott. A támogatási összeg felhasználására 2017. évben kerül sort, a maradék összeg 2018-ban kerül elköltésre. A 2018. évi várható kiadás összege1 millió forint.


Kohéziós Alap finanszírozásából nyertes pályázat esetén a KEHOP-5.4.1. Szemléletformálási program lefolytatása. Tervezett EU támogatás összesen 20 millió forint, önerőt nem kell biztosítani. A pályázat benyújtására 2018. évben kerülhet sor a pályázati felhívás megjelenését követően.


Napelempark létesítése Tabon a TOP Európai Regionális Fejlesztési Alap felhívására benyújtott pályázat.

499 kW teljesítményű napelempark létesítése a Dobó Katica utcában az 502 hrsz-ú Önkormányzati tulajdonban lévő ingatlanon.

A pályázat elbírálása folyamatban van.

Tervezett EU támogatás összesen 232 millió forint, a pályázati kiírás módosulása miatt önerő biztosítása szükséges, amelyről a Képviselő-testülete a 177/2016. (VIII.25.) számú határozatában döntött. Az önerő nagysága 29 millió forint. A pályázati anyag megfelelt a jogosultsági szempontoknak és 2016.07.22-én a tájékoztató levél alapján döntésre terjesztették elő. A 2018 évre tervezett beruházás értéke 210 millió forint.


„Humán szolgáltatások fejlesztése Tabon és térségében” az EFOP Európai Szociális Alap Alaphoz benyújtott pályázat pozitív bírálatban részesült. A pályázat konzorciumi formában került benyújtásra, ahol Tab Város Önkormányzata a konzorcium vezetője. Konzorciumi tagok: Bábonymegyer Község Önkormányzata, Lulla Község Önkormányzata, Torvaj Község Önkormányzata, Zala Község Önkormányzata, Zics Község Önkormányzata A támogatási szerződés megkötése folyamatban van. A tervezett fejlesztés összes költsége 250 millió forint EU támogatás, az önerő 80 e Ft. A 2018. évi fejlesztés várhatóan 66 millió forint lesz.



Tab konyha fejlesztés Tab Város Önkormányzata a VP Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap kiírására benyújtotta pályázatát a közétkeztetés fejlesztése – eszközbeszerzés – felhívásra.

Az eszközbeszerzés- nyertes pályázat esetén - a Virág utca 12. szám alatti főzőkonyhában valósul meg 2018. évben. Tervezett EU támogatás összesen 8 millió forint, önerő1 millió forint.


Nem EU támogatás felhasználásával tervezett egyéb kiadások:


  • Mentőállomás kialakítása a Petőfi u. 4 szám alatt, Magyar Állam által nyújtott 100 millió forint támogatás felhasználásával.
  • A TOP támogatással beépítésre kerülő napelemekhez ad-vesz mérő kiépítése miatt szükséges a GAMESZ épület új elektromos bekötése Óvoda köz felöl, melynek tervezett költsége 500 e Ft.
  • A TOP pályázatokkal megvalósuló beruházások által érintett ingatlanokon szükséges a meglévő szennyvíz gerincvezetéket kiváltása(átépítése), melynek tervezett költsége 20 millió Ft.
  • Az önkormányzati épületekben felmerülő kisebb javításokra felújításokra beruházásokra 6 millió Ft-ot terveztünk.
  • Hivatal – „Bagolyvár” homlokzatának festése, nyílászárók javítása-festése 1,5 millió Ft, ez beépült a hivatal költségvetésébe.
  • Óvoda tornaszoba padlóburkolatának felújítása. 3 millió Ft, vízszigetelés és új burkolat fektetését kell elvégezni. A kiadás az intézmény költségvetésébe szerepel.
  • Művelődési ház kazánház felújítása 2 millió Ft, mely az intézményi kiadások között került tervezésre.
  • Település ivóvízhálózatán, valamint szennyvízhálózatán található szivattyúk év közbeni cseréjére 3 millió Ft került tervezésre.
  • Útépítések: Önkormányzat tulajdonában lévő járdák, utak építése-felújítására, előző években meghatározott elgondolások folytatására 50 millió Ft-ot tartalmaz az előterjesztés.
  • Dózsa György utcai utas-váró építése. 1,8 millió Ft értékben.



A működési célra átadott pénzeszközök összegét tételesen a 10. sz. melléklet tartalmazza


A 2018. évi közvetett támogatások tervezett összegének indoklása:


Közvetett támogatások tervezésénél az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. tv. 134. § alapján a méltányosság gyakorlásának lehetőségét vettük figyelembe (adó mérséklése, elengedése, törlése, stb.).


Többéves kihatással járó kiadások:


A többéves kihatással járó kötelezettségeinkben a 7.sz.melléklet szerint csak a  Saubermacher kft-nek, megállapodás alapján részletben fizetett szolgáltatási díjat terveztük.


Tartalékként szerepel a költségvetési rendelettervezetben 662.818 eFt, melyből 164.608 eFt általános tartalék, és 498.210 eFt a céltartalék, amely a 2017 évben kapott uniós támogatási előlegek 2019. évre áthúzódó kiadások fedezetét biztosítja.




Tab, 2018. január 25.




Schmidt Jenő