Tab Város Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2020. (II.12.) önkormányzati rendelete

Az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről

Hatályos: 2020. 08. 31- 2020. 12. 14

Tab Város Önkormányzata Képviselő-testületének

6/2020.(VIII.31.) rendelettel módosított


1/2020.(II.12.)


RENDELETE

az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről


Tab Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32.cikk (1) bekezdés f) pontjában  és az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, 2020. évi költségvetéséről a következőket rendeli el:


A rendelet hatálya

1. §


A rendelet hatálya a 2020. évi költségvetés gazdálkodás vonatkozásában a képviselő-testületre és annak bizottságaira, az önkormányzat által irányított költségvetési szervekre - ideértve a Tabi Közös Önkormányzati Hivatalt is ( a továbbiakban: Hivatal)- terjed ki.


2. §


(1)[1]    Az önkormányzat összevont költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok szerinti bontásban a 1.sz. melléklet tartalmazza.


(2)[2]    Az önkormányzat – elemi költségvetés szerinti- költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban a 2.sz. melléklet tartalmazza.


(3)[3]    Az önkormányzat által alapított költségvetési szervek - ideértve a Hivatalt is - engedélyezett létszámát, valamint költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok, kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban a 3.sz. melléklet tartalmazza.


(4)[4]    Az önkormányzat beruházási és felújítási kiadásait feladatonként a 4. sz. melléklet tartalmazza.


(5)     A Tabi Takáts Gyula Óvoda és Bölcsőde Többcélú Intézmény, mint költségvetési szerv intézményegységének engedélyezett létszámát, valamint költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban a 3.2.2.sz. melléklet tartalmazza .


(6)[5]    Az önkormányzat költségvetésében szereplő támogatási célokat és összegeit a 10.sz. melléklet tartalmazza.


A költségvetés bevételei és kiadásai

3. §


(1)[6]    A Képviselő-testület a helyi önkormányzat és a helyi önkormányzat által irányított költségvetési szervek (ideértve az Közös Önkormányzati Hivatalt is) együttes 2020. évi költségvetését 3.211.625eFt bevétellel és kiadással, ezen belül:


                        1.414.865eFt  tárgyévi bevétellel,

1.796.760eFt finanszírozási bevétellel (előző évi maradvány igénybev.+hitel)

                        3.211.625eFt   tárgyévi kiadással ezen belül

                                                           1.699.352eFt működési célú bevétellel

                                               1.375.782eFt működési célú kiadással

                                               293.570eFt működési célú többlettel

                                                           1.336.553eFt felhalmozási célú bevétellel

                                                           1.835.843 eFt felhalmozási célú kiadással

                                                           499.290eFt felhalmozási célú hiánnyal                    

állapítja meg.


(2)[7]      Az önkormányzatnak 2020. évben nem keletkezik olyan ügylete, amely a 2011. évi CXCIV. törvény 10. § (1) bekezdésének hatálya alá esik, illetve a Kormányt előzetesen tájékoztatni kell.

            A saját bevételeket és az adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségeket a 14.sz melléklet tartalmazza.


(3)[8]      A bevételi és kiadási főösszegen belül a kiemelt előirányzatokat –a finanszírozási műveleteket is figyelembe véve- az alábbiak szerint állapítja meg:


működési költségvetés tárgyévi bevétel                                       1.018.312eFt

működési költségvetés finanszírozási bevétele                                651.040eFt

működési költségvetés tárgyévi kiadás                                         1.375.782eFt

ebből:

        - a személyi juttatások kiadásai                                 408.672eFt

        - a munkaadókat terhelő járulékok                            74.955eFt

        - a dologi kiadások                                                    370.830eFt

        - az ellátottak pénzbeli juttatásai                               10.180eFt

        - finanszírozási kiadás                                               10.684eFt

        - az egyéb működési célú kiadás                               500.461eFt

        -ebből:

        - egyéb működési célú támogatás államháztartáson belülre    46.238eFt

        - egyéb működési célú támogatás államháztartáson kívülre 154.900eFt

        - az általános tartalék                                                             279.323eFt

        - a céltartalék                                                                          20.000 eFt



a felhalmozási költségvetés tárgyévi bevétele                                  396.553eFt

a felhalmozási költségvetés finanszírozási bevétele                          940.000eFt

a felhalmozási költségvetés tárgyévi kiadása                                1.835.843eFt

ebből:

        - a beruházások összege                                                           1.758.683eFt

        - a felújítások összege                                                                   77.160eFt

                        - egyéb felhalmozási célú kiadások                                                       0eFt

                                   - felhalmozás célú finanszírozási kiadás                                               0eFt


(4)[9]    A képviselő-testület a működési és a felhalmozási célú /tőkejellegű/ bevételeket és kiadásokat az 5. és 6. sz. melléklet szerint állapítja meg.


(5)     Az önkormányzat engedélyezett létszáma 2020. évben -a közfoglalkoztatottak nélkül – 101,5 fő.


(6)     A közfoglalkoztatottak éves létszáma 19 fő.


Az önkormányzat bevételei

4. §


A 3. §-ban megállapított bevételi főösszeg kiemelt előirányzatonkénti megbontását és a kiadási főösszeget előirányzat csoportonként, ezen belül kiemelt előirányzatonként és kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok az 1. sz. melléklet tartalmazza.


5. §[10]


A 4. §-ban megállapított bevételeket az önkormányzat által alapított költségvetési szervenként a 3. sz. melléklet tartalmazza.


Az önkormányzat kiadásai

6. §


A képviselő-testület a 2020. évi költségvetés kiadásait költségvetési szervenként - és ezen belül kiemelt előirányzatait, engedélyezett létszámát, valamint az intézményi támogatásokat a 3. sz. melléklet szerint állapítja meg.

A költségvetési szervek a személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival, valamint a működéshez, a vagyon használatához, a közfeladatai ellátásához szükséges egyéb előirányzataival rendelkeznek.


7. §


A képviselő-testület a Hivatal költségvetésében szereplő kiadásokat, valamint a létszámkeretet a 3.1. sz. melléklet szerint állapítja meg.

A személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival, valamint a működéshez, a vagyon használatához, a közfeladatai ellátásához szükséges egyéb előirányzataival e rendeletben foglaltak szerint, és a gazdálkodásról szóló belső szabályzatoknak megfelelően a jegyző rendelkezik.



Tartalékok

8. §[11]


Az önkormányzat 299.323eFt tartalékot képez, melyből 279.323eFt az általános tartalék 20.000 e fta céltartalék.

 A tartalékok felett a képviselő testület rendelkezik.


Több éves kihatással járó feladatok

9 §[12]


A képviselő-testület a több éves kihatással járó feladatok előirányzatait éves bontásban a 7. sz. melléklet szerint fogadja el azzal, hogy a későbbi évek előirányzatait véglegesen az adott évi költségvetés elfogadásakor állapítja meg.


10. §

(1)[13]   Az előirányzat felhasználási tervet a 8. sz. melléklet tartalmazza.


(2)     A 2020. évi közvetett támogatások tervezett összegét a 9. sz. melléklet tartalmazza


(3)[14]   Az Európai Uniós támogatással megvalósuló beruházások kimutatását a 11. sz. melléklet tartalmazza.


  1. [15]A központi költségvetésből származó támogatások jogcímeit és összegeit a 12.sz. melléklet tartalmazza.


  1. Az önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatások, szociális, rászorultsági ellátások jogcímeit és összegeit a 13.sz.melléklet tartalmazza.


A 2020. évi költségvetés végrehajtásának szabályai

11. §


(1)     A költségvetési szervek saját hatáskörében -kivéve a kiemelt előirányzatokon belül- nem módosíthatják a költségvetési előirányzatukat. A szükséges előirányzat változásról a polgármester előterjesztésében a képviselő testület negyedévente, de legkésőbb a költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal dönt a költségvetési rendelet módosításáról. Ha évközben az Országgyűlés az önkormányzatot érintő központi adókból származó részesedést, a helyi önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatai támogatásait, valamint a részükre juttatandó költségvetési támogatásokat zárolja, azokat csökkenti, vagy törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.


(2)     A jóváhagyott bevételi előirányzatokon felüli, a többletfeladatokkal összefüggő többletbevételt – a céljelleggel juttatott pénzeszköz kivételével- a költségvetési rendeletmódosítást követően használható fel.


(3)     A képviselő-testület a jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 900 eFt összeghatárig – mely esetenként a 150 eFt összeghatárt nem haladhatja meg - a polgármesterre átruházza a személyi juttatás előirányzata és a lakásfelújítási keret kivételével. Az átruházott hatáskörben hozott döntésről a polgármester a soron következő ülésen köteles beszámolni a képviselő-testületnek.


(4)     A képviselő-testület a rendeletben biztosított lakás felújítási keret terhére egyszeri 500 eFt összeghatárig az előirányzat felhasználási jogot a polgármesterre átruházza azzal, hogy az átruházott hatáskörben felhasznált összeg egy lakásra éves szinten az 900 eFt-ot nem haladhatja meg. A polgármester a hozott döntéséről a következő képviselő-testületi ülésen köteles beszámolni a képviselő-testületnek.


 (5)    A költségvetési szerveknél az egységes rovatrend Normatív jutalmak és a Céljuttatás, projektprémium rovatai terhére a költségvetési évben együttesen az egységes rovatrend Törvény szerinti illetmények, munkabérek rovat eredeti előirányzatának 12 %-áig vállalható kötelezettség.


(6)     Magyarország 2020.évi központi költségvetéséről szóló 2019. évi LXXI. törvény 58. §. (6) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a Képviselő-testület az illetményalapot 2020. január 1-től 45.000 forintba határozza meg.


12. §


(1)     Az önkormányzati gazdálkodás során az év közben létrejött hiány finanszírozására a képviselő-testület a számlavezető pénzintézettől likviditási hitelt vesz fel.


(2)     Amennyiben a képviselő-testület által meghatározott folyószámla hitelkeret összege nem nyújt fedezetet a bérkifizetésekhez, akkor a képviselő-testület munkabér hitel felvételt engedélyez.


  1. Valamennyi az (1)-(2) bekezdésben meghatározott esetekben felhatalmazza a polgármestert és a pénzügyi ellenjegyzőt az ezzel kapcsolatos hitelszerződés megkötésére.  A polgármester a hitelszerződésről, az annak aláírását követő soron következő képviselő-testületi ülésen köteles beszámolni.


  1. A szabad pénzeszközök pénzintézeti lekötésével kapcsolatos szerződések illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását a képviselő-testület értékhatártól függetlenül a polgármester hatáskörébe utalja, úgy, hogy ennek lebonyolítása csak a számlavezető pénzintézetnél történhet. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen beszámol.


(5)     Az államháztartásról szóló 2011.évi CXCV. törvény ( a továbbiakban: Áht.)109.§-ának (6) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a Képviselő-testület az önkormányzatnál és költségvetési szerveinél a kiadások készpénzben történő kifizetését az alábbi esetekben engedélyezi:

  1. készpénzfizetési számlák kifizetése
  2. vásárlási előleg, ellátmány
  3. munkavállalók illetményelőlege
  4. munkavállalók utazási költségtérítése
  5. munkavállalók belföldi és külföldi kiküldetése
  6. közcélú dolgozók munkabére
  7. hóközi pénztári munkabér és személyi juttatás kifizetések
  8. szociális ellátások, segélyek
  9. lakosságnak kifizetett visszatérítések (pl.viziközmű)
  10. pályázati, letéti díjak visszafizetése
  11. térítési díjak visszafizetése

bérleti és egyéb közüzemi díjak túlfizetésének kifizetése.



13. §


A költségvetési szervek költségvetési támogatását - finanszírozási szükségletüknek megfelelően - biztosítja a képviselő-testület, amely összességében nem haladhatja meg a támogatás időarányos összegét.


           

ZÁRÓ ÉS EGYÉB RENDELKEZÉSEK

14. §


(1)       A Képviselő-testület tudomásul veszi, hogy az átmeneti időszakban a polgármester -az Áht 25.§ (3) bekezdése szerint– a 2020.évi költségvetési rendeletnek megfelelően intézkedett a bevételek beszedéséről, a kiadások teljesítéséről.

Az átmeneti időszakban beszedett bevételek, teljesített kiadások az Áht 25.§ (4) bekezdése értelmében e költségvetési rendeletbe beépültek.


             (2)       Ez a rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba.


Tab, 2020. január 30.


                          Schmidt Jenő                                                Dr. Vanó Szilárd
                           polgármester                                                       jegyző


















Záradék:


Az egységes szerkezetbe foglalt rendelet a 2020. augusztus 31. napjától hatályos jogszabályi szöveget tartalmazza.


Tab, 2020. augusztus 28.



                       


                                                                                  Kónyáné Dr. Zsarnovszky Judit

                                                                                                       jegyző














I N D O K O L Á S

Tab Város Önkormányzata Képviselő-testülete
1/2020.(I.12.) rendelethez


Általános indoklás



Az Országgyűlés a 2019. évi LXXI. törvénnyel elfogadta a 2020 évi költségvetés alapját képező Magyarország 2020.évi központi költségvetését.


A 2020.évi költségvetést a családok támogatásának évének nevezhetjük.

Magyarország kormányát a 2020-as költségvetés összeállításakor a családbarát Magyarország

célja vezérelte. Európában a nemzeti össztermékhez képest Magyarországon a legmagasabb a családtámogatások aránya.

2020 évben közel 2228 milliárd forint áll majd rendelkezésre a magyar családok támogatására. Ez közel 224 milliárd forinttal magasabb 2019.évi összegnél.

A fentieknek megfelelően 2020-tól elérhető a családvédelmi akcióterv összes intézkedése.

A költségvetésben biztosított a pénzügyi fedezetet a babaváró támogatásra, a csok kedvezményes hitel bővítésére, a gyermekes családosok jelzáloghitelének átvállalására és a nagycsaládosok autóvásárlási programjára, valamint a bölcsődeépítésekre. Január 1-jétől lép hatályba a négygyermekes anyák személyi jövedelemadó-mentessége, valamint a nagyszülői GYED is.

Mindezeken túl az ingyenes tankönyvellátás a 2020/2021-es tanévtől teljes körűvé válik.


Az Európát sújtó bevándorlás továbbra is a legfontosabb politikai kérdés marad.

A jövő évi költségvetésben ismét jelentősen megemelésre került a közbiztonságra és a honvédelemre szánt forrás. Utóbbi ráfordítások a 2020-ban a  2010-hez képest több mint kétszeresükre nőnek.

Folytatódikt az adócsökkentés politikája. A cél továbbra is a munkát terhelő adók, valamint a vállalkozások és családok adóterheinek csökkentése. Éppen ezért ezévben minden eddiginél nagyobb összeg, 380 milliárd forint jut a családi adókedvezményre és az első házasok kedvezményére. A falusi CSOK nyújtotta támogatás és kedvező hitellehetőség mellett adó-visszatérítési támogatást biztosítanak a kistelepüléseken az új lakóingatlant építők, valamint a használt lakóingatlant felújítók és bővítők esetében, 5 millió forint összegig.

 Közel 40 ezer vállalkozás számára fontos változás, hogy a kisvállalati adó (KIVA) kulcsa 2020. január 1-jétől 12%-ra csökken. A hazai turizmus versenyképességének erősítése érdekében a kereskedelmi szálláshely szolgáltatás ÁFA-szintje a jelenlegi 18%-ról 5%-ra csökken.

Ugyanakkor a globális növekedés a legfrissebb adatok szerint lelassult, a kereskedelmi feszültségek állandósulni látszanak, az eurózóna növekedési előrejelzései is óvatosságra intenek. A 2020-ban romló külpiaci körülmények között is változatlan a cél, hogy a magyar gazdaság növekedésének üteme legalább 2 százalékponttal haladja meg az európai növekedés átlagát. Ezt a célt szolgálja a kormány által nemrég elfogadott gazdaságvédelmi akcióterv is, melynek köszönhetően a GDP-növekedés üteme várhatóan 2020-ban is 4% körül alakul.

Továbbra is fontos cél a teljes foglalkoztatás, mindenki, aki akar és tud, dolgozhasson Magyarországon, és ez meg is érje neki. A foglalkoztatottak száma már ma is közel 4,5 millió fő, miközben a 3,5%-os munkanélküliség a legalacsonyabb a rendszerváltás óta.


A 2013. évi növekedési fordulat óta a magyar gazdaság stabil és kiegyensúlyozott növekedési pályán mozog, hazánk teljesítményéhez a legtöbb ágazat pozitívan járult hozzá, a bővülést nem az eladósodás táplálja. A bruttó hazai össztermék (a továbbiakban: GDP) 2015-ben 3,5%-kal, 2016-ban 2,3%-kal, 2017-ban 4,1%-kal, 2018-ban pedig 4,9%-kal bővült reálértelemben. A kormányzati intézkedéseknek köszönhetően a GDP-növekedés dinamikus marad, így annak üteme 2019-ben és 2020-ban is várhatóan 4% lehet.

A költségvetési és pénzügyi egyensúly elérésére irányuló törekvések következtében a költségvetési hiány 2012 óta stabilan a GDP 3%-a alatt teljesül, 2018-ban a kormányzati szektor hiánya a tervezett 2,4%-os szinthez képest kedvezőbben alakult, a GDP 2,2%-át tette ki. Az államadósság GDP-hez viszonyított aránya fokozatosan csökkenve 70,8% alá mérséklődött tavaly.

Az áremelkedés mértéke 2,8% lehet 2020-ban, ennek mértéke a háztartásokat és a költségvetési szerveket is nagyobb mértékben fogja érinteni.


 A  2020. költségvetési év főb célkitűzései az alábbiak:

¾ A családvédelmi akcióterv keretében – két lépcsőben – 2019-ben és 2020-ban bevezetésre kerülő intézkedések célja a gyermekvállalás minden eddiginél nagyobb mértékű ösztönzése, a fiatalok életkezdésének és otthonteremtésének támogatása, a nagycsaládosok erőfeszítéseinek elismerése, a családi élet és a munkavállalás közti egyensúly megteremtése, valamint a magyar kistelepülések megerősítése és modernizálása.


¾ A családok kiemelt támogatása mellett kormányzati prioritás a magyar gazdaság eredményeinek fenntartása és védelme az ország versenyképességének és termelékenységének növelésén keresztül. A kormány gazdaságvédelmi akcióterve biztosítja, hogy – a nemzetközi pénzpiaci folyamatok és reálgazdasági kockázatok mellett – hosszú távon is fenntartható legyen hazánkban a folyamatos, az Európai Unió átlagát érdemben meghaladó gazdasági növekedés.


¾ A közfeladatot ellátók anyagi megbecsülésének növelése érdekében továbbra is kiemelt terület az életpályaprogramok folytatása további bérrendezésekkel.


¾ A kiszámítható és biztonságos időskor megteremtése érdekében a nyugdíjak vásárlóerejének megőrzése mellett hangsúlyos kormányzati cél, hogy az uniós átlag feletti gazdasági növekedésből a nyugdíjasok is minél nagyobb arányban részesüljenek.


¾ A bevándorlás, az azzal járó terrorveszély és a közbiztonságot érintő hátrányos következmények miatt továbbra is az egyik legfontosabb kihívás Magyarország és a magyar emberek biztonságának fenntartása. A kormány ezért továbbra is biztosítja a közbiztonság megerősítéséhez és a honvédelem fejlesztéséhez szükséges forrásokat.  


A helyi önkormányzatok 2020. évi és finanszírozási rendszere


Az önkormányzati finanszírozás 2020. évi alapelveiben nem történt változás az előző évhez képest:

  • a gépjárműadó 40 %-a illeti meg továbbra is a helyi önkormányzatokat, SZJA átengedés nincs,
  • a költségvetési törvény szerinti egyes támogatások összegét csökkenti az elvárt bevétel (a beszámítási összeg)
  • a támogatások zöme feladatalapú, és kötött felhasználású,
  • szolidaritási hozzájárulás marad az adóerő képesség figyelembevételével.


A 2020. évi központi költségvetésről szóló törvényjavaslat a helyi önkormányzatok támogatására 735,8 Mrd Ft kiadási előirányzatot tervez, amely a 2019. évi 728,9 Mrd Ft előirányzathoz képest 1,0%-os növekedést mutat.

Ezen belül 10,2%-kal emelkedik a helyi önkormányzatok működésének általános támogatása, valamint 4,4%-kal a gyermekétkeztetési feladatok támogatása.

Az alábbi támogatási címek esetében növekszik az előirányzat a 2020. évi központi költségvetésről szóló törvényjavaslat szerint:

  • az önkormányzati hivatal működésének támogatásának fajlagos összege (+19,0%), emellett a 2019. évben a kiegyenlítő bérrendezési alap keretében biztosított támogatás beépült az alaptámogatásba,
  • a településüzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás alaptámogatását képező fajlagos összege (+13,0%),
  • a megyei önkormányzatok támogatásának növelése a köztisztviselői illetményalap önkormányzati hatáskörben történő emelésének ellentételezése és a választott tisztségviselők illetményéhez történő hozzájárulás (+12,2%),
  • az óvodában foglalkoztatott pedagógusok és a nevelőmunkát közvetlenül segítők átlagbéralapú támogatása, (+2,6%),
  • a települési önkormányzatok szociális, gyermekjólléti és gyermekétkeztetési feladatainak támogatása (3-4. alcím) belül az egyes szociális és gyermekjóléti feladatok támogatása (+16,6%).


Általános működési feladatok támogatása:

Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása.

  • Önkormányzati hivatal működésének támogatása: közös önkormányzati hivatal esetében a támogatás a székhely önkormányzatot illeti meg az Mötv. szellemének megfelelően. A támogatás összege 2020.évben 5.450 eFt/fő összegre emelkedett, de ennek összege csak március hónapban lesz elismerve, jelenleg a 2019.évi szinten finanszírozzák az önkormányzatokat.

2018.évben új elemmel bővült ez a támogatási forma, a 32.000 forint egy lakosra jutó adóerő-képességet el nem érő települési önkormányzatok polgármesteri illetményére támogatás illeti meg a települést, ez a támogatási forma 2020-ben is él.

  • Településüzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás támogatása:
    • zöldterület gazdálkodás
    • közvilágítás
    • közutak fenntartása
    • köztemetők fenntartása

A támogatások alapja a 2018. december 31. statisztikai adatok, illetve adatszolgáltatások szerint lett megállapítva.

  • Egyéb önkormányzati feladatok támogatása:

A helyi önkormányzatokat további, a költségvetési törvényben nem nevesített Mötv. szerinti feladataik ellátása érdekében lakos alapú működési támogatás illeti meg az alábbiak szerint:

Támogatási összeg: 2700 Ft/fő (2019. január 1-jei KSH lakosságszám) differenciáltan a település nagyságához, és az adóerő-képesség szerint.

Az 1000 fő lakosságszám alatti települések esetében, ahol az egy lakosra jutó adóerő-képesség 32 000 Ft alatti, ott a támogatás legalább 5 millió forint, 1000 fő lakosság szám felett ahol az egy lakosra jutó adóerő-képesség 32 000 Ft alatti legalább 7 millió forint, egyéb települések esetében legalább 3,5 millió forint.



Köznevelés:

A helyi önkormányzatok egyes köznevelési feladatainak támogatásában szerkezeti változás nem következett be.

Óvodapedagógusok és segítőik bértámogatása

Elve: Jogszabály szerinti oktatásszervezési paraméterek alapján a havi átlagkeresetek finanszírozása

            Lépései:

  • gyerekszámból, csoportátlagból – elismert csoportszám
  • pedagógus kötelező óraszámból, elismert csoportszámból – elismert pedagógus létszám
  • átlagkeresetből, elismert pedagógus létszám - bértámogatás


A bértámogatás tartalmazza a pedagógus életpálya modell miatti bérnövekedés fedezetét is.

Óvodapedagógusok bértámogatása:                         4.371.500 forint/számított létszám/év

Pedagógusok munkáját segítők bértámogatása:        2.400.000 forint/létszám/év


Óvodaműködtetés

  • a statisztikai gyermeklétszám és 97.400 forint/fő/év szorzataként kapott összeg.


Szociális feladatok támogatása

A települési önkormányzatok szociális feladatainak egyéb támogatása:

Erre a normatívára Tab nem jogosult, mivel csak a 35.000 forint egy lakosra jutó adóerő-képesség alatti települések kapják a támogatást.


Egyes szociális és gyermekjóléti feladatok támogatása:

Család- és gyermekjóléti szolgálat és központ működtetése:

A szociális törvényben, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvényben és külön jogszabályban megfogalmazottak szerint a közös önkormányzati hivatal a szolgálat után, illetve a járás székhely önkormányzat a központ működtetése után a járáshoz tartozó települések alapján jogosult a támogatásra.


2018 szeptembertől került bevezetésre az Óvodai és iskolai szociális segítő tevékenység támogatása jogcím finanszírozása, melyre az a járásszékhely települési önkormányzat jogosult, amely az általa fenntartott család- és gyermekjóléti központ útján ellátja a Gyvt. 40/A. § (2) bekezdés ag) pontja szerinti óvodai és iskolai szociális segítő tevékenységet.


Gyermekétkeztetés

  • A gyermekétkeztetés támogatása jogcím a 2020. évi költségvetési törvényben is a szociális ágazat támogatásai között szerepel
  • A támogatási rendszer az előző évhez hasonlóan van kialakítva, nem gyermekenkénti fajlagos összeg jár, hanem
    • Elismert dolgozók bértámogatása
    • Gyermekétkeztetés üzemeltetési támogatása alapján.

Elismert dolgozók bértámogatása:

  • kapacitástól függő számított dolgozói létszám (ellátotti létszám alapján elismert dolgozói létszám)
  • bértámogatás fajlagos összege: 2.200 000 forint/számított létszám/év (vásárolt szolgáltatás esetén is jár, ilyen esetben a szolgáltatási díjra használható)

Gyermekétkeztetés üzemeltetési támogatása:

  • béren kívüli egyéb kiadások (dologi és kiadások) támogatására szolgál


A rászoruló gyermekek szünidei étkeztetésének támogatása továbbra is marad. A támogatás a rászoruló gyermekek Gyvt. 21/C. § (1) bekezdés a) pontjában szereplő gyermekek szünidei étkeztetését biztosító települési önkormányzatokat illeti meg, az étkezési adagok száma alapján. A támogatás összege az egy lakosra jutó adóerő-képességtől függő fajlagos összegek figyelembevételével került meghatározásra, Tabon ez 285 ft/adag.


Bölcsőde, mini bölcsőde támogatása:

2018 évben változott a bölcsődék támogatásának rendszere, mely egyrészt béralapú támogatás, más részben üzemeltetési támogatás. A központi költségvetés a Kjt., valamint a kereseteket meghatározó más jogszabályok alapján elismert átlagbéralapú támogatást biztosít a bölcsődét, mini bölcsődét fenntartó települési önkormányzatok részére, az általuk foglalkoztatott kisgyermeknevelők és dajkák (a továbbiakban együtt: szakmai dolgozók) béréhez, valamint az ehhez kapcsolódó szociális hozzájárulási adó kifizetéséhez. A bértámogatás szolgál a bölcsődei pótlék és az arra tekintettel fizetendő szociális hozzájárulási adó kifizetésére is.

A béralapú támogatás összege középfokú végzettség esetén 2.993.000.-Ft/létszám/év.

Bölcsődei üzemeltetési támogatásra a központi költségvetés támogatást biztosít az önkormányzatok számára, az általuk biztosított bölcsődei, mini bölcsődei feladattal összefüggésben felmerülő kiadásokhoz, így várhatóan -a tényleges létszámtól függően- összesen 11.323 eft támogatásra leszünk jogosultak 2020. évben.


 A személyes gondozást, és a házi segítségnyújtást valamint az időskorúak nappali intézményi ellátását a többcélú kistérségi társulás látja el, de a normatívákat csak a települési önkormányzat igényelheti le, ezért ezekre a feladatokra kapott 39.812 eft összeg támogatási célú pénzeszközként átkerül a társuláshoz.


Kulturális feladatok támogatása

Kulturális feladatok támogatására 1251 ft/fő összeget tartalmaz a költségvetési törvény, amely lakosságszám alapján illeti meg az önkormányzatot.

Beszámítás módszere:

  • Egyes költségvetési támogatások összegéig a számított bevételével összefüggő támogatáscsökkenés terheli az önkormányzatot.
  • A számított bevétel a 2018.évi iparűzési adóalap 0,55%-a, az alábbi differenciálás szerint:
    • Ha a települési önkormányzat egy lakosra jutó adóerő képessége nem haladja meg az 7500 forintot – 0% elvonás, kiegészítés 45%
    • Ha a települési önkormányzat egy lakosra jutó adóerő képessége 7501 és 11000 forint közötti – 0% elvonás, kiegészítés 20%
    • Ha a települési önkormányzat egy lakosra jutó adóerő képessége 11 001 és 15.000 forint közötti – 0% elvonás, kiegészítés 0%
    • A kategóriánkénti elvonás még tovább van bontva és (ahova Tab is tartozik) …
    • Ha a települési önkormányzat egy lakosra jutó adóerő képessége 50.001 forint és 115 000forint közötti – 110%

Tab egy lakos jutó  adóerő képessége   62.596.-ft.

  • a legalacsonyabb adóbevételi potenciállal rendelkezőket a beszámítás egyáltalán nem érinti, e felett sávosan jelentkezik az elvonás.


Az elvárt bevétel miatti csökkentést költségvetési törvényben rögzített sorrendben kell érvényesíteni a támogatási jogcímek tekintetében a támogatás összegéig, így:

  1. Egyéb önkormányzati feladatok támogatása jogcím
  2. Lakott külterület támogatása jogcím
  3. Zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok támogatása jogcím
  4. Közvilágítás fenntartásának támogatása
  5. Köztemető fenntartással kapcsolatos feladat
  6. Közutak fenntartásának támogatása
  7. Önkormányzati hivatal működésének támogatása jogcím


A beszámítás összegeit feladatonként a 12.sz.melléklet mutatja, önkormányzati szinten összesen 98.705 ezer forint, amellyel az állami támogatás csökkentésre került.

A 2019.évi beszámítás összege 87.600 eft volt.


A 2020 évi beszámítási összegek alakulása a fenti feladatok szerint:

a teljes támogatási összeg beszámításra (elvonásra) került az:

Egyéb önkormányzati feladatok támogatása jogcímen 11.820.500 forint,

Lakott külterület támogatása jogcímen 86.700.forint

Zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok támogatása jogcímen 9.999.360 forint

Közvilágítás fenntartásának támogatása jogcímen 13.664.000 forint

Köztemető fenntartással kapcsolatos feladaton 100.000 forint

Közutak fenntartásának támogatása jogcímen 4.701.170. forint.

Részben került beszámításra az:

önkormányzati hivatal működésének támogatása jogcím 121.599.000 forintból 58.333.386 forint.

Összesen 98.705216 forint a beszámítás összege. Csak a hivatal működésére kapjuk meg részben a normatívát, amely 63.265.614 forint, a többi általános támogatás teljes egészében elvonásra került.(A hivatal működésének támogatása a 2019 évi szinten van megállapítva, ez az összeg márciusban várhatóan növekedni fog.)


A helyi önkormányzatok kiegészítő támogatásai:

A támogatás három részből tevődik össze:

  • Helyi önkormányzatok működési célú költségvetési támogatása (pl: itt van többek között a lakossági víz- és csatornaszolgáltatás támogatása, a könyvtári és közművelődési érdekeltségnövelő támogatás))
  • Helyi önkormányzatok felhalmozási célú költségvetési támogatása: pl. önkormányzati feladat ellátást szolgáló fejlesztések támogatása
  • Vis maior támogatás

ezekre a támogatásokra majd év közben külön lehet pályázni.




RÉSZLETES INDOKOLÁS



BEVÉTELEK ALAKULÁSA:


Az intézményeknél keletkezett működési bevételek nagyságrendje jelentősen nem változott az előző évhez képest. Az iskolák étkeztetését továbbra is a helyi önkormányzatok biztosítják, a középiskola étkeztetésnél pedig mi vagyunk a szolgáltatók, így bevételként csak a gyermek által fizetett nyersanyag norma egy része jelentkezik, mivel egyre több az ingyenes, illetve kedvezményes étkező.

Intézményenkénti részletezését a 3 sz. melléklet és altáblái tartalmazzák.


Helyi adókból 491.000 eFt bevétellel számolunk. Az iparűzési adóból várhatóan 464.000 eft, a magánszemélyek kommunális adójából 12.000 eft és az építményadóból 15.000 eft származik, az építményadó felhasználása út felújítására van tervezve. Az egyéb díjak, bírságok, pótlékok összege 1.200 eft.


Az átengedett központi adóknál az előző évi szabályozáshoz képest változás nincs, csak a gépjármű adóból 40% illeti meg a települési önkormányzatot, ebből az adónemből 11.000 eft bevétel várható.


Az önkormányzatnak költségvetési állami támogatásból 267 millió forint bevétele várható. 2020.évben a többcélú kistérségi társulások által ellátott szociális feladatok finanszírozása az önkormányzatokon keresztül történik ezért 39.812 eft támogatás a mi költségvetésünkben szerepel, és ugyanilyen összegű támogatásértékű kiadás is beépült a költségvetésbe. A támogatás jogcímeit és összegeit a 12.sz. melléklet tartalmazza.


Működési célú támogatásra államháztartáson belülről 76.766 eft-tal számolunk. A közfoglalkoztatáshoz 21.769 eft-ot veszünk át, ezen túlmenően az óvodához veszünk még át pénzt 150 eft összegben. Az esélyegyenlőség elősegítését célzó programra 23.571 eft szerepel a költségvetésbe. 30.325 eft.-ot terveztünk az évközben biztosított bérek fedezetére (minimálbér, pótlékok), valamint a hivatal működési támogatására.   Kölcsön visszatérülés (Pelso-kom)  951 eft.

Fejlesztési célú támogatásértékű bevételre 386.553 eFt-ot terveztünk ezek a beruházások Eu-s forrásai és a hazai támogatások. A beruházások műszaki előre haladásának függvényében az összeg évközben változhat.


Hitel felvételt a rendelet-tervezetbe nem terveztünk, előre láthatólag nem is lesz rá szükség.


A rendelet tervezet 1.580.000 e ft. előző évi maradvány igénybevételét tartalmaz, amely a zárszámadás után még pontostásra kerül.



KIADÁSOK ALAKULÁSA:

A kiadások tervezésénél meghatározó volt, hogy csak a szükséges költségek kerültek a rendelet-tervezetbe. Az intézményeknél minden jogszabályban előírt bér tervezésre került, a különböző pótlékok és a minimálbér növekmény is.

Intézményrendszer működtetése:

Köznevelési intézmény:


A 2020. évben is változatlanul két intézményegységgel működik az Önkormányzat fenntartásában lévő Tabi Takáts Gyula Óvoda és Bölcsőde Többcélú Intézmény, melynek illetékessége a településekkel kötött feladatellátási szerződések alapján Tab Város, valamint Lulla, Sérsekszőlős, Zala, Torvaj, Zics és Somogyegres Községek közigazgatási területére terjed ki.

Az intézményben a nevelőmunka személyi és tárgyi feltételei biztosítottak. A nevelő-oktató munkát 10 fő óvodapedagógus és 1 fő intézményvezető látja el 5 gyermekcsoportban. A nevelő-oktató munkát 5 fő dajka, 1 fő pedagógiai asszisztens és 1 fő óvodatitkár segíti. A maximálisan felvehető gyermeklétszám 125 fő. A kihasználtság szinte 100 %-os.


Zichy Mihály Művelődési Központ:


Az intézmény struktúrájában változás nem tervezett. Feladatait a képviselő-testület által jóváhagyott éves munkaterv alapján végzi. Mint kulturális alapellátó intézmény kultúraközvetítő és szolgáltató tevékenységet végez. Tevékenységének fő célja a kultúraközvetítés, a közösségi színtér biztosítása, a megye és a város szellemi és művészeti értékeinek, hagyományainak megismertetése, az amatőr alkotó közösségek munkájának segítése, ösztönzése, az ismeretszerzés, az iskolai rendszeren kívüli oktatás segítése, színtér és kötetlen közművelődési formák biztosítása a fiatalok szabad idejének kulturált eltöltéséhez, az időskorúak közművelődési igényeinek kielégítéséhez. Részt vesz a városi ünnepségek, kiemelt helyi és regionális közművelődési események lebonyolításában, ezzel is hozzájárulva a város művészeti életének fellendítéséhez. Feladatainak megvalósítása érdekében együttműködik más kulturális intézménnyel, oktatási intézményekkel, amatőr művészeti csoportokkal, kultúraközvetítő egyesületekkel, hagyományőrző civil szervezetekkel. Saját rendezvényei mellett helyt ad külső szervek programjainak is. Tárgyi eszközök folyamos beszerzésével biztosítja a rendezvények megfelelő színvonalú megtartását.

Az intézmény költségvetését a fenntartói finanszírozás mellett saját bevételekből (terembérleti díjból, jegyeladásból, szponzori támogatásból) is kívánja biztosítani. Az intézmény működéshez szükséges személyi és tárgyi feltételek biztosítottak.


Városi Könyvtár Tab:


Az intézmény struktúrájában változás nem tervezett. Feladatait a képviselő-testület által jóváhagyott éves munkaterv alapján végzi. Működteti a felnőtt olvasószolgálatot és a gyermekkönyvtárat, ellátja a könyvtári állomány gyarapítását, nyilvántartását, feltárását, a helytörténeti dokumentumok feldolgozását, valamint biztosítja azok megőrzését, védelmét. Az intézmény munkatársai számos rendezvényt, kiállítást, csoportos foglalkozásokat tartanak a Magyar Néprajzi Gyűjtemény és a Nagy Ferenc Galéria bevonásával. Az intézmény a Könyvtári Szolgáltató Rendszert 23 településen működteti.


GAMESZ


Az intézmény a helyi önkormányzat költségvetési szerveként működik, két telephelyen. A konyha- és üzemfenntartási feladatokat a Virág utca 12. szám alatt, a műszaki feladatokat pedig a Dózsa György utca 2. szám alatt látják el.


A műszaki szekció feladatai:

  • zöldterület-karbantartás: iskolák, óvoda, művelődési intézmények, közterek, közparkok, parkolók, piac- és vásártér, külterületi földutak, erdők, sportpályák, önkormányzati ingatlanok karbantartása (kis- és nagyjavítások), önkormányzati épületek bontása (bontás, szortírozás, értékesítés), gépi földmunkák (terep előkészítése, földutak javítása, árkok tisztítása);
  • köztisztasági tevékenység: kiskukázás, padkázások, zöldhulladék-szállítás, piac- és vásártéren keletkezett hulladék elszállítása, utak;
  • út és közterület karbantartás: hidak javítása, téli síkosság-mentesítés, hótolás, sózás, kátyúzások, hídfestések, forgalmi táblák kihelyezése, utcabútorok javítása;
  • piac és vásár üzemeltetése;
  • sportlétesítmények üzemeltetése;
  • közfoglalkoztatási projektek irányítása, lebonyolítása.


Feladatként jelentkezik a közétkeztetés megszervezése mellett a szabad kapacitás terhére rendezvények lebonyolítása is (középiskolai szalagavató, katolikus egyházközösségi bál és lakodalmi rendezvények).

Az intézményben 2020. évtől 26 fő közalkalmazott látja el a városüzemeltetés és az étkeztetés feladatait.

A működés tárgyi feltételei biztosítottak. A kis értékű tárgyi eszközök pótlása, karbantartása folyamatos.



Tabi Családsegítő és Gyermekjóléti Központ


Az intézmény 2016. január 1. napjától működik, ellátja a családsegítés és gyermekjóléti szolgáltatás feladatait. Települési szinten a család- és gyermekjóléti szolgálatot működteti, járási szinten pedig a család- és gyermekjóléti központot. A települési önkormányzatok feladatkörébe tartozó szolgáltatásokat a Tabi Közös Önkormányzati Hivatalhoz tartozó települések (Tab, Bábonymegyer, Lulla, Sérsekszőlős, Torvaj, Zala, Zics), a járási szolgáltatásokat pedig 24 település vonatkozásában látja el. Működési területén négy Gyermekjóléti Szolgálat, három önálló, egyszemélyes Család- és Gyermekjóléti Szolgálat, valamint Tabon a Központ integrált szakmai egysége működik. A gyermekjóléti szolgáltatás keretében a gyermekek testi és lelki egészségének, családban történő nevelkedésének elősegítése, a gyermek veszélyeztetettségének megelőzése, a kialakult veszélyeztetettség megszüntetése, illetve a családjából kiemelt gyermek visszahelyezése a legfontosabb feladata.


A családsegítés a szociális vagy mentálhigiénés problémák, illetve egyéb krízishelyzet miatt segítségre szoruló személyek, családjuk számára az ilyen helyzethez vezető okok megelőzése, a krízishelyzet megszüntetése, valamint az életvezetési képesség megőrzése céljából nyújtott szolgáltatás.




Tabi Közös Önkormányzati Hivatal


A Tabi Közös Önkormányzati Hivatal a 2020. évben is a Tab Város Önkormányzata, valamint Bábonymegyer, Lulla, Sérsekszőlős, Torvaj, Zala és Zics Községek Önkormányzatai által kötött megállapodás alapján működik. A hivatal létszámkerete 31 fő, ebből jelenleg egy álláshely betöltetlen, 1 fő pedig fizetés nélküli szabadságon van. 2020. február 1-től tervezzük két iroda összevonását, Városüzemeltetési és Hatósági Iroda elnevezéssel. 2020. március 1-től az építéshatósági feladatok átkerülnek a Kormányhivatalhoz.


Testvérvárosi kapcsolatok


Az előző évek gyakorlatának megfelelően a 2020. évben is a Szervezési Iroda szervezi és egyezteti a hivatalos testvér-települési programokat. A Képviselő-testület a 2020. évi szüreti fesztiválra is meghívja Tab Város valamennyi testvértelepülésének küldöttségét, gondoskodik szállásukról és ellátásukról.



Civil szervezetek és sport szervezetek támogatása

A 2020. évben a Képviselő-testület várhatóan az eddigi gyakorlatának megfelelően 1 millió forint keretösszegben támogatja Tab Város civil szervezeteit és 7 millió forint keretösszegben a sport szervezeteket.


Közfoglalkoztatás

A korábbi évekhez hasonlóan 2020. évben is tervezzük a településen a közfoglalkoztatást, az áthúzódó programokkal együtt éves szinten átlagosan 19 fő foglalkoztatásával.  A hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás keretében a foglalkoztatottak a közterületek karbantartását, parkok gondozását, fűnyírást, parlagfű-mentesítést, hóeltakarítást, rendezvények előkészítésében és lebonyolításában történő közreműködést, intézményeknél a takarítási, karbantartási feladatokat, valamint az adminisztratív feladatok ellátását segítik.

A hosszabb időtartamú közfoglalkoztatást 2020. március 1. napjától tervezzük. A támogatás még nem ismert, várhatóan 100 %-os intenzitású lesz.

A közfoglalkoztatásban résztvevő intézmények: GAMESZ, Tabi Közös Önkormányzati Hivatal, Városi Könyvtár, Zichy Mihály Művelődési Központ, a Tabi Takáts Gyula Óvoda és Bölcsőde Többcélú Intézmény és a Tabi Családsegítő és Gyermekjóléti Központ.


Szociális kiadások alakulása:

A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: szociális törvény) értelmében a szociális ellátás feltételeinek biztosítása az állam központi szerveinek és a helyi önkormányzatnak a feladata.

Az önkormányzat a szociális és gyermekjóléti feladatait a központi költségvetésből biztosított állami normatív támogatásból, valamint az önkormányzat saját bevételeiből látja el.

Az elmúlt években bekövetkezett hatásköri változások miatt mára már csak két ellátás, a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény és a szünidei gyermekétkeztetés maradt, amelynek a költségét az állam normatív alapon finanszírozza.


A képviselő-testület a szociális törvényben és az önkormányzati rendeletben meghatározott feltételek alapján települési támogatást, valamint más pénzbeli támogatásokat állapíthat meg.


Tab Város Önkormányzata - 2015. március hó 1. napjától - a Tab Város Önkormányzata Képviselő-testületének a pénzbeli és természetbeni ellátások rendszeréről, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátásokról szóló 3/2015. (II. 27.) önkormányzati rendeletében (továbbiakban: helyi rendelet) szabályozza az önkormányzat által nyújtható ellátási formákat és a jogosultsági feltételeket. A helyi rendelet által nyújtható ellátások a következők:


Települési támogatások:


Rendkívüli élethelyzetre tekintettel nyújtott települési támogatás:

Rendkívüli települési támogatásban kell részesíteni kérelemre azt a személyt, akinek családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembevételével az egy főre jutó nettó jövedelem a 10.000,- Ft-ot nem haladja meg, és az alkalmanként jelentkező, nem várt többletkiadások – elemi kár elhárítása, hosszabb kórházi kezeléssel járó betegség – miatt anyagi segítségre szorul. Az támogatás összege a 20.000,- forintot nem haladhatja meg.

2019. évben a beszámoló készítéséig nem került megállapításra ezen ellátási forma, ezért 2020. évre 5 fő támogatásával számoltunk.



Létfenntartási gondok enyhítésére nyújtott települési támogatás:

Települési támogatásban lehet részesíteni negyedévente egy alkalommal kérelemre vagy hivatalból – különösen nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság, továbbá más családvédelemmel foglalkozó intézmény, illetve természetes személy vagy a gyermekek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet kezdeményezésére – azt a személyt, akinek családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembevételével az egy főre jutó nettó jövedelem a 45.000,- Ft-ot nem haladja meg.


A 2019. évi időarányos tényadatok figyelembevételével az előző évinél lényegesen alacsonyabb létszámmal és előirányzattal került megtervezésre a létfenntartási gondok enyhítésére nyújtható települési támogatás.


Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás céljából nyújtott települési támogatás:

Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként megállapított települési támogatás összege 25.000,- Ft, ha az eltemettető családjában az egy főre jutó jövedelem a 45.000,- Ft-ot nem haladja meg. A támogatás iránti kérelemhez a jövedelemigazolásokon kívül csatolni kell a halotti anyakönyvi kivonatot, és a temetés költségeiről a támogatást kérő nevére kiállított számlák eredeti példányát.

A 2019. évi időarányos tényadatok figyelembevételével 2020. évre az előző évivel azonos összegben került megtervezésre a fenti támogatásra fordítható előirányzat.


Gyógyszerkiadások viselése céljából nyújtott települési támogatás:

A gyógyszerkiadások viseléséhez egy éven keresztül havi 5.000,- forint települési támogatásra jogosult az a rászorult személy, akinek a családjában az egy főre jutó nettó jövedelem az 50.000,- Ft-ot, egyedül élő esetén a 65.000,- Ft-ot nem haladja meg, és a havi rendszeres gyógyszerköltségének és gyógyászati segédeszközének a költsége meghaladja a 15.000,- Ft-ot.

2020. egész évre az előző évivel azonos, azaz 5 fő segélyezésével számoltunk.


Ápolási célú települési támogatás

Ápolási célú települési támogatás állapítható meg Tab Város közigazgatásai területén lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen a településen lakó nagykorú személy részére, amennyiben 18. életévét betöltött tartós beteg közeli hozzátartozója gondozását, ápolását végzi; munkanélküliek ellátására, társadalombiztosítási ellátására, valamint nyugellátásra nem jogosult; a családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem a 28.000,- Ft-ot, egyedülálló esetén a 45.000,- Ft-ot nem haladja meg, és az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyonnal nem rendelkeznek; nem jogosult az Szt. 41. §-a alapján ápolási díjra és keresőtevékenységet nem folytat;

Az ápolási célú települési támogatás a kérelem benyújtásának napjától 12 hónapra kerül megállapításra, összege 20.000,- Ft/hó.

2019. évben ápolási támogatás céljából nyújtott települési támogatás iránti kérelem nem érkezett, ezért a 2019. évi tervvel egyezően, csak 2 fő támogatásával számoltunk 2020. évre.


Kamatmentes kölcsön:

Tab Város Képviselő-testülete - az éves költségvetésben meghatározott keretösszeg mértékéig – pénzügyi tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsönben részesítheti évente egy alkalommal legfeljebb 85.000,- forint erejéig azt a rászoruló személyt, akinek a családjában az egy főre jutó nettó jövedelem a 22.800,- forintot eléri.

A 2019. évi időarányos tényadatok figyelembevételével 2020. évre 20 %-kal alacsonyabb összegben került megtervezésre a fenti támogatásra fordítható előirányzat.



Köztemetés:

A köztemetés megállapításának feltételeit a szociális törvény szabályozza. 2019. évi időarányos tényadatok figyelembevételével, 1 fővel magasabb létszámmal és 18 %-al több előirányzattal számoltunk 2020. évre.


Üdülési támogatás:

Tab Város Képviselő-testülete évente egy alkalommal 5.000,- Ft üdülési támogatásban részesítheti az oktatási intézmény által belföldön szervezett, legalább 5 napos üdülésen, illetve táborozáson részt vevő, tabi bejelentett lakóhellyel vagy bejelentett tartózkodási hellyel rendelkező, tabi alapfokú oktatási intézményben tanulói jogviszonnyal rendelkező gyermekeket.

A képviselő-testület a Tabi Takáts Gyula Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola alsó, illetve felső tagozatos tanulói üdülésének táborozásának támogatására egyaránt 150.000,- forintot, míg a Szent Gellért Római Katolikus Iskola és Óvoda diákjai üdülésének, táborozásának támogatására 50.000,- forintot biztosít.

A fentiekre tekintettel, a 2019. évivel azonosan, 2020. évre is 350.000,- forint előirányzattal, és változatlan létszámadatokkal számoltunk.


Bursa Hungarica Ösztöndíj:

A képviselő-testület e támogatásra 2020. évben felhasználható előirányzatot 400.000,- forintban határozta meg a 151/2019. (IX. 13.) számú képviselő-testületi határozatával. Az ösztöndíjak odaítélésére 2019. novemberében került sor, 11 „A” típusúra pályázó és 1 „B” típusú pályázó részére került megállapításra az ellátás.


Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény:

Ezen ellátásra jogosultak nem részesülnek havi rendszerességgel pénzellátásban, csak egy évben két alkalommal, augusztusban és novemberben kapnak jelenleg gyermekenként 6000,- forint, illetve 6.500,- forint összegű támogatást.

A jogosultak részére fizetendő esetenkénti támogatás összege a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetben lévő gyermekek esetén 6.500,- forint, míg a többi gyermek esetében 6.000,- forint.

A település tekintetében 2020. évre a 2019. évinél 30 %-kal alacsonyabb, azaz 35 gyermek támogatásával számoltunk, mivel 2019. évben ezen ellátásban részesülők száma jelentősen elmaradt a tervezettől. Az ellátásra jogosultak számának a folyamatos csökkenésének oka egyrészt a gyermekek után járó adókedvezmény bevezetése, valamint a minimálbér emelkedése, másrészt az ellátásra való jogosultság jövedelemhatárának az elmúlt 10 év átlagában az átlagjövedelem emelkedéstől messze elmaradó mértéke.


Szociális étkezésben és nappali ellátásban részesülők támogatása:

A 2019. évi időarányos tényadatok, valamint az étkezési térítési díjak várható emelésének figyelembevételével került megtervezésre a szociális étkezésre és a nappali ellátásban részesülők támogatására fordítandó előirányzat.


Szünidei gyermekétkeztetés:

A szünidei gyermekétkezés ellátásra jogosultak számának a tervezésénél a 2019. évi tényadatokat, a 2020. évi igényfelmérés eredményét, és az étkezési térítési díj várható emelését vettük figyelembe.


Újszülöttek támogatása:

A képviselő-testület a Tab Város közigazgatási területén lakóhellyel rendelkező és a lakóhelyén életvitelszerűen élő, újszülött gyermeket nevelő, a gyermekkel egy lakcímen élő szülőt egyszeri, 30.000,- Ft értékű babacsomag formájában nyújtott támogatásban részesítheti.

2019. évi időarányos tényadatok figyelembevételével, 2020-ra 25 szülő támogatásával számoltunk.



Beruházások-felújítások


Európai Uniós támogatással megvalósuló beruházások-felújítások:


Vásárcsarnok építésére a TOP Európai Regionális Fejlesztési Alaphoz benyújtott pályázat támogatási szerződése 2017. június 01-én lépett hatályba.

A pályázat keretében új vásárcsarnok épül, a meglévő épület részben bontásra illetve felújításra kerül. A piac l és piac 2, valamint az általuk közrezárt terület összevonásra került, ahol fedett árusító helyek, parkolók, szilárd burkolatú tér épül.

A tervezett beruházás összes költsége várhatóan 691 millió forint, az EU támogatás összesen 500 millió forint, tervezett önerő 203 millió forint. A 2020. évi beruházási értéke várhatóan 608 millió forint. dologi kiadás 8,7 millió forint és 2 millió forint munkabér és járulék lesz.


Zöld város program a TOP Európai Regionális Fejlesztési Alaphoz benyújtott pályázat támogatási szerződése 2017. június 07-én lépett hatályba. A pályázat keretében Szent István tér építése – Kossuth 118-120 ingatlanokon, Virág úti lakótelep felújítása, csónakázó tó kialakítása, zöldterületek korszerűsítése, épület felújítás, parkoló kialakítása történik.

A tervezett beruházás összes költsége várhatóan 660 millió forint, az EU támogatás összesen 582 millió forint, önerő 78 millió forint. A 2020. évi beruházási értéke várhatóan 610,9 millió forint, a dologi kiadás 10 millió forint és 3 millió forint munkabér és járulék lesz.


„Humán szolgáltatások fejlesztése Tabon és térségében” az EFOP Európai Szociális Alap Alaphoz benyújtott pályázat pozitív bírálatban részesült. A pályázat konzorciumi formában került benyújtásra, ahol Tab Város Önkormányzata a konzorcium vezetője. Konzorciumi tagok: Bábonymegyer Község Önkormányzata, Lulla Község Önkormányzata, Torvaj Község Önkormányzata, Zala Község Önkormányzata, Zics Község Önkormányzata. A támogatási szerződés 2018. március 28-án lépett hatályba. A tervezett fejlesztés összes költsége 250 millió forint EU támogatás, az önerő 80 e Ft. A 2018-ban átutalt előleg 66 millió forint volt. A 2020. évi beruházási értéke várhatóan 10 millió forint, a dologi kiadás 22 millió forint és 19,5 millió forint munkabér és járulék lesz.


Klímatudatosságot erősítő szemléletformálás Tabon című pályázat a Kohéziós Alap kiírására benyújtott pályázat. A támogatási szerződés 2019. október 01-én lépett hatályba. A pályázat keretében a klímatudatosságot erősítő programok (előadások, vetélkedők, rendezvények, képzések) megvalósítására kerül sor az iskolások és a nyugdíjasok számára.

Az EU támogatás összesen 6 millió forint. A 2020. évi dologi kiadás értéke várhatóan 3 millió forint és a munkabér és járulék 0,1 millió forint lesz.


Önkormányzati épületek energetikai korszerűsítése Tabon II. (Könyvtár, Uszoda, Művelődési ház, Galéria) a TOP Európai Regionális Fejlesztési Alap felhívására 2019-ben pályázatot nyújtunk be. A pályázat elbírálás alatt van.

Az uszoda épületére napkollektor kerül tervezésre. A Könyvtár, a Művelődési ház és a Galéria épületén homlokzati hőszigetelés, nyílászáró csere kerül betervezésre.

A tervezett beruházás összes költsége várhatóan 95,7 millió forint, az EU támogatás összesen 95,7 millió forint.


Bölcsőde bővítése Tabon című pályázat a TOP Európai Regionális Fejlesztési Alap felhívására 2019-ben pályázatot nyújtott be az önkormányzat. A pályázat elbírálás alatt van.

A meglévő bölcsőde épületének bővítése, új eszközök, játékok beszerzése.

A tervezett beruházás összes költsége várhatóan 195 millió forint, az EU támogatás összesen 195 millió forint.


REAL iskolai műhelyek fejlesztése Tabon című pályázat a VP Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap kiírására benyújtott pályázat.

A pályázat keretében a Zichy Mihály Művelődési Központban kerülne felújításra 2 helyiség és eszközök beszerzése valósulna meg.

A tervezett beruházás összes költsége várhatóan 15 millió forint, az EU támogatás összesen 15 millió forint.



Hazai támogatással megvalósuló beruházások-felújítások:


Közösségi terek fejlesztése Tabon a Balaton Fejlesztési Tanács kiírására benyújtott pályázat. A Támogatási Szerződés aláírásának előkészítése folyamatban van. A pályázat keretében a Szabadság park és az 1238-as hrsz-ü terület fejlesztése valósul meg (zöldfelület rendezés, utcabútorok elhelyezése, 1848-as emlékmű elkészítése és kihelyezése).

A tervezett beruházás összes költsége várhatóan 22 millió forint, a hazai támogatás összesen 11 millió forint, önerő 11 millió forint. A 2020. évi beruházási értéke várhatóan 20 millió forint, a dologi kiadás 2 millió forint lesz.


Orvosi eszközök beszerzése Tabon című pályázat a Magyar Falu Program kiírására benyújtott pályázat. A Támogatói Okirat 2019. július 25-én lépett hatályba.

A pályázat keretében orvosi eszközök, műszerek kerülnek beszerzésre a KEK részére.

Az hazai támogatás összesen 3,1 millió forint. A 2020. évi beruházási értéke várhatóan 2,9 millió forint és a dologi kiadás 0,2 millió forint lesz.



Nemzetközi támogatással megvalósuló pályázat:


ECO smart cities 2 című pályázat a HU-HR Interreg CBC megnevezésű konstrukcióra benyújtott pályázat a horvátországi Ludberg Város Önkormányzatával konzorciumban. A támogatás intenzitás mértéke 100%, mely 85% Európai Regionális Fejlesztési Alap támogatásából és 15% hazai költségvetési támogatásból áll össze. A projekt célja egy okos város mintaprogram megvalósítása. A tervezett pályázat Tabra jutó költsége várhatóan 105 561,8 euró, az EU támogatás összesen 105 561,8 euró.


Egyéb kiadások:

  • Tervezés  (idősek otthona,  társasházi homlokzatok felújítása).
  • Kisebb javítások, felújítások (kazáncserék).
  • Hivatal - belső karbantartási munkálatok – festés, zárszerkezetek cseréje.
  • Szivattyúk cseréje ivóvíz, szennyvíz hálózatban.
  • Kossuth 17 karbantartási munkálatok (kazánok cseréje, tetőablakok cseréje).
  • Kossuth 80. 4 db lakás karbantartása – festés, mázolás.
  • Útépítések (Gárdonyi utca, Hunyadi utca, Május 1 utca, Arany és Rákóczi utca vége – karbantartás – burkolatok felújítása, Kossuth Lajos u. járda burkolat felújítása - térkő).
  • Ivóvíz és szennyvízvezeték kiváltások.
  • Szoboráthelyezések – Szent István utcai szobor a Szent István térre és a Szabadság Parkban lévő szobor áthelyezése a temetőbe.
  • Szent István utcai szobor helyére esőbeálló telepítése.
  • Dózsa György utca utasváró építése a buszmegállóban.
  • Városközpont térburkolat átalakítás, szökőkút, kaszkád javítás, pihenőpark faszerkezet javítás.
  • uszoda bővítés költségei (tervezés, kútvizsgálat).
  • Útcsatlakozás kialakítása Munkás utca végén (EPRO területe mellett).
  • 2 db kút fúrása.
  • Könyvtár épület energetikai felújítást megelőző bővítése.
  • KIR rendszer felülvizsgálatának költsége.
  • Energia megtakarítási intézkedési tervek készítése.
  • Sportpark pályázathoz tereprendezés, akadálymentes parkoló kialakítása.
  • Energiahatékonysági Kiválósági pályázat nevezési díj
  • Urnafal építése a temetőben.



A működési célra átadott pénzeszközök összegét tételesen a 10. sz. melléklet tartalmazza


A 2020. évi közvetett támogatások tervezett összegének indoklása:


Közvetett támogatások tervezésénél az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. tv. 134. § alapján a méltányosság gyakorlásának lehetőségét vettük figyelembe (adó mérséklése, elengedése, törlése stb.).


Többéves kihatással járó kiadások:


A többéves kihatással járó kötelezettségeink nincsennek


Tartalékként szerepel a költségvetési rendelettervezetben 217.193 eFt, melyből 197.193 eFt általános tartalék, és 20.000 eFt a céltartalék.


Tab, 2020. január 30.




Schmidt Jenő


















I N D O K O L Á S


a 6/2020.(VIII.31.) rendelethez


A Képviselő-testület az 1./2020.(II.12) sz. rendeletével elfogadta az önkormányzat 2020. évi költségvetését.

Jelen rendelet-tervezet az alábbi változást tartalmazza:


  • 29/2020.(II.7.) számú határozat: „Zöld Város kialakítása Tabon” TOP pályázat keretében a „Szent István utcai parkoló kialakítása” 13.584 eFt.
  • 40/2020.(II.27.) számú határozat: Dr. Kiss Mariann Egészségügyi Szolgáltató BT háziorvosi- gyermekorvosi feladat-ellátásra vonatkozó szerződés megszüntetése miatti 3.000 eFt támogatás visszafizetése miatti bevétel növekedés.
  • 48/2020.(II.27.) számú határozat: „Közösségi terek fejlesztése Tabon”című pályázat kivitelezési munkálatainak ellátására szóló beszerzési eljáráshoz fedezet túllépése miatt 5.095 eFt.
  • 50/2020.(II.27) számú határozat: 979 eFtkiadás  informatikai eszköz beszerzésre, amely az NTG hálózathoz szükséges szervergép és szoftver értéke.
  • 64/2020.(III.26) számú határozat: a közfoglalkoztatás bér és járulékainak 70 %-os támogatása miatti bevételcsökkenés 10.595 eFt, a munkaügyi központ által nem támogatott dologi kiadások miatt 1.183 eFt dologi kiadás csökkenés, valamint 396 eFt beruházás csökkenés.
  • 67/2020.(III.26.) számú határozat: „Orvosi eszközök beszerzése Tabon”című pályázathoz a nyilvánosság és a tájékoztatás biztosítása 23 eFt.
  • 4/2020.(IV.8.) Tab Város Önkormányzata Polgármesterének önkormányzati határozata: a veszélyhelyzetre való tekintettel az ifjúsági -verseny és szabadidősport célokra  7.000eFt-ról 3.300 eFt-ra csökkent a támogatás.
  • 15/2020.(V.29.) Tab Város Önkormányzata Polgármesterének önkormányzati határozata: a veszélyhelyzet miatt a civil szervezetek által támogatása 1.000 eFt helyett 500 eFt-ra csökkent .
  • 19/2020. (V.29.) Tab Város Önkormányzata Polgármesterének önkormányzati határozata: Virág úti lakótelepen az útpálya szerkezetének javítására közbeszerzési szolgáltatás ellátására 300 eFt.
  • 21/2020 (V.29.) Tab Város Önkormányzata Polgármesterének önkormányzati határozata: a Virág u. lakótelepen  a Telecom vezeték védelembe helyezése miatt 4.530 eFt beruházás soron  növekedés.
  • 22/2020 (V.29.) Tab Város Önkormányzata Polgármesterének önkormányzati határozata: a Virág úti lakótelepen az  ivóvíz bekötéseinek és cseréinek költsége 4.359 eFt beruházás soron növekedés.


  • A Kormány 92/2020. (IV. 6.) Korm. rendelete értelmében a belföldi gépjárművek után a települési önkormányzatot az általa 2020. évben beszedett gépjárműadó nem illeti meg, az a XLVI. Járvány Elleni Védekezési Alap fejezet bevételét képezi, ami 11.000 eFt bevételcsökkenést jelent.


  • A COVID-19 vírus miatti veszélyhelyzet kihirdetéséről szóló 40/2020. (III. 11.) Korm. rendelet által elrendelt veszélyhelyzet gazdaságra gyakorolt negatív hatása miatt iparűzési adó várható csökkenés 110.000 eFt
  • 98/2020.(VII.9.) számú határozat: 200.000 eFt beruházási hitel felvételére, amely a „Vásárcsarnok és piac kialakítása Tabon” építési beruházás befejezésének finanszírozására szolgál.
  • Az állami hozzájárulások a 2020. májusi felmérés szerint 11.723 eFt-tal csökkentek a vírushelyzetből adódó lemondások miatt.
  • A 305/2020.(VI.30.) Korm.rendelet a települési önkormányzatok által biztosított egyes közszolgáltatásokat érintő bérintézkedések kiadásainak támogatása 15.272 eFt.
  • a többcélú kistérségi társulás támogatása a májusi lemondás(- 855 eFt)és a kiegészítő támogatás (2.881 eFt) különbözeteként: 2.026 eFt-tal emelkedik.
  • A zárszámadási rendelet szerint a maradvány igénybevétele: 1.591.040 eFt
  • A zárszámadási rendeletnek megfelelően valamennyi intézménynél beépült az előző évi maradvány összege a költségvetésbe, amellyel a finanszírozás csökkent.
  • A Kormány 24/2020. (II.24.) Korm.rendelete a pedagógusok előmeneteli rendszeréről éa a közalkalmazottak jogállásáról szóló  1992. évi XXXIII. törvény köznevelési intézményekben történő végrehajtásáról szóló 326/2013 (VIII.30) Korm. rendelet módosításáról: óvodapedagógusok ágazati pótlék emelkedése miatt: 1.852 eFt személyi juttatás növekedés, 287 eFt járulék növekedés.
  • Az óvoda 200 eFt támogatást kapott, mellyel nőtt a bevétele é a dologi kiadások összege.
  • A 18/2020. (II.19.) Korm.rendelet szerint :a szociális ágazati pótlék összege 2.101 eFt, járulék növekedés 349 eFt.
  • A művelődési ház 250 eFt támogatást kapott, mellyel nőtt a bevétele é a dologi kiadások összege.
  • A művelődési ház a COVID vírus miatti rendezvények elmaradásából adódóan a   költségsorokon csökkenés jelentkezik: személyi juttatások 4.640 eFt, járulékok 1.479 eFt, dologi kiadások 11.476 eFt , beruházások 250 eFt.
  • Könyvtári érdekeltségnövelő támogatás összege 1.277 eFt, melynek megoszlása: beruházásra 383 eFt, dologi kiadásra 894 eFt .

A könyvtárnál a veszélyhelyzet miatti dologi kiadás csökkenés 1.932 eFt, beruházás soron csökkenés 250 eFt.


  • A Tabi Közös Önkormányzati Hivatalnál a beruházás 450 eFt-tal növekedett a dologi kiadások terhére.


A tartalék összege összességében 82.130eFt-tal nőtt.



Tab,2020.augusztus 27.




                                                                                        Schmidt Jenő 


[1]

Módosította a 6/2020.(VIII.31.) rendelet 1. § (1) bekezdése, hatályos 2020. augusztus 31. napjától.

[2]

Módosította a 6/2020.(VIII.31.) rendelet 1. § (2) bekezdése, hatályos 2020. augusztus 31. napjától.

[3]

Módosította a 6/2020.(VIII.31.) rendelet 1. § (3) bekezdése, hatályos 2020. augusztus 31. napjától.

[4]

Módosította a 6/2020.(VIII.31.) rendelet 1. § (4) bekezdése, hatályos 2020. augusztus 31. napjától.

[5]

Módosította a 6/2020.(VIII.31.) rendelet 1. § (5) bekezdése, hatályos 2020. augusztus 31. napjától.

[6]

Módosította a 6/2020.(VIII.31.) rendelet 2. § (1) bekezdése, hatályos 2020. augusztus 31. napjától.

[7]

Módosította a 6/2020.(VIII.31.) rendelet 2. § (3) bekezdése, hatályos 2020. augusztus 31. napjától.

[8]

Módosította a 6/2020.(VIII.31.) rendelet 2. § (2) bekezdése, hatályos 2020. augusztus 31. napjától.

[9]

Módosította a 6/2020.(VIII.31.) rendelet 2. § (4) bekezdése, hatályos 2020. augusztus 31. napjától.

[10]

Módosította a 6/2020.(VIII.31.) rendelet 3. §-a, hatályos 2020. augusztus 31. napjától.

[11]

Módosította a 6/2020.(VIII.31.) rendelet 4. §-a, hatályos 2020. augusztus 31. napjától.

[12]

Módosította a 6/2020.(VIII.31.) rendelet 5. §-a, hatályos 2020. augusztus 31. napjától.

[13]

Módosította a 6/2020.(VIII.31.) rendelet 6. § (1) bekezdése, hatályos 2020. augusztus 31. napjától.

[14]

Módosította a 6/2020.(VIII.31.) rendelet 6. § (3) bekezdése, hatályos 2020. augusztus 31. napjától.

[15]

Módosította a 6/2020.(VIII.31.) rendelet 6. § (4) bekezdése, hatályos 2020. augusztus 31. napjától.

Mellékletek