Tab Város Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2019. (II.5.) önkormányzati rendelete

Az önkormányzat 2019. évi költségvetéséről

Hatályos: 2019. 10. 10- 2020. 02. 27

Tab Város Önkormányzata Képviselő-testületének

10/2019.(X.10.) rendelettel módosított
1/2019.(II.5.)
RENDELETE

az önkormányzat 2019. évi költségvetéséről


Tab Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32.cikk (1) bekezdés f) pontjában  és az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, 2019. évi költségvetéséről a következőket rendeli el:


A rendelet hatálya

1. §


A rendelet hatálya a 2019. évi költségvetés gazdálkodás vonatkozásában a képviselő-testületre és annak bizottságaira, az önkormányzat által irányított költségvetési szervekre - ideértve a Tabi Közös Önkormányzati Hivatalt is ( a továbbiakban: Hivatal)- terjed ki.


2. §


(1)[1]    Az önkormányzat összevont költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok szerinti bontásban a 1.sz. melléklet tartalmazza.


(2)[2]    Az önkormányzat – elemi költségvetés szerinti- költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban a 2.sz. melléklet tartalmazza.


(3)[3]    Az önkormányzat által alapított költségvetési szervek - ideértve a Hivatalt is - engedélyezett létszámát, valamint költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok, kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban a 3.sz. melléklet tartalmazza.


(4)[4]    Az önkormányzat beruházási és felújítási kiadásait feladatonként a 4. sz. melléklet tartalmazza.


(5)     A Tabi Takáts Gyula Óvoda és Bölcsőde Többcélú Intézmény, mint költségvetési szerv intézményegységének engedélyezett létszámát, valamint költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban a 3.2.2.sz. melléklet tartalmazza .


(6)[5]    Az önkormányzat költségvetésében szereplő támogatási célokat és összegeit a 10.sz. melléklet tartalmazza.


A költségvetés bevételei és kiadásai

3. §


(1)[6]    A Képviselő-testület a helyi önkormányzat és a helyi önkormányzat által irányított költségvetési szervek (ideértve az Közös Önkormányzati Hivatalt is) együttes 2019. évi költségvetését 3.044.300 eFt bevétellel és kiadással, ezen belül:


                        1.154.329 eFt tárgyévi bevétellel,

1.889.971 eFt finanszírozási bevétellel (előző évi maradvány igénybevétele)

                        3.044.300 eFt tárgyévi kiadással ezen belül

                                                           1.604.076 eFt működési célú bevétellel

                                                            1.315.556 eFt működési célú kiadással

                                                               288.520 eFt működési célú többlettel

                                                           1.440.224 eFt felhalmozási célú bevétellel

                                                           1.728.744 eFt felhalmozási célú kiadással

                                                              280.520 eFt felhalmozási célú hiánnyal                

állapítja meg.


(2)        Az önkormányzatnak 2019. évben nem keletkezik olyan ügylete, amely a 2011. évi CXCIV. törvény 10. § (1) bekezdésének hatálya alá esik, illetve a Kormányt előzetesen tájékoztatni kell.

            A saját bevételeket és az adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségeket a 14.sz melléklet tartalmazza.


(3)[7]      A bevételi és kiadási főösszegen belül a kiemelt előirányzatokat –a finanszírozási műveleteket is figyelembe véve- az alábbiak szerint állapítja meg:


működési költségvetés tárgyévi bevétel                                          1.054.605 eFt

működési költségvetés finanszírozási bevétele                                   549.471 eft

működési költségvetés tárgyévi kiadás                                            1.315.556 eFt

ebből:

        - a személyi juttatások kiadásai                                 410.927 eFt

        - a munkaadókat terhelő járulékok                              82.735 eFt

        - a dologi kiadások                                                    448.913 eFt

        - az ellátottak pénzbeli juttatásai                                 10.850 eFt

        - finanszírozási kiadás                                                  9.397 eFt

        - az egyéb működési célú kiadás                               352.734 eFt

        -ebből:

        - egyéb működési célú támogatás államháztartáson belülre  64.887 eFt

        - egyéb működési célú támogatás államháztartáson kívülre 59.393 eFt

        - egyéb befizetés elvonás                                                           223 eFt

        - az általános tartalék                                                 218.231 eFt

        - a céltartalék                                                               10.000 eFt



a felhalmozási költségvetés tárgyévi bevétele                                            99.724 eFt

a felhalmozási költségvetés finanszírozási bevétele                               1.340.500 eFt

a felhalmozási költségvetés tárgyévi kiadása                                         1.728.744 eFt

ebből:

        - a beruházások összege                                                           1.694.836 eFt

        - a felújítások összege                                                                   33.908 eFt

                        - egyéb felhalmozási célú kiadások                                                        0 eFt

                                   - felhalmozás célú finanszírozási kiadás                                               0 eFt


(4)[8]      A képviselő-testület a működési és a felhalmozási célú /tőkejellegű/ bevételeket és kiadásokat az 5. és 6. sz. melléklet szerint állapítja meg.


(5)     Az önkormányzat engedélyezett létszáma 2019. évben -a közfoglalkoztatottak nélkül - 102 fő.


(6)     A közfoglalkoztatottak éves létszáma 17 fő.


Az önkormányzat bevételei

4. §


A 3. §-ban megállapított bevételi főösszeg kiemelt előirányzatonkénti megbontását és a kiadási főösszeget előirányzat csoportonként, ezen belül kiemelt előirányzatonként és kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok az 1. sz. melléklet tartalmazza.


5. §


A 4. §-ban megállapított bevételeket az önkormányzat által alapított költségvetési szervenként a 3. sz. melléklet tartalmazza.


Az önkormányzat kiadásai

6. §


A képviselő-testület a 2019. évi költségvetés kiadásait költségvetési szervenként - és ezen belül kiemelt előirányzatait, engedélyezett létszámát, valamint az intézményi támogatásokat a 3. sz. melléklet szerint állapítja meg.

A költségvetési szervek a személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival, valamint a működéshez, a vagyon használatához, a közfeladatai ellátásához szükséges egyéb előirányzataival rendelkeznek.


7. §


A képviselő-testület a Hivatal költségvetésében szereplő kiadásokat, valamint a létszámkeretet a 3.1. sz. melléklet szerint állapítja meg.

A személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival, valamint a működéshez, a vagyon használatához, a közfeladatai ellátásához szükséges egyéb előirányzataival e rendeletben foglaltak szerint, és a gazdálkodásról szóló belső szabályzatoknak megfelelően a jegyző rendelkezik.



Tartalékok

8. §[9]


Az önkormányzat 228.231 eft tartalékot képez, melyből 218.231 eft az általános tartalék 10.000 e ft a céltartalék.

 A tartalékok felett a képviselő- testület rendelkezik.


Több éves kihatással járó feladatok

9 §


A képviselő-testület a több éves kihatással járó feladatok előirányzatait éves bontásban a 7. sz. melléklet szerint fogadja el azzal, hogy a későbbi évek előirányzatait véglegesen az adott évi költségvetés elfogadásakor állapítja meg.


10. §


(1)[10]   Az előirányzat felhasználási tervet a 8. sz. melléklet tartalmazza.


(2)     A 2019. évi közvetett támogatások tervezett összegét a 9. sz. melléklet tartalmazza


(3)     Az Európai Uniós támogatással megvalósuló beruházások kimutatását a 11. sz. melléklet tartalmazza.


  1. A központi költségvetésből származó támogatások jogcímeit és összegeit a 12.sz. melléklet tartalmazza.


  1. [11]Az önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatások, szociális, rászorultsági ellátások jogcímeit és összegeit a 13.sz.melléklet tartalmazza.


A 2019. évi költségvetés végrehajtásának szabályai

11. §


(1)     A költségvetési szervek saját hatáskörében -kivéve a kiemelt előirányzatokon belül- nem módosíthatják a költségvetési előirányzatukat. A szükséges előirányzat változásról a polgármester előterjesztésében a képviselő testület negyedévente, de legkésőbb a költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal dönt a költségvetési rendelet módosításáról. Ha évközben az Országgyűlés az önkormányzatot érintő központi adókból származó részesedést, a helyi önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatai támogatásait, valamint a részükre juttatandó költségvetési támogatásokat zárolja, azokat csökkenti, vagy törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.


(2)     A jóváhagyott bevételi előirányzatokon felüli, a többletfeladatokkal összefüggő többletbevételt – a céljelleggel juttatott pénzeszköz kivételével- a költségvetési rendeletmódosítást követően használható fel.


(3)     A képviselő-testület a jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 900 eFt összeghatárig – mely esetenként a 150 eFt összeghatárt nem haladhatja meg - a polgármesterre átruházza a személyi juttatás előirányzata és a lakásfelújítási keret kivételével. Az átruházott hatáskörben hozott döntésről a polgármester a soron következő ülésen köteles beszámolni a képviselő-testületnek.


(4)     A képviselő-testület a rendeletben biztosított lakás felújítási keret terhére egyszeri 500 eFt összeghatárig az előirányzat felhasználási jogot a polgármesterre átruházza azzal, hogy az átruházott hatáskörben felhasznált összeg egy lakásra éves szinten az 900 eFt-ot nem haladhatja meg. A polgármester a hozott döntéséről a következő képviselő-testületi ülésen köteles beszámolni a képviselő-testületnek.


 (5)    A költségvetési szerveknél az egységes rovatrend Normatív jutalmak és a Céljuttatás, projektprémium rovatai terhére a költségvetési évben együttesen az egységes rovatrend Törvény szerinti illetmények, munkabérek rovat eredeti előirányzatának 12 %-áig vállalható kötelezettség.


(6)     Magyarország 2019.évi központi költségvetéséről szóló 2017. évi C. törvény 59. §. (6) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a Képviselő-testület az illetményalapot 2019. január 1-től 45.000 forintba határozza meg.


12. §


(1)     Az önkormányzati gazdálkodás során az év közben létrejött hiány finanszírozására a képviselő-testület a számlavezető pénzintézettől likviditási hitelt vesz fel.


(2)     Amennyiben a képviselő-testület által meghatározott folyószámla hitelkeret összege nem nyújt fedezetet a bérkifizetésekhez, akkor a képviselő-testület munkabér hitel felvételt engedélyez.


  1. Valamennyi az (1)-(2) bekezdésben meghatározott esetekben felhatalmazza a polgármestert és a pénzügyi ellenjegyzőt az ezzel kapcsolatos hitelszerződés megkötésére.  A polgármester a hitelszerződésről, az annak aláírását követő soron következő képviselő-testületi ülésen köteles beszámolni.


  1. A szabad pénzeszközök pénzintézeti lekötésével kapcsolatos szerződések illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását a képviselő-testület értékhatártól függetlenül a polgármester hatáskörébe utalja, úgy, hogy ennek lebonyolítása csak a számlavezető pénzintézetnél történhet. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen beszámol.


(5)     Az államháztartásról szóló 2011.évi CXCV. törvény ( a továbbiakban: Áht.)109.§-ának (6) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a Képviselő-testület az önkormányzatnál és költségvetési szerveinél a kiadások készpénzben történő kifizetését az alábbi esetekben engedélyezi:

  1. készpénzfizetési számlák kifizetése
  2. vásárlási előleg, ellátmány
  3. munkavállalók illetményelőlege
  4. munkavállalók utazási költségtérítése
  5. munkavállalók belföldi és külföldi kiküldetése
  6. közcélú dolgozók munkabére
  7. hóközi pénztári munkabér és személyi juttatás kifizetések
  8. szociális ellátások, segélyek
  9. lakosságnak kifizetett visszatérítések (pl.viziközmű)
  10. pályázati, letéti díjak visszafizetése
  11. térítési díjak visszafizetése

bérleti és egyéb közüzemi díjak túlfizetésének kifizetése.


13. §


A költségvetési szervek költségvetési támogatását - finanszírozási szükségletüknek megfelelően - biztosítja a képviselő-testület, amely összességében nem haladhatja meg a támogatás időarányos összegét.


           

ZÁRÓ ÉS EGYÉB RENDELKEZÉSEK

14. §


(1)       A Képviselő-testület tudomásul veszi, hogy az átmeneti időszakban a polgármester -az Áht 25.§ (3) bekezdése szerint– a 2019.évi költségvetési rendeletnek megfelelően intézkedett a bevételek beszedéséről, a kiadások teljesítéséről.

Az átmeneti időszakban beszedett bevételek, teljesített kiadások az Áht 25.§ (4) bekezdése értelmében e költségvetési rendeletbe beépültek.


             (2)       Ez a rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba.



Tab, 2019. január 31.





                          Schmidt Jenő                                               Dr. Vanó Szilárd
                           polgármester                                                       jegyző


















Záradék:


Az egységes szerkezetbe foglalt rendelet a 2019. október 10. napjától hatályos jogszabályi szöveget tartalmazza.


Tab, 2019. október 9.



                       


                                                                                              Dr. Vanó Szilárd

                                                                                                       jegyző
















I N D O K O L Á S

Tab Város Önkormányzata Képviselő-testülete
1/2019. (II.5.) rendelethez


Általános indoklás



Az Országgyűlés a 2018. évi L. törvénnyel elfogadta a 2019 évi költségvetés alapját képező Magyarország 2019.évi központi költségvetését.


A parlamenti választások után látható volt, hogy a kormányzati ciklust meghatározó gazdaságpolitika célja az államadósság és a GDP-arányos költségvetési hiány csökkentése, az egyensúlyos költségvetés megközelítése mellett a kiegyensúlyozott gazdasági növekedés fenntartása.

A pénzügyi stabilitás fenntartása mellett a kormány – a demográfiai intézkedéseket, valamint a versenyképesség erősítését és a termelékenység javítását előtérbe helyezve – továbbra is elkötelezett a családok támogatásának kiterjesztése, a munkaalapú gazdaság erősítése, hazánk innovációs képességének fejlesztése, a nemzetpolitikai célok megvalósítása, valamint Magyarország külső és belső biztonságának garantálása mellett

A költségvetési és pénzügyi egyensúly helyreállítására irányuló törekvések következtében Magyarország 2013 júniusában kikerült a 2004 óta fennálló túlzottdeficit-eljárás alól. A fegyelmezett fiskális politikának köszönhetően 2017-ben az államháztartás hiánya 2,0%-ra teljesült és a GDP-arányos államadósság 73,6%-ra csökkent.

 Magyarország 2016 tavasza óta az Európai Bizottság értékelése szerint sem áll fenn makrogazdasági egyensúlytalanság, amit jól mutat, hogy a magyar gazdaság külső és belső egyensúlyi mutatói kedvezően alakulnak: a folyó fizetési mérleg számottevő többletet jelez, jelentősen csökken a nettó külső adósság, tartósan alacsony a költségvetési hiány, az államadósság folyamatosan mérséklődik.

 A magyar gazdaság a 2013-as növekedési fordulat óta stabil és kiegyensúlyozott növekedési pályán mozog: 2014-ben dinamikusan, 4,2%-kal, 2015-ben 3,4%-kal, 2016-ban 2,2%-kal, a tavalyi évben pedig ismét 4,0%-kal bővült reál értelemben a bruttó hazai össztermék. A magyar gazdaság növekedési potenciáljának erősítése érdekében a kormány kiemelt célja továbbra is, hogy a segélyalapú gazdaságot munkaalapú gazdaság váltsa fel, azaz mindenkinek megérje dolgozni.

2016 novemberében – megkötött, hat évre szóló béremelési és adócsökkentési megállapodás (hatéves bérmegállapodás), amely egyszerre jelenti a bérfelzárkózást, illetve a vállalatok hatékonyságjavító törekvéseinek párhuzamos ösztönzését. 2017-ben és 2018-ban minimálbér- és garantáltbérminimum-emelésre került sor, illetve ezzel párhuzamosan a munkaadói adóterhek jelentős csökkentek, az egységessé váló társasági adókulcs egyszámjegyűvé vált

A kormány intézkedéseinek és a piaci folyamatoknak köszönhetően a foglalkoztatottak száma 2017 végén meghaladta a 4,4 millió főt, amely elsősorban a hazai elsődleges munkaerőpiac bővülő foglalkoztatásának eredménye. Ezzel párhuzamosan a munkanélküliségi ráta 3,8%-ra csökkent. Az erőteljes munkaerő-kereslet eredményeként az elkövetkező időszakban is kedvező folyamatok érvényesülhetnek.

 A minimálbér és a garantált bérminimum emelkedése, valamint a munkáltatók adóterheinek mérséklődése következtében a bérek jelentős növekedése is folytatódhat.

Folytatódhat a háztartások fogyasztásának növekedése, amelyet az óvatossági motívumok folyamatos enyhülésén túl a kedvező munkapiaci trendek fennmaradása, illetve a minimálbér és garantált bérminimum jelentős emelése is támogat.

Összegezve, a gazdasági fundamentumok stabil, kiegyensúlyozott és fenntartható növekedési trendet vetítenek előre. A GDP bővülése dinamikus marad, így annak üteme 2018-ban és 2019-ben is várhatóan meghaladja majd a 4%-ot. A hatéves bérmegállapodáson túlmenően a gazdaság bővülését támogatja az EU-s források felhasználásának, a hazai költségvetési forrásokból finanszírozott beruházási programok, illetve a CSOK igénybevételével felépülő új otthonok számának további felfutása. 


A kormány gazdaságpolitikáját szem előtt tartva a 2019. évi főbb célkitűzések a következők:


  • A demográfiai kihívások kezelése és a családi értékek védelme érdekében a családok támogatásának kiterjesztése, a gyermekvállalás ösztönzése, valamint a gyermeknevelés differenciált támogatása.
  •  A munkaalapú társadalom építésének elősegítése, a továbbiakban is a „segély helyett munkát” elv szem előtt tartása, a munkához kapcsolódó közterek mérséklése.
  •  Foglalkoztatást ösztönző és az időskori munkavállalást segítő lépésként a nyugdíj mellett dolgozó munkavállalók járulékterheinek megszűntetése, ezzel párhuzamosan a munkáltatók mentesítése a szociális hozzájárulási adó megfizetése alól. 
  •  Az adórendszer további egyszerűsítése és átláthatóságának javítása érdekében az adónemek számának csökkentése.
  •  A közszférában az elfogadott életpályaprogramok folytatása, további bérrendezésekkel a közfeladatot ellátók anyagi megbecsülésének növelése.  
  •  Magyarország és a magyar emberek biztonságának megőrzése, valamint a terrorfenyegetettséggel és az illegális bevándorlással szembeni erőteljes fellépés érdekében hazánk védelmi képességének fejlesztése, a rendvédelem és közbiztonság erősítése.
  •  A nyugdíjasok erkölcsi és anyagi megbecsülése érdekében a nyugdíjak vásárlóerejének megőrzése mellett annak biztosítása, hogy a nyugdíjasok részesüljenek az elért gazdasági növekedésből.
  • Az európai uniós programok esetében a források hatékony és célzott felhasználása.
  •  A magyar vidék fejlesztése érdekében a nagyvárosok modernizálásának és a kistelepülések megerősítésének támogatása, a közúti és vasúti közlekedési infrastruktúra fejlesztése.
  • A versenyképesség, a termelékenység-növekedés és az innováció előmozdítása a béremelések és az alacsony társasági adó beruházásösztönző hatása révén.
  •  Az egészségügy korszerűsítését célozva az Egészséges Budapest Program keretében – többek között – az egészségügyi szakellátások fejlesztésének folytatása, az érintett intézmények infrastrukturális megújítása, a szolgáltatásokhoz való hozzáférés megkönnyítése.
  •  A magyar tradícióknak megfelelő, magas színvonalú oktatás érdekében az ágazat értékalapú fejlesztése, az ágazati infrastruktúra korszerűsítése keretében a köznevelési ágazatban megkezdett fejlesztések és a felsőoktatási ágazatban megindult nagyberuházások folytatása. Mindezek mellett cél a köznevelési intézményi épületek internetelérésének fejlesztése, mely más ágazati célok megvalósulását is segítheti.
  • Az ország energetikai szuverenitásának erősítése, az új paksi atomerőműblokk építésére fordított források biztosítása.
  • Az előre nem látható kockázatok kivédésére és kezelésére a biztonsági tartalékok, úgymint az Országvédelmi Alap és a Rendkívüli kormányzati intézkedések előirányzatainak – korábbi évekhez képest emelt összegű – beépítése a költségvetésbe.


A kormány 2019. évi intézkedéseinek középpontjában tehát a demográfiai kihívások kezelése, hazánk versenyképességének és termelékenységének javítása, valamint Magyarország külső és belső biztonságának garantálása áll.



Magyarország és az Európai Unió költségvetési kapcsolatait a 2014-2020 közötti uniós költségvetés keretében rendelkezésre álló források felhasználása és a közös költségvetéshez történő hazai hozzájárulás összege határozzák meg.  A kormány döntésével túlléphető (ún. felülről nyitott) uniós előirányzatok továbbra is garantálják, hogy ne legyen se pénzügyi, se szabályozási akadálya az uniós források felhasználásának, az ezekhez biztosítandó államháztartási (központi költségvetési) finanszírozás összege pedig biztosított az egyes fejezetek költségvetésében. A 2019. év jellemzője, hogy a kismértékben csökkenő kiadás teljesítése mellett a megelőző évihez képest növekszik a 2014-2020-as időszaki programokhoz kapcsolódó uniós bevételek lehívásának aránya, köszönhetően a végrehajtás várható felgyorsulásának

A 2019. évi várható kifizetések mérséklődése és a bevételek növekedése összhangban áll a kormány azon céljával, hogy a 2014-2020-as időszak uniós forrásai döntő hányadát a 2019. év végéig elköltse, hogy 2019-ben az uniós programok végrehajtásának felfutása képezhesse a gazdasági növekedés egyik pillérét.  A 100%-os forrásfelhasználás érdekében – a kormány egyetértésével – lehetőség van kismértékű többletkötelezettség vállalására is.




A helyi önkormányzatok 2019. évi és finanszírozási rendszere


Az önkormányzati finanszírozás 2019. évi alapelveiben nem történt változás az előző évhez képest:

  • a gépjárműadó 40 %-a illeti meg továbbra is a helyi önkormányzatokat, SZJA átengedés nincs,
  • a költségvetési törvény szerinti egyes támogatások összegét csökkenti az elvárt bevétel (a beszámítási összeg)
  • a támogatások zöme feladatalapú, és kötött felhasználású,
  • szolidaritási hozzájárulás marad az adóerő képesség figyelembevételével.


A 2019. évi költségvetési törvény a helyi önkormányzatok támogatására 737,3 Mrd Ft kiadási előirányzatot tartalmaz, amely a 2018. évi 705,4 Mrd Ft eredeti előirányzathoz képest 4,5%-os növekedést jelent.


A helyi önkormányzatok működésének általános támogatásában, illetve a települési önkormányzatok egyes köznevelési feladatainak támogatásában alapvetően változás nem történt.


A települési önkormányzatok egyes szociális, gyermekjóléti feladatainak támogatásában sem történt jelentősebb elmozdulás az előző évi előirányzathoz képest, a 2018.évben bevezetett szakmai feladatok szintrehozása történt meg.






Általános működési feladatok támogatása:

Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása.

  • Önkormányzati hivatal működésének támogatása: közös önkormányzati hivatal esetében a támogatás a székhely önkormányzatot illeti meg az Mötv. szellemének megfelelően.

2018.évben új elemmel bővült ez a támogatási forma, a 32.000 forint egy lakosra jutó adóerő-képességet el nem érő települési önkormányzatok polgármesteri illetményére támogatás illeti meg a települést, ez a támogatási forma 2019-ben is él.

  • Településüzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás támogatása: településkategóriánkénti fajlagos összegek a támogatás alapja
  • Egyéb önkormányzati feladatok támogatása: 1000 fő lakosságszám alatti települések esetében, ahol az egy lakosra jutó adóerő-képesség 32 000 Ft alatti, ott a támogatás legalább 5 millió forint, 1000 fő lakosság szám felett ahol az egy lakosra jutó adóerő-képesség 32 000 Ft alatti legalább 6 millió forint, egyéb települések esetében legalább 3,5 millió forint.


Településüzemeltetési feladatok támogatása:

  • Támogatási elemek:
    • zöldterület gazdálkodás
    • közvilágítás
    • közutak fenntartása
    • köztemetők fenntartása
  • A támogatások alapja a 2017. december 31. statisztikai adatok, illetve adatszolgáltatások szerint lett megállapítva.

Egyéb önkormányzati feladatok támogatása:

A helyi önkormányzatokat további, a költségvetési törvényben nem nevesített Mötv. szerinti feladataik ellátása érdekében lakos alapú működési támogatás illeti meg az alábbiak szerint:

Támogatási összeg: 2700 Ft/fő (2018. január 1-jei KSH lakosságszám) differenciáltan a település nagyságához, és az adóerő-képesség szerint.


Köznevelés:

A helyi önkormányzatok egyes köznevelési feladatainak támogatásában szerkezeti változás nem következett be.

Óvodapedagógusok és segítőik bértámogatása

            Elve: Jogszabály szerinti oktatásszervezési paraméterek alapján a havi átlagkeresetek finanszírozása

            Lépései:

  • gyerekszámból, csoportátlagból – elismert csoportszám
  • pedagógus kötelező óraszámból, elismert csoportszámból – elismert pedagógus létszám
  • átlagkeresetből, elismert pedagógus létszám - bértámogatás


A bértámogatás tartalmazza a pedagógus életpálya modell miatti bérnövekedés fedezetét is.

Óvodapedagógusok bértámogatása:                          4.371.500 forint/számított létszám/év

Segítők bértámogatása:                                             2.205.000 forint/létszám/év


Óvodaműködtetés

  • a statisztikai gyermeklétszám és 97.400 forint/fő/év szorzataként kapott összeg.


Szociális feladatok támogatása

A központi költségvetés támogatást biztosít a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992.éviXXXIII. törvénynek a szociális, valamint a gyermekjóléti és gyermekvédelmi ágazatban történő végrehajtásáról szóló 257/2000. (XII. 26.) Korm. rendeletben foglaltak szerint 2019. január-december hónapokban kifizetendő szociális ágazati összevont pótlékhoz és annak szociális hozzájárulási adójához. A települési önkormányzat a támogatásra akkor jogosult, ha az ágazati összevont pótlék teljes összege tényleges bérnövekedésként jelenik meg a oglalkoztatott számára.

 A települési önkormányzatok szociális feladatainak egyéb támogatása:

  • Erre a normatívára Tab nem jogosult, mivel csak a 35.000 forint egy lakosra jutó adóerő-képesség alatti települések jogosultak a támogatásra.


Egyes szociális és gyermekjóléti feladatok támogatása:

Család- és gyermekjóléti szolgálat és központ működtetése:

A szociális törvényben, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvényben és külön jogszabályban megfogalmazottak szerint a közös önkormányzati hivatal a szolgálat után, illetve a járás székhely önkormányzat a központ működtetése után a járáshoz tartozó települések alapján jogosult a támogatásra.


2018 szeptembertől került bevezetésre az Óvodai és iskolai szociális segítő tevékenység támogatása jogcím finanszírozása, melyre az a járásszékhely települési önkormányzat jogosult, amely az általa fenntartott család- és gyermekjóléti központ útján ellátja a Gyvt. 40/A. § (2) bekezdés ag) pontja szerinti óvodai és iskolai szociális segítő tevékenységet.


Gyermekétkeztetés

  • A gyermekétkeztetés támogatása jogcím a 2019. évi költségvetési törvényben is a szociális ágazat támogatásai között szerepel
  • A támogatási rendszer az előző évhez hasonlóan van kialakítva, nem gyermekenkénti fajlagos összeg jár, hanem
    • Elismert dolgozók bértámogatása
    • Gyermekétkeztetés üzemeltetési támogatása alapján.

Elismert dolgozók bértámogatása:

  • kapacitástól függő számított dolgozói létszám (ellátotti létszám alapján elismert dolgozói létszám)
  • bértámogatás fajlagos összege: 1 900 000 forint/számított létszám/év (vásárolt szolgáltatás esetén is jár, ilyen esetben a szolgáltatási díjra használható)

Gyermekétkeztetés üzemeltetési támogatása:

  • béren kívüli egyéb kiadások (dologi és kiadások) támogatására szolgál


A rászoruló gyermekek szünidei étkeztetésének támogatása továbbra is marad. A támogatás a rászoruló gyermekek Gyvt. 21/C. § (1) bekezdés a) pontjában szereplő gyermekek szünidei étkeztetését biztosító települési önkormányzatokat illeti meg, az étkezési adagok száma alapján. A támogatás összege az egy lakosra jutó adóerő-képességtől függő fajlagos összegek figyelembevételével került meghatározásra, Tabon ez 285 ft/adag.


Bölcsőde, mini bölcsőde támogatása:

2018 évben változott a bölcsődék támogatásának rendszere, mely egyrészt béralapú támogatás, más részben üzemeltetési támogatás. A központi költségvetés a Kjt., valamint a kereseteket meghatározó más jogszabályok alapján elismert átlagbéralapú támogatást biztosít a bölcsődét, mini bölcsődét fenntartó települési önkormányzatok részére, az általuk foglalkoztatott kisgyermeknevelők és dajkák (a továbbiakban együtt: szakmai dolgozók) béréhez, valamint az ehhez kapcsolódó szociális hozzájárulási adó kifizetéséhez. A bértámogatás szolgál a bölcsődei pótlék és az arra tekintettel fizetendő szociális hozzájárulási adó kifizetésére is.

A béralapú támogatás összege középfokú végzettség esetén 2.993.000.-Ft/létszám/év.

Bölcsődei üzemeltetési támogatásra a központi költségvetés támogatást biztosít az önkormányzatok számára, amely korábban csak a 32 000 forint egy lakosra jutó adóerő-képességet meg nem haladó adóerő-képességű települési önkormányzatoknak járt az általuk biztosított bölcsődei, mini bölcsődei feladattal összefüggésben felmerülő kiadásokhoz.


Kulturális feladatok támogatása

Kulturális feladatok támogatására 1210 ft/fő összeget tartalmaz a költségvetési törvény, mely azonos az előző évivel.


Beszámítás módszere:

  • Egyes költségvetési támogatások összegéig a számított bevételével összefüggő támogatáscsökkenés terheli az elvárt iparűzési adóbevételt.
  • A számított bevétel a 2016.évi iparűzési adóalap 0,55%-a, az alábbi differenciálás szerint:
    • Ha a települési önkormányzat egy lakosra jutó adóerő képessége nem haladja meg az 7000 forintot – 0% elvonás, kiegészítés 45%
    • Ha a települési önkormányzat egy lakosra jutó adóerő képessége 7001 és 10000 forint közötti – 0% elvonás, kiegészítés 20%
    • Ha a települési önkormányzat egy lakosra jutó adóerő képessége 10 001 és 12 500 forint közötti – 0% elvonás, kiegészítés 0%
    • A kategóriánkénti elvonás még tovább van bontva és (ahova Tab is tartozik) …
    • Ha a települési önkormányzat egy lakosra jutó adóerő képessége 42 001 forint és 110 000forint közötti – 105%
  • a legalacsonyabb adóbevételi potenciállal rendelkezőket a beszámítás egyáltalán nem érinti, e felett sávosan jelentkezik az elvonás.


Az elvárt bevétel miatti csökkentést költségvetési törvényben rögzített sorrendben kell érvényesíteni a támogatási jogcímek tekintetében a támogatás összegéig, így:

  1. Egyéb önkormányzati feladatok támogatása jogcím
  2. Lakott külterület támogatása jogcím
  3. Zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok támogatása jogcím
  4. Közvilágítás fenntartásának támogatása
  5. Köztemető fenntartással kapcsolatos feladat
  6. Közutak fenntartásának támogatása
  7. Önkormányzati hivatal működésének támogatása jogcím


A beszámítás összegeit a 12.sz.melléklet mutatja, önkormányzati szinten összesen 87.600 ezer forint, amellyel az állami támogatás csökkentésre került.

A 2018.évi beszámítás összege 99.450 eft volt.


A 2019 évi beszámítási összegek alakulása a fenti feladatok szerint:

a teljes támogatási összeg beszámításra (elvonásra) került az

egyéb önkormányzati feladatok támogatása jogcímen 11.917.800 forint,

lakott külterület támogatása jogcímen 96.900.forint

zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok támogatása jogcímen 8.848.640 forint

közvilágítás fenntartásának támogatása jogcímen 13.664.000 forint

köztemető fenntartással kapcsolatos feladaton 100.000 forint

közutak fenntartásának támogatása jogcímen 4.701.170. forint.

Részben került beszámításra az

önkormányzati hivatal működésének támogatása jogcím 121.599.000 forintból 48.271.254 forint.

Összesen 87.599.764 forint a beszámítás összege. Csak a hivatal működésére kapjuk meg részben a normatívát, amely 73.327.746 forint, a többi általános támogatás teljes egészében elvonásra került.


A helyi önkormányzatok kiegészítő támogatásai:

A támogatás három részből tevődik össze:

  • Helyi önkormányzatok működési célú költségvetési támogatása (pl: itt van többek között a lakossági víz- és csatornaszolgáltatás támogatása.)
  • Helyi önkormányzatok felhalmozási célú költségvetési támogatása: pl. önkormányzati feladat ellátást szolgáló fejlesztések támogatása a könyvtári és közművelődési érdekeltségnövelő támogatás
  • Vis maior támogatás

de ezekre a pályázatokra majd év közben külön lehet pályázni.




RÉSZLETES INDOKOLÁS



BEVÉTELEK ALAKULÁSA:


Az intézményeknél keletkezett működési bevételek nagyságrendje jelentősen nem változott az előző évhez képest. Az iskolák étkeztetését továbbra is a helyi önkormányzatok biztosítják, a középiskola étkeztetésnél pedig mi vagyunk a szolgáltatók, így bevételként csak a gyermek által fizetett nyersanyag norma egy része jelentkezik, mivel egyre több az ingyenes, illetve kedvezményes étkező.

Intézményenkénti részletezését a 3 sz. melléklet és altáblái tartalmazzák.


Helyi adókból 419.500 eFt bevétellel számolunk. Az iparűzési adóból várhatóan 395.000eft, a magánszemélyek kommunális adójából 13.000 eft és az építményadóból 11.500 eft származik, az építményadó felhasználása út felújítására van tervezve. Az egyéb díjak, bírságok, pótlékok összege 1.160 eft.


Az átengedett központi adóknál az előző évi szabályozáshoz képest változás nincs, csak a gépjármű adóból 40% illeti meg a települési önkormányzatot, ebből az adónemből 12.000 eft bevétel várható.


Az önkormányzatnak költségvetési állami támogatásból 280 millió forint bevétele várható. 2019.évben a többcélú kistérségi társulások által ellátott szociális feladatok finanszírozása az önkormányzatokon keresztül történik ezért 49.632 eft támogatás a mi költségvetésünkben szerepel, és ugyanilyen összegű támogatásértékű kiadás is beépült a költségvetésbe. A támogatás jogcímeit és összegeit a 12.sz. melléklet tartalmazza.


Működési célú támogatásra államháztartáson belülről 101.178 eft-tal számolunk. A közfoglalkoztatáshoz 19.897 eft-ot veszünk át, ezen túlmenően az óvodához veszünk még át pénzt 150 eft összegben. Az esélyegyenlőség elősegítését célzó programra 66.080 eft szerepel a költségvetésbe. 10.000 eft.-ot terveztünk az évközben biztosított bérek fedezetére (minimálbér, pótlékok)   Kölcsön visszatérülés (Pelso-kom)  1.426 eft, az intézményeknél pedig 3.650 e ft támogatás várható.


Fejlesztési célú támogatásértékű bevételre 424.608 eFt-ot terveztünk, ebből 338.023 eft a munkásszálló építéshez kapcsolódik, a többi. folyamatban lévő pályázataink várható támogatása. A beruházások műszaki előrehaladásának függvényében az összeg évközben változhat.


Hitel felvételt a rendelet-tervezetbe nem terveztünk, de évközben várhatóan javaslatot teszünk, hogy az uniós támogatásból megvalósuló fejlesztések saját forrását ebből fedezzük.


A rendelet tervezet 1.860.500 e ft. előző évi maradvány igénybevételét tartalmaz.



KIADÁSOK ALAKULÁSA:

A kiadások tervezésénél meghatározó volt, hogy csak a szükséges költségek kerültek a rendelet-tervezetbe. Az intézményeknél az étkezési hozzájárulások az szja. törvény változása miatt béresítve lettek, mivel megszűnt a kedvezőbb adóztatás lehetősége, a személyi juttatások 8%-kal növekedtek, de ez tartalmazza minimálbér változásokat is.


Intézményrendszer működtetése:

Köznevelési intézmény:


A 2019. évben is változatlanul két intézményegységgel működik az Önkormányzat fenntartásában lévő Tabi Takáts Gyula Óvoda és Bölcsőde Többcélú Intézmény, melynek illetékessége a településekkel kötött feladatellátási szerződések alapján Tab Város, valamint Lulla, Sérsekszőlős, Zala, Torvaj, Zics és Somogyegres Községek közigazgatási területére terjed ki.


Az intézményben a nevelőmunka személyi és tárgyi feltételei biztosítottak. A nevelő-oktató munkát 10 fő óvodapedagógus és 1 fő intézményvezető látja el 5 gyermekcsoportban. A nevelő-oktató munkát 5 fő dajka, 1 fő pedagógiai asszisztens és 1 fő óvodatitkár segíti. A maximálisan felvehető gyermeklétszám 125 fő. A kihasználtság szinte 100 %-os.


Zichy Mihály Művelődési Központ:


Az intézmény struktúrájában változás nem tervezett. Feladatait a képviselő-testület által jóváhagyott éves munkaterv alapján végzi. Mint kulturális alapellátó intézmény kultúraközvetítő és szolgáltató tevékenységet végez. Tevékenységének fő célja a kultúraközvetítés, a közösségi színtér biztosítása, a megye és a város szellemi és művészeti értékeinek, hagyományainak megismertetése, az amatőr alkotó közösségek munkájának segítése, ösztönzése, az ismeretszerzés, az iskolai rendszeren kívüli oktatás segítése, színtér és kötetlen közművelődési formák biztosítása a fiatalok szabadidejének kulturált eltöltéséhez, az időskorúak közművelődési igényeinek kielégítéséhez. Részt vesz a városi ünnepségek, kiemelt helyi és regionális közművelődési események lebonyolításában, ezzel is hozzájárulva a város művészeti életének fellendítéséhez. Feladatainak megvalósítása érdekében együttműködik más kulturális intézménnyel, oktatási intézményekkel, amatőr művészeti csoportokkal, kultúraközvetítő egyesületekkel, hagyományőrző civil szervezetekkel. Saját rendezvényei mellett helyt ad külső szervek programjainak is. Tárgyi eszközök folyamos beszerzésével biztosítja a rendezvények megfelelő színvonalú megtartását.


Az intézmény költségvetését a fenntartói finanszírozás mellett saját bevételekből (terembérleti díjból, jegyeladásból, szponzori támogatásból) is kívánja biztosítani. Az intézmény működéshez szükséges személyi és tárgyi feltételek biztosítottak.


Az intézményben 2 fő művelődésszervező (ebből 1 fő intézményvezető, 1 fő álláshely pályáztatás alatt) és 1 fő technikai munkatárs látja el az üzemeltetési és programszervezési feladatokat.


Városi Könyvtár Tab:


Az intézmény struktúrájában változás nem tervezett. Feladatait a képviselő-testület által jóváhagyott éves munkaterv alapján végzi. Működteti a felnőtt olvasószolgálatot és a gyermek könyvtárat, ellátja a könyvtári állomány gyarapítását, nyilvántartását, feltárását, a helytörténeti dokumentumok feldolgozását, valamint biztosítja azok megőrzését, védelmét. Az intézmény munkatársai számos rendezvényt, kiállítást, csoportos foglalkozásokat tartanak a Magyar Néprajzi Gyűjtemény és a Nagy Ferenc Galéria bevonásával. Az intézmény a Könyvtári Szolgáltató Rendszert 23 településen működteti.

Az intézményben 3 fő könyvtáros (ebből 1 fő intézményvezető, 1 fő álláshely pályáztatás alatt), 1 fő könyvtáros asszisztens és 1 fő álláshelyen 2 fő részmunkaidős technikai munkatárs végzi a feladatokat.



GAMESZ


Az intézmény a helyi önkormányzat költségvetési szerveként működik, két telephelyen. A konyha- és üzemfenntartási feladatokat a Virág utca 12. szám alatt, a műszaki feladatokat pedig a Dózsa György utca 2. szám alatt látják el.


A műszaki szekció feladatai:

  • zöldterület-karbantartás: iskolák, óvoda, művelődési intézmények, közterek, közparkok, parkolók, piac- és vásártér, külterületi földutak, erdők, sportpályák, önkormányzati ingatlanok karbantartása (kis- és nagyjavítások), önkormányzati épületek bontása (bontás, szortírozás, értékesítés), gépi földmunkák (terep előkészítése, földutak javítása, árkok tisztítása);
  • köztisztasági tevékenység: kiskukázás, padkázások, zöldhulladék-szállítás, piac- és vásártéren keletkezett hulladék elszállítása, utak;
  • út és közterület karbantartás: hidak javítása, téli síkosság-mentesítés, hótolás, sózás, kátyúzások, hídfestések, forgalmi táblák kihelyezése, utcabútorok javítása;
  • piac és vásár üzemeltetése;
  • sportlétesítmények üzemeltetése;
  • közfoglalkoztatási projektek irányítása, lebonyolítása.


Feladatként jelentkezik a közétkeztetés megszervezése mellett a szabad kapacitás terhére rendezvények lebonyolítása is (középiskolai szalagavató, katolikus egyházközösségi bál és lakodalmi rendezvények).


Az intézményben 2019. évtől 26 fő közalkalmazott látja el a városüzemeltetés és az étkeztetés feladatait.


A működés tárgyi feltételei biztosítottak. A kis értékű tárgyi eszközök pótlása, karbantartása folyamatos.



Tabi Családsegítő és Gyermekjóléti Központ


Az intézmény 2016. január 1. napjától működik, ellátja a családsegítés és gyermekjóléti szolgáltatás feladatait. Települési szinten a család- és gyermekjóléti szolgálatot működteti, járási szinten pedig a család- és gyermekjóléti központot. A települési önkormányzatok feladatkörébe tartozó szolgáltatásokat a Tabi Közös Önkormányzati Hivatalhoz tartozó települések (Tab, Bábonymegyer, Lulla, Sérsekszőlős, Torvaj, Zala, Zics), a járási szolgáltatásokat pedig 24 település vonatkozásában látja el. Működési területén négy Gyermekjóléti Szolgálat, három önálló, egyszemélyes Család- és Gyermekjóléti Szolgálat, valamint Tabon a Központ integrált szakmai egysége 2 fő családsegítővel működik. A gyermekjóléti szolgáltatás keretében a gyermekek testi és lelki egészségének, családban történő nevelkedésének elősegítése, a gyermek veszélyeztetettségének megelőzése, a kialakult veszélyeztetettség megszüntetése, illetve a családjából kiemelt gyermek visszahelyezése a legfontosabb feladata.


A családsegítés a szociális vagy mentálhigiénés problémák, illetve egyéb krízishelyzet miatt segítségre szoruló személyek, családjuk számára az ilyen helyzethez vezető okok megelőzése, a krízishelyzet megszüntetése, valamint az életvezetési képesség megőrzése céljából nyújtott szolgáltatás.


Az intézmény működéséhez szükséges tárgyi feltételek biztosítottak. A Koppány-völgyi Alapszolgáltatási Központ biztosítja az iroda helyiségeket, a szociális helyiségeket, a bútorzatot és részben a gépkocsi használatot. A munkavégzéshez szükséges eszközök rendelkezésre állnak. Az intézmény kulturált, színvonalas körülmények között működik.


Tabi Közös Önkormányzati Hivatal


A Tabi Közös Önkormányzati Hivatal a 2019. évben is a Tab Város Önkormányzata, valamint Bábonymegyer, Lulla, Sérsekszőlős, Torvaj, Zala és Zics Községek Önkormányzatai által kötött megállapodás alapján működik. A Hivatal létszámkeretét a települések 2019. január 1. napjától 31 főben határozták meg. A megállapított létszámkeret feltöltött, jelentős változás, létszámbővítés az év folyamán nem várható.



Testvérvárosi kapcsolatok


Az előző évek gyakorlatának megfelelően a 2019. évben is a Szervezési Iroda szervezi és egyezteti a hivatalos testvér-települési programokat. A Képviselő-testület a 2019. évi szüreti fesztiválra is meghívja Tab Város valamennyi testvértelepülésének küldöttségét, gondoskodik szállásukról és ellátásukról.



Civil szervezetek és sport szervezetek támogatása

A 2019. évben a Képviselő-testület várhatóan az eddigi gyakorlatának megfelelően 1 millió forint keretösszegben támogatja Tab Város civil szervezeteit és 7 millió forint keretösszegben a sport szervezeteket.


Közfoglalkoztatás

A korábbi évekhez hasonlóan 2019. évben is tervezzük a településen a közfoglalkoztatást.

A hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás keretében a foglalkoztatottak a közterületek karbantartását, parkok gondozását, fűnyírást, parlagfű-mentesítést, hóeltakarítást, rendezvények előkészítésében és lebonyolításában történő közreműködést, intézményeknél a takarítási, karbantartási feladatokat, valamint az adminisztratív feladatok ellátását segítik.


A hosszabb időtartamú közfoglalkoztatást is 2019. március 1. napjától tervezzük. A támogatás várhatóan 100 %-os intenzitású lesz.


A közfoglalkoztatásban résztvevő intézmények: GAMESZ, Tabi Közös Önkormányzati Hivatal, Városi Könyvtár, Zichy Mihály Művelődési Központ, a Tabi Takáts Gyula Óvoda és Bölcsőde Többcélú Intézmény és a Tabi Családsegítő és Gyermekjóléti Központ.

Az áthúzódó programokkal együtt éves szintén átlagosan 17 fő foglalkoztatását tervezzük a 2019. évi költségvetésben.


Szociális kiadások alakulása:

A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: szociális törvény) értelmében a szociális ellátás feltételeinek biztosítása az állam központi szerveinek és a helyi önkormányzatnak a feladata.

Az önkormányzat a szociális és gyermekjóléti feladatait a központi költségvetésből biztosított állami normatív támogatásból, valamint az önkormányzat saját bevételeiből látja el.


Az elmúlt években bekövetkezett hatásköri változások miatt mára már csak két ellátás, a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény és a szünidei gyermekétkeztetés maradt, amelynek a költségét az állam normatív alapon finanszírozza.


A képviselő-testület a szociális törvényben és az önkormányzati rendeletben meghatározott feltételek alapján települési támogatást, valamint más pénzbeli támogatásokat állapíthat meg.


Tab Város Önkormányzata - 2015. március hó 1. napjától - a Tab Város Önkormányzata Képviselő-testületének a pénzbeli és természetbeni ellátások rendszeréről, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátásokról szóló 3/2015. (II. 27.) rendeletében (továbbiakban: helyi rendelet) szabályozza az önkormányzat által nyújtható ellátási formákat és a jogosultsági feltételeket. A helyi rendelet által nyújtható ellátások a következők:


Települési támogatások:


Rendkívüli élethelyzetre tekintettel nyújtott települési támogatás:

Rendkívüli települési támogatásban kell részesíteni kérelemre azt a személyt, akinek családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembevételével az egy főre jutó nettó jövedelem a 10.000,- Ft-ot nem haladja meg, és az alkalmanként jelentkező, nem várt többletkiadások – elemi kár elhárítása, hosszabb kórházi kezeléssel járó betegség – miatt anyagi segítségre szorul. Az támogatás összege a 20.000,- forintot nem haladhatja meg.

2018. évben a beszámoló készítéséig nem került megállapításra ezen ellátási forma, ezért 2019. évre 5 fő támogatásával számoltunk.


Létfenntartási gondok enyhítésére nyújtott települési támogatás:

Települési támogatásban lehet részesíteni negyedévente egy alkalommal kérelemre vagy hivatalból – különösen nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság, továbbá más családvédelemmel foglalkozó intézmény, illetve természetes személy vagy a gyermekek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet kezdeményezésére – azt a személyt, akinek családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembevételével az egy főre jutó nettó jövedelem a 45.000,- Ft-ot nem haladja meg.


A 2018. évi időarányos tényadatok figyelembevételével az előző évinél lényegesen alacsonyabb létszámmal és előirányzattal került megtervezésre a létfenntartási gondok enyhítésére nyújtható települési támogatás.

Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás céljából nyújtott települési támogatás:

Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként megállapított települési támogatás összege 25.000,- Ft, ha az eltemettető családjában az egy főre jutó jövedelem a 45.000,- Ft-ot nem haladja meg. A támogatás iránti kérelemhez a jövedelemigazolásokon kívül csatolni kell a halotti anyakönyvi kivonatot, és a temetés költségeiről a támogatást kérő nevére kiállított számlák eredeti példányát.

A 2018. évi időarányos tényadatok figyelembevételével 2019. évre 20 %-kal magasabb összegben került megtervezésre a fenti támogatásra fordítható előirányzat.


Gyógyszerkiadások viselése céljából nyújtott települési támogatás:

A gyógyszerkiadások viseléséhez egy éven keresztül havi 5.000,- forint települési támogatásra jogosult az a rászorult személy, akinek a családjában az egy főre jutó nettó jövedelem az 50.000,- Ft-ot, egyedül élő esetén a 65.000,- Ft-ot nem haladja meg, és a havi rendszeres gyógyszerköltségének és gyógyászati segédeszközének a költsége meghaladja a 15.000,- Ft-ot.

2019. egész évre az előző évivel azonos, azaz 5 fő segélyezésével számoltunk.


Ápolási célú települési támogatás

Ápolási célú települési támogatás állapítható meg Tab Város közigazgatásai területén lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen a településen lakó nagykorú személy részére, amennyiben 18. életévét betöltött tartós beteg közeli hozzátartozója gondozását, ápolását végzi; munkanélküliek ellátására, társadalombiztosítási ellátására, valamint nyugellátásra nem jogosult; a családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem a 28.000,- Ft-ot, egyedülálló esetén a 45.000,- Ft-ot nem haladja meg, és az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyonnal nem rendelkeznek; nem jogosult az Szt. 41. §-a alapján ápolási díjra és keresőtevékenységet nem folytat;

Az ápolási célú települési támogatás a kérelem benyújtásának napjától 12 hónapra kerül megállapításra, összege 20.000,- Ft/hó.

A támogatást igénybe vevők száma elmaradt a tervezettől, ezért 2019. évre a 2018. évinél 50 %-al alacsonyabb létszámmal és előirányzattal került megtervezésre ezen ellátás.


Kamatmentes kölcsön:

Tab Város Képviselő-testülete - az éves költségvetésben meghatározott keretösszeg mértékéig – pénzügyi tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsönben részesítheti évente egy alkalommal legfeljebb 85.000,- forint erejéig azt a rászoruló személyt, akinek a családjában az egy főre jutó nettó jövedelem a 22.800,- forintot eléri.

A 2018. évi időarányos tényadatok figyelembevételével 2019. évre 17 %-kal alacsonyabb összegben került megtervezésre a fenti támogatásra fordítható előirányzat.


Köztemetés:

A köztemetés megállapításának feltételeit a szociális törvény szabályozza. A 2017. teljes évi és a 2018. évi időarányos tényadatok figyelembevételével, valamint az ellátás ciklikusságára figyelemmel, változatlan létszámmal és előirányzattal számoltunk 2019. évre.


Üdülési támogatás:

Tab Város Képviselő-testülete évente egy alkalommal 5.000,- Ft üdülési támogatásban részesítheti az oktatási intézmény által belföldön szervezett, legalább 5 napos üdülésen, illetve táborozáson részt vevő, tabi bejelentett lakóhellyel vagy bejelentett tartózkodási hellyel rendelkező, tabi alapfokú oktatási intézményben tanulói jogviszonnyal rendelkező gyermekeket.


A képviselő-testület a Tabi Takáts Gyula Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola alsó, illetve felső tagozatos tanulói üdülésének táborozásának támogatására egyaránt 150.000,- forintot, míg a Szent Gellért Római Katolikus Iskola és Óvoda diákjai üdülésének, táborozásának támogatására 50.000,- forintot biztosít.

A fentiekre tekintettel, a 2018. évivel azonosan, 2019. évre is 350.000,- forint előirányzattal számoltunk, viszont a támogatásra jogosultak száma - a helyi rendelet ezen szakaszának módosítása miatt - jelentősen megemelésre került.


Bursa Hungarica Ösztöndíj:

A képviselő-testület e támogatásra 2019. évben felhasználható előirányzatot 400.000,- forintban határozta meg a 160/2018. (IX. 27.) számú képviselő-testületi határozatával. Az ösztöndíjak odaítélésére 2018. novemberében került sor, 14 „A” típusúra pályázó részére került megállapításra az ellátás.


Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény:

Ezen ellátásra jogosultak nem részesülnek havi rendszerességgel pénzellátásban, csak egy évben két alkalommal, augusztusban és novemberben kapnak jelenleg gyermekenként 6000,- forint, illetve 6.500,- forint összegű támogatást Erzsébet utalvány formájában. Az utalványokat élelmiszer, ruházat és tanszer vásárlására lehet felhasználni.

A jogosultak részére fizetendő esetenkénti támogatás összege a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetben lévő gyermekek esetén 6.500,- forint, míg a többi gyermek esetében 6.000,- forint.

A település tekintetében 2019. évre a 2018. évinél 23 %-kal alacsonyabb, azaz 50 gyermek támogatásával számoltunk, mivel 2018. évben ezen ellátásban részesülők száma jelentősen elmaradt a tervezettől. Az ellátásra jogosultak számának a folyamatos csökkenésének oka egyrészt a gyermekek után járó adókedvezmény bevezetése, valamint a minimálbér emelkedése, másrészt az ellátásra való jogosultság jövedelemhatárának az elmúlt 10 év átlagában az átlagjövedelem emelkedéstől messze elmaradó mértéke.


Szociális étkezésben és nappali ellátásban részesülők támogatása:

A 2018. évi időarányos tényadatok, valamint az étkezési térítési díjak várható emelésének figyelembevételével került megtervezésre a szociális étkezésre és a nappali ellátásban részesülők támogatására fordítandó előirányzat.


Szünidei gyermekétkeztetés:

A szünidei gyermekétkezés ellátásra jogosultak számának a tervezésénél a 2018. évi tény adatokat, és az étkezési térítési díj várható emelését vettük figyelembe.



Beruházások-felújítások


Európai Uniós támogatással megvalósuló beruházások-felújítások:

Tab Város Önkormányzata a VP Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap kiírására benyújtotta pályázatát a külterületi helyi közutak fejlesztése – gépbeszerzés – felhívásra. A megítélt EU támogatás összege összesen 17,8 millió forint, melyhez majdnem 11 millió forint önerő biztosítást vállalt. A gépek beszerzésére a közbeszerzés 2018 decemberében lezárult, a szerződés aláírására 2019. év januárjában kerül sor.


Vásárcsarnok építésére a TOP Európai Regionális Fejlesztési Alaphoz benyújtott pályázat támogatási szerződése 2017. június 01-én lépett hatályba.

A pályázat keretében új vásárcsarnok épül, a meglévő épület részben bontásra illetve felújításra kerül. A piac l és piac 2, valamint az általuk közrezárt terület összevonásra került, ahol fedett árusító helyek, parkolók, szilárd burkolatú tér épül.

A tervezett beruházás összes költsége várhatóan 605 millió forint, az EU támogatás összesen 500 millió forint, tervezett önerő 137 millió forint. A 2019. évi beruházási értéke várhatóan 594 millió forint. dologi kiadás 9 millió forint és 2 millió forint munkabér és járulék lesz.


Zöld város program a TOP Európai Regionális Fejlesztési Alaphoz benyújtott pályázat támogatási szerződése 2017. június 07-én lépett hatályba. A pályázat keretében Szent István tér építése – Kossuth 118-120 ingatlanokon, Virág úti lakótelep felújítása, csónakázó tó kialakítása, zöldterületek korszerűsítése, épület felújítás, parkoló kialakítása történik.

A tervezett beruházás összes költsége várhatóan 570 millió forint, az EU támogatás összesen 599 millió forint, önerő 12 millió forint. A 2019. évi beruházási értéke várhatóan 542 millió forint, a dologi kiadás 25 millió forint és 3 millió forint munkabér és járulék lesz.


Csapadékvíz elvezető rendszer kiépítésére TOP Európai Regionális Fejlesztési Alaphoz Zala községgel konzorciumi megállapodással benyújtott pályázat támogatási szerződése 2017. június 01-én lépett hatályba.

A város különböző vízgyűjtő területein a meglévő csapadékvíz elvezető árkok felújítása fog elkészülni.

A tervezett beruházás összes költsége várhatóan 255 millió forint, az EU támogatás összesen 243 millió forint, tervezett önerő 16,5 millió forint. A pályázatból Tab városra 191 millió forint támogatás jut, és 12 millió forint önerőt vállalt. (A pályázatból Zala községre 47 millió forint támogatás jut, és 4,5 millió forint önerőt vállalt.)

A 2019. évi beruházási értéke várhatóan 183 millió forint, a dologi kiadás 7 millió forint és 1 millió forint munkabér és járulék lesz.


Rudnay Gyula Középiskola épületének energetikai korszerűsítése TOP Európai Regionális Fejlesztési Alaphoz benyújtott pályázat támogatási szerződése 2017. június 01-én lépett hatályba.

A felújítás során homlokzati hőszigetelés, nyílászáró csere, fűtés korszerűsítés, valamint napelemek felhelyezése történik.

A tervezett beruházás összes költsége várhatóan 300 millió Ft, az EU támogatás összesen 277 millió forint, önerő 21 millió forint. A 2019. évi beruházási értéke várhatóan 118 millió forint, a dologi kiadás 2 millió forint lesz.


Középületek energetikai korszerűsítése /Járóbeteg szakrendelő, GAMESZ épülete, Rendőrőrs, és a Tanuszoda/.

A felújítás során a GAMESZ és a Rendőrség épületén homlokzati hőszigetelés, nyílászáró csere, fűtés és világítás korszerűsítés, valamint napelemek felhelyezése történik.

A Járóbeteg szakrendelő és a Tanuszoda épületeire napelemek kerülnek.

A támogatási szerződés 2017. június 01-én hatályba lépett. A tervezett beruházás 2018-ban megvalósult.


„Humán szolgáltatások fejlesztése Tabon és térségében” az EFOP Európai Szociális Alap Alaphoz benyújtott pályázat pozitív bírálatban részesült. A pályázat konzorciumi formában került benyújtásra, ahol Tab Város Önkormányzata a konzorcium vezetője. Konzorciumi tagok: Bábonymegyer Község Önkormányzata, Lulla Község Önkormányzata, Torvaj Község Önkormányzata, Zala Község Önkormányzata, Zics Község Önkormányzata. A támogatási szerződés 2018. március 28-án lépett hatályba. A tervezett fejlesztés összes költsége 250 millió forint EU támogatás, az önerő 80 e Ft. A2018-ban átutalt előleg 66 millió forint volt. 2019. évben várható előleg 66 millió forint. A 2019. évi beruházási értéke várhatóan 10 millió forint, a dologi kiadás 60 millió forint és 20 millió forint munkabér és járulék lesz.



Klímatudatosságot erősítő szemléletformálás Tabon című pályázat a Kohéziós Alap kiírására benyújtott pályázat.

Klímatudatosságot erősítő programok (előadások, vetélkedők, rendezvények, képzések) megvalósítása Tabon az iskolások és a nyugdíjasok számára.

Tervezett EU támogatás összesen 6 millió forint.


Hazai támogatással megvalósuló beruházások-felújítások:

Mentőállomás kialakítása a Petőfi u. 4 szám alatt, Magyar Állam által nyújtott 120 millió forint támogatás felhasználásával. A támogatói okirat 2018. május 09-én lépett hatályba. A kivitelezési munkálatok 2018. októberében elkezdődtek. A 2019. évi beruházási értéke várhatóan 76 millió forint lesz.


Nem EU támogatás felhasználásával tervezett egyéb kiadások:


  • Az önkormányzati épületekben felmerülő kisebb javításokra felújításokra beruházásokra 8 millió Ft-ot terveztünk.
  • Település ivóvízhálózatán, valamint szennyvízhálózatán található szivattyúk év közbeni cseréjére 9 millió Ft került tervezésre.
  • Kossuth L. u. 17. szám alatti társasház felújítása (gázkazánok cseréje, kazánházi csőhálózat átépítése, tető javítás, lépcsőház festés, gk bejáró javítása)
  • Kossuth L. u. 80. szám alatti társasházban 3 db üresen álló lakás belső felújítsa (padló burkolatok a lakások valamennyi helyiségében, továbbá a fürdő, WC és a konyha teljes felújítása, festés).
  • Útépítések: Önkormányzat tulajdonában lévő utak építése-felújítására, előző években meghatározott elgondolások folytatására 80 millió Ft-ot tartalmaz az előterjesztés.
  • A TOP pályázatokkal megvalósuló beruházások által érintett ingatlanokon szükséges a meglévő szennyvíz gerincvezeték és az ivóvíz bekötések kiváltása (átépítése), melynek tervezett költsége 15 millió Ft.
  • Óvoda tornaszoba padlóburkolatának felújítása. 3 millió Ft, vízszigetelés és új burkolat fektetését kell elvégezni.
  • Dózsa György utcai utas-váró építése 2 millió Ft értékben.
  • Városközpont térburkolat süllyedéseinek megszüntetése, szökőkút és kaszkád szerkezetének javítása, faszerkezetű térelemek javítása, karbantartása.
  • Tab 1146/4 hrsz-ú ingatlan közművesítése 10 millió Ft.
  • Új közúti csatlakozás kialakítása a (1146/3 hrsz-ú út csatlakozás a Munkás utcára) 15 millió Ft.
  • Óvoda utca elején lévő (Kossuth L. u. 17. számú ház melletti) tégla támfal felújítása      3 millió Ft
  • Óvoda és bölcsőde udvar rendezése, új játékok telepítése 8 millió forint.
  • KIR rendszer 2018-ban a Környezetközpontú irányítási rendszer újra auditálása vált szükségessé. Az új tanúsítvány kiállítása 2018-ban megtörtént, melyet 2019-ben és 2020-ban szükséges felülvizsgáltatni. A felülvizsgálat költsége 2019-ben összesen bruttó 635.000 Ft (MIKROPLAN Mérnöki Iroda: bruttó 355.600,-Ft, TÜV Hessen hazai képviselője a Tequa-Zert Kft.: 279.400,-Ft).
  • Energiamegtakarítási intézkedési terv:
    A közintézmények tulajdonában és használatában álló, közfeladat ellátását szolgáló épületek esetében energiamegtakarítási intézkedési terv készítése szükséges.



A működési célra átadott pénzeszközök összegét tételesen a 10. sz. melléklet tartalmazza


A 2019. évi közvetett támogatások tervezett összegének indoklása:


Közvetett támogatások tervezésénél az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. tv. 134. § alapján a méltányosság gyakorlásának lehetőségét vettük figyelembe (adó mérséklése, elengedése, törlése stb.).


Többéves kihatással járó kiadások:


A többéves kihatással járó kötelezettségeink nincsennek (7.sz. melléklet) a Saubermacher kft-nek, megállapodás alapján részletben fizetett szolgáltatási díjakra vonatkozó megállapodásunk 2019.évben megszűnik, a még meglévő hátralék.4.334 eft pedig szerepel a rendelet tervezetben.


Tartalékként szerepel a költségvetési rendelettervezetben 153.163 eFt, melyből 143.163 eFt általános tartalék, és 10.000 eFt a céltartalék.


Tab, 2019. január 31.




Schmidt Jenő






I N D O K O L Á S


a 10/2019.(X.10.) rendelethez


A Képviselő-testület az 1./2019.(II.5) sz. rendeletével elfogadta az önkormányzat 2019. évi költségvetését.

Jelen rendelet-tervezet az alábbi változást tartalmazza:

  • 13/2019.(I.31.) számú határozat: önkormányzati épületek energetikai korszerűsítésére 644 eft saját erő biztosítása.
  • 21/2019.(II.15) számú határozat: 4.131 eft többletköltség biztosítása a közfoglakozásra, a dologi és beruházási kiadások összege 1.500 eft.
  • 32/2019.(II.27.) számú határozat: 1.873 eft biztosítása a Kossuth 17.sz ingatlan festési munkálataira.
  •  33/2019.(II.27.) számú határozat: 865 eft biztosítása a Kossuth 80.sz ingatlan festési munkálataira.
  • 48/2019.(III.28.) számú határozat: utcanév táblák beszerzésére 1457 eft pótelőirányzat biztosítása a Gamesz részére.
  • 50/2019.(III.28.) számú határozat: Kossuth L. u. 2.sz alatti épület villámvédelmi szabványosítása 502 eft összegben.
  • 3/2019.(III.28.) számú határozat: Koppányvölgye Tanuszoda támogatásának megemelése 500 eft-tal.
  • 63/2019.(IV.25.) számú határozat: Tab várossá nyilvánításának 30. évfordulójára könyvkiadás.
  • 81/2019.(V.30.) számú határozat: Gamesz részére 838 eft pótelőirányzat biztosítása közterületen lévő javításokra (Kossuth 17. támfal, posta hátsó udvar), 559. eft a Kossuth L. u. 17. ingatlan bejárat javítása.
  • 82/2019.(V.30.) számú határozat: Rudnay középiskola villámvédelmi rendszerének helyreállítása 1.700 eft. összegben.
  • 88/2019.(V.30.) számú határozat: uszoda energiahatékonyság növelését szolgáló tanulmány elkészítése 1.500 eft. összegben.
  • 99/2019.(VI.25.) számú határozat: Óvoda részére 2.697 eft pótelőirányzat biztosítása a tornaszoba és kiszolgáló helyiség burkolatának javítására.
  • 103/2019.(VI.25.) számú határozat: bölcsőde részére épület bővítéshez tervek készítése 1.524 eft összegben.
  • 106/2019.(VII.4.) számú határozat: 1.524 eft összegben terv készítés a településfejesztési beruházások támogatása pályázathoz.
  • 107/2019.(VII.4.) számú határozat: Csapadékvíz elvezető rendszer építéséhez 666 eft önerő biztosítása.
  • 109/2019.(VII.4.) számú határozat: 1.320. eft pótelőirányzat biztosítása a Gamesz részére a Virág u.12 sz. alatti ebédlő klimatizálására.
  •  114/2019.(VII.29.) számú határozat: Tab 12/1 hrsz ingatlan megvásárlása 1.000 eft összegben.
  • 119/2019.(VII.29.) számú határozat: Urnafal létesítése 590 eft összegben.
  • 114/2019.(VII.29.) számú határozat: Virág u.-Óvoda u. kereszteződésében zöldterület karbantartás 1.000 e ft összegben.
  • 141/2019.(VIII.28.) számú határozat: a munkásszálló építésétől el áll a képviselő testület, ezért a bevétele és kiadása kikerült a rendelet-tervezetből.
  • 30 eft összegben támogatás a Nyugdíjasok Szervezeteinek Somogy Megyei Szövetsége részére a Tabon megrendezésre kerülő Somogyi Szépkorúak Vegyes Műfajú Megyei Művészeti Gála második rendezvényére.                                                                                                                                                                                                   
  • Koppány-Völgye KEK támogatásának növelése 3933. eft-tal (ügyelet).
  • Orvosi eszköz beszerzésére pályázatból 3.139 eft támogatást kaptunk.
  • A minimálbér és a garantált bérminimum fedezetére 13.950 eft összeget kapott az önkormányzat, ebből 6.228. eft a többcélú kistérségi társulás támogatása.
  • A szociális ágazati pótlék összege várhatóan 11.160 eft, melyből a többcélú kistérségi társulás támogatása 4.746 eft.
  • A 2019.évi bérkompenzáció összege 917 eft, melyből a többcélú kistérségi társulás támogatása 81 eft.
  • Könyvtári érdekeltségnövelő támogatás összege 1.000 eft.
  • A kulturális illetménypótlék összege 1.860 eft.
  • A 2018.év állami támogatások elszámolása után 684 eft összegű póttámogatásra vagyunk jogosultak, és a visszafizetendő összeg 223 eft.
  • A zárszámadási rendeletnek megfelelően valamennyi intézménynél beépült az előző évi maradvány összege a költségvetésbe, amellyel a finanszírozás csökkent.
  • A 2018.évi téli rezsicsökkentés 2019.évi kiadása 4.572 eft.
  • A választások miatt beépült a rendelettervezetbe a szabadságmegváltás többlet összege. 980 eft és 172 eft járulék összegben, valamint 1.097 eft egyszeri juttatás és 192 eft járulék kiadás.
  • A Gamesz-nál az étkezések száma egy héten keresztül várhatóan 75 fővel növekszik ezért az intézmény működési bevétele és kiadása 320 eft-tal nőtt.
  • Az óvoda 150 eft támogatást kapott, mellyel nőtt a bevétele é a dologi kiadások összege.
  • A helyi önkormányzati választások fedezetére 5107 eft, kap a hivatal, mely beépült a költségvetési rendelet-tervezetbe.
  • A művelődési ház pályázatot nyújtott be a Közép-és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Közalapítványhoz, melyre az önkormányzat 9.995 e Ft támogatást kapott. A pályázat keretében egy Edda és egy Fenyő Miklós koncert kerül megrendezésre.
  • A tartalék összege összességében 75.068 e Ft-tal nőtt.






Tab, 2019. október 3.



    

                                                                                          Schmidt Jenő           



[1]

Módosította a 10/2019.(X.10.) rendelet 1. § (1) bekezdése, hatályos 2019. október 10. napjától.

[2]

Módosította a 10/2019.(X.10.) rendelet 1. § (2) bekezdése, hatályos 2019. október 10. napjától.

[3]

Módosította a 10/2019.(X.10.) rendelet 1. § (3) bekezdése, hatályos 2019. október 10. napjától.

[4]

Módosította a 10/2019.(X.10.) rendelet 1. § (4) bekezdése, hatályos 2019. október 10. napjától.

[5]

Módosította a 10/2019.(X.10.) rendelet 1. § (5) bekezdése, hatályos 2019. október 10. napjától.

[6]

Módosította a 10/2019.(X.10.) rendelet 2. § (1) bekezdése, hatályos 2019. október 10. napjától.

[7]

Módosította a 10/2019.(X.10.) rendelet 2. § (2) bekezdése, hatályos 2019. október 10. napjától.

[8]

Módosította a 10/2019.(X.10.) rendelet 2. § (3) bekezdése, hatályos 2019. október 10. napjától.

[9]

Módosította a 10/2019.(X.10.) rendelet 3. §-a, hatályos 2019. október 10. napjától.

[10]

Módosította a 10/2019.(X.10.) rendelet 4. § (1) bekezdése, hatályos 2019. október 10. napjától.

[11]

Módosította a 10/2019.(X.10.) rendelet 4. § (2) bekezdése, hatályos 2019. október 10. napjától.